-
سلام ..
امروز رئیس جمهور حکمشو صادر کردن ..
اینم از متنش
ماده ۹ رو بخونیدمصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
مقدمه:
با استناد به جز ۲-۲ از بند ۲ سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۳ در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجراییسازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ و پیرو جلسه ۱۴۲ مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- تعاریف
سابقه تحصیلی: شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازهگیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشتههای تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که براساس کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار میشود.
سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به مؤسسه است که از طریق «نمرهکل سابقه تحصیلی» و «نمرهکل آزمون اختصاصی» انجام میشود.
پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به مؤسسه در رشتههای پر متقاضی است که توسط سازمان صورت میگیرد.
مؤسسه: منظور از مؤسسه شامل تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.
رشته محل: هر یک از رشتههای تحصیلی که متقاضی بر اساس محل تحصیل در هر مؤسسه میتواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.
رشته محلهای پر متقاضی: رشته محلهایی میباشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفاً سوابق تحصیلی نمیباشند.
شورا: منظور از شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۳۰/۶/۱۳۹۲ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸/۱/۱۳۹۵ میباشد.
سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.
ماده ۲- نمره کل
نمره کل آزمون اختصاصی: نمرهکل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.
نمرهکل سابقه تحصیلی: نمرهکل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.
تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروههای آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروهها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف میشود.
تبصره ۲: سازمان میتواند برای برخی از رشتههای خاص (مانند تربیت بدنی و رشتههای هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.
ماده ۳- پذیرش
پذیرش در رشته محلهایی که پر متقاضی نمیباشند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود.
پذیرش در رشته محلهای پر متقاضی، بر اساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمرهکل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی انجام میشود.
سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانشآموزان اقدام نماید به گونهای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغالتحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.
تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد.
ماده ۵- مؤسسه میتواند در پذیرش دانشجو در رشته محلهای پر متقاضی حدنصاب برای نمرهکل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.
ماده ۶- با توجه به اختلاف ویژگیهای آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به همترازی آنها اقدام مینماید.
ماده ۷- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیههای پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.
ماده ۸- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاستها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ میشود.
ماده ۹- این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود. ص / مصوبات عالی/۸۴۳
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
دانش-آموزان-آلاء
دهم
یازدهم
sohrab
@M-an -
سلام ..
امروز رئیس جمهور حکمشو صادر کردن ..
اینم از متنش
ماده ۹ رو بخونیدمصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
مقدمه:
با استناد به جز ۲-۲ از بند ۲ سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۳ در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجراییسازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ و پیرو جلسه ۱۴۲ مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- تعاریف
سابقه تحصیلی: شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازهگیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشتههای تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که براساس کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار میشود.
سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به مؤسسه است که از طریق «نمرهکل سابقه تحصیلی» و «نمرهکل آزمون اختصاصی» انجام میشود.
پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به مؤسسه در رشتههای پر متقاضی است که توسط سازمان صورت میگیرد.
مؤسسه: منظور از مؤسسه شامل تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.
رشته محل: هر یک از رشتههای تحصیلی که متقاضی بر اساس محل تحصیل در هر مؤسسه میتواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.
رشته محلهای پر متقاضی: رشته محلهایی میباشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفاً سوابق تحصیلی نمیباشند.
شورا: منظور از شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۳۰/۶/۱۳۹۲ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸/۱/۱۳۹۵ میباشد.
سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.
ماده ۲- نمره کل
نمره کل آزمون اختصاصی: نمرهکل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.
نمرهکل سابقه تحصیلی: نمرهکل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.
تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروههای آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروهها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف میشود.
تبصره ۲: سازمان میتواند برای برخی از رشتههای خاص (مانند تربیت بدنی و رشتههای هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.
ماده ۳- پذیرش
پذیرش در رشته محلهایی که پر متقاضی نمیباشند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود.
پذیرش در رشته محلهای پر متقاضی، بر اساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمرهکل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی انجام میشود.
سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانشآموزان اقدام نماید به گونهای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغالتحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.
تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد.
ماده ۵- مؤسسه میتواند در پذیرش دانشجو در رشته محلهای پر متقاضی حدنصاب برای نمرهکل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.
ماده ۶- با توجه به اختلاف ویژگیهای آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به همترازی آنها اقدام مینماید.
ماده ۷- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیههای پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.
ماده ۸- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاستها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ میشود.
ماده ۹- این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود. ص / مصوبات عالی/۸۴۳
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
دانش-آموزان-آلاء
دهم
یازدهم
sohrab
@M-anمصطفي عباسیان
خلاصش چی میگه؟ -
اینا همش چرته
دولت بعدی اینارو باید اجرا کنه که نمیکنههمش موجه، شورای سنجش زیر بار اجراش نمیره
-
مصطفي عباسیان
خلاصش چی میگه؟mahan alizadeh خلاصش اینه که
۱۴۰۲ کنکور دوبار برگزار میشه تنها از دروس تخصصی
تأثیر کنکور ۴۰درصد
امتحان نهایی یازدهم و دوازدهم از عمومی و تخصصی ۶۰ درصد تأثیر داره
و چند تا دیگه هم هس میتونی سرچ کنی بخونی داستان چیه -
اینا همش چرته
دولت بعدی اینارو باید اجرا کنه که نمیکنههمش موجه، شورای سنجش زیر بار اجراش نمیره
@amir-bernousi اینم هس ولی اجرا بشه بهتر نیس بنظرت
-
@amir-bernousi اینم هس ولی اجرا بشه بهتر نیس بنظرت
مصطفي عباسیان
بهتر نیست
چون اونایی که پارتی داشتن راحت تر از قبل میرن میشینن رو صندلی که دوسش دارن
طرف درسش در حد آنگولای شرقی هم نیست
میره شهید بهشتی پزشکی میخونه
اینجا نمیشه کامل باز کرد که این طرح چه اتفاق بدی توی گلچین داوطلبا داره
چون اونجوری اونایی که پارتی دارن تعدادشون بیشتر میشه و همشون نهایی که ۶۰ درصده رو ۲۰ میشن
که کار شما رو سخت تر میکنه -
mahan alizadeh خلاصش اینه که
۱۴۰۲ کنکور دوبار برگزار میشه تنها از دروس تخصصی
تأثیر کنکور ۴۰درصد
امتحان نهایی یازدهم و دوازدهم از عمومی و تخصصی ۶۰ درصد تأثیر داره
و چند تا دیگه هم هس میتونی سرچ کنی بخونی داستان چیهمصطفي عباسیان
آها جالبه
همینقد بدونم کافیه
فعلا رو کنکور ۱۴۰۱ فکر میکنم
دمت گرم -
@amir-bernousi اینم هس ولی اجرا بشه بهتر نیس بنظرت
مصطفي عباسیان
اجرای این طرح=بی عدالتی بیشتراون موقع ریاضی 1400 باید جلوی سوالا لنگ بندازه
-
فعلا باید صبر کرد تا ببینی دولت بعدی چیکار میخواد بکنه
و اینکه تا سازمان سنجش قبول نکنه هیچ چیز نهایی نیست
-
@amir-bernousi اینم هس ولی اجرا بشه بهتر نیس بنظرت
مصطفي عباسیان دوبار برگزار کنن خیلی به نفعمونه ولی اینکه دروس عمومی حذف کنن نه!
-
مصطفي عباسیان دوبار برگزار کنن خیلی به نفعمونه ولی اینکه دروس عمومی حذف کنن نه!
Zahra Esmaeili ظرفیت دو برار نمیشه که فقط دوبار کنکور می تونی بدی.بازم حتما ی کاسه ای زیر نیم کاسس
-
Zahra Esmaeili ظرفیت دو برار نمیشه که فقط دوبار کنکور می تونی بدی.بازم حتما ی کاسه ای زیر نیم کاسس
sina bigdeli واقعا نمیدونم چی بگم
️ ایشالله هر چی صلاحمونه و واقعا به نفعمونه همون بشه و نا عدالتی نشه
-
سلام ..
امروز رئیس جمهور حکمشو صادر کردن ..
اینم از متنش
ماده ۹ رو بخونیدمصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
مقدمه:
با استناد به جز ۲-۲ از بند ۲ سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۳ در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجراییسازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده ۶ سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۴ و پیرو جلسه ۱۴۲ مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- تعاریف
سابقه تحصیلی: شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازهگیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشتههای تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که براساس کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار میشود.
سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به مؤسسه است که از طریق «نمرهکل سابقه تحصیلی» و «نمرهکل آزمون اختصاصی» انجام میشود.
پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به مؤسسه در رشتههای پر متقاضی است که توسط سازمان صورت میگیرد.
مؤسسه: منظور از مؤسسه شامل تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.
رشته محل: هر یک از رشتههای تحصیلی که متقاضی بر اساس محل تحصیل در هر مؤسسه میتواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.
رشته محلهای پر متقاضی: رشته محلهایی میباشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفاً سوابق تحصیلی نمیباشند.
شورا: منظور از شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۳۰/۶/۱۳۹۲ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸/۱/۱۳۹۵ میباشد.
سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.
ماده ۲- نمره کل
نمره کل آزمون اختصاصی: نمرهکل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.
نمرهکل سابقه تحصیلی: نمرهکل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.
تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروههای آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروهها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف میشود.
تبصره ۲: سازمان میتواند برای برخی از رشتههای خاص (مانند تربیت بدنی و رشتههای هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.
ماده ۳- پذیرش
پذیرش در رشته محلهایی که پر متقاضی نمیباشند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود.
پذیرش در رشته محلهای پر متقاضی، بر اساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمرهکل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی انجام میشود.
سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانشآموزان اقدام نماید به گونهای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغالتحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.
تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد.
ماده ۵- مؤسسه میتواند در پذیرش دانشجو در رشته محلهای پر متقاضی حدنصاب برای نمرهکل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.
ماده ۶- با توجه به اختلاف ویژگیهای آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به همترازی آنها اقدام مینماید.
ماده ۷- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیههای پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.
ماده ۸- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاستها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ میشود.
ماده ۹- این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود. ص / مصوبات عالی/۸۴۳
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
دانش-آموزان-آلاء
دهم
یازدهم
sohrab
@M-anمصطفي عباسیان خدارو شکر این مصوبات از ۱۴۰۲ هست و به ما نمیخوره
-
مصطفي عباسیان
بهتر نیست
چون اونایی که پارتی داشتن راحت تر از قبل میرن میشینن رو صندلی که دوسش دارن
طرف درسش در حد آنگولای شرقی هم نیست
میره شهید بهشتی پزشکی میخونه
اینجا نمیشه کامل باز کرد که این طرح چه اتفاق بدی توی گلچین داوطلبا داره
چون اونجوری اونایی که پارتی دارن تعدادشون بیشتر میشه و همشون نهایی که ۶۰ درصده رو ۲۰ میشن
که کار شما رو سخت تر میکنهmahan alizadeh کاری نداره که ما هم پارتی پیدا میکنیم
-
طرح خوبیه ولی مهم اینه توی اون ۶۰ درصد حق کسی ضایع نشه.
حداقل الان کنکور تکلیفش مشخصه و راه پارتی بازی بسته ست -
M M.an این موضوع را از انتقادات ، پیشنهادات جابهجا کرد
سلام بچه ها
امیدوارم حالتون خوب باشه و خیلی سرحال و شاد باشین
خب از عنوان تاپیک یچیزایی مشخصه که قراره در مورد چی اینجا حرف بزنیم ولی بزارین توضیحات بیشتر بدم
خیلی از ما یوقتایی هست که ممکنه احساس کنیم هیچ کاری نکردیم یا هیچ کاری ازمون برنمیاد و روزمون رو تلف کردیم و..
و ذهنمون ما رو با این افکار جور واجور و عجیب غریب مورد آزار قرار بده و احساس ناتوانی رو بهمون بده
در حالی که در واقعیت اینطوری نیست و ما توانا تر از اون چیزی هستیم که توی ذهنمون هست
اینجا قراره از موفقیت های کوچولومون حرف بزنیم و رونمایی کنیم تا به ذهنمون ثابت کنیم بفرما آقا دیدییی ما اینیم
هر شب از کار های مثبت کوچولوتون بیاین و بگین و این حس مثبت و قشنگ مفید بودن رو به خودتون بدین
مثلا کنکوری ها میتونن تموم شدن یه بخش از برنامه اشون رو بگن ، از انجام دادن کار هایی مثل مرتب کردن اتاق ، از گذروندن امتحانای سخت و آب دادن به گل ها و کلی کار کوچیک و مثبت دیگه
منتظرتون هستم آلایی ها
موفق باشین🥹️
دعوت میکنم از :
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@فارغ-التحصیلان-آلاء
@دانشجویان-درس-خون
@دانشجویان-پزشکی
@دانشجویان-پیراپزشکی
سلام به همه رفقای کنکوری
اومدم یه تاپیک بزنم برای روز آخر کنکور، اینجا بچههایی که میخوان روز آخر رو مفید درس بخونن، بیان برنامههاشونو پارتبندی شده بزارن ️
و هم اونایی که تصمیم گرفتن دیگه درس نخونن و فقط ریلکس کنن، اینجا کنار هم باشیم ، حرف بزنیم ، استرسارو بریزیم دور، انرژی مثبت بدیم و بگیریم
... اگه برنامهریزی برای روز آخر داری، بیا پارتهات رو بزار و تا لحظه آخر تلاش کن ( مثل خودم ایده همینه چون مجبورم )
... اگه تصمیم گرفتی دیگه فقط استراحت کنی که خیلیم عالی
... اگه دکترای پارسالی هستی و تجربه شب قبل کنکور رو داری، لطفا بیا راهنمایی کن، آرامش و انرژی بده :))
فقط یه خواهش کوچولو دارم لطفا فضای تاپیک آروم و مثبت نگه داریم چون قرار نیست با کارای دیگه اتفاق خاصی بیفته اما با اینکارا اتفاق خاصی میفته
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
بِسْم رَبّ النور ️
سلام
امیدوارم حال دلتون بهترین باشه.....
برم سراغ حرف اصلی....
در فکر تاپیکی بودم که هر روز توش چند تا پست قشنگ بزارم و با چند تا عکس و متن نوشته و دل نوشته...... حالمون خوب بشه، انرژی بگیریم در طول روز.....️️
یه جورایی این تاپیک شبیه کانال یا چنل.....
البته پست هایی که قرار بزارم برای خودم نیست و صرفا گلچینی از مطالبی که ممکنه توی فضای مجازی یا کتاب ها ببینم و بارگذاری بکنم.....
اگر شما هم دوست داشتید خوشحال میشم همراه من بشید.... ️
[image: 1686940882701-img_-_.jpg]
پ.ن:اسم تاپیک برگرفته از اسم یک کانالِ
و در آخر دعا میکنم دلتون ذهنتون ابری باشه(:️️
مدت هاست که از نشست غبار سرد و تیره به قلبم میگذرد
مدت هاست منِ تاریکِ گم شده، در خودم به دنبال روزنه هایی از نور میگردد
نفس هایم سخت به جانم می نشینند
اشک هایی که سرازیر نمی شوند وجود مرا به ستوه آورده اند
دوست دارم بایستم سرم را بالا بگیرم و تا زمانی که صدایم خفه شود فریاد بزنم
بماند
در پس پرده ی خاکستری غم بماند که چه می شود...
شاید شد....چه میدانی؟!
حس خفقان، حتی نفس کشیدن هم سخت شده
گلویم فشرده تر از قبل راه هوا را بسته
پروازی را آغاز کردم که در سرم مقصدش بهشتی برین بود
اما اکنون و در این زمان نمیدانم کجا هستم
پروازم به سمت جهنم است یا بهشت؟
میشود یا نمیشود تمام وجودم را پر کرده
تمام احساسات کودکی از کوچک و بزرگ به مغزم هجوم آورده و دارد تمامِ من را آرام آرام از من میگیرد
نکند اینجا جای من است؟ در سرِ کودکیِ من چنین رویایی شکل گرفته بود؟
قلبم سیاه و چشمانم تار شده اند
هوای پریدن دارم اما نگار لحظه به لحظه در همان جایی قرار دارم که ایستاده بودم
انگار نمیشود قدم از قدم برداشت
میخواهم رها باشم از افکاری که مرا خفت میکنند و تا مرز خفه شدن من را به دنبال خود میکشانند
میل به رهایی آزادی ام را هم از من گرفته...
شوق پریدن آرام آرام گویی دارد تبدیل به میل سقوط میشود
مبادا چنین روزی برسد...
مبادا....
به که باید دل بست؟
به که شاید دل بست؟
سینه ها جای محبت , همه از کینه پر است.
هیچکس نیست که فریادِ پر از مهر تو را
گرم پاسخ گوید.
نیست یک تن که در این راه غم آلوده ی عمر ,
قدمی راه محبت پوید.
خط پیشانی هر جمع , خط تنهاییست.
همه گلچینِ گلِ امروزند...
در نگاه من و تو حسرت بی فرداییست.
به که باید دل بست؟
به که شاید دل بست؟
نقش هر خنده که بر روی لبی می شکفد,
نقشهای شیطانیست.
در نگاهی که تو را وسوسه ی عشق دهد
حیلهای پنهانیست.
خنده ها می شکفد بر لبها,
تا که اشکی شکفد بر سرمژگان کسی.
همه بر درد کسان می نگرند,
لیک دستی نبرند از پی درمان کسی.
زير لب زمزمه شادی مردم برخاست,
هر کجا مرد توانائي بر خاک نشست .
پرچم فتح برافرازد در خاطرِ خلق,
هر زمان بر رخ تو هاله زَنَد گردِ شکست.
به که بايد دل بست؟
به که شايد دل بست؟
از وفا نام مبر , آن که وفا خوست کجاست؟
ریشه ی عشق فسرد...
واژه ی دوست گریخت...
سخن از دوست مگو...عشق کجا؟دوست کجا؟
دست گرمی که زمهر , بفشارد دستت
در همه شهر مجوی.
گل اگر در دل باغ , بر تو لبخند زند
بنگرش , لیک مبوی !
لب گرمی که زعشق , ننشیند به لبت
به همه عمر مخواه !
سخنی کز سر راز , زده در جانت چنگ
به لبت نیز مگوی !
چاه هم با من و تو بيگانه است
نیِ صدبند برون آيد از آن... راز تو را فاش کند,
درد دل گر بسر چاه کنی
خنده ها بر غمِ تو دختر مهتاب زند
گر شبي از سر غم آه کني.
درد اگر سینه شکافد , نفسی بانگ مزن !
درد خود را به دل چاه مگو!
استخوان تو اگر آب کند آتش غم,
آب شو...آه مگو !
ديده بر دوز بدين بام بلند
مهر و مه را بنگر !
سکه زرد و سپيدی که به سقف فلک است
سکه نيرنگ است
سکه ای بهر فريب من و تست
سکه صد رنگ است .
ما همه کودکِ خُرديم و همين زال فلک ,
با چنين سکه زرد ,
و همين سکه سيمينِ سپيد ,
ميفريبد ما را .
آسمان با من و ما بيگانه
زن و فرزند و در و بام و هوا , بيگانه
خويش , در راه نفاق...
دوست , در کار فريب...
آشنا , بيگانه ...
شاخه ی عشق شکست...
آهوی مهر گریخت...
تار پیوند گسست...
به که باید دل بست؟
به که شاید دل بست؟...
-مهدی سهیلی
اِی که با من، آشنایی داشتی
ای که در من، آفتابی کاشتی
ای که در تعبیرِ بی مقدارِ خویش
عشق را، چون نردبام انگاشتی
ای که چون نوری به تصویرت رسید
پرده ها از پرده ات برداشتی
پشتِ پرده چون نبودی جز دروغ
بوده ها را با دروغ انباشتی
اینک از جورِ تو و جولانِ درد
می گریزم از هوای آشتی
کاش حیوان، در دلت جایی نداشت
کاش از انسان سایه ای می داشتی
-فریدون فرخزاد
امروز نه آغاز و نه انجام جهان است
اي بس غم و شادي که پس پرده نهان است
گر مرد رهي غم مخور از دوري و ديري
داني که رسيدن هنر گام زمان است
تو رهرو ديرينه سرمنزل عشقي
بنگر که زخون تو به هر گام نشان است
آبي که برآسود زمينش بخورد زود
دريا شود آن رود که پيوسته روان است
باشد که يکي هم به نشاني بنشيند
بس تير که در چله اين کهنه کمان است
از روي تو دل کندنم آموخت زمانه
اين ديده از آن روست که خونابه فشان است
دردا و دريغا که در اين بازي خونين
بازيچه ايام دل آدميان است
دل برگذر قافله لاله و گل داشت
اين دشت که پامال سواران خزان است
روزي که بجنبد نفس باد بهاري
بيني که گل و سبزه کران تا به کران است
اي کوه تو فرياد من امروز شنيدي
دردي ست درين سينه که همزاد جهان است
از داد و وداد آن همه گفتند و نکردند
يارب چه قدر فاصله دست و زبان است
خون مي چکد از ديده در اين کنج صبوري
اين صبر که من مي کنم افشردن جان است
از راه مرو سايه که آن گوهر مقصود
گنجي ست که اندر قدم راهروان است
-هوشنگ ابتهاج (سایه)
الا ای حضرت عشقم!
حواست هست؟
حواست بوده است آیا؟
که این عبد گنه کارت
که خود ، هیراد مینامد،
چه غم ها سینهاش دارد...
حواست بوده است آیا؟
که این مخلوق مهجورت
از آن عهد طفولیت
و تا امروزِ امروزش
ذلیل و خاضع و خاشع
گدایی میکند لطفت...
حواست بوده است آیا
نشسته کنج دیواری تک و تنها؛
که گشته زندگیاش پوچ و بی معنا!
دریغ از ذره ای تغییر
میان امروز و دیروز و فردا...
حواست هست، میدانم...
حواست بوده است حتما!
ولیکن یک نفر اینجا،
خلاف دیدهای بینا،
ندارد دیدهای بینا
-رضا محمدزاده
یک سالِ پیش، ستارهای مُرد.
هیچ کس نفهمید؛
همانطور که وقتی متولد شد، کسی نفهمیده بود.
همه سرگرم خنده بودند؛ زمانی که مُرد.
اما یادم نیست زمانی که متولد شد، دیگران در چه حالی بودند.
در آن میان فقط من بودم که دیدم که آن همه نور، چطور درخشید و بزرگ شد....
خیلی زیبا بود؛ انگار هر شب درخشان تر میشد... پر قدرت میسوخت.
برای زنده بودن، باید میسوخت...
من بودم که پا به پای سوختن هایش، اشک ریختم...
اشک هایم برای خاموش کردن بی قراری هایش کافی نبود... نتوانستم خاموش کنم درد را که در لا به لای شعله هایش، ستارهام را میسوزاند.
ستاره مُرد!
این آخرین خاطرهایست که از او در ذهن دارم...
نتوانستم تقدیرش را عوض کنم...
سیاهچاله شد... اکنون حتی نمیتوانم شعلهی شمعی در کنارش بگذارم تا او را در میان تاریکی ها ببینم.
سیاهچاله ها نور را میگیرند...
چه کسی گمان میکرد آن همه نور ، اکنون این همه تاریک باشد؟
آن زمان که نورانی بود، کسی ندیدش...
نمیدانم این کوردلان اکنون سیاهچاله بودنش را چگونه میبینند که میخندند...
آری؛
ستاره مُرد..
همه خندیدند.
امشب، به یاد آن ستاره،
خواهم گریست.