سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95)
-
mohammadalizadh
همه مباحث کنکور پوشش داده میشه -
جلسه دوم : آرایه های ادبی تشخیص و استعاره (موضوعی)
زمان تدریس: 21دقیقه و 45ثانیه
موضوع تدریس :آرایه های استعاره و تشخیص
استعاره فرزند تشبیه وتشبیه مادر استعاره
روش ساخت استعاره:
1-تشبیه تام ( دارای 4 رکن تشبیه)
<< تا زمانی که ادات تشبیه در شعر وجود داشته باشد ما استعاره نداریم >>
2-استعاره ی مصرحه ( مشبه به را نگه می داریم )
3-استعاره ی مکنیه (مشبه باقی می ماند)
راه یابی به استعاره ی مصرحه و مجاز:(یک راه و 2 آرایه ، یک تیر و دو نشان)
یک راه با سه مرحله
الف) یافتن اسم خیالی
ب)یافتن منظور واقعی
ج)ساختن تشبیه (بین منظور و اسم خیالی اگر تشبیه را پذیرفتید آرایه ی ما استعاره ی مکنیه است و اگر نه،آرایه مجاز است)
حل 4 مثال وبررسی و تحلیل 1 تست با سختی 50 درصد
استعاره ی مکنیه (استعاره ی بلکنایه یا استعاره ی پوشیده):
تشبیهی که مشبه به خود را از دست داده و فقط مشبه برایش باقی مانده است
راه یابی به استعاره ی مکنیه :
سه راه و هرکدام دارای یک مرحله
1)منادای غیر انسان: منادا(مورد خطاب قرر دادن) بجز خداوند وانسان و شیطان .
اگر یک شئ رو مورد خطاب قرار بدهید یک استعاره دارد ام این استعاره 2 نوع می تواند باشد :
1-استعاره ی مکنیه--> اگر یک شئ رو مورد خطاب قراربدهید و منظورتان خود شی باشد در آن جمله استعاره ی مکنیهو تشخیص نیز داریم
2-استعاره ی مصرحه-->اگر یک شئ رو مورد خطاب قراربدهید و منظورتان خود شی نباشد(مثلا انسان باشد) در آن
جمله استعاره ی مصرحه داریم و تشخیص نیز نداریم .
2)اضافه ی استعاری: توضیح کامل آن در آرایه ی تشبیه داده شده است
یک ترکیب غیر واقعی – قسمت اول جزء بود
3- نسبت دادن ویژگی های یک اسم به اسمی دیگر
برای پیدا کردن آن می توان از نکته ی ((مثل چی؟)) استفاده کرد
حل چندین مثال و حل و بررسی مفصل دو تست (سنجش و سراسری ) با درجه های سختی 65 و 60 درصد
-
ببینید برای اینکه بفهمید ارایتون اضافه تشبیهیه یا استعاری این الگو رو پر کنید( شاعر در ذهن خود... را به ...تشبیه کرده است)حالا اگه ترکیبتون تو این دوتا ... جا شد که ارایتون اضافه تشبیهیه و اگه فقط مشبه یعنی در واقع ... اول پر شد و ... دوم یکی از اجزا یا ویژگی هاش پر شد میشه اضافه استعاری . حالا اگه اضافه ای هم تشبیهی بود و هم استعاری اولویت با اضافه تشبیهیه.
مثلا بار گناه اضافه تشبیهیه به این صورت->شاعر در ذهن خود گناه را به بار تشبیه کرده است به همین صورت دریای معرفت...اسمان چشم
اما مثلا چشم اسمان اضافه استعاریه چون شاعر اسمان را به انسان تشبیه کرده نه خود چشم وبه همین منوال
حالا با این اوصاف قطعا لب لعل اضافه تشبیهیه چون شاعر لب انسان رو به سنگ قرمز رنگ و قیمتی لعل تشبیه کرده
اما درمورد شمع خلوت از نظر من اضافه تعلقیه شمعی که در خلوت روشن میشه میتونه واقعیت داشته باشه
سهندkonkor@سهندkonkor -
@atusa__63 در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
ببینید برای اینکه بفهمید ارایتون اضافه تشبیهیه یا استعاری این الگو رو پر کنید( شاعر در ذهن خود... را به ...تشبیه کرده است)حالا اگه ترکیبتون تو این دوتا ... جا شد که ارایتون اضافه تشبیهیه و اگه فقط مشبه یعنی در واقع ... اول پر شد و ... دوم یکی از اجزا یا ویژگی هاش پر شد میشه اضافه استعاری . حالا اگه اضافه ای هم تشبیهی بود و هم استعاری اولویت با اضافه تشبیهیه.
مثلا بار گناه اضافه تشبیهیه به این صورت->شاعر در ذهن خود گناه را به بار تشبیه کرده است به همین صورت دریای معرفت...اسمان چشم
اما مثلا چشم اسمان اضافه استعاریه چون شاعر اسمان را به انسان تشبیه کرده نه خود چشم وبه همین منوال
حالا با این اوصاف قطعا لب لعل اضافه تشبیهیه چون شاعر لب انسان رو به سنگ قرمز رنگ و قیمتی لعل تشبیه کرده
اما درمورد شمع خلوت از نظر من اضافه تعلقیه شمعی که در خلوت روشن میشه میتونه واقعیت داشته باشه
سهندkonkor@سهندkonkorسلام
درِ صلح چه نوع اضافه ایه؟ -
@mehdinasiri در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
جلسه دوم : آرایه های ادبی تشخیص و استعاره (موضوعی)
زمان تدریس: 21دقیقه و 45ثانیه
موضوع تدریس :آرایه های استعاره و تشخیص
استعاره فرزند تشبیه وتشبیه مادر استعاره
روش ساخت استعاره:
1-تشبیه تام ( دارای 4 رکن تشبیه)
<< تا زمانی که ادات تشبیه در شعر وجود داشته باشد ما استعاره نداریم >>
2-استعاره ی مصرحه ( مشبه به را نگه می داریم )
3-استعاره ی مکنیه (مشبه باقی می ماند)
راه یابی به استعاره ی مصرحه و مجاز:(یک راه و 2 آرایه ، یک تیر و دو نشان)
یک راه با سه مرحله
الف) یافتن اسم خیالی
ب)یافتن منظور واقعی
ج)ساختن تشبیه (بین منظور و اسم خیالی اگر تشبیه را پذیرفتید آرایه ی ما استعاره ی مکنیه است و اگر نه،آرایه مجاز است)
حل 4 مثال وبررسی و تحلیل 1 تست با سختی 50 درصد
استعاره ی مکنیه (استعاره ی بلکنایه یا استعاره ی پوشیده):
تشبیهی که مشبه به خود را از دست داده و فقط مشبه برایش باقی مانده است
راه یابی به استعاره ی مکنیه :
سه راه و هرکدام دارای یک مرحله
1)منادای غیر انسان: منادا(مورد خطاب قرر دادن) بجز خداوند وانسان و شیطان .
اگر یک شئ رو مورد خطاب قرار بدهید یک استعاره دارد ام این استعاره 2 نوع می تواند باشد :
1-استعاره ی مکنیه--> اگر یک شئ رو مورد خطاب قراربدهید و منظورتان خود شی باشد در آن جمله استعاره ی مکنیهو تشخیص نیز داریم
2-استعاره ی مصرحه-->اگر یک شئ رو مورد خطاب قراربدهید و منظورتان خود شی نباشد(مثلا انسان باشد) در آن
جمله استعاره ی مصرحه داریم و تشخیص نیز نداریم .
2)اضافه ی استعاری: توضیح کامل آن در آرایه ی تشبیه داده شده است
یک ترکیب غیر واقعی – قسمت اول جزء بود
3- نسبت دادن ویژگی های یک اسم به اسمی دیگر
برای پیدا کردن آن می توان از نکته ی ((مثل چی؟)) استفاده کرد
حل چندین مثال و حل و بررسی مفصل دو تست (سنجش و سراسری ) با درجه های سختی 65 و 60 درصد
اضافه شد ، با تشکر فراوان از شما
-
دوستان مگه شما جلسه ی اول تدریس استاد راوش رو ندیدید؟؟ استاد خودشون لب لعل رو بررسی میکنن ک اضافه ی تشبیهیه .. اونم از نوع دوم ک مضاف شبیه مضاف الیه هست ..
-
raha khanoom ღ لب که جزعه چجور میشه که تشبیهی شه
-
لب لعل اضافه استعاریه دیگه!لعل لب داره؟!خب نه!لب اسمه!لب هم اسمه!مضافومضاف الیه دیگه!در ضمن اینچوریم هس!لعل همچون انسان لب داره!
-
@Dr.Bernosi لب مثل سنگ سرخ رنگ و ارزشمند لعل هست ... پس میشه اضافه ی تشبیهی... لب ( مشبه ) و لعل ( مشبه به ) ...
-
@Dr.Bernosi شما الان میگین لعل مثل انسان لب داره !!! اصلا نمیشه .. وجه شبهتون درست نیس ..
باید بگیم لب (مشبه) مانند ( ادات ) سنگ سرخ ِ (وجه شبه ) لعل (مشبه به ) هست ... -
zahra1303 در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
@Dr.Bernosi شما الان میگین لعل مثل انسان لب داره !!! اصلا نمیشه .. وجه شبهتون درست نیس ..
باید بگیم لب (مشبه) مانند ( ادات ) سنگ سرخ ِ (وجه شبه ) لعل (مشبه به ) هست ...نمیدونم چرا!ولی منم میخواسم همینو بگم:|
-
سلام.چرابهارتوبه شکن ترکیب وصفیه وبهارشوق ترکیب تشبیهی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
سلام.چرابهارتوبه شکن ترکیب وصفیه وبهارشوق ترکیب تشبیهی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟