دینی دهم نکات
-
درس اول:
*حق بودن آفرینش آسمان ها و زمین به معنای هدف دار بودن خلقت آنهاست
*هیچ کس بیهوده آفریده نشده تا خود را سرگرم کارهای لهو کند و اورا به خود وا نگذاشته اند تا به کارهای لغو و بی ارزش بپردازد
*اختلاف در هدف ها ریشه در نوع نگاه و اندیشه انسان دارد
*آن کس که تنها زندگی زودگذر دنیا را می طلبد آن مثدار از آن را که بخواهیم و به هرکس اراده کنیم می دهیم سپس دوزخ را برای او قرار خواهیم داد تا با خواری و سر افکندگی در آن وارد شود- ان کس که سرای آخرت را بطلبد و برای آن سعی و کوشش کند و مومن باشد پاداش داده خواهد شد
*بعضی از مردم می گویند خداوندا به ما در دنیا نیکی عطا کن ولی در آخرت هیچ بهره ای ندارند
*و بعضی می گویند پروردگارا به ما در دنیا نیکی عطا کن و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاه دار اینان از کار خود نصیب و بهر ای دارند و خداوند سریع الحساب است
*آنچه به شما داده شده کالای زندگی دنیا و آرایش آن است و آنچه نزد خداست بهتر و پایدار تر است آیا اندیشه نمی کنید؟
*هدف های اصلی و فرعی هر دو برای زندگی ما خوب و ضروری هستند
*باتوجه به متنوع بودن استعداد های انسان و بی نهایت طلبی او اگر هدفی را که انتخاب می کنیم بهتر بتواند پاسخگوی این دو ویژگی باشد کامل تر است
*مقصود و هدف نهایی ما خداوند است
*هر کس نعمت و پاداش دنیا را بخواهد نعمت و پاداش دنیا و آخرت نزد خداست
*بگو نمازم تمامی اعمالم و زندگی و مرگ من برای خداست که پر وردگار جهانیان است
- ان کس که سرای آخرت را بطلبد و برای آن سعی و کوشش کند و مومن باشد پاداش داده خواهد شد
-
-
درس دوم:
*اولین گام برای حرکت انسان به سوی نزدیکی به خدا شناخت انسان است
*علت:خداوند آنچه در آسمان ها و زمین است را برای انسان آفرید. معلول:خداوند متعال انسان را گرامی داشته
*آنها هنگامی که مردم را به نماز فرا می خوانید آن را به مسخره و بازی می گیرند این به خاطر آن است که آنها گروهی هستند که تعقل نمی کنند
*ما راه را به او نشان دادیم یا سپاسگزار خواهد بود یا نا سپاس
*خدای متعال شناخت خیر و نیکی و گرایش به آن و شناخت بدی زشتی و بیزاری از آن را در وجود ما قرار داد تا به خیر و نیکی رو آوریم و از گناه و زشتی بپرهیزیم
*سوگند به نفس و آن که سامانش بخشید آن گاه بدکاری ها و تثوایش را به او الهام کرد*علت:گرایش انسان به نیکی ها و زیبایی ها
معلول:واکنش در مقابل گناه و زشتی
*هدف و مسیر حرکت هر کس با توانایی ها و سرمایه هایش هماهنگی دارد
*دشمن ترین دشمن تو همان نفسی است که درون توست
*نفس اماره (عامل درونی) شیطان(عامل بیرونی)
*شیطان می خواهد به وسیله سراب و ثمار در میان شما دشمنی و کینه ایجاد کنید و شما را از یاد نماز و خدا باز دارد
*و شیطات هر کاری را گناهکاران می کردند در نظرشان زینت داد
و کسانی که بعد از روشن شدن هدایت برای آنها پشت به حق کردند شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است -
درس سوم:
*برای نابودی و فنا خلق نشده ای بلکه برای بقا آفریده شده اید و با مرگ تنها از جهانی به جهان دیگر منتقل می شوید*باهوش ترین مومنان:آنان که فراوان به یاد مرگ اند و بهتر از دیگران خود را برای آن آماده می کنند
*مردم در این دنیا در خوابند و هنگامی که بمیرند بیدار می شوند
*این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازی نیست و سرای آخرت زندگی حقیقی است اگر می دانستید
*شور و نشاط انسان به این دلیل است که می داند هیچ یک از کارهای نیک او در آن جهان بی پاداش نمی ماند
*مرگ برای کسانی ناگوار و هولناک است که زندگی را محدود به دنیا می بینند و یا با کوله باری از گناه با آن مواجه می شودند
*نهراسیدن از مرگ سبب می شود که دفاع از حق و مظلوم و فداکاری در راه خدا آسان تر شود و شجاعت به مرحله عالی آن برسد
*امام حسین:من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ نمی بینم
*مرگ چیزی نیست مگر پلی که شمارا از ساحت سختی ها به ساحل سعادت و کرامت و بهشت های پهناور و نعمت های جاوید عبور می دهد پس کدام یک از شما کراهت دارد که از زندادن به قصر منتقل شود
*کافران گفتند زندگی و حیاتی جز همین زندگی و حیلت دنیای ما نیست همواره گروهی از ما می میریم و گروهی زنده می شویم و ما را فقط گذشت وزگار نابود می کند البته این سخن را از روی علم نمی گویند بلکه فقط ظن و خیال آنان است
-
درس چهارم:
*پیامبران با قاطعیت کامل از وقوع معاد خبر و نسبت به آن هشدار داده اند همه آنان پس از ایمان به خدا ایمان به آخرت را مطرح کرده اند و آن را لازمه ایمان به خدا دانسته اند.*در قرآن کریم بعد از یکتا پرستی درباره ی هیچ موضوعی به اندازه معاد سخن گفته نشده است.
*خداوند که هیچ خدایی جز او نیست قطعا شما را در روز قیامت جمع می کند شکی در آن نیست وچه کسی راستگوتر از خداست
*یکی از دلایلی که سبب می شود عده ای معاد را انکار کنند این است که چنان واقعه ی عظیمی را با قدرت محدود خود می سنجند و هنگامی که تحقق آن را با قدرت بشری نا ممکن می بینند به انکار آن می پردازند
*و برایما مثالی زد درحالی که آفرینش نخستین خود را فراموش کرده بود گفت کیست که این استخوان های پوسیده را دوباره زنده کند؟بگو همان خدایی که آنها را برای نخستین بار آفرید و او به هر خلقتی داناست
*نه تنها استخوان های آنها را به حالت اول در می آوریم بلکه سر انگشتان آنها را نیز همان گونه که بوده مجدد خلق می کنیم
*خداست که باد هارا می فرستد تا ابر را برانگیزد
-
ANA Kamali نمی دونم چرا خود به خود ارسال شد
ادامه درس چهار:
*خداست که باد ها را می فرستد تا ابر را بر انگیزد سپس آن ابر را به سوی سر زمینی مرده برانیم و آن زمین مرده را بدان وسیله پس از مرگش زندگی بخشیدیم زنده شدن قیامت نیز همان گونه است*خداوند حکیم است و لازمه حکمت خدا این است که هیچ کاری از کاری های او بیهوده و عبث نباشد
*آیاگمان کردید ما شما را بیهوده آفریدیم و به سوی ما بازگردانده نمی شوید
*آیا ما آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند با مفسدان در زمین یکسان قرار خواهیم داد آیامتقین را مانند ناپاکان و بدکاران قرار خواهیم داد
*انان پیش از این در عالم دنیا مست و مغرور نعمت بودند و بزر گناهان بزرگ اصرار می کردند و می گفتند هنگامی که ما مردیم و خاک و استخوان شدیم آیا بر انگیخته خواهیم شد
*وای در آن روز بر تکذیب کنندگان همان ها که روز جزا را انکار می کنند تنها کسی آن را انکار می کند که متجاوز و گناهکار است
*انسان در وجود معاد شک ندارد بلکه علت انکارش این است که او می خواهد بدون ترس از دادگاه قیامت در تمام عمرگناه کند
-
درس پنج:
*برزخ در لغت به معنای فاطله و حایل میان دو چیز است
*آنگاه که مرگ یکی از آنها فرا رسد می گوید پروردگارا مرا باز گردانید باشد که عمل صالح انجام دهم آنچه را درگذشته ترک کرده ام هرگز این سخنی است که او می گوید و پیش روی آنها برزخ و فاصله ای است تا روزی که بر انگیخته می شوند*پس از مرگ فعالیت بدن متوقف می شود اما فرشتگان حقیقت وجود انسان را که همان روح است توفی می کنند
*سخن گفتن پیامبر باکشته شدگان جنگ بدر:آنچه پروردگارمان وعده داده بود حق یافیتم آیا شما نیز آنچه پروردگارتان وعده داده بود حق یافتید*قسم به کسی که جانم در دست اوست ایشان به این کلام از شما شنواترند و فقط نمی توانند پاسخ دهند
*در آن روز(قیامت) به انسان خبر داده می شود به آنچه پیش از مرگ فرستاده و آنچه پس از مرگ فرستاده است
*آثار ماتقدم:محدود به دوران زندگی و با مرگ پرونده ی این اعمال بسته می شود
*آثار ما تاخر:پرونده این اعمال حتی بعد از مرگ نیز باز می ماند*مومن پس از مرگ برحسب فضلیت هایش به دیدار خانواده می روند
*فرشتگان بی کسانی که روح آنان را دریافت می کنند درحالی که به خود ظلم کرده اند می گویند:شما در دنیا چگونه بودید؟گفتند ما در سرزمین خو تحت فشار و مستضعف بودین.فرشتگان گفتند مگر زمین خدا وسیع نبود که مهاجرت کنید
*آنان که فرشتگان روحشان را می گیرند درحالی که پاک و پاکیزه اند به آنها می گویند سلام بر شما وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی که انجام دادید
-
درس شش:
*نفخ صور اول :شنیده شدن صدایی مهیب*همه اهل آسمان ها و زمین جز آنها که خداوند خواسته است می میرند
*در آن روز که زمین و کوه ها سخت به لرزه در آیند و کوه ها چنان در هم کوبیده شوند که به صورت توده هایی از شن نرم درآیند
*درمرحله دوم قیامت انسان آماده دریافت پاداش وکیفر می شوند
*اسرارو حقایق عالم با کنار رفتن پرده از حقایق عالم آشکار می شود
*علت:اعمالپیامبران و امامان معیار و میزان سنجش اعمال قرار می گیرد
معلول:اعمال آنان عین آن چیزی است که خداوند دستور داده است*نامه ی عمل نیکو کاران به دست راست و نامه عمل بدکاران را به دست چپ آنها می دهند
*علت:پیامبران ظاهر و باطن اعمال انسان ها را دردنیا دیده اند
معلول:بهترین گواهان قیامت اند*بی گمان برای شما نگهبانانی هستند ،نویسندگانی گران قدر،می دانند آنچه را که انجام می دهید
*امروز بر دهانشان مهر می نهیم و دست هایشان باما سخن می گوید و پاهایشان شهادت می دهند درباره آنچه انجام داده اند
*ای کاش برای زندگی ام چیزی ازپیش فرستاده بودم
*ای کاش به دنیا باز گردانده می شدیم و آیات پروردگارمان را تکذیب نمی کردیم و از مومنان می بودیم
*ای کاش همراه و هم مسیر با پیامبر می شدیم
*ای کاش فلان شخص را به عنوان دوست خود انتخاب نمی کردیم اوما را از یاد خدا باز داشت
@دهم @دانش-آموزان-آلاء -
یه سوال اینها نکات دروس هستن؟
-
Zynab Nooredini یجورایی خلاصه دروس
-
درس هفتم:
- بهشتیان بالاترین نعمت بهشت یعنی رسیدن به مقام خشنودی خدا را برای خود می یابند
*بهشتیان با خدا هم صحبت اند و به جمله ی خدایا تو پاک و منزهی مترنم اند
*علت:در بهشت هیچ نقصانی ،غصه ای ،درد و رنجی نیست
معلول:بهشت سرای سلامتی است*امروز روزی است که راستی راستگویان به آنها سود بخشد برای آنها باغ هایی از بهشت است
*و آنها که امانت ها وعهد خود را رعایت می کنند و آنها که به ر استی ادای شهادت کنند و آنها که بر نماز مواظبت دارند آنان در باغ های بهشتی گرامی داشته می شوتد
*علت:آتش جهنم حاصل عمل خود انها است
معلول:برای همین از درون جان آنها شعله می کشد**جهنمیان می گویند:ما در دنیا از نماز گزاران نبودیم و از محرومان دستگیری نمی کردیم؛همراه بدکاران غرق در معصیت خدا می شدیم و روز رستاخیز را تکذیب می کردیم
*برای کسانی که کار های زشت انجام دهند و هنگامی که مرگ یکی از آنها فرا رسد می گوید:الان توبه کردم،توبه نیست و اینها کسانی هستند که عذاب دردناکی برایشان فراهم کردیم
*جمنمیان پیش از این در دنیا مست و مغرور نعمت بودند و برگناهان بزرگ اصرار می ورزیدند
*آنچه در رابطه قرار دادی اهمیت دارد تناسب میان جرم و کیفر است تا عدالت برقرار گردد
*گاهشی پاداش و کیفر محصول طبیعی خود عمل است و انسان نمی تواند آن را تغییر دهد بلکه باید خود را با آن هماهنگ کند
*کامل ترین و عمیق ترین رابطه میان عمل و پاداش و کیفر تجسم عمل است
*جنبه ظاهری بعد از عمل از بین می رود ولی جنبه باطنی هرگز از بین نمی رود
*کسانی که می خورند اموال یتیم را از روی ظلم جز این نیست که آتشی در شکم خود فرو می برند و به زودی در آتشی فروزان در آیند
-
ANA Kamali بسیار هم عالی ممنون از زحماتت
-
درس هشتم:
*عزم به معنای اراده و تصمیم برانجام کاری است*هر قدر عزم قوی تر باشد رسیدن به هدف آسان تر است
*بر آنچه به تو می رسد صبر کن که این از عزم و اراده ی در کارهاست
*وهرکه به عهدی که با خدا بسته وفادار بماند به زودی پاداش عظیمی به او خواهد داد
*کسانی که پیمان الهی و سوگند های خود را به بهای ناچیزی می فروشند آنها بهره ای در آخرت نخواهند داشت و خداوند با آنها سخن نمی گوید و به آنان در قیامت نمی نگرد و آنها را پاک نمی سازد و عذاب دردناکی برای آنهاست
*به پیمانی که بامن بسته اید وفا کنید تا من نیز به پیمان شما وفا کنم
*گذشت ایام آفاتی در پی دارد و موجب از هم گسیختگی تصمیم ها و کارها می شود
*به حساب خود رسیدگی کنید قبل از اینکه به حساب شنا برسند
*زیرک ترین انسان کسی است که از خود و عمل خود برای بعد از مرگ حساب بکشد
*ثمره نفس اصلاح نفس است
*کسی که نفس خود را محاسبه کند خوشبخت است
*مهمترین دلیل وجود الگو این است که میتوان از آنان کمک گرفت و با دنباله روی از آنان سریع تر به هدف رسید
*رسول خدا برای شما نیکوترین اسوه است
*اسوه قرار دادن ایشان به این معنا نیست که ما عین او باشین و در همان حد عالی عمل کنیم بلکه بدین معناست که در حد توان از ایشان پیروی کنیم و خود را به راه و روش ایشان نزدیک تر کنیم
-
درس نهم:
*محبت و دوستی سر چشمه بسیاری از تصمیم ها و کارهای انسان است*ارزش هر انسانی به اندازه ی آن چیزی است که دوست دارد
*هر میزان که ایمان انسان به خدا بیشتر شود محبت وی نیز به خدا بیشتر می شود
*قلب انسان جایگاه خداست و جز با خدا آرام و قرار نمی یابد
*قلب انسان حرم خداست در حرم خدا غیر خدا را جا ندهید
*و بعضی از مردم همتایانی را به جای خدا می گیرند ،آنان را دوست می دارند مانند دوستی خدا،اما کسانی که ایمان آورده اند به خدا محبت بیشتری دارند
*پیروی از دستورات خداوند، دوستی با دوستان او و بیزاری از دشمنانش از آثار محبت به خداست
- بین محبت به خدا واین آثار رابطه دو سویه است
*خداوند عمل به دستوراتش را که توسط پیامبر ارسال شده شرط اصلی دوستی با خود اعلام می کند
*بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهانتان را ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده مهربان است
*کسی که از فرمان خدا سر پیچی می کند او را دوست ندارد
*دینداری با دوستی خدا آغاز می شود و برائت و بیزاری از دشمنان خدا را به دنبال می آورد
*جمله لا اله الا الله که پایه و اساس بنای اسلام است مر کب از یک نه و یک آری است نه به هرچه غیر خدایی و آری به خدای یگانه
*تولی(دوستی با خدا و دوستان او)
*تبری(بیزاری از باطل و پیروان او)
*باید مسلمان فضای سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بعض عملی نسبت به دشمنان خدا لبریز کنند
-
درس دهم:
*فواید نماز:۱-یاد خدا ۲-دوری ازگناه*مهمترین فایده روزه تقوا است
*تقوا به معنای حفاظت و نگهداری است
*و نماز رابرپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا می داند چه می کنید
*هر کس می خواهد بداند ایا نمازش پذیرفته شده یا نه باید ببیند که نماز او را از گناه و زشتی باز داشته است یا نه به هر مقدار که نمازش سبب دروی او از گناه و منکر شود این نماز قبول شده است
*علت:در انجام به موقع نماز بکوشیم
معلول:بی نظمی را از زندگی خود دور خواهیم کرد*علت:با لباس و بدن پاکیزه به نماز بایستیم
معلول:آلودگی های ظاهری ماکمتر خواهد شد*علت:شرط غصبی نبودن لباس و مکان نمازگزار را رعایت کنیم
معلول:کمتر به کسب درآمد از راه حرام متمایل خواهیم شد- علت:در رکوع و سجود عظمت خدا را در نظر داشته باشین
معلول:در مقابل مستکبران خضوع و خشوع نخواهیم کرد
*ای مردمی که ایمان آورده اید به راستی شراب و قمار و بت پرستی و تیرک های بخت آزمایی پلید و از کارهای شیطان است پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید
*شیطان می خواهد با شراب و قمار بین شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا دور سازد و از نماز باز دارد
*فرزندی که از روی خشم به پدر و مادر خود نگاه کند هر چند والدین در حق او کوتاهی و ظلم کرده باشند نمازش از سوی خدا پذیرفته نیست
*هر کس غیبت مسلمانی را کند تا چهل روز نماز و روزه اش قبول نمی شود مگر اینکه فرد غیبت شده او را ببخشد
*ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه کعه بر کسانی که پیش از شنا بودند مقرر شده بود باشد که تقوا پیشه کنید
*چه بسا روزه داری که جز گرسنگی و تشنگی چیزی نصیبش نمی شود
*اگر کسی پیش از ظهر بخواهد به مسافرت رود باید روزه خود را افطار کند
*اگر بعد از ظهر بخواهد به مسافرت رود باید روزه اش را ادامه دهد
- علت:در رکوع و سجود عظمت خدا را در نظر داشته باشین
-
درس یازدهم:
*آراستگی به معنای بهتر کردن وضع ظاهری و باطنی و زیبا نمودن این دو است*خدای تعالی دوست دارد وقتی بنده اش به سوی دوستان خود می رود آماده و آراسته باشد
*خداوند آراستگی و زیبایی را دوست دارد و از نپرداختن به خود و خود را ژولیده نشان دادن بدش می آید
*دو رکعت نماز که با بوی خوش گزارده شود بهتر از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش است
*آراستگی اختصاص به زمان حضور در اجتماعات و معاشرت ها ندارد
*علت:تکرار دائمی نماز در شبانه روز
معلول:اراستگی و پاکی را حفظ می کند*عفاف حالتی در انسان است که به وسیله ی آن خود را در برابر تندروی ها و کندروی ها کنترل می کند
*تبرج:افراط در آراستگی
*به همان میزان که رشته های عفاف در روح انسان قوی و مستحکم می شود نوع آراستگی و پوشش او با وقار تر می شود
*مبادا خود را برای جلب توجه دیگران بیارایی که در این صورت ناچار می شوی با انجام گناه به جنگ هدا بروی
*لباس نازک و بدن نما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانه ی سستی و ضعف دینداری فرد است
*وجود عفاف در دختران و زنان ارزش بیشتری دارد زیرا خداوند زنان را بیش از مردان به نعمت زیبایی اراسته است
آرایشت آرامشت را برد حتی تو از باران گریزانی