IMG_20241101_152035.jpg
سلام. من یک موضوعی رو خوب متوجه نمیشم. قسمت اول که داره نحوه اصلاح چشم یک فرد نزدیک بین رو نشون میده، میگه باید از عدسی واگرا استفاده کنیم. بعد داخل شکل نشون داده شده که پرتوهای موازی نور پس از برخورد به عدسی مقعر، واگرا میشن و هنگام عبور از عدسی چشم که محدب هست، به جای همگرا شدن، میزان تقعرشون بیشتر میشه (این قسمت رو با فلش مشخص کردم) و در نهایت، زمان تمرکز روی شبکیه همگرایی اتفاق میوفته.
به طور مشابه همین اتفاق برای شکل پایین که چشم یک فرد دوربین رو نشون میده اتفاق میوفته اما با این تفاوت که پرتوهای موازی نور بعد از عبور از قرنیه که محدب هست، به جای همگرایی، واگرا می شوند.
IMG_20241031_110419.jpg
سلام. عدسی دو تا تحدب داره یکی تحدب جلویی و یکی تحدب پشتی که محدب تر از جلویی هست. زمانی که پرتوهای موازی نور به اولین تحدب برخورد میکنند، شکست نور انتقال میوفته و پرتو ها همگرا میشوند. حالا پس از برخورد به دومین تحدب، چه اتفاقی میوفته؟ لطفا شکلش رو رسم کنید.
@یازدهم @دوازدهم @تجربیا
@دانش-آموزان-آلاء
a54f2bb4ee72f55d1910e2a61059a8b0.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
a511aace3e3229a285a9bdfec042761d.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
7359f0b618fd81d985f6ecbf4b44bc26.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
Screenshot_2024-10-27-18-29-59-865_com.google.android.apps.docs.jpg Screenshot_2024-10-27-18-30-13-527_com.google.android.apps.docs.jpg
سلام وقتتون بخیر 🥰
ببخشید این سوال گفته مناسب نیستند الف و ب و د غلطه ولی گفته مورد ج درسته سوال غلطه یا جواب غلطه؟
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
IMG_20241024_123317.jpg
IMG_20241024_123458.jpg
سلام. در ماده سفید نخاع رشته های عصبی میلین دار مشاهده میشه که اجتماعی از رشته های عصبی میلین دار و فاقد جسم سلولی هست. حالا گزینه ۳ (جزء موارد درست هست) گفته همه یاخته های این بخش ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند. از طرفی تمام یاخته های هسته دار بدن ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند ولی فقط در نورون ها این ژن بیان میشه. الان ماده سفید که رشته های عصبی فاقد جسم سلولی و درنتیجه فاقد هسته داره، چطوری میتونه ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو داشته باشه؟
@یازدهم @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
سلام عصر بخیر
ی سوال اینک دقیقا بطن چهارم مغز کجاست؟!
داخل فعالیت دیدم ک نوشته شیار بین نیمکره های مخچه رو برش میدیم بعدش درخت زندگی و بطن چهارم دیده میشه
پس ینی بطن چهارم وسط مخچه هس؟!
حالا اگ اونطوری باشه درخت زندگی تو بخش سفید مخچه هس دیگ
پس بطن چهارم هم تو بخش سفیده؟! هدایت جهشی و این حرفا داریم!؟
@تجربیا
@بچه-های-تجربی-کنکور-1402
۲۰۲۴۱۰۱۴_۱۳۱۱۴۶.jpg
سلام دوستان
تو پاسخنامه سوال ۴۰۲ گفته این مورد برای همانند سازی نیمه حفاظتی و غیر حفاظتی درسته ولی استاد من گفتن که این گزاره تو کنکور اومده و پاسخنامه سنجش تشکیل پیوند هیدروژنی بین نوکلئوتید های جدید و قدیمی رو فقط برای نیمه حفاظتی در نظر گرفته
برای کنکور که خب قطعا باید فقط نیمه حفاظتی رو در نظر میگیریم .
حالا اگه تو نهایی همچین چیزی داد کدوم مورد درسته ؟
نکات کنکوری زیست
-
توارث وابسته به جنس
شکل 1 شجرنامه ی ملکه ویکتوریا است از طریق بچه های او هموفیلی به بسیاری از خانواده های سلطنتی در اروپا منتقل شد چندین جنبه ی جالب این شجره نامه به ما کمک می کند که روش وراثت این بیماری را پیدا کنیم اول اینکه بعضی از نسل ها این بیماری را نشان نمی دهند اگر چه ( 1918 – 1904 ) Alexisمبتلا به هموفیلی بود هیچ کدام از والدین یا پدر بزرگ و مادر بزرگ او بیمار نبودند این وضعیت در چند جای دیگر شجره نامه هم دیده می شود و نشان می دهد که این بیماری از طریق وراثت مغلوب منتقل می شود از مشاهده ی سایر شجره نامه ها و همچنین بررسی های بیوشیمیایی نیز این استنباط تایید می شود.
علاوه بر آن، جستجوی دقیق تر در شجره نامه ی شکل 1 به ما نشان می دهد که تنها فرزندان پسر به این بیماری مبتلا شده اند و این نکته با قوت زیادی ما را به سمت یک شیوه ی توارث وابسته به جنس می برد. از آن جایی که مردان نسبت به کروموزوم Xهمی زیگوت (homozygous)هستند اگر آلل بوجود آورنده ی بیماری مغلوب باشد هر مردی که یک آلل را داشته باشد بیمار می شود اما در یک زن باید دو آلل مغلوب کنار هم قرار گیرندتا بیماری بروز کند به عبارتی مردان این فرصت را ندارند که یک الل غالب در کنار الل مغلوب آنها قرار گیرد و بیماری نهفته بماند بنابراین احتمال ابتلای آنها به بیماری نسبت به زنان خیلی بیشتر است اگر این حالت درست باشد ما می توانیم چندین پیشگویی ارائه کنیم : اول از آن جایی که هرمرد کروموزوم Xخود را از مادر خود به ارث می برد هر فرد بیمار باید مادر حامل آلل بیمار یا به عبارتی هتروزیگوت داشته باشد و یک زن حتماً حامل آلل بیماری است اگر پدرش بیمار باشد و 50% حامل بیماری است اگر برادرش نه والدینش بیمار باشد در مورد Alexisمادرش ناقل بوده و این پیشگویی ما به شجره نامه مطابقت دارد.
در هیچ جایی از این شجرنامه به بیماری از پدر به پسر منتقل نشده بر اساس مشاهدات قبلی که انجام شد ما توارث این صفت را به صورت وابسته به جنس تلقی کردیم خوب است بدانیم که امروزه انواع مختلفی از هموفیلی شناخته شده که هر کدام مرحله ی خاصی از مسیر تشکیل فیبربیوژن را متوقف می کند دو نوع هموفیلی کلاسیک نوع B,Aبه صورت وابسته به جنس منتقل می شوند و بقیه ی انواع هموفیلی به صورت آتوزومی به ارث می رسند.
نکته ی جالب دیگر در این شجره نامه این است که هیچ کدام از اقوام نزدیک ملکه ویکتوریا مبتلا به این بیماری نبودند اما از آن جا که ملکه ویکتوریا یک پسر بیمار دارد و دو دختر دارد که مشخص شده ناقل بیماری اند پس می بایست از لحاظ داشتن آلل بیماری دو کروموزوم Xخود هتروزیگوت باشد. کاملاً مشخص است که از یک پدر سالم همی زیگوت و یک مادر سالم هموزیگوت کودکان ناقل یا بیمار بوجود نمی آید پس ملکه ویکتوریا مطمئناً باید یک آلل بیماری را داشته باشد اما این آلل از کجا آمده است؟ یک جواب منطقی این است که این آلل در اثر جهش در یکی از گامت های سازنده ی ملکه ویکتوریا بوجود آمده است.تصویر
هموفیلی در شجرنامه ی ملکه ویکتوریا در عکس سه تن که با دایره مشخص شده اند ناقل هموفیلی اند. -
masoud ایوووووووول با نقاشی چقد ظریف و قشنگ
-
بچه ها فکر میکنم اگه برای هر پایه(مثلا برای دوم،سوم یکی هم پیش)یه تاپیک بسازیم خیلی بهتر باشه،اینطوری مطالب باعث سردرگمی نمیشن.
-
amirkhan11 در نکات کنکوری زیست گفته است:
بچه ها فکر میکنم اگه برای هر پایه(مثلا برای دوم،سوم یکی هم پیش)یه تاپیک بسازیم خیلی بهتر باشه،اینطوری مطالب باعث سردرگمی نمیشن.
موافقم
بهتر خود اقا مسعود این کارو بکنه