دوستان سلام. 🖐 🖐 🖐
حالتون چطوره؟
خوب هستید؟
امیدوارم که عالی باشید. 🙂
خب از امروز تا کنکور 1400 می خواییم باهم دیگه زبان تخصصی کنکور منحصرا زبان رو کار کنیم.
ابتدا یه توضیح مختصر درمورد خود کنکور می دم. بعد میریم سراغ برنامۀ خودمون.
همونطور که می دونید کنکور زبان دو دفترچه داره. دفترچۀ اولش مثله همۀ کنکورها دروس عمومیه و تعداد سئوال هاش هم همونه یعنی 100 تا. و دفترچۀ دومش هم اختصاصیه که میشه زبان تخصصی که 70 تا سئواله.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب یه سری توضیحات در بارۀ دروس عمومی.
⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬
در مورد دروس عمومی فقط همین رو بگم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. مخصوصا ادبیات که ضریبش 4 هست. البته زبان عمومی هم با اینکه ضریبش 2 هست خیلی مهمه و کسی که منحصراً زبانه باید حداقل 80 رو بزنه ولی خب در کل دروس عمومی خیلی مهمه چون اکثر داوطلبایی که هدفشون زبانه از عمومی هایه خوبی برخوردارند. عربی هم ضریبش 2 و دینی ضریبش 3 هست.
این نکته رو هم اینجا اضافه کنم که من فقط رویه زبان تخصصی می خوام کار کنم و اصلا عمومی رو کار ندارم. چون همیار هایی هستن که دارن عمومی رو جلو می برن و من نمی خوام تویه کار بقیه دخالت کنم. و برایه کارشون احترام قائل میشم. پس سئوال هاتون رو اول بررسی کنید و اگه دیدید در قسمت زبان تخصصیه از بنده بپرسید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب بریم سراغ اصل مطلب یعنی زبان تخصصی.
⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬
همونطور که گفتم زبان تخصصی از 70 تا سئوال تشکیل میشه و ضریبش هم 4 هست.البته این 70 تا سئوال خودشون به 6 بخش تقسیم میشن.
بخش اول گرامر که متشکل از 10 سئواله.
بخش دوم لغات که متشکل از 15 سئواله.
بخش سوم ترتیب اجزایه جمله که متشکل از 5 سئواله.
بخش چهارم کاربرد زبان که متشکل از 10 سئواله.
بخش پنجم کلوز تست که متشکل از 15 سئواله.
و در آخر بخش ششم درک مطلب ، که متشکل از 3 متن 5 سئوالیه که میشه 15 تا سئوال.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
فقط یه نکته رو باید بگم و اینکه کنکور زبان 4 تا زیر گروه داره . زیر گروهه اول زبان انگلیسیه که توضیحاتشو خدمتتون ارائه دادم و رشته هایی که می تونید برید عبارتند از ادبیات انگلیسی ، مترجمی و آموزش انگلیسی. زیر گروه دوم زبان آلمانیه که شما زبان انگلیسی دیگه ندارید و زبان عمومی و اختصاصی تون آلمانیه و رشته هایی که می تونید برید ادبیات آلمانی و مترجمیه. زیر گروهه سوم هم زبان فرانسویه که بازم شما زبان انگلیسی ندارید و زبان عمومی و تخصصیتون فرانسویه و رشته هاش ادبیات فرانسوی و مترجمیه. زیر گروهه چهارم هم همون زیر گروهه اوله و فقط می تونید زبان هایه دیگه برید مثله روسیه ای،چینی و ...
خب این هم یه سری توضیحات کلی در حیطۀ کنکور زبان.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
اما بریم سراغ کار خودمون.
⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬
دوستان فعلا تا همینجا بدونید که قراره رویه زبان تخصصی کار کنیم. بعدا روش انجام کار و منابع رو خدمتتون ارائه خواهم داد. فقط فعلا اگه سئوالی در حیطۀ کنکور زبان دارید (نه سئوال درسی) می تونید داخل این تاپیک بپرسید. درضمن تمامیه سئوالاتون روهم عمومی بپرسید چون به هیچ وجه خصوصی جواب نمیدم.
در روز هایه آتی هم نحوۀ انجام کار رو خدمتتون ارائه خواهم داد.
فعلا خدا نگه دار.🖐 🖐 🖐
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@ریاضیا @تجربیا @انسانیا
@دوازدهم
⭕️همونطور که میدونید یکی از سوالای امتحان نهایی زبان از شما میخواد که درباره یه موضوع پاراگراف بنویسید یا شاید بگه اجزای پاراگراف داده شده رو مشخص کنید خب حالا این پاراگراف و ما باید چجوری بنویسیم و چه قوانینی داره و از کجا تشخیص بدیم که چه اجزایی داره!
تو این تاپیک دربارش حرف میزنیم.
🔸️اول از همه پارگراف چیه?
مجموع چند تا جمله که یک بند و تشکیل میدن و درباره یه موضوع صحبت میکنن
🔸️حالا این پارگراف شامل چی میشه؟
▪️Topic sentence
▪️supporting sentence
▪️concluding sentence
🔸️اول بریم سراغ موضوع پاراگراف که اولین قدمه و به ما میگه باید درباره چی بنویسیم
حواستون باشه موضوع باید وسط صفحه و با حرف بزرگ نوشته بشه حالا اگر از چند کلمه تشکیل شده باشه همگی با حروف بزرگ نوشته بشه اگه کلا یه کلمه بود که فقط همون با حرف بزرگ نوشته میشه(البته حروف اضافه لازم نیست و با همون حروف کوچیک نوشته میشن)
مثلا Wedding in My Country
همونطور که دیدید اول هر کلمه رو با حروف بزرگ نوشتم به جز in که حرف اضافه هست
پ.ن: البته فکر نکنم سر امتحان نهایی به این ریز جزئیات دقت کنن ولی خب شما بدونید بد نیست
🔸️حالا شروع میکنم به نوشتن پاراگراف اینجا ما topic sentence میخوایم که معمولا اول پاراگراف نوشته میشه؛
حالا چی هست اصلا؟جمله ای که خواننده با خوندن اون میفهمه درباره چه چیزی میخوایم صحبت کنیم و جزئی تر از موضوع پارگرافه .مثلا چی؟
مثلا موضوع تاپیک هست Freinds که یک چیز کلیه دوست یک عالمه زیر مجموعه داره: خوبی و بدی دوست و رفیق داشتن،تاثیر دوستامون تو زندگی ،چجوری دوست انتخاب کنیم و ....
topic sentence به ما میفهمونه که درباره کدوم از اینا میخوایم حرف بزنیم و همون طور که دیدیم از موضوع پاراگراف جزئی تر شد مثلا برای topic sentence مینویسم Chossing freinds is really importent in our life
خواننده با خوندن این topic sentance میفهمه میخوام در ادامه درباره این صحبت کنم که چرا انتخاب کردن دوست تو زندگی ما مهمه
🔸️خود topic sentence شامل دوتا چیز میشه: topic و controlling idea از کجا تشخیصشون بدیم؟topic میشه همون زیر مجموعه موضوع ما که من میخوام روش تمرکز کنم و دربارش پاراگراف بنویسم و در حد یکی دو کلمه هست،controlling idea میشه ادامه topic
الان تو مثال بالا
(Topic :Chossing freinds) من میخوام درباره انتخاب کردن دوست توی این پاراگراف تمرکز و صحبت کنم
(Controlling idea:is reaaly importent in our life )
که ادامه chossing freinds یا همون topic منه
⭕️حواست باشه اول هر جمله و جمله بعد از نقطه رو توی زبان انگلیسی باید با حروف بزرگ بنویسی پس اگر topic sentence قراره اول جمله باید اولین حرف از اولین کلمشو با حرف بزرگ بنویسی(البته بعد از کاما نباید با حرف بزرگ نوشت)
⭕️یه چیز دیگه که خیلییییی مهمه❗️اول هر پاراگراف و باید از حاشیه یه کوچولو فاصله بدی ولی بقیه جمله ها تو خط های بعدی از همون سر حاشیه شروع میشن و اگر خواستی بیشتر از یک پاراگراف بنویسی برای هرپاراگراف جداگونه باید این قانونو رعایت کنی (اخر این تاپیک عکس یه پاراگراف و میزارم که کامل متوجه بشین )
🔸️بریم سراغ supporting sentence این شامل جمله های بعد از topic sentence و یه جورایی اونو support میکنه یعنی چی ؟ یعنی اینجا از topic sentence جزئی تر میشیم تو مثال من که برای topic sentence نوشتم انتخاب کردن دوست تو زندگی ما خیلی مهمه حالا برای supporting sentence میام میگم چرا مهمه و دلیل میارم
🔸️ بریم قدم اخر که میشه concluding sentence و اخر پاراگراف ما میاد
اینجا میخوایم بحث و جمعش کنیم و نتیجه گیری بکنیم حالا چجوری؟یا میتونیم همون topic sentence و دوباره اینجا تکرار کنیم
برای مثال من که اومدم علت اوردم چرا انتخاب کردن دوست مهمه برای concluding sentence میتونم بنویسم: پس برای این هست که انتخاب کردن دوست اینقدر تو زندگی ما مهمه یعنی دوباره اومدم جمله اولو تکرار کردم
یا میتونیم یه کار دیگه کنیم برای conluding sentence بیایم نظر خودمو درباره موضوع بگیم طبق مثال بالا میتونیم بگیم:
به نظر من انتخاب کردن دوست میتونه سرنوشت ادما رو تغییر بده پس باید خیلی حواسمون باشه
کسی کنکور زبان داده ؟ تایپیکای دیگه رو خوندم فهمیدم کتابای مدرسه و جزوه مدرسه کلا برای کنکور کافی نیست .
من قبلا زبان میرفتم جز کتاب مدرسه مکالمه ام و جمله بندیم خوبه کلا پایه خوبی دارم فقط یه منبع مطمئن میخوام
یه منبع میخوام که قشنگ با اطمینان بخونمش و بدونم کافیه
اگر شخصی اطلاعی داره بی زحمت راهنماییم کنه سپاس .
عیدتون هم مبارک 🤝
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
@فارغ-التحصیلان-آلاء
گرامر زبان کنکور
-
H_R در گرامر زبان کنکور گفته است:
ممنون میشم راهنمایی کنید
سوال ۱۲۶
جواب طبق معنی گزینه ۳ میشه
میگه مایک یه صدایی از طبقه ی پایین شنید (شنیدن صدا کار استمراری نیست ، تو یه لحظه شنیده شده و تموم شده) پس گزینه های ۲ و ۴ رد میشنمایک سریع بلند شد ( به کلمه ی سریع دقت شود) بلند شدن کار استمراری نیست تو یه ان بلند میشه پس فعل باید به صورت گذشته ساده بیاد در نتیجه گزینه ۲ رد میشه
طبق کلمه ی بلند شدن که تو یه ان انجام گرفته میشه و بعد got up از" و" (and) استفاده شده باید فعل به صورت گذاشته ساده (went) باشهنکته ی خیلی خیلی مهم : بعد کلمه ی everything فعل به صورت مفرد میاد
اینجا هم was درسته -
ممنون از مشارکت عزیزانم
شکر که دوستان هستند و خیال منم راحت تره -
بچه ها ب نظرتون چرا وسط جمله حرف بزرگ اوورده؟
اصن اسم خاص و این بحث ها هم نیس:/
SEPEHR ALIZADEH
@تجربیا @ریاضیا -
Hoorieh sh در گرامر زبان کنکور گفته است:
بچه ها ب نظرتون چرا وسط جمله حرف بزرگ اوورده؟
اصن اسم خاص و این بحث ها هم نیس:/
SEPEHR ALIZADEH
@تجربیا @ریاضیاسلام حوریه جان
شاید میخواسته روی اون کلمه ها تاکید کنه -
Hoorieh sh
شاید هم نقطه چین بوده و بعد کلمات جایگزین،و توی تایپ اشتباه شده -
-
SEPEHR ALIZADEH در گرامر زبان کنکور گفته است:
اقا سپهر چ توضیح جامع و کاملی... ممنون
خب پس دلیل خاصی نبود ن؟ @mahta-kamali @gomname81 SEPEHR ALIZADEH -
Hoorieh sh نه عزیز چیز خاصی نیس
-
Hoorieh sh
واسه این که خیالم راحت از استادم پرسیدم ایشون هم تایید کردن -
ساته ساته ساته
سلام رفقا
من دیدم درس اول دهم ناقص مونده و از طرفی هم بحث اسم خاص مطرح شد تو این پست قبلیا، دیدم امروز درس اول دهم رو بتمومیم و درس ۲ رو بیاغازیم بهترهفقط قبلش یه مژده بدم به کسایی که اطلاع ندارن، رفقا خوشبختانه یک مشتی ای در انجمن زبان تخصصی کنکور رو شروع کرده، با آرزوی موفقیت براش تو این بحث سنگین میخوام ازشون صمیمانه (و کمی ملتمسانه) خواهش کنم که اگر بچه های تاپیک های ما هم سوالی داشتن و ایشون رو منشن کردن به رفقای این تاپیک هم یاری برسونن، بالاخره ممکنه مشکلاتی برای هر کسی پیش بیاد که نتونه برای مدتی آنلاین شه، اگر دوستانی حرفه ای مثل این عزیز کمک کنن، لطف بزرگی در حق همه آلایی ها میکنن
Ali Masouminyaخدا رو شکر سوالاتی که در پی وی و تاپیک مطرح شده تا الان همه پاسخ داده شدن، فقط یه نکته ای خدمتتون عرض کنم که رفع ابهام نشده، رفقا، قیود تکرار یا همون frequency adverbs از نظر جایگاه در جمله میتونن در سوالات گرامر نمود پیدا کنن، نکته خاصی ندارن جز چهار تا فرمول...
اگر فعل to be نباشد، f-adverb قبل فعل جمله میاد، مثلا:
Surprisingly, narcissists often become competent bossesاگر فعل to be باشد، f-adverbs بعد از این افعال می آیند، مثال:
The indignations of refugees is usually the main factor of commotion in the downtownاگر فعل کمکی داشته باشیم قید بین فعل کمکی و فعل اصلی قرار میگیرد Auxiliary + Adverb + Main verb
مثال:
I've rarely been out of my fit shapeدر جملات پرسشی f-adverb بعد فاعل میاد، مثل:
Do you always lick icecream like thatببخشید من علائم نگارشی نمیذارم، بذارم میپره پشت انگلیسی، اصن یه وضعی
-
SEPEHR ALIZADEH در گرامر زبان کنکور گفته است:
ساته ساته ساته
سلام رفقا
من دیدم درس اول دهم ناقص مونده و از طرفی هم بحث اسم خاص مطرح شد تو این پست قبلیا، دیدم امروز درس اول دهم رو بتمومیم و درس ۲ رو بیاغازیم بهترهفقط قبلش یه مژده بدم به کسایی که اطلاع ندارن، رفقا خوشبختانه یک مشتی ای در انجمن زبان تخصصی کنکور رو شروع کرده، با آرزوی موفقیت براش تو این بحث سنگین میخوام ازشون صمیمانه (و کمی ملتمسانه) خواهش کنم که اگر بچه های تاپیک های ما هم سوالی داشتن و ایشون رو منشن کردن به رفقای این تاپیک هم یاری برسونن، بالاخره ممکنه مشکلاتی برای هر کسی پیش بیاد که نتونه برای مدتی آنلاین شه، اگر دوستانی حرفه ای مثل این عزیز کمک کنن، لطف بزرگی در حق همه آلایی ها میکنن
Ali Masouminyaخدا رو شکر سوالاتی که در پی وی و تاپیک مطرح شده تا الان همه پاسخ داده شدن، فقط یه نکته ای خدمتتون عرض کنم که رفع ابهام نشده، رفقا، قیود تکرار یا همون frequency adverbs از نظر جایگاه در جمله میتونن در سوالات گرامر نمود پیدا کنن، نکته خاصی ندارن جز چهار تا فرمول...
اگر فعل to be نباشد، f-adverb قبل فعل جمله میاد، مثلا:
Surprisingly, narcissists often become competent bossesاگر فعل to be باشد، f-adverbs بعد از این افعال می آیند، مثال:
The indignations of refugees is usually the main factor of commotion in the downtownاگر فعل کمکی داشته باشیم قید بین فعل کمکی و فعل اصلی قرار میگیرد Auxiliary + Adverb + Main verb
مثال:
I've rarely been out of my fit shapeدر جملات پرسشی f-adverb بعد فاعل میاد، مثل:
Do you always lick icecream like thatببخشید من علائم نگارشی نمیذارم، بذارم میپره پشت انگلیسی، اصن یه وضعی
-
انواع اسم
توی دستور زبان به هر چیزی که برای معرفی چیزی موجود (نه فعل یا صفت) استفاده میشه اسم میگن، مسلما یه فرقی بین اسم table یا اسمی مثل Sanam که بر نام یک شخص دلالت میکنه هست، حالا تقسیم بندی رو با هم ببینیم...اسم عام: Compound noun
اسامی ای که به مفاهیم کلی، اشخاص ، اماکن و ... دلالت دارن مثل:
girl, bathroom, notebook, bed, sofa, town, gameحالا اون game میتونه PES, COD, Tomb raider, red dead یا حتی لی لی و خاله بازی باشه، مفهوم کلیه پس خیلی آدرس دقیق نمیده و کلی بازی رو در بر میگیره.
اسم خاص: Proper noun
اسامی ای که مختص یک شی یا شخص خاص بین گروه اون شی یا شخصه، مثلا وقتی از کتاب جنگ و صلح حرف میزنیم، توی دسته بندی کتاب ها آدرس دقیق یک کتاب رو مشخص کردیم، یا وقتی میگیم حافظ، میون تمام شعرا یک شاعر خاص (جدا خاص) رو منظورمونه
مثل:
Anthony, Alice, Samsung, Xiaiomi -
نشانه های شناسایی: the
یادمه زمانی که حروف و لغات اولیه زبان رو یاد گرفته بودم به یک مشکل عجیب برخورد کرده بودم، در بسیاری از جملاتی که میدیدم یک کلمه نامعلوم الحال پایه ثابت بود که معنیش رو هیچ کسی نمیدونست، هیچ کس نمیگفت چه معنایی داره، نمیتونستم بین فلش کارتام پیداش کنم، اون کلمه the بود!
شاید هنوز هم خیلی از دوستان مثل اون موقع من فکر کنن، که the که معنایی نداره، اهمیتی هم نداره! بریم کاربردهاش رو با هم بررسی کنیم و بعد دوباره درمورد این نظر بحث کنیمThe درسته معنا نداره اما کامل کننده مفهوم جملاته! این حرف برای معرفه کردن اسم میاد، یعنی هر موقع بغل دست اسمی دیدینش به این نتیجه برسید که گوینده داشته چیزی رو بیان میکرده که میدونه یا حداقل فکر میکنه برای شما آشناست، مثال رو ببینیم:
Did you feed the pigeons
تو به کفترها غذا دادی؟مسلما منظور گوینده کفترهای خاصیه، آدمیزاد یهو نمیاد بگه که «ممد! به کفترهایی غذا دادی» جز بحث عجیب بودنش چیزی که ما رو به این مفهوم سوق داد the بود، که نکره بودن کفترها رو اعلام نکرد و گفت که گوینده فکر میکنه مخاطبش از کفترهای مدنظرش خبر داره.
یک نکته اینکه the هم ممکنه ترجمه شه، چطو؟ اینطو...
آن و این ترجمش کنیممهم ترین کاربردز
۱) قبل از اسمی در جمله بیاد که برای بار دوم تکرار شده
A man hurt her feelings, her sense didn't matter for the man at all
یه مرد احساساتش رو جریحه دار کرد، حسش برای اون مرد هیچ ارزشی نداشت۲) قبل از کلماتی که واس گوینده و مخاطب خیلی معلومن، مثلا دکتری که طرف میشناسه:
You said the doctor is an expert
تو گفتی اون دکتره یه متخصصه۳)قبل از بعضی اوقات روز:
In the morning/ in the afternoon/ in the evening۴) قبل از اسمی که قراره توصیف شه:
The girl that you insulted is a Johnson
دختری که توهین کردی بهش یک جانسونه (خانواده جانسون)۵)قبل از صفات عالی:
The most aggressive cock will be mine
خشن ترین خروس برای من خواهد بود۶) قبل از اسامی منحصر به فرد (حفظی):
the sun / the moon / the world / the future / the government -
SEPEHR ALIZADEH
باشه چشم
در حد توانم اگر بتونم کمکتون می کنم.