سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
مشاهیر طور ️(تاریخ ادبیات رو 100 بزن!)
-
پابلو نرودا
شاعر نوگرای شیلیایی قرن معاصر
اثر:انگیزه ی نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی
وی بی قراری هایش را در "انگیزه ی نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی" می سراید و با شمشیری آخته در کنار آلنده-رهبرانقلاب شیلی- بر ضد نظام زورگو و ستمگر حاکم قیام می کند.
"تورامیخوانم" شعری است که در آن پایداری مردم شیلی به تصویر کشیده شده است.مترجمان این شعر فرامرز سلیمانی و احمد کریمی حکاک هستندنفر بعدی طالبوف رو بگه
-
marzyeh78 در مشاهیر طور ️(تاریخ ادبیات رو 100 بزن!) گفته است:
پابلو نرودا
شاعر نوگرای شیلیایی قرن معاصر
اثر:انگیزه ی نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی
وی بی قراری هایش را در "انگیزه ی نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی" می سراید و با شمشیری آخته در کنار آلنده-رهبرانقلاب شیلی- بر ضد نظام زورگو و ستمگر حاکم قیام می کند.
"تورامیخوانم" شعری است که در آن پایداری مردم شیلی به تصویر کشیده شده است.مترجمان این شعر فرامرز سلیمانی و احمد کریمی حکاک هستندنفر بعدی طالبوف رو بگه
شعر انقلابی وسنت شکن او راستین، حماسی وبشری است.
تکمیل گفتم بکنم -
عبدالرحیم طالبوف
از نخستین نویسندگان ادبیات نویسی
آثارش؛ کتاب احمد و مسالک المحسنین
سرواژه: کم
@دانش-آموزان-آلاء -
جان اشتاین بک
آمریکایی در قرن 20
ازنخستین نویسندگان ادبیات پایداری آمریکای لاتین
در آثارش دقایق وحالات محرومان ورنج دیدگان رو شرح داده هست
آثارش: خوشه های خشم- مراتع بهشتی- موش ها وادم ها
خوشه های خشم از رمان های قرن 20 وبرنده ی جایزه ادبی لویتزر شد.
موضوع خوشه های خشم و مراتع بهشتی: ****ادبیات پایداری
سرواژه: مخم -
خانم اثل مانین
نویسنده ی بانوی انگلیسی ** یادتون باشه بگه انگلیسی نه فرانسوی یا فلسطینیمتن پررنگ**
از چهره های ادبیات پایداری آمریکای لاتین
اثارش" راه بئر سبع
خانوم اگر جایی مورد داره ممنون میشم اصلاح کنید یا بهم بگین -
فرانتس فانون
نویسنده ی انگلیسی
از چهره های مهم ادبیات پایداری سیاهان
آثارش" سال پنجم الجزایر- واپسین دم استعمار- دوزخیان روی زمین- انقلاب آفریقا
سرواژه: **سواد
نفر بعدی": خوزوئه دوکاسترو **
@دانش-آموزان-آلاء
Maven -
Mahhh در مشاهیر طور ️(تاریخ ادبیات رو 100 بزن!) گفته است:
فرانتس فانون
نویسنده ی انگلیسی
از چهره های مهم ادبیات پایداری سیاهان
آثارش" سال پنجم الجزایر- واپسین دم استعمار- دوزخیان روی زمین- انقلاب آفریقا
سرواژه: **سواد
نفر بعدی": خوزوئه دوکاسترو **
@دانش-آموزان-آلاء
Mavenاصلاح کنم: نویسنده ی الجزایری بودن فک کنم
درست؟؟ خانوم -
خوزوئه دوکاسترو
نویسنده ي برزیلي
آثارش: آدم ها وخرچنگ ها / با موضوع ادبیات پایداري -
marzyeh78 در مشاهیر طور ️(تاریخ ادبیات رو 100 بزن!) گفته است:
عبدالرحیم طالبوف نجار تبریزی سرخابی
قرن13و14
آثار :کتاب احمد-مسالک المحسنین(داستان و مقاله ای به قصد انتقاد از اوضاع اداری،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی آن روزگار)
سرنام آثار: کمنفر بعدی یحیی دولت آبادی رو بگه
حاج میرزا یحیی دولت آبادی
شاعر و نویسنده معاصر
آثار:شهرناز(رمانی آمیخته با انتقاد تند و مستقیم،طنزآلود و هجوآمیز به قصد انتقاد از اوضاع ایران)-حیات یحیی(حسب حال)
سرنام آثار:شح
ایشون ازپیش قدمان و مروجان تعلیم و تربیت جدید در ایران بود
چنددوره نماینده شورای ملی بود.
نفربعدی در مورد مهدی اخوان ثالث بگه برامون -
marzyeh78
مهدی اخوان ثالثتخلص : م.امید
ایشون از موفق ترین رهروان شعر نیمایی هستن و اشعارشون اجتماعی هست و حوادث زندگی مردم ایران رو منعکس میکنن.
سبک : خراسانی
آثار:مجموعه های شعر "ارغنون" ، "زمستان" ، "آخرشاهنامه" ، "از این اوستا" ، "در حیاط کوچک پاییز در زندان"
سرنام : آزادا-
شعر "خوان هشتم" از مجموعه "در حیاط کوچک پاییز در زندان" است.
-
در"زمستان"نشان داد که به شکل تازه ای از بیان دست یافته(۱۳۳۵)
نفر بعدی لطفا نیما یوشیج رو بگه:)
-
-
نیما یوشیج(علی اسفندیاری)
پدر شعر نوقرن معاصر
نیما با سرودن قطعه ی 《افسانه》 در سال 1301 آغازگر تحولی بزرگ شد.
در سال 1316 شعر ققنوس،نخستین شعر خود را که از نظر وزن و تخیل و قافیه متفاوت بود،عرضه کرد.
ویژگی خاص شعر نیما:پرداختن به مسائل اجتماعی با زبانی نمادین بود.
نیما در شعر "داروگ" عصر سیاه حکومت استبداد را به تصویر میکشد.
شعر "می تراود مهتاب"،تصویر عصر شب زده و جامعه ی غفلت آلودی است که نیما در آن می زیسته. -
محمد علی اسلامی ندوشن
نویسنده پژوهش گر و تحلیل گر معاصرآثار به نثر
صفیر سیمرغ
روزها
آوا ها و ایماها
جام جهان بینکتاب روزها نمونه برجسته ی حسب حال و زندگی نامه
نثر زیبا خوش آهنگ و دل نشین
رمز : جاصر.
نفر بعدی از : رسول پرویزی بگه
-
%(#ff006a)[ابوریحان بیرونی]
- %(#11ff00)[ محمد بن احمد خوارزمی از علما و بزرگان ایران و جهان است.]
- %(#11ff00)[او همراه سلطان محمود به هند رفت و شرح تحقیقات این سفر را در کتاب«تحقیق مللهند»تالیف کرد.]
%(#ff006a)[آثار]
%(#0080ff)[ "التفهیم لاوائل صناعة التنجیم"]
%(#0080ff)["تحقیق ماللهند"]
%(#0080ff)["آثارالباقیه عن القرون الخالیه"]
%(#0080ff)["قانون مسعودی"]%(#ff006a)[رمز] %(#ff1100)[«اتاق»]
نفر بعدی: %(#aa00ff)[امیر خسرو دهلوی] روبگه
-
%(#251fcf)[امیرخسرو دهلوی]
بزرگترین شاعر پارسی گوی %(#6965c7)[هندی] . قرن7
%(#a665eb)[اثر:] **5 مثنوی (تقلید از 5 گنج نظامی گنجوی) **
%(#a563eb)[از مشهورترین مقلدان خسرو و شیرین نظامی ایشون بودن و وحشی بافقی ]نفر بعدی کمال الملک رو بگه.
-
کمال الملک
نام : محمد غفاری
تخلص : کمال الملک
قرن : معاصر
بزرگترین نقاش قرن اخیر ایران
حوادث دوران حکومت پنج پادشاه (از ناصرالدین شاه تا رضاخان) را دیده است.چند تابلوی مهم ایشان:
تالار آیینه
زرگربغدادی و شاگردش
میدان کربلا
یهودی فال گیر بغدادیبعدی طالبوف روبگه
-
%(#ff0000)[طالبوف]
%(#cc00ff)[قرن13و14]
%(#ff0000)[آثار]- %(#0051ff)[ کتاب احمد]
- %(#0051ff)[ مسالک المحسنین(داستان و مقاله ای به قصدانتقاداز اوضاع اداری،اجتماعی،سیاسی واقتصادی آن روز گار)]
%(#ff0000)[رمز]%(#069406)[«کم»]
نفر بعدی%(#c20893)[افضل الّدین بدیل خاقانی]رو بگه -
افضل الدین بدیل خاقانی شروانی
ملقب به حَسان العجم
قرن ششم (۵۸۲_۵۲۰ه)
در قصیده سرایی صاحب سبک است.
خاقانی نه تنها در سرودن قصایدشکوهمندواستوار بلکه در قطعه،غزل و رباعی نیزچیره دست است.
غزلیات خاقانی برخلاف قصاید او ساده و روان است.
قوت اندیشه و مهارت خاقانی در ترکیب الفاظ و ابتکار مضامین کم نظیر است.
یکی از قصاید مشهور خاقانی قصیده ایوان مداین است که با مطلع زیر شروع میشود:
هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان
ایوان مداین را آیینه ی عبرت دان
غزل آفتاب وفا که بعدها حافظ تحت تاثیر آن ،غزل معروف "ای هدهد صبا به شبا میفرستمت"راسرود،گواه سادگی و روانی وتاثیرگذاری غزلیات خاقانی است.
نفر بعدی ناصرخسروقبادیانی روبگه