کیهان شناسی از نظر قرآن
-
در قرآن آیه 30 سوره مبارکه انبیاء خداوند به واژه رتقوفتق اشارهکرده است:
« أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ»
آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین بسته بود ما آنها را بشکافتیم و از آب هر چیز زندهای را آفریدیم؟
رتق به معنای ضمیمه کردن و چسباندن دو چیز و فتق به معنای جداسازی دو چیز متصلبههم است. با توجه به این آیه شریفه و دیگر آیات مربوط به آفرینش که در قرآن آمده است، نظراتی مطرحشده که در زیر اشاره میکنیم:
دیدگاه اول: منظور از پیوستگی آسمان این است که دریچههای آسمان بسته بود و بارانی نمیبارید و منظور از به همپیوستگی زمین این است که زمین سخت و غیرقابل نفوذ بود و گیاهی نمیرویید اما خداوند این دو را گشود، از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویاند.
دیدگاه دوم: خداوند متعال از ایجاد عالم، بهوسیله واژه فتق و از حالت قبل از ایجاد، با کلمه رتق خبر داده است.
دیدگاه سوم: امیرالمؤمنین میفرماید: خداوند، آسمان را طبقههایی تبدیل کرد و آن طبقهها را از هم گشود و آن را هفتآسمان ساخت پسازآن که به یکدیگر بسته و بهفرمان او، چنگ در یکدیگر نهاده بودند برخی مفسران معتقدند این تطور برای زمین نیز رخداده است.
دیدگاه چهارم: رتق را به معنای تاریک بودن آسمان و زمین و فتق آن را نورانی شدن آن توسط اجرام نورانی میدانند. این دیدگاه رد شد چون خورشید قبل از زمین خلقشده پس زمین از اول روشن بوده است.
دیدگاه پنجم: منظور از پیوستگی، یکنواختی مواد جهان است که بهصورت مادهای واحد دیده میشود و مراد از جدا شدن، پدید آمدن ترکیبات جدید در آن ماده نخستین و پدید آمدن حیوانات، گیاهان و سایر موجودات از آن است.
دیدگاه ششم: به همپیوستگی آسمانها و زمین اشاره به آغاز خلقت است که طبق نظرات دانشمندان، مجموعه این جهان بهصورت توده واحد عظیمی از غبار سوزان بود که بر اثر انفجار درونی و حرکت، تدریجاً تجزیه شد و کواکب و ستارهها ازجمله منظومه شمسی و زمین به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است.
هر یک از این دیدگاهها به یکی از مراحلی که در روند آفرینش رخداده است، اشاره دارند. در مجموع میتوان گفت در آفرینش جهان چند فتق صورت گرفته است و برخی نیز هنوز در جریان است. از آب نخستین ماده جهان، مواد اولیه تشکیلدهنده زمین و آسمان ساختهشده است. سپس آسمان هفتگانه، زمین و دیگر اجرام پدید آمد. زمین با رویش گیاهان و آسمان با باریدن باران به رشد کامل رسیدند. موجودات آسمانی و زمینی نیز در هر زمان در حال تحول و دگرگونی هستند.
@دانش-آموزان-آلاء @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا @انسانیا @ریاضیا @تجربیا
@فارغ-التحصیلان-آلاء @رتبه-های-انجمن-آلاء -
-
Hiva.b در کیهان شناسی از نظر قرآن گفته است:
در قرآن آیه 30 سوره مبارکه انبیاء خداوند به واژه رتقوفتق اشارهکرده است:
« أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ»
آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین بسته بود ما آنها را بشکافتیم و از آب هر چیز زندهای را آفریدیم؟
رتق به معنای ضمیمه کردن و چسباندن دو چیز و فتق به معنای جداسازی دو چیز متصلبههم است. با توجه به این آیه شریفه و دیگر آیات مربوط به آفرینش که در قرآن آمده است، نظراتی مطرحشده که در زیر اشاره میکنیم:
دیدگاه اول: منظور از پیوستگی آسمان این است که دریچههای آسمان بسته بود و بارانی نمیبارید و منظور از به همپیوستگی زمین این است که زمین سخت و غیرقابل نفوذ بود و گیاهی نمیرویید اما خداوند این دو را گشود، از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویاند.
دیدگاه دوم: خداوند متعال از ایجاد عالم، بهوسیله واژه فتق و از حالت قبل از ایجاد، با کلمه رتق خبر داده است.
دیدگاه سوم: امیرالمؤمنین میفرماید: خداوند، آسمان را طبقههایی تبدیل کرد و آن طبقهها را از هم گشود و آن را هفتآسمان ساخت پسازآن که به یکدیگر بسته و بهفرمان او، چنگ در یکدیگر نهاده بودند برخی مفسران معتقدند این تطور برای زمین نیز رخداده است.
دیدگاه چهارم: رتق را به معنای تاریک بودن آسمان و زمین و فتق آن را نورانی شدن آن توسط اجرام نورانی میدانند. این دیدگاه رد شد چون خورشید قبل از زمین خلقشده پس زمین از اول روشن بوده است.
دیدگاه پنجم: منظور از پیوستگی، یکنواختی مواد جهان است که بهصورت مادهای واحد دیده میشود و مراد از جدا شدن، پدید آمدن ترکیبات جدید در آن ماده نخستین و پدید آمدن حیوانات، گیاهان و سایر موجودات از آن است.
دیدگاه ششم: به همپیوستگی آسمانها و زمین اشاره به آغاز خلقت است که طبق نظرات دانشمندان، مجموعه این جهان بهصورت توده واحد عظیمی از غبار سوزان بود که بر اثر انفجار درونی و حرکت، تدریجاً تجزیه شد و کواکب و ستارهها ازجمله منظومه شمسی و زمین به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است.
هر یک از این دیدگاهها به یکی از مراحلی که در روند آفرینش رخداده است، اشاره دارند. در مجموع میتوان گفت در آفرینش جهان چند فتق صورت گرفته است و برخی نیز هنوز در جریان است. از آب نخستین ماده جهان، مواد اولیه تشکیلدهنده زمین و آسمان ساختهشده است. سپس آسمان هفتگانه، زمین و دیگر اجرام پدید آمد. زمین با رویش گیاهان و آسمان با باریدن باران به رشد کامل رسیدند. موجودات آسمانی و زمینی نیز در هر زمان در حال تحول و دگرگونی هستند.
@دانش-آموزان-آلاء @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا @انسانیا @ریاضیا @تجربیا
@فارغ-التحصیلان-آلاء @رتبه-های-انجمن-آلاء