سلام
حتما باید سکته ی قلبی رخ بده تا خون به بخشی از ماهیچه نرسه و یاخته ها بمیرن؟
زیستاز در این مورد گفته
بسته شدن سرخرگ های کرونری توسط لخته یا سخت شدن دیواره، ممکن است باعث سکته ی قلبی شود که یکی از اثرات سکته ی قلبی نرسیدن خون به ماهیچه ی قلب و مرگ یاخته های آنها است.
چون من تو ذهن خودم این بود که اول باید یاخته ها بمیرن بعد بگیم سکته ی قلبی رخ داده و کتابم به نظرم بیانش همینطوریه.
@دوازدهم @دهم @یازدهم @تجربیا
IMG_20241101_152035.jpg
سلام. من یک موضوعی رو خوب متوجه نمیشم. قسمت اول که داره نحوه اصلاح چشم یک فرد نزدیک بین رو نشون میده، میگه باید از عدسی واگرا استفاده کنیم. بعد داخل شکل نشون داده شده که پرتوهای موازی نور پس از برخورد به عدسی مقعر، واگرا میشن و هنگام عبور از عدسی چشم که محدب هست، به جای همگرا شدن، میزان تقعرشون بیشتر میشه (این قسمت رو با فلش مشخص کردم) و در نهایت، زمان تمرکز روی شبکیه همگرایی اتفاق میوفته.
به طور مشابه همین اتفاق برای شکل پایین که چشم یک فرد دوربین رو نشون میده اتفاق میوفته اما با این تفاوت که پرتوهای موازی نور بعد از عبور از قرنیه که محدب هست، به جای همگرایی، واگرا می شوند.
IMG_20241031_110419.jpg
سلام. عدسی دو تا تحدب داره یکی تحدب جلویی و یکی تحدب پشتی که محدب تر از جلویی هست. زمانی که پرتوهای موازی نور به اولین تحدب برخورد میکنند، شکست نور انتقال میوفته و پرتو ها همگرا میشوند. حالا پس از برخورد به دومین تحدب، چه اتفاقی میوفته؟ لطفا شکلش رو رسم کنید.
@یازدهم @دوازدهم @تجربیا
@دانش-آموزان-آلاء
a54f2bb4ee72f55d1910e2a61059a8b0.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
a511aace3e3229a285a9bdfec042761d.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
7359f0b618fd81d985f6ecbf4b44bc26.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
Screenshot_2024-10-27-18-29-59-865_com.google.android.apps.docs.jpg Screenshot_2024-10-27-18-30-13-527_com.google.android.apps.docs.jpg
سلام وقتتون بخیر 🥰
ببخشید این سوال گفته مناسب نیستند الف و ب و د غلطه ولی گفته مورد ج درسته سوال غلطه یا جواب غلطه؟
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
IMG_20241024_123317.jpg
IMG_20241024_123458.jpg
سلام. در ماده سفید نخاع رشته های عصبی میلین دار مشاهده میشه که اجتماعی از رشته های عصبی میلین دار و فاقد جسم سلولی هست. حالا گزینه ۳ (جزء موارد درست هست) گفته همه یاخته های این بخش ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند. از طرفی تمام یاخته های هسته دار بدن ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند ولی فقط در نورون ها این ژن بیان میشه. الان ماده سفید که رشته های عصبی فاقد جسم سلولی و درنتیجه فاقد هسته داره، چطوری میتونه ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو داشته باشه؟
@یازدهم @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء
-
-
negar2012 در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
DR.PeRshIA این ریز مباحثو چجوری می نویسن؟ کجا باید بنویسیم؟ چجوری؟ شامل چیا باشه؟
سلام
یلدای شما مبارک
لطفا هر جلسه از فیلما رو که میبینید برای اون فیلم توضیحات بنویسید .
به طور مثال :http://forum.alaatv.com/post/80543
این ریز مباحث رو یکی از کاربرا نوشتن و لطفا شما هم طبق همین متود عمل کنید ...یعنی عنوان جلسه >> مدت زمان >> مباحث تدریس شده به طور دقیق (مثل تصویر بالا) >> ..در پایان لینک جلسه ای که توضیحاتش رو نوشتید رو قرار بدید و ادمین رو تگ کنید.سربلند باشید
-
negar2012 در همایش زیست شناسی پوریا رحیمی اردوی مطالعاتی آموزشی فرات ( 94-95) | آلاء گفته است:
DR.PeRshIA این ریز مباحثو چجوری می نویسن؟ کجا باید بنویسیم؟ چجوری؟ شامل چیا باشه؟
ریزمباحث هر فیلم رو توی صفحه مربوطه مینویسید مثلا این صفحه مربوط به زیست آقای رحیمیه.
من اینطوری مینویسم:
اول میگم طی جلسه کلا به چه چیز هایی پرداخته میشه. زمان فیلم رو هم مینویسم مثلا 30 دقیقه .نکاتی که توی اون جلسه بهشون اشاره میشه رو مینویسم. البته شما میتونید خیلی کلی بنویسید وارد جزئیات نشید.
@ ادمین رو حتما بنویسید تا ادمین ها ببینن.
لینک فیلم صفحه رو بزاریدمثل نمونه پایین:
@ ادمین ریز مباحث جلسه 12
مدت زمان: 27 دقیقه
در این جلسه به مفاهیم دستگاه عصبی مرکزی و محیطی پرداخته می شود و قسمت هایی از مغز توضیح داده می شود:
دستگاه عصبی به دو بخش تقسیم می شود: مرکزی و محیطی. بخش مرکزی شامل مغز و نخاع است.
نخاع یک طناب عصبی است که از مغز تا وسط کمر ادامه دارد (طبق شکل کتاب)
مجموعه اعصابی که به مغز و نخاع متصل است شامل 12 جفت عصب معزی و 31 جفت عصب نخاعی است.
دستگاه عصبی محیطی
دستگاه عصبی محیطی شامل بخش حسی و حرکتی است.
بخش حرکتی خود شامل 2 بخش ارادی (پیکری) و غیر ارادی (خود مختار) است.
بخش غیر ارادی دستگاه عصبی محیطی خود شامل 2 بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک است.
بخش سمپاتیک بیش تر در مواقع استرس و تنش فعال می شود ولی بخش پاراسمپاتیک در حالت آرامش فعال می شود.
طبق شکل کتاب می توان گفت بلند ترین رشته عصبی محیطی مربوط به پاها است.
بررسی متن کتاب:
نکات:
تفسیر اطلاعات را بیش تر قشر مخ انجام می دهد.
عصب می تواند هم دندریت و آکسون یا هردوی آن ها باشد.
اگر آکسون یا دندریت بلند باشد به آن تار عصبی می گویند.
تمام 31 جفت عصب متصل به نخاع مختلط است.
12 جفت عصب مغزی هم شامل عصب حسی، حرکتی و مختلط است.
بررسی آناتومی معز
بررسی متن کتاب (قسمت مربوط به مغز)
لینک فیلم: http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/30/5645 -
@ ادمین :sohrab
: ریز مباحث جلسه ۸۵ قسمت سوم ژنتیک جمعیت
مدت زمان: ۲۵:۳۰ دقیقه
در این جلسه به حل مسایل وابسته به جنس می پردازیم:
برای مسایل وابسته به جنس دو حالت داریم: ۱- فراوانی آلل ها را داشته باشیم ۲- فراوانی افراد را داشته باشیم.
در مورد ۱ در جلسه قبل توضیح داده شد.
در مورد ۲ الف- ابتدا یک مستطیل رسم کرده و در آن مردان و زنان و جامعه را مشخص می کنیم. ب- اطلاعات مساله را در آن پیاده می کنیم.
نکات: بدون فراوانی الل هیچ کاری نمیشه کرد. برای بدست آوردنش باید فراوانی الل را در خود آن جمعیت حساب کنیم.
اگر از جمعیت مرد یا زن به جمعیت کل برویم ضربدر ۰.۵ و اگر از جمعیت کل به جمعیت مرد یا زن برویم در ۲ ضرب می کنیم.
یادتون باشه: فراوانی الل ها در مردها و زنان یکسان است. نکته مهم اینه که مردا چون یک کروموزوم x دارن از هر الل یکی میگیرن.
بررسی چند تست.
در اخر نیز یک مسیله به عهده خود دانش آموز قرار داده می شود.
لینک فیلم: http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5652 -
@ادمین
ریز مباحث جلسه ۸۵ قسمت سوم ژنتیک جمعیت
مدت زمان: ۲۵:۳۰ دقیقه
در این جلسه به حل مسایل وابسته به جنس می پردازیم:
برای مسایل وابسته به جنس دو حالت داریم: ۱- فراوانی آلل ها را داشته باشیم ۲- فراوانی افراد را داشته باشیم.
در مورد ۱ در جلسه قبل توضیح داده شد.
در مورد ۲ الف- ابتدا یک مستطیل رسم کرده و در آن مردان و زنان و جامعه را مشخص می کنیم. ب- اطلاعات مساله را در آن پیاده می کنیم.
نکات: بدون فراوانی الل هیچ کاری نمیشه کرد. برای بدست آوردنش باید فراوانی الل را در خود آن جمعیت حساب کنیم.
اگر از جمعیت مرد یا زن به جمعیت کل برویم ضربدر ۰.۵ و اگر از جمعیت کل به جمعیت مرد یا زن برویم در ۲ ضرب می کنیم.
یادتون باشه: فراوانی الل ها در مردها و زنان یکسان است. نکته مهم اینه که مردا چون یک کروموزوم x دارن از هر الل یکی میگیرن.
بررسی چند تست.
در اخر نیز یک مسیله به عهده خود دانش آموز قرار داده می شود.
لینک فیلم: http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5652 -
mohamadas درسته باید 2 درصد بشه
-
#تدریس #زیست - جلسه 85 (فصل 5 پیش قسمت 4)
آقای #رحیمی
#تجربیhttp://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5657
@alaa_sanatisharif
-
@ادمین
ریز مباحث جلسه ۸۶ قسمت چهارم ژنتیک جمعیت
مدت زمان: ۱۵:۱۵ دقیقه
در این جلسه به باقی عوامل برهم زدن تعادل می پردازیم و طبق متن کتاب باهم مریم جلو:
ابتدا به حل مسیله داده شده د ر جلسه قبلی پرداخته شد.
آمیزش غیر تصادفی: احتمال آمیزش هر فرد با هریک از افراد دیگر یکسان باشد ینی فنوتیپ و ژنوتیپ فرد در آمیزش با افراد دیگر تعیین کننده نیست که در جمعیت های طبیعی چنین چیزی ممکن نیست.
نکته: در این نوع آمیزش اگرچه تعادل بهم میخورد ولی فراوانی الل ها تغییری نمیکند.
انواع امیزش های غیر تصادفی:
الف- درون امیزی: محتمل تر بودن آمیزش میان خویشاوندان نزدیک با سایر افراد
نکته: این آمیزش سبب افزایش فراوانی افراد خالص و کاهش فراوانی افراد ناخاص می شود.
شدیدترین حالت آن: خودلقاحی
نکته: در خود لقاحی فراوانی افراد ناخالص در هر نسل نصف می شود.
ب- آمیزش همسان پسندانه: احتمال آمیزش بین افرادی که {فنوتیپ} یکسان دارند بیشتر است.
نکته: جمعیت به زیر گروه فنوتیپی تقسیم می شود. مثلا افراد قد بلند و قد کوتاه جمعیت را به دو زیر گروه قد بلند و قد کوتاه تبدیل می کند.
نکته: تبادل ژن بین آنها کمتر صورت می گیرد.
نکته: فراوانی افراد ناخالص کاهش می یابد.
ج- آمیزش ناهمسان پسندانه: خیلییییییییییییی مهم
افراد همانند با هم آمیزش نمی کنند.
تنها موردی در بین آمیزش های غیر تصادفی که فراوانی افراد ناخالص افزایش می یابد.
مثال: گل شبدر
برای یادگیری بهتر این تیتر از فیلم های تولید مثل نهان دانگان استفاده کنید.
۴- رانش ژن: فراوانی آلل ها در خزانه ژنی جمعیت های کوچک کاهش و حتی حذف می شود.
شکل رانش خیلی مهمه.
باعث کاهش تنوع در محیط می شود. مثل چیته های افریقایی
حواست باشه چیتاهای افریقایی مهره دارن.
۵- انتخاب طبیعی: هرفرد چقدر احتمال بقا و تولید مثل دارد.
برلی توصیف کمی درباره اثر انتخاب طبیعی ما شایستگی تکاملی رو تعریف می کنیم: ینی سهم نسبی هر فرد در تشکیل خزانه ژنی نسل بعد چقدر است.
موفق ترین گروه عدد ۱ و هرچه ضعیف تر باشه عدد به ۰ نزدیک میشه.
نکته مهم: الل های نامطلوب مغلوب آهسته تز الل های نامغلوب غالب از جمعیت حذف میشن. چون اللهای نامغلوب می تونن خودشون رو بین الل های غالب مخفی کنن و الل غالب اجازه نده که اونا خودشون رو در جمعیت نشون بدن.
لینک فیلم: http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/15/19/5657