سلام. برای محاسبه تعداد قلمرو های الکترونی یک اتم مشخص که دارای جفت الکترون ناپیوندی هست، الکترون های ناپیوندی خود اون عنصر رو جز قلمرو حساب میکنیم؟
IMG_20240905_224327.jpg
برای مثال در این شکل، برای محاسبه تعداد قلمرو های الکترونی عنصر گوگرد، دو جفت الکترون ناپیوندی خود گوگرد رو جز قلمرو حساب نکرده.
@دهم @یازدهم @دوازدهم @دانش-آموزان-آلاء @تجربیا @ریاضیا
IMG_20240831_164229.jpg
سلام. منظور از جرم اتمی، میتونیم بگیم جرم مولی هست؟
یک سوال کلی دیگه هم داشتم. این عمل درست هست که در برخی مسائل درصورت نیاز، جرم مولی، جرم اتمی و عدد جرمی یک عنصر رو برابر بدونیم و اون سوال رو حل کنیم؟ به طور مثال در همین تست، اگر جرم اتمی فلز موردنظر رو میخواد یعنی باید جرم مولی اون فلز بدست بیاد.
@دهم @یازدهم @دوازدهم @تجربیا @ریاضیا
@دانش-آموزان-آلاء
IMG_20240825_190152.jpg IMG_20240825_190117.jpg IMG_20240825_190045.jpg
سلام. برای استفاده از کسر های پیش ساخته حتما باید با هم متفاوت باشند؟ برای مثال، اگر حجم گازی (برحسب میلی لیتر) رو داده باشه و حجم یک گاز دیگه (برحسب میلی لیتر) رو باتوجه به واکنش موازنه شده بخواد، برای استفاده از کسر تبدیل نمیتونیم به صورتی که در تصویر ارسال شده نوشتم عمل کنیم؟ دلیلش چی هست و چرا پاسخنامه اومده جرم اتانول رو بدست آورده؟
@دهم @یازدهم @دوازدهم @ریاضیا @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
IMG_20240819_010552.jpg
سلام. در این تست نیاز هست که تعداد زیادی از شبه فلزات رو همراه اعداد اتمی حفظ باشیم. در صورتی که استاد شیمی به ما گفته بود که از شبه فلزات فقط سیلیسیم و ژرمانیم رو بدونید کافی هست. به نظر شما باید چه کرد؟ چون تنها داشتن اطلاعات درباره این دو شبه فلز کمکی در حل سوال نمیکنه.
@دهم
@یازدهم
@دوازدهم
@ریاضیا
@تجربیا
@دانش-آموزان-آلاء
IMG_20240815_210918.jpg
سلام. در صورتی که دو نمونه آب در اختیار داشته باشیم که در یکی از آنها ایزوتوپ پروتیم و در نمونه دیگر ایزوتوپ دوتریم به کار رفته باشد، آیا درسته که بگیم خواص شیمیایی دو نمونه آب با هم مشابه هست؟ باتوجه به اینکه ایزوتوپ ها خواص شیمیایی یکسان (نه مشابه) دارند؟ به نظر من این گزینه باید به جای واژه مشابه از یکسان استفاده می کرد ولی در هر صورت پاسخنامه این گزینه رو صحیح درنظر گرفته.
@تجربیا
@ریاضیا
@دانش-آموزان-آلاء
amirh_hmyf
سوال درمورد اینه که باتوجه به سوال وقتی که به ما اختلاف تعداد الکترون و تعداد نوترون رو میدن از کجا بفهمیم که تعداد نوترون ها بیشتر بوده (n-e=اختلاف ) و یا تعداد الکترون ها بیشتر بوده (e-n=اختلاف)
اگه جوابش رو میدونید تا توی تاپیک منشنتون کنم توی اون تاپیک یه تست هم به عنوان مثال اورده شده
یک سوال رو مخ شیمی
-
خب پس مشکل چیه
-
خوب نگا کنین! به ترتیبی که میگم الکترونا میان بیرون!
زرد-قرمز-بنفش-سبز! اینا طبق ارایش الکترونی هستش!
ترتیب IEشون برعکس میشه! سبز-بنفش-قرمز-زرد! در واقع هر چی بریم سمت هسته، IE بیشتر میشه، چون انرژی بار مثبتا روی الکترونا بیشتر میشه وبر عکس -
@dr-bernosi مداد رنگی
بله میدونستم اینو
من گیجیم بابت چیز دیگه ای بود
خیلی ممنونم -
عههههههههههه فهمیدممممممم نمیشه این تاپیکو حذف کرد؟؟ ابروم میره ها
@دانش-آموزان-آلاء -
mori.Rt در یک سوال رو مخ شیمی گفته است:
بچه ها اگر کتاب شیمی اقاجانی رو دارید ص 14 فصل دوم شیمی 2
ایشون گفتند که شعاع اتمی از بالا به پایین افزایش می یابد خب یک دلیل اوردند که در یک گروه از بالا به پایین چون عدد اتمی زیاد میشه خوب اوربیتال های پر شده از الکترون هم زیاد میشه در نتیجه فاصله هسته از الکترون های ظرفیتی هم بیشتر میشه پس خوب شعاع زیاد میشه چون عدد اتمی زیاد شده.
در صفحه بعد ایشون گفتند چون از چپ به راست عدد اتمی زیاد میشه کاهش میابدمن جفتشو میفهمم
فقط میخوام مطمئن بشم که فرق اولی با دومی اینه که تو اولی لایه هم اضافه میشه ولی تو دومی لایه اضافه نمیشه که شعاع زیاد بشه
درسته عایا؟؟؟ بگید خوب جوابو خوب باشید
شعاع اتمی از بالا به پایین افزایش می یابد ---> لایه ها زیاد میشناز چپ به راست ----------> لایه ثابت است و افزایش عدد اتمی یا همون تعداد پروتون ها سبب میشه که الکترون ها با هسته نزدیک تر بشن و شعاع کوچکتر می شود
-
mori.Rt خو از این لایه رفته ب اون لایه برا همین : /...... کوتاه و مختصر، حال کردی جوابو