انتظار عاميانه⚠️ انتظار عالمانه💡 انتظار عاشقانه❤️
-
كامنت هفتم
ادامه ي نگاه عاميانه ي قبلي يعني حكومت متكي به شمشير
اثر منفي اين نگاه عاميانه بر محبت به حضرت: با اين نگاه خيلي ها حتي يك نگراني در دلشان داشتند از ظهور امام زمان كه اگر ظهور كنند گردن گنهكاران را خواهند زد
امام زمان نميان كه گنهكارا رو بكشن. خيلي از گنهكاران اصن با اومدن ايشون ادم هاي خوبي ميشن. حتي قرار نيست بعضي از گنهكاران كه خوب نشدند هم كشته بشن.
خيلي ها تازه بعد اين صحبتها محبت امام زمان تو دلشون جوشيد
به اثر بد اين نگاه عاميانه توجه بشه. تازه اينها متدينين بودن غير متدينين چه تصوري پيدا ميكنند با اين نگاههاي عاميانه؟!!!
البته شمشير رو نبايد به كلي از قيام منجي حذف كرد. چرا؟ چون مستكبران هيچ زباني جز زبان زور نميفهمند و جز با گردن هاي شكسته ، سرطاعت در مقابل اوامر الهي فرود نميارن.
فلسفه ي استفاده از شمشير
امام صادق (ع): "هنگاميكه قائم ال محمد قيام كند مانند حضرت داود قضاوت خواهد كرد و نيازي به شاهد و بيّنه ندارد بلكه خداوند به او الهام مي فرمايد و بر اساس انچه خودش ميداند حكم خواهد كرد"
امام حسن عسگري(ع) : " هنگاميكه قائم ما قيام كند، با علم خودش در ميان مردم قضاوت خواهد كرد همانگونه كه داود(ع) چنين ميكرد و براي قضاوت كردن تقاضاي شاهد و بيّنه نميكند" -
كامنت هشتم
نگاه عاميانه ي بعدي: نجات از ظلم و ديگر هيچ
مردم بايد علاوه بر خسته شدن از ظلم اماده ي پذيرش عدالت هم باشند. صرف خسته بودن از ظلم عاميانه است. در اين حالت حكومت عادلانه ماندگاري نخواهند داشت.
️مثلا در تاريخ صدر اسلام: چرا امام علي خلافت را نميپذيرفت؟
درحاليكه نارضايتي مردم از ظلم و جور عوامل حكومت افزايش يافته بود تاجاييكه باوجود مخالفت شديد حضرت علي خليفه ي سوم به قتل رسيد. مردم به خانه ي امام علي هجوم بردند براي پذيرفتن حكومت توسط ايشان اما جواب حضرت اين بود: نه! من را رها كنيد.
امام علي تعارف كه نداشتند. اساسا اهل تعارف نبودند چه برسد در چنين اموري.
مگر ايشان ٢٥ سال منتظر نبودند مردم بيايند؟ جاي ترس از اينكه ديگران هم بخواهند حضرت را متهم به جاه طلبي كنند نبود و اساسا چنين ترسي در مورد امام علي معنا ندارد. وقتي پاي تكليف در ميان باشد چه جاي اين گونه امور است؟
علت : مردم اگرچه از ظلم خسته شده بودند اما خواهان عدالت هم نبودند. نه عدالت و لوازم انرا درست ميفهميدند و نه ميتوانستند عدالت را تحمل كنند!
اگر مردم اهل تحمل عدالت بودند انگونه حضرت را در دوران حكومتش شكنجه نميكردند. -
كامنت نهم
داشتن درك درست از ظلم لازم است اما كافي نيست. بعد از درك ظلم بايد درك صحيحي از عدالت هم به وجود بيايد.
(پايدار نبودن عدالت غيرفراگير)
حادثه ي كربلا در واقع انتقامي بود كه از عدالت علي (ع) گرفته شد!
شرط ظهور: ظلم فراگير+ امادگي پذيرش عدالت+ شناخت ريشه ي ظلم
️خدا به امواج گذراي جامعه تكيه نميكند
مثال ١: موج گرايش به اسلام در اواخر عمر شريف پيامبر(ص) (گرايش بسياري از انها به اسلام ناب ثابت نماند)
مثال ٢: موج گرايش به اميرالمونين در اواخر عمر شريف ان حضرت (مردم اماده ي مقابله با معاويه و اجراي فرمان حضرت در مورد نبرد با او بودند. اما زمان شهادت حضرت فرارسيده بود و خدا شهادت را تاخير نينداخت)
️خدا بناي همراهي با هرموجي را ندارد. به همين دليل سر بزنگاه علي بن ابي طالب را برداشت و برد. مردم هم با امام حسن همراهي نكردن و زمين خوردند.
اين روش خداست كه در امتحانات گاهي ضدجو و مخالف موج عمل ميكند.
مثلا ايه ي قران: ايا مردم گمان كردند همينكه بگوييم "ايمان اورديم" به حال خود رها ميشوند و ازمايش نخواهند شد ؟
️چرا خدا به موج اعتنا نميكند؟
ميخواهد من و شما از روي اگاهي و اعتقاد طرفدار امام زمان شويم نه از روي جوزدگي -
كامنت دهم
انواع ظلم گريزي بي فايده: ١) معلول جو و موج ٢) ظالمان حق طلب ( حقِ خود طلب )
مورد دومو توضيح ميدم حقِ خودطلب يعني چي
مثلا يه كلاهبردار مياد به غصب اموال مردم ميپردازه و دزدي ميكنه و مثلا خونه اي باهاش ميخره. بعد يه كلاهبردار ديگه يا يه حاكم ستمگر مياد خونه ي اينو غصب ميكنه. بعد طرف ميگه كي ميشه امام زمان بياد حق رو به حقدار برسونه كي مياد حق منو از اين بگيره
اين حق طلبي نيست حقِ خودطلبيه. امام زمان واسه اينجور حق طلبي ها نميان
دنبال حق خود بودن يك چيزه طرفدار حق و عدالت بودن يك چيز
با اين توصيف حقوق بشر غرب به دنبال تقويت خودخواهي هاست نه تامين حقوق
حق رو براي حق بخواه نه براي خودت
از باطل به خاطر باطل متنفر باش نه به خاطر منافع خودت
امام (ره):
"بايد اشخاصي كه ميخواهند صحبت كنند ببينند كه ايا حق را ميخواهند براي حق؟ بزرگترين چيزي كه انسان اگر انرا داشته باشد كمال بزرگ دارد اين است كه حق را براي حق بخواهد. از حق خوشش بيايد براي اينكه حق است و از باطل تنفر داشته باشد براي اينكه باطل است. اگر حق به دست دشمنش هم اجرا شد اين مالكيت را داشته باشد بر نفس خودش كه انرا حق تعريف كند و اگر باطل از فرزندش يا يا دوستانش وجود پيدا كرد، اين مالكيت را داشته باشد كه از او تنفر داشته باشد و اظهار تنفر كند. كساني كه حق را براي حق ميخواهند اندكند، بسيار اندك. كساني كه باطل را براي باطل بودنش بغض بر ان دارند و تنفر از ان دارند، اندك اند و بسيار اندك. انسان خودش هم نميتواند بفهمد چه كاره است."
آيت الله بهجت:
"اشخاصي را ميخواهند كه تنها براي ان حضرت باشند. كساني منتظر فرج هستند كه براي خدا و در راه خدا منتظر ان حضرت باشند نه براي براوردن حاجات شخصي." -
كامنت يازدهم
نگاه عاميانه ي بعدي: نعمت بي دليل فراوان مي شود
اگه انتظار ما براي ظهور و تشريف فرمايي حضرت صرفا به اين دليل باشه كه مشكلات شخصي ما حل بشه، معلومه كه چنين انتظاري سطحي و عاميانه خواهد بود.
منجي عالم قرار هست مشكلات معيشتي رو به صورت ريشه اي برطرف كنن ️ اما رفع مشكلات مقدمه اي براي اهداف بالاتر انساني و معنوي هست
️اساسا پس از ظهور همه ي مشكلات برطرف نميشود
امام (ره): "نبايد توقع داشته باشيم كه صبح كنيم درحاليكه همه چيز سرجاي خودش باشد. در زمان حضرت صاحب سلام الله عليه هم كه ايشان با تمام قدرت ميخواهند عدل را اجرا نمايند، با اين ترتيب نميشود كه هيچكس حتي پنهاني خلاف نكند و بلاخره همانها كه مخالف هستند حضرت صاحب را شهيد ميكنندو در روايات "قريب" به اين معنا است كه بعضي از فقهاي عصر با ايشان مخالفت ميكنند"
اين تصور اشتباهه كه در زمان امام زمان دنيا جاي خودش رو با بهشت عوض ميكنه! تا دنيا باقي است سختي ها و مشكلات دنيا وجود خواهند داشت.
لقد خلقنا الانسان في كبد
ما انسان را در رنج و زحمت افريديم -
كامنت دوازدهم️
️ضرورت تحليل گزاره هاي مربوط به ظهور:
تمام اين نگرش هاي عاميانه ميتوانند حرفهاي درستي هم در بر داشته باشن ولي اگر نگاه عميقي نداشته باشيم تصورات نادرست شكل ميگيره
بدون نگاه عاميانه..
1️⃣با نفي نگاه عاميانه باب تازه اي براي تفكر باز ميشه
ظهور امام زمان و تداوم اون يك ساز و كار طبيعي مطابق با سنن الهي و دستورات دينيه ولي با تحقق برخي شرايط و سنن الهي كه تاكنون فرصت تحقق نداشتن
2️⃣درك ساز و كار ظهور و حكومت حضرت
مثلا:
️ان احكامي كه تاكنون امكان اجرا نداشته اند كدام اند
️در زمان ظهور چرا و چگونه فرصت اجراي ان احكام پديد مي ايد
️به چ دليل و با كدام ساز و كار طبيعي و اجتماعي ، حكومتي كه از ابتداي خلقت تاكنون فرصت تحقق نداشته، امكان تحقق مي يابد
تمام معجزات و كرامات و عنايات خداوند متعال هم در راستاي همين سوالات قابل توجيهه
برخي از سوالات كه با نفي نگاه عاميانه پديد ميان
چ عاملي باعث خوب شدن اكثريت ادم ها ميشود؟
سرنوشت ادم هاي بد كه از بدي خود دست برنميدارند چ ميشود؟
امام زمان با مشكل فساد و نفاق چگونه برخورد خواهند نمود؟
ايا همين الان هم ميتوانيم به سوي چنين جامعه ي خوبي حركت كنيم؟ تا چ حد؟
ايا بدون حضور امام معصوم اين قواعد قابل بهره برداري هستند؟ يا بخشي از ان هست و بخشي از ان نيست؟
و..
وقتي نگاه عاميانه رو كنار بذاريم سوال ها يكي يكي ميجوشن و فكر به كار ميفته -
كامنت سيزدهم
گفتيم كه وقتي نگاه عاميانه رو كنار بذارين سوالها يكي يكي ميجوشن و فكر به كار ميفته درنتيجه:
️معارف و بركات فراوان در اثر اين پيگيري نصيب ما خواهد شد
️نفس جوشش اين گونه سوالها به معني جدي گرفته شدن امرظهور و راسخ شدن اعتقاد ما به فرج خواهد شد
️وظايف خودمونو در اين زمان و زمينه سازي ظهور بهتر خواهيم شناخت
️ ما تاحدودي بي همتي و جهالت خودمونو با انتظار توجيه ميكنيم
️اثار سوء نگاه عاميانه:
1️⃣عدم اشاعه ي فرهنگ اصيل انتظار (كم كم اين موضوع به يك امر خيالي يا خرافي تبديل ميشه و مانند سد بزرگي سبب ميشه كه نتونيم فرهنگ اصيل انتظارو به ويژه در ميان نخبگان اشاعه بديم)
2️⃣جدي گرفته نشدن حكومت مهدوي در مجامع علمي، ميان نخبگان سياسي و مديران جامعه (انديشمندان و فرهيختگان ، مهدويتو امري موهوم و به دور از عقلانيت تلقي ميكنن و ترويج انتظار به محافل مذهبي و مساجد محدود ميشه و دين و دنيا همچنان از هم جدا خواهند موند)
3️⃣ايجاد بستري براي انحراف مهدويت ( در بستر اين نگاه عاميانه به منجي خيلي ها احساس ميكنن باچندتا ظاهرسازي ساده ميتونن خودشونو همون منجي معرفي كنن)
بهائيت هم از جنس همين مشكلاته. امام خامنه اي ميفرمايند:"ممكن است يك انسان سعادتمندي چشمش، دلش، اين ظرفيت را پيدا كند كه به نور ان جمال مبارك روشن شود. اما يك چنين كساني اهل ادعا نيستند️ اهل گفتن نيستند. اهل دكان داري نيستند. اين كساني كه دكان داري ميكنند به اين وسيله ، انسان ميتواند به طور يقين بگويد اينها دروغگو هستند مفتري هستند.
4️⃣زمينه براي انحراف دوستان (تمركز مردم صرفا بر روي بحث رابطه ي عاطفي شخصي با ايشون ميره)
5️⃣ايجاد رخوت ميان منتظران (اين خيلي بده كه ما به عنوان منتظر هروقت به ياد امام زمان ميفتيم اهي بكشيم و بگيم ان شاالله اقا بياد و بعد دوباره به زندگي پراشتباه خود ادامه بديم)
6️⃣دشمني با امام زمان بعد از ظهور (با اين نگاه هاي عاميانه، در روايات هم تصريح شده كه عده اي در مقابل حضرت مي ايستن و ميگن ايشون امام زمان نيست ايشون نميتونه فرزند پيغمبر باشه! درحاليكه قبلا انتظار حضرت رو ميكشيدن) -
كامنت چهاردهم
چگونه كساني كه منتظر حضرت بوده اند، دشمن او ميشوند؟
انها قبلا يك تصور خيالي و موهوم از امام زمان داشته اند و زماني كه وجود واقعي و نازنين حضرت را ميبينند كه با ان تصور خيالي انها سازگاري ندارد، با ايشان مخالفت ميكنند! اين افراد نه تنها به درد امام نميخورند كه موجب دردمندي او هم خواهند شد.
اين گروه به دليل اطلاعاتي كه از قبل دارند خودشان را صاحب ادعا ميدانند و ميگويند: نه! ايشان امام زمان نيستند! ما ميدانيم.. ما ميشناسيم.. ما منتظر بوديم.. حالا هم ما هستيم كه تشخيص ميدهم كه ايا ايشان همان اقا هستند يا خير
البته بعضي ها به دليل منافعشان مخالفت ميكنند مانند مخالفت يهوديان منتظر با رسول الله
(اين مخالفت پس از موافقت هم ريشه در همان تصورات اشتباهشان داشت. تصور ميكردند پيامبر موعود از ميان انان برانگيخته خواهد شد و يا لااقل به انها نزديك خواهد بود) -
كامنت پانزدهم
️نگاه عاميانه به معجزات هنگام ظهور زير سوال رفتن كارآمدي دين
به اين معنا كه يه عده ميگن: ديديد دين خدا اجرايي نبود؟ ديديد كار هيچ يك از پيامبران خدا نگرفت. آخر سر هم خدا اومد با معجزه همه چيو درست كرد
️ظهور پديده اي خارج از قوانين الهي نيست
آيا واقعا امام زمان ميان كه بگن : اي انسان! ما از آدم شدن تو نااميد شده ايم لذا خودمان با يك عنايت معنوي قلب تو را منقلب ميكنيم؟
در يك نگاه عالمانه بايد همه ي عوامل رو كنار هم ديد .عنصر معنويت ، عنصر معجزه ، عنصر نصرت الهي ، عنصر عنايات معنوي حضرت ، هر كدوم جايگاه خودشونو دارن نفي نميكنيم. منتها بايد تئوري هاي علمي اونو استخراج كنيم و نبايد فراموش كنيم با وجود نوراني و بي مانند رسول خدا و بعد اميرالمومنين و ديگر امامان ، به دليل فراهم نبودن عوامل ديگه هيچگاه حكومت نمونه و نجات بخش به طور كامل مستقر نشد و دوام نيافت.
غير از نگاه عاميانه چيزي هست به نام علاقه ي عاميانه
علاقه هاي سطحي و بدون پشتوانه اي كه هرلحظه در معرض از بين رفتن قرار داره️ علاقه اي برمبناي نظريِ غلط و شناخت ناصحيح️
امام علي (ع) : دوستي عوام و عاميانه بريده ميشود مانند بريده شدن ابر و زايل ميشود چنان كه سراب زايل ميشود (علاقه ي عاميانه پايدار نيست) -
@گـمنام سلام لطفا این ویدیو را ببینید درمورد امام زمانه https://aparat.com/v/Ewd5p
-
كامنت شانزدهم
جاي نگاه مثبت به علاقه ي عاميانه هم هست
بايد همزمان هم اون علاقه ي باصفاي عاميانه رو كه در ميان خيلي ها رواج داره تحسين كرد و حتي در بين اهلش ترويج كرد و هم اون علاقه ها رو با يك نگاه عالمانه تعميق كرد و افزايش داد.
️هر كم سوادي جزء عوام نيست و علاقه اش عاميانه نيست.
در ميان عوام ، افرادي با معرفت هاي عميق و ايمان راسخ هم پيدا ميشن كه نخبگان حسرت اونو دارن
️نگاه عالمانه به معناي نفي رابطه عاطفي نيست.
رشد عقل شعله ور شدن عاطفه رو به دنبال داره️
يك وقت تصور نشه كه فهميدن عقلاني و منطقي امام زمان كلاسش بالاتر از گريه كردنه
اگر كسي فهمش درباره ي امام زمان بالا رفت به جاي اشك، خون گريه ميكنه
علم خشيت رو افزايش ميده، علمِ بدونِ اشك نشانه ي ضعف انسانيته
اگر كسي آگاهي پيدا كرد اما اشك و سوز و اهش بيشتر نشد بايد در ادميت و انسانيت خودش ترديد كنه
️رابطه عاطفي جامعه با امام زمان بسيار پايين تر از سطح مطلوبه️
در عين حال همين مقدار كم هم ارزشمنده اما نبايد در همين حدّ مقدماتي باقي بمونه
چرا بايد عواطف ديني رو رشد بديم
اگر كسي عواطف ديني خود رو در سطح مقدماتي نگه داره در حاليكه موقعيت اقتضا داره كه او رشد بيشتري داشته باشه، چه بسا اين ايستايي موجب انحراف اون بشه (چقدر اين جمله در مورد همه چي درسته!)
چنين كسي ممكنه كم كم خودش به مقابله با دين خودش بپردازه چرا كه بعد از مدت زماني كه از پديد اومدن اون عواطف اوليه ي ديني ميگذره ، مقدماتي و سطحي بودن اون عواطف رو لمس ميكنه و در نتيجه سعي ميكنه از اين سطحي بودن فاصله بگيره. اگه اين فاصله گرفتن به سمت عميق شدن جهت پيدا نكنه ممكنه به سمت حذف و مقابله سوق پيدا كنه.
(پاراگراف آخر باعث شد اين كتابو تا آخرش بخونم)