معرفی فیلم
-
سلام
قصد داریم در این تاپیک فیلم هایی که به نظر خودمان ارزش تماشا کردن دارند را به همدیگر معرفی کنم .
شما هم دعوتید : )البته ممنون میشم اگر ضمن همکاری در تکمیل تاپیک ، چندنکته رو مدنظر داشته باشید . لطفا :
هر فیلمی را که معرفی میکنید ، توضیحی راجع به آن درج کنید . این توضیح میتونه خلاصه داستان باشه ( طوریکه داستان فیلم لو نره ) و بهتر از آن ، می تونه نقد فیلم باشه .
نقد فیلم میتونه به قلم خوتون صورت بگیره و یا از سایت های معتبر و البته با ذکر نام منتقد و منبع دریافت نقد ، درج بشه .
متوجهیم که تشخیص خوب بودن فیلم یا بد بودنش تا حدی سلیقه ایست ؛ اما همگی ما به کلیات اصول اخلاقی و ارزشی واقفیم . لطفا لطفا لطفا توجه داشته باشید فیلمی که معرفی میکنید قراره وقت یک یا چند نفر رو بگیره و بارها و بارها در ذهنشون تحلیل بشه . بنابراین استدعا میکنم قبل از معرفی فیلم ، خوب به این موضوع فکر کنید که کاری به ظاهر خیر، سبب انحراف فکری یا اتلاف وقت دیگری نشه . این بند رو هر بار بخونید لطفا !
کنکوری های عزیز در جریان باشند که این تاپیک و این فیلم ها تا ابد همینجا قرار دارند . تابستان آینده تشریف میارید وبخشی از اوقات فراغتتون رو به تماشای فیلمهایی که ارزش دیدن دارند ، اختصاص میدید.
خواهشمندم حتی الامکان با دانلود قانونی فیلم ها از سایت های معتبر و یا تهیه ی آنها از فروشگاه های محصولات فرهنگی ، حقوق صاحبان اثر رو ضایع نفرمایید . ( حداقل وظیفه ی ما نسبت به یک اثر هزینه بر فرهنگی )
نگران مشهور بودن یک اثر یا قدیمی بودن آن نباشید ! حتما کسانی در این جمع حضور خواهند داشت که حتی نام فیلم رو هم نشنیده باشند .
جهت حفظ نظم و دسترسی راحت تر به پست های معرفی فیلم ، تا حد ممکن نقل قول نکنید و در مورد پست ها اظهارنظر نفرمایید . چناچه بحثی بود در تودلی یا پی وی مطرح کنید . اگر گفتگوها شدت گرفت تاپیک دیگری برای نقد های دورهمی فیلمهای معرفی شده دایر میکنیم .
سپاس از هنردوستان محترم
به احترام خودمان ، هر فیلمی تماشا نکنیم !
-
معرفی فیلم چ ( بهانه ی ایجاد این تاپیک )
کار گردان : ابراهیم حاتمی کیا
بازیگران : فریبرز عرب نیا ، سعید راد ، مریلا زارعی ، بابک حمیدیان ، مهدی سلطانی ، اسماعیل سلطانیان ، امیررضا دلاوری و ...
خلاصه فیلم :
«دکتر مصطفی چمران» نماینده دولت موقت در مرداد سال 1358 جهت رسیدگی به اغتشاشات پاوه که در محاصره نیروهای ضدانقلاب است به همراه «تیمسار فلاحی» فرمانده وقت نیروی زمینی وارد این شهر میشوند. دکتر وقتی می رسد که شهر در آستانه سقوط است. اصغر وصالی فرمانده نیروهای پاسدار با تعدادی رزمنده، تنها حافظان مردم در برابر هجوم سرتا پا مسلح ضد انقلاب به سرکردگی دکتر عنایتی است. چ روایتگر 48 ساعت پایانی این بحران است. روزهایی که امام خمینی (ره) در فرمانی، مهلت 24 ساعته ای به دولت و ارتش دادند تا حصر پاوه را بشکنند. منبعمسعود فراستی : «چ» فيلم نزديك به خوبي است. فيلمي تحقيق شده و كار شده. نه سرهم بندي شده. فيلم بي مساله يي نيست. مفهوم زده هم نيست. خوشبختانه مساله دارد. مساله ديروز و مهم تر مساله امروز. فيلم كهنه و ديروزي هم نيست. فيلم سخت و آبرومند و سرپايي است كه نه ملودرام سطحي مي شود نه جنگي دِمُده. فيلمي است كه مي تواند مخاطب امروز را جلب كند حتي مخاطب ناآشنا با چمران و بيگانه با پاوه آن زمان.
البته ایشون ایراداتی هم از فیلم گرفتنه اند من جمله :اينكه فيلمساز مي گويد چمران اوست، قبول. اما چقدر به چمران واقعي نزديك است؟ مساله اين است. درباره يك شخصيت بسيار مهم و مانده در تاريخ حرف زدن، شعار ندادن وخصوصي - و شخصي- نكردنش سخت است. قطعا فيلمساز به جنبه هايي از شخصيت نزديك تر است و از جنبه هايي دورتر. اما اين توجيه كافي نيست. هم بايد يك شخصيت درست و واقعي و چندبعدي در بيايد و هم نگاه فيلمساز به او غايب نباشد. نه اينكه فقط با نگاه فيلمساز مواجه باشيم. حس كلي شخصيت، خلوت و جلوتش و ديالكتيك آن مهم است، كه در فيلم نيست. منبعمحمد قوچانی :
"چمران خمینی" یا " چمران بازرگان"؟ این مهمترین پرسش ابراهیم حاتمی کیا در " چ" است همان پرسشی که " چ" را از شائبه ی اثری سفارشی به سطح اثری هنری ارتقاء داده است.
این نقد آقای قوچانی رو فرصت کردید حتما بخونید
کارگردان فیلم سینمایی «چ» همچنین با اشاره به نظرسنجی انجام شده و انتخابش به عنوان محبوبترین فیلمساز از سوی مردم تاکید کرد: در ابتدا باید از وزارت ارشاد که این نظرسنجی را درباره سینما و محبوبترین سینماگران انجام داده است، تشکر کنم. پریروز برای من روز خوبی بود چون صبح آن روز فهمیدم به خاطر فیلم «چ» میتوانم خدمت آقا برسم و در مراسمی سر وقت نماز خیلی نسبت به من و فیلم «چ» محبت داشتند و با چهرهای بشاش راجع به این فیلم توضیح دادند و نسبت به چمرانی که ساخته شده است بسیار هم علاقه مند بودند و گفتند همان چمرانی بود که من میشناختم. علاوه برآن متوجه شدم که در نظرسنجی وزارت ارشاد از مردم، فیلم من بهترین فیلم انتخاب شده که در روزنامه ها هم رفت.منبعفیلم چ
فیلمی که ارزش تماشا کردن دارد
-
معرفی فیلم "ایستاده در غبار"
بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فجر
نویسنده و کارگردان : محمد حسین مهدویان
تهیه کننده : حبیب والی نژاد
بازیگران : هادی حجازی فر, امیرحسین هاشمی, فرهاد فداکار, عماد محمدی, سوده ازقندی و ...خلاصهفیلم
احمد که عصیان نوجوانی اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می شود که باید در دروازه های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ ها دور از مرز ایران رقم می خورد.نظر منتقدین :
آرین دادا:
فیلمهای بیوگرافی عموما فیلم مورد علاقه ی کسی نیست.از لینکولن گرفته تا همین "چ" خودمان.
توی این نوع فیلما عموما شخصیت اصلی فیلم رو خیلی بزرگ جلوه میدن.وقتی که کل داستان روی یک شخصیت تمرکز میکنه کارگردان عملا خیلی جای بازی نداره برای همین فیلمای زندگینامه ای کمی حوصله سر برند.
ولی توی این فیلم بزرگنماییه آنچنانی دیده نمیشد حتی در جاهایی دیدیم که شخصیت اصلی مشکلاتی هم داشت برای مثال کتک زدن دوستش جلوی همکاراش و همسرش توی بیمارستان یا تنبیه کردن فرمانده جلوی چشم زیر دستاش.به نظرم به موضوع عصبی بودن احمد متوسلیان در عین آرامش و با اخلاقیش خیلی قشنگ پرداخته بود.نکته ی جالب تر اینکه وقتی شما پوستر این فیلم و میبینید با خودتون میگید بازم یک فیلم جنگی دیگه ولی در واقع کمترین چیزی که توی این فیلم دیدیم صحنه های جبهه بود و برای اولین بار بود فیلمی و دیدیم که بیشتر وقت خودشو صرف آماده سازی برای جنگ کرد.
سید محسن میرزاترابی: (خطر لو رفتن داستان! )
یکی از نقاط قوت فیلم مستند بودن روایت هایش بود. ماجرایی که اواخر فیلم از زبان محسن رضایی نقل شد بسیار تامل برانگیز بود. اسرائیل به جنوب لبنان حمله می کند. سالهای ۶۱ و۶۲ که اوج دوران دفاع است شورای عالی دفاع تصمیم میگیرد به برادران لبنانی کمک شود. گروهی به فرماندهی احمد متوسلیان راهی سوریه و پادگان زبدانی می شوند. بعد از دو هفته امام امت پیام میدهد «راه قدس از کربلا می گذرد»؛ یعنی اولویت با جبهه های داخلی است. گروه حاج احمد برمیگردد اما خودش برای بازدید از سوریه راهی لبنان می شود که بین راه توسط مزدوران حزب راستگرای مسیحی کتائب ربوده می شوند و تا کنون هیچ خبری از آنها نیست
امیرحسین نظری:
روشی که بسیار در فیلم جلب توجه می کند و پرداخت داستان را متفاوت از سایر فیلم ها در این ژانر و حتی مستند های مرتبط میکند،این است که دوربین با فاصله با حاج احمد همراه میشود.همچون یک تماشاگر قضاوت کننده و همین به نظرم رمز جذابیت ایستاده در غبار است.این که تماشاگر میتواند حاج احمد را قضاوت کند،عصبانیت و مهربانی های او را ببیند و حتی ریشه های این دو خصوصیت را بتواند در دوران کودکی اش جستجو و ریشه یابی کند بسیار جذاب است.مردم این مرز و بوم علاقه بسیاری به قضاوت کردن درباره دیگران دارند و این فیلم هم به آنها همین امکان را میدهد.هر کس بعد از دیدن فیلم میتواند خود قضاوت کند که حاج احمد چه شخصیتی دارد؟خوب است یا بد؟مهربان است یا سنگدل؟مردمی است یا... .
نکته دیگری که در فیلم قابل تامل است تکنیکی است که کارگردان برای اولین باردر سینمای ایران به کار میبرد.صحنه ها و شخصیت های واقعی تاریخی را بر اساس نوارهای صدایی که از آنها ضبط شده بازسازی می کند و هر کسی که فیلمساز باشد و یا با هنر کارگردانی آشنا باشد خواهد فهمید که این کار چه پوستی از فیلمساز میکند!
{...}پرسشی که به نظرم می آید باید مطرح شود این است که چرا دیگر فیلمسازان خوب ما از میان شخصیت های تاثیرگذار هشت سال جنگ ما دست به انتخاب سوژه نمی زنند و فقط خوش دارند به نمایش زنان خیابانی و معتادان و آدم های بدبخت و بیچاره؟! واقعا این جای پرسش دارد که از میان این همه سوژه خوب (حالا حتماً هم نیاز نیست سوژه شان را از شخصیت های دفاع مقدس انتخاب کنند!) چرا تنها دست میگذراند روی بدبختی مردم و فقط میخواهند بیچارگی و رنج و عذاب را نمایش دهند و چرا نمایش همه این موارد در پس داستانی جذاب و پرتعلیق و نفس گیر مطرح نمی شود؟! البته نشان دادن درد های اجتماع ومردم کار ناپسندی نیست و حتی قابل تحسین است اما خب هرچیزی حد و حدودی دارد!
یاسمن خلیلی فرد:
مخاطبی که فیلم را تماشا می کند چه در زمان وقوع رویدادهای آن زندگی کرده باشد و چه نه خود را در فضای اجتماعی- سیاسی دهه های ۵۰ و ۶۰ می بیند و آن قدر غرق در این مسئله می شود که لحظه ای به غیرواقعی بودن یا ناهمخوانی المانی در آن شک نمی کند.
{...} فیلم، مانند دیگر کارهای هم ژانر خود، قهرمان دارد و طبیعتاً قهرمانش حاج احمد است، اما این قهرمان ویژگی های عجیب و غریبی ندارد. مثل هر آدم دیگری مملو از ویژگی های خلق و خویی مثبت و منفی است، دور از ذهن نیست.محمد زندی:
فرم فیلم ترکیب هنرمندانه ای است از داستانی و مستند . دوربین از ابتدا تا انتها مستند است ، شیوه فیلم برداری روی دست ، تکان های جزئی دوربین ، مخفیانه فیلم گرفتن ، وجود برخی اجزا و اشیاء جلوی قاب که به صورت عمدی چیده شده است و غیره بر مستند بودن فیلم مُهر تایید می زنند . اما در عین حال داستانی هم است ، مخاطب شاهد داستان زندگی حاج احمد است ، داستان زندگی او از زبان دوستان و خانواده اش . آن صحنه گلباران بیمارستان ، سحنه ای که حاج احمد به سمت محسن وزوایی می رود تا از او دلجویی کند ، آن صحنه فوق العاده و بسیار زیبای بالا نگه داشتن بیسیم و غیره بر داستانی بودن فیلم تاکید دارند .
در اصل ، ایستاده در غبار نه مستند است و نه داستانی ، اما هم مستند است و هم داستانی !
{...} در این وانفسا که در سینمای کم جانِ ایران اثر خوب و چشمگیر کم تولید می شود ، ایستاده در غبار فیلم ارزشمندی است و حکم کیمیا را دارد . تماشایش لذت بخش و تجربه ای کم نظیر است . محمدحسین مهدویان با اولین اثرش خودش را به سینما اثبات کرد
پژمان خلیل زاده:
می توان گفت که قهرمان مهدویان از ما دور نیست چون یک فرد ملی می باشد که هویت و شناسنامه دارد و عاشق وطنش است. پرسناژ احمد متوسلیان درست به مانند رشادت هایش در جنگ به تصویر کشیده شده و او را یک فرد عادی و باور پذیر نشان می دهد، فردی که مثل خیلی های ما معمولی است اما در شراط سخت فردیتش اثبات می شود.
محمد سلگی:
جامعه ی امروز ما به چنین فیلم های پاک و ارزشمندی نیاز دارد. نسل جوان که شاید نگاهی دیگر به سرداران و فداکاران جنگ هشت ساله دارد ، باید به واقع بینی و حقیقت یابی ، به دور از هرگونه جانبداری و شعارزدگی برسد.
فرشاد مجاهدی:
در مجموع و با صرف تکنیک متفاوت و کار گروهی حرفه ای،نگاه شریف مهدویان به جنگ و تلاشش برای ترسیم چهره ای ملموس و در عین حال اسطوره وار از یک فرمانده جنگی،منتج به یک فیلم دفاع مقدسی خوش ساخت،متفاوت و دوست داشتنی شده اشت.
افشین علیار:
مهم ترین عامل موفقیت ایستاده در غبار که باعث شد سیمرغ بهترین فیلم را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کند، این است که این فیلم قصد ندارد تقلب و زیاده گویی کند یا قصد ندارد وارد قصۀ شود که به خیانت و پنهان کاری و سیاه نمایی جامعه ختم شود، بلکه این فیلم سعی دارد وارد فضایی شود که به مخاطبش بگوید سینما فراتر از آن چیزی است که تصور می شود ، ایستاده در غبار غلوگویی نمی کند و بی حساب قهرمان خلق نمی کند.
{...}شرافت درباره ی این فیلم به معنای درست کلمه است چرا که فیلمساز ما در این روزهایی که بیشتر کارگردانان روشنفکر به ساخت کمدی های بی سر و شکل یا خیانت روی آوردند، ریسک کرده است و در اولین فیلم سینمایی اش به دفاع مقدس پرداخته است، و از آن مهم تر به یک قهرمان جنگی مثل حاج احمد متوسلیان.فیلم "ایستاده در غبار"
فیلمی که ارزش تماشا کردن را دارد... -
یه کنکوری در معرفی فیلم گفته است:
وزنه های بی وزن
من این فیلم رو کامل تماشا کردم و از تماشاش لذت هم بردم . اما احتمال میدم عام پسند نباشه.
منتها حداقل این کلیپ رو تماشا بفرمایید
فراموش کردم بگم:
کارگردان : مجید شیخ انصاری
امیدوارم این عکس متعلق به ایشون باشه . متاسفانه به چهره نمیشناسم ایشون روبازیگران : وحيد رهبانی، پويان طباطبايی، رانا بارمز، جين مكلوچين، بهناز راهبر، ابراهيم كريمی، جن هانلی، پيتر باويس، وينسنت توماس، اندی الوتری، جيمز جرارد، رابرت بوتر، نويد خامنه، سوفيا زلاتار، كندرا ويتكوفسكی، اندرو دياكوف، حميد رباطی، محسن اسلامینظری و ...
فيلمنامه اين فيلم را مهدی علیميرزايی نوشته و داستان آن بر مبنای تأثير شخصيت حضرت علی(ع) است، كه حول چند محور نوشته شده و قصه تحولات روحی دو جوان مقيم تورنتو را روایت می کند كه روز تولد حضرت علی(ع) در ديدگاهها و روابطشان تغييراتی ايجاد میشود.