توضیح کامل درمورد چگونگی تاثیر معدل در کنکور؛دکتر سبطی
-
-
-
Mahdi_3 بچه های ریاضی کنکور 1402 راه ابریشم پرو ریاضیا ریاضیreplied to Nila YS on آخرین ویرایش توسط انجام شده
Nila YS این مصوبه از پایه اشتباهه و بعضی از بچه ها فقط چون از عمومی ها خوششون نمیاد فکر میکنن این مصوبه قراره خیلی خوب باشه
اگه لغو نشه قطعا سال بعد همین تابستون ما در حال داد و فریادیم......امیدوارم همه چی خوب پیش بره. -
این ها هم از کانال دکتر سبطی هستن که بهشون فرستاده شده درمورد تاثیر قطعی معدل
@تجربیا @ریاضیا @راه-ابریشم-پرو-ادبیات @انسانیا @راه-ابریشم-پرو-ریاضی-تجربی @راه-ابریشم-پرو-ریاضیات-ریاضی @راه-ابریشم-پرو-شیمی @راه-ابریشم-پرو-زیست @
@بچه-های-تجربی-راه-ابریشم @بچه-های-تجربی-ابریشم-پرو @بچه-های-تجربی-کنکور-1402 @بچه-های-تجربی-کنکور-1401 -
نقدی بر ۶ مزیت مصوبه کنکوری شورا که از سوی شورا منتشر شده است.
مهترین نکته ای که در این دفاعیه - که چه عرض کنم، فهرست ادعاها - برای هر ایرانی دلسوز و آگاهی جلب نظر می کند، به میان نیامدن سخنی از عدالت آموزشی است. این را حتی اگر در نگاهی خوشبینانه نمودی از «لغزش های فرویدی» هم بدانیم، باز گواه آن است که در ناخودآگاه مصوبان این ماده واحده، توجه به مفهوم عدالت جایگاه خاصی ندارد.
شاید هم با روشنگری های نمایندگان مجلس و دانش آموزان و کارشناسان در کنار دیده بان، این واقعیت برای شورای عالی انقلاب فرهنگی مسجل شده باشد که گسترش عدالت آموزشی و قرارگرفتن فرصت های دولتی آموزش عالی در اختیار همه فرزندان ایران با این مصوبه حاصل نمی شود و از مزایای آن نبست.اما نقد ۶ مزیت مورد ادعا:
۱. افزایش وزن سوابق تحصیلی باعث کاهش اضطراب می شود؟
این که فقط ادعاست. اثباتش کجاست ؟
تکرار ادعا، ادعا را اثبات نمی کند.اما نبود امکان جبران نمرات برای دانش آموزان یا فروکاستن آن به فقط یک بار امکان شرکت در آزمون مجدد( ترمیم) اضطراب ناشی از امتحانات نهایی را بسیار بیشتر از کنکور خواهدکرد،کنکور بارها و بارها امکان شرکت مجدد دارد اما این امکان در سوابق تحصیلی به دلیل نبود زیرساخت در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد و این استرس سر جلسه امتحان نهایی را صدها برابر کنکور می کند.
وانگهی هزینه ترمیم معدل حدود یک میلیون تومان و نرخ آن هم شناور است که بسیار بیشتر و گنگ تر از کنکور است.
داوطلبان با دیپلم نظام قدیم برای شرکت در امتحانات ترمیم باید نامه نگاری و کسب اجازه از کمیسیون های خاص کنند. این ها ایجاد اضطرابات جدید و تحمل ناپذیر است. -
Nila YS ۲. این مصوبه هیچ ارتباطی با شانس قبولی داوطلبان در رشته های پرطرفدار ندارد.
شانس در آمار و احتمال تعریف روشنی دارد. تعداد حالات مطلوب تقسیم بر حالات ممکن یا موجود. دو بار برگزاری کنکور به هیچ وجه شانس داوطلبان را برای قبولی در رشته های پرمتقاضی افزایش نمی دهد، بلکه نهایتا رتبه خوب یکی را می گیرد و به دیگری می دهد که خودش می شود محل دعوا و از میان رفتن امنیت روانی خانواده ها.
مگر با این مصوبه تعداد پذیرش در دانشگاه ها تغییری می کند؟ خیر.
مگر تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه ها تغییری می کند؟ خیر
پس نه حالتهای مطلوب دکرگون می شود، نه حالت های موجود، در نتیجه شانس قبولی جامعه داوطبان کنکور نه کم می شود نه زیاد.اما فاجعه ای تولید می شود، و آن این که در سال ۱۴۰۴، ما با ۴ رتبه ۵۰۰۰ و ۴ رتبه ۵۰۰۱ و ۴ رتبه ۵۰۰۲ و... روبه رو هستیم. حالا قرار است ، رتبه کدام یک از این چهار نفر را قبول کنیم و به سه تای دیگر بگوییم، رنبه شما بیشتر از این حرف هاست؟
در واقع دانش اموز ما در سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴, فکر میکند که رتبه اش اگر ۵۰۰۰ شده، پس موفق شده چون سه کنکور پیش از او برگزار شده و نتایجش طبق این مصوبه همچنان معتبر است ، رتبه ۵۰۰۰ او شاید معادل رتبه ۱۰ تا ۱۲ هزار باشد.پس این مصوبه نهایتا حق یکی را می گیرد و به دیگری می دهد. شانس را بالا نمی برد اما پیشبینی پذیری را و اختلافات را و مشکلات را صدچندان می کند.
. ۳.عتبار دوساله نتایج کنکور، یک فاجعه است نه مزیتدر بالا گفته شد که اعتبار دوسال کارنامه داوطلبان کنکورهای قبل برای کنکور اولی ها چه سرنوشت گنگ و حدودا ترسناکی را رقم خواهد زد، اما این فاجعه - نه مزیت- ناشی از ندانستن تفاوت میان آزمونهای رقابتی و آزمون های حد نصابی است. تافل یا آیلتز یا امتحان نهایی ماهیت حدنصابی دارند، پس می تواند نتایجشان دو سال و یا تا همیشه معتبر باشد، اما کنکور ایران یا آزمون یوس یا یو اس ام ال ای، ماهیت رقابتی دارند و نتایجشان فقط در همان زمان و میان همان شرکت کنندگان معتبر است.
این بند از مصوبه که به عنوان امتیاز مطرح می شود به این می ماند که بگوییند نتایج مسابقات مقدماتی و یک چهارم نهایی و نیمه نهایی و فینال، در جام جهانی تا ۱۲ سال معتبر است یعنی یک تیم در جام جهانی ۱۲ سال بعد می تواند به نتابجش در جام جهانی امسال که در قطر برگزار می شود استناد کند و بگوید چون در آن مسابقات ، فلان کشور را مثلا سه بر صفر برده بودم اما امسال، سه بر دو از آن باختم، همان نتیجه ی تا حالا معتبر سه بر صفر جام جهانی قطر را برایم لحاظ کنید
-
۴. سوالات کنکور در درس های عمومی سطحی است ؟ این ادعاست، اثباتش کجا است؟ طبق کدام برسی و پژوهش به این نتیجه رسیدید؟
اتفاقا طی بررسی هایی که توسط استادان و دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه فرهنگیان با مدیریت جناب دکتر فقیری در سال گذشته صورت گرفت، نسبت سوالات تحلیلی کنکور در درس های عمومی بسیار بیشتر از سوالات امتحان نهایی بود.
وانگهی در درسی مانند دین و زندگی حدود ۸۰ درصد سوالات - جدا از بحث سطوح سنجشی اش- تماما تکراری بود سطحی نه، تکراری در کنکور مطرح شدن یک سوال تکراری هم نادر است. چرا واقعیت را قلب می کنید؟
متاسفانه آبشخور چنین تصورات موهومی، کلیپ های کلاهبرداران و دلقک های آموزشی است که به دروغ، می خواهند به داوطلبان کم کوش و تنبل القا کنند که سوالات کنکور با جمبل و جادو قابل پاسخگویی است و آنها را سرکیسه کنند. این ها کلاهبردارند و نباید گفته هایشان سند تصمیمات مهم در سیاستگذاری های کلان کشور شود.
-
۵. افزایش امکان پذیرش بدون کنکور، در کجای این مصوبه آمده؟ مزیت قانون مجلس را چرا به شورا نسبت می دهید؟
در قانون سنجش و پذیرش، مصوب مجلس در سال ۹۲، دولت موظف شده بود که تا ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها را بدون داشتن رتبه کنکور و فقط با توجه به سوابق تحصیلی ، پذیرش کند که کرد. الان حدود ۸۷ درصد صندلی های دانشگاه ها با داشتن معدل خوب قابل تصاحب است. این چه ارتباطی به مصوبه اخیر شورا دارد؟
اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دوبار در رسانه ها این درصد ۸۵ را، به شکل اشتباهی عنوان کردند و گفتند طبق قانون مجلس، تاثیر سوابق تحصیلی می توانست تا ۸۵ درصد هم باشد که ما ۶۰ درصد را در نظر گرفتیم.
خیر در قانون مجلس هیچ سقفی یا کفی برای میزان تاثیر سوابق تحصیلی وجود ندارد، بلکه آنچه به عنوان مزیت مصوبه اعلام می شود، مربوط به همین ۸۵ درصد قانون مجلس است. -
6. زیرگروه های آزمایشی برای چه کسی پیچیدگی داشت؟ سازمان سنجش یا داوطلبان؟
کدام داوطلب کنکور تاکنون از وجود زیرگروه های آزمایشی شکایت داشته است یا گفته که این خیلی پیچیده است و من آن را نمی فهمم؟
شما دارید تاثیر درسی مانند زمین شناسی را در رشته دندانپزشکی با رشته داروسازی و آموزش زمین شناسی یکی می کنید و این کار را مثبت و مزیت ارزیابی می کنید؟زیرگروه ها به نوعی هدایت تحصیلی بودند که آن را هم از آموزش و پرورش گرفتید.
-
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مزایای عمده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور و شیوه جدید سنجش و پذیرش را اعلام کرد
این دبیرخانه اعلام کرد: در مجموع و با توجه به آسیبهای فراوانی که برگزاری کنکور به شیوه فعلی دارد (از جمله بار روانی و اضطراب ناشی از تعیین سرنوشت دانش آموزان در یک نصف روز و بار مالی متعاقب آنکه صرف یادگیری مطالب غیر ضرور خارج از کتب درسی و شیوههای غیر اصولی تستزنی میشود)، این مصوبه سیاستی با در نظر گرفتن موارد زیر گامی بزرگ و مهم برای کاهش اضطراب دانش آموزان و خانوادههای ایشان و کاهش بار روانی جامعه از این ناحیه و اقدامی در جهت اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانشجو به شمار میرود:
-
افزایش وزن و اهمیت سابقه تحصیلی (توزیع شده در زمان) نسبت به کنکور سراسری (متمرکز در یک روز)
-
افزایش شانس داوطلبین برای کسب نمره و رتبه بهتر با برگزاری دو کنکور در سال
-
اعتبار دو ساله کارنامههای صادره برای داوطلبین برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه
-
انتقال سنجش دروس عمومی به سابقه تحصیلی به جای سوالات چند گزینهای و سطحی کنکور
-
مدیریت بهتر رقابت کنکور با افزایش امکان پذیرش در دانشگاه از طریق سابقه تحصیلی برای رشته محلهایی که پر متقاضی نیستند
-
حذف برخی پیچیدگیهای زائد نظیر
زیرگروههای آزمایشی
این ها مزیت نیست.
نقد خواهدشد
-
-
این ها هم از کانال اقای سبطی هستن و نقد ۶ مزیتی که اعلام شده
@بچه-های-تجربی-کنکور-1401
@بچه-های-تجربی-کنکور-1402 @تجربیا @ریاضیا @انسانیا @راه-ابریشم-پرو-فیزیک-کازرانیان @راه-ابریشم-پرو-ریاضی-تجربی @راه-ابریشم-پرو-ریاضیات-ریاضی @راه-ابریشم-پرو-زیست @راه-ابریشم-پرو-شیمی @راه-ابریشم-پرو-ادبیات @راه-ابریشم-پرو-زبان @راه-ابریشم-پرو-دینی @دانش-آموزان-آلاء @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
این نتایج، نمره خام است و هیچ چیزی را مشخص نمی کند. سرگردانی مطلق است. درواقع امکان ندارد کسی با این نتایج بتواند تصمیم بگیرد که دیگر نباید در کنکور تیر شرکت بکند. پس کنکور دی ماه فقط یک سود دارد: دو تا چند برابر شدن فروش ناشران و موسسات و سازمان سنجش و آموزش و پرورش و فشار ببشتر بر خانواده ها.
هامون سبطی -
سه مشکل فاجعه آفرین پدیدآمده که در ایرادات یازده گانه دیده بان بر مصوبه شورا به آن نپرداخته بودیم زیرا این سه مشکل حتی برخلاف همین مصوبه شورا هم هست. اگرچه علت بروزشان دقیقا همین مصوبه است:
۱. تراز نمرات دیپلمه های ۱۴۰۱ و قبل به شکل ناعادلانه ای پایبن تر از دیپلمه های ۱۴۰۲ است حتی اگر معدلشان ۲۰ باشد. ( البته پارادوکس نمره بیست را هشدار داده بودم.)۲. داوطلب پشت کنکوری که در آزمون دشوار خرداد ۱۴۰۲ ترمیم نمره کرده ، از این برتری تراز محروم شده.
۳. تراز درصدهای دروس اختصاصی کنکور دی ماه علی رغم ساده تر بودن، بسیار بالاتر از درصدهای مشابه در کنکور تیر ماه است.
این هر سه، فاجعه و تحمل ناپذیر است. دو مورد نخست به زیان پشت کنکوری هاست و مورد سوم به زیان دوازدهمی ها.
درکل، فقط در حق متقلبان این میان ظلم خاصی نشده است!
اگر اولیای داوطلبان و معلمان به یاری نیایند و کاری نکنند، در تاریخ آینده ایران حتما از آنها با عباراتی آمیخته با شرم و ننگ یاد خواهدشد.
@تجربیا @ریاضیا @انسانیا @بچه-های-تجربی-کنکور-1402
احتمالا این بی عدالتی در تاریخ آمورش و سنجش ایران بی سابقه است. داوطلبان در سایت دیوان عدالت اداری شکایت کنند و درخواست صدور دستور موقت برای توقف فرایند اعلان رتبه ها را بدهند، وگرنه سنگ بر سنگ بند نمی شود.
اولیا کمک کنند. کافی است فقط یک داوطلب کنکور تیر ماه، بابت این ناهمترازی شکایت کند. من داوطلب کنکور نیستم»drsebti