انتظار عاميانه⚠️ انتظار عالمانه💡 انتظار عاشقانه❤️
-
بسم رب الشهداء و الصديقين
سلام
چندوقتيه كه خلاصه ي كتاب انتظار رو تاپيك فرج ميذارم امروز بچه ها گفتن لابلاي بقيه پستها گم ميكنن واسه همين تاپيك جداگونه زدم اميدوارم كسي از تاپيك دلخور نشه
اين كتاب به قلم شيواي اقاي عليرضا پناهيانه
من خودم چون كار كردن با پي دي اف راحت نبود به قيمت ٨٠٠٠ تومان از اين ادرس خريدم
https://taaghche.com/book/33194/انتظار
ولي اگه راحتين با پي دي اف به صورت رايگان و با رضايت كامل صاحب اثر از لينك زير دانلود كنين
http://panahian.ir/post/4669
به اميد منتظر شدن نه منتظر ماندن -
كامنت اول
نگاه عاميانه
نگاه عاميانه يعني نگاه سطحي
️نگاه عاميانه به عوام اختصاص نداره و گاهي از اوقات تحصيل كرده ها و خواص هم دچار عوام زدگي ميشن خصوصا وقتي در موضوعاتي وارد ميشن كه اطلاعات و تحصيلات علمي اونها با موضوع موردنظر تناسب نداره
️وقتي يك اهل علم دچار عوام زدگي ميشه گروه بيشتري از مردم رو به دنبال خود ميكشونه و بيشتر از عوام ميتونه نگاه عاميانه رو ترويج بده
عوامل ترويج نگاه عاميانه:
1️⃣ پيچيدگي نگاه عميق (قابل پذيرشتر بودن نگاه سطحي نسبت به نگاه عميق)
2️⃣ تمايل هواي نفس به نگاه سطحي (هواي نفس به صورت پنهان يا پيدا انديشه ي انسان رو به همراهي يا حتي دفاع از سخن غلط وادار ميكنه)
3️⃣ دامن زدن توسط سودجويان (بهترين راه به بردگي كشيدن انسانها تخريب اگاهي هاي اونها و انحراف ادم ها از حقايقه)
توضيح: اينها براساس خلاصه هاي من از كتابه بنابراين اميدوارم برداشت اشتباهي درونش نباشه اگه بود ببخشيد -
كامنت دوم
در مورد همين نگاه هاي عاميانه اگاهي هاي درست بسياري نيز وجود دارد كه هركدام به گوشه اي از حقايق اشاره ميكند اما مشكل همين جاست كه اگر انسان گوشه هايي از حرف هاي درست را بگيرد ولي تحليل دقيق و تصور كاملي از كليت انها نداشته باشد در معرض برداشت غلط و عوام زدگي قرار خواهد گرفت.
اثار سوء عوام زدگي:
1️⃣ فراهم شدن زمينه ي تحريف و انحراف
2️⃣ حتي اگر موجب تحريف و انحراف نشود لااقل موجب بيزار شدن كساني خواهد شد كه بادقت و موشكافي برخورد كرده و صعف هاي نگاه عاميانه را به سرعت درمي يابند
3️⃣ نجات بهش نبودن و بي ثمر شدن انديشه هاي حيات بخش در اثر پديد امدن و گسترش يك تلقي عاميانه
در ادامه توضيح ميديم كه كدوم تصوراتمون در مورد امام زمان عاميانه اس -
كامنت سوم
️اصل اعتقاد به ظهور يك منجي جهاني اختصاص به شيعيان يا حتي مسلمانان ندارد بلكه اين اعتقاد در تمام اديان وجود دارد
امام خامنه اي:
" روز نيمه ي شعبان روز اميد است. اين اميد مخصوص مجموعه ي شيعيان و يا حتي مخصوص امت مسلمان هم نيست. اصل اميد به يك اينده ي روشن براي بشريت و ظهور يك موعود ، يك منجي، يك دست عدالت گستر در سرتاسر جهان ، تقريبا مورد اتفاق همه ي ادياني است كه در عالم سراغ داريم . غير از حالا دين اسلام و مسيحيت و يهوديت، حتي اديان هند ، بودايي و ادياني كه نامي از ان ها در ذهن اكثر مردم دنيا نيست، در تعليمات خود چنين اينده اي را بشارت داده اند."
،،،
سرايت نگاه عاميانه به موضوع منجي باعث دوچندان شدن خطر و اسيب ميشود
نگاه عاميانه به منجي در همه ي اديان وجود دارد
تصور كسي كه سوار بر مركب خواهد امد و دنيا را تنها با اعجاز دستانش متحول ميكند و لابد بي نياز به همراهي مردم و هوشياري انها ، زمين و زمان را زير و رو كرده و بي اعتنا به سنتهاي الهي و همه ي انچه در طبيعت و حيات بشر است، سعادت را براي انسان به ارمغان مي اورد️
️اين يك نگاه عاميانه است كه ما منتظر منجي باشيم اما مقدماتي را براي ظهور ان لازم ندانيم
️اين يك نگاه عاميانه است كه دركي از ساز و كار نجات بخش منجي نداشته باشيم
️اين يك نگاه عاميانه است كه چگونگي تداوم حاكميت منجي و رموز بقاي انرا ندانيم -
كامنت چهارم
نگاه عاميانه موجب تاخير در فرج ميشه
نجات از عوام زدگي مقدمه ي نجات از وضعيت موجوده
ان الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما بانفسهم
خداوند سرنوشت هيچ قوم و ملتي را تغيير نميدهد مگر انكه انان انچه را در خودشان است تغيير دهند
️قيام منجي خارج از سنتهاي تغييرناپذير الهي نيست
فلن تجد لسنت الله تبديلا و لن تجد لسنت الله تحويلا
هرگز براي سنت خدا تبديل نخواهي يافت و هرگز براي سنت خدا تغيير نمي يابي
️نگاه عاميانه ان شاء الله اقا امام زمان ميان اوضاعو درست ميكنن
طوري اين عبارت در ذهن ها معنا ميشه كه انگار اين اصلاح اوضاع عالم خارج از قواعدي است كه تاكنون بر تمامي رخدادها حاكم بوده است️قواعدي مانند قاعده ي طلايي: الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما بانفسهم
نتيجه ي اين نگاه عاميانه شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت
ديگه انگار نه وظيفه اي قبل از ظهور داريم نه بعد از ظهور ياران حضرت هم از ما بهترونن پس تمام مسئوليت برعهده ي حضرت و ٣١٣ يارشونه و قراره بقيه مردم به شكل اجباري و غيراختياري به سمت خدا راهي بشن
انگار انسانها بدون اختيار و لياقت هم ميتونن سعادتمند بشن
خوب شدن ادمها فقط با نگاه معنوي حضرت -
توي كامنت قبلي گفتيم اينكه امام زمان بيان يهويي دنيا گلستان شه تفكر غلطيه چون سلب مسئوليت ميكنه
كامنت پنجم
البته نگاه معنوي حضرت معجزه خواهد كرد و قطعا ظهور ايشان اثار پربركتي را براي انسان هاي مستعد به دنبال خواهد داشت اما قواعد رشد و كمال و نقش عزم و لياقت انسان چه خواهد شد؟
اينكه بعضيا فكر ميكنن ادمها بدون اختيار خودشون و با نگاه معنوي حضرت خوب ميشن
اين كار از دست پيامبر و حضرت علي بهتر بر ميومد️اما خداوند به پيامبرش فرمود انك لاتهدي من أحببت
تو هركسي را كه دلت بخواهد نميتواني هدايت كني
وظيفه ي تو فقط ابلاغ است وظيفه ي ديگري نداريانوقت يكدفعه مسئوليت هاي امام زمان و شيوه اي اعمال انها توسط ايشان فرق خواهد داشت؟
نجات بشريت خارج از مسئوليت انسانها و سنتهاي الهي نيست
اين طرزتفكر هم در نظر نگرفتن كرامت انسان است و هم استخفاف دين و سنتهاي تبديل ناپذير خداوند
در نهايت هم انتظاري بي مسئوليت و بي خاصيت به ارمغان خواهد اورد️
️بله روايت داريم امام زمان بر سر مومنان دست ميكشن و عقل اونها رشد پيدا ميكنه اما درك معناي اين حديث نيازمند يك نگاه عميق است
همين الان هم اگر شرايطي فراهم شود كه گروهي از مومنان لياقت تفقد حضرت رو پيدا كنن ، مورد عنايت او قرار خواهند گرفت و با لطف خاص حضرت عقول انها بيشتر از سايرين رشد خواهد كرد(نگاه معنوي حضرت مختص دوران ظهور نيست) -
كامنت ششم
در ادامه ي نگاه عاميانه ي قبلي كه گفتيم بعضيا ميگن اقا كه بياد يهو همه چي درست ميشه !
امام خميني در وصيت نامه الهي سياسي خود ميفرمايد:
"و شما اقايان اگر توقع داريد كه در يك شب همه ي امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالي متحول شود يك اشتباه است و در تمام طول تاريخ بشر چنين معجزه اي روي نداده است و نخواهد داد. و ان روزي كه ان شاء الله تعالي مصلح كل ظهور نمايد گمان نكنيد كه يك معجزه شود و يكروزه عالم اصلاح شود بلكه با كوشش ها و فداكاري ها ستمكاران سركوب و منزوي ميشوند"
نگاه عاميانه بعدي حكومت متكي به شمشير
اين تصور كه امام زمان فقط با شمشير سر ميزنن
بله قطعا از شمشير(سلاح) استفاده خواهد شد اما شمشير حضرت هم مقدمات و لوازمي دارد.
ان روز هم كه دستهاي علي بن ابي طالب را بسته بودند شمشير بود ولي مقدمات و لوازم نبود.
گويي نعوذ بالله خداوند به خضرت خواهند فرمود : ديگر حوصله مان سر رفته است هرچه صبر و مداوا كرديم ، نشد. حالا برويد با شمشير مسائل را حل كنيد
يكي از شرايط استفاده از شمشير اتمام حجت و روشن بيني مردمه
️نتايج سخن از شمشير حضرت بدون توجه به قواعد ان
تاييد تصويري كه دشمنان امام زمان از ايشان به جهان ارائه ميدهند و مردم را از ان ميترسانند (يك سلطان ستمگر و بي تدبير!!)
ادامه دارد... -
كامنت هفتم
ادامه ي نگاه عاميانه ي قبلي يعني حكومت متكي به شمشير
اثر منفي اين نگاه عاميانه بر محبت به حضرت: با اين نگاه خيلي ها حتي يك نگراني در دلشان داشتند از ظهور امام زمان كه اگر ظهور كنند گردن گنهكاران را خواهند زد
امام زمان نميان كه گنهكارا رو بكشن. خيلي از گنهكاران اصن با اومدن ايشون ادم هاي خوبي ميشن. حتي قرار نيست بعضي از گنهكاران كه خوب نشدند هم كشته بشن.
خيلي ها تازه بعد اين صحبتها محبت امام زمان تو دلشون جوشيد
به اثر بد اين نگاه عاميانه توجه بشه. تازه اينها متدينين بودن غير متدينين چه تصوري پيدا ميكنند با اين نگاههاي عاميانه؟!!!
البته شمشير رو نبايد به كلي از قيام منجي حذف كرد. چرا؟ چون مستكبران هيچ زباني جز زبان زور نميفهمند و جز با گردن هاي شكسته ، سرطاعت در مقابل اوامر الهي فرود نميارن.
فلسفه ي استفاده از شمشير
امام صادق (ع): "هنگاميكه قائم ال محمد قيام كند مانند حضرت داود قضاوت خواهد كرد و نيازي به شاهد و بيّنه ندارد بلكه خداوند به او الهام مي فرمايد و بر اساس انچه خودش ميداند حكم خواهد كرد"
امام حسن عسگري(ع) : " هنگاميكه قائم ما قيام كند، با علم خودش در ميان مردم قضاوت خواهد كرد همانگونه كه داود(ع) چنين ميكرد و براي قضاوت كردن تقاضاي شاهد و بيّنه نميكند" -
كامنت هشتم
نگاه عاميانه ي بعدي: نجات از ظلم و ديگر هيچ
مردم بايد علاوه بر خسته شدن از ظلم اماده ي پذيرش عدالت هم باشند. صرف خسته بودن از ظلم عاميانه است. در اين حالت حكومت عادلانه ماندگاري نخواهند داشت.
️مثلا در تاريخ صدر اسلام: چرا امام علي خلافت را نميپذيرفت؟
درحاليكه نارضايتي مردم از ظلم و جور عوامل حكومت افزايش يافته بود تاجاييكه باوجود مخالفت شديد حضرت علي خليفه ي سوم به قتل رسيد. مردم به خانه ي امام علي هجوم بردند براي پذيرفتن حكومت توسط ايشان اما جواب حضرت اين بود: نه! من را رها كنيد.
امام علي تعارف كه نداشتند. اساسا اهل تعارف نبودند چه برسد در چنين اموري.
مگر ايشان ٢٥ سال منتظر نبودند مردم بيايند؟ جاي ترس از اينكه ديگران هم بخواهند حضرت را متهم به جاه طلبي كنند نبود و اساسا چنين ترسي در مورد امام علي معنا ندارد. وقتي پاي تكليف در ميان باشد چه جاي اين گونه امور است؟
علت : مردم اگرچه از ظلم خسته شده بودند اما خواهان عدالت هم نبودند. نه عدالت و لوازم انرا درست ميفهميدند و نه ميتوانستند عدالت را تحمل كنند!
اگر مردم اهل تحمل عدالت بودند انگونه حضرت را در دوران حكومتش شكنجه نميكردند. -
كامنت نهم
داشتن درك درست از ظلم لازم است اما كافي نيست. بعد از درك ظلم بايد درك صحيحي از عدالت هم به وجود بيايد.
(پايدار نبودن عدالت غيرفراگير)
حادثه ي كربلا در واقع انتقامي بود كه از عدالت علي (ع) گرفته شد!
شرط ظهور: ظلم فراگير+ امادگي پذيرش عدالت+ شناخت ريشه ي ظلم
️خدا به امواج گذراي جامعه تكيه نميكند
مثال ١: موج گرايش به اسلام در اواخر عمر شريف پيامبر(ص) (گرايش بسياري از انها به اسلام ناب ثابت نماند)
مثال ٢: موج گرايش به اميرالمونين در اواخر عمر شريف ان حضرت (مردم اماده ي مقابله با معاويه و اجراي فرمان حضرت در مورد نبرد با او بودند. اما زمان شهادت حضرت فرارسيده بود و خدا شهادت را تاخير نينداخت)
️خدا بناي همراهي با هرموجي را ندارد. به همين دليل سر بزنگاه علي بن ابي طالب را برداشت و برد. مردم هم با امام حسن همراهي نكردن و زمين خوردند.
اين روش خداست كه در امتحانات گاهي ضدجو و مخالف موج عمل ميكند.
مثلا ايه ي قران: ايا مردم گمان كردند همينكه بگوييم "ايمان اورديم" به حال خود رها ميشوند و ازمايش نخواهند شد ؟
️چرا خدا به موج اعتنا نميكند؟
ميخواهد من و شما از روي اگاهي و اعتقاد طرفدار امام زمان شويم نه از روي جوزدگي -
كامنت دهم
انواع ظلم گريزي بي فايده: ١) معلول جو و موج ٢) ظالمان حق طلب ( حقِ خود طلب )
مورد دومو توضيح ميدم حقِ خودطلب يعني چي
مثلا يه كلاهبردار مياد به غصب اموال مردم ميپردازه و دزدي ميكنه و مثلا خونه اي باهاش ميخره. بعد يه كلاهبردار ديگه يا يه حاكم ستمگر مياد خونه ي اينو غصب ميكنه. بعد طرف ميگه كي ميشه امام زمان بياد حق رو به حقدار برسونه كي مياد حق منو از اين بگيره
اين حق طلبي نيست حقِ خودطلبيه. امام زمان واسه اينجور حق طلبي ها نميان
دنبال حق خود بودن يك چيزه طرفدار حق و عدالت بودن يك چيز
با اين توصيف حقوق بشر غرب به دنبال تقويت خودخواهي هاست نه تامين حقوق
حق رو براي حق بخواه نه براي خودت
از باطل به خاطر باطل متنفر باش نه به خاطر منافع خودت
امام (ره):
"بايد اشخاصي كه ميخواهند صحبت كنند ببينند كه ايا حق را ميخواهند براي حق؟ بزرگترين چيزي كه انسان اگر انرا داشته باشد كمال بزرگ دارد اين است كه حق را براي حق بخواهد. از حق خوشش بيايد براي اينكه حق است و از باطل تنفر داشته باشد براي اينكه باطل است. اگر حق به دست دشمنش هم اجرا شد اين مالكيت را داشته باشد بر نفس خودش كه انرا حق تعريف كند و اگر باطل از فرزندش يا يا دوستانش وجود پيدا كرد، اين مالكيت را داشته باشد كه از او تنفر داشته باشد و اظهار تنفر كند. كساني كه حق را براي حق ميخواهند اندكند، بسيار اندك. كساني كه باطل را براي باطل بودنش بغض بر ان دارند و تنفر از ان دارند، اندك اند و بسيار اندك. انسان خودش هم نميتواند بفهمد چه كاره است."
آيت الله بهجت:
"اشخاصي را ميخواهند كه تنها براي ان حضرت باشند. كساني منتظر فرج هستند كه براي خدا و در راه خدا منتظر ان حضرت باشند نه براي براوردن حاجات شخصي." -
كامنت يازدهم
نگاه عاميانه ي بعدي: نعمت بي دليل فراوان مي شود
اگه انتظار ما براي ظهور و تشريف فرمايي حضرت صرفا به اين دليل باشه كه مشكلات شخصي ما حل بشه، معلومه كه چنين انتظاري سطحي و عاميانه خواهد بود.
منجي عالم قرار هست مشكلات معيشتي رو به صورت ريشه اي برطرف كنن ️ اما رفع مشكلات مقدمه اي براي اهداف بالاتر انساني و معنوي هست
️اساسا پس از ظهور همه ي مشكلات برطرف نميشود
امام (ره): "نبايد توقع داشته باشيم كه صبح كنيم درحاليكه همه چيز سرجاي خودش باشد. در زمان حضرت صاحب سلام الله عليه هم كه ايشان با تمام قدرت ميخواهند عدل را اجرا نمايند، با اين ترتيب نميشود كه هيچكس حتي پنهاني خلاف نكند و بلاخره همانها كه مخالف هستند حضرت صاحب را شهيد ميكنندو در روايات "قريب" به اين معنا است كه بعضي از فقهاي عصر با ايشان مخالفت ميكنند"
اين تصور اشتباهه كه در زمان امام زمان دنيا جاي خودش رو با بهشت عوض ميكنه! تا دنيا باقي است سختي ها و مشكلات دنيا وجود خواهند داشت.
لقد خلقنا الانسان في كبد
ما انسان را در رنج و زحمت افريديم -
كامنت دوازدهم️
️ضرورت تحليل گزاره هاي مربوط به ظهور:
تمام اين نگرش هاي عاميانه ميتوانند حرفهاي درستي هم در بر داشته باشن ولي اگر نگاه عميقي نداشته باشيم تصورات نادرست شكل ميگيره
بدون نگاه عاميانه..
1️⃣با نفي نگاه عاميانه باب تازه اي براي تفكر باز ميشه
ظهور امام زمان و تداوم اون يك ساز و كار طبيعي مطابق با سنن الهي و دستورات دينيه ولي با تحقق برخي شرايط و سنن الهي كه تاكنون فرصت تحقق نداشتن
2️⃣درك ساز و كار ظهور و حكومت حضرت
مثلا:
️ان احكامي كه تاكنون امكان اجرا نداشته اند كدام اند
️در زمان ظهور چرا و چگونه فرصت اجراي ان احكام پديد مي ايد
️به چ دليل و با كدام ساز و كار طبيعي و اجتماعي ، حكومتي كه از ابتداي خلقت تاكنون فرصت تحقق نداشته، امكان تحقق مي يابد
تمام معجزات و كرامات و عنايات خداوند متعال هم در راستاي همين سوالات قابل توجيهه
برخي از سوالات كه با نفي نگاه عاميانه پديد ميان
چ عاملي باعث خوب شدن اكثريت ادم ها ميشود؟
سرنوشت ادم هاي بد كه از بدي خود دست برنميدارند چ ميشود؟
امام زمان با مشكل فساد و نفاق چگونه برخورد خواهند نمود؟
ايا همين الان هم ميتوانيم به سوي چنين جامعه ي خوبي حركت كنيم؟ تا چ حد؟
ايا بدون حضور امام معصوم اين قواعد قابل بهره برداري هستند؟ يا بخشي از ان هست و بخشي از ان نيست؟
و..
وقتي نگاه عاميانه رو كنار بذاريم سوال ها يكي يكي ميجوشن و فكر به كار ميفته -
كامنت سيزدهم
گفتيم كه وقتي نگاه عاميانه رو كنار بذارين سوالها يكي يكي ميجوشن و فكر به كار ميفته درنتيجه:
️معارف و بركات فراوان در اثر اين پيگيري نصيب ما خواهد شد
️نفس جوشش اين گونه سوالها به معني جدي گرفته شدن امرظهور و راسخ شدن اعتقاد ما به فرج خواهد شد
️وظايف خودمونو در اين زمان و زمينه سازي ظهور بهتر خواهيم شناخت
️ ما تاحدودي بي همتي و جهالت خودمونو با انتظار توجيه ميكنيم
️اثار سوء نگاه عاميانه:
1️⃣عدم اشاعه ي فرهنگ اصيل انتظار (كم كم اين موضوع به يك امر خيالي يا خرافي تبديل ميشه و مانند سد بزرگي سبب ميشه كه نتونيم فرهنگ اصيل انتظارو به ويژه در ميان نخبگان اشاعه بديم)
2️⃣جدي گرفته نشدن حكومت مهدوي در مجامع علمي، ميان نخبگان سياسي و مديران جامعه (انديشمندان و فرهيختگان ، مهدويتو امري موهوم و به دور از عقلانيت تلقي ميكنن و ترويج انتظار به محافل مذهبي و مساجد محدود ميشه و دين و دنيا همچنان از هم جدا خواهند موند)
3️⃣ايجاد بستري براي انحراف مهدويت ( در بستر اين نگاه عاميانه به منجي خيلي ها احساس ميكنن باچندتا ظاهرسازي ساده ميتونن خودشونو همون منجي معرفي كنن)
بهائيت هم از جنس همين مشكلاته. امام خامنه اي ميفرمايند:"ممكن است يك انسان سعادتمندي چشمش، دلش، اين ظرفيت را پيدا كند كه به نور ان جمال مبارك روشن شود. اما يك چنين كساني اهل ادعا نيستند️ اهل گفتن نيستند. اهل دكان داري نيستند. اين كساني كه دكان داري ميكنند به اين وسيله ، انسان ميتواند به طور يقين بگويد اينها دروغگو هستند مفتري هستند.
4️⃣زمينه براي انحراف دوستان (تمركز مردم صرفا بر روي بحث رابطه ي عاطفي شخصي با ايشون ميره)
5️⃣ايجاد رخوت ميان منتظران (اين خيلي بده كه ما به عنوان منتظر هروقت به ياد امام زمان ميفتيم اهي بكشيم و بگيم ان شاالله اقا بياد و بعد دوباره به زندگي پراشتباه خود ادامه بديم)
6️⃣دشمني با امام زمان بعد از ظهور (با اين نگاه هاي عاميانه، در روايات هم تصريح شده كه عده اي در مقابل حضرت مي ايستن و ميگن ايشون امام زمان نيست ايشون نميتونه فرزند پيغمبر باشه! درحاليكه قبلا انتظار حضرت رو ميكشيدن) -
كامنت چهاردهم
چگونه كساني كه منتظر حضرت بوده اند، دشمن او ميشوند؟
انها قبلا يك تصور خيالي و موهوم از امام زمان داشته اند و زماني كه وجود واقعي و نازنين حضرت را ميبينند كه با ان تصور خيالي انها سازگاري ندارد، با ايشان مخالفت ميكنند! اين افراد نه تنها به درد امام نميخورند كه موجب دردمندي او هم خواهند شد.
اين گروه به دليل اطلاعاتي كه از قبل دارند خودشان را صاحب ادعا ميدانند و ميگويند: نه! ايشان امام زمان نيستند! ما ميدانيم.. ما ميشناسيم.. ما منتظر بوديم.. حالا هم ما هستيم كه تشخيص ميدهم كه ايا ايشان همان اقا هستند يا خير
البته بعضي ها به دليل منافعشان مخالفت ميكنند مانند مخالفت يهوديان منتظر با رسول الله
(اين مخالفت پس از موافقت هم ريشه در همان تصورات اشتباهشان داشت. تصور ميكردند پيامبر موعود از ميان انان برانگيخته خواهد شد و يا لااقل به انها نزديك خواهد بود) -
كامنت پانزدهم
️نگاه عاميانه به معجزات هنگام ظهور زير سوال رفتن كارآمدي دين
به اين معنا كه يه عده ميگن: ديديد دين خدا اجرايي نبود؟ ديديد كار هيچ يك از پيامبران خدا نگرفت. آخر سر هم خدا اومد با معجزه همه چيو درست كرد
️ظهور پديده اي خارج از قوانين الهي نيست
آيا واقعا امام زمان ميان كه بگن : اي انسان! ما از آدم شدن تو نااميد شده ايم لذا خودمان با يك عنايت معنوي قلب تو را منقلب ميكنيم؟
در يك نگاه عالمانه بايد همه ي عوامل رو كنار هم ديد .عنصر معنويت ، عنصر معجزه ، عنصر نصرت الهي ، عنصر عنايات معنوي حضرت ، هر كدوم جايگاه خودشونو دارن نفي نميكنيم. منتها بايد تئوري هاي علمي اونو استخراج كنيم و نبايد فراموش كنيم با وجود نوراني و بي مانند رسول خدا و بعد اميرالمومنين و ديگر امامان ، به دليل فراهم نبودن عوامل ديگه هيچگاه حكومت نمونه و نجات بخش به طور كامل مستقر نشد و دوام نيافت.
غير از نگاه عاميانه چيزي هست به نام علاقه ي عاميانه
علاقه هاي سطحي و بدون پشتوانه اي كه هرلحظه در معرض از بين رفتن قرار داره️ علاقه اي برمبناي نظريِ غلط و شناخت ناصحيح️
امام علي (ع) : دوستي عوام و عاميانه بريده ميشود مانند بريده شدن ابر و زايل ميشود چنان كه سراب زايل ميشود (علاقه ي عاميانه پايدار نيست) -
@گـمنام سلام لطفا این ویدیو را ببینید درمورد امام زمانه https://aparat.com/v/Ewd5p