دوستان سلام. 🖐 🖐 🖐
حالتون چطوره؟
خوب هستید؟
امیدوارم که عالی باشید. 🙂
خب از امروز تا کنکور 1400 می خواییم باهم دیگه زبان تخصصی کنکور منحصرا زبان رو کار کنیم.
ابتدا یه توضیح مختصر درمورد خود کنکور می دم. بعد میریم سراغ برنامۀ خودمون.
همونطور که می دونید کنکور زبان دو دفترچه داره. دفترچۀ اولش مثله همۀ کنکورها دروس عمومیه و تعداد سئوال هاش هم همونه یعنی 100 تا. و دفترچۀ دومش هم اختصاصیه که میشه زبان تخصصی که 70 تا سئواله.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب یه سری توضیحات در بارۀ دروس عمومی.
⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬
در مورد دروس عمومی فقط همین رو بگم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. مخصوصا ادبیات که ضریبش 4 هست. البته زبان عمومی هم با اینکه ضریبش 2 هست خیلی مهمه و کسی که منحصراً زبانه باید حداقل 80 رو بزنه ولی خب در کل دروس عمومی خیلی مهمه چون اکثر داوطلبایی که هدفشون زبانه از عمومی هایه خوبی برخوردارند. عربی هم ضریبش 2 و دینی ضریبش 3 هست.
این نکته رو هم اینجا اضافه کنم که من فقط رویه زبان تخصصی می خوام کار کنم و اصلا عمومی رو کار ندارم. چون همیار هایی هستن که دارن عمومی رو جلو می برن و من نمی خوام تویه کار بقیه دخالت کنم. و برایه کارشون احترام قائل میشم. پس سئوال هاتون رو اول بررسی کنید و اگه دیدید در قسمت زبان تخصصیه از بنده بپرسید.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
خب بریم سراغ اصل مطلب یعنی زبان تخصصی.
⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬
همونطور که گفتم زبان تخصصی از 70 تا سئوال تشکیل میشه و ضریبش هم 4 هست.البته این 70 تا سئوال خودشون به 6 بخش تقسیم میشن.
بخش اول گرامر که متشکل از 10 سئواله.
بخش دوم لغات که متشکل از 15 سئواله.
بخش سوم ترتیب اجزایه جمله که متشکل از 5 سئواله.
بخش چهارم کاربرد زبان که متشکل از 10 سئواله.
بخش پنجم کلوز تست که متشکل از 15 سئواله.
و در آخر بخش ششم درک مطلب ، که متشکل از 3 متن 5 سئوالیه که میشه 15 تا سئوال.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
فقط یه نکته رو باید بگم و اینکه کنکور زبان 4 تا زیر گروه داره . زیر گروهه اول زبان انگلیسیه که توضیحاتشو خدمتتون ارائه دادم و رشته هایی که می تونید برید عبارتند از ادبیات انگلیسی ، مترجمی و آموزش انگلیسی. زیر گروه دوم زبان آلمانیه که شما زبان انگلیسی دیگه ندارید و زبان عمومی و اختصاصی تون آلمانیه و رشته هایی که می تونید برید ادبیات آلمانی و مترجمیه. زیر گروهه سوم هم زبان فرانسویه که بازم شما زبان انگلیسی ندارید و زبان عمومی و تخصصیتون فرانسویه و رشته هاش ادبیات فرانسوی و مترجمیه. زیر گروهه چهارم هم همون زیر گروهه اوله و فقط می تونید زبان هایه دیگه برید مثله روسیه ای،چینی و ...
خب این هم یه سری توضیحات کلی در حیطۀ کنکور زبان.
✴ ✳ ✴ ✳ ✴ ✳
اما بریم سراغ کار خودمون.
⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬ ⏬
دوستان فعلا تا همینجا بدونید که قراره رویه زبان تخصصی کار کنیم. بعدا روش انجام کار و منابع رو خدمتتون ارائه خواهم داد. فقط فعلا اگه سئوالی در حیطۀ کنکور زبان دارید (نه سئوال درسی) می تونید داخل این تاپیک بپرسید. درضمن تمامیه سئوالاتون روهم عمومی بپرسید چون به هیچ وجه خصوصی جواب نمیدم.
در روز هایه آتی هم نحوۀ انجام کار رو خدمتتون ارائه خواهم داد.
فعلا خدا نگه دار.🖐 🖐 🖐
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@ریاضیا @تجربیا @انسانیا
@دوازدهم
⭕️همونطور که میدونید یکی از سوالای امتحان نهایی زبان از شما میخواد که درباره یه موضوع پاراگراف بنویسید یا شاید بگه اجزای پاراگراف داده شده رو مشخص کنید خب حالا این پاراگراف و ما باید چجوری بنویسیم و چه قوانینی داره و از کجا تشخیص بدیم که چه اجزایی داره!
تو این تاپیک دربارش حرف میزنیم.
🔸️اول از همه پارگراف چیه?
مجموع چند تا جمله که یک بند و تشکیل میدن و درباره یه موضوع صحبت میکنن
🔸️حالا این پارگراف شامل چی میشه؟
▪️Topic sentence
▪️supporting sentence
▪️concluding sentence
🔸️اول بریم سراغ موضوع پاراگراف که اولین قدمه و به ما میگه باید درباره چی بنویسیم
حواستون باشه موضوع باید وسط صفحه و با حرف بزرگ نوشته بشه حالا اگر از چند کلمه تشکیل شده باشه همگی با حروف بزرگ نوشته بشه اگه کلا یه کلمه بود که فقط همون با حرف بزرگ نوشته میشه(البته حروف اضافه لازم نیست و با همون حروف کوچیک نوشته میشن)
مثلا Wedding in My Country
همونطور که دیدید اول هر کلمه رو با حروف بزرگ نوشتم به جز in که حرف اضافه هست
پ.ن: البته فکر نکنم سر امتحان نهایی به این ریز جزئیات دقت کنن ولی خب شما بدونید بد نیست
🔸️حالا شروع میکنم به نوشتن پاراگراف اینجا ما topic sentence میخوایم که معمولا اول پاراگراف نوشته میشه؛
حالا چی هست اصلا؟جمله ای که خواننده با خوندن اون میفهمه درباره چه چیزی میخوایم صحبت کنیم و جزئی تر از موضوع پارگرافه .مثلا چی؟
مثلا موضوع تاپیک هست Freinds که یک چیز کلیه دوست یک عالمه زیر مجموعه داره: خوبی و بدی دوست و رفیق داشتن،تاثیر دوستامون تو زندگی ،چجوری دوست انتخاب کنیم و ....
topic sentence به ما میفهمونه که درباره کدوم از اینا میخوایم حرف بزنیم و همون طور که دیدیم از موضوع پاراگراف جزئی تر شد مثلا برای topic sentence مینویسم Chossing freinds is really importent in our life
خواننده با خوندن این topic sentance میفهمه میخوام در ادامه درباره این صحبت کنم که چرا انتخاب کردن دوست تو زندگی ما مهمه
🔸️خود topic sentence شامل دوتا چیز میشه: topic و controlling idea از کجا تشخیصشون بدیم؟topic میشه همون زیر مجموعه موضوع ما که من میخوام روش تمرکز کنم و دربارش پاراگراف بنویسم و در حد یکی دو کلمه هست،controlling idea میشه ادامه topic
الان تو مثال بالا
(Topic :Chossing freinds) من میخوام درباره انتخاب کردن دوست توی این پاراگراف تمرکز و صحبت کنم
(Controlling idea:is reaaly importent in our life )
که ادامه chossing freinds یا همون topic منه
⭕️حواست باشه اول هر جمله و جمله بعد از نقطه رو توی زبان انگلیسی باید با حروف بزرگ بنویسی پس اگر topic sentence قراره اول جمله باید اولین حرف از اولین کلمشو با حرف بزرگ بنویسی(البته بعد از کاما نباید با حرف بزرگ نوشت)
⭕️یه چیز دیگه که خیلییییی مهمه❗️اول هر پاراگراف و باید از حاشیه یه کوچولو فاصله بدی ولی بقیه جمله ها تو خط های بعدی از همون سر حاشیه شروع میشن و اگر خواستی بیشتر از یک پاراگراف بنویسی برای هرپاراگراف جداگونه باید این قانونو رعایت کنی (اخر این تاپیک عکس یه پاراگراف و میزارم که کامل متوجه بشین )
🔸️بریم سراغ supporting sentence این شامل جمله های بعد از topic sentence و یه جورایی اونو support میکنه یعنی چی ؟ یعنی اینجا از topic sentence جزئی تر میشیم تو مثال من که برای topic sentence نوشتم انتخاب کردن دوست تو زندگی ما خیلی مهمه حالا برای supporting sentence میام میگم چرا مهمه و دلیل میارم
🔸️ بریم قدم اخر که میشه concluding sentence و اخر پاراگراف ما میاد
اینجا میخوایم بحث و جمعش کنیم و نتیجه گیری بکنیم حالا چجوری؟یا میتونیم همون topic sentence و دوباره اینجا تکرار کنیم
برای مثال من که اومدم علت اوردم چرا انتخاب کردن دوست مهمه برای concluding sentence میتونم بنویسم: پس برای این هست که انتخاب کردن دوست اینقدر تو زندگی ما مهمه یعنی دوباره اومدم جمله اولو تکرار کردم
یا میتونیم یه کار دیگه کنیم برای conluding sentence بیایم نظر خودمو درباره موضوع بگیم طبق مثال بالا میتونیم بگیم:
به نظر من انتخاب کردن دوست میتونه سرنوشت ادما رو تغییر بده پس باید خیلی حواسمون باشه
کسی کنکور زبان داده ؟ تایپیکای دیگه رو خوندم فهمیدم کتابای مدرسه و جزوه مدرسه کلا برای کنکور کافی نیست .
من قبلا زبان میرفتم جز کتاب مدرسه مکالمه ام و جمله بندیم خوبه کلا پایه خوبی دارم فقط یه منبع مطمئن میخوام
یه منبع میخوام که قشنگ با اطمینان بخونمش و بدونم کافیه
اگر شخصی اطلاعی داره بی زحمت راهنماییم کنه سپاس .
عیدتون هم مبارک 🤝
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
@فارغ-التحصیلان-آلاء
مهارت های سوالات ریدینگ
-
"In the name of god"
های لیدیز اند جنتلمن
امیدوارم حال همگی خوب باشه
اینجا طی چند روز چنتا از مهارت های مهم سوالات ریدینگ رو میزارم
تا %(#ff0000)[فیتیله پیچ] کنیم این چغر بد بدنو
پس تا آخرش همراه باشید
%(#0010f0)[اسپم ممنوعه] دوستای گلم
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
@همیار -
%(#ff0000)[مهارت A]
حدس زدن کلمه از طریق کلمه ی مجاور
مهم ترین مشکل بچه ها در درک مطلب روبه رو شدن با کلمات یا عبارات %(#ff0000)[ناآشناست] .
در مثال های این عبارت یاد خواهید گرفت چگونه به مفهوم (ونه لزوما ترجمه) این کلمات یا عبارات نزدیک
شوید. تاکید میکنم به هیچ وجه %(#ff0000)[کلمه به کلمه] نخوانید بلکه %(#ff0000)[عبارت به عبارت] یا
%(#ff0000)[جمله به جمله] به متن نگاه کنید.
بعضی اوقات که این کلمات (که غالبا در کتاب درسی نیستند) مورد سوال قرار میگیرند. اگر هم مورد سوال واقع نشوند برای فهمیدن قسمتی از یک پاراگراف، نیاز به دانستن حدود معنای آنها داریم.
بنابراین دانستن این مهارت از دو نظر فایده دارد.%(#ff0000)[کمک گرفتن از کلمات قبل و بعد که آشنا هستند]
%(#ff0000)[یا کمک گرفتن از جملات همسایه که مفهوم قابل درک دارند، به ما در حدس زدن کلمات کمک میکنند]
@دانش-آموزان-آلاء -
%(#ff0000)[مثال مهارت A]
کلمات بولد شده را حدس میزنیم.
By the fourth day,he was hallucinating .for example when he saw a street sign , he thought it was a person.
تا روز چهارم، او دچار hallucinating میشد.مثلا وقتی که یک تابلو در خیابان می دید ، فکر میکرد که یک نفر را دیده است.
hallucinating نزدیک به «دچار توهم شدن، دچار توهم کردن» است.
Over the next few day , his speech became so slurred that people couldn't understand him.
در طول چند روز بعد ، او آنقدر slurred شد که مردم نمیتوانستند حرف های او را بفهمند.
slurred نزدیک به «مبهم» است.
@دانش-آموزان-آلاء -
%(#00ff00)[مهارت B]
حدس زدن کلمه از طریق سرنخ ها
نشانه گذاری ها و کلمات راهنمای کلیدی مارا در فهم بهتر متن و حدس زدن کلمات دشوار کمک میکند
مهم ترین این علامت ها عبارتند از:
دو نقطه :
کاما ,
خط تیره -
به عبارت دیگر .i.e
به عبارت دیگر ,on other words
یعنی meaning/ mean(s)
هست،هستند is/are
برای مثال for example / for instance / such as / e.g
و دیگر and other
و غیره etc -
%(#10f000)[مثال مهارت B]
He devoted himself to philosophy, that is he studied and true to understand and explain the truth about the world around him.
%(#10f000)[قسمتی از متن کنکور تجربی ۸۶]
در این مثال that is ( به عبارت دیگر) به شما میگوید که منظور از جمله ی اول چیست:
He devoted himself to philosophy ، به عبارت دیگر او مطالعه و سعی کرد که حقایق جهان اطرافش را بفهمد و توضیح دهد.
Boys brag; in the other words, they say good thing about themselves.
پسرها brag؛ به عبارت دیگر آنهاحرف های خوبی راجع به خودشان میزنند.
کسی که حرف های خوبی راجع به خودش بزند « از خود تعریف میکند» یا « خودستایی میکند»
@دانش-آموزان-آلاء -
%(#0010f0)[مهارت C]
%(#0010f0)[یافتن مرجع ضمیر]
یکی از سوالات درک مطلب به این شکل است:
?What does it/ them / one / ..refers to.
ضمیر it یا them یا one یا.. به چه چیزی اشاره میکند؟
...It / them / one /... refers to.
ضمیر it یا one یا.. اشاره میکند به...
** باید از جمله ی قبل از جمله ی محتوی ضمیر شروع کنید تا بفهمید مرجع ضمیر کیست یا چیست**
دقت کنید که ضمیر با مرجع خود در عدد و جنس تناسب دارد.( یعنی قاعدتا یک ضمیر مفرد مثل one یا it به یک مرجع مفرد،
himبه یک مرجع مفرد مذکر و her به یک مرجع مفرد مونث اشاره میکند).
%(#0010f0)[نکته : البته گاهی یک ضمیر میتواند به یک عبارت اشاره کند]
@دانش-آموزان-آلاء -
%(#0010f0)[مثال مهارت C]
A teacher from Western country recently visited an elementary school in an Asian country . In one class,she watched sixty young children as they learned to draw a cat.the class teacher drew a big circle on the blackboard,and sixty children copied it on their paper.The teacher drew a smaller circle on top of the first and then put two triangles on top of it. The children drew in the same way.The lesson continued until there were sixty-one identical cats in the classroom .Each student's cat looked exactly like the one on the boared.
itمفرد است و به غیر انسان اشاره میکند .در جمله ی قبل از ضمیر شما فقط کلمات teacher،circleو
top را به عنوان مفرد دارید.teacher نمیتواند مرجع it باشد.
%(#0010f0)["it" refers to ""circle"]
@دانش-آموزان-آلاء -
%(#0fffff)[مهارت D]
%(#0fffff)[بررسی اطلاعات مستقیم در متن]
سوالات مربوط به این مهارت در درک مطلب ها شایع ترین است.چون معمولا ۲ یا ۳ سوال
از ۵ سوال درک مطلب کنکور مربوط به این مهارت است.
در این نوع سوال ، اطلاعات خاص مطرح شده در یکی از پاراگراف ها پرسیده میشود و باید کلمه یا کلمات کلیدی را پیدا کنید و به داخل پاراگراف مربوطه بروید. قبل و بعد آن کلمه ی کلیدی را به دقت بخوانید و مفهوم درست آن را بفهمید.(ترجمه ی دقیق معمولا لازم نیست)، سپس با حذف گزینه های غلط یا با تعیین گزینه ی درست به پاسخ برسید.
در مورد اطلاعات داده شده در متن به چند شکل میتوانند سوال کنند. فرض
کنید قسمتی از یک پاراگراف چنین است:
Edison was taken from school because his teacher thought his continual question were a sign of stupidity.
در این قسمت بخشی از اطلاعات درباره ی ادیسون داده شده است:
۱)این که ادیسون از مدرسه اخراج شد
۲)اینکه چرا ادیسون از مدرسه اخراج شد
۳)نظر معلمان ادیسون راجع به او چه بود
۴)اینکه ادیسون دائم سوال میکرد
حال طراح سوال درباره ی اطلاعات فوق میتواند اینطور سوال کند:
%(#0fffff)[نوع اول]
%(#0fffff)[According to the passage:]
1)Edison was highly encourage at school
2) Edison didn't enjoy studying at formal school
3)Edison continued to study at school
4)Edison's teachers thought he would not make progress
مطابق با متن
۱)ادیسون تشویق نمیشد بلکه اخراج شد←حذف گزینه ی (۱)
۲)جایی گفته نشد که ادیسون از درس نخواندن لذت میبرد←حذف گزینه ی (۲)
۳)جایی گفته نشد که ادیسون به درس خواندن ادامه داد←حذف گزینه ی (۳)
۴)معلمین ادیسون فکر میکردند او پیشرفت نخواهد کرد(احمق است) ←تایید گزینه ی (۴)
%(#0fffff)[نوع دوم]
%(#0fffff)[Which one is not true?]
1)Edison was removed from school
2)Edison asked question that led to leaving school
3)Edison took his teachers to school continually
4)Edison was not really a stupid person
کدام یک درست نیست؟
۱)ادیسون از مدرسه اخراج شد←درست است، پس پاسخ تست نیست
۲(ادیسون سوالاتی میپرسید که منجر شد مدرسه را ترک کند←درست است پس
پاسخ تست درست نیست
۳)ادیسون معلمانش دا دائما به مدرسه میبرد←درست نیست پس پاسخ تست است
۴)ادیسون واقعا فرد احمقی بود←درست است، پس پاسخ تست نیست
%(#0fffff)[نوع سوم]
در این سول از یک سری اطلاعات خاص، یک سوال تخصصی میپرسند؛ یعنی در این سوال
شما باید جواب «چرایی»، «چگونگی»، «کجایی»، «چه زمانی»و... را بدهید.
Edison stoped studying at school,because....
1)his teacher thought he was stupid
2)he could not ask continuous questions
3)he was taken away from school
4)he asked stupid question occasionallyادیسون درس خواندن در مدرسه را متوقف کرد، زیرا....
۱)معلمینش فکر میکردند او احمق است←پاسخ درست است
۲)نمیتوانست سوالات پی در پی بپرسد
۳)از مدرسه اخراج شد
۴)گه گاهی سوالات احقانه میپرسید
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
%(#00ff00)[مهارتE]
%(#00ff00)[بررسی اطلاعات نهفته در متن(برداشت از متن)]
در این مهارت شما تمرین میکنید که لابهلای سطور را بخوانید ،
به عبارت دیگر منظور و مفهومی را برداشت میکنید یا چیزی را
با توجه به متن استنتاج میکنید. آنچه آشکارا در متن بیان میشود اطلاعات بارز (explicit information) هستند ولی آنچه در این متن میفهمید اطلاعات تلویحی و نهفتهای
(implicit information) است که به شما داده میشود.
گرچه این مهارت کمتر در سوالات کنکور مدنظر بوده ست،
ولی نیاز به تمرین زیاد و دقیق دارد.
%(#00ff00)[____________________________]
سوال آن این چنین میتواند مطرح شود که :
...It is inferred/implied that
از متن برداشت میشود که...شاید هم برداشت به شکل:
?Which one is True
کدام یک درست است؟
%(#00ff00)[_____________________________]
به این شکل مورد سوال قرار گیرد.به هر صورت اینجا نمیتوان گفت دقیقا
به کجای متن مراجعه کنید ، ولی باید گفت به برداشت ذهنی خودتان دربارهی آن قسمت رجوع کنید.
در پاراگراف زیر توضیحی از ادیسون آمده است:
Edison,Thomas Alva (1847-1931), an American scientist ,was one of the world's greatest inventory; he was born at Milan , Ohio in the United states .As a boy he had a great deal of imagination and curiosity , and was taken away from school because his teachers thaught his continual questions were a sign of stupidity.His first great interest was chemistry and he read all he couLd about it.He was only 10 when he began to grow and sell vegetables so that he could buy chemiscals for making experiment at home.when he was 12 he worked selling magazines and fruit on a train.
این پاراگراف اطلاعاتی به شما که یعضی از آنها آشکار و بعضی
نهفته هستند.به ترتیب بعضی مستقیما مورد اشاره قرار میگیرند و بعضیاز آنهارا شما برداشت میکنید .
%(#00ff00)[گروه اول]
Explicit information(اطلاعات بارز)
۱.Edison was an american science.
2.Edison had an imaginative and curious mind.
3.Edison was taken away from school
4. Edison's questions were stupid in his teacher' mind
5.Edison's first attention was chemistry
6. Edison sold vegetables to buy chemical
7.Edison performed some experiment at home.
8.When he was 11,he sold magazineمیبینید ، همین پاراگراف کوچک حداقل هشت مورد از اطلاعات زندگی ادیسون را مستقیما با ما در میان میگذارد. حال شما میتوانید از کنار هم قرار دادن این جملات یا به قول ادبا دیدن بین سطور نتیجه بگیرید که:
%(#00ff00)[گروه دوم]
Implicit information(اطلاعات نهفته)
1.Edison was a hardworking person
2.It is completely possible that some students' question can't be deeply understood by teachers.
3.Edison experienced poverty when he was a child.هیچکدام از گزارههای فوق مستقیما در متن نیامدهاند، ولی غیرمستقیم میفهمیم که ادیسون سخت کوش بود و یا ممکن است که سوالات بعضی از شاگردان به درستی توسط معلمان فهمیده نشود و ادیسون در بچگی فقر را تجربه کرد**
هر کدام از سه جملهی فوق میتوانند جواب درستی برای سوالات زیر باشند:
...It is inferred from paragraph that
...It is implied that
?Which one is true
امیدوارم مفید باشه
@دانش-آموزان-آلاء
@ریاضیا
@تجربیا
@انسانیا