1716636153296983885153997168406.jpg
سلام روزتون بخیر.
ببخشید اینجا انا
داخل ترجمه متوجه نمی شم چطور معنی شده. 2 جا هم برسی کردم همین معنی بود.
این طور نمیشه همانا ما قران را برتو قطعا نازل کردیم؟
داخل ترجمه قران نگاه کردم.
17166363519115495426405647840078.jpg
این طور نوشته بود.
نظر شما چیه این عبارت معنی ش با ترجمه انا چی میشه؟
@بچه-های-تجربی-کنکور-1403
@تجربیا @دانش-آموزان-آلاء @ریاضیا
پرسش و پاسخ عربی
-
iCy HeARt
هذا المدرستةُ نظیفةٌ : اینجا هذا چون توی گروه اسمی هست(مشارالیه هست)، همراه اسم بعدیش ترجمه میشه، این مدرسه، تمیز است.هذا مدرسةٌ نظیفةٌ : اینجا هذا چون توی گروه اسمی نیست، فقط نقش مبتدا توی جمله رو داره؛ این، مدرسه ای تمیز است.
چارتا تست کار بشه از این نکته قشنگ قلقش میاد دست ادم
-
@Amir-Bernousi در پرسش و پاسخ عربی گفته است:
iCy HeARt
هذا المدرستةُ نظیفةٌ : اینجا هذا چون توی گروه اسمی هست(مشارالیه هست)، همراه اسم بعدیش ترجمه میشه، این مدرسه، تمیز است.هذا مدرسةٌ نظیفةٌ : اینجا هذا چون توی گروه اسمی نیست، فقط نقش مبتدا توی جمله رو داره؛ این، مدرسه ای تمیز است.
چارتا تست کار بشه از این نکته قشنگ قلقش میاد دست ادم
میدونم من خواستم یه توضیح به زبون عادی بدم مثالمم علمی نبود وگر ن حرف شما درسته
-
MahdiNOVE در پرسش و پاسخ عربی گفته است:
سلام یه سوال دیگه دارم .
چرا تو این جمله که خبر از نوع جمله اسمیه هست و مبتدا داره چرا خبر نداره ؟ مگر هروقت یه جمله مبتدا داشته باشه نباید خبر هم داشته باشه ؟
اون دومي خبرش كلونه كه از نوع شبه جمله هست چون جارومجروره
-
سلام دوستان یه سوال داشتم
http://s7.picofile.com/file/8388406800/Capture123.PNG
چرا اینجا نوشته در ظاهر فعل تغیر رخ نمیده ؟ مگه برا منصوب شدن مثلا تو صیغه هم ن حذف نمیشه ؟
-
MahdiNOVE سلام
اونی که شما میگین مربوط به اعراب فعل مضارعه که اگه قبلش %(#9827d9)[ادات جازمه (لا، لم، لِـ ، لمّا)] بیاد میشه %(#9827d9)[مضارع مجزوم]
و اگه %(#009dff)[ادات ناصبه(أن، لن، کَی، لکَی، لِـ ، حتّی، إذن)] قبلش بیاد میشه %(#009dff)[مضارع منصوب]
در غیر این صورت مضارع مرفوع
الان ما اینجا هیچکدوم از ادات ناصبه رو نداریم که بتونه اعراب فعلمونو منصوب کنه.
کان هم جزء ادات ناصبه نیست که بخواد فعل مضارعو منصوب کنه. جزء افعال ناقصه ست و میتونه خبر رو منصوب کنه.
جاهایی که یه فعل، خبر جمله س مثل اینجا، ما همیشه اعراب رو محلی میگیریم.
اینو بدونین که %(#ff005e)[مبنی و جمله و شبه جمله]، اعرابشون محلیه. تحت هر شرایطی. در واقع جاهایی مثل این مثال شما که ما اومدیم "نقش" فعلو بررسی کردیم همیشه محلیه.
این موضوعی که شما گفتین برا اعراب فعل مضارعه.
مثال:
المؤمنونَ %(#08d49a)[لن یکذبوا] فی حیاتهم. فعلشو بررسی میکنیم تو دو سوال متفاوت:
نقش: خبر جمله فعلیه و محلا مرفوع
اعراب فعل: مضارع منصوب با حذف نون با اعراب فرعی حرفی
امیدوارم متوجه تفاوت این دو مورد بشید. -
اها خیلی ممنون متوجه شدم من فک میکردم چون کان خبر منصوب میکنه و اگه خبر از نوع فعل باشه فک میکردم باید منصوب بشه فقط یه سوال مبنی چیه ؟
و اینکه یه سوال دیگه درس 2 دهم عدد و معدود رو لازمه کامل بخونیم یه در حد شناختن عدد ها کافیه برا کنکور ؟ چون خیلی قاطی پاتی هست قواعدش خودمم زیاد ندیدم روش تو تستا مانور بدن خواستم بپرسم لازمه بخونم ؟
-
MahdiNOVE خواهش میکنم آره منم حدس زدم با اون اشتباه گرفته باشین
معرب و مبنی (برخلاف معرفه و نکره که فقط برای اسم هاست) شامل اسم و فعل و حرف میشه. یعنی همه کلمات. مبنی کلمه ایه که حرکت آخرش ثابته. مثلا ذهبَ هیچوقت نمیشه ذهبُ. یا مثلا هُوَ وقتی میاد مبتدا میشه نمیشه هُوُ و حرکت آخرش تغییر نمیکنه.توی فعلا: ماضیا مبنی، امر مخاطب مبنی، صیغه6و12 مضارع مبنی (بقیه مضارعا معرب)
(6و12 چرا مبنیه؟ کلا جمع مونث این ویژگیو داره که نونش غیر قابل حذفه. پس چون همیشه همینطوری میمونه مبنیه.)توی اسما: 1.ضمیرا مبنی 2.اسمهای اشاره مبنی(به جز مثنی ها: هذان و هذین، هاتان و هاتینِ) 3.موصولا مبنی(به جز مثنی ها: اللتانِ و اللتینِ، اللذانِ و اللذینِ) 4. اسمای شرط و پرسش به جز اَیُ 5. برخی ظروف مث: الانَ، امسِ ، اِذا، معَ، حیثُ، لدُن.
حروف همگی مبنین(ناصبه و جازمه و حرف جر و...)
بعد این مثنیها هم دیگه معلومه چرا مبنی نیستن؛ چون براشون دوتا حالت داریم که بسته به مرفوع ، مجرور یا منصوب بودن یکیو انتخاب میکنیم. و همین نشون میده مبنی نیست.
-
MahdiNOVE عدد و معدود کلا همیشه اینجوریه که میگن حذفه و نمیاد.
تست مستقل قواعد نیومده اصن. خیلی مهم نیس. برا ما نظام قدیما هم خیلی قاطیه. کاربردش تو تستای ترجمه س بیشتر. که اونم معمولا با دونستن نکات دیگه آدم به جواب میرسه. در این حد بدونین که تو معنی مثلا ثالث و ثلاث، خامس و خمس چه تفاوتیه. معمولا خیلی سخت نمیدن. یا اصلا نمیدن -
-
سلام بچه ها جمله ی لایخشی الله من عباده ی الا العلما حصر داره؟یا مستنی منه؟
-
M.mohamadi من اين مبحثو دقيق يادم نيست ولي به نظرم حصر
-
M.mohamadi در پرسش و پاسخ عربی گفته است:
سلام بچه ها جمله ی لایخشی الله من عباده ی الا العلما حصر داره؟یا مستنی منه؟
بآهار ️
-
M.mohamadi مستثنی مفرغه دیگه...پس میشه با اسلوب حصر بیانش کرد.فعلش منفیه و مفرغ هم هست(یعنی مستثنی منه نداره) پس میشه با فعل مثبت و لفظ فقط معنیش کرد. اگر به اصل آیه هم نیگا کنی می بینی که اعراب علما مرفوعه پس قطعا نمی تونه تام باشه و مفرغه.
-
Mohsen Taheri درسته
فكر ميكنم واسه ي حصر مستثني منه نبايد قيد شه درسته؟
اينجا قيد شده -
Mohsen Taheri عباده نيست؟ من سكوت ميكنم يادم رفته اين مبحثو