سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95)
-
NGU متشکرم
اما پاسخ 3 و 4 تون کمی مشکوک تر از دو تای قبله و باید بگم قانعم نکرد!
اینکه اتاق نمی تونه کل باشه ؟ من میگم شاید اضافاتی مثل " در صلح " هم تشبیهی است هم استعاری ! این چیزی بود که از دبیرمون شنیدم اما جناب راوش فرمودند استعاری . آیا " غرفه ی آسمان " صرفا اضافه ی استعاری است ؟
و " سایه ی پرواز " : سایه آیا جزئی از یک جسم نیست ؟
البته مورد 2 هم این سوال رو در ذهنم ایجاد کرده که مگه ما چیز مستقلی به نام عطر نداریم ؟ عطر و ادکلن !!!
ممنون میشم اگه سایر دوستان هم ظهار نظر کنند . -
ali565669 شما می فرمایید "وجدانا" تن آدم میلرزه هنگام پاسخ دادن !
اما تا حد زیادی از پاسخم مطمئنم که هر 3 اضافه ، واقعی هستند .
من گفتم سوالتون بی پاسخ نمونه اما خواهشا باری به گردن بنده نذارید . می تونید از پاسخم بگذرید .دوستان ممکنه در مورد سوالات بنده هم فکر کنید؟ خصوصا " سایه ی پرواز " و " غرفه ی بلند آسمان "
خیلی هم ممنون -
@راد سایه ی پرواز : اضافه ی واقعی
غرفه ی بلند آسمان : اضافه ی استعاری .. (آسمان مانند بازاری است ک غرفه دارد ؛ مشبه اومده با وجه شبه ک میشه استعاره ی مکنیه )
میتونیم واسه دو مورد اخر بگیم الهام عطر دارد ، بال سایش دارد : اضافه ی واقعی
شایدم اینطوری باید بگیم الهام مانند ... عطر دارد ، بال مانند .... سایش دارد -
@راد در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
درود بر شما دوستان
یک سوال برام پیش اومده
تست تجربی 89 ( درس استعاره )
گزینه ی صحیح رو متوجه شدم اما در بررسی سایر گزینه ها به مشکل برخوردم :
در گزینه یک " سایش بال " و " عطر الهام "چه نوع اضافه ای هستند؟ ( آیا سایش بال واقعی است ؟ عطر الهام چه طور ؟ عطر کل است یا جزء؟ تشبیهی یا استعاری؟ )
در گزینه دو " غرفه ی بلند آسمان " تشبیهی است یا استعاری ؟ ( غرفه جزء است یا کل ؟ )
و در گزینه چهار " سایه ی پرواز " تشبیهی است یا استعاری ؟ ( سایه جزء است یا کل ؟ )همچنان سردرگم !!!
-
سلام دوستان
مكتب خونه ى راوش:
درود بر شما دوستان بزرگوار
همايش رايگان تابستانه ادبيات، از سرى همايش هاى ٤ فصل، ٢٦ شهريور ماه ، يعنى جمعه ى همين هفته ساعت ٩:٣٠ تا ١٣ در فرهنگسراى انديشه، واقع در پارك انديشه پايين تر از پل سيدخندان، در يك محيط بسيار صميمى و خوش منظره، برگزار ميشه
از شما و دوستانتون دعوت مى كنم براى تحليل نكات و تست هاى آزمون سراسرى ٩٥ و آمادگى جهت آزمون سراسرى ٩٦ تشريف بياوريد.ضمناً هيچ هزينه اى بابت پذيرايى و جزوات از شما گرفته نخواهد شد.
ويژه ى پسران و دختران#داريوش_راوش
@adabestaan
اگر شرکت کردین اگر امکان داشت لطفا نکاتی که بیان میشه رو با ما به اشتراک بذارین .
(شرمنده میدونم بی ربط هستش و جای بهتر به ذهنم نرسید) -
دوستان چه استادی رو واسه ادبیات ترجیح میدید استاد راوش یا بقیه اساتید الا؟؟
-
-
http://s7.picofile.com/file/8267061942/video_2016_09_11_22_46_40.mov.html
ویدئویی از استاد راوش!حتما ببینینش!خود استاد شعرشو نوشته!البته خیلی تراژدی هسش!
-
ديگه نياز نيست صبح تا شب يك مطلب رو ١٠٠ بار تكرار كنى و آخرشم حفظ نشى
به زودى زود
فايل صوتى كليه تاريخ ادبيات هارو
با صداى خودم
در چند بخش
تقديمتون خواهم كردبا اين تكنيكهاى تازه كه موسيقى آرامش بخشى كنار من پخش ميشه تا مطالب، اثر و دوام بيشترى پيدا كنن
و همچنين بين نام نويسنده و اثر مكث كوتاهى مى كنم كه ذهنتون تنبل نشه و خودشم كمى تو حافظه تون جستجو كنهازين به بعد تو مسير خونه، مهمونى ، باشگاه و... به اين صداها گوش بديد
منم قول ميدم از الان ٣ تا تست تاريخ ادبياتتون تضمين شده ست!
-
@Surgeon.Amir در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
ديگه نياز نيست صبح تا شب يك مطلب رو ١٠٠ بار تكرار كنى و آخرشم حفظ نشى
به زودى زود
فايل صوتى كليه تاريخ ادبيات هارو
با صداى خودم
در چند بخش
تقديمتون خواهم كردبا اين تكنيكهاى تازه كه موسيقى آرامش بخشى كنار من پخش ميشه تا مطالب، اثر و دوام بيشترى پيدا كنن
و همچنين بين نام نويسنده و اثر مكث كوتاهى مى كنم كه ذهنتون تنبل نشه و خودشم كمى تو حافظه تون جستجو كنهازين به بعد تو مسير خونه، مهمونى ، باشگاه و... به اين صداها گوش بديد
منم قول ميدم از الان ٣ تا تست تاريخ ادبياتتون تضمين شده ست!
از کانال استاد راوش!
-
@Surgeon.Amir در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
ديگه نياز نيست صبح تا شب يك مطلب رو ١٠٠ بار تكرار كنى و آخرشم حفظ نشى
به زودى زود
فايل صوتى كليه تاريخ ادبيات هارو
با صداى خودم
در چند بخش
تقديمتون خواهم كردبا اين تكنيكهاى تازه كه موسيقى آرامش بخشى كنار من پخش ميشه تا مطالب، اثر و دوام بيشترى پيدا كنن
و همچنين بين نام نويسنده و اثر مكث كوتاهى مى كنم كه ذهنتون تنبل نشه و خودشم كمى تو حافظه تون جستجو كنهازين به بعد تو مسير خونه، مهمونى ، باشگاه و... به اين صداها گوش بديد
منم قول ميدم از الان ٣ تا تست تاريخ ادبياتتون تضمين شده ست!
ایول داداش
باریکلا . -
این همون استادیه که کلی دنبالش میگشتم!واقعا ت کارش خبرس!شاعر هم که هس!
-
@Surgeon.Amir در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
@Surgeon.Amir در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
ديگه نياز نيست صبح تا شب يك مطلب رو ١٠٠ بار تكرار كنى و آخرشم حفظ نشى
به زودى زود
فايل صوتى كليه تاريخ ادبيات هارو
با صداى خودم
در چند بخش
تقديمتون خواهم كردبا اين تكنيكهاى تازه كه موسيقى آرامش بخشى كنار من پخش ميشه تا مطالب، اثر و دوام بيشترى پيدا كنن
و همچنين بين نام نويسنده و اثر مكث كوتاهى مى كنم كه ذهنتون تنبل نشه و خودشم كمى تو حافظه تون جستجو كنهازين به بعد تو مسير خونه، مهمونى ، باشگاه و... به اين صداها گوش بديد
منم قول ميدم از الان ٣ تا تست تاريخ ادبياتتون تضمين شده ست!
از کانال استاد راوش!
امیر دادا میگم اینجا نمیزاری ؟
-
Taha 76 در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
@Surgeon.Amir در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
@Surgeon.Amir در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
ديگه نياز نيست صبح تا شب يك مطلب رو ١٠٠ بار تكرار كنى و آخرشم حفظ نشى
به زودى زود
فايل صوتى كليه تاريخ ادبيات هارو
با صداى خودم
در چند بخش
تقديمتون خواهم كردبا اين تكنيكهاى تازه كه موسيقى آرامش بخشى كنار من پخش ميشه تا مطالب، اثر و دوام بيشترى پيدا كنن
و همچنين بين نام نويسنده و اثر مكث كوتاهى مى كنم كه ذهنتون تنبل نشه و خودشم كمى تو حافظه تون جستجو كنهازين به بعد تو مسير خونه، مهمونى ، باشگاه و... به اين صداها گوش بديد
منم قول ميدم از الان ٣ تا تست تاريخ ادبياتتون تضمين شده ست!
از کانال استاد راوش!
امیر دادا میگم اینجا نمیزاری ؟
چیو؟