رمزهای دین و زندگی 100%
-
باید برای دین و زندگی تسلط کافی روی آیات هر درس داشته باشیم شاید حفظ کردن آیه های کتاب کمی سخت باشه ولی ما با حفظ کردن کلید واژه ها میتونیم هر آیه رو تداعی کنیم برای خودمون. یکی از مهمترین نکات قسمت آیه ها این هستش که آیه های شبیه به هم رو تشخیص بدیم از هم و با هم قاطی نکنیم تا بتونیم به خوبی از پس تست های دین و زندگی بر بیایم.
(نویسنده ی این رمزها: سامان سامی)رمز های ایات :
در ادامه : -
رمز های درس ۱ دینی ۲
۱- هر جا کلمه اتقن یا صنع یا تری الجبال دیدین ….. ۱۰۰ ٪ منظور استواری است (خارج کشور ۹۰-هنر۸۹-انسانی۸۷-سنجش۹۰-۹۱-۹۲)
۲- هر جا کلمه بالحق دیدین نه تنها در این درس بلکه همه جا…… ۱۰۰٪ حکیمانه بودن خداوند مد نظر است
۳- اختلاف اللیل و نهار ( شب و روز ) … ینی خردمندان در نظام افرینش تفکر کنند…یعنی دومین ویژگی خردمندان(زبان ۸۶-تجربی ۹۲-زبان ۹۲)
۴-ربنا ما خلقت هذا باطلا ( ایه معروف ) بعد از اینکه خردمندان در نظام افرینش تفکر کردند این ایه را تکرار می کنند. ینی خدایا این دنیا را بیهوده نیافریدی
ینی جهان هدف دارد
۵- اولین ویژگی خردمندان >>> در همه حال به یاد خدا بودن <<< … رمز : قیاما و قعودا … ۱۰۰ ٪ (ریاضی ۸۹- زبان ۸۹ )نکات خط ب خط :
۱-شاخصه ی اصلی هر مجموعه … هدف و غایت ( تجربی ۸۹- سنجش ۹۱ سنجش ۸۶)
۲-اگر هدف وجود نداشته باشه>>>> مجموعه ما عبث و بیهوده است ( ریاضی ۹۰) …اگر هدف وجود داشته باشه >>> ثمر بخش و مفید استنکاتی پیرامون خطبه امام علی :
۱-چرا موجودات از چهار چوب و محدوده ای که خدا تعیین کرده پا فرار تر نمی گذارند ؟ چون هر مخلوقی با ویژگی های خاص و جایگاه خاص افریده شده
تا از حد خود تجاوز نکند (خارج کشور ۸۶-هنر۹۰-هنر ۸۷-سنجش ۸۶ )۲- هر موجودی که خداوند افریده حتی اگر بی زبان و جامد باشد باز هم با زبان بی زبانی معرف خداوند هست این ینی تدبیر خدا رو میرسونه !
۳- خداوند هر مخلوقی را بر اساس منا افرید ! م :مقیاس ن : نظم ا : اندازه مخصوص … تا در کنار هم باقی بمانند و فرو نریزند (ریاضی ۹۰)
××× ایه معروف الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی …یعنی اول افریده شد بعدا منظم و هدایت شد !…یعنی تقدم افرینش بر برنامه و هدف
این ایه بیانگر هدایت خاص و ویژه می باشد که مخصوص انسان هاست.
برای دانلود این قسمت به صورت PDF [اینجا]کلیک کنید
-
رمز های درس ۲ و ۳ دینی ۲
.
درس ۲ سال دوم ( حکیمانه بودن افرینش)
۱- کلمه بالحق >>> حکیمانه بودن و هدف دار بودن نظام افرینش ( انسانی ۹۲ – زبان ۹۱-سنجش ۹۱ )
۲- باللیل و النهار و من فضله>>> هر جا این کلمات با هم دیدین >>> یعنی استراحت شبانگاهی و روزی طلبی ( تجربی ۹۰ )۳- نبودن هیچ خلال و شکافی در نظام افرینش >>> ما تری فی خلق الرحمن تفاوت ( تجربی ۸۹)
۴- کلمه معروف طوعا و کرها رو هر جا دیدین این دو تا رو در موردش بدونین : ۱- ارتباط طولی با خدا ۲- نظام واحد جهانی و فقط یک دین اصلی داریم (هنر۸۷-تجربی ۸۷ )
۵-افغیر دین الله یبغون !؟؟>>> ایا دنبال دینی غیر دین خدا می گردین !؟ >>> تاکید برو وجود یک دین و یک نظام واحد جهانی
۶- اینکه جهان هدف و غایتمند هست نشونه حکمت و تدبیر خداوند است ( زبان۹۰)
۷-اراده و مشیت در گستردن خلقت و برپایی ( نه برچیدن ! ) قیامت >>> رمز : دابه و هو علی جمعهم ( یعنی خلق می کنیم و بعدا با برپایی قیامت جمعش می کنیم) (زبان ۸۷)
۸- و اختلاف السنتکم و الوانکم ( معنی : تفاوت در زبان ها و رنگ های شما ) >>> نشانه اینه که این جهان هدفمند و حکیمانه است >>> (تجربی۹۲)
۹- ما ز بالاییم و بالا می رویم ××× ما ز دریاییم و دریا می رویم
ارتباط معنایی با : کل شی یرجع علی اصلههمچنین اشاره به معاد و بازگشت به سوی خداوند ( و الیه المصیر ) دارد
××× از این درس فقط از روی ایه ها بیشتر سوال میدن چون از لحاظ متن درس با درس یک شباهت داره×××.
درس ۳ سال دوم ( سرمایه های انسان )
هر سال یک یا دو تست تو کنکور داره
نکات خطی :۱- ارزش هر کس به درک و فهم وی از حقیقت هستی و جایگاه او در نظام افرینش است
۲-کرامت و برتری انسان بر بسیاری از مخلوقات به خاطر خویشتن داری اوست و این به خاطر این هست که از بعد معنوی روح بر خوردار است(تجربی ۸۷-خارج۸۷-سنجش۹۱-سنجش۸۸ )
۳-نفس سر زنشگر درونی که به هنگام ارتکاب به خطا و گناه واکنش نشان می دهد و سبب ملامت می شود>>>لوامه<<< (ریاضی ۸۹-تجربی۸۹-سنجش ۹۱-۹۲)
۳- نفس اماره مثل ماره ! >> نفس بد<< … انسان را به لذت های زود گذر دنیایی و جدایی از عقل و وجدان دعوت میکند(سنجش۹۱-۸۷)
۴- حضرت یوسف نام این نفس را اماره نامید چون امری به بدی می کند
۵-شیطان خود را از انسان برتر می داند
۶- شیطان سوگند خورده که فرزندان ادم را فریب دهد و از رسیدن به بهشت بازدارد ( انسانی ۸۷-زبان۹۱)
۷- امام علی : دشمن ترین دشمن تو همان نفسی است که درون تو است ( تجربی۹۲-سنجش ۹۱-سنجش۸۷)
۸- امام زمان : هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد (خارج۹۰)
۹- نفس اماره کی خودشو نشون میده ؟ بر سر دو راهی گناه و پاکی (تجربی ۹۱ )
۱۰- دو بیت زیر به نفس اماره اشاره دارد :
نفس هر دم در درونت در کمین ××× از همه مردم بتر در مکر و کین
دشمنی داری چنین در سر خویش ××× مانع عقل است و خصم جان و کیش۱۱- عامل اصلی گناه خود انسان است ینی بعد روحانی و شیطان بر انسان تسلطی ندارد و فقط دعوت کننده است ( ریاضی ۹۰ )
۱۲-راه های نفوذ شیطان نفس اماره و هوس می باشد ( هنر ۸۷-انسانی۸۶ )
۱۳-کار شیطان وسوسه کردن و دادن وعده های دروغین است و جز این راه دیگری ندارد پس مانع اختیار انسان نیست ! ( انسانی ۸۷-زبان۹۲-۹۱ – سنجش ۹۲-۹۱-۸۷ )
۱۴- به این دو مطلب دقت کنید خیلی مهمه :
× دوست نزدیک تر از من به من است ××× وین عجب تر که من از وی دورم
× امام علی :ما رایت شیئا الا و رایت الله قبله و بعده و معه : هر هیچ چیز ننگریستم مگر اینکه خدا رو قبل و بعد و با اون دیدم
این دو مورد به تجلی خداوند در جهان هستی اشاره دارند ( زبان ۹۱-۸۸-۸۷-سنجش۹۱)
ایات و رمز ها :
۱- لقد کرمنا بنی ادم… >>> برتری انسان بر سایر مخلوقات معلول برخورد داری از روح است (خارج ۹۰-تجربی۸۷-زبان۸۶-سنجش۹۱)
۲- اما شاکرا اما کفور : ما راه رو به انسان نشان دادیم یا سپاس گذار خواهد بود یا نا سپاس ! >>> برخورد داری انسان از اختیار>>> انسان مسئول
سر نوشت خویش است ( انسانی ۹۲-سنجش ۹۰-سنجش ۸۷ )
۳- درباره خداوند نا اگاهانه سخن گفتن >>> رمز : لا تعلمون ( اخر ایه )
۴- کلمه سلطان در ایه : به معنای تسلط >>> خطاب شیطان به انسان ! من بر شما تسلطی نداشتم !!
۵- عکس العمل نشان دادن انسان در مقابل گناه و زشتی بر خواسته از گرایش او به نیکی و زیبایی ها است >>> رمز ایه :فجورها و تقواها(ریاضی۸۹)
۶- دو مطلب زیر اشاره به سرشت خدا اشنا دارد :
متصل تر با همه دوری به من ××× از نگه با چشم از لب با سخن
خدا سر چشمه همه زیبایی ها و خوبی ها است۷- قرب انسان و جایگاه بالای او پیش خدا >>> رمز : فی **** صدق ! ( انسانی ۹۰-خارج ۸۸-زبان ۸۸ )
۸- سخن امام علی در هیچ چیز نظر نکردم مگر اینکه….. رمز ایه : فطرت-فطر ( ایه دو فطر ! ) اول فطرت بعد فطر ( زبان۸۸-زبان۹۱)
۹- کلمه لنهدینهم >>> اشاره به امداد غیبی و کمک خدا به مومن برای راحت رسیدن به مقصد و هدف خود دارد (ریاضی۹۲-ریاضی۸۹-خارج۸۸)
.
برای دانلود این قسمت به صورت PDF اینجا کلیک کنید .
-
پگاه جان ممنون عاااااااالیه
-
رمز های درس ۴ و ۵ دینی دوم
.
درس ۴ سال دوم (حقیقت انسان و رویاهای صادقه )
نکات خطی :
۱- بعد جسمانی… تجزیه و تحلیل می پذیرد و فرسوده و متلاشی می شود و به زمان و مکان محدود است ( سنجش ۹۱)
۲- بعد روحانی … تجزیه و تحلیل نمی پذیرد و بعد از مرگ دچار ثبات هست و تغییر نمی کند ( تجربی ۸۸-ریاضی ۹۰-سنجش ۹۲-هنر ۹۱)
۳- هر کس درک روشنی از خود دارد و برای اثبات وجود خود ( من ) نیاز به استدلال ندارد ( سنجش ۹۲ ۹۱ ۸۸)
۴- بدن انسان به طور مداوم تجزیه و تحلیل می شود و بازسازی می شود ( جایگزینی سلول ها به جای هم ) بنابراین حقیقت وجود انسان فقط
روح است
۵- قوانین و مقررات جامعه بر پایه پذیرش (من ) ثابت بنا شده است ( تجربی ۸۸)
۶- روح انسان در صورت اراستگی به فضیلت ها و خوبی ها به درگاه خداوند مقرب می شود و باعث سجده فرشتگان می شود ( انسانی ۹۰)
۷- رویاهای صادقه در خواب رخ می دهد و بیانگر حقیقت وجود انسان یعنی همان روح است
ایات و رمز ها :
۱- طین ( گل )+ نفخت فیه من روحی >>> اگر این دوتا توی ایه بودن >>> ینی انسان دو بعدی است >>>یک بعد انسانی (مادی)+بعد روحانی
۲- بعد مادی بر بعد روحانی تقدم دارد ( زبان ۸۷)
۳- اگر در ایه >>> یوسف +کوکب و اشمس و القمر دیدین >>> اشاره به خواب حضرت یوسف و تعبیر آن که توسط یعقوب انجام شد
۴- رمز : خمرا >>> بیننده خواب زندانی اول >>> تعبیر کننده حضرت یوسف
۵-رمز : خبرا >>> بیننده خواب زندانی دوم >>> تعبیر کننده حضرت یوسف
۶- رمز : بقرات – سنبلات >>> بیننده خواب پادشاه مصر >>> تعبیر کننده حضرت یوسف
( چهار رمز اخر هر ساله یا در ازمون سنجش یا سراسری مورد سوال بودن و خیلی مهم هستن با بهترین شیوه و رمزگذاری واستون گذاشتم )
درس ۵ سال دوم (دیدگاه مادی گرایان و پیامبران درباره معاد)
نکات خطی :
۱-مادی گرایان می گویند مرگ پایان زندگی است و بعد از آن دیگر زندگی ادامه نخواهد داشت که این مخالف گرایش به جاودانگی همه انسان ها
است و باعث می شود همین زندگی چند روزه دنیا هم بی ارزش شود ( تجربی ۹۰-هنر ۸۸ – سنجش ۹۱ ۸۸ )
۲- اضطراب و ترس از فنا و نابودی گریبان گیر افرادی می شود که قدرت اندیشیدن به مرگ را ندارند و این ترس و اضطراب بر خاسته از میل به
جاودانگی می باشد ( تجربی ۸۶- خارج ۸۷- سنجش ۸۸ و ۸۶ )
۳-اولین پیامد اینکه زندگیی پس از مرگ وجود دارد ( معاد ) این است که پنجره ای از امید و روشنایی به روی زندگی انسان باز می شود و باعث
ایجاد شور و نشاط و انگیزه در زندگی روزمره می شود ( سنجش ۹۱-۸۸)
۴-خدا پرستان حقیقی گرچه در دنیا زندگی می کنند و زیبا هم زندگی می کنند اما به آن دل نمی سپارند از این رو از مرگ نمی هراسند(تجربی ۹۱-سنجش ۹۲)
۵- از دیدگاه پیامبران مرگ برای چه کسی ناگوار و هولناک است ؟ کسانی که زندگی را محدود به دنیا می دانند و کوله باری از گناه به همراه دارند
( سنجش ۹۱ )
۶- نترسیدن از مرگ به معنای ؟آرزوی مرگ کردن نیست ! بلکه آنان از خدا می خواهند عمر طولانی داشته باشند تا با تلاش در راه خدا با کوله باری
بهتر و کامل تر خداوند را ملاقات کنند ( زبان ۹۱ )
۷- حضرت محمد : برای بقا خلق شده اید و نه برای نابودی و فنا !و با مرگ تنها از جهانی به جهان دیگر منتقل می شوید
۸- حضرت محمد : باهوش ترین مومنان کسانی هستند که فراوان به یاد مرگ هستند و بهتر از دیگران خود را برای آن اماده می کنند(انسانی ۹۱-سنجش ۹۱ )
۹- امام حسین :انی لا اری الموت الاسعادت و الحیات مع الظالمین الا برما : من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری
نمی بینم ( هنر ۹۰-سنجش ۹۱ ۹۰ )
آیات و رمز ها :
۱- عبارت ضل سعیهم یا قل هل ننبئکم >>> هر جا دیدین یعنی >>> › زیان کارترین مردم >>> چون تلاششان در دنیا بیهوده شد ! ( انسانی ۹۱
-خارج۹۰-زبان ۸۹ سنجش ۹۲ ۹۱ ۹۰ ۸۸ ۸۶- انسانی ۸۷- تجربی ۸۷ )
۲- هر جا کلمه >>> الملا >>> دیدین یعنی انکار معاد و دیدار اخرت (سنجش ۸۷)
۳- عبارت لا یرجون لقائنا >>>ینی کسانی که امید به دیدار ما ندارند>>> منکران معاد که جایگاهشان آتش است (زبان ۸۷-سنجش ۹۱ ۹۰ ۸۷ )
۴- ایعدکم >>> هر جا دیدین یعنی انکار معاد جسمانی
۵- لخاسرون >>> انکار معاد جسمانی و پیروی غیر سودمند از پیام اوران الهی
۶- بالاخسرین >>> هم معنا و مفهوم ضل سعیم >>> زیان کار ترین افراد دنیا
۷- عبارت : لا خوف علیهم و لا هم یحزنون >>> معنی : یعنی هیچ ترس و نگرانیی ندارند >>> اشاره به کسانی دارد که با ایمان هستند و
در راه خدا اعمال نیک و شایسته انجام میدهند و همیشه اماده مرگ هستند و ترس و حراسی از آن ندارند ( ریاضی ۸۸)برای دانلود این قسمت به صورت PDF اینجا کلیک کنید.
-
دستتون درد نکنه واقعا عالیه
من تو حفظ ایه ها مشکل داشتم -
درس اول دینی دوم:
هرکلمهای که ریشه(خَلْق)داشته باشه ،به قضای الهی اشاره دارد،قضای الهی از اراده الهی سرچشمه میگیرد.
هر کلمهای که ریشهی (قَدْر)داشته باشد به تقدیر الهی اشاره دارد،تقدیر الهی از علم وحکمت الهیسرچشمه میگیرد.
معنای تقدیر:اندازه،ویژگی،خصوصیت.
ویژگی اولیالباب:اول ذکر میگن(درهرحال به یاد خدا هستندقیاماً..،قعوداً..،علی جنوبهم..)،بعد فکر میکنن(درباره افرینش اسمانها و زمین)
نتیجه کاراولیالباب:ربنا ما خلقت هذاباطلاً(حق)(هدفداری،باطل نبودن،حکمت خدا)/سبحانک(پاک و منزهی تو)/فقنا عذاب النار/
هرگاه در آیه کلمه اتقنیاجبالرا دیدیم،در گزینه ها دنبال کلمهاستواریا اتقان صنعمیگردیمکمال استواری/خلقت محکم واستوار/استوارینظام خلقت/اتقان صنع/ -
رمز های درس ۶
ضرورت معاد در پرتو حکمت و عدل
نکات خطی + ایات و نکات :
۱- هر جا کلمه عبث یا فویل یا ظن یا پاسخ نیاز به وسیله عامل برطرف کننده آن دیدین >>> ضرورت معاد در پرتو حکمت الهی جواب ماست ( بیش از ۱۰ بار سوال کنکور بوده )۲- هر جا بحث در مورد عدالت یا دادن پاداش کارهایی که نمی شود در دنیا به طور تمام و کمال به آن پرداخت و پاداش آن را داد >>> ضرورت معاد در پرتو عدل الهی ( بیش از ۱۰ بار سوال کنکور بوده )
۳- مثال / خارج کشور ۹۱- آنجا که احساس تشنگی با اب برطرف می شود و آنجا که مصلح و مفسد به پاداشی که در خور فساد دریافت می کند به
ترتیب به اشاره ضرورت معاد در پرتو حکمت الهی و ضرورت معاد در پرتو عدل الهی را دارد !
۴- مثال / کسی که مانع از پیشرفت هزاران استعداد شده ! توی دنیا نمیشه جواب این کار بدشو بهش داد !پس باید یه دنیای دیگه باشه تا حق اون هزاران
استعداد پایمال نشه ! >>> عدل الهی !
۵- ایه معروف : ام نجعل الذین امنو و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار
معنی و بررسی سطحی : ینی کسایی که خوب هستن و کار خوب کردن رو مثل بد ها حساب کنیم یا بد ها رو جای خوبا ؟؟ پس این کار .. کار درستی نیست
ینی عدالت خداوند زیر سوال میره !
پس ایه فوق اشاره به ضرورت معاد در پرتو عدل الهی رو داره ( تجربی ۹۲ – ریاضی ۸۹- زبان ۸۸ -انسانی ۸۷ -سنجش ۹۲ ۸۶ )
۶- خداوند برای هر نیازی یه پاسخی گذاشته برای تشنگی آب ! برای گرسنگی غذا ! برای میل به جاودانگی انسان
دنیای دیگری …. چطور میشه خدا میل به جاودانگی به انسان بده ولی دنیای دیگری برای جاوادنگی و بقای
زندگی اون قرار نداده !؟ اگر چنین بود کار های خداوند عبث و بیهوده و باطل بود ! حال که چنین نیست پس
کار او نشانه حکمت او است >>>> ضرورت معاد در حکمت الهی (ریاضی ۸۷-تجربی ۸۷- زبام ۸۶-سنجش ۹۱-سنجش ۹۰)
۷-مهمترین خبری که انبیا برای انسان اورده است >>> خبر از معاد و سرای اخرت (سنجش ۹۱-۸۸)
۸- همه پیامبران پس از ایمان به خدا ایمان به اخرت را مطرح کرده اند ( سنجش ۹۱ )
۹- در قران کریم بعد از یکتاپرستی درباره هیچ موضوعی به اندازخ معاد صحبتی نشده است ( سنجش ۹۱ )
۱۰- روح در لحظه مرگ توسط فرشته مرگ به صورت تمام و کمال دریافت می شود
۱۱- هر جا کلمات >>> رمیم یا انشا اول یا بنانه دیدین >>> اشاره به افرینش مجدد جسم انسان در اخرت برای
پیوستن روح به آن دارد ( انسانی ۸۸ سنجش ۹۱ هنر ۹۱ تجربی ۸۸ )
۱۲- هر جا کلمه >>> لیجمعنکم الی یوم القیامه دیدین :
۱- معنی : جمع می کند شما را در روز قیامت
۲- اشاره به شعر : انچه از دریا به دریا می رود ××× از همان جا کامد انجا می رود ( خارج ۸۷ )
۳- بیانگر همه ابعاد توحید است (زبان ۹۲-ریاضی ۹۱ )
۱۳- یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی و….
زنده را از مرده بیرون می اورد و مرده را از زنده بیرون می اورد
ایه فوق قدرت خدا رو می رسونه که باعث رفع ابهام و شبهه از معاد جسمانی می شود ( زبان-۹۲)
رمز های درس ۷
برزخ
نکات خطی :۱- برزخ به معنای فاصله و حایل میان دو چیز است
۲- هر جا کلمه توفی دیدین بدونین که بحث در مورد بعد روحانی انسان است
۳- توفی روح انسان توسط فرشتگان انجام می شود و به طور تمام و کمال توسط فرشتگان انجام می شود و بعد از مرگ انسان به فعالیت
آگاهانه خود ادامه می دهد ( زبان ۹۱-هنر ۸۶-سنجش ۸۸-سنجش ۸۶ )
۴- حقیقت وجود انسان روح اوست !
۵- در برزخ انسان اموری را مشاهده و درک می کند که در دنیا قادر به درک آنها نبوده است ( سنجش ۹۱-۹۰)
۶- بخشی از پاداش و جزای مردم در عالم برزخ داده می شود ! ( تجربی ۹۰-هنر ۸۶-سنجش ۸۸-سنجش ۸۶ )
۷- هم در عالم برزخ بهشت برزخی داریم و هم جهنم برزخی که البته تجلی کوچکی از بهشت و جهنم واقعی در آخرت است !
۸- ارتباط دنیا با عالم برزخ از طریق آثار ما تاخر همچنان بر قرار است و پرونده اعمال انسان با مرگ بسته نمی شود ! ( خارج ۹۱ )
۹- دوره برزخ دوره هوشیاری و آگاهی هست نه بی خبری !
۱۰-امام کاظم : مومن پس از مرگ بر حسب فضیلت هایش به دیدار خانواده اش می اید برخی از آنها هر روز و کمتریناش هر از جمعه تا جمعه
( خارج ۹۱-تجربی ۹۰-انسانی ۸۹ )
۱۱-امام صادق : هنگامی که شخصی را در قبر میگذارند شخصی بر او ظاهر می شود و به او می گوید ای فلانی ما در دنیا سه چیز تو بودیم
رزق تو که با پایان یافتن مهلت تو قطع شد و خانواده ات که تو را رها کردند و رفتن و من که عمل تو هستم و با تو می مانم اگاه باش که من
در بین این سه از بقیه نزد تو کم ارزش تر بودم ( هنر ۹۲)
آیات و نکات :
۱- فائلئک ماواهم جهنم >>> جهنم برزخی
۲- محل تحقق عبارت : الم تکن ارض الله واسعه : برزخ است : هنر ۸۸-۸۷ )
۳- محل تحقق عبارت : سلام علیکم ادخلوا الجنه : برزخ است ( ریاضی و انسانی ۹۲ زبان ۸۹ ریاضی ۸۸ )
۴- عبارت فوق خطاب به پاکان گفته می شود و بعد از آن وارد بهش برزخی می شوند
۵-هر جا عبارت : قدمو اثارهم دیدین >>> دقتتتتتتتتتت کنید ! اشاره به اثار ماتقدم و ما تاخر دارد ! ظرف تحقق این آیه در برزخ است و تا حدودی
اشاره به تشابه میان برزخ و دنیا دارد (هنر ۸۸-سنجش ۹۱ )
۶- هر جا یومئذ بما قدم و اخر دیدین >>> اولا اشاره به آثار ما تقدم و ما تاخر دارد … دوما ظرف تحقق آن رستاخیز است …سوما بیانگر قیامت
است ( خارج ۸۸-انسانی ۸۷-سنجش ۹۰ )
۷- کلمه توفا توی ایه دیدین برای بدکاران هست که وارد برزخ می شوند
۸- کلمه تتوفاهم دیدین برای پاکان هست که وارد برزخ می شوند
۹- حاق آل فرعون سو العذاب محل تحقق >>> برزخ است
۱۰-النار یعرضون علیها محل تحقق>>> برزخ است
۱۱- ادخلو ال فرعون اشد العذاب >>> محل تحقق برزخ است
رمز های درس ۸
قیامت و مراحل آن
نکات خطی :۱- مرحله اول قیامت : نفخ صور اول – مدهوشی اهل اسمان و زمین – تغییر در ساختار اسمان و زمین
۲- مرحله دوم قیامت :نفخ صور دوم-زنده شدن همه انسان ها-نورانی شدن زمین-برپایی دادگاه عدل الهی-حضور شاهدان و گواهان ( پیامبران فرشتگان الهی و اعضای بدن ) – قضاوت بر معیار حق-دادن نامه عمل
۳- اولین خادثه قیامت نفخ صور اول است که با پایان یافتن دنیا اغاز می شود ( سنجش ۹۱-زبان ۸۶)
۴-از نفخ صور در قران کریم به عنوان صیحه یاد شده است ( زبان ۸۶)
۵-در نفخ دوم حیات دوباره بر پا می گردد ( ریاضی ۸۷)
۶-با نورانی شدن زمین پرده ها کنار می رود و آنچه که بر زمین گذشته است پدیدار می گردد ( زبان ۹۱)
۷-پیامبران و امامان بهترین گواهان روز قیامت اند و چون ظتهر و باطن اعمال انسان ها را در دنیا دیده اند و از هر خطا و گناهی مصون و محفوظ اند ( انسانی ۸۶ )
۸-خداوند بر دهان بدکاران در رو قیامت مهر خاموشی می زنند چرا که برای نجات و رهایی خود از مهلکه سوگند دروغ یاد می کنند ( سنجش ۸۷)
۹- نامه عمل انسان به گونه ای است که خود عمل و حقیقت آن را در بر می گیرد ( ریاضی ۹۲)
۱۰-نامه عمل نیکو کاران در دست راست و نامه عمل بدکاران در دست چپ آنها قرار دارد
۱۱- معیار و وسیله سنحش اعمال در روز قیامت>>> حق <<< است و چون پیامبران و امامان عین حقیقت و حق هستند معیار سنجش قرار
میگیرند ( ریاضی ۹۲-انسانی ۹۲-تجربی ۸۶-سنجش ۹۱)
آیات و نکات :
نکته مهم : این درس اگه قرار باشه ازش تست آیه مطرح بشه به این صورت هست که یه آیه به ما میدن و میگه این آیه مربوط به کدام مرحله
از قیامت هست ؟ و تو اون مرحله اشاره به کدوم یکی از اتفاقات داره
۱- اگر در آیه ها کلمات : الشهدا و قضی … وضع الکتاب … بنور ربها … الوزن الحق… اوتی کتابه بشماله … ویلنا من بعثنا مرقدنا
همه این کلمات مربوط به مرحله دوم قیامت هستن و بار ها و بار ها به صورت جداگانه سوال کنکور در سال های مختلف بودن
اگر کمی به معنی هم دقت کنید متوجه می شوید که هر کدام مربوط به کدام قسمت مرحله دوم هستند برای مثال الشهدا و قضی مربوط به
زمانی هست که شاهدان و گواهان برای شهادت حاضر می شوند یا بنور ربها زمانی هست که زمین نورانی می شود یا عبارت الوزن الحق زمانی که
قضاوت بر معیار حق می شود و همچنین اوتی من کتابی زمانی هست که نامه عمل می دهند
۲- هر جا کلمه فصعق دیدین مربوط به مرحله اول و مدهوشی اهل آسمان ها و زمین است
۳- به معنی و توضیحات آیه زیر دقت کنید :
و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون قالویا ویلنا من بعثنا من مرقدننا هذا ما وعد الرحمن و صدق المرسلون :
۱- معنی : و در صور دمیده شود. ناگهان آنها از قبر شتابان به سوی پروردگارشان می روند می گویند وای برما چه کسی ما را از خوابگاهمان
برانگیخت ؟ این همان چیزی است که خداوند رحمان وعده داده بود و فرستادگان راست گفتند
۲- هر جا کلمه نفخ فی الصور دیدین چون نفخ صور در هر دو مرحله است ینی هم مرحله یک و هم دو برای اینکه مشخص کنید این ایه به
کدوم مرحله اشاره داره دنبال کلمات دیگر بگردید
۳- تنها یک راه دارد که با خود کلمه نفخ صور مشخص کنید که آیه به کدام مرحله است ! اگر قبل از نفخ فی الصور کلمه و ثم وجود داشت
یعنی و ثم نفخ فی الصور ! به معنایی و سپس در صور دمیده شد …ینی ی بار دیگه هم دمیده شده بوده این بار …بار دوم هست پس مربوط
به مرحله دوم است ! ولی اگر قبل از نفخ کلمه ای نبود باید به ادامه ایه توجه کرد
-
رمز های درس ۹
بهشت و جهنم
نکات خطی + آیات :
۱-بهشت هشت در دارد … یک در مخصوص پیامبران و صدیقان و یک در مخصوص شهیدان۲- بالاترین مرتبه از نعمت های بهشت لقائ و دیدار خداوند است که اولیای خدا در طلب آن هستند و به شوق آن زندگی می کنند (ریاضی ۸۷)
۳- بهشتیان به جمله خدایا تو پاک و منزهی مترنم اند ( انسانی ۹۱-خارج ۹۰ ) و بهشت برای آنان سرای سلامتی است ( دارالسلام )
۴- جهنم هفت در دارد
۵- برترین مقام بهشت مقام رضا و خرسندی است … که هم خدا از انسان و هم انسان از خدا راضی می باشد ( زبان ۹۱-خارج ۸۷)
۶-ناله ی حستر دوزخیان : ای کاش از خداوند و پیامبرش اطلاعت می کردیم دریغ بر ما به خاطر کوتاهی هایمان ( ریاضی ۹۱)
۷- پاسخ خداوند به دوزخیان : اگر به دنیا بازگردید باز هم همان راه گذشته را پیش میگیرید ( تجربی ۹۲)
۸- سخن شیطان به دوزخیان : خدا به شما وعده ی راست داد و من به شما وعده دروغ دادم ! البته بر شما تسلطی نداشتم ! پس مرا ملامت
نکنید بلکه خودتان را ملامت کنید چون من فقط دعوت کننده بودم !
۹- نگهبانان جهنم تقاضای دوزخیان را برای تخفیف در عذاب نمی پذیرند
۱۰- پیامبر : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر از خدا چیزی را طلب می کنید فردوس را بخواهید ( ریاضی ۹۲-خارج ۹۰-ریاضی ۸۷)
۱۱- رابطه میان عمل و جزای آن سه گونه است
۱- به صورت قرار دادی … مثل پرداخت مزد کارگر یا پرداخت جریمه که بر اساس قرارداد های از قبل تعیین شده است ( سنجش ۸۶)
××× در پاداش و کیفر به صورت قراردادی آنچه که مهم است تناسب درست و مناسب بین جرم و جریمه و یا عمل خوب و پاداش است (سنجش۹۲) ×××
××× انسان می تواند با وضع قانون و قرارداد های جدید رابطه های قبلی را تغییر دهد ( هنر ۹۱)
۲- نتیجه خود ب خودی و طبیعی عمل … مثل کشیدن سیگار یا رعایت نکردن بهداشت که نتیجه خود ب خودی و طبیعی آن باعث بیماری می شود ( سنجش ۹۲-۸۶)
۳- رابطه سوم که بین عمل و پاداش یا کیفر وجود دارد بسیار دقیق و عمیق تر از دو نوع قبل بوده به گونه ای که هیچ گونه ظلم و ستمی
به کسی نمی شود ( سنجش ۹۰-۸۸-۸۶)
××× آنچه که انسان با خود به قیامت می برد صورت حقیقی خود عمل است که اکنون در این دنیا برای ما قابل درک و مشاهده نیست ×××
۱۲- هر عمل دارای دو جنبه است یکی جنبه ی مادی و ظاهری و دیگری جنبه غیبی و باطنی
۱۳- قران کریم : وقتی قیامت فرا می رسد انسان اعمال خود را حاضر می یابد و می شناسد !گرچه به اندازه ذره ای باشد ( سنجش ۹۲)
۱۴-در عرصه قیامت تصویر اعمال انسان و یا گزارشی از آن نمایش داده نمی شود بلکه خود عمل نمایان می شود ( تجربی ۹۱-سنجش ۹۲)
۱۵- محل تحقق عبارات … ( حقت کلمه العذاب ) + (فنعم اجر العاملین ) + ( سلام علیکم طبتم ) + (فبئس مثوی المتکبرین ) رستاخیز است
که به ترتیب در کنکور های ( ریاضی ۹۲- انسانی ۹۲ و ریاضی ۸۸- زبان ۸۹ و سنجش ۹۲ و ۹۱- ریاضی ۸۸ ) مورد سوال واقع شده بودند
۱۶- عبارت اگر به دنیا باز گردید همان شیوه قبل را پیش میگیرید در عالم قیامت به بد کاران معذب به عقوبت خطاب می شود که آیا آن :
( ولکن حقت کامه العذاب علی الکافرین ) ( تجربی ۹۲-۹۱ )
۱۷-مخاطب عبارت ( سلام علیکم طبتم فادخلو ها خالدین ) متقین اند و عبارت ( و قالو الحمد الله الذی صدقنا وعده ) از زبان متقین بیان می شود ( تجربی ۸۸-سنجش ۹۱-۹۲)
۱۸- سپاس گذاری متقین در عالم رستاخیز نسبت به تحقق وعده اش در وراثت زمین با ورود جاودانه به بهشت مفهوم می گردد (تجربی ۹۰)
۱۹- عبارت ( الم یاتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم ) محل تحقق رستاخیز (قیامت ) و خطاب به جهنمیان است ( خارج ۸۹-هنر ۸۸ )
رمز های درس ۱۰
توکل بر خداوندنکات خطی :
۱-توکل به خداوند ینی اعتماد به خدا و سپردن نتیجه کار ها به اون (سنجش ۹۱)
۲- انسان متوکل می داند که هر نتیجه ای که سر انجام حاصل شود مصلحت اوست
۳-تکیه و اعتماد به خداوند به انسان آرامش می دهد و او را به آینده امیدوار می کند ( تجربی ۸۷-سنجش ۹۲)
۴- نوجوانی و جوانی دوران تصمیم های بزرگ است … با گذر عمر قوای انسان رو به سمت سستی می رود و توان انسان برای تصمیم های بزرگ کاهش می یابد ( سنجش ۹۰-۸۷)
۵- حضرت علی و حضرت ابراهیم دو نمونه از کسانی بودند که در دوران نوجوانی تصمیم بزرگ و مهمی گرفتند
۶- توکل کردن فقط به معنای گفتن جمله ( خدایا بر تو توکل می کنم ) نیست … بلکه انسان باید در قلب خود به خدا توکل کند !
۷- توکل در جایی درست است که انسان وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهد یعنی فکر و اندیشه را به کار گیرد …بهترین راه ممکن را انتخاب
کند و در آن راه نهایت سعی و تلاش خود را کند …توکل نباید باعث تنبلی و سستی شود
۸- راه رهایی از مشکلات درونی و اضطراب آور>>> توکل به خداوند <<< است (انسانی ۸۸)
۹- توکل بر خداوند علت بهره مندی از عزم و اراده قوی است و معلول معرفت و ایمان به خداوند است (هنر۸۸-انسانی ۸۷-تجربی۸۷-سنجش۹۱)
۱۰- تول کننده ای که اهل معرفت باشد می داند که در راستای راهیابی به نیاز ها و خواسته هایش باید از ابزار و اسباب بهره جوید …
اسباب و ابزار بنابر حکمت الهی قرار داده شده و بی توجهی به آن بی توجهی به حکمت و علم الهی است ( تجربی ۹۲-۹۱-هنر ۹۲)
۱۱-پیامبر به مردمی که اهل فعالیت نبودند و خود را توکل کننده بر خدا می دانستند گفت >>>شما سربار دیگران هستید<<< (ریاضی۸۹-تجربی۸۹)
آیات و رمز ها :
۱- و توکل علی الحی الذی لایموت… کسانی بر خدا خداوند توکل می کنند که حیات را صفت ذات خداوند می دانند (ریاضی ۹۱)
۲- رمز >>> غلیظ القلب >>> مهم ترین عامل تفرقه و پراکندگی افراد جامعه از یک دیگر درشت خویی است… چیزی که در پیامبر وجود نداشت(هنر۸۷-زبان۸۶-سنجش۸۸)
۳-مبنای توکل بر خداوند خیر رسانی او و دفع ناگواری هاست (خارج۸۸-انسانی ۸۹-سنجش ۹۰-۹۱-۹۲)
رمز های درس ۱۱
دوستی با خداوند(این درس رو خوب یاد بگیرین چرا که هم خیلی سوال داره و هم خیلی آسون و ساده هست و تمرکز روی ترکیب متن و آیه هست بیشتر )
نکات خطی :۱- تولی ینی دوستی با دوستان خدا
۲- تبری ینی بزاری از دشمنان خدا
۳-خداوند با اسم رحمان انسان ها رو آفرید و سپس به سمت سعادت و کمال راهنمایی کرد ( انسانی ۹۰-سنجش ۹۱)
۴- خداوند درب بازگشت به سوی خود را برای انسان های غافل بازگشت ! این ینی غفار بودن خداوند (انسانی ۹۰-ریاضی۸۷-سنجش۹۱)
۵- بزرگنرین عشق و مبحتی که باید قلب ما را فراگیرد عشق و محبت خداوند است
۶- کار هایی که انسان انجام میده بستگی به میزان دل بستگی و محبت به خداوند داره !برای مثال کسی که کار بد انجام میده ینی
دیگه دل بستگی و محبتی نسبت به خدا نداره ! و بر عکس ! و این دلبستگی و محبت هاست که به زندگی جهت میده(سنجش۸۶)
۷- محبت به فرزند >>> باعث میشه که انسان از خود محوری خارج شود >>> پس فردی ایثارگر می شود >>> و فرد ایثار گر
فردی تلاشگر و مصمم است ( خارج ۸۹)
۸- اینکه انسانی کسی رو دوست داشته باشی ولی از فرمانش سر پیچی کند نشانه عدم صداقت وی در دوستی و محبت است !
۹- این جمله که قلب انسان با خدا باشد کافی است و عمل به احکام دین ضرورتی ندارد اعمال ظاهری و ظاهر انسان اهمیتی ندارد
و آنچه که اهمیت دارد درون و باطن است با کلام خداوند سازگار نیست !!!
۱۰- نزدیک ترین دوستان و عاشقان الهی >>> رسول خدا و اهل بیت ایشان هستند >>> که مظهر تمام و کمال حق و جلوه زیبایی
هستند ( انسانی ۸۸-سنجش ۸۶)
۱۱-جمله لا اله الا الله پایه و اساس بنای اسلام است که متشکل از یک نفی و یک اثبات است >>> نه … به هر غیر خدایی … آری به
خدای یگانه ! (سنجش ۸۸ ۹۰ ۹۲ )
۱۲- دینداری بر دو پایه استوار است … ۱-تولی … ۲- تبری ! ( سنجش ۸۷ )
۱۳- هر چه که دوستی با خدا بیشتر و عمیق تر باشه نفرت از باطل هم بیشتر و عمیق تر است !
۱۴- بیت زیر اشاره به ازلی بودن عشق و محبت الهی و همچنین تقدم محبت بر افرینش دارد :
هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست ××× دل افسرده غیر از آب و گل نیست ( زبان ۹۲)
۱۵- امام خمینی :
مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق( تولی ) اظهار خشم و برائت ( تبری ) نسبت به باطل است ؟؟؟؟
( تجربی ۹۱- هنر ۹۰-ریاضی ۸۸- سنجش ۹۱-۹۰-۸۷-۸۶ )
۱۶- امام صادق :
کسی که از فرمان خدا سر پیچی کند او را دوست ندارد >>> رمز آیه :ما احب الله من عصاه <<< ( هنر ۸۸-خارج ۸۶- سنجش ۹۱ )
۱۷- امام سجاد :
خدایا کیست که شیرینی دوستی با تو را چشیده باشد و غیر از تو را طلب کند ؟ ( هنر ۸۶ )
آیات و رمز ها :
۱- رحمتی وسعت کل شی >>> خداوند ادمیان را افرید و به سعادت و کمال راهنمایی کرد تا رحمانیت خود را اعلام کند ( انسانی ۹۰)
۲- رمز : الذین امنوا اشد حبا :
× هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست … این بیت رو تو متن توضیح دادیم و منظورش تقدم محبت بر افرینش است که با این رمز متناسب
است ( زبان ۹۲)
× خروج از خود محوری و گزینش ایثار در پرتو عشق و محبت ( خارج ۸۹ )
× خلاصه هر جا این رمز رو دیدین بدونین که بحث در مورد عشق و محبت الهی هست که باعث میشه انسان چابک و سر حال و… بشه !!!
۳- رمز>>> یوادون من حاد الله : اشاره به تولی و تبری و اشاره به سخن امام خمینی و اشاره به اصل توحید یعنی لا اله الا الله دارد ( بیش از
۱۰ بار سوال کنکور و سنجش بوده ! )
۴- رمز >>> اسوۀ حسنه فی ابراهیم : بیانگر بعد ( نه ) در کلمه لا اله الا الله است ( هنر ۹۱ ) … اشاره به سخن امام خمینی و تسلیم شدن
و سر سپردگی خود در برابر این آیه ( تجربی ۹۱ ) … اشاره به تبری یا همون بعد ( نه ) از بت پرستان و دشمنان خدا دارد ( خارج ۹۰)
۵-قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم والله غفور رحیم :
اشاره به سخن امام صادق داره … مگه میشه کسی خدا رو دوست داشته باشه و کاری مخالف خواسته اون انجام بده ؟ ( تجربی ۹۲)
مرتبط با حدیث ما احب الله من عصاه >>> ( هنر ۸۸ – خارج ۸۶ )
رمز های درس ۱۲
آراستگینکات خطی :
۱-پیشوایان ما نه تنها در زیبایی باطنی خود می کوشیدند بلکه در زیبایی و آراستگی ظاهر هم توجه داشتند (انسانی ۸۶)
۲-ظاهر هر کس تجلی اندیشه و باور و باطن اوست و اندیشه ها و اخلاق و روحیات .. اعمال و ظاهر را می سازند ( تجربی ۹۰ )
۳- کسی که نظم و برنامه ریزی را قبول دارد … اگر واقعا به آن ایمان داشته باشد … هر کاری را به وقت خاص خود انجام میدهد ( هنر ۸۷ )
نظم و برنامه ریزی یه چیز باطنی هست… انجام کار در وقت خود یه چیز ظاهری >>> جمله فوق داره به تناسب میان ظاهر و باطن
و تاثیر آن در ارستگی ظاهری اشاره می کنه
۴- برخی برای توجیه ظاهر نا مناسب خود به این جمله متوسل می شوند : دل باید پاک باشد ! ظاهر چندان اهمیتی ندارد … که این جمله
نادرست است ( هنر ۹۲ )
۵-حقیقت این است که دل هر جا که برود عمل هم به همان جا می رود و این بیانگر تناسب میان ظاهر و باطن و تقدم ظاهر بر باطن است
( خارج ۹۱- زبان ۹۰- ریاضی ۸۹-زبان ۸۸-سنجش ۹۲-سنجش ۹۱ )
۶- ضرب المثل معروف این درس : از کوزه همان برون تراود که در اوست ! >>> دل پاک و با حیا و با عفاف ظاهر پاک و با عفاف به همراه دارد
( ریاضی ۹۰-تجربی ۸۸ )
۷- عفاف یک حالت روحی و فضیلت اخلاقی است که سبب می شود انسان اندام های ظاهری خود را وسیله ی خودنمایی و جلب توجه دیگران
قرار ندهند (انسانی ۹۰-خارج ۸۹ )
۸- عزت در مقابل ذلت و حقارت قرار دارد انسان عزیز حقارت و پستی را نمی پذیرد و تن به شکست زبونی نمی دهد …. بزرگترین شکست… شکست روحی و معنوی است ( انسانی ۹۰ )
۹-جوان برای اثبات مفید بودن خود در جامعه تلاش می کند استعداد های خود را کشف کند و آن را در معرض دید قرار دهد
تا به جایگاه مناسب و لایق خود برسد که این حاکی از نیاز به مقبولیت است ( تجربی ۸۸ )
۱۰-آراستگی همراه با عفت و حیا نشانه شخصیت روحی و درک متعالی فرد از زندگی است و تحسین قلبی همسالان را به دنبال
دارد ( انسانی ۹۲)
۱۱- پیامبر : خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد
۱۲- پیامبر : لباس سفید و روشن بپوشید که پاک تر و پاکیزه تر است
۱۳- امام علی : آراستگی از اخلاق مومنان است
۱۴- امام صادق : خداوند زیبایی و اراستگی را دوست دارد و از نپرداختن به خود و ژولیدگی بدش می آید
۱۵- امام صادق : دو رکعت نماز با بوی خوش بهتر از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش است
۱۶- امام صادق : لباس نازک و بدنما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانه سستی و ضعف دین است ( ریاضی ۹۰-هنر ۸۶-سنجش۹۱)
۱۷-امام علی : بپرهیز از اینکه خود را برای دیگران بیارایی و با اینجام این گناه به جنگ با خدا برخیزی ( خارج ۸۹ سنجش ۹۱ )
آیات و نکات :
۱- حضرت یوسف از نمونه های برجسته عفاف است در قران رمز ایه : ربی احسن مثوای
۲- حضرت مریم از نمونه های برجسته عفاف است در قران رمز ایه : نسیا مسیا – تقیا بغیا