@asd-h در شبکه هادی و صفحات بینابینی گفته است:
سلام🙋♀️
فرق شبکه هادی و صفحات بینابینی چیه؟؟
هر دوتاشون خب دارن پیام رو پخش میکنن !! بعدش شبکه هادی فقط میتونه سلول های خودشو یعنی فقط ۱ درصد از سلول های ماهیچه قلب رو منقبض کنه؟؟ یا بقیشو هم میتونه؟؟
بعدش اگه در سلول های بطن ها تحریک الکتریکی قرار بدیم ، شبکه هادی پخششون میکنه یا صفحلت بینابینی؟؟ تو کتاب تست گفته بود که فقط صفحات بینابینی پخش میکنه !! ولی خب چرا شبکه هادی پخش نمیکنه؟؟🤷♀️🤔
۱. شبکه هادی، به بعضی از سلول های ماهیچه ای تخصص یافته برای تولید و هدایت پیام الکتریکی گفته میشه. در حالی که صفحات بینابینی اصلاً سلول نیست. یک ویژگی (میشه گفت پل ارتباطی) بین دو سلول قلبی هست که باعث انتقال سریعتر پیام میشه. از اساس و ساختار و عملکرد فرق دارند.
۲. شبکه هادی به طور خود به خودی، عامل شروع اولیه ضربان قلب یا بهتره بگیم پیام الکتریکی هست. بعد، پیام رو پخش میکنه، اما این پخش کردن تعریف مشخص داره. یعنی اینکه پیام رو از گره سینوسی دهلیزی که میسازه و به سمت دهلیز چپ میبره. از اونجا به بعد چطور؟ پیام رو به سلول های ماهیچه ای دهلیز چپ منتقل میکنه و پس از اون، خود سلول ها به کمک صفحات بینابینی با سرعت بیشتری پیام رو منتقل میکنند به همدیگه (دست به دست میکنن! بده بغلی ...!)
۳. همچنین، شبکه هادی مسئول ساخت پیام و سپس انتقالش به بطن ها است و پیام رو به سلول های بطنی منتقل میکنه، اما نه به تک تک سلولا. به بعضیا پیام رو میده، اون بعضیا زحمتشو میکشند به بقیه هم میرسونند. این زحمت رسوندن پیام توسط یه سلول قلبی به مجاورش سریع انجام میشه، چون صفحات بینابینی دارند.

