ادبیات کنکور
-
@kosar-mortazavi دور فلک آزاد ز بند محنش کرد
مشکلش کجاست؟
فاطمه خلیلی هیچی....
فکر کردم چیزیش جا افتاد... الان فهمیدم چی شد
️
-
فاطمه خلیلی هیچی....
فکر کردم چیزیش جا افتاد... الان فهمیدم چی شد
️
@kosar-mortazavi آها
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـ -
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشود -
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیست -
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود را -
%(#ff0888)[5_]همه ابیات با بیت زیر تناسب مفهومی دارند، به جز:
من و مقام رضا بعد از این و شکر رقیب
که دل به درد تو خو کرد و ترک درمان گفت%(#ff0888)[۱)] هر که روزی بی رضایش چهره ی زیباش دید
بی خلاف از وی برآرد داغ بی صبری دمار%(#ff0888)[۲)] در خرابات رضا نشو و نما یافته ام
دُرد میخانه ی قسمت می سرجوش من است%(#ff0888)[۳)] مرا به بند تو دوران چرخ راضی کرد
ولی چه سود که سررشته در رضای تو بست%(#ff0888)[۴)]صبر و تحمل است و رضا چاره با قضا
تدبیر این قضیه برون زین سه چار نیست -
%(#00f888)[۶_]در متن زیر چند صفت پیشین و چند ترکیب وصفی وجود دارد؟
یک قرن بیشتر است که اختلافات و جنگ های داخلی مثل کاردی بر پهلوی این کشور نشسته است ،اما در این فاصله اروپا قدم های بزرگی برای پیشرفت برداشته است، آنها کارگاههای متعدد صنعتی ساختند."
%(#00f888)[۱)]دو-شش
%(#00f888)[۲)]دو-هشت
%(#00f888)[۳)]سه-هفت
%(#00f888)[۴)]سه-هشت -
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایم -
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)] -
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز من -
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـسلام
️
گزینه 4 -
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودگرینه 2
-
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گ -
%(#0059ff)[11_]مفهوم کدام گزینه با بقیه متفاوت است؟
%(#0059ff)[۱)]زاهد ایمن مشو از بازي غیرت زنهار%(#0059ff)[/] که ره از صومعه تا دیر مغان این همه نیست
%(#0059ff)[۲)]برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را %(#0059ff)[/]بر باد قلّاشی دهیم این شرك تقوا نام را
%(#0059ff)[۳)]صراحی می کشم پنهان و مردم دفتر انگارند%(#0059ff)[/] عجب گر آتش این زرق در دفتر نمی گیرد
%(#0059ff)[۴)]دیگر مگو که زاهد ما را گذشت نیست%(#0059ff)[/] نگذشت اگر چه از سر دنیا ز دین گذشت -
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستگزینه 3
-
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود راگزینه 1
-
%(#ff0888)[5_]همه ابیات با بیت زیر تناسب مفهومی دارند، به جز:
من و مقام رضا بعد از این و شکر رقیب
که دل به درد تو خو کرد و ترک درمان گفت%(#ff0888)[۱)] هر که روزی بی رضایش چهره ی زیباش دید
بی خلاف از وی برآرد داغ بی صبری دمار%(#ff0888)[۲)] در خرابات رضا نشو و نما یافته ام
دُرد میخانه ی قسمت می سرجوش من است%(#ff0888)[۳)] مرا به بند تو دوران چرخ راضی کرد
ولی چه سود که سررشته در رضای تو بست%(#ff0888)[۴)]صبر و تحمل است و رضا چاره با قضا
تدبیر این قضیه برون زین سه چار نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[5_]همه ابیات با بیت زیر تناسب مفهومی دارند، به جز:
من و مقام رضا بعد از این و شکر رقیب
که دل به درد تو خو کرد و ترک درمان گفت%(#ff0888)[۱)] هر که روزی بی رضایش چهره ی زیباش دید
بی خلاف از وی برآرد داغ بی صبری دمار%(#ff0888)[۲)] در خرابات رضا نشو و نما یافته ام
دُرد میخانه ی قسمت می سرجوش من است%(#ff0888)[۳)] مرا به بند تو دوران چرخ راضی کرد
ولی چه سود که سررشته در رضای تو بست%(#ff0888)[۴)]صبر و تحمل است و رضا چاره با قضا
تدبیر این قضیه برون زین سه چار نیستگزینه 1
-
%(#00f888)[۶_]در متن زیر چند صفت پیشین و چند ترکیب وصفی وجود دارد؟
یک قرن بیشتر است که اختلافات و جنگ های داخلی مثل کاردی بر پهلوی این کشور نشسته است ،اما در این فاصله اروپا قدم های بزرگی برای پیشرفت برداشته است، آنها کارگاههای متعدد صنعتی ساختند."
%(#00f888)[۱)]دو-شش
%(#00f888)[۲)]دو-هشت
%(#00f888)[۳)]سه-هفت
%(#00f888)[۴)]سه-هشتفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00f888)[۶_]در متن زیر چند صفت پیشین و چند ترکیب وصفی وجود دارد؟
یک قرن بیشتر است که اختلافات و جنگ های داخلی مثل کاردی بر پهلوی این کشور نشسته است ،اما در این فاصله اروپا قدم های بزرگی برای پیشرفت برداشته است، آنها کارگاههای متعدد صنعتی ساختند."
%(#00f888)[۱)]دو-شش
%(#00f888)[۲)]دو-هشت
%(#00f888)[۳)]سه-هفت
%(#00f888)[۴)]سه-هشتگزینه 3
-
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمگزینه 2