سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
تاریخ ادبیات
-
%(#ff0000)[فصل سوم :ادبیات پایداری]
%(#eeff00)[اصلی ترین مسائل در ادب پایداری] :
1- %(#bf00ff)[دعوت به مبارزه]
2- %(#bf00ff)[ترسیم چهره بیدادگر ]
3- %(#bf00ff)[انعکاس مظلومیت مردم ]
4- %(#bf00ff)[ستایش آزادی و آزادگی ]
5- %(#bf00ff)[نشان دادن افق های روشن پیروزی]
6- %(#bf00ff)[بزرگداشت شهدای راه آزادی ]%(#ff0000)[تاریخ ادبیات در آمد درس هشتم
%(#ffb700)[غسان کنفانی] :
نویسنده معاصر عرب
%(#ff0000)[آثار] : %(#00a6ff)[ادب المقاومه فی فلسطین المحتله]%(#ffb700)[اثل مآنین ]:
بانوی انگلیسی از چهره های ادب مقاومت فلسطین
%(#ff0000)[آثار] : %(#00a6ff)[راه بئر سبع]%(#ff0000)[درس 8 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس هشتم : کلبه عمو تم ]
%(#ffaa00)[هریت بیچر استو] :
از مشهور ترین نویسندگان ادب پایداری سیاهان
%(#ff0000)[آثار] : %(#00aeff)[کلبه عمو تم]%(#ffaa00)[پابلو نرودا] : (شعر تو را میخوانم )
از چهره های مهم ادبیات پایداری آمریکا لاتین
شعر انقلابی و سنت شکن او ----> راستین و حماسی و بشری
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00aeff)[انگیزه نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی]%(#00eeff)[تاریخ ادبیات مربوط به خود آزمایی] :
%(#ffaa00)[جان اشتاین بک] :
نویسنده امریکایی قرن %(#ffaa00)[20]
از چهره های مهم ادبیات پایداری آمریکای لاتین
1- %(#00aeff)[خوشه های خشم] ( از رمان های مشهور قرن 20 و برنده ی جایزه ی ادبی پولیتزر )
2- %(#00aeff)[خوشه های خشم] ---> ادبیات پایداری
3- %(#00aeff)[مراتع بهشتی]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00f7)[موش ها از خوشه های مراتع بک جان گرفتند] .
%(#ff0000)[سر واژه ]: %(#ff00f7)[مخم]%(#ffaa00)[فرانتس فانون] :
از چهره های مهم ادبیات پایداری سیاهان
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#0091ff)[سال پنج الجزایر]
2- %(#0091ff)[دوزخیان روی زمین ]
3- %(#0091ff)[واپسین دم استعمار ]
4- %(#0091ff)[انقلاب آفریقا]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e1)[فانون در سال پنجم , واپسین دوزخیان آفریقا را دید] .
%(#ff0000)[سر واژه] : %(#ff00e1)[سواد]%(#ffa200)[خوزه دوکاسترو] :
نویسنده برزیلی و از چهره های مهم ادبیات پایداری آمریکای لاتین
%(#ff0000)[آثار] : %(#0091ff)[آدم ها و خرچنگ ها]موفق باشید :hand:
-
%(#ff0000)[درس9 ادبیات سال دوم]
%(#ff0000)[درس نهم : در بیابان های تبعید ]
%(#ffa200)[جبرا ابراهیم جبرا ]:
شاعر فلسطینی که در ناصره به دنیا آمد.
%(#ff0000)[آثار] :1- %(#0099ff)[شعر در بیابان های تبعید] 2- %(#0099ff)[چند داستان کوتاه به عربی و انگلیسی]%(#ffa200)[محمود درویش] :
شاعر فلسطینی که در یکی از دهکده های فلسطین اشغالی به دنیا آمد .
%(#ff0000)[آثار] : %(#0099ff)[شعر از یک انسان]
اشعارش محصول سالهای اسارتش در زندان های صهیونیستی است .
او را %(#c2217c)[شاعر مقاومت فلسطین] می نامند زیرا جز برای فلسطین شعر نگفته است .%(#1cdfe6)[تاریخ ادبیات اورده اند که] :
%(#1cdfe6)[اخلاق محسنی] :
%(#e69c1c)[نوشته] : ملا حسین واعظ کاشفی (%(#e61c1c)[قرن 9 هجری] )
%(#f51111)[اشاره] : در علم اخلاق نوشته شده و در آن حکایت هایی زیبا نیز آمده .%(#1ce6dc)[تاریخ ادبیات مربوط به شعر حفظی] :
%(#e6951c)[حکیم ابوالفتح عمر خیام نیشابوری] :
فیلسوف , ریاضی دان ,منجم و شاعر ایرانی در قرن %(#e61c1c)[(5و 6 ) هجری]
%(#e61c1c)[آثار ]: اشعاری به فارسی در قالب رباعی و کتاب هایی در ریاضی
خیام از مشهور ترین رباعی سرایان تاریخ ادبیات ایران است .%(#e61c1c)[فصل چهارم : ادبیات جهان]
%(#ff0000)[درس دهم : دخترک بینوا ]
%(#ffa200)[ویکتور هوگو] :
مشهور ترین شاعر رمانتیک قرن %(#e61c1c)[19] فرانسه و از بزرگ ترین ادیبان و نویسندگان جهان .
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#1c8ee6)[بینوایان ]
2- %(#1c8ee6)[گوژپشت نتردام ]
3- %(#1c8ee6)[کارگران دریا ]
4- %(#1c8ee6)[مردی که میخندد ]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#eb41eb)[کارگران هوگو به گوژپشت نتردام میخندند] .%(#ff0000)[درس یازدهم : مائده های زمینی ]
%(#ffa200)[اندره ژید] :
نویسنده ی بزرگ فرانسوی که 60 سال از عمر 82 ساله خود را صرف نویسندگی کرده است .
%(#ff0000)[آثار] :%(#4193eb)[مائده های زمینی]
در آثار خود مشکلات زندگی آدمی را با عشق سرشار به واقعیت تبدیل میکند به همین جهت برنده ی جایزه نوبل ادبی شد.
مترجم ((%(#4193eb)[مائده های زمینی] )) %(#41eb5b)[پرویز داریوش] و %(#41eb5b)[جلال آل احمد] هستند .%(#41ebd4)[تاریخ ادبیات آورده اند که] :
%(#41ebd4)[تحفه الاخوان] :
%(#eb9941)[نوشته] : %(#f51111)[کمال الدین عبد الرزاق کاشانی] در قرن %(#f51111)[10] هجری
%(#f51111)[اشاره] :کتابی اخلاقی _ تعلیمی همراه با حکایت های آموزنده است. -
%(#ff0000)[فصل پنجم : انواع ادبی (2)]
%(#ff0000)[درس دوازدهم : در آروزوی تو باشم ]
%(#ffb300)[شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی] :
شاعر و نویسنده بزرگ قرن%(#ff0000)[ 7] هجری
استاد سخن و یکه تاز عرصه ی نثر مسجع و شعر عاشقانه است .
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00aaff)[دیوان اشعار ]
2- %(#00aaff)[بوستان یا سعدی نامه] (در قالب مثنوی / در 10 باب / بر وزن شاهنامه فردوسی
3- %(#00aaff)[گلستان ](به نثر )
4- %(#00aaff)[مجالس پنج گانه ]%(#ffaa00)[محمد علی فروغی] :
از چهره های بزرگ علم و ادب و حکمت
معاصر ----> %(#00ff88)[ملقب به ذکاءالملک]%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00bbff)[سیر حکمت در اروپا ]
2- %(#00bbff)[تصحیح کلیات سعدی ]
3- %(#00bbff)[تصحیح دیوان حافظ ]
4- %(#00bbff)[آیین سخنوری ]وی کتاب (( %(#00bbff)[گفتار در روش به کار بردن خرد] )) اثر دکارت را نیز ترجمه کرده است .
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ee)[سیر ترجمه ی گفتار فروغی و آیین تصحیح سعدی و حافظ را خواندم] .
%(#ffb300)[خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی] :
شاعر بزرگ و غزل سرای قرن %(#ff0000)[8] هجری قمری
%(#ff0000)[آثار] : %(#00aaff)[دیوان اشعار]
دیوان حافظ را محمد قزوینی هم علاوه بر محمد علی فروغی تصحیح کرده .%(#ff0000)[درس سیزدهم :باغ عشق ]
%(#ff9d00)[ابو المجد مجدود بن ادم سنایی غزنوی] :
شاعر و عارف معروف ایران در قرن %(#ff0000)[6] هجری%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00aaff)[دیوان اشعار]
2- %(#00aaff)[حدیقه الحقیقه ]
3- %(#00aaff)[سیر العباد الی المعاد ]
4- %(#00aaff)[کارنامه بلخ]
5- %(#00aaff)[طریق التحقیق ]
%(#ff0011)[کلید واژه] : %(#ff00fb)[عباد بلخ ,طریق تحقیق در حدیقه و دیوان سنایی را آموختند] .%(#ff0000)[فصل ششم : فرهنگ و هنر ]
%(#ff0000)[درس چهاردهم : تربیت انسانی و سنت ملی ما ]
%(#ffaa00)[دکتر محمود صناعی] :
نویسنده و پژوهشگر معاصر
%(#ff0000)[اثار] : %(#00aaff)[آزادی و تربیت]
متن تربیت انسانی و سنت ملی ما برگرفته از کتاب ازادی و تربیت .%(#ffaa00)[افضل الدین بدیل خاقانی شروانی] :
شاعر قرن %(#ff0000)[6] قرن هجری -----> %(#00ff77)[ملقب به حسان العجم]
در قصیده سرایی صاحب سبک است .
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#ffaa00)[عنصری] :
شاعر قرن %(#ff0000)[5] هجری
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار] -
%(#ff0000)[درس پانزدهم : جلوه های هنر در اصفهان ]
%(#ffaa00)[محمد علی اسلامی ندوشن]: نویسنده , محقق و مترجم معاصر
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00aaff)[جام جهان بین]
2- %(#00aaff)[آواها و ایماها ]
3- %(#00aaff)[صفیر سیمرغ ]
4- %(#00aaff)[روزها ]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00dd)[روزها , جام جهان بین ندوشن از آواها و صفیر سیمرغ خبر میدهد] .%(#ff0000)[درس شانزدهم : خسرو و مایع حرفشویی]
%(#ffaa00)[عبد الحسین وجدانی] : نویسنده معاصر
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00aaff)[داستان خسرو]
2- %(#00aaff)[مجموعه داستان عمو غلام]%(#9500ff)[موضوع] : بیان یکی از مشکلات فرهنگی _ اجتماعی عصر ما (اعتیاد ) و آثار مخرب آن
%(#ffb300)[ابو نصر فراهی] :
ادیب و نویسنده ی بزرگ که در لغت عرب و حدیث مهارت کامل داشت .
%(#ff0000)[آثار] : %(#00aaff)[نصاب الصبیان کتابی است منظوم در تعلیم لغت]%(#ffb300)[جلال رفیع] :
نویسنده و روزنامه نگار معاصر
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00b3ff)[فرهنگ مهاجم ,فرهنگ مولد]
2- %(#00b3ff)[در بهشت شداد]
در متن مایع حرفشویی با زبان طنز آمیز ,پرگویی را یکی از افات اجتماعی معرفی کرده .
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ee)[در بهشت رفیع به روی فرهنگ مهاجم بسته شد] .
%(#ff0000)[سر واژه ]: دف%(#ff9d00)[نظامی گنجوی] :
شاعر منظومه سرای قرن %(#ff0022)[6] هجری
مثنوی (اسکندر نامه )ی او شامل دو بخش (%(#ff0022)[شرف نامه] ) و (%(#ff0022)[اقبال نامه] )
%(#ff0022)[آثار] :
1- %(#00b3ff)[مخزن الاسرار]
2- %(#00b3ff)[لیلی و مجنون]
3- %(#00b3ff)[خسرو و شیرین]
4- %(#00b3ff)[هفت پیکر (هفت گنبد , بهرام نامه )]
5- %(#00b3ff)[اسکندر نامه]
%(#ff0000)[سرواژه] : %(#ff00dd)[ملخ ها]%(#00eeff)[تاریخ ادبیات مربوط به بخش بیاموزیم] :
%(#ffaa00)[نظام الدین عبدالله عبید زاکانی] :
شاعر و نویسنده طنز پرداز قرن %(#ff0000)[8] هجری و از بزرگترین طنز پردازان ایران
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00b3ff)[رساله دلگشا]
2- %(#00b3ff)[اخلاق الاشراف]
3- %(#00b3ff)[موش و گربه]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e6)[اشراف دلگشا موش و گربه ی عبید زاکانی را خواندند].
%(#ff0000)[سرواژه] : %(#ff00e6)[مار]%(#ffaa00)[فخر الدین علی صفی] :
نویسنده و طنز پرداز بزرگ قرن %(#ff0000)[10] هجری قمری
%(#ff0000)[آثار] : %(#00b3ff)[لطایف الطوایف] که اثری منثور و به طنز است .%(#ff9d00)[علی اکبر دهخدا] :
دانشمند لغوی و نویسنده معروف قرن 14 هجری قمری
از جمله طنز پردازان بزرگ معاصر
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00b3ff)[امثال و حکم]
2- %(#00b3ff)[لغت نامه ]
3- %(#00b3ff)[ترجمه ((عظمت و انحطاط رومیان ))] اثر شارل دو مونتسکیو
4- %(#00b3ff)[ترجمه ی ((روح القوانین)) ] اثر شارل دو مونتسکیو
5- %(#00b3ff)[تصحیح دیوان منوچهری]
6- %(#00b3ff)[تصحیح دیوان حافظ]
%(#ff0000)[کلید واژه] :%(#ff00ee)[ لغت نامه و امثال دهخدا, ترجمه ی ( عظمت و روح) بلند اوست که به تصحیح دیوان منوچهری و حافظ پرداخته] .%(#ffaa00)[سید اشراف الدین گیلانی] (نسیم شمال ) :
نویسنده و روزنا مه نگار دوره ی مشروطه و اهل قزوین
معروف به نسیم شمال%(#ffaa00)[کیومرث صابری] :
نویسنده و طنز پرداز معاصر
%(#ff0000)[آثار] : %(#00b3ff)[هفته نامه ی ( گل اقا )]%(#00eeff)[تاریخ ادبیات مربوط به خود ازمایی
%(#ffaa00)[عماد الدین علی فقیه کرمانی] :
شاعر و عارف بزرگ قرن %(#ff0022)[8] هجری
%(#ff0022)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#00fbff)[تاریخ ادبیات مربوط به شعر پشت دریاها
%(#ffaa00)[سهراب سپهری] :شاعر و نقاش معاصر که اهل کاشان بود .
%(#ff0000)[اثار] : مجموعه ی %(#00bbff)[(هشت کتاب )] که اشعارش در این مجموعه چاپ و منتشر شد .%(#00fbff)[تاریخ ادبیات آورده اند که
کلیله و دمنه
ازآثار منثور قرن %(#ff0000)[6] هجری
%(#ffb300)[نویسنده] : %(#0080ff)[ابوالمعالی نصرالله منشی]
ابن مقفع آن را به عربی برگرداند / نصرالله منشی آن را به فارسی و نثر فنی ترجمه کرد . -
%(#ff0000)[فصل هفتم : درآمدی بر ادبیات دوران جدید
در%(#ff0000)[ دوره ی مشروطه] : موضوع عمده ی شعر و نثر عبارت بود از واقعیات زندگی و مسائل سیاسی و اجتماعی .
طنز و نقد سیاسی و اجتماعی مورد توجه و استقبال قرار گرفت .
داستان نویسی و نمایش نامه نویسی رونق گرفت .
در سال 1301 شمسی افسانه نیما یوشیج به چاپ رسید که سر اغاز شعر نو بود .%(#d000ff)[شعر نو نیما را از دو جهت میتوان بررسی کرد] :
%(#00ffe6)[محتوا و دورن مایه] ---- %(#00ffe6)[شکل و قالب]%(#00ffe6)[محتوا و درون مایه] : ویژگی های شعر نیمایی 1- %(#ff009d)[نگاه تازه به طبیعت و جهان] 2- %(#ff009d)[جهت گیری اجتماعی و استفاده از نمادها در طرح مسایل اجتماعی] 3- %(#ff009d)[انعکاس فضاهای طبیعی و رنگ محلی در شعر]
%(#00ffe6)[شکل و قالب] : %(#ff009d)[ویژگی های شعر نیمایی] 1- %(#ff009d)[کوتاه و بلند شدن مصراع] ها 2- %(#ff009d)[جا به جایی قافیه ها]
%(#00fffb)[شعر معاصر بعد از نیما در 3 شیوه ادامه یافت] :
1- %(#ff0000)[آزاد (نیمایی )] 2-%(#ff0000)[ سپید] 3- %(#ff0000)[موج نو]
%(#ff0000)[آزاد نیمایی] : ویژگی ها : 1- %(#00c8ff)[وزن دارد] 2- %(#00c8ff)[جای قافیه در آن مشخص نیست ]
نمونه : اشعار مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری و قیصر امین پور
%(#ff0000)[سپید] : ویژگی ها :1- %(#00c8ff)[آهنگ دارد] 2- %(#00c8ff)[وزن عروضی ندارد] 3- %(#00c8ff)[جای قافیه در آن مشخص نیست]
نمونه : برخی اشعار علی موسوی گرمارودی
%(#ff0000)[موج نو] : ویژگی ها : 1- %(#00c8ff)[نه آهنگ دارد نه قافیه و نه وزن] 2-%(#00c8ff)[ فرق آن با نثر در تخیل شعری است] 3- %(#00c8ff)[به دشواری و پیچیدگی مشهور است]
نمونه : برخی اشعار احمد رضا احمدی%(#ffb300)[ابوالقاسم لاهوتی] :
شاعر دوره ی مشروطه که در کرمانشاه به دنیا آمد .
%(#ff0000)[آثار] : %(#009dff)[دیوان اشعار] شامل مجموعه ای از قطعه و غزل و مقداری تصنیف مجموعا به زبان ساده و روان%(#ff9d00)[تقی رفعت] :
شاعر دوره ی مشروطه در تبریز به دنیا آمد .
از پیشگامان تحول در شعر فارسی است .%(#ff9d00)[شمس کسمایی] :
شاعر دو ره ی مشروطه که در یزد به دنیا آمد .
از پیشگامان تجدد در شعر فارسی است .%(#ff9d00)[جعفر خامنه ای] :
شاعر دو ره ی مشروطه که در تبریز به دنیا امد اشعار او متاثر از نوپردازان ترکیه
%(#ff9d00)[قیصر امین پور] :
نویسنده ی معاصر و از شاعران انقلاب اسلامی است .
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00b3ff)[در کوچه ی افتاب]
2- %(#00b3ff)[تنفس صبح]
3- %(#00b3ff)[اینه های ناگهان]
4- %(#00b3ff)[ظهر روز دهم]
5- %(#00b3ff)[به قول پرستو]
6- %(#00b3ff)[مثل چشمه مثل رود]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ee)[به قول پرستو ,صبح روز دهم قیصر مثل چشمه درخشید و ناگهان از کوچه ی آفتاب پرکشید] .%(#ff0000)[درس هفدهم : داروگ , باغ من , انتظار ]
%(#ff9d00)[علی اسفندیاری : (نیما یوشیج )]
شاعر معاصر و نو پرداز متخلص به نیما یوشیج
با سرودن منظومه ی (افسانه ) در سال 1301 شمسی اغازگر تحول در شعر فارسی شد و جریانی تازه در شعر به وجود آورد .
%(#ff0000)[آثار] : %(#009dff)[مجموعه اشعار]مهدی اخوان ثالث :
شاعر معاصر و از پیروان شعر نیمایی متخلص به م.امید
%(#ff0000)[آثار] : %(#00b3ff)[مجموعه اشعار]
1- %(#00b3ff)[ارغنون]
2- %(#00b3ff)[زمستان]
3- %(#00b3ff)[آخر شاهنامه ]
4- %(#00b3ff)[از این اوستا ]
5- %(#00b3ff)[در حیاط کوچک پاییز در زندان]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ee)[اخوان , فصل زمستان در حیاط کوچکش , آخر شاهنامه را با ارغنون برای اوستا خواند] .%(#ffaa00)[طاهره صفار زاده] :
شاعر نو پرداز معاصر که در سیرجان به دنیا آمد .
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00bbff)[رهگذر مهتاب]
2- %(#00bbff)[طنین در دلتا]
3- %(#00bbff)[سد و بازوان]
4- %(#00bbff)[سفر پنجم]
5- %(#00bbff)[بیعت با بیداری]
6- %(#00bbff)[دیدار صبح ]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e6)[طنین در دلتا و بیعت صفار زاده با مهتاب , سد پنجم را شکست]
%(#ff0000)[سرواژه] : %(#ff00e6)[درس طبس]خب دوستان فردا جمعس تعطیلم دیگه
از شنبه باز شروع میکنم -
%(#ff0000)[درس هجدهم : سفر به خیر / در سایه سار نخل ولایت]
%(#ffaa00)[دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی
شاعر ,نویسنده و پژوهشگر%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00aaff)[شبخوانی ]
2- %(#00aaff)[از زبان برگ]
3- %(#00aaff)[در کوچه ,باغ های نیشابور ]
4- %(#00aaff)[از بودن و سرودن]
5- %(#00aaff)[مثل درخت در شب باران ]
6- %(#00aaff)[بوی جوی مولیان ]
%(#ff0000)[آثار پژوهشی] :
1- %(#00aaff)[صور خیال در شعر فارسی ]
2- %(#00aaff)[موسیقی شعر ]
3- %(#00aaff)[تصحیح و توضیح اسرار التوحید ]%(#ff0000)[کلید واژه] :%(#ff00fb)[صور موسیقی و شبخوانی برگ , از بودن بوی باران در کوچه باغ ها پیداست و شفیعی این را در توضیح اسرار التوحید گفته] .
%(#ff0000)[سر واژه] : %(#ff00fb)[صد تا شام بم --- بامشاد ]
%(#ffaa00)[سید علی موسوی گرمارودی] :
شاعر و نوپرداز معاصر و از پیشتازان شعر مذهبی قبل از انقلاب
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#009dff)[سرود رگبار ]
2- %(#009dff)[عبور ]
3- %(#009dff)[در سایه سار نخل ولایت ]
4- %(#009dff)[چمن لاله]
5- %(#009dff)[خط خون]
6- %(#009dff)[تا نا کجا ]
7- %(#009dff)[دستچین ]
%(#ff0004)[کلیدواژه] : %(#ff00fb)[عبور خط رگبار گرمارودی از سایه سار چمن دستچین تا ناکجا]%(#ff0004)[درس نوزدهم : حدیث جوانی / در کوچه سار شب]
%(#ffaa00)[محمد حسین رهی معیری] :
از غزل سرایان نامی معاصر
بیشتر به پیروی از سعدی شعر گفته است.
%(#ff0000)[آثار ]: %(#0095ff)[مجموعه شعر سایه عمر]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00fb)[سایه عمر رهی شیوه غزل های سعدی را دارد] .%(#ffb300)[هوشنگ ابتهاج] :
شاعر معاصر متخلص به ه.الف.سایه%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00b3ff)[نخستین نغمه ها]
2- %(#00b3ff)[سراب]
3- %(#00b3ff)[سیاه مشق]
4- %(#00b3ff)[شبگیر]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00dd)[ابتهاج , نخستین سیاه مشق شبگیر را روی سراب نوشت] .
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00dd)[هوشنگ که شبگیر شده بود به سوی سراب میرفت تا نخستین نغمه ها را سیاه مشق کند] .
%(#ff0000)[سرواژه] : %(#ff00dd)[سس شن]%(#00fffb)[تاریخ ادبیات مربوط به خود آزمایی
%(#ffb300)[حکیم ابوالمعین ناصر خسرو قبادیانی] :
شاعر و نویسنده بزرگ قرن 5 هجری
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00b3ff)[دیوان اشعار]
2- %(#00b3ff)[سفرنامه]
3- %(#00b3ff)[زاد المسافرین]
4- %(#00b3ff)[وجه دین]
5- %(#00b3ff)[خوان اخوان]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ee)[ناصر وجه سفر اخوان و زاد المسافرین را به دیوان پرداخت] .
%(#ff0000)[سر واژه] : %(#ff00ee)[سود خز]%(#ffb300)[پروین اعتصامی] :
شاعر مشهور معاصر /شعر او از برجسته ترین نمونه های تعلیمی شعر معاصر
%(#ff0000)[اثار] :%(#00b3ff)[دیوان اشعار] ( شعر متاع جوانی و مست و هوشیار از اشعار مشهور اوست )%(#ff0011)[فصل هشتم : سفرنامه , حسب حال و زندگی نامه]
1- %(#002fff)[سفر نامه] : %(#00ff44)[شرح و گزارشی است که نویسنده از سفر خود ارائه میدهد یا یادداشت ها و نوشته هایی است که شخص در گزارش سفر خود مینویسد] مانند سفرنامه ابن بطوطه ( رحله ی ابن بطوطه یا تحفه النظار و غرایب الامصار )
2- %(#002fff)[حسب حال] : %(#00ff44)[گزارش و یادداشت های نویسنده از زندگی , حالات و احساسات خود است] مانند المنقذ من الضلال از امام محمد غزالی و الایام از طه حسین
3- %(#002fff)[زندگی نامه] : ش%(#00ff44)[رح و گزارشی است که نویسنده از حوادث , رویداد ها , اندیشه ها و تحولات روحی و فکری انسان ها میدهد] مانند تذکره الاولیای عطار و تذکره الشعرای دولتشاه سمرقندی
%(#ff0000)[درس بیستم : مدرسه ی امام شوشتری / به سوی تخت جمشید]
%(#ffb300)[ابن بطوطه] :
عالم و جهان گرد مشهور مراکشی
%(#ff0000)[آثار] :
%(#00b3ff)[سفرنامه ابن بطوطه یا رحله ی ابن بطوطه یا تحفه النظار و غرایب الامصار]%(#ffb300)[پیر لوتی] :
نویسنده و جهان گرد فرانسوی
%(#ff0000)[اثار] : %(#00b3ff)[سفرنامه ی (( به سوی اصفهان ))]
در آن نویسنده دیده های خود را از خلیج فارس تا دریای خزر به تصویر کشیده
%(#ff0000)[مترجم آن] : بدر الدین کتابی
متن ( به سوی تخت جمشید ) بخشی از این سفرنامه است . -
%(#ff0000)[درس بیست و یکم : خاطرات اعتماد السلطنه /آن روزها]
%(#ffb300)[محمد حسن خان صنیع الدله] :
از مقربان دربار ناصر الدین شاه و وزیر انطباعات او
معروف و ملقب به اعتماد السلطنه
%(#ff002f)[آثار
1- %(#00b3ff)[مراه البلدان]
2- %(#00b3ff)[مطلع الشمس]
3- %(#00b3ff)[خیرات الحسان]
4- %(#00b3ff)[الماثر والاثار]
5- %(#00b3ff)[منتظم ناصری]
6- %(#00b3ff)[روزنامه ی خاطرات اعتماد السلطنه]%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e6)[خیرات صنیع الدوله , ماثر روزنامه منتظم در مراه مطلع الشمس است] .
%(#ffbb00)[دکتر طه حسین] :
ادیب و پژوهشگر معاصر مصری که در 3 سالگی نابینا شد .
%(#ff0000)[آثار] : %(#00b3ff)[الایام]
ترجمه فارسی آن با نام آن روزها از حسین خدیو جم%(#ffb300)[احمد بن عبدالله ابوالعلاء معری] :
شاعر و لغوی معروف عرب که به سبب آبله نا بینا شد .
%(#ff0000)[آثار] :
1- %(#00bbff)[شرح اثار متنبی]
2- %(#00bbff)[شرح دیوان بحتری]%(#ffaa00)[عنتره بن شداد] :
از مشهور ترین سوارکاران عرب در دوره ی جاهلیت که در بین عرب به مناعت طبع و پاک سرشتی مشهور بود .
%(#ff0000)[آثار] : %(#00d0ff)[دیوان اشعار]
%(#ff0000)[درس بیست و دوم : شخصی به هزار غم گرفتارم / طرحی از یک زندگی]
%(#ffbb00)[مسعود سعد سلمان] :
شاعر و قصیده سرای توانای قرن %(#ff0000)[5و6] هجری
ابتدا در دستگاه غزنویان صاحب عزت و مقام بود اما به سعایت بد خواهان گفتار شد و به زندان افتاد .
7 سال در قلعه های دهک و سو ---- 3 سال در قلعه نای و 8 سال در قلعه مرنج زندانی بود .%(#ff0000)[آثار] : %(#009dff)[دیوان اشعار]
%(#ff9500)[پوران شریعت رضوی] :
نویسنده معاصر و همسر دکتر علی شریعتی
%(#ff0000)[اثار] : %(#00b3ff)[طراحی یک زندگی با موضوع شرح زندگی و افکار دکتر علی شریعتی]%(#ffaa00)[دکتر علی شریعتی] :
نویسنده , متفکر و جامعه شناس معاصر
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00b3ff)[کویر]
2- %(#00b3ff)[فاطمه فاطمه است]
3- %(#00b3ff)[هبوط]
4- %(#00b3ff)[مسئولیت شیعه]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00ee)[شریعتی ضمن گفت و گو هایش درباره ی فاطمه گفت که مسیولیت هبوط انسان در کویر , با خودش است.]%(#00fffb)[تاریخ ادبیات مربوط به بیاموزیم] :
%(#ff9d00)[محمد تقی ملک الشعرای بهار] :
بهار ,شاعر , نویسنده محقق استاد دانشگاه و روزنامه نگار معاصر
شهرت او به قصیده سرایی و قصاید فخیم استواری است که با توجه به سنت ادبی گذشته سروده .%(#ff9d00)[محمد ابراهیم فرخی یزدی] :
از شاعران و ازادی خواهان مشهور دوره ی مشروطه
مردی منتقد و بی باک
%(#ff0000)[اثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#00ffd0)[تاریخ ادبیات مربوط به آورده اند که] :
%(#ff0000)[قابوس نامه] :نویسنده :عنصر المعالی کیکاووس بن اسکندر قرن 5هجری
کتابی اخلاقی و تربیتی که قصد آموزش و تربیت فرزندش نوشته .%(#00ffd0)[تاریخ ادبیات مربوط به شعر شور عشق] :
%(#ffbb00)[فخرالدین عراقی] :
عراقی عارف و شاعر نا آور قرن 7 هجری
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[لمعات]
%(#ff0000)[فصل نهم : ادبیات فارسی برون مرزی]
%(#00eeff)[تاریخ ادبیات مربوط به در آمد] :
%(#ffbb00)[امیر خسرو دهلوی] :
بزرگ ترین شاعر پارسی گوی هند قرن %(#ff0000)[7] هجری
%(#ff0022)[آثار] : %(#00bbff)[5 مثنوی به تقلید ازپنج گنج نظامی گنجوی]
در شعر پیرو سنایی , %(#00ff55)[خاقانی و سعدی] است .%(#ffbb00)[ابوالمعالی عبد القادر بیدل دهلوی] :
از شاعران پارسی گوی هند در قرن %(#ff0000)[11] هجری
در نظم و نثر سبکی خاص داشت .
شعر او از بهترین نمونه های سبک هندی است
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#ffbb00)[ابوالفیض فیضی دکنی] :
ادیب و شاعر فارسی گوی هند
از بزرگان شعر سبک هندی در قرن 10 هجری
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#ffbb00)[محمد اقبال لاهوری] :
شاعر و متفکر پاکستانی
از متفکران پیشرو و اصلاح طلب و از موسسان کشور پاکستان بود
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#ff0000)[درس بیست و سوم :کعبه ی مخفی]
%(#ffbb00)[زیب النسا] :
از زنان شاعر و فارسی گوی هند متخلص به مخفی
در سرودن شعر بیشتر از عرفی شیرازی پیروی میکرد
%(#ff0000)[اثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#ffbb00)[عرفی شیرازی] :
شاعر معروف ایرانی در قرن %(#ff0000)[10] هجری
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#00eeff)[تاریخ ادبیات مربوط به بیاموزیم] :
%(#ffbb00)[صائب تبریزی] :
شاعر بزرگ قرن %(#ff0000)[11 و 12] هجری
از شاعران مشهور سبک هندی در ایران
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[دیوان اشعار]%(#ff0000)[درس بیست و چهارم : مسافر /ریشه ی پیوند / مناجات]
%(#ffbb00)[محمد کاظم کاظمی] :
شاعر معاصر افغانی
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[مجموعه شعر ( پیاده آمده بودم )]
شعر مسافر را در رثای یکی از دوستان شهیدش سرود .%(#ffbb00)[اسکندر ختلانی] :
از شاعران معاصر تاجیکی
%(#ff0000)[آثار] : %(#00bbff)[مجموعه اشعار]
در شعر ( ریشه پیوند ) احساسی لطیف , شور حماسی و دل بستگی او به ادبیات و وطن ادبی اش تجلی یافته .%(#00fffb)[تاریخ ادبیات قسمت مناجات] :
%(#ffbb00)[شیخ فرید الدین عطار نیشابوری] :
شاعر و عارف معروف قرن 6 و اوایل قرن 7 هجری
%(#ff0000)[اثار : آثار منظوم:]
1- %(#00bbff)[دیوان اشعار]
2- %(#00bbff)[منطق الطیر (مقامات طیور )]
3- %(#00bbff)[الهی نامه]
4- %(#00bbff)[مصیبت نامه]
5- %(#00bbff)[مختار نامه]
6- %(#00bbff)[اسرار نامه]
%(#ff0000)[آثار منثور] : %(#00bbff)[تذکره الاولیا]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e6)[الهی ! برای فهم منطق و اسرار مصیبت اولیا به خواندن دیوان عطار , مختارم کردی] .
%(#ff0000)[سرواژه] : %(#ff00e6)[( اتمام مد ) یا ( دام تمام )] -
این چند تا اخری رم خدایی من نمیدونم کجای این درس اومدن ولی مهرو ماه نوشته منم براتون مینویسم .
%(#ffb300)[شهید بلخی] :
شهید بن حسین جهودانکی بلخی معروف به شهید بلخی
شاعر متکلم و حکیم قرن %(#ff0000)[4] هجری قمری%(#ffb300)[ابو ریحان بیرونی] :
محمد بن احمد خوارزمی معروف به ابو ریحان بیرونی
از علما و بزرگان ایران و جهان در قرن %(#ff0000)[5] هجری
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00aaff)[تحقیق ماللهند]
2- %(#00aaff)[آثار الباقیه عن القرون الخالیه]
3- %(#00aaff)[التفهیم لاوائل صناعه التنجیم]
4- %(#00aaff)[قانون مسعودی]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00fb)[تحقیق بیرونی درباره ی تفهیم قانون مسعودی به قوت خود باقیه] .
%(#ff0000)[تذکر] : %(#ff00fb)[قانون مسعودی رو با تاریخ مسعودی اشتباه نگیرید] . با تشکر خخخ%(#ffb300)[جارالله ابوالقاسم محمود زمخشری] :
نویسنده و استاد تفسیر و حدیث و لغت و علوم بلاغی در قرن 6 هجری
%(#ff0000)[اثار] : %(#00aaff)[الکشاف فی تفسیر القرآن]%(#ffb300)[میرزا حبیب شیرازی] : ( قا آنی )
شاعر و نویسنده ایرانی در قرن %(#ff0000)[13] هجری قمری
%(#ffb300)[ابو القاسم بن عیسی قائم مقام فراهانی] :
شاعر و نویسنده بزرگ عصر قاجار متخلص به ثنایی
وزیر عباس میرزا و محمد شاه قاجار
در نظم و نثر فارسی استاد بود .
%(#ff0000)[تاریخ وصاف:]
کتابی به نثر مصنوع و متکلف
نویسنده ---> وصاف الحضره
موضوع ----> %(#00aaff)[شرح و توصیف بخشی از تاریخ مغول]%(#ffb300)[غلامحسین یوسفی] :
استاد ,نویسنده و محقق معاصر
%(#ff0000)[اثار] :
1- %(#00aaff)[دیداری با اهل قلم]
2- %(#00aaff)[برگ هایی در آغوش باد]
3- %(#00aaff)[چشمه ی روشن]
4- %(#00aaff)[تصحیح ( بوستان سعدی )]
5- %(#00aaff)[تصحیح (گلستان سعدی )]
6- %(#00aaff)[کاغذ زر]
7- %(#00aaff)[روان های روشن (بحثی در شرح احوال و روزگار شعرا )]
8- %(#00aaff)[ترجمه ( شیوه های نقد ادبی ) از دیوید دیچرز]
9- %(#00aaff)[ترجمه ( داستان من و شعر) از نزار قبانی]
%(#ff0000)[کلید واژه] : %(#ff00e6)[داستان اهل قلم و شیوه های تصحیح بوستان و گلستان را در آغوش باد و کنار چشمه ی روشن و روان روی کاغذ زر برای یوسفی نوشتم] .
تماااااااااااام
خب دوستان عزیز تاریخ ادبیات سال دوم تموم شد .
امیدوارم راضی بوده باشین . -
%(#409980)[سلــــــــــــــــــــــام:)]
%(#000000)[تاریخ ادبیات سال سوم] %(#98829c)[باکمک از کتاب نشر الگو]:
درس اول:)
سعدی :
قرن؟ %(#66203c)[7]
%(#c43f74)[چیزای مهم]: نثر %(#4248bd)[آهنگین]،گوش نواز،زیبا و %(#4248bd)[روان] - %(#4248bd)[حکایت های کوتاه] و متنوع- حدود %(#4248bd)[8 قرن] با ذهن ما پیوند دارد - بیش از %(#4248bd)[400] جمله و بیت از آن کتاب در شمار %(#4248bd)[امثال و حکم] در آمده - سعدی در اوج %(#4248bd)[بلاغت] و قدرت در کتاب گلستان از %(#4248bd)[تجربه ها]ی خودش می گه - %(#4248bd)[دیباچه ی گلستان موزون و سرشار از معانی لطیف] و از بهترین نمونه های %(#4248bd)[تحمیدیه] در ادب فارسی - دارای %(#4248bd)[نثر مسجع و فنی]دیباچه : %(#49dea2)[منّت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربتست و به شکر اندرش مزید نعمت] و ...
داوود : پیامبر %(#deb449)[قوم اسرائیل] - %(#deb449)[شاعر]
اثر: %(#deb449)[مزامیر (زبور)]
جمال الدین محمد عبدالرزاق اصفهانی :
قرن؟ %(#5dde49)[6]
%(#2a6121)[ترکیب بند] در نعت و ستایش %(#2a6121)[پیامبر اسلام (ص)]
%(#975f9c)[چیزای مهم:] شعر او بهره مند از %(#4e2452)[حکمت و اخلاق و وعظ] - در این ترکیب بند %(#4e2452)[از آیات و احادیث] استفاده کرده است.
%(#2c7d80)[نـــمـــونـــه هایــی از نثــــر جــدیــــد]: فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی(غلامعلی حدادعادل) - بچه های آسمان(مجید مجیدی) - کباب غاز (محمدعلی جمال زاده)
%(#00c8ff)[نثــــــر قدیم]: نثر فارسی از آغاز(قرن%(#398296)[4] هجری) تا %(#398296)[مشروطه]
%(#d9b515)[نثر مـــعــــاصـــــر]: نثر فارسی از %(#8c7821)[مشروطه] تــــــــــــــــــــا امروز:)
%(#5fb098)[نثر ساده] بهش مُرسل هم میگن. چه نثریه؟ نثری که فاقد آرایه های لفظی و لغات و اصطلاحات پیچیده و دشوارِ .
%(#9059ba)[نثر مسجع و فنی] : نثریِ که دارای انواع سجع ها ، مترادف ها، تشبیهات، استعارات و توصیفات شاعرانه به صورت طبیعی و با رعایت اعتداله.
%(#8c4a7c)[نثر مصنوع و متکلف] : نثریِ که دارای سجع های متوالیِ لغات و ترکیبات و اصطلاحات دشوار و تکلف فراوون به گونه ای افراطی و خارج از حد اعتدال داره. درک و دریافت اغلب این نوع اثار دشواره
ابوعلی بلعمی :
چه قرنی؟ 4 {میشه مثلا بگیم رابع :| که به بلعمی هم بیاد :| }
اثر؟ %(#00b3ff)[تاریخ بلعمی]
%(#c473c3)[چیزای مهم] : دارای %(#46aae3)[نثر ساده] (گفتیم مرسل هم میگن) – کتابش %(#46aae3)[اقتباسی از تاریخ طبری] واسه همین به %(#46aae3)[ترجمه تاریخ طبری] هم مشهورِ.
عنصر المعالی کی کاووس ابن اسکندر : (پدری که به تربیت فرزندش خعلی اهمیت داد)
اثرش؟ %(#e38846)[قابوس نامه]
%(#e346d3)[چیزای مهم] : دارای %(#e3ac46)[نثر مرسل] (افرین یعنی ساده) – اسم این قابوس نامه از نام مولف که در تاریخ به %(#e3ac46)[قابوس دوم] معروفِ گرفته شده – کتابی %(#e3ac46)[اخلاقی و تربیتیه] که واسه %(#e3ac46)[تربیت فرزندش] نوشته :|
نظــام الملک : (وزیر دانشمند و با کفایت )
اثرش؟ %(#46e34e)[سیاست نامه یا سِیَرالملوک]
%(#de46e3)[چیزای مهم] : وزیر مشهور %(#46e356)[سلجوقیان] – سیاست نامه کتابی است %(#46e356)[به فارسی] – در %(#46e356)[پـــنـــجـــــــاه فصل] گرد آمده – حاصل %(#46e356)[تجربیات چندین ساله] ی این وزیر دانشمندِ. کتاب دارای %(#46e356)[نثر مرسل]
خواجه عبدالله انصاری : (همونی که %(#e35b46)[لقبش] شیخ الاسلامه و %(#e35b46)[معروفه به] پیر انصار و پیر هرات)
قرنش؟ %(#de8e3e)[5]
آثار پر بارش؟ %(#e35b46)[الهی نامه – زادالعارفین – مناجات نامه – رساله ی دل و جان – نصایح – کنزالسالکین – رسایل]
سرنام؟ :| کر را مزن :|
%(#e346c9)[چیزای مهم در مورد مناجات نامش] : دارای %(#e35b46)[نثر مسجع و فنی] – دانشمند و عارف بزرگیم بوده
کلیله و دمنه :
%(#e346c9)[چیزای مهمش]: نثرش %(#464ce3)[مسجع و فنی] عه – کتابیِ شامل مجموعه %(#464ce3)[داستان] هایی که %(#464ce3)[حیوون ها قهرمانشن] – اصصصل کتاب %(#464ce3)[هندی] بوده بعد در عهد %(#464ce3)[سااااساااانیان] به چی؟%(#464ce3)[به پهلوی] ترجمه شده بعد باز مترجمش %(#464ce3)[از عربی به فارسی] جناب اقای %(#464ce3)[نصرالله منشی] بوده.
عطاملک جوینی:
چه قرنی؟ %(#bce346)[7]
اثارش؟ %(#bce346)[تاریخ جهانگشای جوینی]
%(#cf83c2)[چیزای مهمش]: %(#bce346)[نثر مصنوع و متکلف]ی داره – کتابش %(#bce346)[تاریخی و ادبیِ] – موضوع کتابش چیه؟ %(#bce346)[شرح حمله ی مغولان به ایران] :|
مرزبان ابن رستم :
قرنش؟ %(#46e3ac)[4]
اثر؟ %(#46e3ac)[مرزبان نامه]
%(#cf83c2)[چیزای مهمش] : نثرش که %(#46e3ac)[مصنوع و متکلفِ] – از %(#46e3ac)[شاهان طبرستان] بوده :| - کتابش شامل %(#46e3ac)[داستان ها و حکایت] هاییه که به زبون %(#46e3ac)[حیووناس و پندامیزِ] – به %(#46e3ac)[زبون قدیم طبرستانِ] – در %(#46e3ac)[اوااایل قرن 7] یه عزیزی به اسم %(#46e3ac)[سعد الدین وراوینی] اون رو به زبون %(#46e3ac)[فارسی دری] ترجمه کرد – کتابه دارای تشبیهات و استعارات فراوانِ