سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
تاریخ ادبیات
-
@دانش-آموزان-آلاء
دوست دارم چالشاتون رو تو یادگیری بخشای مختلف تاریخ ادبیات اینجا مطرح کنین و با هم دیگه براشون راه حل پیدا کنیم
این که با چه ترتیبی هم کارمون رو شروع کنیم دوست دارم کنکوری های 97 نظرشون رو بگن و کنکوری های سابق تجربیاتشونو
alireza_ysf75 @parastu23 mohammadhassan -
banoo در تاریخ ادبیات گفته است:
@دانش-آموزان-آلاء
دوست دارم چالشاتون رو تو یادگیری بخشای مختلف تاریخ ادبیات اینجا مطرح کنین و با هم دیگه براشون راه حل پیدا کنیم
این که با چه ترتیبی هم کارمون رو شروع کنیم دوست دارم کنکوری های 97 نظرشون رو بگن و کنکوری های سابق تجربیاتشونو
alireza_ysf75 @parastu23 mohammadhassanسلام ممنون از تگ !
من تا حالا تاریخ ادبیات رو نخوندمه و همیشه چیزی بوده که از اول میذاشتم کنار اما امسال چیزی هستش که میخوام 3 تا تستش رو بزنم حتما !اول اینکه از کارتون و ... حتما استفاده کنید و واسه همه مولفا سعی کنید از کلمات اختصاصی براشون استفاده کنید واسه اثراشون و یا از داستان های کوتاه خلاقانه !
البته اینارو شما بهتر از من بلدید چون بالاخره همیار ما هستید توی این بخش از ادبیات !ولی خب پیشنهاد من این بود و البته تست زنی رو فراموش نکنید با تحلیل !!
-
banoo در تاریخ ادبیات گفته است:
@دانش-آموزان-آلاء
دوست دارم چالشاتون رو تو یادگیری بخشای مختلف تاریخ ادبیات اینجا مطرح کنین و با هم دیگه براشون راه حل پیدا کنیم
این که با چه ترتیبی هم کارمون رو شروع کنیم دوست دارم کنکوری های 97 نظرشون رو بگن و کنکوری های سابق تجربیاتشونو
alireza_ysf75 @parastu23 mohammadhassan -
آلایی ها سلاااااام
%(#ff0000)[درس 1 ادبیات سال دوم]%(#bd4e4e)[خواجه عبدالله انصاری:]
از دانشمندان و عارفان %(#b44ebd)[قرن 5]
ملقب به شیخ اسلام
و معروف به پیر انصار و پیرهرات
%(#eb527d)[آثار:]
1)الهی نامه
2)مناجات نامه
3)زادالعارفین
4)رساله ی دل و جان
5)نصایح
6)کنزالسالکین
7)رسایلمناجات های خواجه -----> مسجع، لطیف،دلنشین،ساده و سرشار از مضامین عرفانی است
%(#bd4e4e)[سید محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار):]
از برجسته ترین شاعران غزل سرای %(#eb52cc)[معاصر]
متخلص به شهریار
علاوه بر غزل، در سرودن انواع شعر فارسی مهارت داشت.
%(#eb527d)[آثار:]1)منظومه ی ((حیدربابایه سلام)) (به زبان ترکی آذربایجانی)
2)کلیات اشعار (در5جلد)%(#eb5278)[غزل همای رحمت]
_از سروده های مشهور او در وصف امام علی (ع)
_زبانی ساده،روان،صمیمی و عاطفی دارد
_باور و ایمان عمیق و ارادت شاعر را نسبت به اهل بیت (ع) نشان میدهد%(#ff0000)[پایان تاریخ ادبیات درس1 سال دوم]
اگه رمز،کاریکاتورو....... دراین خصوص دارین که به نظرتون مفیده لطفا به اشتراک بذارین
چنان چه نقصی مشاهده میکنید تصحیح کنید.
با احترام -
banoo در تاریخ ادبیات گفته است:
آلایی ها سلاااااام
%(#ff0000)[درس 1 ادبیات سال دوم]%(#bd4e4e)[خواجه عبدالله انصاری:]
از دانشمندان و عارفان %(#b44ebd)[قرن 5]
ملقب به شیخ اسلام
و معروف به پیر انصار و پیرهرات
%(#eb527d)[آثار:]
1)الهی نامه
2)مناجات نامه
3)زادالعارفین
4)رساله ی دل و جان
5)نصایح
6)کنزالسالکین
7)رسایلمناجات های خواجه -----> مسجع، لطیف،دلنشین،ساده و سرشار از مضامین عرفانی است
%(#bd4e4e)[سید محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار):]
از برجسته ترین شاعران غزل سرای %(#eb52cc)[معاصر]
متخلص به شهریار
علاوه بر غزل، در سرودن انواع شعر فارسی مهارت داشت.
%(#eb527d)[آثار:]1)منظومه ی ((حیدربابایه سلام)) (به زبان ترکی آذربایجانی)
2)کلیات اشعار (در5جلد)%(#eb5278)[غزل همای رحمت]
_از سروده های مشهور او در وصف امام علی (ع)
_زبانی ساده،روان،صمیمی و عاطفی دارد
_باور و ایمان عمیق و ارادت شاعر را نسبت به اهل بیت (ع) نشان میدهد%(#ff0000)[پایان تاریخ ادبیات درس1 سال دوم]
اگه رمز،کاریکاتورو....... دراین خصوص دارین که به نظرتون مفیده لطفا به اشتراک بذارین
چنان چه نقصی مشاهده میکنید تصحیح کنید.
با احترامالهی! از مناجات دل و جان عارفین و رسایل و نصایح سالکین بهره مندم کن!
-
پیشنهاد منم کمان زر هستش برای آثار خواجه عبدالله انصاری
-
alireza_ysf75 در تاریخ ادبیات گفته است:
banoo در تاریخ ادبیات گفته است:
@دانش-آموزان-آلاء
دوست دارم چالشاتون رو تو یادگیری بخشای مختلف تاریخ ادبیات اینجا مطرح کنین و با هم دیگه براشون راه حل پیدا کنیم
این که با چه ترتیبی هم کارمون رو شروع کنیم دوست دارم کنکوری های 97 نظرشون رو بگن و کنکوری های سابق تجربیاتشونو
alireza_ysf75 @parastu23 mohammadhassanسلام ممنون از تگ !
من تا حالا تاریخ ادبیات رو نخوندمه و همیشه چیزی بوده که از اول میذاشتم کنار اما امسال چیزی هستش که میخوام 3 تا تستش رو بزنم حتما !اول اینکه از کارتون و ... حتما استفاده کنید و واسه همه مولفا سعی کنید از کلمات اختصاصی براشون استفاده کنید واسه اثراشون و یا از داستان های کوتاه خلاقانه !
البته اینارو شما بهتر از من بلدید چون بالاخره همیار ما هستید توی این بخش از ادبیات !ولی خب پیشنهاد من این بود و البته تست زنی رو فراموش نکنید با تحلیل !!
سلام بانو جان.شما بهترین سلیقه رو دارین!هرچی شما درست کنین بهترینه
-
%(#ff0000)[درس 2 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس دوم : رستم و اشکبوس ]
حماسه : حماسه یکی از انواع ادبی و داستان و روایتی با زمینه %(#18c7c7)[قهرمانی] و رنگ %(#18c7c7)[قومی] و %(#18c7c7)[ملی] و سبکی فاخر که در آن حوادثی %(#18c7c7)[فراتر از حدود عادت ] روی میدهد .
1- %(#a418c7)[حماسه طبیعی] : این نوع حماسه از زمان های دور به صورت شفاهی در بین ملت ها وجود داشته و سینه به سینه نقل شده است و بعد ها به شکل مکتوب و اغلب به صورت شعر در آمده است .
2- %(#a418c7)[حماسه مصنوع] : این نوع حماسه تقلیدی از حماسه طبیعی است . در تدوین حماسه مصنوع , همه افراد یک قوم یا ملت دخالت ندارند بلکه فقط یک نفر (شاعر ) آن را میسراید و در آن به جای آفرینش حماسه به یک باز آفرینی حماسه میپردازد.
3- %(#a418c7)[حماسه طبیعی] : (مثال) ایلیاد (هومر) - ادیسه (هومر )- مهابهاراتا(که به ویاسا فرزانه هند نسبت میدهند) - رامایانا (والمیکی شاعر هندی )
4- %(#a418c7)[حماسه مصنوع]: حمله حیدری از باذل مشهدی – خاوران نامه از ابن حسام خوسفی
%(#cc7b19)[هومر] :
کهن ترین و نامدار ترین حماسه سرای یونانی در %(#e33119)[قرن 7 قبل از میلاد ]
آثار او: 1- %(#e33119)[ایلیاد] 2-%(#e33119)[ادیسه]%(#e33119)[ادیسه] : از جمله آثار بزرگ حماسی یونان از این کتاب مجموعه ی اداب و اخلاق یونانیان قدیم را میتوان دریافت .
%(#1985e3)[مهابهاراتا] (مهابهارات) :
حماسه بزرگ هندوان به زبان %(#e33719)[سانسکریت]
شامل%(#e33719)[19] کتاب است .
تالیف آن را ویاسا فرزانه هند نسبت میدهند .
این کتاب در یک زمان و توسط یک شاعر سروده نشده بلکه قریب صد شاعر آن را طی چند قرن سروده اند .%(#16b85c)[رامایانا] :
حماسه معروف هندوان
سروده %(#e69509)[والمیکی] ,شاعر باستانی هند
منظومه ای است طولانی به زبان سانسکریت در باره وقایع و جنگ های رام و همسر او سیتنه.%(#f016f0)[خاوران نامه] :
منظومه ای از %(#f05b16)[ابن حسام خوسفی ] شاعر قرن %(#54f016)[هشتم و نهم]
موضوع آن سفرها و حملات علی (ع) به سرزمین خاوران به همراه مالک اشتر و جنگ با دیو و اژدها و امثال این وقایع خیالی است . -
%(#ff0000)[درس 3 ادبیات سال سوم]
%(#ff0000)[درس سوم :حمله حیدری ]
%(#eb9b46)[باذل مشهدی ] :
شاعر حماسه سرای قرن %(#28dbc3)[12 هجری]
حماسه مصنوع و سنتی و دینی حمله حیدری اثر اوست.
شاعر در این منظومه به شرح زندگانی و جنگ های پیامبر (ص) و علی (ع) تا شهادت آن حضرت در محراب مسجد کوفه پرداخته است.
شاعر حماسه دینی حمله حیدری را تحت تاثیر حماسه های ملی و با دخل و تصورف در اصل موضوع و آرایش صحنه نبرد به شیوه شاهنامه سروده است .
دوستان به بزرگی خودتون ببخشید اگه بد بود قول میدم بهتر از این کار کنم این اولین تجربه منه
منتظر نظارت و پیشنهاداتون هستم البته این درسا احتیاجی به سرواژه و کاریکاتور ندارن
ان شاءالله از درسای بعدی از خجالتتون در میایم
موفق باشید :hand: -
Masoumeh در تاریخ ادبیات گفته است:
پیشنهاد منم کمان زر هستش برای آثار خواجه عبدالله انصاری
یه نقاشی هم پیدا کردم
-
@phenomenon میشه آدرس کانال شون رو بزارین
-
mozhgan_99 در تاریخ ادبیات گفته است:
@phenomenon میشه آدرس کانال شون رو بزارین
banoo میشه آدرس کانال شون رو بزارین
-
این پست پاک شده!
-
Dr.Saraaa
سلام پستتون رو حذف کردم
علت : قراردادن لینک خلاف قوانین است -
%(#ff0000)[درس 4 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس چهارم : بچه های آسمان ]%(#ff8400)[مجید مجیدی] :
کارگردان و فیلم نامه نویس معاصر%(#ff4400)[آثار] :فیلم نامه ((%(#0073ff)[بچه های آسمان] ))
%(#ff2600)[فصل دوم ادبیات دوم ]
تاریخ ادبیات های مربوط به در آمد ابتدای درس پنجم
%(#ff9900)[نقیب الممالک]:
داستان نویس عصر قاجار و نقال ناصر الدین شاه
%(#ff0033)[آثار]: %(#0073ff)[امیر ارسلان] ----> که از مشهور ترین داستان های عامیانه فارسی است .%(#ff9900)[زین العابدین مراغه ای] :
از نخستین داستان نویسان ایرانی در اوایل دوره ی مشروطه و از پیشگامان ساده نویسی نثر معاصر
%(#ff0000)[آثار] : %(#0088ff)[سیاحت نامه ابراهیم بیگ ]%(#ffa200)[عبد الرحیم طالبوف] :
نویسنده و دانشمند ایرانی
از نخستین داستان نویسان ایرانی در اوایل دوره ی مشروطه
%(#ff0015)[آثار] : 1- %(#0091ff)[مسالک المحسنین] 2- %(#0091ff)[کتاب احمد]%(#ffa200)[الکساندر دوما] (پدر ) :
رمان نویس و نمایش نا مه نویس مشهور فرانسوی در قرن %(#ffa200)[19]
حجم اثار او بالغ بر 300 کتاب
%(#ff0000)[آثار] : 1- %(#007bff)[سه تفنگدار] 2- %(#007bff)[کنت مونت کریستو ]
%(#ff0000)[کلید واژه] :%(#ff00f7)[سه تفنگداردوما کنت مونت کریستو را کشتند]%(#ffa200)[آلن رنه لوساژ]:
رمان نویس مشهور فرانسوی
%(#ff0015)[آثار] : %(#0091ff)[ژیل بلاس ]%(#ffa200)[میرزا عبد الحسین صنعتی زاده ی کرمانی] :
از نخستین نویسندگان رمان های تاریخی
%(#ff0000)[آثار] : %(#0088ff)[مجمع دیوانگان ]که نخستین اوتوپیای ادبیات معاصر است .%(#ff9900)[مرتضی مشفق کاظمی] :
نویسنده نخستین رمان اجتماعی درباره ی وضع حقارت آمیز زنان ایرانی
%(#ff0000)[آثار] : %(#0091ff)[تهران مخوف] که جلد دوم آن با نام%(#0091ff)[ یادگار شب ]منتشر شد .%(#ffa200)[عباس خلیلی] :
%(#ff0000)[اثار] : 1- %(#0088ff)[روزگار سیاه ]که از کتاب مادام کاملیا الکساندر دومای (پسر ) الهام گرفته
2-%(#0088ff)[ انتفام ] 3-%(#0088ff)[ انسان و اسرار شب ]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00f7)[خلیلی در این روزگار سیاه , اسرار شب انتقام را گرفت] . -
%(#ffaa00)[حاج میرزا یحیی دولت ابادی] :
یکی از پیش قدمان و مروجان تعلیم و تربیت د رایران
%(#ff0000)[آثار] : %(#0088ff)[شهرناز] ---> از جمله رمان های انتقادی درباره ی اوضاع ایران است
%(#ff0000)[جمله کلیدی] : %(#ff00ee)[یحیی و شهرناز از ایران انتقاد کردند] .%(#ffaa00)[صادق هدایت] :
داستان نویس معاصر
%(#ff0000)[آثار] : 1- %(#0091ff)[بوف کور] 2- %(#0091ff)[سگ ولگرد] 3- %(#0091ff)[سه قطره خون] 4-%(#0091ff)[اصفهان نصف جهان] 5- %(#0091ff)[پروین دختر ساسان]
%(#ff0000)[کلید واژه] :%(#ff00ff)[پروین سه قطره خون از بوف کور ولگرد هدایت در اصفهان دید] .%(#ffaa00)[جلال آل احمد] :
نویسنده مشهور معاصر , از خانواده روحانی
%(#ff0000)[آثار] : %(#ff00ff)[4 دسته]
1- %(#6f00ff)[داستان ها مانند مدیرمدرسه]
2- %(#6f00ff)[سفرنامه ها مانند خسی در میقات ]
3- %(#6f00ff)[ ترجمه ها مانند قمارباز ]
4- %(#6f00ff)[مقالات مانند غرب زدگی ]
از دیگر%(#ff0000)[ آثار] مهم او:
1- %(#0091ff)[نون و القلم] 2-%(#0091ff)[ زن زیادی] 3-%(#0091ff)[ پنج داستان] 4- %(#0091ff)[از رنجی که میبریم ] ( داستان ) 5- %(#0091ff)[ارزیابی شتاب زده] (مقالات )
%(#0091ff)[ترجمه مائده های زمینی] (آندره ژید )%(#ffa200)[محمود دولت ابادی] :
داستان نویس معاصر
%(#ff000d)[آثار ]: 1-%(#0091ff)[کلیدر] 2- %(#0091ff)[جای خالی سلوچ ] 3-%(#0091ff)[لایه های بیابانی ]
%(#ff0015)[کلید واژه] :%(#ff00ee)[جا کلیدی دولت آبادی در بیابانی افتاد] .%(#fa052e)[درس 5 ادبیات دوم
%(#fa052e)[درس پنجم :کباب غاز]
%(#ffa200)[محمد علی جمال زاده] :
نویسنده و داستان نویس معاصر درسال 1274 به دنیا آمد و در سال 1376 در گذشت
%(#fa052e)[آثار]1- %(#0588fa)[یکی بود یکی نبود] ( نخستین مجموعه داستان در سال %(#8400ff)[1300] که به خاطرآن آغازگر %(#a200ff)[سبک واقع گرایی] در نثر معاصر شدند )
2- %(#007bff)[سرو ته یک کرباس ]
3- %(#007bff)[هفت کشور]
4- %(#007bff)[راه آب نامه ]
5- %(#007bff)[دار المجانین ]
6- %(#007bff)[تلخ و شیرین]
7- %(#007bff)[شور آباد ]
8- %(#007bff)[قصه های کوتاه بر ای بچه های ریش دار ]
9- %(#007bff)[قصه ی ما به سر رسید]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00f7)[جمال از راه اب تلخ و شیرین ,بچه های ریش دار شور اباد و هفت کشور را جمع کرد و سر و ته قصه ی ما و مجانینی را گفت] .
%(#ff0000)[کلید واژه] :%(#ff00f7)[یکی بود یکی نبود ,مجانین هفت کشور در راه اب شور قصه های تلخ کرباس را خواندند, قصه ما به سر رسید] .
%(#ff0000)[سر واژه] :%(#ff00f7)[شست قرقی ده]
:hand: موفق باشید .
-
%(#ff0000)[درس 6 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس ششم : گیله مرد ]
%(#ffa200)[بزرگ علوی] :
داستان نویس معاصر و از نخستین تحصیل کرده های ایرانی در آلمان
نوشته هایش از سال %(#00ffff)[1332] تا%(#00ffea)[1357] در ایران اجازه انتشار نیافت .
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00aeff)[چشم هایش ]
2- %(#00aeff)[چمدان]
3- %(#00aeff)[میرزا]
4- %(#00aeff)[سالاری ها]
5- %(#00aeff)[ ورق پاره های زندان]
6- %(#00aeff)[مجموعه داستان (نامه ها ) ]
7- %(#00aeff)[داستان کوتاه (گیله مرد ) ]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ff)[چشم های میرزا بزرگ گیله سالاری به نامه و ورق پاره های چمدان افتاد] .
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ff)[میرزا چشم هایش را در چمدان نامه های میرزا سالاری های علوی گذاشت] .
%(#ff0000)[سر واژه] : %(#ff00ff)[سمن چو گچ]%(#ff0000)[درس هفتم : سووشون ]
%(#ffa200)[سیمین دانشور] :
نویسنده معاصر
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#0099ff)[اتش خاموش ]( نخستیم مجموعه داستان او که در سال 1337 منتشر شد )
2- %(#0099ff)[جزیره سرگردانی]
3- %(#0099ff)[سووشون]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ff)[دانشور به آتش جزیره شون نگاه کرد] .
%(#ff0000)[کلید واژه]: %(#ff00ff)[سیمین در جزیره سووشون آتش به پا کرد] .
%(#ff0000)[سر واژه] : %(#ff00ff)[ساج]تاریخ ادبیات آورده اند که :
%(#ff8c00)[اسرار التوحید] :
از جمله اثار منثور عرفانی
%(#ff8c00)[نوشته]:%(#00ffea)[ محمد بن منور] (از نوادگان ابو سعید ابوالخیر )
در سه باب نوشته شده د نمونه ای از شرح حال نویسی است و در آن احوال و اقوال و کرامات ابو سعید به شیوه داستانی بیان شده.تاریخ ادبیات مربوط به شاعر%(#00ffea)[ آواز عشق ]
%(#ffa200)[مولوی] :
%(#ff0099)[شاعر و عارف قرن 7]
%(#ff0015)[آثار منظوم]:
1- %(#0099ff)[مثنوی معنوی]
2- %(#0099ff)[دیوان شمس یا دیوان کبیر (مجموعه غزلیات او )]%(#ff0015)[آثار منثور] :
1- %(#0099ff)[فیه ما فیه ]
2- %(#0099ff)[مجالس سبعه]
3- %(#0099ff)[مکاتیب ] -
به به چه تر تمیز کار می کنین...
خدا خیرتان دهاد :hand: -
%(#ff0000)[فصل سوم :ادبیات پایداری]
%(#eeff00)[اصلی ترین مسائل در ادب پایداری] :
1- %(#bf00ff)[دعوت به مبارزه]
2- %(#bf00ff)[ترسیم چهره بیدادگر ]
3- %(#bf00ff)[انعکاس مظلومیت مردم ]
4- %(#bf00ff)[ستایش آزادی و آزادگی ]
5- %(#bf00ff)[نشان دادن افق های روشن پیروزی]
6- %(#bf00ff)[بزرگداشت شهدای راه آزادی ]%(#ff0000)[تاریخ ادبیات در آمد درس هشتم
%(#ffb700)[غسان کنفانی] :
نویسنده معاصر عرب
%(#ff0000)[آثار] : %(#00a6ff)[ادب المقاومه فی فلسطین المحتله]%(#ffb700)[اثل مآنین ]:
بانوی انگلیسی از چهره های ادب مقاومت فلسطین
%(#ff0000)[آثار] : %(#00a6ff)[راه بئر سبع]%(#ff0000)[درس 8 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس هشتم : کلبه عمو تم ]
%(#ffaa00)[هریت بیچر استو] :
از مشهور ترین نویسندگان ادب پایداری سیاهان
%(#ff0000)[آثار] : %(#00aeff)[کلبه عمو تم]%(#ffaa00)[پابلو نرودا] : (شعر تو را میخوانم )
از چهره های مهم ادبیات پایداری آمریکا لاتین
شعر انقلابی و سنت شکن او ----> راستین و حماسی و بشری
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00aeff)[انگیزه نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی]%(#00eeff)[تاریخ ادبیات مربوط به خود آزمایی] :
%(#ffaa00)[جان اشتاین بک] :
نویسنده امریکایی قرن %(#ffaa00)[20]
از چهره های مهم ادبیات پایداری آمریکای لاتین
1- %(#00aeff)[خوشه های خشم] ( از رمان های مشهور قرن 20 و برنده ی جایزه ی ادبی پولیتزر )
2- %(#00aeff)[خوشه های خشم] ---> ادبیات پایداری
3- %(#00aeff)[مراتع بهشتی]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00f7)[موش ها از خوشه های مراتع بک جان گرفتند] .
%(#ff0000)[سر واژه ]: %(#ff00f7)[مخم]%(#ffaa00)[فرانتس فانون] :
از چهره های مهم ادبیات پایداری سیاهان
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#0091ff)[سال پنج الجزایر]
2- %(#0091ff)[دوزخیان روی زمین ]
3- %(#0091ff)[واپسین دم استعمار ]
4- %(#0091ff)[انقلاب آفریقا]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e1)[فانون در سال پنجم , واپسین دوزخیان آفریقا را دید] .
%(#ff0000)[سر واژه] : %(#ff00e1)[سواد]%(#ffa200)[خوزه دوکاسترو] :
نویسنده برزیلی و از چهره های مهم ادبیات پایداری آمریکای لاتین
%(#ff0000)[آثار] : %(#0091ff)[آدم ها و خرچنگ ها]موفق باشید :hand:
-
%(#ff0000)[درس9 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس نهم : در بیابان های تبعید ]
%(#ffa200)[جبرا ابراهیم جبرا ]:
شاعر فلسطینی که در ناصره به دنیا آمد.
%(#ff0000)[آثار] :1- %(#0099ff)[شعر در بیابان های تبعید] 2- %(#0099ff)[چند داستان کوتاه به عربی و انگلیسی]%(#ffa200)[محمود درویش] :
شاعر فلسطینی که در یکی از دهکده های فلسطین اشغالی به دنیا آمد .
%(#ff0000)[آثار] : %(#0099ff)[شعر از یک انسان]
اشعارش محصول سالهای اسارتش در زندان های صهیونیستی است .
او را %(#c2217c)[شاعر مقاومت فلسطین] می نامند زیرا جز برای فلسطین شعر نگفته است .%(#1cdfe6)[تاریخ ادبیات اورده اند که] :
%(#1cdfe6)[اخلاق محسنی] :
%(#e69c1c)[نوشته] : ملا حسین واعظ کاشفی (%(#e61c1c)[قرن 9 هجری] )
%(#f51111)[اشاره] : در علم اخلاق نوشته شده و در آن حکایت هایی زیبا نیز آمده .%(#1ce6dc)[تاریخ ادبیات مربوط به شعر حفظی] :
%(#e6951c)[حکیم ابوالفتح عمر خیام نیشابوری] :
فیلسوف , ریاضی دان ,منجم و شاعر ایرانی در قرن %(#e61c1c)[(5و 6 ) هجری]
%(#e61c1c)[آثار ]: اشعاری به فارسی در قالب رباعی و کتاب هایی در ریاضی
خیام از مشهور ترین رباعی سرایان تاریخ ادبیات ایران است .%(#e61c1c)[فصل چهارم : ادبیات جهان]
%(#ff0000)[درس دهم : دخترک بینوا ]
%(#ffa200)[ویکتور هوگو] :
مشهور ترین شاعر رمانتیک قرن %(#e61c1c)[19] فرانسه و از بزرگ ترین ادیبان و نویسندگان جهان .
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#1c8ee6)[بینوایان ]
2- %(#1c8ee6)[گوژپشت نتردام ]
3- %(#1c8ee6)[کارگران دریا ]
4- %(#1c8ee6)[مردی که میخندد ]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#eb41eb)[کارگران هوگو به گوژپشت نتردام میخندند] .%(#ff0000)[درس یازدهم : مائده های زمینی ]
%(#ffa200)[اندره ژید] :
نویسنده ی بزرگ فرانسوی که 60 سال از عمر 82 ساله خود را صرف نویسندگی کرده است .
%(#ff0000)[آثار] :%(#4193eb)[مائده های زمینی]
در آثار خود مشکلات زندگی آدمی را با عشق سرشار به واقعیت تبدیل میکند به همین جهت برنده ی جایزه نوبل ادبی شد.
مترجم ((%(#4193eb)[مائده های زمینی] )) %(#41eb5b)[پرویز داریوش] و %(#41eb5b)[جلال آل احمد] هستند .%(#41ebd4)[تاریخ ادبیات آورده اند که] :
%(#41ebd4)[تحفه الاخوان] :
%(#eb9941)[نوشته] : %(#f51111)[کمال الدین عبد الرزاق کاشانی] در قرن %(#f51111)[10] هجری
%(#f51111)[اشاره] :کتابی اخلاقی _ تعلیمی همراه با حکایت های آموزنده است.