من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
)
-
تغییرات کتاب ادبیات دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
️ درس ۱
ص ۱۵-ش ۵ ازقلمرو زبانی:
شرح وتفسیرمبحث “حذف و انواع آن”
که تاچاپ ۹۸ بوده،در چاپ ۹۹حذف شده است.️ درس ۳
ص۲۸ – ش ۱ از قلمرو ادبی:
بیت حافظ به بیتی از صائب تغییر یافته است.
“نشاط غربت از دل کی بَرَد حُبّ وطن بیرون/به تخت مصرم اماجای در بیت الحزن دارم ”️ درس۱۴
ص۱۲۷ -ش ۳ ازقلمرو ادبی:
بیت موجود حذف
و بیتی از خاقانی جایگزین شده است .
“ز نیرنگ هوا و از فریب آز خاقانی/
دلت خُلد است خالی ساز از طاووس و شیطانش”️ در واژه نامه ص ۱۶۶–
بعد از واژه “خَمّار” واژه
“دارِ ملک: سرزمین ”
افزوده شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸–
در معنی واژه “عطا دادن ”
به جای
“دهش”
واژه
“بخشیدن ” جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸ –
واژه “حسب :…..” حذف
و به جای آن
برحسب: مطابقِ، طبقِ
جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۷۲–
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .️در واژه نامه ص۱۷۲-
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .به کوشش : استاد منصور صالح نیا ،رشت
تغییرات کتاب عربی دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
تغییرات کتاب عربی دوازدهم مشترک چاپ 99
ص 9 اختبر نفسک 2 شماره 4
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 15 تمرین 7 و 8
رنگی شدن دو کلمه ( تمنی و فریسه ) و آوردن ترجمه شان در پاورقیص 19 خط اول
تصحیح کلمه ( إلیها ) به ( إلیه )ص 21 معجم درس 2
حذف کلمه تمنیص 30 تمرین شش
مشکی شدن کلمه ( فریسه ) به دلیل رنگی شدنش در صفحه ای که قبلا عنوان شد.ص 31 تمرین 7
حذف عبارت شماره 1 و جایگزینی عبارت ( أقوی النّاس مَن عفا عدوّه مقتدرا )
حذف انتهای عبارت شماره 2 ( لاوجه له )
حذف کلمه ( انتصر ) از پاورقی همین صفحه و نوشتن کلمه ( عفا : عفو کرد )ص 64 تمرین 7 عبارت 3
برداشتن خط زیر کلمه ( فقر )در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » سرکار خانم آقایی، تهران
تغییرات کتاب عربی دوازدهم انسانی چاپ 99
ص 9 بخش اعلموا لای نفی جنس
عبارت ( لا کنز أغنی …. ) به عبارت ( لا مصیبةَ أعظمُ مِن الجهل ) تغییر یافته است .ص 11 تمرین اول عبارت شماره 4
این عبارت در توضیح کلمه ( لحم ) بود و تغییر داده شده برای توضیح کلمه ( عظم ) به شکل : ( قسمٌ قویٌّ مِن الجسم علیه لحمٌ )ص 12 تمرین سوم شماره 3
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 16 تمرین هفتم
حذف عبارت شماره 1
تغییر در شماره عبارات ( 2 به 1 / 3 به 2 / 4 به 5 / 5 به 7 )
اضافه شدن عبارات شماره 3و 4 و 6
عبارت 3 : ( هذا التّمرینُ سهلٌ و …. أکثرُ الزّملاء خائفونَ ( لیت / إنّ / لکنّ ) ) توجه : اعراب أکثر می بایست منصوب شود و در کتاب اشتباه تایپ شده است .
عبارت 4 : ( قالَ المدیر : ….. طالبَ راسبٌ فی الامتحانات . ( لا / لَن / لَم ) )
عبارت 6 : ( أ لا تعلمُ ….. الصّبرَ مفتاحُ الفَرجِ ؟ ( لکنّ / أنّ / لا ) )ص 17 تمرین هشتم
تغییر در شماره های عبارات
( شماره 1 به 3 / 2 به 4 / 3 به 5 / 4 به 6 / 5 به 7 / 6 به 2 / 7 به 1 ) ( اعداد از راست به چپ )
تغییر عبارت شماره 5 کتاب سال قبل و 7 چاپ 99 به عبارت : ( لیت المسافرَ … الیومَ . ( واصِلٌ . واصِلاً . واصِلٍ ) )ص 35 تمرین هفتم
عبارت شماره 2 به جای 1 نشسته و انتهای عبارت ( لا وجه له ) حذف شده است .
عبارت دوم با حذف عبارت شماره 1 در چاپ 98 به شکل ( أقوی النّاس مَن عفا عدوًّه مقتدراً ) آمده است .
در پاورقی کلمه ( انتصر ) حذف و به جای آن کلمه ( عفا ــُـ : عفو کرد ) آمده است .ص 69 تمرین هشتم
کلمه ( غلاف ) با اینکه کلمه جدید می باشد نه در چاپ 98 و نه در چاپ 99 در پاورقی ترجمه نشده است و لازم است دبیران ترجمه این کلمه را به دانش آموزان بگویند تا یادداشت کنند .در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » خانم آقایی، تهران
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم تجربی ویاضی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸
درس پنجم «قدرت پرواز»:
در ص ۵۲ سوال اول به دو قسمت آورده شده که قسمت اول همان سال قبل ولی در قسمت دوم اضافه شده : « آیا این قوانین مانع اختیار انسان است یا بستری مناسب برای شکوفایی آن ؟ »
سوال دوم همان صفحه چنین آمده : « در این نظام که با اراده الهی اداره می شود ، جایگاه اراده انسان تا کجاست ؟ آیا اراده الهی مانع اراده انسان است؟ »
ص ۵۶ موجود در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده (قسمت : «قبل از پاسخ به این پرسش ………… تامل کنیم .»)
در ص ۵۵ ترجمه آیه «انا هديناه السبيل اما شاكرا اما کفورا » آورده شده . علاوه بر آن در این صفحه در پاراگراف آخر تغییراتی انجام شده : قسمت : «به قله های کمال برسیم » حذف شده | بعد از متن « به پیش می رود » اضافه شده به عبارتی دیگر ، ما در جهانی زندگی می کنیم که قضا و قدر الهی بر آن حاکم است (قانونمند است ) پس در این صورت، آیا قضا و قدر الهی مانع اختیار ما نیست ؟ قبل از پاسخ به این لازم است دو اصطلاح قرآنی ، یعنی «قضا» و «قدر» را بیشتر بشناسیم و در معنا و مفهوم آنها عمیق تر تامل کنیم ».
در ص ۵۶ در قمست قدر و قضای الهی پاراگراف دوم بخش «آیا علومی همچون فیزیک و … می توانستند معنا پیدا کنند » حذف شده و در اول این پاراگراف عبارت « حال با توجه به معنای قضا و قدر » اضافه شده.
همچنین در پاراگراف بعدی قسمت « نسبت به فردای جهان چه تصوری …………………. سپری خواهد شد ؟ » حذف و به جای آن جمله « آیا امکان استفاده از اختیار را در چنین جهانی خواهد داشت ؟ » اضافه شده . * اشعار پروین اعتصامی و همچنین آیه «لاالشمس ينبغي لها ………» موجود در ص ۵۸ در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده .
در قسمت اصلاح یک پندار ص ۵۷ عبارت «برخی چنین پنداشته اند» حذف و عبارت « برخی که می پندارند … » جایگزین آن شده .همچنین در این بخش ، قسمت «حال جهانی را در نظر ………………… می تواند واقعیت خارجی پیدا کند ؟ » حذف شده ومتن «بنابراین ، جهان آفرینش مجموعه ای از قدرها و فضاهای الهی است و این انسان است که باید با تشخیص درست ، بهترین ها را انتخاب کند » اضافه شده است .
درس ششم «سنت های خداوند در زندگی »:
در ص۶۵ در بخش تدبر در قرآن ، آیه « و لا يحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم » حذف شده همچنین در قسمت تکمیل کنید شماره ای که مطابق با آیه محذوف فوق بود حذف شده ( خدواند به کافران مهلت می دهد و آنها از این ………………)
در بخش « سنت سبقت رحمت بر غضب » فرازی از دعای جوشن کبیر همراه با ترجمه اضافه شده « یا من سبقت رحمته غضبه …»
در بخش سنت املا و استدراج قسمت « بطوری که اگر در ابتدا گرفتار می شوند » حذف شده * در ص۷۳حدیث امام صادق (ع) که می فرمایند « هنگامی که خدا خیر بنده اش را …………………… » حذف شده
در بخش برنامه ریزی ص ۷۴ قسمت « اکنون که با برخی از مهم ترین سنت های الهی …………….. برنامه ریزی کنیم » حذف شدهدرس هفتم «بازگشت»:
در ص ۸۴ بخش حیله های شیطان به صورت تیتر آورده شده
در بخش ناامید کردن از رحمت الهی از حیله های شیطان ، رباعیات ابوسعید ابوالخیر « صد بار اگر توبه شکستی بازآ اگر کافروگبر و بت پرستی باز آ … » اضافه شدهدرس هشتم « احکام الهی در زندگی »:
در ص۱۰۳ در بخش عرصه اقتصاد ، شماره ۳ «بکوشیم جامعه و بخصوص بانک های کشور ………………………….. قرار گیرد .» حذف شده و با بقیه ی متن با شماره دو تلفیق شده است . و بعد از متن شماره ۲ و حدیث پیامبر اکرم (ص) آمده است : « برای آشنایی با حلال و حرام در کسب و کار و تجارت باید با احکام تجارت اشنا شویم
«…درس دهم «تمدن جدید و مسئولیت ما »:
در ص ۱۲۷ تمدن های اول و دوم و سوم به پاورقی انتقال یافته و متن اینگونه آورده شده « اروپا شاهد سه تمدن جدید بوده است که آخرین آن یا همان تمدن جدید تقریبا تمامی جوامع جهان امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است ……. »
بخش برداشت که در آخر درس در چاپ ۹۸ بود ، حذف گردیده استتهیه کننده » استاد محمد صادقی -آذربایجان شرقی
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم انسانی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸ :
۱- درس۵ حذف صفحه ۵۸
۲- درس ۵ صفحه ۶۰ حذف شعر پروین اعتصامی و آیه :لاالشمس ینبغی ….
۳- درس۵ صفحه ۶۱ از حدود اختیار انسان تا سر رابطه اختیار انسان با اراده خداوند حذف است.
۴- درس۶ صفحه ۷۱ آیه ۱۷۸ سوره ال عمران با پیام شماره ۵ صفحه ۷۳ حذف است.
۵- صفحه ۷۸ اضافه شدن قسمتی از دعای جوشن کبیر : یا من سبقت …..
۶- درس ۶ شماره ۵(حدیث امام صادق(ع) حذف شده است)
۷- حیله های شیطان تیتر خورده است….
۸- در درس۹ صفحه ۱۱۹ نکته مهم شماره ۲
خط دوم :مستحب است و در مواردی ((واجب کفایی)) قبلاواجب نوشته شده بود.۹- در درس ۱۲ صفحه ی ۱۵۱ بالای صفحه تمدن اول و دوم و سوم حذف شده است.
همکاران محترم توجه کنند شماره ۸- برای تجربی – ریاضی – انسانی به واجب کفایی تغییر کرده است
لازم به ذکر است که تغییرات بسیار جزئی دیگری ایجاد شده است ولی تاثیری در مفهوم مطلب ایجاد نکرده است
با تشکر از مولفین کتاب به دلیل مطلوب شدن درس ۵ که اینگونه درس برای تدریس دبیر بهتر و برای دانش اموزان قابل فهم شده استتهیه کننده :سرکارخانم اعظم وزیری-تهران
-
تغییرات کتاب ادبیات دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
️ درس ۱
ص ۱۵-ش ۵ ازقلمرو زبانی:
شرح وتفسیرمبحث “حذف و انواع آن”
که تاچاپ ۹۸ بوده،در چاپ ۹۹حذف شده است.️ درس ۳
ص۲۸ – ش ۱ از قلمرو ادبی:
بیت حافظ به بیتی از صائب تغییر یافته است.
“نشاط غربت از دل کی بَرَد حُبّ وطن بیرون/به تخت مصرم اماجای در بیت الحزن دارم ”️ درس۱۴
ص۱۲۷ -ش ۳ ازقلمرو ادبی:
بیت موجود حذف
و بیتی از خاقانی جایگزین شده است .
“ز نیرنگ هوا و از فریب آز خاقانی/
دلت خُلد است خالی ساز از طاووس و شیطانش”️ در واژه نامه ص ۱۶۶–
بعد از واژه “خَمّار” واژه
“دارِ ملک: سرزمین ”
افزوده شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸–
در معنی واژه “عطا دادن ”
به جای
“دهش”
واژه
“بخشیدن ” جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸ –
واژه “حسب :…..” حذف
و به جای آن
برحسب: مطابقِ، طبقِ
جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۷۲–
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .️در واژه نامه ص۱۷۲-
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .به کوشش : استاد منصور صالح نیا ،رشت
تغییرات کتاب عربی دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
تغییرات کتاب عربی دوازدهم مشترک چاپ 99
ص 9 اختبر نفسک 2 شماره 4
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 15 تمرین 7 و 8
رنگی شدن دو کلمه ( تمنی و فریسه ) و آوردن ترجمه شان در پاورقیص 19 خط اول
تصحیح کلمه ( إلیها ) به ( إلیه )ص 21 معجم درس 2
حذف کلمه تمنیص 30 تمرین شش
مشکی شدن کلمه ( فریسه ) به دلیل رنگی شدنش در صفحه ای که قبلا عنوان شد.ص 31 تمرین 7
حذف عبارت شماره 1 و جایگزینی عبارت ( أقوی النّاس مَن عفا عدوّه مقتدرا )
حذف انتهای عبارت شماره 2 ( لاوجه له )
حذف کلمه ( انتصر ) از پاورقی همین صفحه و نوشتن کلمه ( عفا : عفو کرد )ص 64 تمرین 7 عبارت 3
برداشتن خط زیر کلمه ( فقر )در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » سرکار خانم آقایی، تهران
تغییرات کتاب عربی دوازدهم انسانی چاپ 99
ص 9 بخش اعلموا لای نفی جنس
عبارت ( لا کنز أغنی …. ) به عبارت ( لا مصیبةَ أعظمُ مِن الجهل ) تغییر یافته است .ص 11 تمرین اول عبارت شماره 4
این عبارت در توضیح کلمه ( لحم ) بود و تغییر داده شده برای توضیح کلمه ( عظم ) به شکل : ( قسمٌ قویٌّ مِن الجسم علیه لحمٌ )ص 12 تمرین سوم شماره 3
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 16 تمرین هفتم
حذف عبارت شماره 1
تغییر در شماره عبارات ( 2 به 1 / 3 به 2 / 4 به 5 / 5 به 7 )
اضافه شدن عبارات شماره 3و 4 و 6
عبارت 3 : ( هذا التّمرینُ سهلٌ و …. أکثرُ الزّملاء خائفونَ ( لیت / إنّ / لکنّ ) ) توجه : اعراب أکثر می بایست منصوب شود و در کتاب اشتباه تایپ شده است .
عبارت 4 : ( قالَ المدیر : ….. طالبَ راسبٌ فی الامتحانات . ( لا / لَن / لَم ) )
عبارت 6 : ( أ لا تعلمُ ….. الصّبرَ مفتاحُ الفَرجِ ؟ ( لکنّ / أنّ / لا ) )ص 17 تمرین هشتم
تغییر در شماره های عبارات
( شماره 1 به 3 / 2 به 4 / 3 به 5 / 4 به 6 / 5 به 7 / 6 به 2 / 7 به 1 ) ( اعداد از راست به چپ )
تغییر عبارت شماره 5 کتاب سال قبل و 7 چاپ 99 به عبارت : ( لیت المسافرَ … الیومَ . ( واصِلٌ . واصِلاً . واصِلٍ ) )ص 35 تمرین هفتم
عبارت شماره 2 به جای 1 نشسته و انتهای عبارت ( لا وجه له ) حذف شده است .
عبارت دوم با حذف عبارت شماره 1 در چاپ 98 به شکل ( أقوی النّاس مَن عفا عدوًّه مقتدراً ) آمده است .
در پاورقی کلمه ( انتصر ) حذف و به جای آن کلمه ( عفا ــُـ : عفو کرد ) آمده است .ص 69 تمرین هشتم
کلمه ( غلاف ) با اینکه کلمه جدید می باشد نه در چاپ 98 و نه در چاپ 99 در پاورقی ترجمه نشده است و لازم است دبیران ترجمه این کلمه را به دانش آموزان بگویند تا یادداشت کنند .در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » خانم آقایی، تهران
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم تجربی ویاضی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸
درس پنجم «قدرت پرواز»:
در ص ۵۲ سوال اول به دو قسمت آورده شده که قسمت اول همان سال قبل ولی در قسمت دوم اضافه شده : « آیا این قوانین مانع اختیار انسان است یا بستری مناسب برای شکوفایی آن ؟ »
سوال دوم همان صفحه چنین آمده : « در این نظام که با اراده الهی اداره می شود ، جایگاه اراده انسان تا کجاست ؟ آیا اراده الهی مانع اراده انسان است؟ »
ص ۵۶ موجود در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده (قسمت : «قبل از پاسخ به این پرسش ………… تامل کنیم .»)
در ص ۵۵ ترجمه آیه «انا هديناه السبيل اما شاكرا اما کفورا » آورده شده . علاوه بر آن در این صفحه در پاراگراف آخر تغییراتی انجام شده : قسمت : «به قله های کمال برسیم » حذف شده | بعد از متن « به پیش می رود » اضافه شده به عبارتی دیگر ، ما در جهانی زندگی می کنیم که قضا و قدر الهی بر آن حاکم است (قانونمند است ) پس در این صورت، آیا قضا و قدر الهی مانع اختیار ما نیست ؟ قبل از پاسخ به این لازم است دو اصطلاح قرآنی ، یعنی «قضا» و «قدر» را بیشتر بشناسیم و در معنا و مفهوم آنها عمیق تر تامل کنیم ».
در ص ۵۶ در قمست قدر و قضای الهی پاراگراف دوم بخش «آیا علومی همچون فیزیک و … می توانستند معنا پیدا کنند » حذف شده و در اول این پاراگراف عبارت « حال با توجه به معنای قضا و قدر » اضافه شده.
همچنین در پاراگراف بعدی قسمت « نسبت به فردای جهان چه تصوری …………………. سپری خواهد شد ؟ » حذف و به جای آن جمله « آیا امکان استفاده از اختیار را در چنین جهانی خواهد داشت ؟ » اضافه شده . * اشعار پروین اعتصامی و همچنین آیه «لاالشمس ينبغي لها ………» موجود در ص ۵۸ در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده .
در قسمت اصلاح یک پندار ص ۵۷ عبارت «برخی چنین پنداشته اند» حذف و عبارت « برخی که می پندارند … » جایگزین آن شده .همچنین در این بخش ، قسمت «حال جهانی را در نظر ………………… می تواند واقعیت خارجی پیدا کند ؟ » حذف شده ومتن «بنابراین ، جهان آفرینش مجموعه ای از قدرها و فضاهای الهی است و این انسان است که باید با تشخیص درست ، بهترین ها را انتخاب کند » اضافه شده است .
درس ششم «سنت های خداوند در زندگی »:
در ص۶۵ در بخش تدبر در قرآن ، آیه « و لا يحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم » حذف شده همچنین در قسمت تکمیل کنید شماره ای که مطابق با آیه محذوف فوق بود حذف شده ( خدواند به کافران مهلت می دهد و آنها از این ………………)
در بخش « سنت سبقت رحمت بر غضب » فرازی از دعای جوشن کبیر همراه با ترجمه اضافه شده « یا من سبقت رحمته غضبه …»
در بخش سنت املا و استدراج قسمت « بطوری که اگر در ابتدا گرفتار می شوند » حذف شده * در ص۷۳حدیث امام صادق (ع) که می فرمایند « هنگامی که خدا خیر بنده اش را …………………… » حذف شده
در بخش برنامه ریزی ص ۷۴ قسمت « اکنون که با برخی از مهم ترین سنت های الهی …………….. برنامه ریزی کنیم » حذف شدهدرس هفتم «بازگشت»:
در ص ۸۴ بخش حیله های شیطان به صورت تیتر آورده شده
در بخش ناامید کردن از رحمت الهی از حیله های شیطان ، رباعیات ابوسعید ابوالخیر « صد بار اگر توبه شکستی بازآ اگر کافروگبر و بت پرستی باز آ … » اضافه شدهدرس هشتم « احکام الهی در زندگی »:
در ص۱۰۳ در بخش عرصه اقتصاد ، شماره ۳ «بکوشیم جامعه و بخصوص بانک های کشور ………………………….. قرار گیرد .» حذف شده و با بقیه ی متن با شماره دو تلفیق شده است . و بعد از متن شماره ۲ و حدیث پیامبر اکرم (ص) آمده است : « برای آشنایی با حلال و حرام در کسب و کار و تجارت باید با احکام تجارت اشنا شویم
«…درس دهم «تمدن جدید و مسئولیت ما »:
در ص ۱۲۷ تمدن های اول و دوم و سوم به پاورقی انتقال یافته و متن اینگونه آورده شده « اروپا شاهد سه تمدن جدید بوده است که آخرین آن یا همان تمدن جدید تقریبا تمامی جوامع جهان امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است ……. »
بخش برداشت که در آخر درس در چاپ ۹۸ بود ، حذف گردیده استتهیه کننده » استاد محمد صادقی -آذربایجان شرقی
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم انسانی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸ :
۱- درس۵ حذف صفحه ۵۸
۲- درس ۵ صفحه ۶۰ حذف شعر پروین اعتصامی و آیه :لاالشمس ینبغی ….
۳- درس۵ صفحه ۶۱ از حدود اختیار انسان تا سر رابطه اختیار انسان با اراده خداوند حذف است.
۴- درس۶ صفحه ۷۱ آیه ۱۷۸ سوره ال عمران با پیام شماره ۵ صفحه ۷۳ حذف است.
۵- صفحه ۷۸ اضافه شدن قسمتی از دعای جوشن کبیر : یا من سبقت …..
۶- درس ۶ شماره ۵(حدیث امام صادق(ع) حذف شده است)
۷- حیله های شیطان تیتر خورده است….
۸- در درس۹ صفحه ۱۱۹ نکته مهم شماره ۲
خط دوم :مستحب است و در مواردی ((واجب کفایی)) قبلاواجب نوشته شده بود.۹- در درس ۱۲ صفحه ی ۱۵۱ بالای صفحه تمدن اول و دوم و سوم حذف شده است.
همکاران محترم توجه کنند شماره ۸- برای تجربی – ریاضی – انسانی به واجب کفایی تغییر کرده است
لازم به ذکر است که تغییرات بسیار جزئی دیگری ایجاد شده است ولی تاثیری در مفهوم مطلب ایجاد نکرده است
با تشکر از مولفین کتاب به دلیل مطلوب شدن درس ۵ که اینگونه درس برای تدریس دبیر بهتر و برای دانش اموزان قابل فهم شده استتهیه کننده :سرکارخانم اعظم وزیری-تهران
Fragile سلام
مرسی
تغییرات بقیه پایه هارو ندارین؟ -
Fragile سلام
مرسی
تغییرات بقیه پایه هارو ندارین؟ -
@f-noori7979 در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
Fragile سلام
مرسی
تغییرات بقیه پایه هارو ندارین؟سلام
خواهش میکنم
این تغییرات کلی بود
بهترین منبع بود ک پیدا کردم چیز دیگه ای نبود
فک کنم تغییرات کلیه ایناFragile در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
@f-noori7979 در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
Fragile سلام
مرسی
تغییرات بقیه پایه هارو ندارین؟سلام
خواهش میکنم
این تغییرات کلی بود
بهترین منبع بود ک پیدا کردم چیز دیگه ای نبود
فک کنم تغییرات کلیه ایناآها
ممنون بازم -
تغییرات کتاب ادبیات دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
️ درس ۱
ص ۱۵-ش ۵ ازقلمرو زبانی:
شرح وتفسیرمبحث “حذف و انواع آن”
که تاچاپ ۹۸ بوده،در چاپ ۹۹حذف شده است.️ درس ۳
ص۲۸ – ش ۱ از قلمرو ادبی:
بیت حافظ به بیتی از صائب تغییر یافته است.
“نشاط غربت از دل کی بَرَد حُبّ وطن بیرون/به تخت مصرم اماجای در بیت الحزن دارم ”️ درس۱۴
ص۱۲۷ -ش ۳ ازقلمرو ادبی:
بیت موجود حذف
و بیتی از خاقانی جایگزین شده است .
“ز نیرنگ هوا و از فریب آز خاقانی/
دلت خُلد است خالی ساز از طاووس و شیطانش”️ در واژه نامه ص ۱۶۶–
بعد از واژه “خَمّار” واژه
“دارِ ملک: سرزمین ”
افزوده شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸–
در معنی واژه “عطا دادن ”
به جای
“دهش”
واژه
“بخشیدن ” جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸ –
واژه “حسب :…..” حذف
و به جای آن
برحسب: مطابقِ، طبقِ
جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۷۲–
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .️در واژه نامه ص۱۷۲-
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .به کوشش : استاد منصور صالح نیا ،رشت
تغییرات کتاب عربی دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
تغییرات کتاب عربی دوازدهم مشترک چاپ 99
ص 9 اختبر نفسک 2 شماره 4
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 15 تمرین 7 و 8
رنگی شدن دو کلمه ( تمنی و فریسه ) و آوردن ترجمه شان در پاورقیص 19 خط اول
تصحیح کلمه ( إلیها ) به ( إلیه )ص 21 معجم درس 2
حذف کلمه تمنیص 30 تمرین شش
مشکی شدن کلمه ( فریسه ) به دلیل رنگی شدنش در صفحه ای که قبلا عنوان شد.ص 31 تمرین 7
حذف عبارت شماره 1 و جایگزینی عبارت ( أقوی النّاس مَن عفا عدوّه مقتدرا )
حذف انتهای عبارت شماره 2 ( لاوجه له )
حذف کلمه ( انتصر ) از پاورقی همین صفحه و نوشتن کلمه ( عفا : عفو کرد )ص 64 تمرین 7 عبارت 3
برداشتن خط زیر کلمه ( فقر )در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » سرکار خانم آقایی، تهران
تغییرات کتاب عربی دوازدهم انسانی چاپ 99
ص 9 بخش اعلموا لای نفی جنس
عبارت ( لا کنز أغنی …. ) به عبارت ( لا مصیبةَ أعظمُ مِن الجهل ) تغییر یافته است .ص 11 تمرین اول عبارت شماره 4
این عبارت در توضیح کلمه ( لحم ) بود و تغییر داده شده برای توضیح کلمه ( عظم ) به شکل : ( قسمٌ قویٌّ مِن الجسم علیه لحمٌ )ص 12 تمرین سوم شماره 3
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 16 تمرین هفتم
حذف عبارت شماره 1
تغییر در شماره عبارات ( 2 به 1 / 3 به 2 / 4 به 5 / 5 به 7 )
اضافه شدن عبارات شماره 3و 4 و 6
عبارت 3 : ( هذا التّمرینُ سهلٌ و …. أکثرُ الزّملاء خائفونَ ( لیت / إنّ / لکنّ ) ) توجه : اعراب أکثر می بایست منصوب شود و در کتاب اشتباه تایپ شده است .
عبارت 4 : ( قالَ المدیر : ….. طالبَ راسبٌ فی الامتحانات . ( لا / لَن / لَم ) )
عبارت 6 : ( أ لا تعلمُ ….. الصّبرَ مفتاحُ الفَرجِ ؟ ( لکنّ / أنّ / لا ) )ص 17 تمرین هشتم
تغییر در شماره های عبارات
( شماره 1 به 3 / 2 به 4 / 3 به 5 / 4 به 6 / 5 به 7 / 6 به 2 / 7 به 1 ) ( اعداد از راست به چپ )
تغییر عبارت شماره 5 کتاب سال قبل و 7 چاپ 99 به عبارت : ( لیت المسافرَ … الیومَ . ( واصِلٌ . واصِلاً . واصِلٍ ) )ص 35 تمرین هفتم
عبارت شماره 2 به جای 1 نشسته و انتهای عبارت ( لا وجه له ) حذف شده است .
عبارت دوم با حذف عبارت شماره 1 در چاپ 98 به شکل ( أقوی النّاس مَن عفا عدوًّه مقتدراً ) آمده است .
در پاورقی کلمه ( انتصر ) حذف و به جای آن کلمه ( عفا ــُـ : عفو کرد ) آمده است .ص 69 تمرین هشتم
کلمه ( غلاف ) با اینکه کلمه جدید می باشد نه در چاپ 98 و نه در چاپ 99 در پاورقی ترجمه نشده است و لازم است دبیران ترجمه این کلمه را به دانش آموزان بگویند تا یادداشت کنند .در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » خانم آقایی، تهران
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم تجربی ویاضی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸
درس پنجم «قدرت پرواز»:
در ص ۵۲ سوال اول به دو قسمت آورده شده که قسمت اول همان سال قبل ولی در قسمت دوم اضافه شده : « آیا این قوانین مانع اختیار انسان است یا بستری مناسب برای شکوفایی آن ؟ »
سوال دوم همان صفحه چنین آمده : « در این نظام که با اراده الهی اداره می شود ، جایگاه اراده انسان تا کجاست ؟ آیا اراده الهی مانع اراده انسان است؟ »
ص ۵۶ موجود در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده (قسمت : «قبل از پاسخ به این پرسش ………… تامل کنیم .»)
در ص ۵۵ ترجمه آیه «انا هديناه السبيل اما شاكرا اما کفورا » آورده شده . علاوه بر آن در این صفحه در پاراگراف آخر تغییراتی انجام شده : قسمت : «به قله های کمال برسیم » حذف شده | بعد از متن « به پیش می رود » اضافه شده به عبارتی دیگر ، ما در جهانی زندگی می کنیم که قضا و قدر الهی بر آن حاکم است (قانونمند است ) پس در این صورت، آیا قضا و قدر الهی مانع اختیار ما نیست ؟ قبل از پاسخ به این لازم است دو اصطلاح قرآنی ، یعنی «قضا» و «قدر» را بیشتر بشناسیم و در معنا و مفهوم آنها عمیق تر تامل کنیم ».
در ص ۵۶ در قمست قدر و قضای الهی پاراگراف دوم بخش «آیا علومی همچون فیزیک و … می توانستند معنا پیدا کنند » حذف شده و در اول این پاراگراف عبارت « حال با توجه به معنای قضا و قدر » اضافه شده.
همچنین در پاراگراف بعدی قسمت « نسبت به فردای جهان چه تصوری …………………. سپری خواهد شد ؟ » حذف و به جای آن جمله « آیا امکان استفاده از اختیار را در چنین جهانی خواهد داشت ؟ » اضافه شده . * اشعار پروین اعتصامی و همچنین آیه «لاالشمس ينبغي لها ………» موجود در ص ۵۸ در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده .
در قسمت اصلاح یک پندار ص ۵۷ عبارت «برخی چنین پنداشته اند» حذف و عبارت « برخی که می پندارند … » جایگزین آن شده .همچنین در این بخش ، قسمت «حال جهانی را در نظر ………………… می تواند واقعیت خارجی پیدا کند ؟ » حذف شده ومتن «بنابراین ، جهان آفرینش مجموعه ای از قدرها و فضاهای الهی است و این انسان است که باید با تشخیص درست ، بهترین ها را انتخاب کند » اضافه شده است .
درس ششم «سنت های خداوند در زندگی »:
در ص۶۵ در بخش تدبر در قرآن ، آیه « و لا يحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم » حذف شده همچنین در قسمت تکمیل کنید شماره ای که مطابق با آیه محذوف فوق بود حذف شده ( خدواند به کافران مهلت می دهد و آنها از این ………………)
در بخش « سنت سبقت رحمت بر غضب » فرازی از دعای جوشن کبیر همراه با ترجمه اضافه شده « یا من سبقت رحمته غضبه …»
در بخش سنت املا و استدراج قسمت « بطوری که اگر در ابتدا گرفتار می شوند » حذف شده * در ص۷۳حدیث امام صادق (ع) که می فرمایند « هنگامی که خدا خیر بنده اش را …………………… » حذف شده
در بخش برنامه ریزی ص ۷۴ قسمت « اکنون که با برخی از مهم ترین سنت های الهی …………….. برنامه ریزی کنیم » حذف شدهدرس هفتم «بازگشت»:
در ص ۸۴ بخش حیله های شیطان به صورت تیتر آورده شده
در بخش ناامید کردن از رحمت الهی از حیله های شیطان ، رباعیات ابوسعید ابوالخیر « صد بار اگر توبه شکستی بازآ اگر کافروگبر و بت پرستی باز آ … » اضافه شدهدرس هشتم « احکام الهی در زندگی »:
در ص۱۰۳ در بخش عرصه اقتصاد ، شماره ۳ «بکوشیم جامعه و بخصوص بانک های کشور ………………………….. قرار گیرد .» حذف شده و با بقیه ی متن با شماره دو تلفیق شده است . و بعد از متن شماره ۲ و حدیث پیامبر اکرم (ص) آمده است : « برای آشنایی با حلال و حرام در کسب و کار و تجارت باید با احکام تجارت اشنا شویم
«…درس دهم «تمدن جدید و مسئولیت ما »:
در ص ۱۲۷ تمدن های اول و دوم و سوم به پاورقی انتقال یافته و متن اینگونه آورده شده « اروپا شاهد سه تمدن جدید بوده است که آخرین آن یا همان تمدن جدید تقریبا تمامی جوامع جهان امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است ……. »
بخش برداشت که در آخر درس در چاپ ۹۸ بود ، حذف گردیده استتهیه کننده » استاد محمد صادقی -آذربایجان شرقی
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم انسانی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸ :
۱- درس۵ حذف صفحه ۵۸
۲- درس ۵ صفحه ۶۰ حذف شعر پروین اعتصامی و آیه :لاالشمس ینبغی ….
۳- درس۵ صفحه ۶۱ از حدود اختیار انسان تا سر رابطه اختیار انسان با اراده خداوند حذف است.
۴- درس۶ صفحه ۷۱ آیه ۱۷۸ سوره ال عمران با پیام شماره ۵ صفحه ۷۳ حذف است.
۵- صفحه ۷۸ اضافه شدن قسمتی از دعای جوشن کبیر : یا من سبقت …..
۶- درس ۶ شماره ۵(حدیث امام صادق(ع) حذف شده است)
۷- حیله های شیطان تیتر خورده است….
۸- در درس۹ صفحه ۱۱۹ نکته مهم شماره ۲
خط دوم :مستحب است و در مواردی ((واجب کفایی)) قبلاواجب نوشته شده بود.۹- در درس ۱۲ صفحه ی ۱۵۱ بالای صفحه تمدن اول و دوم و سوم حذف شده است.
همکاران محترم توجه کنند شماره ۸- برای تجربی – ریاضی – انسانی به واجب کفایی تغییر کرده است
لازم به ذکر است که تغییرات بسیار جزئی دیگری ایجاد شده است ولی تاثیری در مفهوم مطلب ایجاد نکرده است
با تشکر از مولفین کتاب به دلیل مطلوب شدن درس ۵ که اینگونه درس برای تدریس دبیر بهتر و برای دانش اموزان قابل فهم شده استتهیه کننده :سرکارخانم اعظم وزیری-تهران
Fragile عالی بود ممنون
این تغییرات رو از کجا میشه دانلود کرد واسه پایه و درس های تخصصی رو؟ -
Fragile عالی بود ممنون
این تغییرات رو از کجا میشه دانلود کرد واسه پایه و درس های تخصصی رو؟امیرحسین صیدی در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
Fragile عالی بود ممنون
این تغییرات رو از کجا میشه دانلود کرد واسه پایه و درس های تخصصی رو؟خواهش میکنم
منظورتونو متوجه نشدم ینی چی تغییرات و دانلود کنید؟ -
امیرحسین صیدی در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
Fragile عالی بود ممنون
این تغییرات رو از کجا میشه دانلود کرد واسه پایه و درس های تخصصی رو؟خواهش میکنم
منظورتونو متوجه نشدم ینی چی تغییرات و دانلود کنید؟Fragile منظورم اینه شما این تغییرات رو از کجا پیدا کردید؟
-
Fragile منظورم اینه شما این تغییرات رو از کجا پیدا کردید؟
امیرحسین صیدی در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
Fragile منظورم اینه شما این تغییرات رو از کجا پیدا کردید؟
سایت پی سی کنکور ...
تمامش اینجا نوشته شده ولی اگ پی دی اف میخواین
من فردا پی دی اف میکنم میفرسم انجمن -
امیرحسین صیدی در من و تغییرات(عمومی۱۴۰۰
) گفته است:
Fragile منظورم اینه شما این تغییرات رو از کجا پیدا کردید؟
سایت پی سی کنکور ...
تمامش اینجا نوشته شده ولی اگ پی دی اف میخواین
من فردا پی دی اف میکنم میفرسم انجمنFragile خیلی ممنون ، همون دنبال سایتش بودم
-
تغییرات کتاب ادبیات دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
️ درس ۱
ص ۱۵-ش ۵ ازقلمرو زبانی:
شرح وتفسیرمبحث “حذف و انواع آن”
که تاچاپ ۹۸ بوده،در چاپ ۹۹حذف شده است.️ درس ۳
ص۲۸ – ش ۱ از قلمرو ادبی:
بیت حافظ به بیتی از صائب تغییر یافته است.
“نشاط غربت از دل کی بَرَد حُبّ وطن بیرون/به تخت مصرم اماجای در بیت الحزن دارم ”️ درس۱۴
ص۱۲۷ -ش ۳ ازقلمرو ادبی:
بیت موجود حذف
و بیتی از خاقانی جایگزین شده است .
“ز نیرنگ هوا و از فریب آز خاقانی/
دلت خُلد است خالی ساز از طاووس و شیطانش”️ در واژه نامه ص ۱۶۶–
بعد از واژه “خَمّار” واژه
“دارِ ملک: سرزمین ”
افزوده شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸–
در معنی واژه “عطا دادن ”
به جای
“دهش”
واژه
“بخشیدن ” جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۶۸ –
واژه “حسب :…..” حذف
و به جای آن
برحسب: مطابقِ، طبقِ
جایگزین شده است .️ در واژه نامه ص۱۷۲–
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .️در واژه نامه ص۱۷۲-
در معنی واژه “اندیشه”واژه
بدگمانی حذف شده است .به کوشش : استاد منصور صالح نیا ،رشت
تغییرات کتاب عربی دوازدهم چاپ 99 نسبت به چاپ 98(برای کنکور 1400)
تغییرات کتاب عربی دوازدهم مشترک چاپ 99
ص 9 اختبر نفسک 2 شماره 4
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 15 تمرین 7 و 8
رنگی شدن دو کلمه ( تمنی و فریسه ) و آوردن ترجمه شان در پاورقیص 19 خط اول
تصحیح کلمه ( إلیها ) به ( إلیه )ص 21 معجم درس 2
حذف کلمه تمنیص 30 تمرین شش
مشکی شدن کلمه ( فریسه ) به دلیل رنگی شدنش در صفحه ای که قبلا عنوان شد.ص 31 تمرین 7
حذف عبارت شماره 1 و جایگزینی عبارت ( أقوی النّاس مَن عفا عدوّه مقتدرا )
حذف انتهای عبارت شماره 2 ( لاوجه له )
حذف کلمه ( انتصر ) از پاورقی همین صفحه و نوشتن کلمه ( عفا : عفو کرد )ص 64 تمرین 7 عبارت 3
برداشتن خط زیر کلمه ( فقر )در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » سرکار خانم آقایی، تهران
تغییرات کتاب عربی دوازدهم انسانی چاپ 99
ص 9 بخش اعلموا لای نفی جنس
عبارت ( لا کنز أغنی …. ) به عبارت ( لا مصیبةَ أعظمُ مِن الجهل ) تغییر یافته است .ص 11 تمرین اول عبارت شماره 4
این عبارت در توضیح کلمه ( لحم ) بود و تغییر داده شده برای توضیح کلمه ( عظم ) به شکل : ( قسمٌ قویٌّ مِن الجسم علیه لحمٌ )ص 12 تمرین سوم شماره 3
تغییر در ترجمه به شکل ( { ای } پروردگار ما ، آنچه را هیچ توانی نسبت به آن نداریم بر ما ….. )ص 16 تمرین هفتم
حذف عبارت شماره 1
تغییر در شماره عبارات ( 2 به 1 / 3 به 2 / 4 به 5 / 5 به 7 )
اضافه شدن عبارات شماره 3و 4 و 6
عبارت 3 : ( هذا التّمرینُ سهلٌ و …. أکثرُ الزّملاء خائفونَ ( لیت / إنّ / لکنّ ) ) توجه : اعراب أکثر می بایست منصوب شود و در کتاب اشتباه تایپ شده است .
عبارت 4 : ( قالَ المدیر : ….. طالبَ راسبٌ فی الامتحانات . ( لا / لَن / لَم ) )
عبارت 6 : ( أ لا تعلمُ ….. الصّبرَ مفتاحُ الفَرجِ ؟ ( لکنّ / أنّ / لا ) )ص 17 تمرین هشتم
تغییر در شماره های عبارات
( شماره 1 به 3 / 2 به 4 / 3 به 5 / 4 به 6 / 5 به 7 / 6 به 2 / 7 به 1 ) ( اعداد از راست به چپ )
تغییر عبارت شماره 5 کتاب سال قبل و 7 چاپ 99 به عبارت : ( لیت المسافرَ … الیومَ . ( واصِلٌ . واصِلاً . واصِلٍ ) )ص 35 تمرین هفتم
عبارت شماره 2 به جای 1 نشسته و انتهای عبارت ( لا وجه له ) حذف شده است .
عبارت دوم با حذف عبارت شماره 1 در چاپ 98 به شکل ( أقوی النّاس مَن عفا عدوًّه مقتدراً ) آمده است .
در پاورقی کلمه ( انتصر ) حذف و به جای آن کلمه ( عفا ــُـ : عفو کرد ) آمده است .ص 69 تمرین هشتم
کلمه ( غلاف ) با اینکه کلمه جدید می باشد نه در چاپ 98 و نه در چاپ 99 در پاورقی ترجمه نشده است و لازم است دبیران ترجمه این کلمه را به دانش آموزان بگویند تا یادداشت کنند .در نهایت حذف معجم انتهای کتاب
تهیه کننده » خانم آقایی، تهران
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم تجربی ویاضی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸
درس پنجم «قدرت پرواز»:
در ص ۵۲ سوال اول به دو قسمت آورده شده که قسمت اول همان سال قبل ولی در قسمت دوم اضافه شده : « آیا این قوانین مانع اختیار انسان است یا بستری مناسب برای شکوفایی آن ؟ »
سوال دوم همان صفحه چنین آمده : « در این نظام که با اراده الهی اداره می شود ، جایگاه اراده انسان تا کجاست ؟ آیا اراده الهی مانع اراده انسان است؟ »
ص ۵۶ موجود در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده (قسمت : «قبل از پاسخ به این پرسش ………… تامل کنیم .»)
در ص ۵۵ ترجمه آیه «انا هديناه السبيل اما شاكرا اما کفورا » آورده شده . علاوه بر آن در این صفحه در پاراگراف آخر تغییراتی انجام شده : قسمت : «به قله های کمال برسیم » حذف شده | بعد از متن « به پیش می رود » اضافه شده به عبارتی دیگر ، ما در جهانی زندگی می کنیم که قضا و قدر الهی بر آن حاکم است (قانونمند است ) پس در این صورت، آیا قضا و قدر الهی مانع اختیار ما نیست ؟ قبل از پاسخ به این لازم است دو اصطلاح قرآنی ، یعنی «قضا» و «قدر» را بیشتر بشناسیم و در معنا و مفهوم آنها عمیق تر تامل کنیم ».
در ص ۵۶ در قمست قدر و قضای الهی پاراگراف دوم بخش «آیا علومی همچون فیزیک و … می توانستند معنا پیدا کنند » حذف شده و در اول این پاراگراف عبارت « حال با توجه به معنای قضا و قدر » اضافه شده.
همچنین در پاراگراف بعدی قسمت « نسبت به فردای جهان چه تصوری …………………. سپری خواهد شد ؟ » حذف و به جای آن جمله « آیا امکان استفاده از اختیار را در چنین جهانی خواهد داشت ؟ » اضافه شده . * اشعار پروین اعتصامی و همچنین آیه «لاالشمس ينبغي لها ………» موجود در ص ۵۸ در چاپ ۹۸ در چاپ ۹۹ حذف گردیده .
در قسمت اصلاح یک پندار ص ۵۷ عبارت «برخی چنین پنداشته اند» حذف و عبارت « برخی که می پندارند … » جایگزین آن شده .همچنین در این بخش ، قسمت «حال جهانی را در نظر ………………… می تواند واقعیت خارجی پیدا کند ؟ » حذف شده ومتن «بنابراین ، جهان آفرینش مجموعه ای از قدرها و فضاهای الهی است و این انسان است که باید با تشخیص درست ، بهترین ها را انتخاب کند » اضافه شده است .
درس ششم «سنت های خداوند در زندگی »:
در ص۶۵ در بخش تدبر در قرآن ، آیه « و لا يحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم » حذف شده همچنین در قسمت تکمیل کنید شماره ای که مطابق با آیه محذوف فوق بود حذف شده ( خدواند به کافران مهلت می دهد و آنها از این ………………)
در بخش « سنت سبقت رحمت بر غضب » فرازی از دعای جوشن کبیر همراه با ترجمه اضافه شده « یا من سبقت رحمته غضبه …»
در بخش سنت املا و استدراج قسمت « بطوری که اگر در ابتدا گرفتار می شوند » حذف شده * در ص۷۳حدیث امام صادق (ع) که می فرمایند « هنگامی که خدا خیر بنده اش را …………………… » حذف شده
در بخش برنامه ریزی ص ۷۴ قسمت « اکنون که با برخی از مهم ترین سنت های الهی …………….. برنامه ریزی کنیم » حذف شدهدرس هفتم «بازگشت»:
در ص ۸۴ بخش حیله های شیطان به صورت تیتر آورده شده
در بخش ناامید کردن از رحمت الهی از حیله های شیطان ، رباعیات ابوسعید ابوالخیر « صد بار اگر توبه شکستی بازآ اگر کافروگبر و بت پرستی باز آ … » اضافه شدهدرس هشتم « احکام الهی در زندگی »:
در ص۱۰۳ در بخش عرصه اقتصاد ، شماره ۳ «بکوشیم جامعه و بخصوص بانک های کشور ………………………….. قرار گیرد .» حذف شده و با بقیه ی متن با شماره دو تلفیق شده است . و بعد از متن شماره ۲ و حدیث پیامبر اکرم (ص) آمده است : « برای آشنایی با حلال و حرام در کسب و کار و تجارت باید با احکام تجارت اشنا شویم
«…درس دهم «تمدن جدید و مسئولیت ما »:
در ص ۱۲۷ تمدن های اول و دوم و سوم به پاورقی انتقال یافته و متن اینگونه آورده شده « اروپا شاهد سه تمدن جدید بوده است که آخرین آن یا همان تمدن جدید تقریبا تمامی جوامع جهان امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است ……. »
بخش برداشت که در آخر درس در چاپ ۹۸ بود ، حذف گردیده استتهیه کننده » استاد محمد صادقی -آذربایجان شرقی
مقایسه تغییرات دین وزندگی دوازدهم انسانی چاپ ۹۹ باچاپ ۹۸ :
۱- درس۵ حذف صفحه ۵۸
۲- درس ۵ صفحه ۶۰ حذف شعر پروین اعتصامی و آیه :لاالشمس ینبغی ….
۳- درس۵ صفحه ۶۱ از حدود اختیار انسان تا سر رابطه اختیار انسان با اراده خداوند حذف است.
۴- درس۶ صفحه ۷۱ آیه ۱۷۸ سوره ال عمران با پیام شماره ۵ صفحه ۷۳ حذف است.
۵- صفحه ۷۸ اضافه شدن قسمتی از دعای جوشن کبیر : یا من سبقت …..
۶- درس ۶ شماره ۵(حدیث امام صادق(ع) حذف شده است)
۷- حیله های شیطان تیتر خورده است….
۸- در درس۹ صفحه ۱۱۹ نکته مهم شماره ۲
خط دوم :مستحب است و در مواردی ((واجب کفایی)) قبلاواجب نوشته شده بود.۹- در درس ۱۲ صفحه ی ۱۵۱ بالای صفحه تمدن اول و دوم و سوم حذف شده است.
همکاران محترم توجه کنند شماره ۸- برای تجربی – ریاضی – انسانی به واجب کفایی تغییر کرده است
لازم به ذکر است که تغییرات بسیار جزئی دیگری ایجاد شده است ولی تاثیری در مفهوم مطلب ایجاد نکرده است
با تشکر از مولفین کتاب به دلیل مطلوب شدن درس ۵ که اینگونه درس برای تدریس دبیر بهتر و برای دانش اموزان قابل فهم شده استتهیه کننده :سرکارخانم اعظم وزیری-تهران