آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟
-
در رابطه به اتفاقات شما همه چیز رو با واحد زمان در نظر میگیری با این موجودیت که زمان و مکان از به غیر از اسمان اول اصلا ملموس نیست و اصلا کاربردی ندارد چون همه چیز بر اساس نور و کل جهان خلقت انسان به سال نوری هم نمیرسه بنابراین در عرش الهی چیزی به نام زمان و مکان وجود نداره بلکه ماهیت موجودیت داره اگر بخوای به اتفاقات بر اساس فلسفه نگاه کنی باید بدونی که یک واقعه هرگز از بین نمیره و بر اساس عوالم نوری قابل دستیابی به خصوص اینکه در عرش الهی جهان مبسوط و دلیلی بر اتفاق حال و گذشته وجود نداره
بنابراین پرورگار از اولین خلقت خود به دلیل مبسوط بودن جهان در نظرش همه جیز رو میدونه و این دلیل بر اجبار نیست
و اینکه خدا انسان رو به گناه فرا نمیخونی اما برخورد ما با اسباب گناه چیزی است غیر قابل تغیر و الا طرز مواجه ی با آن به اختیار خود ماست و درشب قدر ما از نوع رفتار با این اسباب توبه میکنیم و نه برخورد با آن و همچنین اگر این رفتار گناه بود و توبه نکردیم این مواجه ادامه می یابد و در تقدیرات بعدی نیز نوشته میشود و اگر توبه حقیقی بود و این توبه را با رفتار خویش ثابت کردیم این برخورد ها کمتر میشود
شب قدر برنامه مسیر رو مشخص میکنه اما نوع رفتار ما با خطرات این مسیر بر عهده ی ماست
و شهادت امام حسین نیاز به اجرای تکوینی خدا داره نه تشریعی
یعنی بر اساس رفتار یزید تکوینا این اجازه داده شد ولی تشریعا نبود یعنی خدا راضی بر این قتل نبود بلکه بر اساس قوانین تکوینی خلقت این اجازه رو به هر موجودی داد -
@black-wo_olf
ممنون که وقت گذاشتی و جواب دادی -
همچنین در قضیه جبر و اختیار قسمتی بر جبر و قسمتی بر اختیار
یعنی تووبه اراده ی خودت به دنیا نیومدی تو خودت پدر و مادرت انتخاب نکردی
ولی اختیار داشتی که خودت خوب درس بخونی
خودت غذا بخوری
خودت در مواجه با شراب که اسباب گناه مواجه شدی ان رو انتخاب کنی یا نه
و همچنین ائمه بر حسب روح موجودیت داشتن و روح (منطور روح جسم نیست همان روحی که خدا در سوره قدر نازل میکند منظور است)نزدیکترین فرد و شبیه ترین به خداست و با اراده ی خداوند به وجود امده و بعد در جسم نازل گشته و در نتیجه امامان با ان مقتضیات قبلی و آن روح کبیر وجود داشتند بنابراین حضرت ادم به ان روح پر فتوح متوسل میشود نه به یک انسان
اما این روح در جسم نازل شد و تجلیات دنیایی نیز پیدا کرد مثل تاریخ تولد موان زندگی و غیره و الا ائمه مقامی والاتر از این جسم دارند -
ramses kabir
خواهش میکنم -
دوستان بابت اینکه تو بحث شرکت کردید و وقت گذاشتید ممنونم و اینکه
تا یه فیلم دیگه و یه درگیری ذهنی دیگه
شما رو به خود خدا میسپارم
ولی انشالله در اولین فرصت بحثو بیشتر پیش میبریم -
ramses kabir
سلام ببینید اینکه خدا میدونه ما چی کار میکنیم بهشتی یا جهنمی بودن ما رو میدونه چون عقل کامله ولی این تاثیری در اختیار ما نداره
مثلا من فردا خودم اراده میکنم که برم بیرون بعدش تصمیم میگیرم نرم این افعال رو خودم با اختیار خودم انجام میدم ولی خدا اینارو میدونه چون عقل کامله و تاثیری در اختیار ما ندارهخدا میدونه ما با اراده و اختیار خودمون چی کار میکنیم
امیدوارم واضح بوده باشه -
چرا نداشته باشیم تا زمانی که انتخاب هست اختیار هم هست اما در حقیقت ما مجبور به انتخاب هستیم و اختیار انتخاب داریم که البته برخی اوقات همونم نداریم
-
دقیقا این حرف ها و تمام جواب هاش مربوط به دینی سال دوازدهم درس۵ هست!
توی این سایت هم خیلی خوب جوابت رو داده.
-
احسان نوروزی کیوی بچه های تجربی راه ابریشم تجربی دانش آموزان آلاء راه ابریشمی ها-شیمی راه ابریشمی ها-زیست راه ابریشمی ها-فیزیک کازرانیان راه ابریشمی ها-ریاضی تجربی
سلام
شاید بگید که کفر میگم و......، ولی نظر من اینه که خدا امکانات و رفاه را برای ما فراهم کرده و این ما هستیم که داستان زندگیمون را مینویسیم و تصمیم میگیریم که کی باشیم؟چجوری زندگی کنیم؟و........
خدا هم هوامون را داره
️
-
SINA .r ببین
من یه سوال دیگه دارم که پایینم پرسیدمش و متاسفانه کسی جواب نداد
خداوند در آیه ی تطهیر بیان میکنه که ما اراده کردیم که اهل بیت را از هر گونه پلیدی دور نگه داریم و یکی از دلالیلی هم که ما میگیم اهل بیت هیچ گونه گناهی مرتکب نشدن همین اراده ی خداونده که توی آیه ی تطهیر بیان میکنه و ما اینجا به وضوح در معنی آیه میبینیم که این اراده ی خدا بوده که اعمه از هر گونه گناهی مبرا باشن
و یا یه آیه ی دیگه که بیان میکنه اهل بیت از مومَنون هستن نه مومِنون و همونطور که میدونی مومَن اسم مفعول در زبان عربیه و معنی کسی رو میده که که کسی دیگه ای با ایمانشون کرده
در صورتی که انسان های عادی خودشون باید ایمان بیارن
و سوال اصلی اینجاست خدایی که میتونه اراده کنه که به گروه خاصی اخیتاری ببخشه که باهاش هیچ گونه گناهی نکنن چرا تمامی جوامع بشری رو این قدرت رو بهشون نبخشید تا در زمین جنگ و خون ریزی ایجاد نشه
و چرا اصلا اخرین پیامبر باید از بهترین نژاد مبعوث بشه (منظورم از نژاد حضرت ابراهیمه) و اگه خدا از قبل نمیخواست ک پیامبر ما حضرت محمد آخرین پیامبر بشه از قبل مژده ی اومدن همچین فردی رو با همچین تباری نمیداد(به همین دلیله که قوم یهود فکر میکردن آخرین پیامبر قراره از نژاد خودشون بیاد چون نقل شده بود که آخرین پیامبر از فرزندان ابراهیمه) و یا اصلا چرا ما تو تاریخ نداریم که یک زنا زاده پیامبر شده باشه خب لابد میگید افراد زنا زاده با توجه به احادیث پیامبر تو ژنشون نیست که فرد خوبی باشن چون ما روایت های متعددی داریم که گفته شده افراد زنا زاده وارد بهشت نمیشن چون زنا باعث اخلاق بد میل به زنا و دشمنی با اهل بیت میشه(منبع اش هم بحار الانوار جلد ۲۷ صفحه ۱۴۷ هستش که از پیامبر نقل شده)اما این فرد زنا زاده دست خودش نبوده که به صورت حرام به دنیا بیاد و اونو خدا اینطوری خلق کرده و ما چرا تو روایات به تعدد میخونیم که افراد زنا زاده از اخلاق حسنه به دور هستن و وارد بهشت نمیشن درصورتی که زنا زاده بودنشون دست خودشون نبوده و دست خدا بوده و این از اختیار اونا خارجه!
پس با این حساب هیچ فرد زنا زاده ای پیامبر یا فرد نیکو کاری نمیشه چون خدا میخواد که این فرد بره به جهنم.....و اگه خلاف این ثابت بشه باید اکثر احادیث این قبیلی رو بندازی تو سطل آشغال چون فاقد اعتبار میشن....
ادامه ی صحبتم تو پست بعدی -
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
-
ramses kabir در مورد سوال اولت ، قبل از اینکه خداوند آیه تطهیر رو نازل کنه پیامبر برای اهل بیت دعا کردند و خداوند به دعای ایشون پاسخ داد
ینی نگفته اراده کرده بودیم
بلکه اراده کردیم ، به خاطر دعای پیامبر
بقیه رو هم حقیقتا نخوندم و فک نمی کنم اطلاعات کافی داشته باشم -
امیر زنگویی
متاسفم که نتونستم منظورمو درست برسونم
هر جور راحتین -
و در جواب دوستایی که دید ما رو نسبت به دید خدا تشبیه کردن
میخوام بگم که خداوند نسبت به ما انسان ها بسیار متفاوته چرا
چون من انسان نمیتونم پیش گویی کنم و فقط میتونم پیامد رخداد ها رو باتوجه به اطلاعاتی که از محیطم میگیرم حدس بزنم و پیش بینی کنم.
اما آیا خدا پیش بینی میکنه؟خیر.همونطور که ما تو احادیث میگیم از ابتدای آفرینش قرار بوده که انسان توسط شیطان وسوسه بشه و شیطان تبدیل به مسعول گمراهیش.اتفاقی نبوده که ناخواسته باشه.طبق چیدمان خود خدا بوده.حالا در این دنیایی که اتفاقات و تصمیمات براساس خواست خداست اختیار چه معنی میده؟ -
ramses kabir ببینید پایین هم گفتم اینجا هم میگم احادیث همشون رو نمیشه معتبر دونست چون اگه شما یه بحارالانوار رو حساب کنین باید از ابتدای هجرت پیامبر تا شهادت امام یازدهم روزی یه حدیث گفته میشده و همشم به ما میرسیده برای احادیث جای شک بذارید
-
امیر زنگویی نه من نمیدونم
ولی با توجه به آیات و روایات متعددی که از اعمه نقل شدن دارم باهاتون صحبت میکنم
که اکثر دوستان هم جواب منو با همین آیات و روایات دادن
و شما گفتید که با توجه به قرآن اثبات کنم که پیامبری زنا زاده وجود نداره
خب اثبات میکنم
آیه ی ۱۳ سوره ی قلم رو بخون
میگه که دشمنان حضرت محمد زنازادگانند
و باتوجه به اینکه هیچ پیامبری نمیتونه دشمن آخرین پیامبر باشه
پس هیچ پیامبری زنا زاده نیست -
ramses kabir
دوست عزیز
اینکه خدا سرنوشت مارو میسازه اشتباهه
اینکه اون تصمیم میگیره جای ما اشتباهه
اگه اینجوری بود که مارو هم مثل حیوان می آفرید
اما تو دینی هم خوندین
انسان قدرت تفکر ،تعقل و تصمیم داره
این خودماییم که مشخص میکنیم بهشتی باشیم یا جهنمی
این ماییم که تصمیم میگیریم واسه زندگیمون
خدا یه حا واسه ما تصمیم میگیره
وقتایی که اشتباه میریم راه رو میبنده
وقتایی هم که درست میریم اگه گناهی داشته باشیم یه گره توی کار میوفته اما باز میشه اگه بفهمی گناه از کجاست
التماس تفکر لطفا -
ramses kabir همه دشمنان پیامبر رو که نمیگه یه بخشی رو میگه بعدشم خیلی ها به معنی بی اصل و نسب معنیش میکنن و جدا از اون اگه به معنی زنا زاده باشه به عنوان آخرین صفت آورده