آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟
-
قبل تجربه باید عقل حرکت کنه
-
ramses kabir اگه دیدگاه منو میخوای بهت پیشنهاد میکنم تحقیق کنی دربارش ولی فرض رو بر این بذار که تو اختیار داری. بعد برو دنبالش ببین میتونی امتحانش کنی؟ من فلسفه یا منطق بلد نیستم ولی این چیز ها رو با قلبت بهتر میتونی درک کنی. وقتی دقت کنی به زندگی و چیز های جدید تجربه کنی اونوقت اون برات از منطق و فلسفه هم حقیقی و واقعی تر میشه.
پس در آخر پیشنهاد میکنم تجربش کنی تا اینکه دربارش فکرکنی. چون گیج میشی. و به اندازه هر آدمی روی زمین دنیایی هست واسه اونا.جویندش باش. قطعا یابندش هم میشی
@dedsec قبل تجربه باید عقل حرکت کنه
-
Fateme Sh 0
با سلام به شما
اگه این خود ماییم پس چرا خدا اراده کرده که پیامبر و اعمه اش مطهر باشن دوست عزیز
اگه خود ماییم چرا خداوند تو آیه ۱۳ سوره ی قلم میفرماید و دشمنان محمد زنا زادگانند درصورتی که زنا زاده بودن یه فرد رو خودش انتخاب نکرده ک بخواد بره جهنم.
اگه خود ماییم چرا خداوند اعمه ی اطهارو مومَنون خطاب کرده به معنی کسی که ایمان داده شده نه مومِنون به معنی ایمان آورده
اگه خود ماییم چرا مصداق آیه ی ۱۳ سوره ی قلم اعمه احادیث بسیار زیادی دارن که میگه حرامزاده ها نباید برن بهشت....
اگه قرار باشه هم همه ی احادیث رو جعل بدونیم خب دیگه نمیشه دیگ
پس خواهشا قبل از اینکه آدم بخواید جواب بدید اطلاعاتتونو در اون مورد ببرید بالا نه اینکه از یه چیزی که تو دینی خوندی پاشی بیای استدلال کنی
چون به قول یکی از مطهرین
ریشه ی دین رو در جوامع اسلامی ۲ تن میخشکونن
یکیش اسلام معاب ها که در ظاهر اسلامین ولی کارایی که انجام میدن غیر اسلامیه
یکیش هم مومنان جاهل(البته منظور بی احترامی ندارم)چون این افراد با جواب هایی که میخوان بدن و اکثرا اشتباه است باعث گمراهی مردم میشهramses kabir اگه دنبال جواب سوالاتت می گردی .. اصلا لازم نیست اینجا مطرحش کنی .. غالب کسایی که اینجا هستن دانش آموزای دبیرستانی مثل خودتن و عالم به این مباحث نیستن .. اگه قصد و مرضی نداری (که فکر نمی کنم داشته باشی) بهتره بری از سایت های معتبر مذهبی دنبال جواب بگردی .. افرادی که اینجا هستن خودشون هنوز به درجه ای از عقل و خرد نرسیدن که بتونن با دلایل صحیح فرد مقابل رو قانع کنن .. پس امیدوارم در درجه اول به خاطر آینده خودتون و بعد به خاطر بقیه از مطرح کردن این حاشیه ها خودداری کنید .. (اول اومدید از اختیار پرسیدید و رفته رفته به بحث شاخ و برگ دادید و تو دو صفحه می بینم که چندین سوال مختلف پرسیده شده .. احمقانست)
-
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
امیر زنگویی در آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟ گفته است:
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
این حرفی که دوستمون زد کاملا. درسته. و باید بگم هیچ زنا زاده ای به خاطر نحوه تولدش به جهنم نمیره. اون مثالی که زدی اصلا درست نیست ....منظورم با اون کسی هست که سوال اصلی رو پرسیده.... توی قران هم گفته که هیچ کسی بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشه.
-
امیر زنگویی در آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟ گفته است:
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
این حرفی که دوستمون زد کاملا. درسته. و باید بگم هیچ زنا زاده ای به خاطر نحوه تولدش به جهنم نمیره. اون مثالی که زدی اصلا درست نیست ....منظورم با اون کسی هست که سوال اصلی رو پرسیده.... توی قران هم گفته که هیچ کسی بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشه.
@sina-r پس میتونیم نتیجه بگیریم که احادیث در این باره جعلن و کسی نباید مصداقشون بده؟؟
چون تو همین بحارالانوار جاهای متعددی گفته که زنا زادگان از اخلاق خوبی برخوردار نیستن
و یا اینکه تو قرآن میخونیم
که شیطان در نطفه ی فرزندان افرادی که زنا میکنن شریکه و کدوم نطفه ی شیطانی توانایی پذیرش دین خدا رو خواهد داشت؟؟
و آیا در دست خود اون شخص بوده که نطفه ی فردی زنا کار بشه یا نه؟؟ -
امیر زنگویی در آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟ گفته است:
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
این حرفی که دوستمون زد کاملا. درسته. و باید بگم هیچ زنا زاده ای به خاطر نحوه تولدش به جهنم نمیره. اون مثالی که زدی اصلا درست نیست ....منظورم با اون کسی هست که سوال اصلی رو پرسیده.... توی قران هم گفته که هیچ کسی بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشه.
این پست پاک شده! -
امیر زنگویی در آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟ گفته است:
ramses kabir این که بگیم پیامبر زنا زاده وجود نداره که شما مگه داستان تولد همه پیامبرا رو میدونی؟
بعدشم با استناد به یه حدیث بحارالانوار نمیشه همچین حرفی زد بحارالانوار بی ادبی هم توش هست چرا به خود قرآن استناد نمیکنی که میگه بهترین مردم با تقواترینه حالا اگه یه بچه از طریق زنا به دنیا بیاد تقصیر خودش چیه؟ راجع ب نژاد پیامبر خوب بنی اسرائیل هم از نژاد حضرت ابراهیم بودند و ..... یا بنی عباس و بنی امیه ربطی به نژاد ندارهاین آیه ای هم که درمورد اهل بیت نازل شده که اگه اینجوری بخوای تفسیر کنی پس خدا نمیخواد بقیه بندگانش تقوا داشته باشن که خودش بحث های تازه ای باز میکنه
این حرفی که دوستمون زد کاملا. درسته. و باید بگم هیچ زنا زاده ای به خاطر نحوه تولدش به جهنم نمیره. اون مثالی که زدی اصلا درست نیست ....منظورم با اون کسی هست که سوال اصلی رو پرسیده.... توی قران هم گفته که هیچ کسی بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشه.
@sina-r مثال هایی رو براتون عرض میکنم
که یکی و دوتا نیستن و من میتونم براتون حدود ۱۰۰ تا مثال و حدیث از ائمه مثل این احادیث برای شما بیارم که اینجا فقط تعداد محدودیشونو عرض میکنم
و آیا همه ی اینا جعلین؟؟؟
خیر
شاید بگیم یکی یا دوتاش
اما نمیشه همشونو رد کرد
ابوهریره از رسول خدا(ص) روایت کرده: «لَا یَدْخُلُ وَلَدُ الزِّنَا وَ لَا شَیْءٌ مِنْ نَسْلِهِ إِلَى سَبْعَةِ آبَاءٍ الْجَنَّةَ»؛ داخل نمیشه ولدالزنا به بهشت، و نه کسی از نسل اون، تا هفت پدر!». 2. ابوموسی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده : «لَا یَبْغِی عَلَى النَّاسِ إِلَّا وَلَدُ بَغِیٌّ أَوْ فِیهِ عِرْقٌ مِنْهُ»؛ مردم آزاری کسی نکند جز ولدالزنا، یا کسی که رگی از حرامزادگی در او باشد!». 3. حدیث متواتر و مشهور از پیامبر اکرم(ص): «وَلَدِ الزِّنَا شَرُّ الثَّلَاثَةِ»؛ زنازاده، بدترین سه نفر است»؛ یعنی از میان پدر و مادر و فرزند، فرزندی که حرامزاده باشد از پدر و مادر زناکار خود بدتر است. 4. از عبدالله بن عمرو بن عاص در مورد این آیه کریمه: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس»(اعراف، 179)؛ -و به راستی که آفریدیم برای جهنم، جمع بسیاری از جن و انس را -، نقل شده : «کَانَ وَلَدُ الزِّنَا مِمَّنْ ذَرَأَ لِجَهَنَّمَ»؛ ولدالزنا آفریده شده برای به جهنم رفتن!». این روایت از سعید بن جبیر هم نقل شده . 5. احمدبن حنبل در مسند خود از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که : «لَا خَیْرَ فِیهِ...»؛ هیچ خیری در او نیست! و همین را طبرانی در المعجم الکبیر نیز روایت نموده است. 6. ابن خلکان در وفیات الاعیان از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که فرمود: «ولد الزنا لیس منا؛ و علی منی و انا منه»؛ زنازاده از ما نیست؛ و علی(ع) از من است و من از او هستم.
و به نظر خودت این بچهای که به دنیا اومده چه گناهی کرده. و بر اساس اینایعنی هیچ زنازادهای نمیتونه به بهشت بره؟! حتی اگر انسان خوبی بشه؟! و نمیتونه محب پیامبر باشه؟
و به نظر خودتون این از عدل خدا دور نیست؟؟؟
و پایینم گفتم که در آیه ای از قرآن میخونیم که شیطان در نطفه ی زناکاران شریکه و کدوم نطفه ی شیطانی میتونه دین خدا رو قبول کنه؟و به نظر خودت
کسی که زنازاده بوده دست خودش بوده که
اینطوری بشه؟؟؟
نه!!!
چون خدا تو ذاتش قرار داده -
@sina-r مثال هایی رو براتون عرض میکنم
که یکی و دوتا نیستن و من میتونم براتون حدود ۱۰۰ تا مثال و حدیث از ائمه مثل این احادیث برای شما بیارم که اینجا فقط تعداد محدودیشونو عرض میکنم
و آیا همه ی اینا جعلین؟؟؟
خیر
شاید بگیم یکی یا دوتاش
اما نمیشه همشونو رد کرد
ابوهریره از رسول خدا(ص) روایت کرده: «لَا یَدْخُلُ وَلَدُ الزِّنَا وَ لَا شَیْءٌ مِنْ نَسْلِهِ إِلَى سَبْعَةِ آبَاءٍ الْجَنَّةَ»؛ داخل نمیشه ولدالزنا به بهشت، و نه کسی از نسل اون، تا هفت پدر!». 2. ابوموسی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده : «لَا یَبْغِی عَلَى النَّاسِ إِلَّا وَلَدُ بَغِیٌّ أَوْ فِیهِ عِرْقٌ مِنْهُ»؛ مردم آزاری کسی نکند جز ولدالزنا، یا کسی که رگی از حرامزادگی در او باشد!». 3. حدیث متواتر و مشهور از پیامبر اکرم(ص): «وَلَدِ الزِّنَا شَرُّ الثَّلَاثَةِ»؛ زنازاده، بدترین سه نفر است»؛ یعنی از میان پدر و مادر و فرزند، فرزندی که حرامزاده باشد از پدر و مادر زناکار خود بدتر است. 4. از عبدالله بن عمرو بن عاص در مورد این آیه کریمه: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس»(اعراف، 179)؛ -و به راستی که آفریدیم برای جهنم، جمع بسیاری از جن و انس را -، نقل شده : «کَانَ وَلَدُ الزِّنَا مِمَّنْ ذَرَأَ لِجَهَنَّمَ»؛ ولدالزنا آفریده شده برای به جهنم رفتن!». این روایت از سعید بن جبیر هم نقل شده . 5. احمدبن حنبل در مسند خود از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که : «لَا خَیْرَ فِیهِ...»؛ هیچ خیری در او نیست! و همین را طبرانی در المعجم الکبیر نیز روایت نموده است. 6. ابن خلکان در وفیات الاعیان از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده که فرمود: «ولد الزنا لیس منا؛ و علی منی و انا منه»؛ زنازاده از ما نیست؛ و علی(ع) از من است و من از او هستم.
و به نظر خودت این بچهای که به دنیا اومده چه گناهی کرده. و بر اساس اینایعنی هیچ زنازادهای نمیتونه به بهشت بره؟! حتی اگر انسان خوبی بشه؟! و نمیتونه محب پیامبر باشه؟
و به نظر خودتون این از عدل خدا دور نیست؟؟؟
و پایینم گفتم که در آیه ای از قرآن میخونیم که شیطان در نطفه ی زناکاران شریکه و کدوم نطفه ی شیطانی میتونه دین خدا رو قبول کنه؟و به نظر خودت
کسی که زنازاده بوده دست خودش بوده که
اینطوری بشه؟؟؟
نه!!!
چون خدا تو ذاتش قرار دادهramses kabir
سلام
شما میدونی اشکال استدلالت چیه!؟
اینکه سرِخود متن و معنی قران و احادیث رو ترجمه میکنی واسه خودت!
اقا قران تفسیر داره احادیث تفسیر دارن احادیث نقل کننده دارن
شما یه کتاب ریاضی دهم رو بخوای یاد بگیری یه معلم باید بیاد اینو برات تفسیر کنه! حالا قران برای کل زندگیه ما برنامه ریخته بعد شما همینطوری بدون علمِ تفسیر که نمیتونی ازش نتیجه گیری کنی!
والا من هرچی استدلالاتو خوندم همش همینطوری بود
خیلی از احادیث تفسیر دارن
بله خب منم آیه ای از قرآن برات میارم که میگه منافقین میرن جهنم بعد یه جای دیگه قران میاد اینو تکمیل میکنه مثلا میگه که منافق هرکسی نیست بلکه مثلا کسایین که فلان کاره خاص رو انجام میدنبعدشم اصلا این متون عربین
بابا ما برای فقط ترجمه عربی هم مدرک دکترا داریم
دیگه چه برسه به تفسیرش
بخاطر همینه که عربی کاملترین زبانه
چون قواعدش هیچ چیزیو از قلم ننداخته
منتهی اینا تو تفسیرش میاد چون زبون فارسی گنجایش ترجمه ی به همچین زبونی رو نداره
مثاله دم دستیش هم اینه که اونا حتی برای سوم شخص هم جنسیت قائلن ولی موقع ترجمه به فارسی فقط کلمه ی "او" ترجمه میشه
ولی تو تفسیره که میاد این مفاهیم و کلا منظور و مفهوم جمله رو میگه
والسلام -
ramses kabir
سلام
شما میدونی اشکال استدلالت چیه!؟
اینکه سرِخود متن و معنی قران و احادیث رو ترجمه میکنی واسه خودت!
اقا قران تفسیر داره احادیث تفسیر دارن احادیث نقل کننده دارن
شما یه کتاب ریاضی دهم رو بخوای یاد بگیری یه معلم باید بیاد اینو برات تفسیر کنه! حالا قران برای کل زندگیه ما برنامه ریخته بعد شما همینطوری بدون علمِ تفسیر که نمیتونی ازش نتیجه گیری کنی!
والا من هرچی استدلالاتو خوندم همش همینطوری بود
خیلی از احادیث تفسیر دارن
بله خب منم آیه ای از قرآن برات میارم که میگه منافقین میرن جهنم بعد یه جای دیگه قران میاد اینو تکمیل میکنه مثلا میگه که منافق هرکسی نیست بلکه مثلا کسایین که فلان کاره خاص رو انجام میدنبعدشم اصلا این متون عربین
بابا ما برای فقط ترجمه عربی هم مدرک دکترا داریم
دیگه چه برسه به تفسیرش
بخاطر همینه که عربی کاملترین زبانه
چون قواعدش هیچ چیزیو از قلم ننداخته
منتهی اینا تو تفسیرش میاد چون زبون فارسی گنجایش ترجمه ی به همچین زبونی رو نداره
مثاله دم دستیش هم اینه که اونا حتی برای سوم شخص هم جنسیت قائلن ولی موقع ترجمه به فارسی فقط کلمه ی "او" ترجمه میشه
ولی تو تفسیره که میاد این مفاهیم و کلا منظور و مفهوم جمله رو میگه
والسلام@jack-morfin-2 سلام ترجمه هایی که من قرار دادم برای ده حدیث و آیه ی پایینی همه از کتب معتبر احادیث بودن
-
@jack-morfin-2 سلام ترجمه هایی که من قرار دادم برای ده حدیث و آیه ی پایینی همه از کتب معتبر احادیث بودن
ramses kabir سلام
خب باشه من ۹۰ درصد حرفام در مورد تفسیر بود
از تفسیر احادیث و آیات رو برو بخون -
تو لیران نه
-
امیر زنگویی نه من نمیدونم
ولی با توجه به آیات و روایات متعددی که از اعمه نقل شدن دارم باهاتون صحبت میکنم
که اکثر دوستان هم جواب منو با همین آیات و روایات دادن
و شما گفتید که با توجه به قرآن اثبات کنم که پیامبری زنا زاده وجود نداره
خب اثبات میکنم
آیه ی ۱۳ سوره ی قلم رو بخون
میگه که دشمنان حضرت محمد زنازادگانند
و باتوجه به اینکه هیچ پیامبری نمیتونه دشمن آخرین پیامبر باشه
پس هیچ پیامبری زنا زاده نیستramses kabir سلام قسمتی از جواب شما بر میگرده به عالم قبل از این دنیا...همون عالم ذر وعهد الست....پس اگر کسی زنا زاده بوده دست خودش نبوده به نظر من حقیر نمیتونه درست باشه چرا؟چون شما مبدأ رو از تولد در نظر گرفتید درحالی که مبدأ پیدایش وانتخاب از تولد نیست،موفق باشید.
-
R ramses kabir این تاپیک را در ارجاع داد
-
ببین این بحث خییییلی فلسفیه خییییلی
اگر بخوایم خییییلی خلاصه بگیم
مثلا
یک معلم ۳۰ تا دانش اموز داره و بعد ۴ ماه دانش اموزاشو میشناسه وقتی امتحان ترم میشه این معلم میگه که من حدس میزنم زیر ۱۰ میشه
یا مثلا وقتی که ما بازی فوتبال رو پیش بینی میکنیم...
اما خدا خیییلی نسبت به حدس و گمان عالم تر هست
یک سری کارها تو زندگی سرنوشت ادما رو تغییر میده همونطور که میگیم سرنوشت هیچ قومی تغییر نمیکنه مگر خودشون بخوان ؛ خداوند میتونه بنده اش رو پیش بینی کنه ولی بندش قدرت اختیار داره قدرت اراده داره
و یک سری کارها هستن در زندگی که خیلی رو سرنوشت ادما تاثیر دارن
اگه اینارو نخونی از دستت رفته این کتابارو: اینایی که میگم همشون رایگانن و درقالب پی دی اف وجود دارن
سه دقیقه درقیامت ؛ مردی دراینه ؛ فرار از جهنم ؛
اینایی که الان میگم باید بخریشدن: بازگشت ؛ شنود ؛ ان سوی مرگ -
امیر زنگویی نه من نمیدونم
ولی با توجه به آیات و روایات متعددی که از اعمه نقل شدن دارم باهاتون صحبت میکنم
که اکثر دوستان هم جواب منو با همین آیات و روایات دادن
و شما گفتید که با توجه به قرآن اثبات کنم که پیامبری زنا زاده وجود نداره
خب اثبات میکنم
آیه ی ۱۳ سوره ی قلم رو بخون
میگه که دشمنان حضرت محمد زنازادگانند
و باتوجه به اینکه هیچ پیامبری نمیتونه دشمن آخرین پیامبر باشه
پس هیچ پیامبری زنا زاده نیستramses kabir
الان تفسیر آیه ۱۳ سوره قلم رو میفرستم واست -
منظور شما اینه دیگه:عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِکَ زَنِیمٍ
حالا بریم ببینیم هرکلمه منظورش چیه
اینم به یاد داشته باشید کلمات عربی جوری هستند که معادل فارسیشون خیلی سخت قابل توصیف هستن -
R ramses kabir این تاپیک را در ارجاع داد
-
- «عتل»: عتل به کسى میگویند که بسیار غذا میخورد، و همه چیز را به سوى خود میکشد، و دیگران را از آن باز میدارد.البته در تفسیری از امام صادق(ع) نقل شده است که مراد از «عتل» در این آیه به معناى فردی است که بسیار کفران نعمت میکند.
زنیم»: زنیم از ریشه «زنم» است که واژه «زنمه» نیز از همان ریشه میباشد. زنمه به قسمتى از گوش گوسفند میگویند که آویزان است، گویى جزء گوش نیست و تنها به آن آویزان است. و مراد از «زنیم» در این آیه، فردی است که اصل و نسب روشنى ندارد، و او را به قومى نسبت میدهند، در حالىکه از آنها نیست؛یعنی زنا زادهای که منسوب به قومى است که در نسب واقعاً از آنها نیست.
زنیم» کسى است که به بدى و شرارت شهرت داشته و هرگاه از شرّ و بدى یاد شود، مردم ناخودآگاه او را به یاد میآورند.
- «عتل»: عتل به کسى میگویند که بسیار غذا میخورد، و همه چیز را به سوى خود میکشد، و دیگران را از آن باز میدارد.البته در تفسیری از امام صادق(ع) نقل شده است که مراد از «عتل» در این آیه به معناى فردی است که بسیار کفران نعمت میکند.
-
این صفات الذات نیستند، بلکه در حقیقت کنایههایى از صفاتى است که به اخلاق آدمى پیوستگى دارد. گواه این ادعا چیزى است که در خصوص ریشه کلمه و معنای آن در کتابهاى لغت آمده است؛ لذا به نظر میرسد که این کلمه بسیارى از صفات شر و باطل را شامل میشود، و انسان در آن هنگام «عتل» است که انحراف او بسیار بزرگ بوده باشد و صفات بد یکدیگر را براى فرو فرستادن او به حضیض بدى و گناهکارى به مدد بخوانند، و همین امر است که سیاق قرآنى به آن اشاره کرده و «عتل» را از آخرین صفات خوانده و آشکار کرده است که پس از فراهم آمدن بسیارى از صفات بد در انسان پدید میآید: «بعد ذلک».
-
درکل بخوام یه چیزی بگم
بحث بین انسان و خدا بحثی فراااتراز علم تجربیه
و ادم گاهی به جایی میرسه که مغزش هنگ میکنه
اما کتابهای متفاوت درکنار قرآن کمک میکنه معنای ایات قران رو بهتر متوجه بشید
و مهمتر اینکه حتما تفاسیر هرایه روهم بخونید حتماااا
-
R ramses kabir این تاپیک را در ارجاع داد
-
R ramses kabir این تاپیک را در ارجاع داد
-
داشتم ماتریکس میدیدم
یه جمله گفت از سر صبح تا الان ذهنم درگیرشه
و اون این بود که
ما جوری طراحی شدیم که فکر کنیم کارامون تصمیم خودمونه!
و یاد یه سوال افتادم
که خیلی وقتا تو تنهاییام از خودم میپرسیدم
که آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟
و این تو ذهنم تداعی شد که خدایی که از اول و آخر ما آگاهه و دنیا رو خودش ساخته (حتی اختیار ما رو)و ما مگه نه بهش میگیم جبار یعنی کسی که کاراش از روی جبر و علمه پس اختیار چه معنی میده؟یعنی من وقتی متولد شدم خدا قطعا میدونست که من قراره با کی ازدواج کنم کی بمیرم و چه زمانی گناه کنم....و حالا من چطور میتونم برخلاف علم خدا کاری بکنم؟
اینجاست که تو فلسفه ما بهش میگیم اجتماع نقیضین رخ داده.یا خدا از تک تک انتخابای من آگاهه و میدونه که وقتی منو خلق کرده من میرم جهنم یا بهشت
و یا خدا نمیدونه که انتخاب های من چیه و جبار نیست که اینجا خودش میره زیر سوال.
و من از امروز تا الان مغزم کلا داره سوت میکشه واسه ی این
و خواهشا یکی ک میتونه جواب بده بیاد و منو از این بدبختی نجات بدهramses kabir
سلام من از دیدگاه خودم وچیزی که مطالعه کردم پاسخ میدم
اميدوارم کمک کننده باشهدر روانشناسی ی مفهومی داریم به نام اگزیستانسیال
یک شاخه رو در برمیگیرهروانشناسی اگزیستانسیالیسم یا وجود گرایی
از وجود انسان ها حرف میزنه
این که انسان ها وجود دارن و دارای ویژگی هایی هستن.
در مورد چهارتا مفهوم مهم حرف میزنه
مرگ
تنهایی
آزادی
انزوامبحث مورد بحث شما مبحث آزادی هست
که اسم دیگه اش رو میزارن مسئولیت.اما چرا.
اگزیستانسیال معتقده همه انسان ها آزاد هستن
یعنی حق دارن انتخاب کنن.
چون آزاد هستن میتونن انتخاب کنن و چون میتونن انتخاب کنن باید مسئولیت انتخاب هاشون رو برعهده بگیرن.
معتقدع که ما در همه چیز حق انتخاب داریمحتی اگه شما این حرف من رو نپذیرید هم انتخاب کردین که نپذیرینش.
پس ما دوتا ویژگی از نظر اگزیستانسیال داریم
هم آزادیم یعنی حق انتخاب داریم
و هم مسئولیت چیزی که انتخاب میکنیم رو باید بر عهده بگیریم
اگر بیشتر دوس داشتین درمورد این رویکرد بخونیدکتاب رواندرمانی اگزیستانسیال از آروین یالوم
ویا پادکست رواق
دوتا نمونه خوب از این منابع هستن. -
داشتم ماتریکس میدیدم
یه جمله گفت از سر صبح تا الان ذهنم درگیرشه
و اون این بود که
ما جوری طراحی شدیم که فکر کنیم کارامون تصمیم خودمونه!
و یاد یه سوال افتادم
که خیلی وقتا تو تنهاییام از خودم میپرسیدم
که آیا ما انسان ها قدرت اختیار داریم یا نه!؟
و این تو ذهنم تداعی شد که خدایی که از اول و آخر ما آگاهه و دنیا رو خودش ساخته (حتی اختیار ما رو)و ما مگه نه بهش میگیم جبار یعنی کسی که کاراش از روی جبر و علمه پس اختیار چه معنی میده؟یعنی من وقتی متولد شدم خدا قطعا میدونست که من قراره با کی ازدواج کنم کی بمیرم و چه زمانی گناه کنم....و حالا من چطور میتونم برخلاف علم خدا کاری بکنم؟
اینجاست که تو فلسفه ما بهش میگیم اجتماع نقیضین رخ داده.یا خدا از تک تک انتخابای من آگاهه و میدونه که وقتی منو خلق کرده من میرم جهنم یا بهشت
و یا خدا نمیدونه که انتخاب های من چیه و جبار نیست که اینجا خودش میره زیر سوال.
و من از امروز تا الان مغزم کلا داره سوت میکشه واسه ی این
و خواهشا یکی ک میتونه جواب بده بیاد و منو از این بدبختی نجات بدهسلام
سوال چالشی و البته جذابی هست
از اون سوالاست که میتونه مدتها آدم رو توی ابهام نگهداره و سر به کوه و بیابون بزاره
.
ببینین کلا توی بحث اختیار و اراده یا هر موردی توی بحث توحید و خلقت و .. که بهنظرمون یک جای کار میلنگه انگار ، به این فکرکنیم که ما اولین نفری نیستیم که در این مورد برامون سوال پیش اومده. این باعث میشه بریم بگردیم ببینیم دیگه چه کسایی بودن و جواب اونها به این قضیه چی بوده؟
خب..
جبر و اختیار سه نظریه / گروه وجود داره که فکرمیکنم باهاش اشنا باشین ولی خالی از لطف نیست دوباره مرور کنیم (:
۱. معتزله؛ معتقدن که تمام کارهای انسان از روی اراده و اختیار خودشه ! خدا نقشی در افعال بندگانش نداره !۲. اشاعره؛ میگن خدا فاعل حقیقه و انسان فاعل مجازی. یعنی خدا میاد افعال رو در انسان خلق میکنه و انسان هم فقط انجامش میده !
در رد این نظریه/گروه، حضرت علی (ع) در جواب کسی که پرسید حرکت ما به شام از روی قضا و قدره الهی هست؟ پاسخ دادن : ای وای ، یعنی تو فکرمیکنی قضا و قدر الهی اینقدر سخت و جزمی و غیر منعطفه که انسان محکوم به این جبر باشه؟ اگر اینطور باشه که پاداش و جزا دیگه معنایی نداره و کار خدا عبث میشه! درحالیکه خدا بندگانش رو از روی اراده و اختیار فرمان داده.پایه گذار مکتب جبر هم «شیطان» هست! چه طور؟
چون گمراهی خودش رو به خدا نسبت میده و در قرآن اومده که میگه : اکنون که مرا گمراه ساختی من بر سر راه مستقیم تو در برابر آنها کمین میکنم !و ۳. شیعه؛ انسان در کارهای خودش نه اختیار مطلق داره و نه مطلقا مجبوره! یعنی اراده و اختیار داره اما به معنای «تفویض» نیست (یعنی واگذاری اختیارات مطلقا به انسان) بلکه امری بین امر دیگهایه
ببینین ارتباط بین خدا/بنده رو اگر پدر/فرزندی فرض کنیم (با همهی نقصها و نقضها)
پدر در حالت ایده ال و کامل دوست نداره بچهش کوچیکترین اشتباهی مرتکب بشه و کمترین ضربهای بهش وارد بشه
اما اگر مرتکب بشه هم جلوش رو نمیگیره! انتظار ایدهآل پدر اینه که وقتی بچه کار اشتباه میکنه فورا متوجه بشه و دیگه تکرار نکنه، ولی مجبورش نمیکنه که دیگه تکرارنشه. در عین حال حواسش بهش هست (:
البته نه اینکه نتونه و درتوانش نباشه بلکه روی عقل و اراده بچهش حساب کرده، میدونه اگه بخواد میتونه توی فضای ایزوله رشدش بده اما اینم میدونه که پس هدف زندگی چه معنایی داره؟ سعیش برای چی باشه؟ اصلا آخرش که چی؟
.
گاهی بنابر صلاحی که میدونه مجازات هایی میکنه تا متوجه بشه فردا نگه من بچهبودم تو چرا بهم چیزی نگفتی؟
گاهی بازم بنابر صلاحی که فقط خودش میدونه پاداش میده فردا نگه انگیزه برای کارای خوب نداشتم باید به چی دلخوشمیکردم؟
.
.
قطعا ما نباید انتظار داشته باشیم عدل و اراده و هر صفاتی که به خدا نسبت میدیم جلوهی انسانی داشته باشه
و همونطورکه برداشت ما هست، اتفاق بیافته
چون خدا اینطور که ما فکر میکنیم عادل نیست
خدا زیبا نیست
خدا اراده نداره
و هرچیزی که ما در مورد صفات خدا فکرمیکنیم
باید قبول داشته باشیم که محدودیم و ظرف عقل و ذهنمون گنجایش شناخت و درک وجود نامحدود رو نداره. -
R ramses kabir این تاپیک را در ارجاع داد