IMG_20241101_152035.jpg
سلام. من یک موضوعی رو خوب متوجه نمیشم. قسمت اول که داره نحوه اصلاح چشم یک فرد نزدیک بین رو نشون میده، میگه باید از عدسی واگرا استفاده کنیم. بعد داخل شکل نشون داده شده که پرتوهای موازی نور پس از برخورد به عدسی مقعر، واگرا میشن و هنگام عبور از عدسی چشم که محدب هست، به جای همگرا شدن، میزان تقعرشون بیشتر میشه (این قسمت رو با فلش مشخص کردم) و در نهایت، زمان تمرکز روی شبکیه همگرایی اتفاق میوفته.
به طور مشابه همین اتفاق برای شکل پایین که چشم یک فرد دوربین رو نشون میده اتفاق میوفته اما با این تفاوت که پرتوهای موازی نور بعد از عبور از قرنیه که محدب هست، به جای همگرایی، واگرا می شوند.
IMG_20241031_110419.jpg
سلام. عدسی دو تا تحدب داره یکی تحدب جلویی و یکی تحدب پشتی که محدب تر از جلویی هست. زمانی که پرتوهای موازی نور به اولین تحدب برخورد میکنند، شکست نور انتقال میوفته و پرتو ها همگرا میشوند. حالا پس از برخورد به دومین تحدب، چه اتفاقی میوفته؟ لطفا شکلش رو رسم کنید.
@یازدهم @دوازدهم @تجربیا
@دانش-آموزان-آلاء
a54f2bb4ee72f55d1910e2a61059a8b0.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
a511aace3e3229a285a9bdfec042761d.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
7359f0b618fd81d985f6ecbf4b44bc26.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
Screenshot_2024-10-27-18-29-59-865_com.google.android.apps.docs.jpg Screenshot_2024-10-27-18-30-13-527_com.google.android.apps.docs.jpg
سلام وقتتون بخیر 🥰
ببخشید این سوال گفته مناسب نیستند الف و ب و د غلطه ولی گفته مورد ج درسته سوال غلطه یا جواب غلطه؟
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
IMG_20241024_123317.jpg
IMG_20241024_123458.jpg
سلام. در ماده سفید نخاع رشته های عصبی میلین دار مشاهده میشه که اجتماعی از رشته های عصبی میلین دار و فاقد جسم سلولی هست. حالا گزینه ۳ (جزء موارد درست هست) گفته همه یاخته های این بخش ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند. از طرفی تمام یاخته های هسته دار بدن ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند ولی فقط در نورون ها این ژن بیان میشه. الان ماده سفید که رشته های عصبی فاقد جسم سلولی و درنتیجه فاقد هسته داره، چطوری میتونه ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو داشته باشه؟
@یازدهم @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
سلام عصر بخیر
ی سوال اینک دقیقا بطن چهارم مغز کجاست؟!
داخل فعالیت دیدم ک نوشته شیار بین نیمکره های مخچه رو برش میدیم بعدش درخت زندگی و بطن چهارم دیده میشه
پس ینی بطن چهارم وسط مخچه هس؟!
حالا اگ اونطوری باشه درخت زندگی تو بخش سفید مخچه هس دیگ
پس بطن چهارم هم تو بخش سفیده؟! هدایت جهشی و این حرفا داریم!؟
@تجربیا
@بچه-های-تجربی-کنکور-1402
۲۰۲۴۱۰۱۴_۱۳۱۱۴۶.jpg
سلام دوستان
تو پاسخنامه سوال ۴۰۲ گفته این مورد برای همانند سازی نیمه حفاظتی و غیر حفاظتی درسته ولی استاد من گفتن که این گزاره تو کنکور اومده و پاسخنامه سنجش تشکیل پیوند هیدروژنی بین نوکلئوتید های جدید و قدیمی رو فقط برای نیمه حفاظتی در نظر گرفته
برای کنکور که خب قطعا باید فقط نیمه حفاظتی رو در نظر میگیریم .
حالا اگه تو نهایی همچین چیزی داد کدوم مورد درسته ؟
همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء
-
http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5342
جلسه 68
تدريس مراحل 2 و 3 مکانيسم ساخت ادرار ( بازجذب - ترشح ) :
√ بررسى موادى که بازجذب و ترشح مى شوند
√ بررسى مکان بازجذب و ترشح مواد
√ بررسى نوع بازجذب و ترشح مواد ( از نظر فعال يا غير فعال بودن ) -
@Hoomillas در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5342
جلسه 68
تدريس مراحل 2 و 3 مکانيسم ساخت ادرار ( بازجذب - ترشح ) :
√ بررسى موادى که بازجذب و ترشح مى شوند
√ بررسى مکان بازجذب و ترشح مواد
√ بررسى نوع بازجذب و ترشح مواد ( از نظر فعال يا غير فعال بودن )کار منو راحت کردیا
-
http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5343
جلسه 69
آخرين قسمت فصل 7 زيست يک
نکات تکميلى خشگل و حرفه اى نفرون
( مثال: اثر هورمون ها بر عملکرد نفرون )
تنظيم هوموستازى توسط کليه :
1.تنظيم آب 2.تنظیم. نمک خون 3.تنظیم. اسيديته خون
بررسى مکانيسم تخليه ادرار همراه با نکات تکميلى
بررسى کليه مصنوعى ( دياليز ) ( فعاليت 2-7 کتاب درسى ) -
@مهساااا در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
@Hoomillas در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
@مهساااا
(:
الان ینی من دیگه ننویسم نه؟
وقتی برای فیلمی ریز مبحث وجود داره یا برای یه فیلم دیگه بنویسید یا اون ریز مباحث رو تکمیل تر کنید ( به نظرم اولویت با نوشتن ریز مبحث برای یک فیلم دیگه هست تا همه ی فیلم ها توضیحاتشون کامل بشه )
ممنون دست گل همه درد نکنه
-
@Hoomillas در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
sohrab
شما که براى ما کار خير و بزرگى انجام ميديد
ما از اين راه ميتونيم يکمى به شما کمک کنيم
ممنون از شما
فقط يه چيزى
نميشه مدت فيلما رو زياد کنيد؟
مثل پارساليا؟بد میشه آخه، پارسال فیلم کلاس بود 60 دقیقه مشکل نداشت، تو فیلم کلاس خالی تحقیقات نشون میده که بهره وری بعد از 30 دقیقه کاهش پیدا می کنه.
جوری جلسه بندی میشه که شما بری بعد از هر جلسه تست بزنی و تمرین کنی، مشکل داشتی بپرسی، یه چیزی بخوری و استراحت کنی و بعد جلسه ی بعدی رو شروع کنی به دیدن
-
sohrab در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
@Hoomillas در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
sohrab
شما که براى ما کار خير و بزرگى انجام ميديد
ما از اين راه ميتونيم يکمى به شما کمک کنيم
ممنون از شما
فقط يه چيزى
نميشه مدت فيلما رو زياد کنيد؟
مثل پارساليا؟بد میشه آخه، پارسال فیلم کلاس بود 60 دقیقه مشکل نداشت، تو فیلم کلاس خالی تحقیقات نشون میده که بهره وری بعد از 30 دقیقه کاهش پیدا می کنه.
جوری جلسه بندی میشه که شما بری بعد از هر جلسه تست بزنی و تمرین کنی، مشکل داشتی بپرسی، یه چیزی بخوری و استراحت کنی و بعد جلسه ی بعدی رو شروع کنی به دیدن
نههههههههههههههههههههههه
مدت زمان کلاسا خوبه
تو رو خدا
اگه زمان ببرین بالا
من باید برا هر جلسه کلی ریز مبحث بنویسم
بیچاره میشم
بعضی از دوستان .....لطفا فکر منم باشن .....قول دادم بذارین بتونم بهش عمل کنم -
سلام به تمااااااااااااااااااااااااااااااااااااام بچه ها
یه خواهشی از همه دارم
ما داریم به طور رایگان از این فیلما استفاده میکنیم
اما در اصل ناقص موندن یا تکمیل این فیلما به خودمون بستگی داره
اگه ما کمک کنیم و هر کی یه جلسه فقققققققط یه جلسه ریز مباحث بنویس
باور کنین تو کل هفتتون میشه یه ربع نه بیشترررررررررررررر
لطفا کمک کنین
اگه ریز مباحث نوشته شه جلسات زودتر رو سایت میاد
بعد اخر سال گله نکنین که چرا فیلما نصفس یا اینکه چرا به قولتون عمل نکردین
من تا الان چن بار دیدم که اقا سهراب گفتن اگه ریز مباحث نوشته نشه فیلما ممکن تا فروردین هم تموم نشه
پس لطفا هر کی فقط یه جلسه رو کامل بنویس نه این درس همه درسا
اگه همه بگیم به من چه ......
همه چیز میمونه رو هم و به ضرر خودمون میشه
از طرفی لازم نیس همون روزی که اون مبحث نگاه میکنین حتما ریز مبحث بنویسین
بذارین یه دو روز یا یه روز دیگش بنویسین که برا ذهن خودتون هم یاد اوری بشه
دیگه فک کنم خ زشت که بعد از این همه درخواست کمک که شده باز هم بیتفاوت باشین
ناراحت نشین
اما دیگه با خوندن این متن باید به غیرت و غرورتون بر بخوره -
majid.hm در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
Sohrab@ استاد کی پیش رو استارت میزنن؟
راستش بیشتر بچه ها میگن چه مبحثی تدریس بشه
شما اگه فصل خاصی رو مد نظر دارین بگین تا تو اولویت تدریس باشه
لطفا هر جلسه ای رو که میبینین ریز مبحث رو هم بنویسین -
جلسه 62
دفاع غیر اختصاصی
وقتی عوامل بیماری زا وارد بدن میشوند با دفاع غیر اختصاصی رو به رو میشوند که در تمام جانوران وجود دارد اما دفاع اختصاصی ویره مهره داران است
دفاع غیر اختصاصی شامل دو سد است
1 پوست و لایه های مخاطی
پوست
1 لایه های شاخی سطح پوست مانع ورود بسیاری از میکروب ها میشود
2 عرق و چربی پوست بسیاری از عوامل بیماری زا را نابود میکند
3 انزیم لیزوزیم در عرق و اشک و بزاق +لایه های مخاطی دیواره سلولی باکتری ها را تخریب میکند
عطسه و سرفه و ادرار و مدفوع نیز عوامل بیماری زا را از بدن خارج میکند
اما جایی که پوست کشیده نشده لایه ی مخاطی وجود دارد که اجازه نفوذ میکروب ها را به اعماق بدن نمیدهد
در لوله گوارش +دستگاه تنفس+دستگاه ادراری تناسلی لایه مخاطی داریم که در برخی جاها این لایه ی مخاطی دارای سلول های مرک داراست مثل دستگاه تنفس که در نهایت میکروب را یا به صورت خلط ارادی از بدن خارج میکند یا به طور غ ارادی توسط شیره معده هضم میشود که اکثر میکروبها این گونه ازبین میروند
لایه ی مخاطی = بافت پوششی +موسین +اب
سد دوم دارای 4 مکانیزم است
1 پاسخ التهابی که به دنبال هرگونه اسیب بافتی ایجاد میشود و مجموعه اتفاقات دفاعی رخ داده شده در نهایت باعث سرکوب میکروب و تسریع بهبودی میشود
فرض کنین سوزنی وارد دست شما شده از سلول های اسیب دیده بافتی دو نوع ماده ترشح میشود
1 هیستامین که باعث گشادی رگ و افزایش خون رسانی به محل اسیب دیده میشود و عمل دیاپدز .....و در نهایت فاگوسیتوز را راحت تر میکند
2 مواد شیمیایی دیگر که برخی از این مواد با تاکتیک شیمیایی گلبول های سفید خون را متوجه خود میکنند
گلبول های سفید از جمله نوتروفیل ائوزینوفیل با حرکت امیبی شکل دیاپدز میکنند و وارد بافت میشوند+ماکروفار های مستقر در بافت فاگوسیتوز را انجام میدهند
در محل برخی عفونتها چرک وجود دارد که شامل گلبول های سفید مرده سلول های اسیب دیده مرده و عوامل بیماریزاست
در نهایت ماکروفار ها نیز سلول های پیر و فرسوده و عوامل بیماری زا و سلول های مرده را فاگوسیتوز کرده و بدن را پاک سازی میکنند
فاگوسیتوز کننده ها لیزوزوم فراوان دارند .سلول های ترشح کنندهی دفاعی اندوپلاسمی زبر وگلری فراوان دارند
پاسخ دمایی
به دنبال مبارزه بدن با عوامل بیماری زا ممکن است دمای بدن تا چن درجه بالا رود
1 همیشه مبارزه بدن با تب همراه نیس
2 همیشه افزایش دما ناشی از تب نیس
در دمای حاصل از تب بسیاری از عوامل بیماری زا به خوبی نمیتوانند رشد کنند
گلبول های سفید ...توضیح داده شد
پروتیین ها ی مکمل ...تکمیل کننده کار دستگاه ایمنی بدن
از سلول های پوششی روده ..کبد...ماکروفار ها ترشح میشوند .... در خون و در برخورد با میکروب ها فعال میشوند
پس هم در خون و هم در بافت یافت میشوند
به طور یک حلقه دور عامل جمع شده و درغشای میکروب منفذ ایجاد میکنند
اب از میکروب خارج شده و اندامک ها داخل سلول میمانند و اب جذب مبکنند و توررسانس رخ میدهد .....عامل از بین رفتن میکروب در اصل توررسانس است
روی ویروس اثر ندارند
2 اینتر فرون
از سلول های الوده به ویروس ترشح میشود روی سلول های سالم اطاف قرار میگیرد اجازهی اسیب ویروس و حتی بسیاری از ویروس های دیگر را نمیدهد اما در نهایت با از بین رفتن سلول مقاومت کوتاه مدت اینتر فرون نیز تمام میشود
نکات مهم
1 پروتیین مکمل+پرفورین .....منفذ ایجاد میکنند
مکمل روی غشای میکروب
پرفورین روی سلول سرطانی و سلول الوده به ویروس
2 اینترفرون و پرفورین در مبارزه با ویروس هستند
ماکروفار ها
1 در دفاع غ اختصاصی و اختصاصی نقش دارند
2 دیاپدز +فاگوسیتوز کننده هستند
3 در دفاع در بافت به طور مستقیم و در دفاع در خون با تولید اینترفرون بسیار نقش دارند
3 اندوپلاسمی +گلری+لیزوزوم فراوان دارند
4 در مبارزه با سلول سرطانی +میکروبها به جز ویروسنقش دارند1http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5249