Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
  1. خانه
  2. دانشگاهی
  3. طراحی سیستم های دیجیتال 1 (مدار منطقی)
اکسترمم تابع
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
گزارش مطالعه دانشجویی🤓🎓
maryam111M
سلام سلاااام بچه ها تو این تاپیک میخوایم دانشجوها هم مثل کنکوریا ساعت مطالعه شون رو اعلام کنن هم انگیزه بشه برای فارغ التحصیلای آلاء تا تو محیط دانشگاه هم دست از تلاشِ آلائی برندارن و هم اینکه کنکوریای با درسایی که دانشجوها میخونن یکم آشنا میشن پس از امشب استارت این تاپیک رو میزنیم و هرشب میایم و میگیم در طول روز چ درسایی رو خوندیم ،چند ساعت و چیکارا کردیم دعوت میکنم از @فارغ-التحصیلان-آلاء که باهامون همراه بشن خیلی ممنون از @z-gheibi و @M-ba78 بابت پیشنهاد و همراهیشون راستی از @romisa جانم هم دعوت میکنم بهمون سر بزنه و همراهیمون کنه
دانشگاهی
سه معادله چهار مجهول...
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
موازنه مواد با واکنش
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
مشکلش کجاست ؟
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
تبدیل لاپلاس t^n
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
توزیع یکنواخت بار روی پوسته کروی...
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
جهان زیر میکروسکوپ🔬🧫
GaladrielG
سلامممم اقا من خیلی یهوووو عکسایی که توی ازمایشگاه پاتولوژی گرفتع بودمو دیدمممم و دلم خواست یکجا ماندگارشون کنم اگر شماهم عکس زیبایی دارید حتما منتشر کنید @دانشجویان-درس-خون @دانشجویان-پزشکی @دانشجویان-پیراپزشکی @فارغ-التحصیلان-آلاء @دانش-آموزان-آلاء
دانشگاهی
انتگرال
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
انتگرال
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
تعیین واحد
mahdi.ekM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
ریاضی 2
jahad_121J
Topic thumbnail image
دانشگاهی
👨‍🎓از دانشجو شدنت بگو آلایی عزیز👩‍🎓
S
سلام به بچه های عزیز آلا خب دوستان تو این تاپیک قراره که تجربه هامون رو از دانشجویی بگیم نحوه درس خوندن، نحوه ارتباطات،خوابگاه و... هر صحبتی که تو ذهن تون هست که ورودی های امسال مون بتونن استفاده کنن ممکنه حتی یه سری نکات و صحبت ها بگیم که خودمون هم ندونیم و بهمون کمک بشه و اینکه بچه های جدید حتما سوالات شون رو بپرسن @فارغ-التحصیلان-آلاء @رتبه-های-انجمن-آلاء @تجربیا @ریاضیا @انسانیا @بچه-های-تجربی-کنکور-1402 @بچه-های-ریاضی-کنکور-1402 @همیار
دانشگاهی
موافقت آموزش‌وپرورش با افزایش شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان
B
درخواست رسمی برای تغییر سن معلمی وزارت آموزش‌وپرورش با ارسال نامه‌ای به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد افزایش سن مجاز ورود به دانشگاه فرهنگیان را مطرح کرد. این درخواست که توسط علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش، ارائه شده است، با هدف جذب بیشتر داوطلبان واجد شرایط و جلوگیری از محدودسازی سن شرکت در آزمون معلمی انجام شده است. دلایل افزایش سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به نوشته اخبار فرهنگیان در این نامه، با اشاره به بررسی‌های آماری مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری، آمده است که تعداد پذیرفته‌شدگان در بازه سنی ۲۲ تا ۲۴ سال پایین بوده و سیاست محدودسازی سنی نیاز به بازنگری دارد. بر همین اساس، وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده که توانایی سنجش و گزینش داوطلبان را در یک طیف سنی گسترده‌تر دارد. پیشنهاد افزایش شرط سنی تا ۲۷ یا ۳۰ سال وزارت آموزش‌وپرورش پیشنهاد داده است که حداکثر سن مجاز ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۲۷ یا ۳۰ سال افزایش یابد، مشروط بر اینکه داوطلبان سایر شرایط و ضوابط را نیز دارا باشند و مراحل استخدامی را طی کنند. بررسی‌های علمی برای تصمیم‌گیری نهایی همچنین مقرر شده است که پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش پژوهشی جامع را درباره ابعاد کیفی، حقوقی، سیاستی و استخدامی این موضوع انجام دهد. این پژوهش قرار است به تصمیم‌گیری دقیق و مبتنی بر شواهد در تدوین سند جامع سرمایه انسانی کمک کند.
دانشگاهی
فیزیک
M
سلام ممنون میشم اینو برام حل کنید. شخصی ۵ متر در جهت ۳۷ درجه شمال شرق و بعد ۱۰ متر در جهت ۶۰ درجه شمال غرب راه می رود. اندازه و جهت جابه جایی خالص او چه قدر است؟ @فارغ-التحصیلان-آلاء @ریاضیا @liy2099
دانشگاهی
سطوح قلب
MaaahM
Topic thumbnail image
دانشگاهی
ماتریس
M
Topic thumbnail image
دانشگاهی
ویرایش گر pdf
Mohammad Hossein KazemiM
سلام دوستان عزیز کسی میدونه نرم افزار خوب ادیت pdfتو گوشی که بشه باهاش مطالعه کرد مثلا زیر کلمات خط کشید یا هایلایتشون کرد. یه چیزی تو مایه نرم افزار xodo که الان پولی شده بالای 15تا نرم افزار نصب کردم اصلاً جنبه ویرایشی خوبی ندارن فقط pdf رو باز میکنند اگر میشناسید لطفاً معرفی کنید
دانشگاهی
ماتریس
M
Topic thumbnail image
دانشگاهی
مسیر PPP (بیوشیمی)
MaaahM
Topic thumbnail image
دانشگاهی

طراحی سیستم های دیجیتال 1 (مدار منطقی)

زمان بندی شده سنجاق شده قفل شده است منتقل شده دانشگاهی
12 دیدگاه‌ها 2 کاربران 841 بازدیدها 4 Watching
  • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
  • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
  • بیشترین رای ها
پاسخ
  • پاسخ به عنوان موضوع
وارد شوید تا پست بفرستید
این موضوع پاک شده است. تنها کاربرانِ با حق مدیریت موضوع می‌توانند آن را ببینند.
  • MM.zahedM آفلاین
    MM.zahedM آفلاین
    MM.zahed
    رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
    #1

    سلام به همگی

    تا حالا شده توی درساتون به یه مفهوم خیلی خیلی لذت بخش رسیده باشین ؟؟؟ حتما این اتفاق براتون افتاده
    راستش این ترم توی دانشگاه دو تا درس داشتم که خیلی خیلی درسهای شیرینی بودن یکیش همین درس مدار منطقی یا اسم دیگش طراحی سیستم های دیجیتال ه اون یکی هم درس اصول الکترونیکه که واقعا شیرینه حالا چون که درس مدار منطقی مفاهیم ساده تری داره و نیاز چندانی به سایر درس های دانشگاه نداره رو براتون اینجا درس میدم تاشما هم از این گنجینه لذت استفاده کنین

    **چند تا نکته رو بگم :

    • اول اینکه قطعا و صد در صد این آموزش ها توی کنکور نمیاد و فقط و فقط برای آشنایی ( هر چند کم ) بچه ها با درس های یه رشته دانشگاهیه و البته لذت بردن از مفاهیمی خارج از فضای کنکور پس اگه خواستین از مطالب عملی علمی لذت ببرید یکی از تاپیک های مفید فکر میکنم که اینجا باشه

    • نکته دوم اینکه حتما سعی میکنم به سوالات شما پاسخ بدم منتهی یک تاپیک موازی با همین تاپیک میزنم که اونجا سوالاتتون رو بپرسید تا مطالب توی این تاپیک گم نشه

    • نکته سوم اینکه درس مدار منطقی نیاز به هیچ گونه پیشنیازی نداره پس از این لحاظ نگران نباشد پس همه میتونن از مطالب اینجا استفاده کنن

    • نکته ی چهارم اینکه همه درسهای مهندسی برق اینقدر روتین و راحت نیستن پس توی انتخاب رشته دانشگاهتون نهایت دقت رو به خرج بدید وفکر نکنین که همه چی اینقدر خوبه 🙂 🙂

    ** یه دعوت هم از همین جا میکنم از بچه های دانشگاهی انجمن که مطالب جالب درسیشون رو بیان و بگن تا همه از این مطالب همه لذت ببرن .

    ** سعی میکنم مطالب رو با توجه به وقتی که دارم براتون بزارم سعی من بر اینه که هر شب حداقل یه مطلب رو بزارم

    بریم که شروع کنیم 🙂 🙂 🙂

    مرجع-الکترونیک-1.jpg

    MM.zahedM 1 پاسخ آخرین پاسخ
    10
    • MM.zahedM MM.zahed

      سلام به همگی

      تا حالا شده توی درساتون به یه مفهوم خیلی خیلی لذت بخش رسیده باشین ؟؟؟ حتما این اتفاق براتون افتاده
      راستش این ترم توی دانشگاه دو تا درس داشتم که خیلی خیلی درسهای شیرینی بودن یکیش همین درس مدار منطقی یا اسم دیگش طراحی سیستم های دیجیتال ه اون یکی هم درس اصول الکترونیکه که واقعا شیرینه حالا چون که درس مدار منطقی مفاهیم ساده تری داره و نیاز چندانی به سایر درس های دانشگاه نداره رو براتون اینجا درس میدم تاشما هم از این گنجینه لذت استفاده کنین

      **چند تا نکته رو بگم :

      • اول اینکه قطعا و صد در صد این آموزش ها توی کنکور نمیاد و فقط و فقط برای آشنایی ( هر چند کم ) بچه ها با درس های یه رشته دانشگاهیه و البته لذت بردن از مفاهیمی خارج از فضای کنکور پس اگه خواستین از مطالب عملی علمی لذت ببرید یکی از تاپیک های مفید فکر میکنم که اینجا باشه

      • نکته دوم اینکه حتما سعی میکنم به سوالات شما پاسخ بدم منتهی یک تاپیک موازی با همین تاپیک میزنم که اونجا سوالاتتون رو بپرسید تا مطالب توی این تاپیک گم نشه

      • نکته سوم اینکه درس مدار منطقی نیاز به هیچ گونه پیشنیازی نداره پس از این لحاظ نگران نباشد پس همه میتونن از مطالب اینجا استفاده کنن

      • نکته ی چهارم اینکه همه درسهای مهندسی برق اینقدر روتین و راحت نیستن پس توی انتخاب رشته دانشگاهتون نهایت دقت رو به خرج بدید وفکر نکنین که همه چی اینقدر خوبه 🙂 🙂

      ** یه دعوت هم از همین جا میکنم از بچه های دانشگاهی انجمن که مطالب جالب درسیشون رو بیان و بگن تا همه از این مطالب همه لذت ببرن .

      ** سعی میکنم مطالب رو با توجه به وقتی که دارم براتون بزارم سعی من بر اینه که هر شب حداقل یه مطلب رو بزارم

      بریم که شروع کنیم 🙂 🙂 🙂

      مرجع-الکترونیک-1.jpg

      MM.zahedM آفلاین
      MM.zahedM آفلاین
      MM.zahed
      رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
      #2
      • میتونید سوالات خودتون رو از طریق لینک زیر بپرسید

      https://forum.alaatv.com/topic/18474/تاپیک-موازی-مدار-منطقی

      MM.zahedM ا 2 پاسخ آخرین پاسخ
      4
      • MM.zahedM MM.zahed
        • میتونید سوالات خودتون رو از طریق لینک زیر بپرسید

        https://forum.alaatv.com/topic/18474/تاپیک-موازی-مدار-منطقی

        MM.zahedM آفلاین
        MM.zahedM آفلاین
        MM.zahed
        رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
        #3

        دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
        دانش-آموزان-آلاء
        همیار
        تجربیا
        ریاضیا
        انسانیا

        1 پاسخ آخرین پاسخ
        5
        • MM.zahedM آفلاین
          MM.zahedM آفلاین
          MM.zahed
          رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
          #4

          فصل اول : سیستم های باینری یا دودویی

          1-1.png

          • تا حالا شاید با خودتون فکر کرده باشین که اعداد رو از مبنا ده میبریم به مبنای دو چه فایده ای داره و به چه دردی میخوره میدونید که چجوری
            خب اشکال نداره اگه یادتون رفته اینجا اصلا قراره از صفر صفر شروع کنیم

          • اعداد مبنای ده همین اعداد معمولیه که هممون باهاش آشنا هستیم یه سوال چرا اسمش مبنای دهه ؟؟؟ چونکه از اعداد صفر تا نه که مجموعا ده تا عدد اند توشون استفاده شده

          • پس مبنای دو چیه ؟؟ مبنای دو هم یه سری عدد اند در واقع که فقط از دوتا عدد 0 و 1 استفاده کردیم

          • چرا ؟؟؟ چون که تو فضای کامپیوتر به دلیل مشکلاتی که اعداد مبنای 10 ایجاد میکنن از قبیل سختی کار و حجم بالای حافظه ای که میخواد و .... ما اومدیم تمامیحروف اعداد و هر چیزی رو که فکر کنید رو بردیم توی مبنای دو و در واقع یه رمز درست کردیم بین خودمون و اونا جالبه که بدونید هر پیکسل از یه عکس با یه کد رنگی که اونم یه عدده تو مبنای دو ذخیره شده حالا مثلا فرض کنید یه نمایشگر قابلیت نمایش دوازده میلیون رنگ رو داره هر کدوم از این رنگها یه کد باینری دارن

          • باینری چیه ؟؟ به اعداد مبنای دو اعداد باینری گفته میشه

          • خب پس رسیدیم به این که توی این درس بیشترین چیزی که اهمیت داره همین اعداد باینری هستن

          1 پاسخ آخرین پاسخ
          6
          • MM.zahedM آفلاین
            MM.zahedM آفلاین
            MM.zahed
            رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
            #5

            خب سلام
            بریم برای قسمت دوم

            • اولین موضوعی که باید بگم یک تعریف مهمه :

            • مفهوم بیت : بیت در زبان کامپیوتر یعنی تعداد ارقام یه عدد برای مثال ما توی سیستم های دهدهی(همون عدد های عادی خودمون ) عدد 3 رو با عدد 03 و حتی 0003 برابر میدونستیم چرا؟؟ چون که صفر پشت عدد تاثیری نداشت اگه بریم توی سیستم باینری هم همین موضوع هست فقط یه تفاوت کوچیک داره همین عدد 3 رو اگه با استفاده از روش تقسیم های متوالی ( توی راهنمایی تدریس شده اگه نمیدونید بپرسید توضیح میدم ) ببریم توی سیستم باینری میشه عدد (11) در مبنای 2 حالا این 11 (در مبنا 2 ) با 011 برابره اما فرقش اینه که توی کامپیوتر حافظه ی بیشتری رو برای ذخیره کردنش نیاز دارم در اصطلاح میگیم 11 دو بیت حافظه نیاز داره اما مثلا 0011 یک عدد چهاربیتی ه و چهار بیت حافظه نیاز داره

              • یه نکته ای بگم تو این فصل یه سری موارد ریز رو جا انداختم بعدا هر جا که نیاز بود برمیگردم و دوباره توضیح میدم
            1 پاسخ آخرین پاسخ
            5
            • MM.zahedM آفلاین
              MM.zahedM آفلاین
              MM.zahed
              رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط MM.zahed انجام شده
              #6

              فصل دوم : عناصر اصلی مدار های منطقی

              این فصل به شدت برای خودم جذاب بودچونکه یکم جنبه کار عملی تر میشه و خیلی خیلی هم جذابه

              همون جور که از درس مدار دبیرستان به خاطر دارید یه سری المان مثل مقاومت خازن منبع جریان و.... داشتیم تی درس مدار منطقی هم قراره با یه سری جدید از المان ها آشنا بشیم که به اونها اصطلاحا گیت میگن ما 7 نوع گیت مختلف داریم که چهارتا گیت اصلی یا پایه و دو تا گیت فرعی و یکی هم تقریبا توی این دسته بندی قرار نمیگیره فرقشون چیه ؟؟ فرقشون اینه که با استفاده از گیت های اصلی میشه گیت های فرعی رو ساخت

              ** چند نکته :

              • برای معرفی هر گیت به چند چیز نیاز داریم :
                • اول از همه شکل نمادین اون گیت رو معرفی میکنیم
                • یه جدول داریم به اسم جدول صحت ; کارش چیه ؟؟ تمام حالاتی که میتونه برای یه گیت اتفاق بیفته رو درونش داره
                  • نکته مهم : همون جور که در قسمت قبل گفتم ما دیگه با مبنای ده اعداد کاری نداریم و فقط و فقط از مبنای دو استفاده میکنیم بنابراین توی همین جدول صحت هم فقط و فط مجاز به استفاده از صفر و یک هستیم .
                • و آخرین چیزی که برای معرفی گیت ها نیاز داریم عبارت جبری متناظر با اون گیت ه

              logic-gates-not-post.jpg

              دانش-آموزان-آلاء
              دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
              دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا همیار
              انسانیا تجربیا ریاضیا

              1 پاسخ آخرین پاسخ
              5
              • MM.zahedM آفلاین
                MM.zahedM آفلاین
                MM.zahed
                رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                #7

                سلام
                امیدوارم حل دلتون خوب خوب باشه
                امشب قراره گیت های مدار منطقی رو که دیشب درموردشون صحبت کردیم رو برسی کنیم البته اون آخر ها هم به گیت هایی میرسیم که برخلاف اسمشون کاملا رفتار غیر منطقی دارن 😏 😏

                • اولین گیتی که برسی میکنیم اسمش هست گیت NOT :

                  • این گیت از دو بخش تشکیل شده یه بخش بافر که آخرین جلسه درموردش صحبت میکنیم و یه بخش NOT ; البته ما حالا هر دو بخش رو با هم می بینیم ولی بعدا در مورد بخش بافر حرف میزنیم کار اصلی گیت NOT همونجور که از اسمش معلومه معکوس کردنه یعنی چی ؟؟؟؟ یعنی که ما به اون یک میدیم خروجی صفر تحویل میگیریم و بالعکس
                    NOT_truth_table.png
                • این دو بخش که می بینید نمایش شماتیکی گیت که سمت راسته و جدول صحت که سمت چپ رسم شده طبق گفته های دیشبمون یه بخش یگه میمونه که فرمول اونه

                  • که داریم 'f=x
                    همون جور هم که از فرمول پیداست اگه صفر یا یک به این گیت بدیم معکوس اون رو به ما تحویل میده
                1 پاسخ آخرین پاسخ
                3
                • MM.zahedM آفلاین
                  MM.zahedM آفلاین
                  MM.zahed
                  رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط MM.zahed انجام شده
                  #8
                  • دوتا نکته رو بگم قبل از اینکه بریم سراغ بقیه گیت ها :

                    • گیت NOT رو که داشتیم فقط یک ورودی داشت و تنها میتونست دو حالت رو داشته باشه اما گیت های بعدی که معرفی میکنم دو یا بیش از دو ورود دارن برای اینکه به راحتی بفهمیم چند حالت رو میتونن شامل بشن یه فرمول داریم خیلی هم ساده اس البته و احتمالا ت درس احمال دیدیت اون رو
                    • تعداد حالات یک سیستم n ورودی = 2 به توان n
                    • نکته دوم : معمولا برای نوشتن جدول صحت یه روش خاصی رو به کار میبرن که حالت تکراری ننوشته باشن و همچنین همه حالات رو هم نوشته باشن
                      • فرض کنید چهار تا ورودی داریم پس طبق فرمول بالا باید 16 حالت وجود داشته باشه من اینجور اسم گذاری میکنم
                        متغیر اول = A
                        متغیر دوم = B
                        متغیر سوم = C
                        و متغیرچهارم = D
                        حالا یه جدول میکشیم و از چپ به راست اسم متغیر ها رو مینویسیم بعد از آخرین متغیر شروع میکنیم و زیرش یکی در میون صفر و یک مینویسیم بعد متیر سوم دو تا در میون صفر و یک بعد متغیر دوم چهار تا در میون صفر یک و در آخر متغیر اول هشت تا در میون صفر و یک مینویسیم ( این روش پر کردن جدول صحت ه به عکسی که براتون میزارم دقت کنید )

                        68905e4e-fe7b-46e4-aa96-e8ba643ad4bb-image.png

                  1 پاسخ آخرین پاسخ
                  3
                  • MM.zahedM آفلاین
                    MM.zahedM آفلاین
                    MM.zahed
                    رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                    #9
                    • گیت بعدی که داریم و البته از گیت های پایه اس اسمش هست گیت AND
                      کار گیت AND خیلی خیلی ساده اس یه ضرب رو برای ما انجام میده به همین راحتی گیت AND دوتا ورودی داره اما مدل هایی از این گیت هستن که ورودی های بیشتری دارن مثلا 3 یا حتی 4 ورودی یا بیشتر اما نکته ای که اینجا مهمه اینه که با گیت AND مثلا دو ورودی میشه گیتهای چند ورودی (بیشتر از دو ) رو هم ساخت

                    AND-GATE.jpg

                    • همون جور که می بینید خروجی گیت AND تنها زمانی یک میشه که تمام ورودی های اون برابر یک باشن در غیر اینصورت خروجی هم برابر صفره

                    • فرمول جبری رو تو تصویر می بینید اما برای تاکید بیشتر منم یه با دیگه براتون می نویسم C = A . B

                    • اگه بخواهیم با استفاده از گیت AND دو ورودی گیت AND سه ورودی بسازیم کافیه که از دوتا گیت AND استفاده کنیم و خروجی اولی رو به یکی از ورودی های گیت بعدی وصل کنیم با این روش میشه گیت هایی با ورودی بیشتر ساخت

                    فکر میکنم برای امشب کافیه بقیه گیت های منطقی بمونه برای شب های دیگه

                    دانش-آموزان-آلاء
                    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
                    دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
                    انسانیا تجربیا ریاضیا
                    فارغ-التحصیلان-آلاء
                    همیار

                    عطاع 1 پاسخ آخرین پاسخ
                    4
                    • MM.zahedM آفلاین
                      MM.zahedM آفلاین
                      MM.zahed
                      رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                      #10

                      سلام بچه ها
                      اول یه عذرخواهی ازتون بکنم به خاطر فاصله ای که افتاد این چند روز در گیر دو تا پروژه ی مهم درسی بودم نتونستم براتون مطلب بنویسم

                      خب بریم سراغ آموزش های امشب 🙂

                      • در ادامه آموزش گیت ها میرسیم به گیت or : کار این گیت چیه ؟؟؟ خب این گیت برای جمع کردن استفاده میشه .

                      • یعنی چی؟؟؟؟ 😞

                      • منظورم اینه که همون جور که گیت AND کارش ضرب کردن ورودی ها بود کار گیت or جمع کردن ورودی هاست البته یادتون نره که ما فقط مجاز هستیم که از صفر و یک تو ورودی ها استفاده کنیم .

                      • پس به یه نکته اساسی میرسیم : فقط و فقط یک موقع خروجی این گیت برابر صفر میشه میدئنی کی ؟؟ وقتی که تمام ورودی های اون صفر باشن فقط در اینصورته که خروجی ما برابر صفر میشه !!

                      • نکته ی بعدی اینکه دقیقا همون جور که با استفاده از گیت AND تونستیم گیت با ورودی بالاتر بسازیم با همون روش هم میتونیم گیت or با ورودی بالاتر بسازیم

                      • جدول صحت ، فرمول نوشتاری و فرم نمایشی گیت or رو ببینیم 👇 👇 👇

                      OR-GATE.jpg

                      1 پاسخ آخرین پاسخ
                      2
                      • MM.zahedM آفلاین
                        MM.zahedM آفلاین
                        MM.zahed
                        رتبه های آلاخونه فارغ التحصیلان آلاء
                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                        #11
                        • اول یه نکته رو یادآوری کنم بعد بریم برای دوتا گیت خیلی خیلی آسون

                          • توی گیت NOT گفتم که کار NOT کردن رو اون دایره ی سمت راستی انجام میده و اون مثلث یه بافر ه که بعدا بهش میرسیم پس اگه هر جایی اون دایره رو دیدیم باید بعد اون دایره NOT چیزی که قبلش بوده رو بزاریم
                        • خب دوتا گیت داریم که جزء گیت های پایه هم هستن دقیقا از روی گیت های AND و or ساخته میشن با یک تفاوت اون هم اینکه توی خروجی اونها یکی از همون دایره ها که گفتم بالاتر گذاشته میشه و خروجی رو کاملا NOT میکنه

                        • اولین گیت اسمش هست NAND و یعنی اینکه گیت AND رو NOT میکنه و خروجی اون مخالف گیت AND ه
                          بریم ببینیم 👇 👇

                        NAND-Gate-and-its-Truth-table.jpg

                        • یه نکته نوشتاری : فرمول خروجی رو هم میشه اون جور که تو تصویر میبینید نشون داد و هم اینجوری :
                          'O = (A*B)

                        • گیت بعدی رو احتمالا حتی اسمش رو هم حدس زدین !! بعله بهش میگن گیت NOR و کاملا خلاف or رفتار میکنه . همین ، بریم ببینیم 👇 👇

                        nor-gate-truth-table.jpg

                        • و همچنین مثل نکته قبلی میشه فرمول رو اینجور هم نوشت : 'C = ( A + B )

                        • خب فکر میکنم برای امشب کافیه جلسه بعدی رو از دست ندین که دو تا گیت آخرمون برخلاف اسمشون اصلا منطقی نیستن و در نظر اول گیت های منطقیِ بی منطقی هستن 😏 😁 😁

                        دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
                        دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
                        دانش-آموزان-آلاء
                        تجربیا انسانیا ریاضیا
                        فارغ-التحصیلان-آلاء همیار
                        رتبه-های-انجمن-آلاء

                        1 پاسخ آخرین پاسخ
                        4
                        • MM.zahedM MM.zahed
                          • میتونید سوالات خودتون رو از طریق لینک زیر بپرسید

                          https://forum.alaatv.com/topic/18474/تاپیک-موازی-مدار-منطقی

                          ا آفلاین
                          ا آفلاین
                          امیررضا فلاح نژاد
                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                          #12
                          این پست پاک شده!
                          1 پاسخ آخرین پاسخ
                          0
                          پاسخ
                          • پاسخ به عنوان موضوع
                          وارد شوید تا پست بفرستید
                          • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
                          • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
                          • بیشترین رای ها


                          • درون آمدن

                          • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

                          • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
                          • اولین پست
                            آخرین پست
                          0
                          • دسته‌بندی‌ها
                          • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
                          • جدیدترین پست ها
                          • برچسب‌ها
                          • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
                          • دوره‌های آلاء
                          • گروه‌ها
                          • راهنمای آلاخونه
                            • معرفی آلاخونه
                            • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
                            • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
                            • استفاده از ابزارهای ادیتور
                            • معرفی گروه‌ها
                            • لینک‌های دسترسی سریع