Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
  1. خانه
  2. دروس
  3. فلسفه و منطق
  4. فلسفه و منطق رضا آقاجانی صفر تا صد کنکور (96-95)
جزوه
A
جزوات چاپ شده کنکور ۱۱۰ انسانی رو دارم هرکی خواست بگه رایگان
فلسفه و منطق
جزوه
A
جزوه فلسفه و منطق/ جامعه شناسی /تاریخ و جغرافیا فوریت کنکور ۱۱۰ رو دارم هرکسی میخواد بگه رایگان
فلسفه و منطق
صفر تا صد فلسفه و منطق استاد تفقدی
F
هم فلسفه یازدهم و هم منطق دهم هر دو ناقص هستند کی قراره تکمیل شه؟ از آخرین جلسه ای که قرار گرفته حدود ۱۱ ماه میگذره اصلا قراره بقیش تکمیل شه یا بیخیال شیم‌؟ @ناظم @Alba @maryam111 @M-an
فلسفه و منطق
دانلود جزوه های منطق....
Maryam Mangashti 0M
سلام عصر بخیر شماهم نمیتونید جزوه منطق دهم انسانی رو دانلود کنید؟!یعنی مشکل از جزوه ست یا گوشی من مشکل داره
فلسفه و منطق
نبود کامل فیلم
زینب دهقانز
سلام وقت بخیر ببخشید فیلم فلسفه و منطق آقای تفقدی هر دو ناقص هستند کی کامل میشه ؟ چون از آخرین فیلمی که گذاشته شده خیلی گذشته آخرین فیلم رو پارسال گذاشتید ما کنکوری ها خیلی نیازمند به کلیپ ایشون هستیم ممنون
فلسفه و منطق
ادامه‌ی آموزش درس منطق_آقای تفقدی
صفیه شیرمحمدیص
دوستان سلام. من تازه اومدم الا. و نمیدونم بقیه ی اموزش منطق رو ازکجاباید ببینم. که اقای تفقدی درس دادن. میشه راهنماییم کنید؟ ممنون میشم🌸🥺
فلسفه و منطق
استاد تفقدی منطق
S HashemiS
دوستان ایشون دیگه قرار نیست تدریس بزارن؟من خیلی وقته منتظرم
فلسفه و منطق
رفع اشکال فلسفه و منطق
Mohamad TafaghodiM
بچه ها سوال های خودتون رو کامل و دقیق بیان کنید سعی می کنم در اولین فرصت جواب بدم
فلسفه و منطق
صفر تا صد منطق دهم آقای محمد تفقدی
Ava 1A
سلام، ادامه تدریس صفر تا صد منطق دهم (جلسه چهارده) قرار نیست آپلود شه؟ اگه ادامه نداره جای دیگه‌ای هست که آقای تفقدی منطق تدریس کنه؟ 😢 خیلی ظلمه که پک و دوره‌های مختلف برای بچه های ریاضی و تجربی میذارید ولی برای بچه های انسانی دروس پایه رو هم ناقص ول می‌کنید! @alaa
فلسفه و منطق
نظر در رابطه با آموزش جدید فلسفه ومنطق
razi abiR
آموزش جدید فلسفه ومنطق خیلی طولانی و وقت گیر ساه وسطحی در پایبن تر از حدی که کتاب ومخصوصا کنکور میخواد هست واستاد هم خیلی خوب درس نمیده اگه میشه لطفا از یه استاد نسبتاجوان ولی باتجربه دیگر استفاده کنید ومثل دور قدیمی ویدیو های این درس کوتاه وخلاصه ولی مفید وکاربردی در سطح کنکور تدریس بکنند تشکر
فلسفه و منطق
منطق
احمدرضا رستمیا
~~ * code_text~~ ```)
فلسفه و منطق
درس یک فلسفه دوازدهم
Nima SarhadiN
ببخشید فرق بین حمل اولی ذاتی با حمل شایع صناعی ضروری رو میشه با مثال توضیح بدید خیلی مثل همن. ممنون
فلسفه و منطق
چت خونه
مهدی خم
سلام بیاید چت کنیم
فلسفه و منطق
فلسفه آقای حسام الدین جلالی
fatemeh valipourF
:pensive_face: چرا آقای حسام الدین جلالی فلسفه دیگه تدریس نمیکنن واقعا خیلی خوب هستن
فلسفه و منطق
منطق انسانی
mahsa hamedeM
سلام بچه ها میشه با تجربه ای که دارید به من بفرمایید که در برنامه شاد درس منطق دهم انسانی کدوم استاد بهتره؟؟؟ ☺️
فلسفه و منطق
پایه دهم انسانی منطق درس ششم
الهه مختاریا
کدام یک از جملات زیر در منطق قضیه نامیده می شود؟ 1 - هر انسانی زیباست 2-هیچ پرستاری نامهربان نیست 3- انسان در زیان است 4- بعضی معلم ها باسواد اند 5-زن حیا دارد 6- مریم دختر خوبی است 7- انسان مهندس نیست 8- بچه های کلاس ما مؤدب اند 9- بچه های خانواده ما خوب اند 10- هیچ نقاشی پرنده نیست 11- بعضی آهو ها حیوان اند 12- حیوان حساس است 13- انسان شریف است 14- هیچ گرسنه ای ثروتمند نیست 15- توانا بود هر که دانا بود 16- آیا درس را توضیح می‌دهی 17- برو کار می کن مگو چیست کار که سرمایه جاودانی ست کار 18- ای کاش در کلاردشت زندگی کنم @انسانیا
فلسفه و منطق
منطق
Ati ArmeshA
سلام کتاب منطق رو نظام جدیدش رو میشه برای کنکورق ها قشنگ درس بدین
فلسفه و منطق
تغییرات پایه دهم
Z
سلام کسی میدونه چه کتاب هایی از امسال با پارسال تغییر کرده @انسانیا @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
فلسفه و منطق
انسانیا بشتابید ارزون کردیم که مشتری شین
یا زینب کبری*س*ی
سلام اگه کسی تو این درس مشکلی داره بگه تابراش بگم یا براش بپرسمو بگم:grin:
فلسفه و منطق
منطق کنکور
Arian MpA
سلام کسی جزوه درس سوم از پایه دوازدهم رو داره بحث فقه در علوم دینی و بقراط ممنون میشم بفرستین
فلسفه و منطق

فلسفه و منطق رضا آقاجانی صفر تا صد کنکور (96-95)

زمان بندی شده سنجاق شده قفل شده است منتقل شده فلسفه و منطق
91 دیدگاه‌ها 30 کاربران 15.5k بازدیدها 31 Watching
  • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
  • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
  • بیشترین رای ها
پاسخ
  • پاسخ به عنوان موضوع
وارد شوید تا پست بفرستید
این موضوع پاک شده است. تنها کاربرانِ با حق مدیریت موضوع می‌توانند آن را ببینند.
  • PimBVBP PimBVB

    توضیحات جلسه چهارم-درس سوم منطق

    در درس دوم با اقسام فکر آشنا شدیم که تعریف و استدلال بودند.
    در کتاب منطق از درس سوم تا پنجم به بررسی مباحث مربوط به تعریف پرداخته می شود و از درس ششم تا سیزدهم موضوعات مربوط به استدلال بررسی می شود.

    تصور کلی= مصداق های معین ندارند. شامل بیماری ها، صفات (مثلا ظالم، شجاع، بخشنده و...) ، اسامی تخیلی (مثلا دیو، ققنوس، سیمرغ و...)، اسامی علوم و...
    سه نکته بسیار مهم
    1-در تصورات با واقعیت داشتن یا نداشتن کاری نداریم؛ به همین خاطر است که بالا دیدیم اسامی تخیلی نیز تصور کلی محسوب می شوند یعنی با اینکه اینگونه تصورات ممکن است حتی یک مصداق هم در عالم واقعیت نداشته باشند، اما تصور کلی به شمار می آیند:bangbang:
    2-ممکن است تصوری در عالم فقط یک مصداق داشته باشد، اما چون ذهن می تواند مصادیق دیگری را هم برای آن فرض کند، ما آن را تصور کلی می نامیم؛ مثل مولود کعبه.
    3- ذهن برای تصور کردن همواره از تصورات کلی استفاده می کند و تصور کلی است که در تعریف کردن کاربرد دارد.

    تصور جرئی= مصداق های معین و مشخص دارند
    به سه دسته تقسیم می شوند:
    :one: اسامی علم یا خاص (علی، فاطمه، قله دماوند و...)
    :two: اسامی با ضمایر اشاره (این درخت، آن مرد و...)
    :three: اسامی انحصاری با مالکیت (کتابِ من، پدرِ علی و...)

    نسبت های چهارگانه یا نسب اربعه:
    هرگاه بخواهیم دو تصور کلی (نه جزئی:heavy_exclamation_mark: ) را با یکدیگر مقایسه کنیم چهار حالت وجود دارد:
    :one: تساوی: وقتی که مصداق های یک تصور کلی عیناٌ مصداق های تصور کلی دیگر باشد. انسان= حیوان ناطق
    (کلید واژه هر-دارای دو قضیه)
    :two: تباین: درست برعکس مورد اول. مثال: انسان و سنگ
    (کلید واژه هیچ-دارای دو قضیه)
    :three: عموم و خصوص مطلق یا عام و خاص: یک تصور زیرمجموعه دیگری است؛ مثلا فوتبالیست و ورزشکار
    (کلید واژه هر و بعضی- دارای سه قضیه)
    :four: عموم و خصوص من وجه: یعنی یک تصور از جهتی نسبت به دیگری عام باشد و از جهتی خاص؛ مثل دانش آموز و دختر
    (کلید واژه بعضی- دارای چهار قضیه)
    یک نکته فوق العاده مهم که دبیر محترم بسیار بر آن تاکید داشتند: اگر در تست ها دیدیم که از تصورات جزئی استفاده شده است، باید بدانیم که آن تصورات جزو نسب اربعه نیستند و از این بحث خارج هستند. مثل خلیج و خلیج فارس

    مفاهیم ذاتی و عرضی:
    مفاهیم ذاتی= سازنده یک ماهیت هستند؛ مانند انسانِ متفکر
    3 ویژگی ذاتیات:
    :one: ذاتی از ذات قابل تفکیک و جدایی نیست مثلا بدون تصور سه ضلعی نمی توان یک مثلث را تصور کرد. پس سه ضلعی ذاتی مثلث است. :two: وجود ذاتی برای ذات علت نمی خواهد. :three: در مقام فهم و تصور ذاتی مقدم بر ذات است. مثلا تا ندانیم که شکل و سه ضلعی چیستند، نمی توانیم بفهمیم که مثلث چیست. پس شکل و سه ضلعی مفاهیم ذاتی مثلث هستند.

    مفاهیم عرضی: به نوعی توضیحات اضافه محسوب می شوند. مثل انسانِ شاعر.

    تشخیص ذاتی از عرضی: یک مفهوم ذاتی باید هرسه ویژگی (دقت: حتما هر سه ویژگی!) هایی که برای ذاتیات تعریف شده است درونش وجود داشته باشد. در غیر این صورت عرضی محسوب می شوند.

    تقدم ادراکات:
    :one: ذات= ماهیت هرجیزی
    :two: ذاتی= ویژگی سازنده یک ماهیت
    :three: عرضی= توضیحات اضافه که در درون ذات قرار ندارند

    http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5301

    alireza_ysf75A آفلاین
    alireza_ysf75A آفلاین
    alireza_ysf75
    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
    #16

    PimBVB
    سلام و ممنونم از توضیخات خوب شما

    PimBVBP 1 پاسخ آخرین پاسخ
    0
    • PimBVBP آفلاین
      PimBVBP آفلاین
      PimBVB
      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
      #17

      توضیحات جلسه پنجم-بررسی و حل چند تست پرکاربرد و مهم از مباحث درس سوم

      :one: : مفاهیم ذاتی و عرضی- سراسری 94
      :two: : تقدم ادراکات- خارج از کشور 93
      :three: : نسب اربعه- سراسری 92
      :four: : نسب اربعه- خارج از کشور 92
      :five: : تقدم ادراکات-خارج از کشور 91
      :six: :مفاهیم ذاتی و عرضی-سراسری 90
      :seven: :مفاهیم جزئی و کلی-سراسری 87
      :eight: :مفاهیم ذاتی و عرضی- سراسری 89

      http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5302

      sohrabS 1 پاسخ آخرین پاسخ
      3
      • alireza_ysf75A alireza_ysf75

        PimBVB
        سلام و ممنونم از توضیخات خوب شما

        PimBVBP آفلاین
        PimBVBP آفلاین
        PimBVB
        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
        #18

        alireza_ysf75 سلام!
        خواهش میکنم♥ این جور چیزا در مقابل تلاش ها و زحمات شما هیچن!
        امیدوارم با این کار کمک کوچیکی کرده باشم بهتون
        فقط اگه میشه شما هم سرعت کار رو یه کوچولو بالا ببرید! :grin:

        alireza_ysf75A 1 پاسخ آخرین پاسخ
        1
        • PimBVBP PimBVB

          alireza_ysf75 سلام!
          خواهش میکنم♥ این جور چیزا در مقابل تلاش ها و زحمات شما هیچن!
          امیدوارم با این کار کمک کوچیکی کرده باشم بهتون
          فقط اگه میشه شما هم سرعت کار رو یه کوچولو بالا ببرید! :grin:

          alireza_ysf75A آفلاین
          alireza_ysf75A آفلاین
          alireza_ysf75
          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
          #19

          PimBVB
          دستت درد نکنه

          کار خیلی سخت باید قبول کرد !

          هر بار ک یک استاد بیاد تو استودیو برای ضبط از هر 10 ساعت فیلم برداری شاید 2 ساعت فیلم بیاد بیرون !

          دیگه خودتون حساب کنید چقدر طول میکشه !

          ما تمام سعیمون رو میکنیم ک بهترین کیفیت و بیشترین سرعت رو داشته باشیم !

          1 پاسخ آخرین پاسخ
          1
          • PimBVBP PimBVB

            توضیحات جلسه پنجم-بررسی و حل چند تست پرکاربرد و مهم از مباحث درس سوم

            :one: : مفاهیم ذاتی و عرضی- سراسری 94
            :two: : تقدم ادراکات- خارج از کشور 93
            :three: : نسب اربعه- سراسری 92
            :four: : نسب اربعه- خارج از کشور 92
            :five: : تقدم ادراکات-خارج از کشور 91
            :six: :مفاهیم ذاتی و عرضی-سراسری 90
            :seven: :مفاهیم جزئی و کلی-سراسری 87
            :eight: :مفاهیم ذاتی و عرضی- سراسری 89

            http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5302

            sohrabS آفلاین
            sohrabS آفلاین
            sohrab
            مدیر
            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
            #20

            PimBVB ممنون توضیحات شما به سایت اضافه شد، اگه لطف کنید توضیحات جلسات 1 تا 3 رو هم کامل کنید ممنون می شیم

            هیچ پدر سوخته بازیی بالاتر از صداقت و راستگویی نیست.

            PimBVBP 1 پاسخ آخرین پاسخ
            1
            • PimBVBP آفلاین
              PimBVBP آفلاین
              PimBVB
              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط alireza_ysf75 انجام شده
              #21

              جلسه اول- درس 1 منطق

              مهم ترین تفاوت انسان با هر مخلوق دیگری قدرت تفکر و تعقل اوست.
              کتاب منطق هم سه نوع تفاوت در این باره مطرح کرده است:
              1- عمل و رفتار: باعث برتری انسان محسوب نمی شود؛ مثلا حیوانی سریع تر از انسان می دود و حیوان دیگر می تواند پرواز کند. اما انسان این توانایی ها را دارا نیست.
              2- احساسات: این عامل هم باعث برتری انسان بر سایر موجودات نیست.
              3- قدرت تفکر: تنها موجود دنیا که خداوند خلق کرده و قدرت تفکر دارد، انسان است. هیچ موجود دیگری نمی تواند فکر بکند؛ آنها بر اساس غرایز خود رفتار می کنند.
              چهار ویژگی تفکر:
              اول: ملاک برتری؛ بعنی بر اساس آن می توانیم مثلا خوب و بد را تشخیص بدهیم؛ در حالی که سایر موجودات چون براساس غرایز خود رفتار می کنند، امکان تصمیم غلط و اشتباه را دارند.
              دوم: عمومی؛ یعنی بین تمامی انسان ها تفکر و تعقل وجود دارد.
              سوم: تکرار شده؛ از بدو خلقت اولین انسان تا آخرین انسانی که در دنیا خواهد زیست، قدرت تفکر همراه آنان بوده است و یا خواهد بود. یعنی تفکر بارها در طول تاریخ تکرار شده است. پس همه انسان ها فکر می کنند؛ اما با توجه به شرایط و امکانات و اوضاع زمانه نوع تفکر آنها با یکدیگر متفاوت بوده است.
              چهارم: فرایندی طبیعی؛ فکر کردن در ذات هر انسانی است و اکتسابی نیست. مثلا وقتی نوزادی گریه می کند، می بیند که با این کارش توجه دیگران به او جلب می شود، پس از این زمینه فکر استفاده می کند تا نیاز های خود را برطرف کند.

              نطق بر دو دسته تقسیم می شود:
              1- نطق ظاهری: حرف زدن نطق ظاهری است.
              2-نطق باطنی: وقتی تفکر می کنیم، انگار با خودمان حرف می زنیم. پس به این نوع از نطق، نطق باطنی می گویند.
              کتاب منطق به جای تفکر از نطق استفاده کرده است؛ یعنی وقتی در علوم فلسفه و منطق از نطق یا ناطق استفاده می کنیم، منظور کسی نیست که سخن می گوید، منظور کسی است که تفکر می کند.

              ارسطو: معلم اول-سده چهارم
              ارسطوئیان (مشائیان): مبانی اصلی فلسفه (فوق العاده مهم و تستی؛ فلسفه، نه منطق!!) ارسطو را پذیرفتند. آنها به انسان لقب حیوان ناطق دادند؛ یعنی انسان هیچ تفاوتی جز تفکر با سایر حیوانات ندارد. اگر ناطق بودن را از انسان بگیریم، فقط جنبه حیوانی او باقی می ماند.

              وجود انسان از روح و جسم تشکیل شده است که هردو این ها قانونمند و هدفدار در کنار هم قراردارند. هدفدار و قانونمند بودن یعنی روح و جسم انسان با یکدیگر تطبیق دارند. به عبارت دیگر اینطور نیست که جسم برای یک کار اراده کند و روح ما برای کار دیگری.
              مهم ترین فعالیت روح انسان (دقت: روح انسان، نه جسم!!) تفکر است.

              نقش علم منطق چیست؟ چرا باید این علم را فرا بگیریم؟
              منطق قواعد حاکم بر دنیای تفکر است. این علم به تفکر ما چارچوب و شکل و قاعده می دهد. همه انسان ها فکر می کنند؛ اما بعضی انسان ها از قدرت تفکر خودشان بهتر استفاده می کنند. منطق دانش تشریح طرز کار ذهن برای استفاده بهتر از آن است.

              نکته پایانی این درس که بسیار مهم است: قواعد منطق کشف و تدوین می شوند؛ ابداع و ساخته یا طراحی نمی شوند. ارسطو نیز اولین کسی بود که قوانین منطق را کشف (دقت: کشف، نه ابداع) کرد.

              http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5250

              1 پاسخ آخرین پاسخ
              4
              • sohrabS sohrab

                PimBVB ممنون توضیحات شما به سایت اضافه شد، اگه لطف کنید توضیحات جلسات 1 تا 3 رو هم کامل کنید ممنون می شیم

                PimBVBP آفلاین
                PimBVBP آفلاین
                PimBVB
                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                #22

                sohrab من برای آلاء جونمم میدم♥ :)
                الان جلسه 1 رو نوشتم. تو همین چند روز جلسه دوم و سوم رو هم می نویسم!

                1 پاسخ آخرین پاسخ
                3
                • alireza_ysf75A آفلاین
                  alireza_ysf75A آفلاین
                  alireza_ysf75
                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                  #23

                  sohrab
                  سلام جلسات 1 و 4 ویرایش شدند لطفا در صفحه این درس هم ویرایش کنید

                  1 پاسخ آخرین پاسخ
                  0
                  • PimBVBP PimBVB

                    توضیحات جلسه چهارم-درس سوم منطق

                    در درس دوم با اقسام فکر آشنا شدیم که تعریف و استدلال بودند.
                    در کتاب منطق از درس سوم تا پنجم به بررسی مباحث مربوط به تعریف پرداخته می شود و از درس ششم تا سیزدهم موضوعات مربوط به استدلال بررسی می شود.

                    تصور کلی= مصداق های معین ندارند. شامل بیماری ها، صفات (مثلا ظالم، شجاع، بخشنده و...) ، اسامی تخیلی (مثلا دیو، ققنوس، سیمرغ و...)، اسامی علوم و...
                    سه نکته بسیار مهم
                    1-در تصورات با واقعیت داشتن یا نداشتن کاری نداریم؛ به همین خاطر است که بالا دیدیم اسامی تخیلی نیز تصور کلی محسوب می شوند یعنی با اینکه اینگونه تصورات ممکن است حتی یک مصداق هم در عالم واقعیت نداشته باشند، اما تصور کلی به شمار می آیند:bangbang:
                    2-ممکن است تصوری در عالم فقط یک مصداق داشته باشد، اما چون ذهن می تواند مصادیق دیگری را هم برای آن فرض کند، ما آن را تصور کلی می نامیم؛ مثل مولود کعبه.
                    3- ذهن برای تصور کردن همواره از تصورات کلی استفاده می کند و تصور کلی است که در تعریف کردن کاربرد دارد.

                    تصور جرئی= مصداق های معین و مشخص دارند
                    به سه دسته تقسیم می شوند:
                    :one: اسامی علم یا خاص (علی، فاطمه، قله دماوند و...)
                    :two: اسامی با ضمایر اشاره (این درخت، آن مرد و...)
                    :three: اسامی انحصاری با مالکیت (کتابِ من، پدرِ علی و...)

                    نسبت های چهارگانه یا نسب اربعه:
                    هرگاه بخواهیم دو تصور کلی (نه جزئی:heavy_exclamation_mark: ) را با یکدیگر مقایسه کنیم چهار حالت وجود دارد:
                    :one: تساوی: وقتی که مصداق های یک تصور کلی عیناٌ مصداق های تصور کلی دیگر باشد. انسان= حیوان ناطق
                    (کلید واژه هر-دارای دو قضیه)
                    :two: تباین: درست برعکس مورد اول. مثال: انسان و سنگ
                    (کلید واژه هیچ-دارای دو قضیه)
                    :three: عموم و خصوص مطلق یا عام و خاص: یک تصور زیرمجموعه دیگری است؛ مثلا فوتبالیست و ورزشکار
                    (کلید واژه هر و بعضی- دارای سه قضیه)
                    :four: عموم و خصوص من وجه: یعنی یک تصور از جهتی نسبت به دیگری عام باشد و از جهتی خاص؛ مثل دانش آموز و دختر
                    (کلید واژه بعضی- دارای چهار قضیه)
                    یک نکته فوق العاده مهم که دبیر محترم بسیار بر آن تاکید داشتند: اگر در تست ها دیدیم که از تصورات جزئی استفاده شده است، باید بدانیم که آن تصورات جزو نسب اربعه نیستند و از این بحث خارج هستند. مثل خلیج و خلیج فارس

                    مفاهیم ذاتی و عرضی:
                    مفاهیم ذاتی= سازنده یک ماهیت هستند؛ مانند انسانِ متفکر
                    3 ویژگی ذاتیات:
                    :one: ذاتی از ذات قابل تفکیک و جدایی نیست مثلا بدون تصور سه ضلعی نمی توان یک مثلث را تصور کرد. پس سه ضلعی ذاتی مثلث است. :two: وجود ذاتی برای ذات علت نمی خواهد. :three: در مقام فهم و تصور ذاتی مقدم بر ذات است. مثلا تا ندانیم که شکل و سه ضلعی چیستند، نمی توانیم بفهمیم که مثلث چیست. پس شکل و سه ضلعی مفاهیم ذاتی مثلث هستند.

                    مفاهیم عرضی: به نوعی توضیحات اضافه محسوب می شوند. مثل انسانِ شاعر.

                    تشخیص ذاتی از عرضی: یک مفهوم ذاتی باید هرسه ویژگی (دقت: حتما هر سه ویژگی!) هایی که برای ذاتیات تعریف شده است درونش وجود داشته باشد. در غیر این صورت عرضی محسوب می شوند.

                    تقدم ادراکات:
                    :one: ذات= ماهیت هرجیزی
                    :two: ذاتی= ویژگی سازنده یک ماهیت
                    :three: عرضی= توضیحات اضافه که در درون ذات قرار ندارند

                    http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5301

                    sohrabS آفلاین
                    sohrabS آفلاین
                    sohrab
                    مدیر
                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                    #24

                    PimBVB ممنون توضیحات شما به سایت اضافه شد.

                    هیچ پدر سوخته بازیی بالاتر از صداقت و راستگویی نیست.

                    1 پاسخ آخرین پاسخ
                    0
                    • PimBVBP آفلاین
                      PimBVBP آفلاین
                      PimBVB
                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                      #25

                      توضیحات جلسه دوم- درس 2 منطق
                      در این جلسه درباره تفکر، اقسام تفکر و راه های رسیدن به شناخت و آگاهی بحث می شود.

                      تفکر: امری ارادی و غریزی نیست و در ذات ماست. یعنی اصل تفکر غیر ارادی و ذاتی ست؛ اما انتخاب موضوع تفکر ارادی است.
                      هدف تفکر: رسیدن به دانش و شناخت (علم و ادراک) پدیده های جدید.
                      اولین بار فارابی (معلم ثانی) علم و ادراک را به دو دسته تصور و تصدیق تقسیم کرد.
                      تصور: تصویرذهنی یک مفهوم که از چیز های مختلف به دست می آید. همچنین، در این نوع علم با واقعیت داشتن یا نداشتن مفاهیم کاری نداریم و قضاوتی در این باره انجام نمی دهیم.
                      تصدیق: گونه ای از علم که حکم و قضاوت در آن وجود دارد. جملات خبری حالت تصدیقی دارند.
                      در تصور وقتی مفهومی برای ما مجهول باشد تعریف می کنیم تا آشکارشود.
                      اگر هم تصدیقی مجهول باشد، برای آن باید استدلال بیاوریم.
                      به بیان ساده در تعریف در جواب چیستی و استدلال در جواب چرایی است.

                      نکته خیلی خیلی مهم که استاد در این جلسه عرض کردند: در آزمون ها سوال هایی مطرح می شود مبنی بر اینکه اقسام علم و اقسام تفکر، چه چیز هایی هستند. باید دقت کنیم که اقسام علم تصور و تصدیق و اقسام تفکر تعریف و استدلال هستند. پس نباید این مفاهیم را با یکدیگر اشتباه گرفت!
                      اقسام تفکر 2 کارکرد اصلی ذهن هستند که البته گاهی دچار خطا و اشتباه نیز می شوند.

                      راه های شناسایی یک مفهوم:
                      1-آوردن مصداق و نمونه خارجی
                      2-استفاده از ابزار آزمایشگاهی
                      3-تعریف کردن (بهترین راه)
                      ویژگی های تعریف:
                      الف) اختصاص به مراحل اولیه زندگی ندارد ب) دروازه ورود به هر علمی است ج) در هر دوره ای با استفاده از مفاهیم و تعاریف جدید می توانیم دانش خود را گسترش دهیم
                      اجزای تعریف: معرَّف (تصور مجهول) و معرِّف (نام دیگر: تعریف -مجموعه تصورات معلوم )
                      مثال میوه فومالیکا که استاد با این مثال به خوبی تفاوت این دو را توضیح دادند.

                      چگونه تعریف کنیم؟
                      قواعد پنجگانه تعریف که ارسطو برای اولین بار آنرا مطرح کرد:
                      1- معرِّف باید از معرَّف روشن باشد.
                      2- معرِّف با معرَّف باید مرتبط باشد.
                      3- در تعریف از مفاهیم ذاتی و درونی استفاده شود.
                      4- از مفاهیم عام تر و کلی تر شروع می کنیم و به مفاهیم جزئی تر می رسیم.
                      5- الف) تعریف باید جامع باشد و اخص نباشد ب) تعریف باید مانع باشد و اعم نباشد.
                      *استاد آقاجانی برای تشخیص و یادگیری جامع و مانع راهکار بسیار عالی را آموزش دادند.

                      نکته مهم پایانی این درس:
                      کار منطق تعریف اصطلاحات و مفاهیم و تصورات در این دنیا نیست.بلکه منطق قواعد تعریف را آموزش می دهد.

                      http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5286

                      1 پاسخ آخرین پاسخ
                      2
                      • PimBVBP آفلاین
                        PimBVBP آفلاین
                        PimBVB
                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                        #26

                        توضیحات جلسه سوم- حل تست های مهم و پرکاربرد درس دوم منطق

                        1 : تعریفِ مفاهیم تصور و تصدیق- سراسری 93
                        2 : تعریفِ مفاهیم تصور و تصدیق- خارج از کشور 91
                        3 : قواعد پنجگانه تعریف- خارج از کشور 93
                        4 : تعریفِ مفاهیم تصور و تصدیق- سراسری 89
                        5 : مفاهیمِ دارای تعریف دشوار-سراسری 93
                        6 : تعریف تصور-سراسری92
                        7 : قواعد تعریف-خارج از کشور 92
                        8 : قواعد تعریف- سراسری 91
                        9 : جامع و مانع- سراسری 90 با اندکی تغییر

                        http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5302

                        alireza_ysf75A 1 پاسخ آخرین پاسخ
                        3
                        • PimBVBP PimBVB

                          توضیحات جلسه سوم- حل تست های مهم و پرکاربرد درس دوم منطق

                          1 : تعریفِ مفاهیم تصور و تصدیق- سراسری 93
                          2 : تعریفِ مفاهیم تصور و تصدیق- خارج از کشور 91
                          3 : قواعد پنجگانه تعریف- خارج از کشور 93
                          4 : تعریفِ مفاهیم تصور و تصدیق- سراسری 89
                          5 : مفاهیمِ دارای تعریف دشوار-سراسری 93
                          6 : تعریف تصور-سراسری92
                          7 : قواعد تعریف-خارج از کشور 92
                          8 : قواعد تعریف- سراسری 91
                          9 : جامع و مانع- سراسری 90 با اندکی تغییر

                          http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/46/26/5302

                          alireza_ysf75A آفلاین
                          alireza_ysf75A آفلاین
                          alireza_ysf75
                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                          #27

                          PimBVB ممنون از شما
                          به زودی توضیحاتتون به سایت اضافه خواهد شد

                          PimBVBP 1 پاسخ آخرین پاسخ
                          1
                          • alireza_ysf75A alireza_ysf75

                            PimBVB ممنون از شما
                            به زودی توضیحاتتون به سایت اضافه خواهد شد

                            PimBVBP آفلاین
                            PimBVBP آفلاین
                            PimBVB
                            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                            #28

                            alireza_ysf75
                            خواهش میکنم!
                            حالا نوبت شماست :)
                            ما به شدت منتظر فیلما هستیم :grin:

                            1 پاسخ آخرین پاسخ
                            1
                            • PimBVBP آفلاین
                              PimBVBP آفلاین
                              PimBVB
                              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                              #29

                              توضیحاتم مورد قبول واقع نشده؟ : ) آخه هنوز نذاشتین!

                              alireza_ysf75A sohrabS 2 پاسخ آخرین پاسخ
                              0
                              • PimBVBP PimBVB

                                توضیحاتم مورد قبول واقع نشده؟ : ) آخه هنوز نذاشتین!

                                alireza_ysf75A آفلاین
                                alireza_ysf75A آفلاین
                                alireza_ysf75
                                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                #30

                                PimBVB
                                سلام پیگیری میکنم و عذر میخوام

                                1 پاسخ آخرین پاسخ
                                2
                                • PimBVBP PimBVB

                                  توضیحاتم مورد قبول واقع نشده؟ : ) آخه هنوز نذاشتین!

                                  sohrabS آفلاین
                                  sohrabS آفلاین
                                  sohrab
                                  مدیر
                                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                  #31

                                  PimBVB در فلسفه و منطق رضا آقاجانی صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:

                                  توضیحاتم مورد قبول واقع نشده؟ : ) آخه هنوز نذاشتین!

                                  سلام ممنون توضیحات شما به سایت اضافه شد!
                                  بعضی وقتا یادمون میره بذاریم( به دلیل حجم کار) یاد آوری کنید ممنون می شیم.

                                  هیچ پدر سوخته بازیی بالاتر از صداقت و راستگویی نیست.

                                  PimBVBP 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                  2
                                  • sohrabS sohrab

                                    PimBVB در فلسفه و منطق رضا آقاجانی صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:

                                    توضیحاتم مورد قبول واقع نشده؟ : ) آخه هنوز نذاشتین!

                                    سلام ممنون توضیحات شما به سایت اضافه شد!
                                    بعضی وقتا یادمون میره بذاریم( به دلیل حجم کار) یاد آوری کنید ممنون می شیم.

                                    PimBVBP آفلاین
                                    PimBVBP آفلاین
                                    PimBVB
                                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                    #32

                                    sohrab
                                    چشم حتما
                                    منم ازتون تشکر میکنم بابت قسمت جدید که امروز گذاشتید! ♥

                                    1 پاسخ آخرین پاسخ
                                    1
                                    • Z آفلاین
                                      Z آفلاین
                                      zahra tnf
                                      دانش آموزان آلاء
                                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                      #33

                                      چرا تا درس 4هست ،بقیه درسا خیلی مهم ترن

                                      1 پاسخ آخرین پاسخ
                                      0
                                      • PimBVBP آفلاین
                                        PimBVBP آفلاین
                                        PimBVB
                                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط PimBVB انجام شده
                                        #34

                                        جلسه ششم- درس چهارم منطق
                                        .
                                        یک تصور کلی به ذاتیات و عرضیات تقسیم می شود.

                                        ذاتیات از نوع، جنس و فصل تشکیل می شود.

                                        نوع: تمام چیز هایی که در عالم خارج (خارج از ذهن) می بینیم و با آنها در ارتباطیم نوع هستند. مثل انسان، گربه، اسب و...

                                        جنس: ویژگی مشترک بین چند نوع را می گویند. مثلا چه ویژگی هم در ذاتِ نوع انسان و هم در ذاتِ نوع اسب است. در اینجا حیوان بودن بین انسان و اسب مشترک است و در ذات آنهاست.
                                        *نکته: کاربرد مفهوم جنس در علم منطق با کاربرد عامیانه آن متفاوت است.
                                        وقتی از این مفهوم در منطق استفاده می کنیم، یعنی ویژگی مشترک بین چند نوع که ذات آنها هستند و به عبارتی یک نوع را می سازند.
                                        در حالی که در زندگی عادی مفوم جنس این ویژگی را ندارد. مثلا کسی از ما درباره جنس ماژیک پرسید، می توانیم به او پاسخ بدهیم که جنس ماژیک از پلاستیک است.
                                        فرمول تشخیص جنس هر نوع: ...... یک نوع ...... است. مثال: سرماخوردگی یک نوع بیماری است.

                                        فصل: عامل برتری و یا جدایی-مختص درونی یک نوع مثلا عامل ذاتی و درونی که انسان ها را از بقیه حیوانات جدا می کند، ناطق بودن انسان ها است. پس ناطق بودن فصل انسان است نسبت به بقیه حیوانات.

                                        عرضیات: جز ذات یا سازنده یک مفهوم نیستند و به دو دسته تقسیم می شوند:

                                        عرض عام: ویژگی بیرونی چند نوع؛ یعنی ویژگی که سازنده و ماهیت یک چیز نباشند و عمومی و کلی باشند. مثلا راه رفتن؛ راه رفتن ویژگی است که هم شامل انسان ها و هم حیوانات می شود. ضمن اینکه راه رفتن ذاتی انسان ها و حیوانات نیست. یعنی اگر راه رفتن را از انسان بگیریم، او نابود نمی شود. ( =معلولین)

                                        عرض خاص: بسیار شبیه به فصل است. هر دو ویژگی یک نوع هستند؛ اما تفاوتشان در این است که عرض ویژگی بیرونی است و سازنده و ذات یک نوع نیست (مثل شاعر بودن که فقط مخصوص انسان هاست، اما ذاتی انسان نیست و عرضی محسوب می شود.) و فصل ویژگی درونی یک نوع است.

                                        سلسله اجناس:
                                        در راس و بالاترین آنها جوهر یا جنس الاجناس قرار دارد و بالاترین جنس تمام پدیده هاست که با آنها در ارتباطیم. جوهر به دو دسته جسم یا مجرد تقسیم می شود.
                                        جسم نیز به دو دسته جسم نامی و غیر نامی تقسیم می شود.
                                        جسم نامی جسمی است که رشد پیدا می کند (مثل حیوانات و گیاهان) . به دو دسته حساس و غیر حساس تقسیم می شود.
                                        حساس یعنی حیوانی که زنده و دارای اراده است.
                                        غیر حساس نیز یعنی موودی که دارای اراده نیست (مثل گیاهان و نباتات)
                                        جسم حساس هم تقسیم به دو نوع ناطق (انسان) و غیر ناطق (تمام حیوانات دنیا بجز انسان) می شود.

                                        تقسیم بندی اشکال هندسی یا سلسله مراتب اشکال:

                                                          مقدار
                                                            .
                                                            .
                                                            V
                                                    مقدار پیوسته
                                                            .
                                                            .
                                                            V
                                             مقدار پیوسته ثابت
                                                            .
                                                            .
                                                            V
                                        مثلث یا سایر اشکال هندسی
                                        

                                        دو اصطلاح بعید و قریب و کاربرد آنها در سلسله های اجناس و اشکال:
                                        1-طبقاتی که بدون واسطه درکنار هم قرار گرفتند قریب هستند؛ اما طبقاتی که با فاصله و واسطه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند مثل جسم و -حیوان طبقات بعید هستند.
                                        2-طبقات بالایی جنس طبقات پایینی هستند و طبقات پایینی نوع بالایی ها هستند.
                                        مثال : جسم نامی (جنس قریب: جسم، جنس بعید: جوهر)

                                        alireza_ysf75A 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                        2
                                        • PimBVBP PimBVB

                                          جلسه ششم- درس چهارم منطق
                                          .
                                          یک تصور کلی به ذاتیات و عرضیات تقسیم می شود.

                                          ذاتیات از نوع، جنس و فصل تشکیل می شود.

                                          نوع: تمام چیز هایی که در عالم خارج (خارج از ذهن) می بینیم و با آنها در ارتباطیم نوع هستند. مثل انسان، گربه، اسب و...

                                          جنس: ویژگی مشترک بین چند نوع را می گویند. مثلا چه ویژگی هم در ذاتِ نوع انسان و هم در ذاتِ نوع اسب است. در اینجا حیوان بودن بین انسان و اسب مشترک است و در ذات آنهاست.
                                          *نکته: کاربرد مفهوم جنس در علم منطق با کاربرد عامیانه آن متفاوت است.
                                          وقتی از این مفهوم در منطق استفاده می کنیم، یعنی ویژگی مشترک بین چند نوع که ذات آنها هستند و به عبارتی یک نوع را می سازند.
                                          در حالی که در زندگی عادی مفوم جنس این ویژگی را ندارد. مثلا کسی از ما درباره جنس ماژیک پرسید، می توانیم به او پاسخ بدهیم که جنس ماژیک از پلاستیک است.
                                          فرمول تشخیص جنس هر نوع: ...... یک نوع ...... است. مثال: سرماخوردگی یک نوع بیماری است.

                                          فصل: عامل برتری و یا جدایی-مختص درونی یک نوع مثلا عامل ذاتی و درونی که انسان ها را از بقیه حیوانات جدا می کند، ناطق بودن انسان ها است. پس ناطق بودن فصل انسان است نسبت به بقیه حیوانات.

                                          عرضیات: جز ذات یا سازنده یک مفهوم نیستند و به دو دسته تقسیم می شوند:

                                          عرض عام: ویژگی بیرونی چند نوع؛ یعنی ویژگی که سازنده و ماهیت یک چیز نباشند و عمومی و کلی باشند. مثلا راه رفتن؛ راه رفتن ویژگی است که هم شامل انسان ها و هم حیوانات می شود. ضمن اینکه راه رفتن ذاتی انسان ها و حیوانات نیست. یعنی اگر راه رفتن را از انسان بگیریم، او نابود نمی شود. ( =معلولین)

                                          عرض خاص: بسیار شبیه به فصل است. هر دو ویژگی یک نوع هستند؛ اما تفاوتشان در این است که عرض ویژگی بیرونی است و سازنده و ذات یک نوع نیست (مثل شاعر بودن که فقط مخصوص انسان هاست، اما ذاتی انسان نیست و عرضی محسوب می شود.) و فصل ویژگی درونی یک نوع است.

                                          سلسله اجناس:
                                          در راس و بالاترین آنها جوهر یا جنس الاجناس قرار دارد و بالاترین جنس تمام پدیده هاست که با آنها در ارتباطیم. جوهر به دو دسته جسم یا مجرد تقسیم می شود.
                                          جسم نیز به دو دسته جسم نامی و غیر نامی تقسیم می شود.
                                          جسم نامی جسمی است که رشد پیدا می کند (مثل حیوانات و گیاهان) . به دو دسته حساس و غیر حساس تقسیم می شود.
                                          حساس یعنی حیوانی که زنده و دارای اراده است.
                                          غیر حساس نیز یعنی موودی که دارای اراده نیست (مثل گیاهان و نباتات)
                                          جسم حساس هم تقسیم به دو نوع ناطق (انسان) و غیر ناطق (تمام حیوانات دنیا بجز انسان) می شود.

                                          تقسیم بندی اشکال هندسی یا سلسله مراتب اشکال:

                                                            مقدار
                                                              .
                                                              .
                                                              V
                                                      مقدار پیوسته
                                                              .
                                                              .
                                                              V
                                               مقدار پیوسته ثابت
                                                              .
                                                              .
                                                              V
                                          مثلث یا سایر اشکال هندسی
                                          

                                          دو اصطلاح بعید و قریب و کاربرد آنها در سلسله های اجناس و اشکال:
                                          1-طبقاتی که بدون واسطه درکنار هم قرار گرفتند قریب هستند؛ اما طبقاتی که با فاصله و واسطه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند مثل جسم و -حیوان طبقات بعید هستند.
                                          2-طبقات بالایی جنس طبقات پایینی هستند و طبقات پایینی نوع بالایی ها هستند.
                                          مثال : جسم نامی (جنس قریب: جسم، جنس بعید: جوهر)

                                          alireza_ysf75A آفلاین
                                          alireza_ysf75A آفلاین
                                          alireza_ysf75
                                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط alireza_ysf75 انجام شده
                                          #35

                                          PimBVB در فلسفه و منطق رضا آقاجانی صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:

                                          یک تصور کلی به ذاتیات و عرضیات تقسیم می شود.

                                          سلام
                                          ممنون توضیحات به سایت اضافه شد

                                          1 پاسخ آخرین پاسخ
                                          1
                                          پاسخ
                                          • پاسخ به عنوان موضوع
                                          وارد شوید تا پست بفرستید
                                          • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
                                          • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
                                          • بیشترین رای ها


                                          • 1
                                          • 2
                                          • 3
                                          • 4
                                          • 5
                                          • درون آمدن

                                          • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
                                          • اولین پست
                                            آخرین پست
                                          0
                                          • دسته‌بندی‌ها
                                          • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
                                          • جدیدترین پست ها
                                          • برچسب‌ها
                                          • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
                                          • دوره‌های آلاء
                                          • گروه‌ها
                                          • راهنمای آلاخونه
                                            • معرفی آلاخونه
                                            • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
                                            • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
                                            • استفاده از ابزارهای ادیتور
                                            • معرفی گروه‌ها
                                            • لینک‌های دسترسی سریع