**مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم**
-
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللّهِ بِعَزِيزٍ
سوره فاطر آیات 15 و16 و17
ای مردم اینجا خداوند مردم رو خطاب میکنه ولی منظورش همه مخلوقات هستش همهى موجودات فقيرند، ليكن چون انسان ادّعا و سركشى مىكند بايد مهار شود.
فقر ذاتی مخلوقات به خداوند
غنای ذاتی پروردگار و بی نیازی او
پس از گفتن بی نیازی صفت ستوده برای خدا به کار میره معمولًا اغنيا، محبوب نيستند و در تيررس جسارتها، حسادتها، رقابتها و سرقتها هستند امّا خداوند، غنى حميد است.خداوند غناى خود را در راه رفع نياز و نفع مخلوقات به كار مىبرد و لذا مورد ستايش است.
نیازمندی موجودات در بقا و پیدایش به خدا همچنین گفته میشه اگر خدا بخواهد میتونه شما رو ببره و موجودات جدید بیاره
در اینجا نباید بردن رو مرگ معنی کنید.بلکه منظرش فنا و نابودی و تبدیل به عدم شدن هست یعنی همه چی تموم میشه!!فنااا!!!! همچنین اشاره به اراده و مشیت خدا داره از یشا میتونیم ایتو بفهمیم
و این کار برای خدا دشوار نیست ! کدوم کار؟؟ همون کاری که ما رو به فنا بده و موجودات دیگری بیاره!! -
وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ
25 روم-اندیشه و تحقیق درس یک پیش
و از نشانه های او(_خدا) هر ایه ای با و من ایاته شروع شده باشه نشونه حکمت خداوند و همچنین ارتباط با خداوند نور هستی داره
برپایی اسمان ها و زمین از نشانه های خداوند است
امر نشون دهنده مبحث مشیت الهی هستش
و سپس که شما رو بخوانه از زمین از زمین خارج میشید که اشاره به معاد جسمانی داره و از مراحل قسمت دوم قیامت هستش -
أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ
آیات 63.64 سوره واقعه درس دو پیش
خداوند میگه آیا نگاه کردی به آنچه میکارید؟آیا شما آن را زراعت میکنید یا ماییم که زراعت میکنیم؟؟؟
این آیه اشاره به ربوبیت خداوند داره
در واقع یکی از آیات کمر شکن هست اگه بخواییم واقعا به عمقش بریم
خداوند کشاورزی رو مثال میزنه و چیزی که تو ذهنمون میاد این که زراعت نتیجه کار کشاور هست دیگه
ولی خداوند این مثال رو میزنه تا مفهوم ربوبیت در ذات خلایق رو بگه
مثلا درسته کشاورز دانه رو میکارد و اب و باد و خوشید و خاک و... دست به دست هم میدن تا دانه بروید ولی
وقتی دانه قدرش این باشد که خراب است.این دانه هرگز قضایش رشد نخواهد بود
فلذا کشاورز خودش رو بکشه هم این دانه رشد نمیکنه
این کشاورز نیست که استعداد رشد رو درون دانه قرار داده بلکه خداست -
@javadm328 حاجی میگم تست انسانی سال 92 درس دو سه پیش دانشگاهی رو میتونی بیاری حلش کنی ..اینجا ..یا اصلا بزار بگم بنظرت مفهوم این ایه والی الله ترجع الامور مگه توحید در خالقیت نی؟
-
javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:
@javadm328 حاجی میگم تست انسانی سال 92 درس دو سه پیش دانشگاهی رو میتونی بیاری حلش کنی ..اینجا ..یا اصلا بزار بگم بنظرت مفهوم این ایه والی الله ترجع الامور مگه توحید در خالقیت نی؟
آیه ی کاملش اینه: ((و لله ما فی السماوات و الارض و الی الله ترجع الامور ))
با توجه به بخش ابتداییِ آیه میشه توحید در مالکیت (بخاطرِ لله)
-
gollnar نه خوب من اون قسمتو میگم چون میگه همه ی برمیگرده به مبدا که بوده ..خب بنظر من که میشه خالقیت اون قسمت انتهای و همچنین به هدفمندی دنیا و روز قیامتم اشاره داره ..بازم میشه خالقیت..ولی خو یکی بیاد اینجوری جواب منو بده من بدونم که دارم اشتباه میکنم
-
javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:
gollnar نه خوب من اون قسمتو میگم چون میگه همه ی برمیگرده به مبدا که بوده ..خب بنظر من که میشه خالقیت اون قسمت انتهای و همچنین به هدفمندی دنیا و روز قیامتم اشاره داره ..بازم میشه خالقیت..ولی خو یکی بیاد اینجوری جواب منو بده من بدونم که دارم اشتباه میکنم
خب ببینین آقا! من تست رو ندیدم ولی اگه فقط همون قسمت آخر آیه بوده احتمالا به جوابِ من ایراد وارده ولی اگه قبل از این قسمت (...) گذاشته یعنی کلِ آیه منظورِ طراح بوده!
میرم توی گاج بررسی میکنم میام میگم -
javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:
gollnar نه خوب من اون قسمتو میگم چون میگه همه ی برمیگرده به مبدا که بوده ..خب بنظر من که میشه خالقیت اون قسمت انتهای و همچنین به هدفمندی دنیا و روز قیامتم اشاره داره ..بازم میشه خالقیت..ولی خو یکی بیاد اینجوری جواب منو بده من بدونم که دارم اشتباه میکنم
آها...رفتم نگاه کردم! این بخش از آیه اشاره به هدفمندیِ خلقت یعنی بازگشتِ موجودات داره . هیچ توحیدی هم نداره (حتی خالقیت) چون توی تست برا بخشِ آخرِ سوال که گفته (و الی الله ترجع الامور) گزینه ای که نوشته(جهان از اصل های متعدد پدید نیامده ) گزینه ی غلطی محسوب شده...که میدونیم این عبارت که جهان از اصل های متعددی پدید نیامده مخصوص توحید در خالقیتِ. پس نتیجه اینکه هیچ توحیدی نیست توی این بخش!
-
javad0140 در **مهم**آیات دین و زندگی کنکور**مهم** گفته است:
gollnar پس درنتیجه توحید در خالقیت نیست.. ولی فکر کنم معلول بر خالق بودن خدا باشه؟ اخه من مطمعنم ی خالق تویه این ایه هست
ببینید آیه دو بخشیه! بخشِ اول توحید در خالقیته ولی بخشِ دوم کاملا تحلیلش فرق میکنه چون توحیدی نداره اصلا.
نه! هدفمندیِ خلقت معلولِ تدبیر و حکمت خداست. -