۴ اسفند
-
سلام 🌱
سوالاتمو از این آزمون اینجا می پرسم ✨
بچه-های-تجربی-کنکور-1403
دوازدهم -

میشه قسمت دوم گزینه ۴ رو توضیح بدید
پاسخنامه میگه چون گفته به طور قطع غلط میشه -
سلام خسته نباشید...
طبق متن کتاب گفته شده در صورت دریافت انرژی ممکن است الکترون از مدار خود خارج شود،ما میدونیم که الکترون با دریافت یک انرژی معین از مدار خارج میشه پس اگر کمتر یا بیشتر از اون مقدار باشه از مدارش خارج نمیشه،هر انرژی ینی کمتر،به اندازه یا بیشتر. -
سلام خسته نباشید...
طبق متن کتاب گفته شده در صورت دریافت انرژی ممکن است الکترون از مدار خود خارج شود،ما میدونیم که الکترون با دریافت یک انرژی معین از مدار خارج میشه پس اگر کمتر یا بیشتر از اون مقدار باشه از مدارش خارج نمیشه،هر انرژی ینی کمتر،به اندازه یا بیشتر.@O-P-S
آها فهمیدم مرسی ،یه سوال دیگه هم بپرسم
پس یعنی توی فتوسیستم ۲ الکترون ها توی مرکز واکنش فقط در صورتی که طول موج نور ۶۸۰ نانومتر باشه برانگیخته میشن؟ -
@O-P-S
آها فهمیدم مرسی ،یه سوال دیگه هم بپرسم
پس یعنی توی فتوسیستم ۲ الکترون ها توی مرکز واکنش فقط در صورتی که طول موج نور ۶۸۰ نانومتر باشه برانگیخته میشن؟پرستو بابایی ببیند وقتی میگیم حداکثر جذب یعنی تو اون طول موج بیشترین جذب انرژی رو داره ولی ما طبق متن کتاب و شکل کتاب میدونیم که مرکز واکنش انرژی رو از چندین انتن دریافت میکنه مثلا تو طول موج 700 طول 450 رنگیزه های دیگه هم جذب انرژی دارند و انرژی رو به مرکز واکنش منتقل میکنند این مقدار میتونه همون مقدار معین باشه که نیاز الکترون برانگیخته بشه
اینطوری خلاصه بگم راندمان کلروفیل a در فتوسیستم 2 تو طول موج 680 بیشترین مقدار هست. -
پرستو بابایی ببیند وقتی میگیم حداکثر جذب یعنی تو اون طول موج بیشترین جذب انرژی رو داره ولی ما طبق متن کتاب و شکل کتاب میدونیم که مرکز واکنش انرژی رو از چندین انتن دریافت میکنه مثلا تو طول موج 700 طول 450 رنگیزه های دیگه هم جذب انرژی دارند و انرژی رو به مرکز واکنش منتقل میکنند این مقدار میتونه همون مقدار معین باشه که نیاز الکترون برانگیخته بشه
اینطوری خلاصه بگم راندمان کلروفیل a در فتوسیستم 2 تو طول موج 680 بیشترین مقدار هست.@O-P-S
درسته الان متوجه شدم 🌱 -
@O-P-S
درسته الان متوجه شدم 🌱پرستو بابایی خیلیم عالی.
-

بچه ها برای گزینه ۳
توی شکلی که چرخه کالوین رو نشون میده مگه تولید ADP به تولید NADP+ مقدم نیست ؟
اصلا توی تبدیل ATP به ADP مگه جدا شدن گروه فسفات نداریم ؟
فکر کنم مرحله بعدش رو در نظر گرفته برای اینجا اونجایی که ۱۲ تا فسفات آزاد میشه -

بچه ها برای گزینه ۳
توی شکلی که چرخه کالوین رو نشون میده مگه تولید ADP به تولید NADP+ مقدم نیست ؟
اصلا توی تبدیل ATP به ADP مگه جدا شدن گروه فسفات نداریم ؟
فکر کنم مرحله بعدش رو در نظر گرفته برای اینجا اونجایی که ۱۲ تا فسفات آزاد میشهپرستو بابایی یکی از قشنگ ترین تست های امروز قلمچی بود بنظرم طبق بررسی که کردم من...
ببینید تو تصویر کتاب درسی تقدم تاخر رو مشخص کرده بزارید اپلود کنم

اینجا 12 فسفات ازاد شده مربوط به مصرف همون ATP ها هستش که خروج از چرخه رو بعد از مصرف NADPH در نظر گرفته -

بچه ها برای گزینه ۳
توی شکلی که چرخه کالوین رو نشون میده مگه تولید ADP به تولید NADP+ مقدم نیست ؟
اصلا توی تبدیل ATP به ADP مگه جدا شدن گروه فسفات نداریم ؟
فکر کنم مرحله بعدش رو در نظر گرفته برای اینجا اونجایی که ۱۲ تا فسفات آزاد میشهپرستو بابایی اینطور که کتاب شکلش رو کشیده و خارج شدن P رو از تولید ADP فاصله داده بنظرم میاد (حدسه) اون P تا قبل از مصرف NADPH متصل به مولکول داخل چرخه می مونه و بعد از اکسایشی که NADPH انجام میده اون P اتصالش از مولکول قطع میشه و خارج میشه
-
البته خانوم بابایی این موضوع یکم خارج از کتابه و زیست شناسی دوازدهم چرخه رو ناقص رسم کرده،در واقعا در مرحله اول ATP مصرف میشه،زمانی که مصرف میشه این فسفات های به اسید سه کربنه ما متصل میشن و اسید سه کربنه دو فسفاته رو تشکیل میدن بعدش NADPH میاد و مصرف میشه و اونجا دوباره این فسفات ازش جدا میشه و وارد فضای بستره میشه کتاب درسی دو مرحله رو یک مرحله کرده.
-

پیرو توضیحاتم اینو هم ببینید چرخه کامل تره. -
@O-P-S
آدمک
چقدر جالب شد!
پرستو بابایی در فتوسنتز🌱 گفته است:
بچه ها برای گزینه ۱

این مگه تک فسفاته نیست؟؟🤧دقیقا مثل این تست مشابه که توی ازمون هدف گذاری بود...
در نهایت نتیجه می گیریم که :- تولید ATP به ADP به معنای آزاد شدن فسفات نیست!
- حالا اون یه گروه فسفاتی که جدا میشه میره کجا ؟ به اسید فسفاته اضافه میشه:)
ممنونم ✨
-
@O-P-S
آدمک
چقدر جالب شد!
پرستو بابایی در فتوسنتز🌱 گفته است:
بچه ها برای گزینه ۱

این مگه تک فسفاته نیست؟؟🤧دقیقا مثل این تست مشابه که توی ازمون هدف گذاری بود...
در نهایت نتیجه می گیریم که :- تولید ATP به ADP به معنای آزاد شدن فسفات نیست!
- حالا اون یه گروه فسفاتی که جدا میشه میره کجا ؟ به اسید فسفاته اضافه میشه:)
ممنونم ✨
پرستو بابایی در ۴ اسفند گفته است:
تولید ATP به ADP به معنای آزاد شدن فسفات نیست!
حالا اون یه گروه فسفاتی که جدا میشه میره کجا ؟ به اسید فسفاته اضافه میشه:)این گزاره درست هست اما نمیشه با توجه به کتاب برداشتش کرد
-
پرستو بابایی در ۴ اسفند گفته است:
تولید ATP به ADP به معنای آزاد شدن فسفات نیست!
حالا اون یه گروه فسفاتی که جدا میشه میره کجا ؟ به اسید فسفاته اضافه میشه:)این گزاره درست هست اما نمیشه با توجه به کتاب برداشتش کرد
@O-P-S
آره و متاسفانه چه توی چرخه کالوین چه توی چرخه کربس که کتاب کامل اشاره نکرده انتظار دارن ما بدونیم 💔🚶🏻 -
@O-P-S
آره و متاسفانه چه توی چرخه کالوین چه توی چرخه کربس که کتاب کامل اشاره نکرده انتظار دارن ما بدونیم 💔🚶🏻پرستو بابایی نمیشه و نمیتونن کامل بیان کن چون بعدش ابهامات زیاد تری پیش میاد
چون زیست تنها نیست و همه رشته ها داخلش دخیل هستند برای همین سخته بخوان مستقل مطالب رو پیش ببرند -
سوال بعدی

در مورد گزینه ۲
من اینو برای اینکه گفته بود تخمک رد کردم
اما علتی که پاسخنامه آورده

علتی که من براش آوردم درسته دیگه آره ؟ نباید می گفت اووسیت ثانویه ؟ -
سوال بعدی

در مورد گزینه ۲
من اینو برای اینکه گفته بود تخمک رد کردم
اما علتی که پاسخنامه آورده

علتی که من براش آوردم درسته دیگه آره ؟ نباید می گفت اووسیت ثانویه ؟پرستو بابایی سلام بعد از اینکه تخمک تشکیل میشه هنوزم اطرافش سلول ها هستن پس قسمت اول درسته و غلط بودنش فقط مربوط به همون اینکه این فرایند برای قبل لقاح هست
-
پرستو بابایی سلام بعد از اینکه تخمک تشکیل میشه هنوزم اطرافش سلول ها هستن پس قسمت اول درسته و غلط بودنش فقط مربوط به همون اینکه این فرایند برای قبل لقاح هست
@O-P-S
آخه اینجا داره میگه برای عبور اسپرم ،یعنی هنوز لقاح انجام نشده که تخمک تشکیل بشه 🤧
شایدم لقاح انجام شده و حالا یه اسپرم دیگه می خواد رد شه...نمی دونم -
@O-P-S
آخه اینجا داره میگه برای عبور اسپرم ،یعنی هنوز لقاح انجام نشده که تخمک تشکیل بشه 🤧
شایدم لقاح انجام شده و حالا یه اسپرم دیگه می خواد رد شه...نمی دونمپرستو بابایی وقتی لقاح انجام میشه و جدار لقاحی تشکیل میشه دیگه اسپرم نمیتونه وارد بشه ولی میتونه از بین سلول های اطراف تخمک رد شه(که بعدش به جدار لقاحی میخوره)


