دوستان تازگیا شنیدم تو کنکور به بعضی میگن بسیاری و ما باید بعضی هارو بسياري و بسیاری ها رو بعضی در نظر بگیریم و طراح کنکور معتقده بعضی و برخی همون بسیاریه ....
اینا درسته ؟
یعنی اگه تو سوال بگه بعضی یاخته های دیواره نای مژک دارن درسته چون بعضی همون بسیاریه! ؟؟
تجربی
@فارغ-التحصیلان-آلاء
@دانشجویان-درس-خون
@دانش-آموزان-آلاء
7359f0b618fd81d985f6ecbf4b44bc26.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء
-
جلسه 66:
تنظیم محیط داخلی:
سلول های بدن جانوران پرسلولی در میان محیط داخلی قرار دارند که محیط داخلی در جانوران پر سلولی شامل خون، لنف و مایع میان بافتی است، و کارهایی که برا حفظ پایداری این محیط انجام میشه همئوستازی نام دارد. (همئوستازی در جانوران پر سلولی دیده میشود)
تک سلولی ها هم محیط داخلی دارند(سیتوپلاسم)
مواد زائد:
در اثر متابولیسمی که در بدن جانداران اتفاق می افته مواد زائد تولید میشه.که در بدن جانوران مختلف یکسان نیس، و نوع مواد زائد به زیستگاه جانوران ربط دارد.
مهم ترین مواد زائد ، مواد زائد نیتروژن دار است (حاصل متابولیسم)
-کربوهیدارت ها و لیپیدها مواد دفعی H2O و CO2 تولید میکنن، نوکلئیک اسید ها (DNA) و پروتئین ها (که از آمینو اسید ها ساخته شدن) علاوه بر H2O و CO2, مواد زائد نیتروژن دار تولید میکنن، البته بیشترشون حاصل سوختن پروتئین هاست و نقش نوکلئیک کمتره.
مواد زائد نیتروژن دار سه دسته هستند:(تعداد نیتروژن هاشون)
آمونیاک( 1N) ,اوره (2), اوریک اسید ( 4)
میزان سمیت: امونیاک>اوره>اوریک اسید
اوره و اوریک اسید حاصل تغییر آمونیاک هستن. آمونیاک در بدن همه جانداران تولید میشه که اگه بتونن دفعش میکنن، ولی اگه نتونه دفع بشه به اوریک اسید و اوره تغییر پیدا میکنه.
از نظر پیچیدگی ساختار به ترتیب:
اوریک اسید >اوره >آمونیاک
اوریک اسید ساختار پیچیده تر (گسترده تر داره، تعداد نیتروژن هاش بیشتره) ،ینی هر چه پیچیده تر،سختتر دفع میشن، پس ب انرژی بیشتری برای دفع نیاز هس
انرژی برای دفع: اوریک اسید >اوره >امونیاک
نیاز به آب برای دفع: امونیاک >اوره>اوریک اسید
تبدیل مواد سمی به موادی که کمتر سمی هستند نیاز به انرژی دارد ؛که انرژی همیشه ATP نیست!
مواد زائد نیتروژن دار د ر جانوران یکسان نیست و نوع دفع این مواد به زیستگاه جانور مربوط است.
متن کتاب :
مواد زائد در:
بیشتر جانوران آبزی ، آمونیاک از بدن جانور به آب پیرامون (انتشار) ! می یابد.
بی مهرگان کوچک مثل کرم پهن پلاناریا، از همه سلول های سطحی بدن خود آمونیاک دفع میکنند
-جانوران خشکی زی نمیتوانند آمونیاک دفع کنند ، پستانداران و دوزیستان : اوره ،اوره با سرعت در آب (حل) ! میشود.
بعضی وزغ ها در آب : امونیاک ؛ در خشکی : اوره
پرندگان، حشرات و بسیاری از خزندگان: اوریک اسید
شکل کتاب 1_7:
بسیاری از جانوران ابزی از جمله بسیاری ! از ماهی ها : آمونیاک
پستانداران، دوزیستان، کوسه ها و بعضی ! از ماهی های استخوانی : اوره
پرندگان ، حشرات، بسیاری! از خزندگان و حلزون های خشکی زی : اوریک اسید دفع میکنند.
-فرمول ساختاری اوره : CO(NH2)2
-اوریک اسید همانند باز های آلی نیتروژن دار پورینی (A ,G ) دو حلقه دارد. -
-
به شدت منتظر پروتئين سازي و فصول ١٢٣ دوم هستيم استاد ️
ايشاالله زودتر فيلماي زيستم بياد -
بچه ها یه کمکی بهم بکنین. من عمومی تا الان هیچی نخوندم. از الان شروع کنم بخونم؟ یا دیرتر.استادای عالی واسه عمومیا رو لطفا بهم معرفی کنین. ممنون میشم واقعا
-
miss.sarlaky در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
بچه ها یه کمکی بهم بکنین. من عمومی تا الان هیچی نخوندم. از الان شروع کنم بخونم؟ یا دیرتر.استادای عالی واسه عمومیا رو لطفا بهم معرفی کنین. ممنون میشم واقعا
درسای عمومیتم با تخصصی ببر جلو بر طبق ازمون ها
میتونی از کلاسای امسال ادبیات استاد راوش
عربی استاد جلادتی
و از فیلمای پارسال دین و زندگی استاد رنجبرزاده استفاده کنی
البته انتخاب استاد کاملا سلیقه ایه و شما میتونی از هر درس یکی دوتا جلسه ببینی و بعد ببینی با کدوم راحت تری و با اون استاد پیش بری -
سلام. اره من موافقم فصل بعد پروتئین سازی باشه .امیدوارم استاد هم همین کارو بکنه
-
نظر من هم اینه که استاد جاهای بهم مرتبط و پیچیده رو تدریس کنن
مثل زیست مولکولی که اغلب بچه ها گیج میزنن توش منظورم همون فصل 1و2 پیش هست فقط جاهایی ازاونو بگن که مفهوم جا نیوفتاده براهمه!!! یه جوری مفهوم کلی رو بگن فک کنم خود استاد حرفه ای هستن!
فصل شارش یکی از فصلایی بود تو دوران دبیرستان که اصلا معلم ما خوب نبود فقط میگفت حفط کنید!! -
قربونت دکتر رحیمی دمت گرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررم.