جهاد مغنیه
-
ای بندگان خدا، همانا شما و آنچه در این دنیا آرزو دارید، به منزله میهمانانی هستید که تا مدتی معین در این دنیا خواهید بود و همچون بدهکارانی می باشید.
که از شما خواسته می شود که دین خود را ادا نمایید، در مدتی (و عمری) کوتاه و عملی ثبت گردیده و نگاهداری شده، چه بسا کسی که پیوسته کوشش می کند که (اگر چه ممکن است قصد خیر داشته باشد، اما چون از راه غلط و ناصحیح وارد شده) خود تباه سازنده عمل خویشتن است، و چه بسیار کوشنده ای که زیانکار است، به تحقیق روزگاری برای شما پیش آمده که خوبیها در آن افزون نشده، جز اینکه از شما رو گردانیده و به عقب رفته و جز اینکه شرها و بدیها به شما رو آورده، و در برابرتان قرار گرفته است، و جز اینکه طمع شیطان در هلاک ساختن انسان فزونی یافته است، پس اینک زمانی است که آمادگی شیطان (برای فریب دادن بندگان خدا) قوت گرفته و کید و مکر او شامل همه گردیده و دست یافتن او به شکار و طعمه اش برای وی آسان و ممکن شده است (پس با این وضعی که پیش آمده) به هر سویی از مردم که می خواهی چشمانت را بینداز و خوب نگاه کن، آیا جز مردمانی فقیر و تهیدست، که با فقر و بینوایی دست به گریبانند یا توانگرانی که در برابر نعمت خدا کفران و ناسپاسی پیشه می سازند یا بخیلانی که خودداری از پرداخت حق خدا را وفور نعمت برای خود به حساب می آورند، یا متمردان و سرپیچی کنندگان از او امر الهی را که گویی گوش آنها برای شنیدن پند و موعظه سنگین گردیده است.
(آیا جز این چهار گروه) کس دیگری را می بینی؟ کجا هستند برگزیدگان و نیکان شما؟ کجا هستند آزاد مردان و بخشندگان شما ؟ کجا هستند پاکدامنان در داد و ستد و بر کناران از آلودگی در آمد و رفتشان آیا همه آنان از این دنیای پست و زود گذر و کدر کننده زندگی بر مردمان، کوچ نکردند؟ و آیا شما، جز در میان گروهی حقیر و ناچیز آفریده شده اید؟ که به علت کوچک شماردن قدر و منزلتشان و بالاتر بودن مقام آدمی از بردن نامشان دو لب انسان از اینکه برای نکوهش آنها باز و بسته شود، ننگ دارد؟ پس (در این صورت باید گفت) انا لله و انا الیه راجعون (به راستی که ما برای خدا هستیم و به راستی که ما بازگشت کنندگان به سوی او هستیم) فساد و تباهی آش کار گردیده نه کسی است که آن را زشت شمارد و دگرگون سازد و نه منع کننده ای است که خود مرتکب آن نشود، آیا با این روش و با این اعمال می خواهید در سرای قدس الهی (یعنی بهشت) در پناه خدا قرار گیرید و در نزد او از عزیزترین دوستانش باشید؟ چقدر دور از صواب است این فکر شما، نمی توان خدا را درباره بهشتش فریب داد و جز با فرمانبری از او به خشنودی وی نمی توان رسید ، خدا لعنت کند امر به معروف کنندگانی را که خود، آن را ترک می کنند، و خدا لعنت کند نهی از منکر کنندگانی را که خود مرتکب آن می شوند.علی بن ابی طالب علیه السلام
-
افراط و تفريط از ديگر آسيب هاي اخلاقي است که جامعه ي ديني را- که تمام برنامه هايش براساس اصل اعتدال است- دچار چالش مي کند. از اين رو امام علي(عليه السلام)خطاب به مالک اشتر مي فرمايد:
و ليکن احب الامور اليک اوسطها في الحق؛
و کاري که بايد بيش از هر کار دوست داشته باشي ميانه روي در حق است (عبده 184/2).
انديشه ي اجتماعي امام علي(عليه السلام) مبتني بر اصل اعتدال است. ايشان ميانه روي در امور را جاده ي حق و مسير هدايت مي داند و مي فرمايد:
الطريق الوسطي هي الجاده عليها باقي الکتاب و آثار النبوه؛
راه راست راه ميانه است که کتاب باقيمانده (قرآن کريم) و آثار نبوت (سنت حضرت رسول) بر آن (شاهد) است و از آن راه راست؛ سنت و طريقه رسول خدا بيرون مي آيد و به سوي آن عاقبت امر بازگشت مي کند (همان، خطبه 16).
به تعبير ديگر، يکي از مهمترين عوامل انحراف و دوري از آموزه هاي اصيل ديني، افراط و تفريط در امور است. -
مائده دهقانیزاده:
علیالهادیدوماهقبلشهادتش
میگفتیکشبتوخواب
رفیقشهیدمو دیدم.
پرسیدمشماشهیداحمد
مشلب هستی؟
گفت:بله
گفتمازشمایک️
درخواستدارموآناینکه
اسممنرانیزجزوشهدا،
درلیستیکهحضرتزهرا
سلاماللهعلیهامینویسدوشمارا
گلچینمیکندبنویسی؟️
شهیداحمدمشلببهمنگفت:
اسمتچیست؟!
گفتم:علیالهادی!
شهیداحمدمشلبگفت:
ایناسمبرایمنآشناست،
مناسمتورادرلیستیکهنزد
حضرتزهرا(سلاماللهعلیها)
بوددیدهاموبهزودیبه
ماملحقخواهیشد.
#کوچک ترین شهید لبنانی
#علی الهادی احمد حسین
#من_محمد_را_دوست_دارم
#لبیک_یا_رسول_الله