زمینه های حماسی
-
danial hosseiny
معمولا بیتهایی که به باور عامیانهی مردم و توکل کردن به خداوند اشاره میکنه، زمینهی ملی میهنی رو میرسونه
توی بیت 39 هم به آسیب ندیدن بیگناهان، توکل به خدا و یاری کردن خدا به بیگناهان اشاره میکنه. -
danial hosseiny
پس درنهایت و تا اینجا:
18 و 21 خرق عادت
39 ملی میهنی
31 و 32 داستانی -
danial hosseiny
همینطور فکر نکنم بیتهای 18 و 21 خرق عادت باشن، اغراق دارن ولی خرق عادت نیستن -
پرستو بابایی
من هنوز درگیر این سوالم
فکر میکنم بیت 18 و 21 روایی داستانی هستن و فقط آرایهی اغراق دارن که خب با خرق عادت که یک چیز غیر معمول و عجیب و غریب هست فرق میکنه
بیت های 31،32،39 هم ملی میهنی چون هر سه به آسیب ندیدن بیگناهان و یاری خداوند اشاره میکنن -
PariaLEEN در زمینه های حماسی گفته است:
من هنوز درگیر این سوالم
مرسی
PariaLEEN در زمینه های حماسی گفته است:
فکر میکنم بیت 18 و 21 روایی داستانی هستن و فقط آرایهی اغراق دارن که خب با خرق عادت که یک چیز غیر معمول و عجیب و غریب هست فرق میکنه
چرا ؟مگه خرق عادت باید چطوری باشه ؟ من فکر می کنم باید یه چیز شگفت انگیز باشه که اینام دارن به نظرم
آقای حسینی هم تایید کردنPariaLEEN در زمینه های حماسی گفته است:
بیت های 31،32،39 هم ملی میهنی چون هر سه به آسیب ندیدن بیگناهان و یاری خداوند اشاره میکنن
در مورد اینا هم کاملا موافقم با شما ️
-
پرستو بابایی
خرق عادت یه چیزی مثل بیت 37 که گفته از آتش بیرون اومد، خب این غیر معموله
یا بیت 26 که گفته خاک زیر پای نعلش تا ماه بلند شد
معمولا هم اگر از دیو و رویین تن بودن یا نامیرا بودن صحبت کنه خرق عادت داره
چیزی که در واقعیت وجود نداره، یک شخصیت یا یک باور خیالی یا یک رویداد و حادثهی غیر قابل باور
چیزی مثل یک کوه هیزم فقط در حد اغراق هست نه خرق عادت -
پرستو بابایی
در بیت 21 هم که مصراع دوم میگه شب آمد به روز فقط منظور همون حجم زیاد خاکستر هست مثل همون انبوه هیزم که گفته یک کوه هیزم... به هرحال من توی سوالات مختلف دیدم که اغراق رو با خرق عادت یکی نمیدونن ولی برعکسش درسته یعنی خرق عادت، اغراق هم داره بیشتر جاها -
PariaLEEN
ببین، خرق عادت، خودش و اصلا معنای لغویش یعنی چیزی که برخلاف عادت و حالت طبیعی باشه. اغراق از این قاعده مستثنی نیست.
حتی بیتی مثل
گیسوان تو شبیه شب است اما نه
شب که اینقدر نباید به درازا بکشد
هم خرق عادت داره. چون دارای اغراقه... درمورد چیزی صحبت شده که آشنا نیست و عجیبه.
اسم دیگهٔ خرق عادت هم آشناییزداییه. حالا توی ابیات هم اگه چیزی دیدین که اغراق داره، یعنی آشنا نیست و خرق عادته. الزاما وجود یک شخصیت خیالی، یا گذر از آتش یا چیزایی که دیگه خیلی خیالی هستن، خرق عادت نمیسازه. دقیقا روز شدن شب، یا این بیتِ
خروشید و جوشید و برکند خاک
ز سُمَش زمین شد همه چاک چاک
همه خرق عادت دارن.
حالا اینکه توی ادبیاتی دبیرستان باز دوباره حد و مرز تعریف کرده باشن برای این مسئله، واقعا چیزیه که باید خودتون ببینین... اما من برحسب تعریف کلی، میدونم که اغراق هم خرق عادته. -
danial hosseiny
البته این رو به حرفام اضافه کنم...
یه موقعی هست، اغراق برای غلو کردن توی یه چیزیه.
مثلا میخوایم بگیم که امروز خیلی آب خوردم. اونوقت میگیم امروز یه دریا آب خوردم.
این خرق عادت نیست... چرا؟ چون ما داریم در تعریف چیزی، اغراق میکنیم اما واقعا اون کار انجام نشده.
ولی وقتی که اون اغراق انجام شده باشه، خرق عادت داریم.
در مواجهه با ابیاتی هم که داریم، اینکه واقعا توی سراسر یه دشتی، از شدت خاکستر آتش، برای لحظاتی روز تبدیل به شب بشه، خب واقعا اتفاقی طبیعی نیست. یا اینکه کوهی از هیزم (البته اگر که واقعا منظور کوه باشه) روی همدیگه چیده بشه باز طبیعی نیست و میشه گفت خرق عادت داریم.
...
در کل بچهها، واقعا بازم میگم... اینکه شاهنامه رو بیایم در کل به چهار نوع بیت تقسیمبندی کنیم کار درستی نیست... فقط و فقط اینکه توی سؤالات بتونین تشخیص بدین کدوم بیت متعلق به کدوم زمینهست کفایته.
توی سؤالاتی که ازتون میشه هم واقعا ابیاتی به کار میره که وجوه زمینهها داخلش مشخص و واضح باشه. -
این پست پاک شده!
-
danial hosseiny
خیلی لطف کردید ،در نهایت خیلییی ازتون متشکرم -
-
پرستو بابایی
بیت ۱۸ زمینه ملی
۲۱ملی
۳۱ ملی
۳۲ملی
۳۹ خرق عادت -
پرستو بابایی نمیدونم چرا اینطوری میشه
چون این به هیزم جمع شده داره و بر اساس اعتقاداتشون بوده که مردم رفتن و هیزم جمع کردن پس میشه ملی
واسه ۳۱ و ۳۲ هم این باز اشاره به اعتقادشون داره که اگه بیگناه باشن از اتش نجات پیدا میکنن و اگه گناهکار باشن خدا ازشون محافظت نمیکنه به نظرم ملی بیشتر بهش میخوره تا داستانی
اینم بگم ۳۹ خرق عادته چون یه پدیده فراتراز منطق بشری اتفاق افتاده(داستان حضرت ابراهیم و موسی) -
Znbs سلیقهای هست
نمونههای خیلی زیاد سلیقهایش رو ما داخل کنکور تجربه داریم.
چون خیلی میلیمتری میشه، خیلی جاها سلیقهایه. اما به هر حال اینجا بحث کردیم درموردش تا باهمدیگه به نتیجه برسیم.
این هم که مردم چوب جمع کنن، اقدام ملی نیست. چون عقیدهٔ مردمی نیست... داریم داستانی رو روایت میکنیم. مبنای ملی یا فرهنگی نداره. -
danial hosseiny
من فقط در حد کتاب درسی میدونستم و امیدوارم کمک کرده باشم. البته چندتا تدریس هم توی گوگل سرچ کنین هست و توی کتابهای کمک آموزشی هم بعضی از بیتها رو مشخص کردن و من با توجه به اونها گفتم بعضی جاها اغراق و خرق عادت رو جدا میگیرن که حالا با توضیحات شما مشخصا همون حد و مرزهای کتاب درسیه.