مشاوره ی شماره 6
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت تمام دانش آموزان عزیز آلاء
ایام به کام باشه، در ا ین فایل صوتی می خوایم در مورد نحوه مدریت آزمون صحبت کنیم.
مدیریت آزمون در سه پارامتر کلی مدیریت نحوۀ تست زدن، مدیریت زمان و مدریت انرژی تقسیم بندی می شه. در قسمت مدیریت تست زدن خودش سه بخش مهم داره
بخش اول میشه محاسبۀ تخمینی درصد هر درس قبل از حضور سر جلسه آزمون. یه حدیثی داریم که می فرمایند حاسبوا قبلا تحاسبوا یعنی آقا به حساب خودتون نبرسید قبل به حسابتون برسند حالا من از این حدیث استفاده می کنم برای آموزش مفهوم قسمت اول مدیریت نحوه تست زدن در آزمون ببینید وقتی شما دارین میرین سر جلسه آزمون باید بدونید هر درس رو داری برایه چند میری آقا دلیلی نداره من سره جلسه آزمون همأ تست ها رو جواب بدم .ببنید شما یه زحمت بکشید درصد رتبه های بین چهارصد، پونصد، ششصد تا هزاره کنکور سراسری رو نگاه کنید می بینید درصداشو ن خیلی هم عجیب و غریب نیست. ینی همش صدو نودو این حرفا نیست حالا نود دارن هشتاد دارن شصت دارن گاها پنجاه دارن . مشابه خودمونم بودن دیگه به طور مثال یکی از شاگردانم که رطبشون هفصد شد رشته تجربی پارسال ُزیستو زده بود چهل از اون طرف مثلا ریاضی فیزیک و زده بود هفتادو اگه اشتباه نکنم هشتاد، دیگه لازم نیست ما همهأ تست ها رو جواب بدیم خوب؟؟؟؟
آقا چه تست هایی رو باید جواب بدیم اون تست های رو که می دونیم درسته ینی بلدیم، ببنید طراحا همیشه یه سر سوال رو میذارن برایه حل نکردن . ینی اینکه لازم نیست که حتما به همه سوال ها جواب داده بشه، من یه مثال می زنم مثلا من آزمونی می خوام شرکت کنم که چهار تا درس داره ادبیات فارسی، زبان انگلیسی حالا دو تا هم اختصاصی مثلا دیفرانسیل و شیمی
اولین کاری که می کنید برای محاسبه تخمینی درصدی که می خوای سر جلسه آزمون بدی اسمه درس های آزمون رویه یه کاغذ بنویس بعد جلوش میانگین درصد تا الان رو به صورت تخمینی بنویس . آقا مثلا تا الان سه تا آزمون قلم چی دادم، دو تا آزمون داخل مدرسه دادم مجموعه درصدم تو ادبیات چهل، حدود!!!!!
حلا رندش کنه نمی خواد بشینی با ماشین حساب، حساب کنی چهل و یک ممیزه دو دهم. حدود چهل، زبان انگلیسی حدود شصت این اعدا که میگم فرضیه برای یاد گیریه و درس دیفرانسیل حدود مثلا سی و درس شیمی حدود چهل ، خیلی بالا نگفتم حدود همین درصد تو کنوکر ریاضی بزنی رتبت تقریبا دو سه هزار می شه تا حالا بقیه درسام ملاکه دیگه، ریاضی حدود 40 بزنی اختصاصی تو رنج سی یا چهل باشه خدا بده برکت !!!!!!! خوبه آقا !!!!! خوب من الا ن میانگینامو نوشتم میام مباحثو اون آزمونو نگاه می کنم می بینم که تو این قسمت ادبیات این مبحثو من خیلی مسلطم اینجا رو من اسمشو گذاشتم بازه ی مثبت تا منفیه ده، یعنی اگر یه درسیو رو اون مبحثشو خوب بلد م بیام به میانگینم تا ده درصد اضافه کنم بیشترم نمی خواد، الان فرض می کنیم من ادبیات خوب بلدنم این مبحثو ده درصد اضافه می کنم،یعنی اونجا اگه میانگینم رو فرض گرفتعه باشیم چهل اینجا میشه \نجاه زیادیم نه.
دو آقا انگلیسیو مثلا تو رنج میانگین پنجاه شصت گرفتم من زبان انگلیس اتفاقا این مبحث رو نه خیلی خوب بلدم نه خیلی بد، پس در نتیجه هیچ چیز بهش اضافه نکن همون پنجاه شصت برو. درس بعدی میشه چی آقا مثلا دیفرانسیل میگیرم سی چهل، حالا این میانگین سی چهل اتفاقا این مبحثو خیلی خوب بلدم ده درصد دیگه اضافه کن برایه چهل پنجاه برو ولی تو شیمی که میانگینم مثلا همون سی چهل باشه اتفاقا این مبحثو نخوندم ینی به هر دلیل نرسیدم بخونم اینجا ده درصد کم کن ینی شیمی رو مثلا بالایه سی داشتم میرفتم برایه چهل داشتم یا بریه سی داشتم می رفتم اینجا من بالای بیست یا سی برم ینی یه ده درصد میام پایین.
الا ن درصدام حساب شد مثلا تویه ادبیات یا تو هر درسی من رسیدم به درصد چهل آقا چهل ینی چن تا از هر ده تا باید درست بزنم؟؟؟ چهار تا . آقا ینی من رفتم سره جلسه تو هر ده تا ده تا سولا رو جدا کنم ، چهارتایی رو که فک می کنم مسلط ترم اطمینان بیشتری دارم رو جدا کنم همونا رو جواب بدم، آقا ما اگه دیدیم یه سوالی رو بیشتر بلدیم جواب بدیم؟ خیر
مگر اینکه بالایه 98 درصد مطمئن باشی جوابت درسته،آقا بالایه 98 درصد،100 درصد ؟؟؟؟ بله ،حالا من یه تجربه بگم: تقریبا غاکثر دانش آموزایی که بیشتر از اون عدد محاسبه شده رو زدن اشتباه ز دن چوب همونو خوردن . تا اینجا قبول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توا همین جا بحث کنترول میل تست زنی رو من مطرح می کنم آقا شما وقتی رسیدین به این که باید به طور مثال تو زیست مثلا درصدی رو که حساب کردی تخمینیش شصته میری سره جلسه آزمونم نرماله ده تا می خونیش شیش تاشو جدا میکنی،میبینی که انگار قلقلکت دارن میدن یه سری تست ها دارن چشمک میزنن. ببین هر وقت یه تستی بهت چشمک زد خطرناکککککککککککککککککههههههههههههههههه، میری میزنی بعدا میای میبنی که عجب نکته ای داشت !!!!!! آقا دام آموزشی پس فکر کردی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ینی طراحی که نشسته داره تست طرح می کنه اندازه تویه دانش آموز بلد نیست نمی تونه یه دامی برات پهن کنه که توش گیر کنی؟؟ پس حواست باشه . همون اندازه ای که حساب کردی بزن. حالا چند تا سوال مطرح می کنم
میگن آقا آمااز کجا بدونیم اونایی که می زنیم درست از هیچ جا؟؟؟؟
شما دارید با کمترین احتمال ریسک آزمون میدید
ادامه دارد...........