💎 کدین 💎
-
آقاا آقــــا سلام
خوبین شما؟:)
انشاءالله که خوب باشین و لباتون خندون باشه و دلتون آرومِ آرومموضوع این تاپیک که اسمش کدین هست، کد هایی هست که ما توی هر آیه از کتاب دین و زندگی واسه خودمون گذاشتیم تا هرجا توی تستها یا سوالات اونها رو دیدیم متوجه بشیم که درمورد چه موضوعی میخواد حرف بزنه و خیلی راحت و سریع تر جواب رو پیدا کنیم و بریم سراغ سوال بعدی
امیدوارم این تاپیک، تاپیک پر رونقی بشه و همه بچه ها کمک کنن و از کتاب دوم دبیرستان (دهم) ایات و بنویسیم و کد هارو بذاریم تا سال چهارم (دوازدهم)
و در مواقعی که نزدیک ازمونها هست یا توی مهمونی یا مترو هستیم و وقت مرده داریم بتونیم ازشون استفاده کنیم و واسه هم دعا کنیم تا تلاشمون بیشتر بشه و موفق بشیم;)نیازی به گفتن نیست ولی
اسپمممنوعه
اگه مشاهده بشه خیلی بد نمیشه انتقالش میدیم اما اگه خیلی خیلی مشاهده بشه یکمی خودم ب شخصه میام و موهای کاربر رو میکشمبریم که شروع کنیم:)
تاپیک قدیم و جدید نداره
همه با همیم
پس:@دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@رتبه-های-انجمن-آلاء
@فارغ-التحصیلان-آلاء
@همیار -
-
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لأُولِي الْأَلْبَابِ
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
مسلما در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه های (روشنی) برای خردمندان است.
همانها که خدارا در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیدا اند،یاد می کنند; و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می اندیشند; (و می گویند:) بارالها ! اینها را بیهوده نیافریدی! منزهی تو! مارا از عذب آتش، نگاه دار!
نشانه های مورد توجه خردمندان :
۱- آفرینش آسمان و زمین ۲- رفت و آمد شب و روز
ویژگی های خردمندان به ترتیب :
۱- یاد دایمی خداوند ۲- تفکر در خلقت و آفرینش ۳- درک هدفمندی آفرینش ۴- تسبیح خداوند ۵- ترس از عذاب دوزخ
نتیجه تفکر خردمندان : هدفدار یافتن نظام خلقت (ربنا ما خلقت هذا باطلا)
مراحل سیر اولی الباب (خردمندان) :
۱- تذکر ۲- تفکر ۳- تسبیح -
وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ ۚ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ ۚ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ
کوهها را میبینی، و آنها را ساکن و جامد میپنداری، در حالی که مانند ابر در حرکتند؛ این صنع و آفرینش خداوندی است که همه چیز را متقن آفریده؛ او از کارهایی که شما انجام میدهید مسلّماً آگاه است!
هستی شناسی مقدمه ی خدا شناسی است
اتقان صنع :
جهان چنان مستحکم و استوار است که هیچ بی نظمی در آن مشاهده نمیشود تا به بهترین وجه به هدف خود برسد.
ایه شاره به استواری و محکم بودن افرینش داره
تشبیه کوه ها به ابر ها برای بیان نظام استوار و محکم افرینش و در نتیجه و در نتیجه حکمت و تدبیر خداوند است. -
إنّا کُلَّ شَىْء خَلَقْناهُ بِقَدَر
البته ما هرچیز را به اندازه آفریدیم!
چون همه ی مخلوقات جهان با اندازه گیری دقیق خلق شده اند هیچگونه نابسامانی و بی نظمی در جهان وجود ندارد.
توحید در خالقیت / وجود نظام قضا و قدر در خلقت / تکیه ی قضای الهی بر قدر الهی -
خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ
خداوند، آسمانها و زمین را به حق آفرید; و در این نشانه ای است برای مومنان.
کلمه ی حق در همه آیات بیانگر : هدفمندی و قانون مندی در جهان آفرینش
کلمه ی باطل در همه آیات بیانگر : بی هدفی، عبث بودن و بیهودگی
کافران از درک هدفمندی جهان ناتوانند ---> ایمان عامل درک نشانه های الهی و هدفمندی جهان است. -
مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ
نیافریدیم اسمان ها و زمین و انچه بین ان دو است را مگر به حق
وَأَجَلٍ مُسَمًّى
و با سرامدی معین و نام برده شده
وَالَّذِينَ كَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ
و کسانی که کفر ورزیدند از انچه انزار و بیم داده شدند،رویگردانند.کلمات کلیدی
أَجَلٍ مُسَمًّى
1- جهان دارای سرامدی معین
2-عمر موقت و محدود
------- -------- -------- ----------- ------- -------حق نباشه ،کافر میشی، اجل میاد سراغت
------- -------- -------- ----------- ------- -------
هدفمندی افرینش خداوند اثبات صفت حکمت الهی است
خداوند تمام موجودات این جهان را به حق افریده و دارای سر امد معین و مشخص میباشند
کافران نسبت به حقانیت جهان بی توجه اند و منکر هدفمندی جهان هستی هستند و در برابر هشدار الهی بی توجه اند
ارتباط دارد با
بیانگر توحید در خالقیت
شاخصه ی اصلی هر مجموعه هدف و غایت است تمام مخلوقات این جهان به حق افریده شده اند و دارای هدف معین می باشند : حکیمانه بودن خلقت
دیدگاه پیامبران نسبت به مرگ
و ضرورت معاد بر اساس حکمت الهی
@دانش-آموزان-آلاء -
يُسَبِّحُ لِلَّهِ
برای خداوند تسبیح میگویند
مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
هر انچه در اسمان ها و زمین است
لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ
مالکیت و حکومت و ستایش از ان اوست
وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
و او بر همه چیز تواناست .
------- -------- -------- ----------- ------- -------
تسبیح عمومی
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ (توحید عبادی)
------- -------- -------- ----------- ------- -------
مالکیت و ستایش مخصوص خداست و او بر همه چیز تواناست و به همین علت، همه ی مخلوقات ، در این نظام واحد و به هم پیوسته او را تسبیح و تنزیه میگویند
مالکیت جهان هستی ناشی از توحید در خالقیت خداوند است
ارتباط با بیت گفتم این شرط ادمیت نیست /مرغ، تسبیح گوی و من خاموش -
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ
اسمانها و زمین را به حق افرید
وَصَوَّرَكُمْ
و شمارا صورتگری کرد
فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ
و صورت های شما را نیکو اراست
وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ
و بازگشت به سوی اوست
صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ :طراحی به بهترین شکل هر یک از مخلوقات در بهترین شکل و ترکیب خلق شده اند و انچه لازمه ی رساندن انها به هدف بوده ، خداوند در خلقتشان قرار داده است و انسان در مقایسه با دیگر موجودات برترو کامل است (سرشت متعالی انسان)
إِلَيْهِ الْمَصِيرُ: کاروان هستی همان طور که از خداست رو به سوی خدا دارد
اشاره به معاد و زندگی پس از مرگ و حرکت جهان افرینش به سوی مقصد الهی است
ارتباط دارد با شعر ما ز بالاییم و بالا میرویم/ما ز دریاییم و دریا میرویم
بیانگر توحید در خالقیت و ربوبیت
کلمه ی حق بیانگر قانون مندی و هدفداری هست -
أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ
ایا پس دینی به جز دین خدا را میجویند
وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
در حالی که به فرمان اویند هر که در اسمانها و زمین است
طَوْعًا وَكَرْهًا
خواه ناخواه
وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ
و به سوی او باز میگردند
أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ: نهی دین غیر خداإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ : کاروان هستی همان طور که از خداست رو به سوی خدا دارد
ارتباط دارد با شعر ما ز بالاییم و بالا میرویم/ما ز دریاییم و دریا میرویم
هر جا مفاهیم بازگشت(الیه المصیر ، الیه یرجعون و ... ) دیدی اشاره به اصل معاد و هدفمندی
تسلیم و اطاعت خواه و ناخواه
أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا (توحید عبادی)
بیانگر قانون مندی واحد الهی
همه ی مخلوقات عالم تحت قانون مندی واحد الهی عمل میکنند و به سوی خداوند که مقصد نهایی است، روان میشوند
رابطه ی انسان با خالق طولی
@دانش-آموزان-آلاء -
مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ
در افرینش خدای رحمان نمیبینی
مِنْ تَفَاوُتٍ
هیچ بی نظمی و خلل و گسستگی
فَارْجِعِ الْبَصَرَ
پس بار دیگر دیده بگردان
هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُور
ایا هیچ شکافی میبینی؟
همه ی مخلوقات عالم دارای انسجام کامل و پیوستگی دقیق برا رسیدن به هدف میباشند : تفاوت و فطور
نبودن خلل و شکاف در نظام افرینش که حاکی از وجود پدید اور مدبر و حکیم است -
وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
و از نشانه های اوست افرینش اسمان ها و زمین
وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ ۚ
و تفاوت زبان ها و رنگ های شما
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ
قطعا در ان نشانه هایی است برای عالمان.
ایاتی که با وَمِنْ آيَاتِهِ شروع میشوند : مفهوم مشترک
1- حکیمانه بودن خلقت
2-عالم محضر خداست ( کدها---> رایت ، تجلی ، نور ، شاهد )اخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ :
تفاوت زبان ها و رنگ ها ---> عالِمین ( اینجوری تصویر سازی کن برا خودت که زبان یه علمِ به کسره هم دقت کن) -
وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ
و از نشانه های او خواب شما در شب و روز است
وَابْتِغَاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۚ
و طلب روزی شما از فضل خداوند
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ
در این امور نشانه هایی است
لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ
برای انان که گوش شنوا دارند.
ایاتی که با وَمِنْ آيَاتِهِ شروع میشوند : مفهوم مشترک
1- حکیمانه بودن خلقت
2-عالم محضر خداست ( کدها---> رایت ، تجلی ، نور ، شاهد )
خواب (مَنَامُكُمْ )و طلب روزی (وَابْتِغَاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ)---> یسمعون ( اینجوری تصویر سازی کن برا خودت که خوابیدم صدا نمیشنوم ) -
وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ
و از نشانه های او این است که برق را به شما نشان میدهد
خَوْفًا وَطَمَعًا
که هم مایه ی ترس و هم امید است
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
و از اسمان ابی فرو میفرستد
فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ
و زمین را پس از مردنش به وسیله ی ان زنده میکند
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
همانا در ان نشانه هایی است برای گروهی که می اندیشند .
ایاتی که با وَمِنْ آيَاتِهِ شروع میشوند : مفهوم مشترک
1- حکیمانه بودن خلقت
2-عالم محضر خداست ( کدها---> رایت ، تجلی ، نور ، شاهد )رعدو برق ( 1- مایه ی ترس و امید 2- زنده شدن و بالندگی زمین)----> یعقلون ( اینجوری تصویر سازی کن برا خودت که رعد و برق زد عقل از سرم پرید)
ارتباط دارد با امکان معاد جسمانی (یحیی به الارض بعد موتها) -
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ
و از نشانه های اوست که اسمانها و زمین به فرمان او برپاست
ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ
سپس هنگامی که شما را (در قیامت) از زمین فرا خواند
إِذَا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ
ناگهان همه خارج میشوید
ایاتی که با وَمِنْ آيَاتِهِ شروع میشوند : مفهوم مشترک
1- حکیمانه بودن خلقت
2-عالم محضر خداست ( کدها---> رایت ، تجلی ، نور ، شاهد )برپایی اسمان ها و زمین و وقوع قیامت پس از ان بیانگر حکیمانه بودن خلقت
ایه بیانگر توحید در ربوبیت ( نشانه های خداوند :برپایی اسمانها و زمین به فرمان او )
و معاد جسمانی و برپایی رستاخیز
نیازمندی در هستی و بقا به خداوند
کد:
اراده، شاء ، امـــــــر در ایات مفهوم:
_اراده و مشیت الهی
_قضای الهی
- توحید در ربوبیت
-وابستگی پدیده ها در بقا به خداوند -
وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
و از نشانه های اوست افرینش اسمان ها و زمین
وَمَا بَثَّ فِيهِمَا مِنْ دَابَّةٍ ۚ
و انچه از جنبندگان در ان منتشر نموده است
وَهُوَ عَلَىٰ جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَاءُ قَدِيرٌ
و او هر گاه بخواهد بر جمع کردن ان ها تواناست
و باز هم تکرار کنم که
ایاتی که با وَمِنْ آيَاتِهِ شروع میشوند : مفهوم مشترک
1- حکیمانه بودن خلقت
2-عالم محضر خداست ( کدها---> رایت ، تجلی ، نور ، شاهد )
------- -------- -------- ----------- ------- -------
خلق ---> بسط ---> جمع
افرینش اسمانها و زمین
گستردن سفره ی خلقت
برپایی رستاخیز
ایه بیانگر توحید در خالقیت (خلق) و توحید در ربوبیت (اذا یشا)
اراده و مشیت الهی
درس دوم دین و زندگیِ دوم دبیرستان
@دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء -
وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً
ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم; و آنها را در خشکی و دریا، حمل کردیم ; و از اونواع روزی های پاکیزه به آنان روزی دادیم; و آنها را بر بسیاری از موجودات که خلق کردیم برتری بخشیدیم.
اشاره به یک ویژگی فطری انسان : " کرامت نفس" که بیانگر جایگاه انسان در نظام خلقت است.
کرامت و برتری انسان به دلیل برخورداری او از روح (بعد غیر مادی) اوست .
برتری انسان بر برخی موجودات معلول کرامت نفس اوست . - فضلناهم علی کثیر -
انسان باید برتری خود را به فعلیت برساند و کسب فضیلت به اختیار انسان بستگی دارد به همین دلیل انسان بر بسیاری از مخلوقات برتری دارد نه بر همه ی آنها.
کرامت انسان به تبع ادراک و دریافت خویشتن شناسی و خود واقعی است. -
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ
پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! همان فطرتی است که خداوند، انسانهارا بر آن سرشته است.
خدا یافتنیست نه دانستنی
اشاره به یکی از ویژگی های فطری انسان : فطرت خداشناسی و خداگویی و خداگرایی
فاقم وجهک : توحید در عبادت (توحید عملی)
تناسب معنایی با سخن امام علی (ع) : " در هیچ چیز ننگریستم مگر آنکه خدارا قبل از آن د بعد از آن و با آن دیدم " ----> " مارایت شیئا الا و رایت قبله بعده و معه "
دوبیتی باباطاهر :
به صحرا بنگرم، صحرا تو بینم
به دریا بنگرم، دریا تو بینم
به هر جا بنگرم، کوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا تو بینم -
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا
و قسم به جان آدمی و آن کس که آن را (آفرید و ) منظم ساخته سپس فجور و تقوا (شر و خیرش ) را به او الهام کرده است.
اشاره به یکی از گرایش های فطری انسان : گرایش به خیر و نیکی
سوگند به نفس، مقصود نفس "لوامه" است
و ماسواها مقصود آفریننده ی انسان است
ظهور و بروز نفس لوامه هنگام آلودگی انسان به گناه است یعنی نفس لوامه در مقابل زشتی و گناه از خود عکس العمل نشان می دهد.
عکس العمل نشان دادن در مقابل گناه معلول گرایش به خیر و نیکی است و نفس لوامه انسان را در مقابل گناه سرزنش می کند اما عدم انجام گناه نیست. -
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا
ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد یا ناسپاس!
اشاره به یکی از گرایش های فطری انسان : قدرت انتخاب و اختیار
هدایت انسان به وسیله ی پیامبران انجام شده است و انسان با استفاده از قدرت اختیار می تواند یا راه سعادت ویا راه شقاوت را برگزیند.
هدیناه: توحید در ربوبیت
قدرت اختیار : تقدیر الهی
اختیار انسان در طول اراده ی خداوند است.