وِرب شماری🙃
-
سلام دوستان اوقاتتون خوش
سوالایی که میگه فعل بشمار فعلهای حذف شده رو هم باید بشماریم؟(حذف لفظی و معنوی)
افعالی دعایی چی؟ چه زمانی رو باید براشون درنظر گرفت؟
@دانش-آموزان-آلاء
@همیار -
zoohre hocini سلام اوقات به کام!
بله باید فعل های حذف شده هم در نظر داشته باشین
راجبه افعال دعایی متاسفانه دانشش رو ندارم! -
zoohre hocini فکر کنم برا شمارش باید در نظر بگیریم اما نوعشو که بخواد مثل اخباری و اینا فکر کنم فعلای معلومو دیگه باید در نظر بگیریم
-
mohammad kebryia مچکرم خوب اگر حذفی هارو بشماریم چند تا خواهد داشت این سوال؟
-
zoohre hocini میشه گزینه 4
از هر دو سه تا -
mohammad kebryia جوابش میشه ۱
ولی ببینید اگر است های حذف شده بیت اول رو بشماریم ک بیشتر میشه -
zoohre hocini نه اشتباه نکنید بیت اول یه فعل داره اون نشکفته هستش که نقلیه
-
فکر کنم یدونه از نقلیا رو از قلم انداختم جواب اشتباه در اومده!
-
mohammad kebryia
خوب نشکفته است که نمیشه بزاریم معنی نمیده
روی تو گل تازه نشکفته است، خط سبزه ی گل خیز نشکفته است؟
نمیشه اینجوریا
اینجا است حذف شده داریم -
mohammad kebryia فدا سرتون
-
zoohre hocini نه ببینی اینجوری بخونیدش روی تو گل تازه و خط سبزهی گل خیز نشکفته است
-
mohammad kebryia فرقی نمی کنه
سبزه نشکفته معنا نداره -
zoohre hocini ببخشید خیلی خسته شدم اشتباه گفتم شرمنده!
-
mohammad kebryia این چه حرفیه خیلی لطف کردید
خسته ام نباشید -
zoohre hocini ممنون از لطفتون ایشالا به جواب درست برسین منم از معلمم میپرسم جواب گرفتم براتون ارسال میکنم
-
mohammad kebryia لطف میکنید
بازهم تشکر -
ماضی های نقلی اینا هستن 4 تا (به نظر من):
نشکفته است
برافروخته است
کنده است
سوخته استمضارع اخباری 3 تا:
(تازه) است (= می باشد)
(نوخیز) است (= می باشد)
نمی خواهمفعل های حذفی رو هم باید شمرد.
افعال دعایی رو نوشتن که:
«فعل دعا که امروز با ساخت امر و یا مضارع التزامي بهکار ميرود در زبان قدیم فارسی با ساخت خاصی بهکار ميرفته است:
بن مضارع + اد: کناد، آمرزاد
باد (و منفی آن مباد) فعل دعا از مصدر بودن است گاهی به آخر آن "ا" ميافزایند: بادا، مبادا
امروزه "مبادا" بیشتر بهصورت صفت و قید بهکار ميرود.»ارزانی تو باشد. (حداقل مضارع اخباری فکر کنم نیست به نظرم آینده است)
-
Mohammad Afrashteh مرسی
بعد چرا تو بیت سوم است که به معنی وجود داردِ رو نمی شماریم؟ -
درود و صبح بخیر.
توی بیت سوم به نظر من فعل ها مضارع اخباری نیستن! مصرع اولش که مضارع التزامی است:
به عالم اگر هر دلی هوشمند باشد ...مصرع دومش هم آینده است:
به زنجیر جنون عشق بند خواهد بود.شاید مصرع دوم بگیم که میشه اینجوری هم خوند که «بند می باشد» اما این فعل خبر قطعی از چیزی که الان یا آینده ای نزدیک در حال وقوع است را نمی دهد. چون توی فعل مضارع باید از قطعیت وقوع چیزی سخن بگوییم. اینجا شرط کرده که اگر چیزی اتفاق بیفته، فلان مورد اتفاق خواهد افتاد یا می شود که به نظر من مضارع اخباری نیست.
-
یه مثال برای بیت سوم اینجوری است:
اگر او بیاید من می روم.
اینجا می روم مضارع اخباری نیست بلکه معنی آینده رو میده یعنی: من خواهم رفت.