ادبیات کنکور
-
عبارت «%(#ff19ff)[باید عزیزان و کسانت را ترک گویی و به همان شهر بی مهر، به همان دیار بیدیار، به همان آسمان دود گرفته باز گردی و در دفتری یا اداره ای محبوس و مدفون شوی تا ترقی کنی»] با کدام بیت متناسب است؟
%(#ff19ff)[1)]طوطی روح تو را سدره نشیمن زیبد %(#ff19ff)[/] بھر شکر مکنش بسته در این تیره قفس
%(#ff19ff)[2)]تا جهان هست به یاد تو برآریم نفس%(#ff19ff)[/] ای دم گرم تو آتش زده در ناکس و کس
%(#ff19ff)[3)]گر تو را هست هنر عیب کسان بازمجوی %(#ff19ff)[/] کاندرین ملک چو طاووس به کار است مگس
%(#ff19ff)[4)]چون تو را رحلت از این دار فنا در پیش است %(#ff19ff)[/] جهد کن تا همه نیکی تو گویند ز پسفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
عبارت «%(#ff19ff)[باید عزیزان و کسانت را ترک گویی و به همان شهر بی مهر، به همان دیار بیدیار، به همان آسمان دود گرفته باز گردی و در دفتری یا اداره ای محبوس و مدفون شوی تا ترقی کنی»] با کدام بیت متناسب است؟
%(#ff19ff)[1)]طوطی روح تو را سدره نشیمن زیبد %(#ff19ff)[/] بھر شکر مکنش بسته در این تیره قفس
%(#ff19ff)[2)]تا جهان هست به یاد تو برآریم نفس%(#ff19ff)[/] ای دم گرم تو آتش زده در ناکس و کس
%(#ff19ff)[3)]گر تو را هست هنر عیب کسان بازمجوی %(#ff19ff)[/] کاندرین ملک چو طاووس به کار است مگس
%(#ff19ff)[4)]چون تو را رحلت از این دار فنا در پیش است %(#ff19ff)[/] جهد کن تا همه نیکی تو گویند ز پسگزینه %(#ff0000)[۱]
@Dr-Rashidi
@Kosar-Mortazavi
شهیده sh
ابوالفضل ریسی
مفهوم مشترک عبارت پرسش و گزینه ۱%(#ff0000)[------->]توصیه به اینکه معاش و کسب و کار نباید انسان را از ارزش های وجودی و معنوی دور گرداند -
1
در کدام گزینه هر سه آرایه %(#ff59ff)[«جناس - تضاد - تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff59ff)[۱)]جز این نیست پیدا که انسان دلی ست%(#ff59ff)[/] که او هست باقى و باقی فناست
%(#ff59ff)[۲)] جهان جهان را به شادی گذار%(#ff59ff)[/] مکن خویشتن رابه غم مضطرب
%(#ff59ff)[۳)] جو دونان در این خاکدان دنی%(#ff59ff)[/] مباش از برای دو نان مضطرب
%(#ff59ff)[۴)] هنرمند باید که باشد چوفيل%(#ff59ff)[/] کز این نوع هر جای بسیار نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
1
در کدام گزینه هر سه آرایه %(#ff59ff)[«جناس - تضاد - تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff59ff)[۱)]جز این نیست پیدا که انسان دلی ست%(#ff59ff)[/] که او هست باقى و باقی فناست
%(#ff59ff)[۲)] جهان جهان را به شادی گذار%(#ff59ff)[/] مکن خویشتن رابه غم مضطرب
%(#ff59ff)[۳)] جو دونان در این خاکدان دنی%(#ff59ff)[/] مباش از برای دو نان مضطرب
%(#ff59ff)[۴)] هنرمند باید که باشد چوفيل%(#ff59ff)[/] کز این نوع هر جای بسیار نیستهمه درست گفتید گزینه %(#ff0000)[۱]
SJY شما رو منشن نکردم درست جواب دادید
جناس: باقی ماندگار و جاوید)، باقی (بقیه) (جناس تام) تضاد: نیست ۶ است، هست، [ا]ست / باقی بودن متضاد فنا /تشبيه: انسان به دل
%(#ff0000)[دقت کنیم]
%(#ff0000)[الف)] گزينه (۱) پاسخیست که طراح سؤال، در کمال ظاهربینی آن را انتخاب کرده، اما باید درباره تشبيه آن تردید کرد! می گوید: «انسان عبارت از دل است»؛ یعنی «تنها چیزی که در وجود انسان ارزشمند و ماندگار است، دل است»، نه اینکه «انسان مانند دل است»!
%(#ff0000)[ب)] روشن است که گزینه (۴) نیز مانند گزینه (۱) هر سه آرایه مورد سؤال را دارد (جناس میان «باید» و «باشد» و تضاد میان باشد» و «نیست» و تشبیه «هنرمند» به «فیل»)؛ بنابراین، سؤال در حقیقت دارای دو پاسخ و نادرست است، اما از آنجا که طراحان کنکور عموما نسبت به نکات ظریف آرایه ها مانند تضاد میان « باشد» (گونه حذف شده فعل «است» و «نیست» ناآگاه اند، ناچار، گزينه (۱) را باید مناسب تر دانست. -
آخریش
کارکرد «%(#ff0000)[باد سحر]» در همه گزینه ها همانند کارکرد آن در بیت زیر است، به استثنای:
%(#ff0000)[«همت از باد سحر می طلبم گر ببرد.... خبر از من به رفیقی که به طرف چمن است»]
%(#ff0000)[۱)]ای نسیم سحر از من به دلارام بگوی %(#ff0000)[...] که کسی جز تو ندانم که بود محرم دوست
%(#ff0000)[2)]ای نسیم سحری بندگی من برسان %(#ff0000)[...] که فراموش مکن وقت دعای سحرم
%(#ff0000)[3)]صد غنچۂ دل از نفس ما شكفته شد ... هرجا که چون نسیم سحر پا گذاشتیم
%(#ff0000)[۴)]گر نسیم سحری قطع مسافت نکند ... هیچ کس قصه دردم به خراسان نبردفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
آخریش
کارکرد «%(#ff0000)[باد سحر]» در همه گزینه ها همانند کارکرد آن در بیت زیر است، به استثنای:
%(#ff0000)[«همت از باد سحر می طلبم گر ببرد.... خبر از من به رفیقی که به طرف چمن است»]
%(#ff0000)[۱)]ای نسیم سحر از من به دلارام بگوی %(#ff0000)[...] که کسی جز تو ندانم که بود محرم دوست
%(#ff0000)[2)]ای نسیم سحری بندگی من برسان %(#ff0000)[...] که فراموش مکن وقت دعای سحرم
%(#ff0000)[3)]صد غنچۂ دل از نفس ما شكفته شد ... هرجا که چون نسیم سحر پا گذاشتیم
%(#ff0000)[۴)]گر نسیم سحری قطع مسافت نکند ... هیچ کس قصه دردم به خراسان نبردگزینه %(#ff0000)[۳] و باز هم همه درست
کارکرد باد سحر در بیت صورت سوال و گزینه های۱ و ۲ و ۴ %(#ff0000)[پیام رسانی] است اما کارکردش در گزینه ۳ %(#ff0000)[گره گشایی] است -
@Elham650
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi
@Dr-Rashidi
SJY
شهیده sh
همگی خسته نباشید(و میدونم که نیستید
)
ممنون که شرکت کردید ببخشید خیلی منشنتون کردم -
فاطمه خلیلی
سلام ، مرسی گلی، واقعا زحمت کشیدی ، باید وقت بزارم کامل بیام بخونمشون
Marjan82 در
ادبیات کنکور
گفته است:
فاطمه خلیلی
سلام ، مرسی گلی، واقعا زحمت کشیدی ، باید وقت بزارم کامل بیام بخونمشون
سلام
خواهش میکنم خوشحالم مفید بوده -
دانش-آموزان-آلاء ریاضیا
دهم یازدهم بچه-های-کنکور-تجربی-1400
بچه ها چند تا تست با تحلیلش گذاشتم اگر خواستید نگاه کنید
(ببین کارم به کجا کشیده:) -
@Elham650
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi
@Dr-Rashidi
SJY
شهیده sh
همگی خسته نباشید(و میدونم که نیستید
)
ممنون که شرکت کردید ببخشید خیلی منشنتون کردمفاطمه خلیلی
خیلی خوب بود سپاس
️
-
@Elham650
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi
@Dr-Rashidi
SJY
شهیده sh
همگی خسته نباشید(و میدونم که نیستید
)
ممنون که شرکت کردید ببخشید خیلی منشنتون کردمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
@Elham650
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi
@Dr-Rashidi
SJY
شهیده sh
همگی خسته نباشید(و میدونم که نیستید
)
ممنون که شرکت کردید ببخشید خیلی منشنتون کردمممنون از خودتون
خیلی زحمت کشیدید
خیلی عالی بود -
@Elham650
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi
@Dr-Rashidi
SJY
شهیده sh
همگی خسته نباشید(و میدونم که نیستید
)
ممنون که شرکت کردید ببخشید خیلی منشنتون کردمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
@Elham650
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi
@Dr-Rashidi
SJY
شهیده sh
همگی خسته نباشید(و میدونم که نیستید
)
ممنون که شرکت کردید ببخشید خیلی منشنتون کردمعههه
شماهم خسته نباشید خوب بودن -
%(#ff0000)[۱-] آرایه روبه روی کدام بیت درست است؟
%(#ff0000)[۱ )] از چوب خشک میوه و در نی شکر نهاد %(#ff0000)[/وز قطره دانه]
ای دُرر شاهوار کرد %(#ff0000)[(اغراق)]
%(#ff0000)[۲)] در این گرداب بی پایان منه بار شکم بر دل %(#ff0000)[/]که کشتی روز طوفان غرقه از بار شکم گردد %(#ff0000)[(تلمیح)]
%(#ff0000)[۳)] ناز ها کردی و از عجز کشیدم نازت %(#ff0000)[/]عجزها کردم و از عُجب ندادی دادم (%(#ff0000)[جناس)]
%(#ff0000)[۴)] دست حسنت پنجۂ خورشید تابان می برد%(#ff0000)[/] ترک چشمت تاخت بر ملک سلیمان می برد %(#ff0000)[(حسن تعلیل)]
این آسونه -
%(#ff0000)[۲]_معنای %(#ff0000)[«ردیف»] در کدام بیت با سایر ابيات تفاوت دارد؟
%(#ff0000)[۱)] تنهانه من به دانه خالت مقیّدم %(#ff0000)[/]این دانه هرکه دید گرفتار دام شد
%(#ff0000)[۲)]نامم به عاشقی شد و گویند توبه کن %(#ff0000)[/]توبه کنون چه فایده دارد که نام شد؟
%(#ff0000)[۳)]آن مدعی که دست ندادی به بندکس%(#ff0000)[/] این بار در کمند تو افتاد و رام شد
%(#ff0000)[۴)]شرح غمت به وصف نخواهد شدن تمام%(#ff0000)[/] جهدم به آخر آمد و دفتر تمام شد -
%(#0ff997)[۳_]کدام گزینه با بیت «%(#0ff997)[به صوت خوش چو حیوان است مایل از حیوان کم نشاید بودن ای دل]! تناسب معنایی ندارد؟
%(#0ff997)[۱)] هستی انسان ز ذات کبریا دارد وجود %(#0ff997)[/] هرکه این معنی نمیداند ز حیوان کمتر است
%(#0ff997)[۲)] اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب %(#0ff997)[/]ا گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری
%(#0ff997)[۳)] به نزد عقل ز حیوان کم است انسانی%(#0ff997)[/] که نبودش اثر دل پذیری از آواز
%(#0ff997)[۴)] آدمی بنده چنگ و نی و تنبور و دف است%(#0ff997)[/] چون تو را ذوق طرب نیست کم از حیوانی -
%(#ffff00)[۴_]مفهوم کلی کدام با سایر ابعاد متفاوت است؟
%(#00ff00)[۱)]گدای میکده ام لیک وقت مستی بین%(#00ff00)[/]که ناز بر فلک و حکم بر ستاره کنم
%(#00ff00)[۲)]نگهبانی ملک و دولت بلاست%(#00ff00)[/]گدا پادشاه است و نامش گداست
%(#00ff00)[۳)]دلا دائم گدای کوی او باش%(#00ff00)[/]به حکم آنکه دولت جاودان به
%(#00ff00)[۴)]خشت زیر سر و بر تارک هفت اختر پای%(#00ff00)[/]دست قدرت نگر و منصب صاحب جایی -
%(#00fff7)[۵_]بیت %(#00fff7)[«نانم افزود و آبرویم کاست/ بینوایی به از مذلت خواست»] با کدام بیت تناسب معنایی ندارد؟
%(#00fff7)[۱)] از بهر دفع غم به کسی گربری پناه %(#00fff7)[/]هم غم به جای ماند و هم آبرو رود
%(#00fff7)[۲)] بلبل ماچون کند آهنگ دوری از چمن%(#00fff7)[/] آب و رنگ اعتبار از روی گلشن می رود
%(#00fff7)[۳)] تو را عزیزتر از آبرو متاعی نیست%(#00fff7)[/] هر آنچه هست تلف ساز و آبرو بگذار
%(#00fff7)[۴)] مزن بر سنگ پیش سخت رویان گوهر خود را %(#00fff7)[/]به هر آیینه تاریک منما جوهر خود را -
%(#04c588)[۶_]مفهوم کلی کدام با سایر ابیات %(#ff0808)[متفاوت] است؟
%(#04c588)[۱)]گدای میکده ام لیک وقت مستی بین%(#04c588)[/]که ناز بر فلک و حکم بر ستاره کنم
%(#04c588)[۲)]نگهبانی ملک و دولت بلاست%(#04c588)[/]گدا پادشاه است و نامش گداست
%(#04c588)[۳)]دلا دائم گدای کوی او باش%(#04c588)[/]به حکم آنکه دولت جاودان به
%(#04c588)[۴)]خشت زیر سر و بر تارک هفت اختر پای%(#04c588)[/]دست قدرت نگر و منصب صاحب جایی -
%(#ff0888)[۷_]تاثیر ابیات زیر از لحاظ داشتن آرایه های%(#ff0888)[( تشبیه، ایهام تناسب، اسلوب معادله، مجاز] )کدام است؟
%(#ff0888)[الف)] گر نخواهد داد من امروز داد آن شاه حسن%(#ff0888)[/]دامنش فردا به نزد دادگر خواهم گرفت
%(#ff0888)[ب)]ما که بستیم به دل نقش قد موزونش%(#ff0888)[/]گو موذن ز پی بستن قامت باشد
%(#ff0888)[ج)]شکوفه شور افکنده است در گلستان ها%(#ff0888)[/]شده است خوان زمین گم در این نمک دان ها
%(#ff0888)[د)]دل چو شد غافل ز حق فرمان پذیر تن بود%(#ff0888)[/]می برد هر جا که خواهد اسب خواب آلوده را
%(#ff0888)[۱)]ج ب الف د
%(#ff0888)[۲)]ج ب د الف
%(#ff0888)[۳)]ب ج د الف
%(#ff0888)[۴)]ب ج الف د -
%(#ff5906)[۸_]همه آرایه های بیت زیر در کدام گزینه ذکر شده است؟
کمان ابروی او گر کمین غمزه گشود
به شوق سینه سپر کن که تیغ می آید
%(#ff5906)[۱)]تشبیه ،ایهام، کنایه، مجاز
%(#ff5906)[۲)]استعاره ،جناس ،مجاز، ایهام
%(#ff5906)[۳)]استعاره، کنایه، تشبیه ،جناس
%(#ff5906)[۴)]جناس ،ایهام تناسب ،استعاره، مراعات نظیر -
%(#ff00ff)[9_] «%(#ff00ff)[ترجیح صحبت بر عزلت]» از مفهوم همه ابیات، به جز بيت ......................... دریافت می شود.
%(#ff00ff)[۱)] آسوده کجاگردم تاباتو نیاسایم؟ آرام کجا گیرم تاباتو نیارامم؟
%(#ff00ff)[۲)] چنان به کوی تو آسوده از بهشت برینم که در ضمیر نیاید خیال حوری عینم
%(#ff00ff)[۳)] چگونه شاد نباشد دلم به گوشه نشینی؟ که خال گوشۂ چشم تو کرد خانه نشینم
%(#ff00ff)[۴)] تاباتو نپیوندم کی میوه دهد شاخم؟ تاباتو نیامیزم کی شاد شود کامم؟ -
%(#ff0000)[۱-] آرایه روبه روی کدام بیت درست است؟
%(#ff0000)[۱ )] از چوب خشک میوه و در نی شکر نهاد %(#ff0000)[/وز قطره دانه]
ای دُرر شاهوار کرد %(#ff0000)[(اغراق)]
%(#ff0000)[۲)] در این گرداب بی پایان منه بار شکم بر دل %(#ff0000)[/]که کشتی روز طوفان غرقه از بار شکم گردد %(#ff0000)[(تلمیح)]
%(#ff0000)[۳)] ناز ها کردی و از عجز کشیدم نازت %(#ff0000)[/]عجزها کردم و از عُجب ندادی دادم (%(#ff0000)[جناس)]
%(#ff0000)[۴)] دست حسنت پنجۂ خورشید تابان می برد%(#ff0000)[/] ترک چشمت تاخت بر ملک سلیمان می برد %(#ff0000)[(حسن تعلیل)]
این آسونهفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱-] آرایه روبه روی کدام بیت درست است؟
%(#ff0000)[۱ )] از چوب خشک میوه و در نی شکر نهاد %(#ff0000)[/وز قطره دانه]
ای دُرر شاهوار کرد %(#ff0000)[(اغراق)]
%(#ff0000)[۲)] در این گرداب بی پایان منه بار شکم بر دل %(#ff0000)[/]که کشتی روز طوفان غرقه از بار شکم گردد %(#ff0000)[(تلمیح)]
%(#ff0000)[۳)] ناز ها کردی و از عجز کشیدم نازت %(#ff0000)[/]عجزها کردم و از عُجب ندادی دادم (%(#ff0000)[جناس)]
%(#ff0000)[۴)] دست حسنت پنجۂ خورشید تابان می برد%(#ff0000)[/] ترک چشمت تاخت بر ملک سلیمان می برد %(#ff0000)[(حسن تعلیل)]
این آسونهگزینه 3
-
%(#ff0000)[۲]_معنای %(#ff0000)[«ردیف»] در کدام بیت با سایر ابيات تفاوت دارد؟
%(#ff0000)[۱)] تنهانه من به دانه خالت مقیّدم %(#ff0000)[/]این دانه هرکه دید گرفتار دام شد
%(#ff0000)[۲)]نامم به عاشقی شد و گویند توبه کن %(#ff0000)[/]توبه کنون چه فایده دارد که نام شد؟
%(#ff0000)[۳)]آن مدعی که دست ندادی به بندکس%(#ff0000)[/] این بار در کمند تو افتاد و رام شد
%(#ff0000)[۴)]شرح غمت به وصف نخواهد شدن تمام%(#ff0000)[/] جهدم به آخر آمد و دفتر تمام شدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۲]_معنای %(#ff0000)[«ردیف»] در کدام بیت با سایر ابيات تفاوت دارد؟
%(#ff0000)[۱)] تنهانه من به دانه خالت مقیّدم %(#ff0000)[/]این دانه هرکه دید گرفتار دام شد
%(#ff0000)[۲)]نامم به عاشقی شد و گویند توبه کن %(#ff0000)[/]توبه کنون چه فایده دارد که نام شد؟
%(#ff0000)[۳)]آن مدعی که دست ندادی به بندکس%(#ff0000)[/] این بار در کمند تو افتاد و رام شد
%(#ff0000)[۴)]شرح غمت به وصف نخواهد شدن تمام%(#ff0000)[/] جهدم به آخر آمد و دفتر تمام شدگزینه 2