دوستان سلام🖐 🖐 🖐
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
امروز چند تا تست از ضمایر موصولی(درس دوم پایه دوازدهم) براتون آماده کردم. تست های نکته داری هستن. این مبحث جزء مباحثی هست که در کنکور به صورت مستقیم ازش سئوال میاد. و صد درصد حداقل یک سئوال در کنکور رو داره. درضمن جزء بودجه بندیه آزمون 99/09/28 قلم چی هم هست. به جهت پر اهمیت بودنش هم ایندفعه 10 تا تست قرار دادم.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
راستی اگه مطالب جلسه قبل (جلسه نهم) رو مطالعه نکردید می تونید از طریق برچسب "دورهمی گرامری" و یا "دسته گرامر" به اون دسترسی پیدا کنید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
لطفا پاسخ هر 10 تست رو داخل یک پست تا ساعت 22 ارسال کنید. ساعت 22 کلید تست ها رو قرار میدم. اگر سئوالی در رابطه با این تست ها و یا این مبحث داشتید ساعت 22 حاضر باشید و سئوالتون رو بپرسید. پاسخ گویه شما خواهم بود.
همه شرکت کنن. از دهمی ها گرفته تا کنکوری ها. مشکل داشتید از مطالب جلسه نهم کمک بگیرید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳


✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
گرامریست-های-آلاء
دانش-آموزان-آلاء
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
ریاضیا تجربیا انسانیا
دهم یازدهم دوازدهم
Ali Masouminya
دیدگاهها
-
گرامر به سبک انجمن-جلسه دهم-تست های ضمایر موصولی(درس دوم پایه دوازدهم) -
دورهم گرامر بخونیم؟r sh
سلام. بهتره که روزی یک بار رو سر بزنید و برنامه رو دنبال کنید. تست ها هم مهلت پاسخ گوییشون تا ساعت ۲۲ هست. فکر می کنم بتونید. تاپیک هایی هم که داخلش توضیحی ارائه میدیم و نکات اون مبحث هست رو می تونید هر وقت که اومدید انجمن ، مطالعه کنید و اگه سئوالی داشتید بپرسید. درنتیجه در رابطه با نکته ها مشکلی نیست. فقط تست ها می مونه که اون هم سعیتون رو کنید که شرکت کنید. اگر هم بعد از گذاشتن کلید تست ها اومدید. مثلا یک تاپیکی ماله دو روز پیش بوده،مشکلی نداره. یک بار خودتون اون تست هارو پاسخ بدید و بعد پاسختون رو با کلیدها چک کنید. بعدش یک پست بزارید داخل اون تاپیک که من متوجه بشم که شما مشارکت کردی و اون تست ها رو پاسخ دادی. -
دورهم گرامر بخونیم؟آلایی های عزیز سلام🖐
یادتونه قرار بود یه گروه برای بچه های دورهمی گرامری ایجاد کنیم؟
امروز می خوام بهتون این خبر رو بدم که این گروه ایجاد شده.
گرامریست-های-آلاء
پس اگه می خوای همیشه از پست های مربوط به برچسب دورهمی گرامری(تاپیک هایی با عنوان گرامر به سبک انجمن) خبر داشته باشی و از مطالبش استفاده کنی عضو این گروه شو.
اما عضویت تویه این گروه به چه صورته؟
برایه اینکه بتونی عضوی از گروه گرامریست-های-آلاء باشی،باید یه ویژگی داشته باشی.
اون ویژگی چیه؟
اینکه تویه تاپیک هایی که عنوانشون گرامر به سبک انجمن هست فعالیت داشته باشی. یعنی چی؟
یعنی اینکه در اون تاپیک ها اگه سئوالی داری در رابطه با اون مبحث ، بپرسی و یا اگه تستی قرار داده میشه ، مشارکت کنی و پاسخ اون تست رو بدی.
اونوقت ما در بازه های زمانی مختلف اون افرادی رو که در تاپیک ها مشارکت دارن رو به عضویت این گروه در میاریم.
پس اگه می خوای عضوی از این گروه باشی و از تاپیک های مربوط به اون همیشه مطلع باشی درخواستت رو ثبت کن و منتظر بمون. هر زمان که ببینیم مشارکتت در تاپیک ها خوبه درخواست عضویتت رو قبول می کنیم.
گرامریست-های-آلاء
دانش-آموزان-آلاء
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
ریاضیا تجربیا انسانیا
دهم یازدهم دوازدهم -
گرامر به سبک انجمن-جلسه نهم-ضمایر موصولی(درس دوم پایه دوازدهم)دوستان سلام🖐 🖐 🖐
روز بخیر
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
امروز می خوایم به مبحث ضمایر موصولی(درس دوم پایه دوازدهم) بپردازیم.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
در ابتدا به این نکته اشاره کنم که چون آموزش کامل مبحث در سایت موجود هست(فیلم های آقای عزتی) پس فقط یه توضیح خییلی مختصر درباره این مطلب میدم. اون هم جهت آشنایی شما و یا مرورتون. پس نیازه که شما حتما بعد از مطالعه این مطلب یا فیلم های سایت رو مشاهده کنید و یا توضیحات کتاب تستتون رو مطالعه کنید.
مبحث ضمایر موصولی مبحث بسیار راحتیه اما نکته هایه زیادی داره. ما امروز سعی می کنیم یه توضیح مختصر بدیم و به یه سری نکات اشاره کنیم. در جلسات بعدی نکات تکمیلی و تست زنیه این مبحث رو هم کار خواهیم کرد.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب بریم سراغ درس امروز
ضمایر موصولی (Relative Pronouns) چی هستن و چه کاربردی دارن؟
ضمایر موصولی ضمایری هستن که بین دو جمله میان و اغلب جمله دوم توصیفی از جمله اول هست. معنایه تمامیه این ضمایر "که" و "که را" هست.
این ضمایر عبارتند از: who,which,that,whom,whose,where,when
این ضمایر به طور کلی به دو دسته تقسیم میشن. ضمایر موصولی مفعولی و ضمایر موصولی فاعلی.
ضمایر موصولی مفعولی همیشه بعدشون ضمیر و یا اسم(فاعل) میاد و خود ضمیر موصولی نقش مفعول داره اما ضمایر موصولی فاعلی همیشه بعدشون فعل میاد و خود ضمیر موصولی نقش فاعل رو ایفا میکنه.
پس یه نکته تستی: اگه در تستی بعد از نقطه چین فعل داشتیم باید از ضمیر موصولی فاعلی استفاده کنیم و اگه ضمیر یا اسم داشتیم از ضمیر موصولی مفعولی استفاده کنیم.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
دسته بندی ضمایر فاعلی،مفعولی و ..... در تصویر زیر به همراه مثال اومده می تونید از اونجا با این ضمایر آشنا بشید. به خاطر همین چون مطالب زیاد میشه من توضیحی در رابطه با این ضمایر نمیدم و فقط چندتا نکته رو خدمتتون میگم. پس الآن اول برید تصویر زیر رو مطالعه کنید و بعد برگردید و ادامه متن رو بخونید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب حالا که با این ضمایر آشنا شدید بهتره که چند نکته رو جهت حل تست ها بهتون بگم.- ۱) هرگاه بعد از نقطه چین فعل بود باید از ضمیر فاعلی استفاده کنیم.
۲) هرگاه بعد از نقطه چین ضمیر و یا اسم بود باید از ضمیر مفعولی استفاده کنیم.
۳) به جای ضمیر موصولی whom می توان از who استفاده کرد اما اولویت ما استفاده از whom هست.
۴) هرگاه قبل از نقطه چین حرف اضافه داشتیم(...,to,in,on,at,with) فقط می تونیم از ضمایر موصولیه which و whom استفاده کنیم و استفاده از ضمایر دیگه اشتباه است.
۵) هنگامی که از ضمیر موصولی فاعلی استفاده می کنیم در جمله بعد از آن نباید از ضمایر فاعلی(...,I,you,he) استفاده کنیم.
۶)هنگامی که از ضمایر موصولی مفعولی استفاده می کنیم نباید در جمله بعد از آن از ضمایر مفعولی(...,him,her,us) استفاده کنیم.
۷) هیچگاه قبل از ضمیر موصولی that از حرف اضافه استفاده نمی شود.
۸) همچنین می توان به جای where از in which استفاده نمود.
اینها یه سری نکات کلی و مهم بود که شمارو در پاسخ به تست های ضمایر موصولی کمک می کنه. اما نکات دیگه ای هم هستن که در جلسات بعدی به اونها اشاره خواهیم کرد.
درضمن لازمه اینکه این نکات رو یادبگیرید اینه که توضیحات کتاب تستتون رو هم مطالعه کنید و تست بزنید تا مطالب در ذهنتون تثبیت بشه. تصویر زیر هم که بالا بهش اشاره کردم و توضیح مختصری از این مبحث هست.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳.jpg)
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
همچنین ما فردا چند تست رو به صورت نمونه از این مبحث باهم کار خواهیم کرد.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
درضمن اگر سئوالی و یا ابهامی در رابطه با این مبحث دارید در همین تاپیک مطرح کنید.
امیدوارم که مطالب مفید بوده باشه براتون.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
گرامریست-های-آلاء
دانش-آموزان-آلاء
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
ریاضیا تجربیا انسانیا
دهم یازدهم دوازدهم - ۱) هرگاه بعد از نقطه چین فعل بود باید از ضمیر فاعلی استفاده کنیم.
-
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)تست پنجم
داخل این تست مفعول ما کلمه birds هست. دوستان توجه کنید که این کلمه جمع هست و ضمیر مفعولی مرتبط با اون میشه them. اما اگه جمع نبود(bird) ضمیر مفعولیش میشد it. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)تست چهارم
مفعول این تست family هست که ضمیر مفعولی مرتبط با اون them هست. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)تست سوم
در این تست book مفعوله ما هست. و ما می تونیم ضمیر مفعولی رو جایگزینش کنیم که ضمیر مفعولی مرتبط با او it هست. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)تست دوم
در این تست مفعول ما کلمه family هست و ضمیر مفعولی مرتبط با اون them هست. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)تست اول
دوستان در این تست مفعول ما کتابه و می تونیم به جایه اینکه از خودش استفاده کنیم از ضمیر مفعولی استفاده کنیم. ضمیر مفعولی مرتبط با book میشه it. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)دوستان سلام
ممنون از مشارکتتون. این هم از کلید تست ها. تست ها خیلی راحت هستن اما یه توضیح خیلی کوتاه در باره هر تست بعد از کلید براتون خواهم داد.- ۱)d
- ۲)d
- ۳)d
- ۴)d
- ۵)d
-
گرامر به سبک انجمن-جلسه هشتم-تست های ضمایر مفعولی(متوسطه اول)دوستان سلام🖐 🖐 🖐
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
امروز چند تا تست ازضمایر مفعولی براتون آماده کردم. بیشتر به جهت اینکه مطلب در ذهنتون جا بیفته و تثبیت بشه وگرنه که در کنکور به ندرت از این مبحث به صورت مستقیم سئوال میاد.اگر هم مطالب جلسه قبل (جلسه هفتم) رو مطالعه نکردید می تونید از طریق برچسب "دورهمی گرامری" و یا "دسته گرامر" به اون دسترسی پیدا کنید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
لطفا پاسخ هر پنج تست رو داخل یک پست تا ساعت 22 ارسال کنید. ساعت 22 کلید تست ها رو قرار میدم. اگر سئوالی در رابطه با این تست ها و یا این مبحث داشتید ساعت 22 حاضر باشید و سئوالتون رو بپرسید. پاسخ گویه شما خواهم بود.✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳

✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
گرامریست-های-آلاء
دانش-آموزان-آلاء
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
ریاضیا تجربیا انسانیا
دهم یازدهم دوازدهم -
زبانرضا امیری
سلام. زنده باشید.
شما اگه تویه درسی مشکل داشته باشی یا سئوالی داشته باشی می تونی همیار هارو منشن کنی. نقش همیار ها راهنمایی و کمک شما در رابطه با دروس شما هست. همیار هایه مختلفی داریم. مثلا زیست،زبان و....
شما وقتی همیار رو منشن کنی باتوجه به سئوالت اون همیاری که در رابطه با اون درس بچه ها رو کمک میکنه پاسخ شمارو میده. -
زبانرضا امیری
سلام. ببینید به نظر من بهتره که فیلم های آقایه عزتی رو هم نگاه کنید. پیشنهادم اینه که زبانتون رو از الآن که پایه دهم هستید قوی کنید. مهم یادگیریه بعد تست. به نظر من فیلم هایه آقایه عزتی خوبن. شماهم الآن پایه دهم هستید و وقت دارید که از فیلم هم استفاده کنید. بشینید اون فیلم هارو ببینید. درسنامه کتاب تست رو بخونید و مهم تر از اون تست کار کنید. اون هم خیلی زیاد. برایه زبان تست خیلی مهمه. شما هرچقدر هم که بلد باشی باز تست بحثش جداست. حتی شده تست تکراری هم بزنید عیر نداره. مثلا می تونی تو کتابت ، تست ها رو علامت نزنی و جواباتو داخل یه دفتر بنویسی که چند هفته بعد دوباره اون تست هارو کار کنی. بحث تست خیلی مهمه. اما پیش زمینه اینکه شما تست بزنی یادگیریه اون مطلب به طور کامله که میتونید از فیلم هایه آقایه عزتی استفاده کنید. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه هفتم-ضمایر مفعولی(متوسطه اول)دوستان سلام🖐 🖐 🖐
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
امروز می خوایم در رابطه با ضمایر مفعولی(متوسطه اول) صحبت کنیم. توجه کنید که ضمایر مفعولی مربوط به متوسطه اول هست و به طور مستقیم ازش سئوال نمیاد. اما پیش ضمینه ای هست برایه اینکه با بقیه ضمایر در تست ها اشتباه نگیریدش و بتونید راحت تر پاسخ بدید. همچنین باعث میشه جملاتی که این ضمیر درش به کار رفته رو بهتر معنی کنید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳- خب دوستان ضمایر مفعولی ضمایری هستن که به جایه مفعول از اونها استفاده میشه. (me,you,him,her,it,us,you,them)
یعنی چی؟ یعنی ما می تونیم مفعول جمله رو حذف کنیم و به جایه اون از ضمیر مفعولی استفاده کنیم.
برایه اینکه بهتر متوجه بشید به مثال زیر توجه کنید.
.Ex; I love Mahdi
اینجا مفعول ما مهدی هست. حالا میایم به جایه مهدی از ضمیر مفعولی متناسب با جنسش استفاده می کنیم.
مهدی مفرد مذکر هست پس ضمیر مفعولیه مرتبط با اون میشه him.
.Ex; I love him
دوستان توجه کنید که ضمیر مفعولی جانشین مفعول میشه و همیشه یا بعد از فعل میاد و یا بعد از حرف اضافه.
در مثال بالا بعد از فعل بود و در مثال زیر بعد از حرف اضافه اومده. حروف اضافه هم به حروفی مثل: ...,to,in,on,with گفته میشه. بعدا بهشون اشاره خواهیم کرد.
.Ex; I went out with Mahdi
.Ex; I went out with him
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب دوستان این هم از ضمایر مفعولی. امیدوارم که مفید بوده باشه براتون. درضمن در تصویر زیر هم خلاصه ای از ضمایر مفعولی رو براتون آوردم. داخل گوشیتون ذخیرش کنید و هر وقت نیاز بود مرورش کنید.✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳

✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
درضمن اگه سئوالی و یا ابهامی در رابطه با ضمایر مفعولی دارید در همین تاپیک مطرح کنید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
گرامریست-های-آلاء
دانش-آموزان-آلاء
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
ریاضیا تجربیا انسانیا
دهم یازدهم دوازدهم - خب دوستان ضمایر مفعولی ضمایری هستن که به جایه مفعول از اونها استفاده میشه. (me,you,him,her,it,us,you,them)
-
گرامر به سبک انجمن-جلسه ششم-تست های ضمایر انعکاسی و تاکیدی(درس سوم پایه دهم)Arian Abedi
بله درست گفتید👌. اشتباه تایپی بوده. ممنون از توجهتون. اصلاحش خواهم کرد.🙏 -
گرامر به سبک انجمن-جلسه ششم-تست های ضمایر انعکاسی و تاکیدی(درس سوم پایه دهم)تست پنجم
ابتدایه این تست میگه که: امیر علی و من(پس یعنی فاعلمون جمعه و we هست) برایه we ما از ضمیر تاکیدی و انعکاسیه ourselves استفاده می کنیم.
پس جواب ما میشه b و معنایه جملمون میشه: من و امیرعلی همه ظرف هارو دیشب خودمون شستیم. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه ششم-تست های ضمایر انعکاسی و تاکیدی(درس سوم پایه دهم)تست چهارم
دوستان در جمله اول این تست میگه که: کتاب سوزان جذابه. حالا می پرسه که آیا فکر میکنی او آن را ...... نوشته؟
توجه کنید که می خوایم بگیم: آیا او آن را خودش(خودش به تنهایی) نوشته؟
پس ما با ضمیر تاکیدی سر و کار داریم. در بین همه گزینه ها فقط b جزء ضمایر تاکیدیه. پس جوابمون by herself هست.
نکته: هرگاه by قبل از ضمیر تاکیدی به کار بره معنایه به تنهایی میده. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه ششم-تست های ضمایر انعکاسی و تاکیدی(درس سوم پایه دهم)تست سوم
ببینید در این تست میگه که: ما اول باید یاد بگیریم که خودمون رو دوست داشته باشیم. توجه کنید که فاعل و مفعول این جمله یکیه و ما باید از ضمیر انعکاسی استفاده کنیم. فاعل این جمله we هست که ضمیر انعکاسیش میشه ourselves. پس جواب ما گزینه d میشه. -
گرامر به سبک انجمن-جلسه ششم-تست های ضمایر انعکاسی و تاکیدی(درس سوم پایه دهم)تست دوم
این تست رو همتون درست جواب دادید. ببینید در این تست میگه که جان! بیا. به خاطره گیاه ها نگران نباش. من اون هارو آب خواهم دادم. و برای تا کید میگه که: من اونها رو خودم آب خواهم داد. اولا که چون جای خالیه ما بعد از ضمیر اومده پس ضمیرمون تاکیدیه. دوما از بین چهار گزینه فقط گزینه c ضمیر تاکیدیه و مربوط به فاعل جمله هست. توجه کنید که ما ضمایر تاکیدی و انعکاسی رو باتوجه به فاعل اون جمله انتخاب میکنیم. در جلمه دوم فاعل I هست پس ضمیر تاکیدیه ما میشه: myself