اعراب
-
تست های شکّل تجربی 98
تو پستای قبلی این دوتا جمله رو کامل تحلیل کردیم اعراب گذاریشونو
فقط یه نکته درمورد تست 42 که یادم رفت بگم که "أکثرَ" و "متراً" تمیز هستن که به ترتیب از "عمقٍ" و "50" رفع ابهام میکنن.
-
اولین تست از قواعد تجربی 98
اول از همه دنبال اسامی که اعراب تقدیری دارن توی گزینه میگردیم و با توجه به نقشش علامتشو مشخص میکنیم.
اسم هایی که اعراب تقدیری دارن :
-
اسم منقوص: اسامی مثل راعی، قاضی، مهدی، هادی، راضی
-
اسم مقصور : اسامی مثل هدی، تقوی، مصطفی،دنیا، رضا
-
اسم+ی متکلم وحده: مثل کتابی، مدرستی، لفظی، عینی، سمعی
-
اسامی مثل ظِبیّ، معلمیّ، شجویّ، زهراء، ماء اعراب تقدیری ندارن.
-
اسم منقوص فقط در جایگاه نصب، اعراب ظاهری داره.
-
-
تست دوم از قواعد تجربی 98
چندین نوع لام داریم توی عربی :
-
لام جازمه : لامی هست که بر سر افعال مضارع میاد و آخر اونا رو مجزوم میکنه(این مجزوم شدن بر اثر حذف نون اعراب هست یا به صورت ظاهری)
-
لام ناصبه : لامی هست که بر سر افعال مضارع میاد و آخر اونا رو منصوب میکنه(این منصوب شدن میتونه بر اثر حذف نون اعراب باشه یا به صورت ظاهری)
-
لام جر : از حروف جر هست و بر سر اسم میاد
-
تفاوت لام جازمه و ناصبه توی معنیشون هست، لام جازمه معنی باید میده و لام ناصبه معنی تا اینکه، برای اینکه میده
-
اگه توی یه جمله یکی از ادوات جزم استفاده شد، اگه لامی بعد از ادوات جزم اومد( به شرط اینکه بر سر فعل باشه)، لام ناصبه هست.(بهتر بگم توی یه جمله دوتا لام جازمه یا دوتا لام ناصبه نمیاد)
-
اگه لامی اول جمله اومد(بر سر فعل مضارع)، به احتمال زیاد لام جازمه هست.
-
برای فهمیدن هم بهترین راه، راه ترجمه هست.
1)میخواهم اجتهاد کنم تا ....(لام ناصبه)
2)برادر بزرگترم خارج میشود تا ....(لام ناصبه)
3)باید اعتماد کند بر خود ....(لام جازمه)
4)سعی کرده بودم برای برگشتن به ....(لام جاره) -
-
این پست پاک شده!
-
چندتا نکته درمورد مفعول فیه :
-
اگه قبل از مفعول فیه حروف جر قرار گرفته باشه، نقشش دیگه مفعول فیه نیست
-
اگه تو ترجمه قبل از مفعول فیه "در" بذاریم، میتونیم به کمک ترجمه هم مشخص کنیم که مفعول فیه هست یا نه؛ به این صورت که اگه معنی درست و قابل فهم بود مفعول فیه هست و اگه اینطور نبود نیست.
-
بعضی از مفعول فیه ها دائم الاضافه هستن. مثل کل، بعض، جمیع، یعنی بعد از اونا همیشه یه اسم به عنوان مضاف الیه میاد
-
مفعول فیه جز ارکان فرعی جمله هست و اگه اسم مورد نظر تو جایگاه یکی از ارکان اصلی جمله قرار گرفت(مثل فاعل، مبتدا، خبر و ...) دیگه مفعول فیه نیست
1)قبل از مفعول فیه حرف جر اومده، پس کلمه "قبل" مجرور به حرف جر هست و مفعول فیه نیست
2)"بعد" تو جایگاه مستثنی هست ولی مستثنی از ارکان اصلی جمله نیست و "بعد" مفعول فیه هست
3)کلمه ی مشکوکی وجود نداره
4)"کل" مبتدا هست و نمیتونه مفعول فیه باشه تو این جمله.
-
-
ترجمه : هیچ قوتی نمیتواند نجاتمان دهد از خرافاتی که زندگی میکنیم با آن جز تفکر.
"لا" : لای نفی جنس، اسمش "قوةَ" و خبرش "تقدرُ"
"قوةَ" : اسم لای نفی جنس، مبنی بر ضم و محلا منصوب
"تقدرُ" : فعل و فاعلش هی مستتر(مرجعش قوةَ)،خبر لای نفی جنس و محلا مرفوع
"أن" : ادوات نصب
"تنقذَ" : فعل و فاعلش هی مستتر(مرجعش قوةً) و منصوب به ادوات نصب
"نا" : ضمیر و مفعول برای فعل "تنقذَ" و محلا منصوب
"مِن" : حرف جر
"خرافاتٍ" : مجرور به حرف جر
"نعیشُ" : فعل و فاعلش ضمیر مستتر هی(مرجعش خرافاتٍ) و جملیه ی وصفیه برای "خرافاتٍ" و محلا مجرور
"مع" : حرف جر
"ها" : ضمیر و مجرور به حرف جر محلا
"إلّا" : حرف استثنا
"التفکرُ" : مستثنی مفرغ(نظام قدیم) و اسلوب حصر و مرفوع
-
سوال کنکور 94
با توجه به نقش هایی که "نا" گرفته، اعراب گذاری میشه و علامتش مشخص میشه
-
ضمایر متصل به فعل علامتشون مرفوع هست، چون فاعل محسوب میشه
-
ضمایری که به فعل چسبیده و معنی مفعول میدن، منصوب هستن(ه،ها، هما، هن،هم، کَ،کما،کُم، ی، نا)
-
ضمایری که بعد از اسم و یا حرف جر میان، مجرور هستن
-
ضمایر اعرابشون در هر حالی محلی هست
گزینه 3 هر 3 مورد علامتو داره
"کتبنا" : فعل و فاعل ضمیر بارز "نا"
"تمارینَ" : مفعول برای فعل "کتبنا" و منصوب ظاهری
"نا" : ضمیر و مضاف الیه و محلا مجرور
"حتی" : ادوات نصب
"یحسبَ" : فعل و فاعلش "المعلمُ" و منصوب به ادوات نصب
"نا" : ضمیر و مفعول برای فعل "یحسبَ" و محلا منصوب
"المعلمُ" : فاعل فعل "یحسبَ" و مرفوع
"مجتدین" : مفعول برای فعل "یحسبَ" و منصوب فرعی
-
-
تست اول ریاضی 99
"إنَّ" : حرف مشبهه
"الإنسانَ" : اسم "إنَّ" و منصوب
"لَ" : یه قسم از انواع لام(لام مزحلقه که بر اسر اسم و خبر إنَّ و أنَّ میاد، خارج از کتابه)
- "فی خسرٍ" خبر "إنِّ" از نوع شبه جمله و محلا مرفوع
"فی" : حرف جر
"خُسرٍ" : مجرور به حرف جر
"إلاّ " : حرف استثنا
"الذینَ" : مستثنی تام و منصوب(مستثنی منه : الإنسانَ)
-
"آمنوا و عَمِلوا الصّالحاتِ" صله برای موصول "الذینَ" هست
-
صله توی جمله نقشی نداره(به قول آقای ناصح زاده، صِله، وِله!)
"آمنوا" : فعل و فاعلش ضمیر بارز "و"
"عَمِلوا" : فعل و فاعلش ضمیر بارز "و" و معطوف به "آمنوا"
"الصّالحاتِ" : مفعول برای فعل "عَمِلوا" و منصوب فرعی
-
دومین تست ریاضی 99
"کن" : فعل ناقصه و اسمش ضمیر مستتر أنتَ(مرفوع محلا)
"متکبراً" : خبر فعل ناقصه و منصوب
"امامَ" : مفعول فیه و منصوب
"مَن" : موصول عام و مضاف الیه برای "امامَ" و محلا مجرور
- "یفتخرُ بأصلِه و نسبِه" صله هست.
"یفتخرُ" : فعل و فاعلش ضمیر مستتر هو(مرجعش مَن)
"بِ" : حرف جر
"أصلِ" : مجرور به حرف جر
"ه" : ضمیر و مضاف الیه برای "أصلِ" و محلا مجرور
"نسبِ" : معطوف به "أصلِ" و مجرور
"ه" : ضمیر و مضاف الیه برای "أصلِ" و محلا مجرور
"إنَّ" : حرف مشبه
"شرَّ" : اسم "إنَّ" و منصوب
"العمل" :مضاف الیه برای "شرَّ" و مجرور
"الهونُ" : خبر "إنَّ" و مرفوع
"التواضعُ" : معطوف به "الهونُ" و مرفوع
"امامَ" : مفعول فیه و منصوب
"المتکبرِ" : مضاف الیه برای "امامَ" و مجرور
-
تست شکِّل ریاضی 99
"تشکُلُ" : مبتدا و مرفوع
"لُحومِ" : مضاف الیه برای "تشکُلُ" و مجرور
"الاسماکِ" : مضاف الیه برای "لُحومِ" و مجرور
"واحدةٌ" : خبر و مرفوع
"مِن" : حرف حر
"أهمِّ" : مجرور به حرف جر
"مصادرِ" : مضاف الیه برای "أهمِّ" و مجرور
"الغذاءِ" : مضاف الیه برای "مصادرِ" و مجرور
"التی" : موصول خاص و مرجعش "واحدةٌ"
- "یستفیدُ مِنه الانسانُ" صله هست.
"یستفیدُ" : فعل و فاعلش "الانسانُ"
"مِن" : حرف جر
"ه" : ضمیر و مجرور به حرف جر محلا
"الانسانُ" : فاعل فعل "یستفیدُ" و مرفوع
-
سوتی گنده طراح :| توی درک مطلب اعراب "منهة" رو گذاشته و همون توی تست شکِّل ازش سوال اومده :|
چه کنکوری بوده کنکور 99 :| تازه آدم میفهمه :|
عربی رو یاد بگیرین، چون تراز خوبی میده، از این سوالا هم زیاد بوده، نمونشم همین، ریاضی قدیم 99
-
تست ریاضی 99، نظام قدیم
تستایی که از موصولات میدن، اغلب درباره ی وجود داشتنون توی یه جمله هست
-
موصولات خاص : الذی، التی، اللذانِ و اللذینِ، اللتانِ و اللتینِ، الذینَ، اللاتی
-
موصولات عام : من(برای انسان) و ما( برای غیرانسان)
-
عبارت بعد از اسم موصول، صله نام داره که وِله!
-
بیشتر نکاتی که وجود داره برای پیدا کردن موصولات، 100 درصدی نیستن و بهتره با ترجمه پیداشون کرد و با سری از قواعد
-
انواع مَن : من شرط (که بر سر فعل مجزوم میاد)، من موصول( معنی هرکسی) و من استفهام( به معنی چه کسی؟)
-
مِن یکی از حروف جر هست.
-
انواع ما : ما ی نفی(بر سر افعال ماضی و مضارع میاد)، مای شرط(که بر سر فعل مجزوم میاد)، مای موصول( به معنی هرچیزی)، مای استفهام( به معنی چه چیزی)، مای کافّه( که به حروف مشبهة بالفعل میچسبه مثل إنَّما)، مای تعجب( بر سر اسم تفضیل میاد، مثل ما ساعی التملیذ! چه دانش آموز کوشایی)
-
مای کافّه و مای تعجب در سطح دبیرستان مورد بررسی قرار نگرفته.
-
برای فهمیدن مای موصول از مای شرط، یه بار با (هرکسی که) یه بار هم با (کسی که)، هرکدوم معنی بهتری داد، اون در نظر گرفته میشه.
-
ساختار شرط :
1)اسم شرط+فعل شرط+جواب شرط
2)اسم شرط+فعل شرط+فَ+جمله -
اگه ساختار شرط توی جمله بود، از دوتا ترجمه استفاده میکنیم.
-
برای فهمیدن مای موصول از مای استفهام، باید جمله را یه بار سوالی ترجمه کرده(چه کسی؟) و یه بار خبری(هرکسی که)، تفاوت تو ترجمه ها انقدر مشهوده که لازم به نکته ی خاصی نیست.
اینم جواب سوال
سوال ساده ولی مهم
-
-
ریاضی 99، نظام قدیم
"کان" : فعل ناقصه و اسمش "المشاهدون"
"المشاهدون" : اسم فعل ناقصه و مرفوع
"کثیرینَ" : خبر فعل ناقصه و منصوب(پس غلط اعراب گذاری شده)
"فی" : حرف جر
"القاعَةِ" : مجرور به حرف جر
"یشجعونَ" : فعل و فاعلش ضمیر بارز "و" (فعلی به شکل یشجعین نداریم!)
"فریقَ" : مفعول برای فعل "یشجعونَ" و منصوب
"هم" : ضمیر و مضاف الیه برای "فریقَ" و مجرور محلا
- " وهم فرحون بفوزه" جمله ی حالیه هست( صاحب حال : ضمیر بارز "و")
"هم" : مبتدا و مرفوع محلا
"فرحون" : خبر و مرفوع
"بِ" : حرف جر
"فوزِ" : مجرور به حرف جر
"ه" : ضمیر و مضاف الیه برای "فوزِ" و مجرور محلا
گزینه هاش :
بررسی موارد غلط :-
المشاهدین : اسم افعال ناقصه مرفوع هست.
یشجعوا : چون بر سر فعل نه اداوت نصب هست و نه ادوات جزم، پس نمیتونه به این شکل باشه
الفرحینَ : خبر معمولا "ال" نمیگیره و مرفوع هست -
الکثیرون : اگه به این شکل باشه، خبر نداریم
أن یشجعین : همچین چیزی تو عربی نداریم،
الفرحون : خبر معمولا "ال" نمیگیره -
مشاهدون : اگه به این شکل باشه، خبری نداریم
فرحوا : همچین چیزی تو عربی نداریم
-
تست چهارم ریاضی 99، نظام جدید
"إنَّ" : حرف مشبهه
"الهمسَ" : اسم "إنَّ" و منصوب
"الذی" : موصول مذکر(مرجعش "الهمسَ")
- بقیه ی جمله صله هست.
" یمنعُ" : فعل و فاعلش ضمیر مستتر هو(مرجعش الهمسَ)
"کَ" : مفعول برای فعل "یمنعُ" و منصوب محلا
"عن" : حرف جر
"التعلّمِ" : مجرور به حرف جر
"فی" : حرف جر
"الصفِّ" : مجرور به حرف جر
"یضرُّ" : فعل و فاعلش ضمیر مستتر هو(مرجعش الهمسَ)
"کَ" : مفعول برای فعل "یضرُّ" و منصوب محلا
"ضرراً" : مفعول مطلق نوعی و منصوب
"لا تتنبهُ" : فعل و فاعلش ضمیر مستتر "انتَ" و جمله ی وصفیه برای "ضرراً" و منصوب محلا
"إلی" : حرف جر"ه" : مجرور به حرف جر محلا
"إلّا" : حرف استثنا
-
Amir.Bernousi سلام
مفعول مطلق نوعی یعنی چی ؟؟؟ این برای نظام قدیمه یا نه تو عربی عمومی نظام جدید هم هست ؟؟؟؟