ادبیات و زبان فارسی ، اشکال
-
سلام .صورت تست از ما تشبیه میخواد. درسته که بیت اول استعاره داره اما استعاره هم نوعی تشبیه است میگی نیست این تعریف رو در موردش بخون : "در واقع میتوان گفت استعاره همان تشبیه است که مشبه یا مشبهٌبه آن حذف شده باشد."
پس با توجه به اینکه صورت سوال درمورد تشبیه پرسیده ما اینجا استعاره رو تشبیه درنظر میگیریم.
yasamanbanuLaynad من اتفاقا همیشه همین اشتباهو میکنم ولی تو تستا این استدلال غلطه. الان هر کتاب ادبیات منو که باز کنی تذکر نوشتم که استعاره استعاره س ، تشبیه تشبیه:/
الان به نظرت جواب کدومه؟
خودش جوابو نوشته خخخ الان تو گزینه 3 مگه استعاره نداریم؟ -
کتاب اقای سبطی برای کسایی که ادبات صفر صفرن خوبه؟
تو اینترنت نمونش فقط درمورد تکواژ ها بود. شما دارین چطوریه؟(برای کسی که ادبیات زیر 40 میزنه همیشه
)
-
کتاب اقای سبطی برای کسایی که ادبات صفر صفرن خوبه؟
تو اینترنت نمونش فقط درمورد تکواژ ها بود. شما دارین چطوریه؟(برای کسی که ادبیات زیر 40 میزنه همیشه
)
-
نه اصلا کلا نمیدونم چطور باید بخونم. چارتا لغت قبل آزمون میخونم و قواعد رو مرور میکنم همین.
Laynad
اینطوری که نتیجه از قبل مشخصه. من خودم آزمون که میدادم ظاهرا با معلومات عمومی جواب میدادم ولی درصدم امکان نداشت زیر 70 بیاد(در بدترین شرایط) . دلیلشم این بود که ادبیاتو به مرور زمان خونده بودم. شما الان دهمی درسته؟ کلی زمان داری ادبیاتتو درست بچینی بیاریش بالا. حتما باید مباحث ادبیات ینی لغت، املا ، قرابت ، تاریخ ادبیات، آرایه ، زبان فارسی رو منظم بخونی. و واسه تست حتما باید موضوعی تست بزنی . فقط تاریخ ادبیاته که مطلقا حفظیه و قلق خاصی نداره. هرشب باید ادبیات بخونی. کم ولی همیشه. اون فیلم ها رو دانلود کن واسه آرایه و زبان فارسی هستن اگه اشتباه نکنم. و واسه بقیه ش یه برنامه ثابت شبانه واسه خودت تعریف کن. قرابتت اگه ضعیفه الان بهترین زمان واسه خوندن کتاب تناسب مفهومی و قرابت معنایی دکتر سبطیه. مثل مطالعه ی آزاده. کم کم بخون اونو حتی به ادبیات علاقمندت میکنه. -
این دو کتاب قرابت معنایی و اون یکی کتابشون که درمورد دستور های و اینا بود رو از کجا میشه خرید میتونید لینک بدید؟
-
https://ketabchi.org/product/4032/تناسب-مفهومی-و-قرابت-معنایی
https://ketabchi.org/product/1219/همایش-زبان-و-ادبیات-فارسی
https://ketabchi.org/product/1218/زبان-فارسی
من از سایت فروشگاهش اطلاع ندارما:/
راستی نظام قدیمن اینا:// -
yasamanbanu ربطی به شناسه ی فعل تو مصرع بعدی نداره؟ حالا چهره نه خود معشوقو نمیشه مشبه بگیریم مثلا؟ :// (وی یک و نیم روز است که بیدار است خخخ)
باریکلا
اصلا حواسم به شناسه نبود
شناسه رو میشه مشبه گرفت ؟؟
یه بار با هم بحث می کردیم ای قضیه رو ؟
نتیجه ش چی شد ؟ -
باریکلا
اصلا حواسم به شناسه نبود
شناسه رو میشه مشبه گرفت ؟؟
یه بار با هم بحث می کردیم ای قضیه رو ؟
نتیجه ش چی شد ؟yasamanbanu در ادبیات و زبان فارسی ، اشکال گفته است:
باریکلا
اصلا حواسم به شناسه نبود
شناسه رو میشه مشبه گرفت ؟؟
یه بار با هم بحث می کردیم ای قضیه رو ؟
نتیجه ش چی شد ؟ببین اون تستی که شناسه رو مشبه گرفته بود تست سنجش بود که الگو آورده بودش. اگه بشه به تستای سنجش و جوابای آقای عبدالمحمدی اعتماد کرد ، این نکته درسته. من به کسی دسترسی نداشتم که مجدد سوال کنم . منتها از قراین برمیاد که باید نکته رو درست گرفت. مثلا اینجا به نظر میرسه چاره ای جز پذیرفتنش نباشه. منتها جواب دکتر سبطی یکم مشکوکه. قبلا هم گفتم با دکتر سبطی نمیشه درافتاد:/
شایدم زیادی رو کلمه ی چهره حساس شدم. به هر حال فقط چهره ی معشوق میتونه شبیه خورشید باشه دیگه:// -
yasamanbanu
ممکنه تو یه عبارت دو کلمه ی درختان و دوست رو بتونیم سجع بگیریم چون ان جمعه؟
یا مثلا شناختی و برداشت؟
یا حتما باید هم آوا باشن در وهله ی اول؟
اون بحث حذف به نفع سجعو میگم -
yasamanbanu
ممکنه تو یه عبارت دو کلمه ی درختان و دوست رو بتونیم سجع بگیریم چون ان جمعه؟
یا مثلا شناختی و برداشت؟
یا حتما باید هم آوا باشن در وهله ی اول؟
اون بحث حذف به نفع سجعو میگمدرخت و دوست سجعه
درختان دوستان هم سجعهدرختان و دوست فک نکنم باشه
شناختی و برداشتی هم همینطور!بحث تکواژ تصریفی اینجوری بود
اولا بردار ببین چی می مونه
مثلا شناختی برداشتی >>> برداری >>> شناخت و برداشت می مونه که خودشون سجعهاگه برداشتی دیدی اشتراکشون فقط همین تکواژ تصریفی بود >>>> سجع نیست
مثل شنیدی آموختی >>> شنید آموخت >>>> سجع نیست
درختان مژگان >>>> درخت مژه سجع نیستسومین حالت این میشه
درختان بوستان >>> بوستان که ساده س تجزیه نمیشه ، اما درختان ، ان تصریفیه >>>> در این حالت به نفع سجع هست سجع می گیریمدقت کن سجع بدیع لفظیه باید آهنگاشون بخوره
درختان و بوستان آهنگشون میخوره بوستان هم ساده س >>>> به نفع سجع هست سجع می گیریم
اما درختان و دوست آهنگشون نمی خوره که بخوایم به نفع سجع از یه چیزی چشم پوشی کنیمشاید بگی چرا درختان مژگان آهنگشون می خوره ولی سجع نیست؟
برای اینکه شاعر هنر نکرده ! بیا منم پشت هر لغت ان جمع بذارم بگم مسجع شد !!! بوستان ساده س ان جز خودشه
اینجا هم درختان هم مژگان مشتق هست ان هر دو تصریفیه -
درخت و دوست سجعه
درختان دوستان هم سجعهدرختان و دوست فک نکنم باشه
شناختی و برداشتی هم همینطور!بحث تکواژ تصریفی اینجوری بود
اولا بردار ببین چی می مونه
مثلا شناختی برداشتی >>> برداری >>> شناخت و برداشت می مونه که خودشون سجعهاگه برداشتی دیدی اشتراکشون فقط همین تکواژ تصریفی بود >>>> سجع نیست
مثل شنیدی آموختی >>> شنید آموخت >>>> سجع نیست
درختان مژگان >>>> درخت مژه سجع نیستسومین حالت این میشه
درختان بوستان >>> بوستان که ساده س تجزیه نمیشه ، اما درختان ، ان تصریفیه >>>> در این حالت به نفع سجع هست سجع می گیریمدقت کن سجع بدیع لفظیه باید آهنگاشون بخوره
درختان و بوستان آهنگشون میخوره بوستان هم ساده س >>>> به نفع سجع هست سجع می گیریم
اما درختان و دوست آهنگشون نمی خوره که بخوایم به نفع سجع از یه چیزی چشم پوشی کنیمشاید بگی چرا درختان مژگان آهنگشون می خوره ولی سجع نیست؟
برای اینکه شاعر هنر نکرده ! بیا منم پشت هر لغت ان جمع بذارم بگم مسجع شد !!! بوستان ساده س ان جز خودشه
اینجا هم درختان هم مژگان مشتق هست ان هر دو تصریفیهyasamanbanu آره اون حالتای دیگه رو دکترسبطی کامل گفتن
به اون چیزی که گفتم اشاره نکردن واسه همین واسم سوال پیش اومد
پس کلا نمیشه همچین چیزیو سجع گرفت
ممنونم ازت(: