همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء
-
بچه ها دو تا جلسه حدودا 15 الی 20 دقیقه ای دیگه هم ضبط شد.
ان شاء الله فردا و پس فردا میاد رو سایت، این جلسه 84که اومد رو سایت کلیپ پایانی فیلم چطور بود ؟
ما هنوز رو یه سری از فیلم ها اون بمب رو میذاریم چون اکثریت هنوز نظر ندادند می خوایم مطمئن بشیم که همه با تغییر موافق هستند.sohrab
آقا سهراب اون بمب یهویی صدا میده و بلنده .آدم مضطرب میشه ولی این خیلی آرامش بخش هست. -
واقعا ممنون ک فیلم های فصل 5 رو دارین قرار میدید با توجه به امتحانات پیش رو این فصل از همه واجب تر بود ...
درمورد کلیپ پایانی هم باید گفت ک هر دو کلیپ خوب هستند و زیاد هم فرقی نداره چون مهم همون تدریس استاده ک مثل همیشه عالی و مفید هست.
sohrab -
واقعا ممنون ک فیلم های فصل 5 رو دارین قرار میدید با توجه به امتحانات پیش رو این فصل از همه واجب تر بود ...
درمورد کلیپ پایانی هم باید گفت ک هر دو کلیپ خوب هستند و زیاد هم فرقی نداره چون مهم همون تدریس استاده ک مثل همیشه عالی و مفید هست.
sohrabنوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۸ آخرین ویرایش توسط عااطفه انجام شدهsaraa96 در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
واقعا ممنون ک فیلم های فصل 5 رو دارین قرار میدید با توجه به امتحانات پیش رو این فصل از همه واجب تر بود ...
درمورد کلیپ پایانی هم باید گفت ک هر دو کلیپ خوب هستند و زیاد هم فرقی نداره چون مهم همون تدریس استاده ک مثل همیشه عالی و مفید هست.
sohrabچرا مهم دوست عزیز
من بعضی فیلما رو شبا نگاه میکنم
هر چقدم صداش رو کم کنم
اخر یادم میره اون اخرش صدای بو م داره
ماشاالله صداشم که بالاس
خانواده چه گناه کرده که از خواب بپره
پس لطفا یکی از اونا رو انتخاب کنین -
بچه ها دو تا جلسه حدودا 15 الی 20 دقیقه ای دیگه هم ضبط شد.
ان شاء الله فردا و پس فردا میاد رو سایت، این جلسه 84که اومد رو سایت کلیپ پایانی فیلم چطور بود ؟
ما هنوز رو یه سری از فیلم ها اون بمب رو میذاریم چون اکثریت هنوز نظر ندادند می خوایم مطمئن بشیم که همه با تغییر موافق هستند. -
sohrab آقا سهراب يه موضوع ذهن من رو درگير كرده، من احساس مي كنم اينكه بعضي فيلم ها دير مياد رو سايت واقعا ربطي به آلاء نداره، دبير كم وقت ميذاره درست مي گم ؟ يعني دبير تو كل هفته ١ يا ٢ قسمت مياد آلاء ضبط مي كنه و آلاء هم تا آماده كنه بين اين دو جلسه يه خورده فاصله ميافته!
چند بار ازتون تو خصوصي پرسيدم جواب نداديد، تو رو خدا جواب بديد ديگه مي دونم شما داريد لطف مي كنيد و وظيفه اي نداريد ولي من بعد از خدا فقط شما رو دارم.
اگر دير اومدن فيلم ها گردن دبيرهاست ميشه از دبيرا خواهش كنيد ما رو بيشتر دوست داشته باشن ؟ اگر گردن آلايي هاست، ميشه آلاء بيشتر مرام بذاره ؟ تا اينجاي راه كلي خوبي كرده ميشه بيشتر تلاش كنه كه فيلم ها به موقع بياد رو سايت ؟
نمي دونم به خدا منظورم اين نيست كه وظيفه ي شماست، فقط حرفم اينه كه دارم از استرس مي ميرم.
-
ریز مباحث جلسخ 084:
مدت زمان: 6 دقیقه و 53 ثانیهسوال)16% افراد جمعیت متعادلی مبتلا به بیماری کم خونی داسی شکلند(اتوزومی مغلوب),نسبت دختران ناقل در این جمعیت به تعداد افراد خالص چقدر است؟
نکته حل:دختر بودن->1/2 و وقتی میگه ناقل یعنی 2pq .
جواب:6/13سوال)در جمعیتی 100 تایی, 70 تا گل قرمز داریم, 20 تا صورتی و 10 تا سفید.فراوانی آلل رنگ قرمز گلبرگ چقدر است؟
نکته حل: با استفاده از فرمول F(R)=((RR2)+(RW1)+(WW*0))/2k که جلسه قبل توضیح داده شد براحتی قابل حل است.
جواب: 0.8= (F(Rسوال)8% از یک جمعیت پسران زال هستند.(زالی اتوزومی مغلوب است) چند درصد از افراد جمعیت در ژنوتیپ خود آلل زالی را دارند؟
نکته حل:احتمال پسر بودن 1/2 است پس 8% را در 2 ضرب میکنیم تا تعداد کل افراد زال در جمعیت بدست آید یعنی cc یا همان q^2 را بدست می آوریم و سپس براحتی مانند مثالهای قبل cc+2Cc را بدست می آوریم.
جواب:64%@curly در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
ریز مباحث جلسخ 084:
ممنون قرار گرفتن
-
ریز مباحث جلسه 083
مدت زمان:32 دقیقه و 29 ثانیه.*روخوانی 2 صفحه اول فصل 5 و اشاره به نکات مهم.(خودمان باید کتاب را کامل بخوانیم).
*فرض میکنیم A و a آللهای غالب و مغلوب نسبت به یک صفت باشند.فراوانی آلل A را با (p= F(A و فراوانی آلل a را با (q=F(a نشان می دهیم.
*روابط مهم:
p+q=1 و p^2+2pq+q^2=1*در ژنتیک جمعیت هر جا ناخالص دیدیم می نویسیم 2pq.(توجه کنید 2 در 2pq فراموش نشود).
راه حل مسائل ژنتیک جمعیت (در اتوزومی ها):
1)اگر فراوانی آلل را داده باشند:
مثلا فراوانی آلل غالب را داده باشد, آن را از 1 کم میکنیم و فراوانی آلل مغلوب را بدست می آوریم.
2)فراوانی آلل را نداده باشد:
I)جامعه متعادل باشد:از q^2 که افراد مغلوب است q را بدست می اوریم و آن را از 1 کم میکنیم و فراوانی آلل غالب را بدست می آوریم.
II) حالتی که نمی دانیم جامعه متعادل است یا نه(هر جامعه ای که باشد):
F(A)=((AA2)+(Aa1)+(aa0))/2k
F(a)=((AA0)+(Aa1)+(aa*2))/2k
##توضیح 2k در مخرج فرمولهای بالا: k تعداد افراد جمعیت است و 2 برای اینکه هر فرد برای بروز صفاتش به دو آلل نیاز دارد.
##توضیح جامعه متعادل:از q^2 جذر می گیریم و q را بدست می آوریم سپس p را بدست می آوریم بعد با توجه به p و q حساب میکنیم ببینیم تعداد افرادی که به ما داده درسته یا نه.
مثلا: 16% افراد جامعه مغلوبند: با این حساب افراد غالب خالص(AA) بدست می آید 36% اگر در اطلاعات مسئله به جای 36% مثلا گفته بود 34% یعنی جامعه متعادل "نیست".مثال)اگر فراوانی افرادمغلوب در جمعیتی در حال تعادل برابر 16% باشد نسبت افراد ناقل به خالص چیست؟
توجه:افراد غالب:AA+aa و افراد ناقل(َaA)
توجه:در ژنتیک جمعیت هر جا ناخالص دیدیم می نویسیم 2pq.
جواب:12/13(12 بر 13)مثال)اگر صفت بال پروانه ای از رابطه غالب و مغلوبی پیروی کند و فراوانی آللها بصورت L=3/4 و l=1/4 باشد, در جمعیتی در حال تعادل فراوانی ژنوتیپ خالص مغلوب چقدر کمتر از فراوانی ژنوتیپ ناخالص است؟
توجه:در ژنتیک جمعیت هر جا ناخالص دیدیم می نویسیم 2pq.
جواب:5/16مثال)در جمعیتی در حال تعادل, تعداد زنان و مردان برابرند.اگر فراوانی ژن تالاسمی(اتوزومی مغلوب) 0.05 باشد, فراوانی زنان ناقل این جمعیت چقدر است؟
جواب:
p=1-0.05=0.95 , q=0.05
1/220.05*0.95= 4.75%
##توجه: به 1/2 ضرب کردیم چون نصف جمعیت زن است پس احتمال زن بودن 1/2 است.مثال)اگر فراوانی آلل کوررنگی (وابسته به X مغلوب) در یک جامعه 0.2 باشد, چه نسبتی از زنهای این جامعه بیمارند؟چه نسبتی از مردهای این جامعه بیمارند؟
نکته:در قسمت اول سوال چون پرسیده چه نسبتی از زنها نباید به 1/2 ضرب کنیم, چون خودش محدود کرده به زنها.,ولی در قسمت دوم مردها در کل جامعه مد نظر هستند پس باید در 1/2 ضرب کرد.
نکته:الل تالاسمی فقط روی کروموزوم X است و مردها فقط یک X دارند بنابراین یک آلل تالاسمی دارند.
جواب قسمت اول: 0.20.2=0.04
جواب قسمت دوم: 1/20.2=0.1مثال)اگر فراوانی افراد با نرمه گوش آزاد (غالب اتوزومی) , 91% باشد, مطلوبست پسران با نرمه گوش ازاد؟
جواب: غالب 91% پس مغلوب 9% فراوانی آلل مغلوب 0.3 بنابراین: پسر با نرمه گوش آزاد ناخالص= 1/220.7*0.3=0.21 --->جواب نهایی 0.21مثال)در یک جامعه متعادل فراوانی A=0.5 , B=0.2,O=0.3 است چه نسبتی از افراد جامعه حداقل یک آلل A دارند؟
نکته:برای گروه خونی سه نوع آلل باید روی دو جایگاه قرار بگیرند تا گروه خونی تعریف شود.
توجه:در ژنتیک جمعیت هر جا ناخالص دیدیم می نویسیم 2pq.
جواب:
75%=(20.50.3)+(AA+AB+AO=0.5^2+(20.50.2@curly در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
083
ممنون قرارگرفتن
-
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶ آخرین ویرایش توسط انجام شده
ببخشید من از ژنتیک هیچی نمی فهمم چیکار کنم ... هر چی هم کتاب میخونم نمی فهمم و نمیتونم مسئله حل کنم .... یه راهنمایی بکنین .. !
-
ببخشید من از ژنتیک هیچی نمی فهمم چیکار کنم ... هر چی هم کتاب میخونم نمی فهمم و نمیتونم مسئله حل کنم .... یه راهنمایی بکنین .. !
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷ آخرین ویرایش توسط انجام شدهdanialld2h در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
ببخشید من از ژنتیک هیچی نمی فهمم چیکار کنم ... هر چی هم کتاب میخونم نمی فهمم و نمیتونم مسئله حل کنم .... یه راهنمایی بکنین .. !
کتاب چی داری ؟
-
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸ آخرین ویرایش توسط انجام شده
چیز خاصی ندارم
-
چیز خاصی ندارم
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹ آخرین ویرایش توسط انجام شدهdanialld2h در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
چیز خاصی ندارم
پس کتاب رنتیک مهر و ماه یا گویای ارامفر
-
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹ آخرین ویرایش توسط انجام شده
مطمئنی چیزی بارم میشه ؟؟؟!!!
-
مطمئنی چیزی بارم میشه ؟؟؟!!!
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۱ آخرین ویرایش توسط انجام شدهdanialld2h در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
مطمئنی چیزی بارم میشه ؟؟؟!!!
یه سوال
من شمارو میشناسم ؟
میدونم مدل خوندنتون چطور؟
ایا من فرایند یادگیری مغز شما رو میدونم
پس نمیتونم تضمین کنم -
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۲ آخرین ویرایش توسط انجام شده
ای بابا .....
-
ای بابا .....
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۲ آخرین ویرایش توسط انجام شدهdanialld2h در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
ای بابا .....
اینا کتابای خوبه
دیگه نتیجه بگیرین یا نه رو من نمیتونم بگم که... -
مطمئنی چیزی بارم میشه ؟؟؟!!!
danialld2h
سلام
تو گفت و گو با خودتون بهتر صحبت کنید
کلمات مناسبی رو در مورد خودتون به کار ببرین
شما هم می تونید مباحث رو یاد بگیرید مسلط بشین
یه راه نشد اون یکی نشد
یکی دیگه
با تلاشه که میشه هر چیزی که می خوایین -
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ آخرین ویرایش توسط انجام شده
مرسی دوستان ... لطف کردین
-
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵ آخرین ویرایش توسط انجام شده
خیلی سبز خوبه ؟؟؟
-
خیلی سبز خوبه ؟؟؟
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱ آخرین ویرایش توسط انجام شدهdanialld2h در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
خیلی سبز خوبه ؟؟؟
فیلمارو ببین بعد از گاج نقره ای شروع کنید که نسبت ب بقیه آسون تره .. من اینجوری یاد گرفتم!
-
نوشتهشده در ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۱ آخرین ویرایش توسط انجام شده
تقدیم به عاشقان واقعی
یک روز آموزگار از دانشآموزانى که در کلاس بودند پرسید آیا مىتوانید راهى غیرتکرارى براى ابراز عشق، بیان کنید؟
برخى از دانشآموزان گفتند بعضیها عشقشان را با بخشیدن معنا مىکنند.
برخى «دادن گل و هدیه» و «حرفهاى دلنشین» را راه بیان عشق عنوان کردند. شمارى دیگر هم گفتند که «با هم بودن در تحمل رنجها و لذت بردن از خوشبختى» را راه بیان عشق مىدانند.
در آن بین، پسرى برخاست و پیش از این که شیوه دلخواه خود را براى ابراز عشق بیان کند، داستان کوتاهى تعریف کرد:
یک روز زن و شوهر جوانى که هر دو زیست شناس بودند طبق معمول براى تحقیق به جنگل رفتند. آنان وقتى به بالاى تپّه رسیدند درجا میخکوب شدند.
یک قلاده ببر بزرگ، جلوى زن و شوهر ایستاده و به آنان خیره شده بود. شوهر، تفنگ شکارى به همراه نداشت و دیگر راهى براى فرار نبود.
رنگ صورت زن و شوهر پریده بود و در مقابل ببر، جرأت کوچکترین حرکتى نداشتند. ببر، آرام به طرف آنان حرکت کرد. همان لحظه، مرد زیست شناس فریاد زنان فرار کرد و همسرش را تنها گذاشت. بلافاصله ببر به سمت شوهر دوید و چند دقیقه بعد ضجههاى مرد جوان به گوش زن
رسید. ببر رفت و زن زنده ماند.
داستان به اینجا که رسید دانشآموزان شروع کردند به محکوم کردن آن مرد.
راوى اما پرسید: آیا مىدانید آن مرد در لحظههاى آخر زندگىاش چه فریاد مىزد؟
بچهها حدس زدند حتما از همسرش معذرت خواسته که او را تنها گذاشته است!
راوى جواب داد: نه، آخرین حرف مرد این بود که «عزیزم، تو بهترین مونسم بودى. از پسرمان خوب مواظبت کن و به او بگو پدرت همیشه عاشقت بود».
قطرههاى بلورین اشک، صورت راوى را خیس کرده بود که ادامه داد: همه زیستشناسان مىدانند ببر فقط به کسى حمله مىکند که حرکتى انجام مىدهد و یا فرار مىکند. پدر من در آن لحظه وحشتناک، با فدا کردن جانش پیشمرگ مادرم شد و او را نجات داد. این صادقانهترین و بىریاترین راه پدرم براى بیان عشق خود به مادرم و من بود