☘ادبیات کنکور☘
-
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۷
در همه ابیات، به جز بيت --------- «نهاد» محذوف است.
۱) می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
۲) گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
۳) چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
۴) بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدگزینه ۴
با توجه به کلید نهایی سازمان سنجش گزينه (۴) میشه.... در گزینه (۴) حذف نهاد جدا دیده نمی شود، اما طراحی گزینه (۱) کاملا نادرست است و احتمالا طراح تصور کرده که کسی یا چیزی «می با جوانان خوردن من» را تمنا میکند. در واقع ناتوانی طراح سؤال در خواندن و درک معنی بیتی از حافظ و ناآشنایی او با این ساختار در زبان فارسی، موجب چنین اشتباهی شده است.۴)[ بخت] باز آید از آن در که [یکی ]چون تو در آید / [روی میمون تو دیدن ]در دولت بگشاید
بخت ، یکی ، روی میمون تو دیدن نهاد جدا است
نهاد جدا بررسی سایر گزینه ها:
۱)
اجزای جمله به تصور طراح: (کسی یا چیزی، مثلا احوال من) می با جوانان خوردنم باری تمنا میکند / تا کودکاندر پی فتند این پیر دردآشام را
احوال من و کودکان نهاد جدا است۲) گداخت جان که شود کار دل تمام و [کار دل تمام] نشد / [ما] بسوختیم در این آرزوی خام و [ آرزوی خام میسر، یا کار دل تمام نشد. ]
جان ، کار دل، ما ، آرزوی خام نهاد جدا است
جان و کار دل و ما و آرزوی خام یا کار دل نهاد جدا
۳) چندان کز این دو دیده من [خون / اشک] رفت روز و شب / هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
خون/ اشک نهاد جدا است
ابوالفضل ریسی
شهیده sh
البته جوابِ شما هم درست بوده ولی جنابِ طراح چیز دیگه ای مد نظر داشتن -
@kosar-mottaghi خواهش میکنم
شما هم خسته نباشید
مرسی که تگ کردید -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۸
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»
۱) ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
۲) استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
۳) کنایه - تناقض - جناس - ایهام
۴) تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیحگ۴
تشبیه: آنچه به ماتم / آن چه به سور /دار به نخل / دار به رایت
ایهام تناسب:
منصور: ۱- پیروز، یاری شده (معنی درست) ۲- حسین بن منصور حلاج (تناسب با دار)
دار: ۱- چوبی که مجرمان محکوم به مرگ را از آن حلق آویز میکنند. (معنی درست) ۲- درختی که میوه نمیدهد. (تناسب با نخل)
نخل: ۱- تابوت( معنی درست) ۲- درخت خرما (تناسب با دار)
تناقض: سور دانستن ماتم / رایت دانستن دار و نخل
تلميح: اشاره به داستان به دار کشیده شدن حسین بن منصور حلاج دقت کنیم. با توجه به اینکه پیام دو مصراع، معادل یکدیگر است، برای درک تناقض در «رایت دانستن دار و نخل»، لازم است معانی مختلف نخل (درخت خرما، تابوت) را بررسی کنیم و با بررسی معانی نخل، به معانی مختلف دار (چوبه اعدام، درخت) هم توجه کنیم و با در نظر گرفتن معانی این دو واژه، ایهام تناسبهایی علاوه بر ایهام تناسب در واژه «منصور» آشکار می شود؛ چنان که در شرح پاسخ اشاره کردیم یکی از معانی نخل، « تابوت» است که نشانه ماتم و سوگواری ست و در این معنی، با «رایت» (پرچم) که نشان سرافرازی و نشاط و پیروزی ست، تقابل دارد. -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۹
در منظومه زیر چند «تشبیه» وجود دارد؟
«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»
۱) سه
۲)چهار
۳) پنج
۴) ششگ ۳
تشبيه: لفظ به فریاد / شعر به دریا / شراب خون (اضافه تشبیهی) / دانۂ لفظ (اضافه تشبیهی) / تشبیه «این» (لفظ) به کاسه خون. (۵ مورد)
دقت کنیم! مناسب تر این بود که طراح سؤال به گونه های خاص تشبیه، مانند تشبیه «اشک به شهد» هم توجه کند یا دست کم عبارت «کجا شهد است این اشکی » را حذف کند. در تشبیه، صرف «ادعای همانندی» کافیست، اگرچه گوینده، این همانندی را نفی کند. «همانندی» می تواند به شکل های مختلف بیان شود که یکی از آنها «تشبیه منفی ست؛ مثل اینکه بگوییم، «اشک مثل شهد نیست!» یا «اشک، کجا مثل شهد است؟»
@Kosar-Mortazavi
@Saghi-Mortazavi -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۱۰
در کدام بيتها هر دو آرایه «استعاره» و «جناس» وجود دارد؟
الف) اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
ب) آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
ج) خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
د) سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
ه) آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
1) الف - ب - ه
۲) الف - ب - ج
۳) ب - د - ج
۴)ج - ه - دگ ۱
الف) استعارہ: سرو: استعاره از یار / جناس: جان، آن (جناس ناقص) / روان (رونده) و روان (روح) (جناس تام)
ب) استعارہ: خط: استعاره از موی روییده بر صورت یار (معشوق مذکر) / برگ گل: استعاره از رخ یار / جيب نسرین (اضافة استعاری) جناس: بر، برگ (ناقص)
ه )استعارہ: سرو: استعاره از یار / جناس: سرو، سر (ناقص)
@Kosar-Mortazavi
@kosar-mottaghi -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۱۱
در متن زیر به ترتیب چند «ترکیب وصفی» و چند «ترکیب اضافی» وجود دارد؟
در دوره اول، رمان شکل سنتی داشت و نویسندگان به سبک رئالیستی می نوشتند و در حقیقت نقش گزارشگر را داشتند، یعنی هر نویسنده می توانست از وقایع و امور عکس برداری کند. اینان با تشریح دقیق خصوصیات ظاهری اشخاص رمان، صفحات داستان را سیاه می کردند.
۱)۵ - ۵
۲)۵ - ۶
۳) ۶ - ۵
۴) ۶ - ۶گ۳
ترکیب های وصفی: دوره اول شکل سنتی / سبک رئالیستی / هر نویسنده / تشریح دقیق از خصوصیات ظاهری (۶ ترکیب)
ترکیب های اضافی: نقش گزارشگر / تشريح .. خصوصیات اخصوصيات .. اشخاص / اشخاص رمان اصفحات داستان (۵ ترکیب)
شهیده sh -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۱۲
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
۱)ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
۲)دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
۳)هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
۴)دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگ ۴
مفهوم گزینه ۴: درمان ناپذیری درد عشق
مفهوم مشترک سایر گزینه ها: توام بودن درد و درمان در راه عشقفاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۱۳
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
۱) تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است (اسلوب معادله، کنایه)
۲) سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد (مجاز، ایهام)
۳) ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد (تشبیه، حسن تعلیل)
۴) گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد (استعاره، تضاد)گ ۳
تشبیه: قد به سرو / من به بند
حسن تعلیل: علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است.
بررسی سایر گزینه ها:
۱) اسلوب معادله: - ----
کنایه: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) مجاز: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد ایهام: ----
۴) استعارہ: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است.
تضاد:-----
zeinab dehghani
ابوالفضل ریسی
شهیده sh
@kosar-mottaghi
@Saghi-Mortazavi -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۱۴
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری
۱ ) تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
۲) نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
۳) بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
۴) زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگ۳
مفهوم مشترک بیت سؤال و گزینه (۳): تأثیر موسیقی، حتی بر جانوران
مفهوم سایر گزینه ها:
۱) جلوه گری معشوق موجب از خود بیخودی عاشق است. ابی اختیار بودن عشق
۲) عشق موجب بهره بردن از پدیده های شورانگیز است.
۴) وارونگی ارزشهابی زحمت همه اینو یه نگاه بندازید
-
تست ۱
مفهوم بیت «به هست و نیست مرنجان ضمیر و خوش می باش _ که نیستی است سرانجام هر کمال که هست» با کدام بيت متناسب نیست؟
۱) از آن طرف نپذیرد کمال او نقصان / وز این طرف شرف روزگارما باشد
۲)بدین اقبال یک هفته که بفزاید مشوغه غره / که چون ماه دوهفته است آن کز افزونی است نقصانش
۳) میانه کار همی باش و بس کمال مجوی / که مه تمام نشد جز ز بهر نقصان را
۴) منتهای کمال نقصان است / گل بریزدبه وقت سیرابی -
تست ۲
مفهوم عبارت «وجود عاشق از عشق است؛ بی عشق چگونه زندگانی کند؟ حیات از عشق میشناس و ممات بی عشق می یاب.» با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟
۱) کسی کز عشق خالی شد فسرده ست / گرش صد جان بود بی عشق مرده ست
۲) ای حیات عاشقان در مردگی / دل نیابی جز که در دل بردگی
۳) اگر صد آب حیوان خورده باشی /چو عشقی در تو نبود، مرده باشی
۴) هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق / بر او نمرده به فتوای من نماز کنید -
تست ۳
در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، به کار نرفته است؟
۱) سبزۂ خوابیده را بیدار سازد آب و من /چون شوم مست از شراب ناب خوابم میبرد: تضاد - تشخیص
۲) از سرم تانگذرد می، کم نگردد رعشه ام /هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد: اغراق - تشبيه
۳) نیست غیر از گوشه عزلت مرا جایی قرار / در صدف چون گوهر سیراب خوابم میبرد: تناسب - اسلوب معادله
۴) غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود / رفته رفته زین صدای آب خوابم میبرد. استعاره - نغمۂ حروف -
تست ۴
(کنایه )در کدام بیت کم تر یافت می شود؟
۱)سبک سری که زند پیش بحر لافي وجود /اگر به باد دهد سر بجاست همچو حباب
۲) هرکه سجاده خود بر سر آب اندازد /هم چوکف در نظر همت مردان پوچ است
۳) دهر سپیددست سیه کاسه ای است صعب /منگربه خوش زبانی این ترش میزبان
۴) فلک با تنگ چشمان گوشه چشم دگر دارد/که چون فرزند کور آید، شود چشم گدا روشن -
تست ۵
عبارت «چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید.» با همه ابيات، به استثنای بیت ---- قرابت مفهومی دارد.
۱)درچشم پاک بین نبود رسم امتیاز/ در آفتاب سایه شاه و گدا یکی است
۲)در این بساط به تمکین خود مشو مغرور /که پیش سیل فنا، کوه و كه هر دو یکی است
۳)خرد را دید به چشم کی شان احولي (= دوبینی) است/ پیش ارباب بصیرت قطره و دریا یکی است
۴)ز اختلاف ظرف ، گوناگون نماند رنگ می / ورنه در میخانه وحدت ميِ حمرا (= سرخ) یکی است -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۱
مفهوم بیت «به هست و نیست مرنجان ضمیر و خوش می باش _ که نیستی است سرانجام هر کمال که هست» با کدام بيت متناسب نیست؟
۱) از آن طرف نپذیرد کمال او نقصان / وز این طرف شرف روزگارما باشد
۲)بدین اقبال یک هفته که بفزاید مشوغه غره / که چون ماه دوهفته است آن کز افزونی است نقصانش
۳) میانه کار همی باش و بس کمال مجوی / که مه تمام نشد جز ز بهر نقصان را
۴) منتهای کمال نقصان است / گل بریزدبه وقت سیرابیسلام سلام
گزینه 4
-
تست ۶
بیت گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد / بالله كز آفتاب فلک خوب تر شوی» با کدام گزینه ارتباط مفهومی دارد؟
۱) خورشید بلندی سو و من سایه ی خاکی / آنجا که تو باشی نتوان گفت که هستم
۲) من خاکی نه آن گردم که از راه تو برخیزم /من گریان نه آن شمعم که بی سوز تو بنشینم
۳) خاکم به باد دادی از دل مشوغبارم/ در آتشم فکندی غافل مشو ز دودم
۴) خاشاک راه بودم، در کوی دوست عمری /سیل محبت آمد،ناگاه درربودم -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۲
مفهوم عبارت «وجود عاشق از عشق است؛ بی عشق چگونه زندگانی کند؟ حیات از عشق میشناس و ممات بی عشق می یاب.» با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟
۱) کسی کز عشق خالی شد فسرده ست / گرش صد جان بود بی عشق مرده ست
۲) ای حیات عاشقان در مردگی / دل نیابی جز که در دل بردگی
۳) اگر صد آب حیوان خورده باشی /چو عشقی در تو نبود، مرده باشی
۴) هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق / بر او نمرده به فتوای من نماز کنیدگزینه 2
-
@kosar-mortazavi سلام
-
تست ۷
در متن «عادت کرده بود که همه چیز را گذران و همه احوال عالم را در معرض تبدل تلقی می کرد؛ لذا، از هیچ پیشامد جالبی زیاده اظهار شادمانی نمی کرد و از هیچ حادثه سوئی هم به شکوه درنمی آمد. وقتی یک تن از یاران را غمناک دید، گفت که در دنیا همه دل تنگیها از دل نهادگی بر این عالم است.» چند «ترکیب وصفی» یافت می شود؟
۱) ۸
۲) ۹
۳) ۱۰
۴) ۱۱ -
فاطمه خلیلی در ادبیات کنکور گفته است:
تست ۳
در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، به کار نرفته است؟
۱) سبزۂ خوابیده را بیدار سازد آب و من /چون شوم مست از شراب ناب خوابم میبرد: تضاد - تشخیص
۲) از سرم تانگذرد می، کم نگردد رعشه ام /هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد: اغراق - تشبيه
۳) نیست غیر از گوشه عزلت مرا جایی قرار / در صدف چون گوهر سیراب خوابم میبرد: تناسب - اسلوب معادله
۴) غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود / رفته رفته زین صدای آب خوابم میبرد. استعاره - نغمۂ حروفگزینه 2 (همه تستارو گذاشتی جواب میدم اینجوری شلوغ میشه)
-
تست ۸
یکی از آرایه های مقابل کدام بیت نادرست است؟
۱) گوشه گیران قفس را نکهت گلشن بس است /دیدۂ کنعانیان را بوی پیراهن بس است (تلمیح، جناس)
۲) از دل پرخون تراوش کم کند اسرار عشق/پرده پوش راز گوهر سينه دريابس است (استعاره، کنایه)
۳) هم چو طوق قمريان آغوش ما گستاخ نیست/جلوه ای از دور از آن سرو روان ما را بس است (واج آرایی، استعاره)
۴) خط عذار بار که بگرفت ماه از او/خوش حلقه ای است لیک به در نیست راه از او (ایهام، تنشبیه)