Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
  1. خانه
  2. دروس
  3. ادبیات و زبان فارسی
  4. ☘ادبیات کنکور☘
نهاد یا مسند ؟
AquaA
سلام تو جمله زیر کان سوخته را جان شد الان جان مسند هستش یا نهاد ؟ چجوری اینو تشخیص میدید؟ (تشخیص نهاد و ... بلدم اینجا مشکل خوردم ) @ریاضیا @تجربیا @دوازدهم
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
امتحان نهایی
منتظر ظهورم
سلام میشه بگین برای امتحان نهایی کودوم شعرها حفظیه؟ و اینکه قسمتی هست که حذف کرده باشن؟ بارم بندی درس ها چجوریه؟ من دوباره میخوام کنکور بدم و امتحانای نهایی رو باید شرکت کنم برا همین چیزی نمیدونم ممنون میشم کمکم کنین
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
این چیه؟
Hg L 0H
سلام مجدد مشت خونین قلبم داخل درس9 گفته میشه اضافه ی تشبیهی معنی جمله رو خوب متوجه نمیشم یا چی؟ چون من فکر کردم اضافه ی استعاره ایه و تشخیص یعنی قلب به انسانی تشبیه شده که مشت داره @دوازدهم @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
چند سوال...
wanderingW
سلام توی این جمله که میگه تو از آن منی و من از آن. تو حذف فعل به قرینه لفظی نمیشه؟ یجا نوشته بود به قرینه معنایی حذف داریم درسته ؟ چرا؟ یه سوال دیگه میشه بگید تو این جمله جوان چرا مسند هست؟ عشق جاودانی همواره معشوق را جوان می‌بیند. @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
نوع را
AquaA
[image: 1747637711673-93106a8f-c54d-46e8-806c-14123fc7c91f-image.png] سلام اینجا نوع را مفعولی هست یا فک اضافه ؟ چرا ؟ @تجربیا @ریاضیا @دوازدهم
ادبیات و زبان فارسی
نقش دستوری
آیلینآ
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
از کجا میشه فهمید؟
Hg L 0H
سلام داریم: زیبا ترین نواحیِ عالم نواحی میشه هسته زیبا ترین میشه صفت برای هسته اما عالم چطور صفته؟ @دوازدهم @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
معنی و مفهوم
msoq sharifM
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
مجاز و کنایه
msoq sharifM
سلام خسته نباشید دوستان فرق بین مجاز و کنایه مگر این نیست که کنایه یه عبارته و مجاز یه کلمه هست اما پیش اومده که تو متن در پیز دیگه داره میگه مثلا عبارت سر و کله اش پیدا شد رو در نطر بگیرید چون یه عبارته فکر میکنم کنایه باشه اما در واقع مجازه چرا؟ یا مثلا اسم و رسم داشتن یه عبارته درسه؟ولی کنایه در نطر گرفته نشده و مجازه میشه توضیح بدید ولی مثلا رنگین بودن سفره کنایه از انواع مختلف غذا در نطر گرفته شده
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
تشبیه
msoq sharifM
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
سوال دستور
AquaA
[image: 1747333504968-1000013067-resized.jpg] سلام جواب این چی میشه ؟ من خودم گزینه دو زدم ولی خب غلط گرفته شده @ریاضیا @تجربیا
ادبیات و زبان فارسی
یه سوال کوچیک
Hg L 0H
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
._.Zahra.K.
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات زمینه های مختلف
._.Zahra.K.
سلام این زمینه های حماسی داستانی قهرمانی و خرق عادت چی هستن و از کجا تشخیصشون بدم؟ توی یک سری درسای حماسی و شاهنامه اینا خیلی ازشون استفاده میشه اگه ویدیو یا چیزی رو هم می‌شناسید که خوب توضیح داده باشه ممنون میشم معرفی کنین @دانش-آموزان-آلاء @دوازدهم @یازدهم
ادبیات و زبان فارسی
نوع این وابسته وابسته
Anzw 18A
دوستان سلام چطورین؟ یه سوال کوچولو داشتم تو عبارت " معلم کلاس سوم و چهارم ابتدایی من"، کلمه "ابتدایی" وابسته وابسته از چه نوعیه؟! صفت مضاف الیهه برای کلاس؟ یا صفت صفته برای سوم و چهارم؟ @دانش-آموزان-آلاء @تجربیا
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی

☘ادبیات کنکور☘

زمان بندی شده سنجاق شده قفل شده است منتقل شده ادبیات و زبان فارسی
830 دیدگاه‌ها 25 کاربران 13.4k بازدیدها 27 Watching
  • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
  • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
  • بیشترین رای ها
پاسخ
  • پاسخ به عنوان موضوع
وارد شوید تا پست بفرستید
این موضوع پاک شده است. تنها کاربرانِ با حق مدیریت موضوع می‌توانند آن را ببینند.
  • فاطمه خلیلیف آفلاین
    فاطمه خلیلیف آفلاین
    فاطمه خلیلی
    دانش آموزان آلاء
    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
    #16

    قرابت کنکور.pdf
    %(#ff0000)[قرابت معنایی کنکور به همراه پاسخنامه تشریحی]
    ریاضیا
    تجربیا
    انسانیا
    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا

    1 پاسخ آخرین پاسخ
    5
    • فاطمه خلیلیف آفلاین
      فاطمه خلیلیف آفلاین
      فاطمه خلیلی
      دانش آموزان آلاء
      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
      #17
                🌿سال دهم🌿
      

      🍉الهی نامه👈 عطار نیشابوری
      🍊داستان های صاحبدلان👈 به کوشش محمدی اشتهاردی
      🍋قابوس نامه👈 عنصرالمعالی کیکاووس
      🍌نصاب الصبیان👈 ابونصر فراهی
      🍍داستان خسرو👈 عبدالحسین وجدانی
      🍎سفرنامه👈 ناصر خسرو
      🍏اتاق آبی👈 سهراب سپهری
      🍐ارزیابی شتاب زده👈 جلال آل احمد
      🍑اسرار التوحید👈 محمد بن منوّر
      🍒تفسیر سوره یوسف👈 احمد بن محمد بن زید طوسی
      🍓پیوند زیتون بر شاخه ترنج👈 سید علی موسوی گرمارودی
      🍅سیاست نامه👈 خواجه نظام الملک طوسی
      🥥من زنده‌ام👈 معصومه آباد
      🥝محمود شاهرخی متخلص جذبه
      🥑مثنوی معنوی👈 مولانا
      🍆اخلاق محسنی👈 حسین واعظ کاشفی
      🥕هفت پیکر👈 نظامی
      🌽داستان‌های دل‌انگیز ادب فارسی👈 زهرا کیا(خانلری)
      🌶لطایف الطوایف👈 فخر الدین علی صفی
      🥔سمفونی پنجم جنوب👈 ترجمه محمد شکرچی، ناهید نصیحت و سید هادی خسروشاهی، با کاهش و اندکی تغییر(نزارقبانی)
      🥭ماه نو و مرغان آوره👈 رابیندرانات تاگور
      🍇هوا را از من بگیر،خانه ات را نه👈 پابلو نرودا
      🥦مائده‌های زمینی و مائده‌های تازه👈 آندره ژید، ترجمه‌ی مهستی بحرینی
      🍄بینوایان👈 ویکتور هوگو

      1 پاسخ آخرین پاسخ
      7
      • فاطمه خلیلیف آفلاین
        فاطمه خلیلیف آفلاین
        فاطمه خلیلی
        دانش آموزان آلاء
        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
        #18

        🌿سال یازدهم🌿

        🍎فرهاد و شیرین👈 وحشی بافقی
        🍍بوستان👈 سعدی
        🍌بهارستان👈 جامی
        🍋تاریخ بیهقی👈 ابوالفضل بیهقی
        🍊تحفة الاحرار👈 جامی
        🍉زندگانی جلال الدین محمد مشهور به مولوی👈 بدیع الزمان فروزان‌فر
        🥥اسرار التوحید👈 محمد بن منوّر
        🍅روزها👈 محمد علی اسلامی نَدوشن
        🍓میثاق دوستی👈 لطفعلی صورتگر
        🍒لیلی و مجنون👈 حکیم نظامی گنجه‌ای
        🍑تذکرة الاولیا👈 عطار نیشابوری
        🍐مرصاد العباد من المبدا الی المعاد👈 نجم الدین رازی (معروف به دایه)
        🍏غزلیات شمس👈 جلال الدین محمد مولوی
        🌶عباس میرزا آغازگری تنها👈 مجید واعظی
        🌽زندان موصل(خاطرات اسیر آزاد شده اصغر رباط جزی)👈 کامور بخشایش
        🥝محمد علی مجاهدی(تخلص:پروانه)
        🥦متن به یاد ۲۲ بهمن👈 سید ضیا الدین شفیعی
        🥜هم صدا با حلق اسماعیل👈 سید حسن حسینی
        🍄کاوه دادخواه👈 غلامحسین یوسفی
        🥑روضه‌ی خلد👈 مجد خوافی
        🍎حمله ی حیدری👈 باذل مشهدی
        🍒کلیله و دمنه👈 ترجمه ابولمعالی نصرالله منشی
        🍐جوامع الحکایات و لوامع الرّوایات👈 محمد عوفی
        🍌شلوارهای وصله دار👈 رسول پرویزی
        🥥سه دیدار👈 نادر ابراهیمی
        🍉ماه نو و مرغان آواره👈 رابیندرانات تاگور
        🍋پیامبر و دیوانه👈 جبران خلیل جبران
        🍅دیوان غربی_شرقی👈 یوهان ولفگانگ گوته
        🍍پرنده‌ای به نام آذرباد👈 ریچارد باخ (ترجمه سودابه پرتویی)

        1 پاسخ آخرین پاسخ
        6
        • فاطمه خلیلیف آفلاین
          فاطمه خلیلیف آفلاین
          فاطمه خلیلی
          دانش آموزان آلاء
          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
          #19

          🌿سال دوازدهم🌿

          🍇گلستان👈 سعدی
          🍈کلیله و دمنه👈 ترجمه نصرالله منشی
          🍉روایت سنگر سازان ۲👈 عیسی سلمانی لطف آبادی
          🍊قصه‌ی شیرین و فرهاد👈 احمد عرب لو
          🍋مثنوی معنوی👈 مولوی
          🍌فیه ما فیه👈 مولوی
          🍍فی حقیقة العشق👈 شهاب الدین سهرودی
          🍎تمهیدات👈 عین القُضات همدانی
          🍏مثل درخت در شب باران👈 محمدرضا شفیعی کدکنی (متخلص به م.سرشک)
          🍑از پاریز تا پاریس👈 محمد ابراهیم باستانی پاریزی
          🍒تذکرة الاولیا👈 عطار نیشابوری
          🍓کویر👈 دکتر علی شریعتی
          🍅بخارای من ایل من👈 محمد بهمن بیگی
          🥥دری به خانه خورشید👈 سلمان هراتی
          🥝تیرانا👈 محمد رضا رحمانی(مهرداد اوستا)
          🥑سانتاماریا👈 سید مهدی شجاعی
          🍆در حیاط کوچک پاییز در زندان👈 اخوان ثالث
          🥔منطق الطیر👈 عطار نیشابوری
          🥕سندباد نامه👈 ظهیری سمرقندی
          🌽کباب غاز👈 محمد علی جمالزاده
          🌸ارمیا👈 رضا امیرخانی
          🥒هوا را از من بگیر خنده‌ات را نه👈 پابلو نرودا
          🥦شعر مسافر👈 یوهان کریستف فردریش شیللر
          🍄غزلواره‌ها👈 شکسپیر
          🥜قصه‌های دوشنبه👈 آلفونس دوده ترجمه‌ی عبدالحسین زرّین کوب
          وقت کردید برا مرور یه نگاه به این تاریخ ادبیاتا بندازید 🌸😃

          1 پاسخ آخرین پاسخ
          7
          • فاطمه خلیلیف آفلاین
            فاطمه خلیلیف آفلاین
            فاطمه خلیلی
            دانش آموزان آلاء
            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
            #20

            IMG-20210418-WA0187.jpg
            ‍ رَباب

            چه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را
            سماع وعظ کجا نغمه رباب کجا

            حافظ
            IMG-20210418-WA0188.jpg
            ‍ قانون

            چنگ و قانون جهان را تارهاست
            ناله هر تار در فرمان تو

            جلال الدین محمد بلخی

            من تاحالا تصاویر اینا رو ندیده بودم جالب بود گفتم شاید برا بقیه هم جالب باشه😃🌸

            1 پاسخ آخرین پاسخ
            7
            • فاطمه خلیلیف آفلاین
              فاطمه خلیلیف آفلاین
              فاطمه خلیلی
              دانش آموزان آلاء
              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
              #21

              IMG-20210418-WA0189.jpg
              ‍ زخمه

              می‌زنی تو زخمه و بر می‌رود
              تا به گردون زیر و زارم روز و شب

              جلال الدین محمد بلخي
              IMG-20210418-WA0190.jpg
              ‍ چنگ
              همچو چنگم سر تسلیم و ارادت در پیش
              تو به هر ضرب که خواهی بزن و بنوازم

              سعدی
              IMG-20210418-WA0191.jpg

              ‍ عود / بربط
              
              دانی که چنگ و عود چه تقریر می‌کنند
              پنهان خورید باده که تعزیر می‌کنند
              
              بدان سان سوخت چون شمعم که بر من
              صراحی گریه و بربط فغان کرد
              
              حافظ
              ابزار موسیقی ایهام ساز همراه با اشکالشون😃🌸
              1 پاسخ آخرین پاسخ
              7
              • فاطمه خلیلیف آفلاین
                فاطمه خلیلیف آفلاین
                فاطمه خلیلی
                دانش آموزان آلاء
                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
                #22

                4_5798633954760197622.pdf
                %(#ff0059)[ تلمیحات کتاب درسی سه سال]

                1 پاسخ آخرین پاسخ
                5
                • فاطمه خلیلیف آفلاین
                  فاطمه خلیلیف آفلاین
                  فاطمه خلیلی
                  دانش آموزان آلاء
                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                  #23

                  4_5834828516041950482.pdf
                  %(#ff00ff)[75واژه مستعد مجاز]

                  1 پاسخ آخرین پاسخ
                  5
                  • فاطمه خلیلیف فاطمه خلیلی

                    🟣 ایهام را چه‌گونه از کنایه تشخیص بدهیم؟

                    ایهام، دو معنا دارد که هم‌زمان هر دو معنای آن، مورد توجه است، اما کنایه، دارای دو معنای دور و نزدیک است که همیشه یک معنای آن (معنای دورش) به کار ما می‌آید.

                    🔺نکته‌ی مهم

                    کنایه، بیش‌تر به صورت ترکیب و عبارت می‌آید و ایهام بیش‌تر به صورت مفرد (کلمه) و گاهی عبارت.
                    به عبارت دیگر، کنایه، به شکل مفرد (یک کلمه) نمی‌آید اما ایهام را بیش‌تر به شکل کلمه می‌بینیم.

                    مانند:

                    🔸۱- سینا به عشق ِ مینا، دندان ِ عقلش را کشید.

                    مینا، یک کلمه است و ایهام دارد، اما «دندان ِ عقل را کشیدن»، یک عبارت است و کنایه است از عاشق شدن.

                    🔹۲- من همان دَم که وضو ساختم از چشمه‌ی عشق
                    چار تکبیر زدم یک‌سره بر هرچه که هست

                    سُنّی‌ها که در کنار شیعیان، بخش بزرگی از مسلمانان را تشکیل می‌دهند، وقتی می‌خواهند مُرده‌های‌شان را به خاک بسپارند، بر آن‌ها نماز می‌خوانند؛ نمازشان چهار رکعت است و در هر رکعت، یک تکبیر (الله اکبر) می‌گویند و سپس آن‌ها را به خاک می‌سپارند. البته شیعیان، پنج تکبیر می‌گویند.
                    پس: در چهار تکبیر گفتن، به معنای نزدیک آن، نظر نداریم بلکه معنای دورش مورد نظر است که کنایه از جدا شدن، ترک کردن و ترک دل‌بستگی است.
                    (م. فرهنگ)

                    reyhane karimi 0R آفلاین
                    reyhane karimi 0R آفلاین
                    reyhane karimi 0
                    دانش آموزان آلاء
                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                    #24

                    فاطمه خلیلی بسیار عالی و مفید

                    فاطمه خلیلیف 1 پاسخ آخرین پاسخ
                    4
                    • فاطمه خلیلیف آفلاین
                      فاطمه خلیلیف آفلاین
                      فاطمه خلیلی
                      دانش آموزان آلاء
                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
                      #25

                      4_5787252274245927820.pdf
                      %(#057bdb)[125واژه مستعد استعاره]

                      1 پاسخ آخرین پاسخ
                      4
                      • reyhane karimi 0R reyhane karimi 0

                        فاطمه خلیلی بسیار عالی و مفید

                        فاطمه خلیلیف آفلاین
                        فاطمه خلیلیف آفلاین
                        فاطمه خلیلی
                        دانش آموزان آلاء
                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                        #26

                        reyhane karimi 0 ممنون از شما😃🌸خوشحالم مفید واقع شده🦋🥰

                        1 پاسخ آخرین پاسخ
                        3
                        • فاطمه خلیلیف آفلاین
                          فاطمه خلیلیف آفلاین
                          فاطمه خلیلی
                          دانش آموزان آلاء
                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
                          #27

                          🌸🌸%(#ff004d)[ادبیات غنایی]🌸🌸

                          🐣توضیح:
                          «غِنا» در لغت به معنای آواز خوش،سرود و نغمه و در اصطلاح به نثر یا شعری گفته می شود که بیانگر عواطف و احساسات شخصی شاعر یا نویسنده است.(با کلمه غَنا که به معنی بی نیازیه اشتباه نشه یه وقت😉🍭)

                          🦅نمونه ها:
                          🎓لیلی و مجنون،حکیم نظامی گنجوی
                          🎓تذکرة الاولیاء، عطار
                          🎓مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد،نجم الدین رازی
                          🎓غزلیات شمس،جلال الدین مولوی

                          🍭ابیات مرتبط:

                          عشق بازی کار بیکاران بود
                          عاقلش با کار بیکاران چه کار؟

                          از سر تعمیر دل بگذر که معماران دل
                          روز اول، رنگ این ویرانه، ویران ریختن
                          
                          

                          ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست
                          در حضرت کریم، تمنا چه حاجت است

                          1 پاسخ آخرین پاسخ
                          5
                          • فاطمه خلیلیف آفلاین
                            فاطمه خلیلیف آفلاین
                            فاطمه خلیلی
                            دانش آموزان آلاء
                            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                            #28

                            دانش-آموزان-آلاء
                            دهم
                            یازدهم بچه-های-کنکور-تجربی-1400

                            1 پاسخ آخرین پاسخ
                            3
                            • فاطمه خلیلیف آفلاین
                              فاطمه خلیلیف آفلاین
                              فاطمه خلیلی
                              دانش آموزان آلاء
                              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                              #29

                              %(#ff0059)[شمارش_تعداد_جملات]

                              برای شمارش جملات کاری که باید انجام داد اینکه که فعل های موجود در عبارت رو به همراه فعل های محذوف و همچین شبه جملات راهر کدام یک جمله در نظر بگیریم

                              ✅نکته ی اول برای این کار یک بار جمله ها را بخوانیم با دقت...حالا دراین مثال :
                              دست در دامن مولا زد ،در
                              که علی بگذرو ازما مگذر
                              درنگاه اول افعالی را که در این بیت هستند معلوم می کنیم.
                              (زد ،بگذر،مگذر)
                              سه فعل داریم پس قطعا سه جمله داریم.

                              ✅به اندازه ی تعداد افعال موجود جمله هست.
                              اما این پایان کار نیست.چون باید ببینیم در جمله افعال محذوف یا شبه جمله و منادا هم هست.این بیت را اگر خوب بخوانیم هیچ فعلی حذف نشده است پس افعال محذوف نداریم.

                              اما بحث منادا وشبه جمله✴️
                              شبه جمله شامل منادا(مورد خطاب قرار دادن که گاهی با نشانه و گاه بی نشانه است...نشانه ها هم ، ای، یا، ایا، ایها و ... در اول کلمه یا الف در انتهای کلمه برای خطاب کردن....مثل👈🏻سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز......امشب ای ماه به درد دل من تسکینی)
                              و اصوات است(اصوات شامل آه ،آخ ،آوخ، وَه،زهی،عجبا،شگفتا،وای‌،دریغا، که برای بیان حالات درونی انسان بیان میشود یا کلماتی که هنگام صدا زدن حیوانات استفاده میشه مثل هُش و ‌.....مثال👈🏻دریغ/ و درد/ که تا این زمان ندانستم/ کیمیای سعادتت رفیق بود/ رفیق! شامل ۵ جمله میباشد🌸)
                              در مصراع دوم این بیت هم علی مناداست گرچه نشانه ی ندا ندارد.
                              در بعضی اوقات منادا بدون نشانه ی ندا می آید و با اهنگ خواندن یا ازطریق معنی کردن جمله متوجه می شویم که منادا هست.
                              پس علی هم چون منادا هست یک جمله به حساب می آید
                              در اول عرض کردم سه فعل درجمله موجود بودو منادا هم داریم
                              پس شمارش تعداد جملات دراین بیت میشه چهار جمله.
                              این جمله را با دقت بررسی می کنیم تا افعال محذوف را هم آموزش بدهیم.

                              ✅خلاف راه صواب است و نقص رای اولو الاباب که ذوالفقار علی درنیام وزبان سعدی در کام .
                              دراینجا اگربه ظاهر جمله نگاه کنیم فقط فعل ربطی یا اسنادی ( است) هست.

                              پس یک فعل داریم،اما دقت کنید باید دنبال منادا و افعال محذوف هم باشیم.
                              این جمله را چندبار هم اگر بخوانیم منادا و شبه جمله ندارد.
                              پس سراغ افعال محذوف می رویم.
                              جمله ی اول خلاف راه صواب است
                              و نقض رای اولوالاباب (است )

                              ✅اینجا فعل(است) حذف شده واین نوع حذف را حذف به قرینه ی لفظی می گویند یعنی فعل ازلفظ فعل قبل از خودش می باشد
                              فعل قبلش( است) بود واینجا هم( است) حذف شده است.
                              ✅تا اینجا دوجمله پیدا کردیم،
                              که ذوالفقار علی در نیام (باشد )
                              این هم جمله بعدی اینجا باشد حذف شده است ولی حذف به قرینه ی معنوی
                              چون قبل از آن فعلی از لفظ باشد نیست.
                              ✅تا اینجا سه جمله داريم.

                              و زبان سعدی در کام (باشد )
                              اینجا هم (باشد) حذف شده بازهم به قرینه ی معنوی است.

                              ✅پس در اینجا چهار جمله داریم
                              گرچه در اول ظاهر جمله فقط یک فعل ربطی داشت.

                              %(#ff0059)[نکته ای درشمارش تعدادجملات]

                              ✴️برخی از افعال به صورت کوتاه شده یا مخفف می آیند که درشمارش جملات باید به این نکته دقت کرد مثال:
                              ⏹علم،چندان که بیشتر خوانی
                              ⏹چون عمل درتونیست،نادانی

                              ❇️مصراع اول (خوانی )فعل می باشد درمصراع دوم (نیست )فعل هست اما باید دقت کنیم در نادانی (ی)به معنی (هستی )می باشد وفعل است که بیشتر درمعنی ومفهوم جمله متوجه می شویم پس کل بیت سه جمله میشود

                              1 پاسخ آخرین پاسخ
                              6
                              • فاطمه خلیلیف آفلاین
                                فاطمه خلیلیف آفلاین
                                فاطمه خلیلی
                                دانش آموزان آلاء
                                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
                                #30

                                جهش ضمیر قست دوم

                                🔻سپهرم مدد کرد و نصرت، وفاق        
                                (سپهر مددم کرد)

                                🔻اوفتاد و مُرد و بگسستش نفس      
                                (افتاد و مرد و نفسش قطع شد)

                                🔻گفتم ببینمش مگرم درد اشتیاق               
                                ساکن شود، بدیدم و مشتاق تر شدم

                                گفتم او را ببینم مگر درد اشتیاقم ساکن شود.

                                🔻طوطیی را به خیال شکری دل خوش بود 
                                ناگهش سیل فنا نقش امل باطل کرد

                                ناگه سیل فنا نقش املش را باطل کرد.  
                                 
                                %(#ff0000)[در کدام بیت «ضمیر متصل» در جای اصلی خود نیامده است؟]

                                1- ای که دستت می رسد کاری بکن                   
                                پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

                                2- تا به دامان قیامت نشود چشمش خشک 
                                یک نظر هر که ببیند گل سیرابش را

                                3- چه لطف بود که ناگه رشحه ی قلمت
                                حقوق خدمت ما عرضه کرد بر کرمت

                                4- می گریم و مرادم از این سیل اشک بار  
                                تخم محبت است که در دل بکارمت

                                🍎ضمایر پیوسته (_َم، _َت، _َش) وقتی به فعل می چسپند مفعولی یا متممی هستند اما وقتی به غیر فعل می چسپند هر چیزی که در حکم اسم باشد یا خودش اسم باشد نقش اضافه یا مضاف الیه می گیرد.  
                                برای دست یافتن به جواب باید چند گام برداریم:  
                                🌿%(#37ff62)[در قدم اول] ضمایر متصل (پیوسته) را تبدیل به (من، تو، او) می کنیم.  
                                🌿%(#37ff62)[در قدم دوم] بعد از ضمیر مربوط «را» اضافه می کنیم اگر به غیر فعل چسپیده باشد قبل از آن کسره اضافه می کنیم. چنانچه غیرمنطقی بود یعنی ضمیر جابه جا شده است و حتما جهش ضمیر اتفاق افتاده است.  
                                مثلا وقتی می گوییم: کتابش را یعنی کتابِ او را، سر جای خودش است و جا به جایی صورت نگرفته است.  
                                دیدمش خرم و خندان  (او را دیدم) منطقی است و جابه جایی صورت نگرفته است.    
                                🌸🌸در گزینه %(#ff62ff)[اول]، «ای که دستت می رسد کاری بکن»، (دستِ تو) جای قرار گرفتن ضمیر منطقی است و جابه جایی صورت نگرفته است.🌸🌸   
                                🌸🌸در گزینه %(#ff62ff)[دوم]، در «چشمش»، «_َش» به غیر فعل چسپیده است. ضمیر را جدا می کنیم، (نشود چشمِ او خشک). منطقی است و جابه جایی صورت نگرفته است و همچنین «سیرابش» (سیرابِ او را)  🌸🌸 
                                🌸🌸در گزینه %(#ff62ff)[سوم]، «قلمت» (قلمِ تو) ضمیر سر جای خودش آمده است و جابه جایی صورت نگرفته است. در مصرع دوم «کرمت» (کرمِ تو) ضمیر سر جای خودش آمده است و کاملا منطقی است. 🌸🌸  
                                🌸🌸در گزینه %(#ff62ff)[چهارم]، «بکارمت»، (بکارم تو را) غیر عادی است و در زبان معیار کسی اینگونه حرف نمی زند. میشود (در دلت بکارم)، وقتی «_َت» بر می گردد به دل، یعنی جای ضمیر عوض شده است.  🌸🌸
                                🌸🌸%(#17ffff)[نکته]: اگر «_َ_ت» ضمیر پیوسته اضافی است درون فعل چه کار می کند و اگر درون فعل آمده است باید نقش مفعولی یا متممی بگیرد. چرا؟ چون ضمایری که به فعل می چسپند ضمایر متممی یا مفعولی هستند.  در اینجا ضمیر نقش مضاف الیه را دارد و به اسم باید برگردد، یعنی جای اصلی خودش🌸🌸

                                1 پاسخ آخرین پاسخ
                                4
                                • فاطمه خلیلیف آفلاین
                                  فاطمه خلیلیف آفلاین
                                  فاطمه خلیلی
                                  دانش آموزان آلاء
                                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
                                  #31

                                  🌼🌼جهش ضمیر قسمت اول 🌼🌼

                                  جهش ضمیر (جابجایی ضمیر، پرش ضمیر، رقص ضمیر)

                                  🌸ضمایر متصل در %(#ff00ff)[سه] نقش ظاهر می شوند.

                                  1- %(#19ffff)[نقش مفعول]:
                                  «هر که عیبم کند از عشق و ملامت گوید     
                                  تا ندیده است تو را بر منش انکاری هست»

                                  «_َ_م » در عیبم. (مرا عیب کند) نقش مفعولی دارد.

                                  2- %(#19ffff)[نقش متمم:]
                                  «گفتمش سلسله زلف بتان از پی چیست؟»

                                  «_َش» در گفتمش یعنی به او گفتم نقش آن متمم می باشد.

                                  3- %(#19ffff)[نقش مضاف الیه:]
                                  «می روی و مژگانت خون خلق می ریزد    
                                  تیز می روی جانا ترسمت فرو مانی»

                                  «_َت» در مژگانت می شود مژگان تو و نقش آن مضاف الیه است.

                                  🌸گاهی اوقات ضمایر در جایگاه اصلی خود قرار نمی گیرند که به آن %(#000000)[جهش ضمیر] می گویند. مانند:

                                  🧸من از تو روی نپیچم گرم بیازاری . . . 
                                  (%(#00ff00)[اگر بیازاریم، مرا بیازاری) من از تو روی نمی پیچم.
                                  ضمیر نقش مفعولی دارد.]

                                  🧸تو خفته ای و نشد عشق را کرانه پدید
                                  تبارکالله از این ره که نیست پایانش

                                  %(#00ff00)[تو خفته ای و کرانه عشق پدید نشد،
                                  تبارک الله از این راه که برایش پایانی نیست. ضمیر _َش با حرف اضافه برای همراه مشود و متمم می گردد].

                                  🧸هر دم از درد بنالم که فلک هر ساعت
                                  کندم قصد دل ریش به آزار دگر

                                  %(#00ff00)[هر دم از درد می نالم. زیرا فلک هر ساعت با آزار دیگری قصد دل ریشم می کند. (دل ریش من) ضمیر نقش مضاف الیه دارد.]

                                  🌸وقتی که بیت شعر یا نثر آهنگین را ساماندهی (منظم) کنیم بهتر می توان به جایگاه و نقش اصلی بیت پی برد.

                                  🌼چند نمونه :

                                  🧸یارب آن نوگل خندان که سپردی ب منش 
                                  می سپارم به تو از چشم حسود چمنش

                                  %(#09ff00)[ضمیر (ش) به آخر فعل «سپردی» و «می سپارم» می آید، پس مفعول است.]

                                  🧸بوی گندش دل و جان تافته بود            
                                  حال بیماری دق یافته بود

                                  %(#00ff00)[بوی گند دل و جانش را در هم پیچیده بود؛ حالش را بر هم زده بود.]

                                  🧸نفرتش گشته بلای دل و جان

                                  %(#00ff00)[(نفرت، بلای دل و جانش شده بود)]

                                  🧸دید کش دَور به انجام رسید            
                                  آفتابش به لب بام رسید

                                  %(#00ff00)[دید که دورش به انجام رسید، آفتا به لب بامش رسید.    
                                  وانچه دانی که نه نیکوش جواب است، مگوی(جوابش]

                                  1 پاسخ آخرین پاسخ
                                  4
                                  • romisaR آفلاین
                                    romisaR آفلاین
                                    romisa
                                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                    #32

                                    فاطمه خلیلی
                                    سلام
                                    مرسی که زحمت کشیدی
                                    اگه برای هر موضوع تاپیک جدا بزنی هم استفادش برای بچه ها راحت تره هم میتونن موضوعات دلخواهشون رو راحت تر پیدا کنن
                                    ممنون🍀

                                    فاطمه خلیلیف 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                    5
                                    • romisaR romisa

                                      فاطمه خلیلی
                                      سلام
                                      مرسی که زحمت کشیدی
                                      اگه برای هر موضوع تاپیک جدا بزنی هم استفادش برای بچه ها راحت تره هم میتونن موضوعات دلخواهشون رو راحت تر پیدا کنن
                                      ممنون🍀

                                      فاطمه خلیلیف آفلاین
                                      فاطمه خلیلیف آفلاین
                                      فاطمه خلیلی
                                      دانش آموزان آلاء
                                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                      #33

                                      romisa سلام🌸
                                      خیلی ممنون که اطلاع دادید🌸🌸
                                      من فکر میکردم زیاد تاپیک بزنم انجمن شلوغ شه خوب نباشه🤭😂

                                      1 پاسخ آخرین پاسخ
                                      3
                                      • فاطمه خلیلیف آفلاین
                                        فاطمه خلیلیف آفلاین
                                        فاطمه خلیلی
                                        دانش آموزان آلاء
                                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                        #34

                                        @azmon_pishraft(3).pdf
                                        تست ادبیات😃☝🏻

                                        1 پاسخ آخرین پاسخ
                                        4
                                        • فاطمه خلیلیف آفلاین
                                          فاطمه خلیلیف آفلاین
                                          فاطمه خلیلی
                                          دانش آموزان آلاء
                                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط فاطمه خلیلی انجام شده
                                          #35

                                          چن تا تست میذارم ببینم چند مرده حلاجین😅😂
                                          مفهوم بیت : "سجده نتوان کرد برآب حیات/
                                          تا نیابم زین تن خاکی نجات "درکدام گزینه آمده است؟
                                          %(#ff09ff)[الف)] اگرچه مهر بدیدی و عهد بشکستی/هنوز برسر پیمان و عهد و پیوندم
                                          %(#ff09ff)[ب)] کاش کان دلبر عیار که من کشته اویم /
                                          باردیگر بگذشتی که کند زنده به بویم
                                          %(#ff09ff)[ج)] از در درآمدی و من از خود به در شدم/
                                          گویی کزین جهان به جهان دگر شدم
                                          %(#ff09ff)[د)] لب او بر لب من این چه خیال است و تمنا /
                                          مگر آن که کند کوزه گر از خاک سبویم

                                          ابوالفضل ریسیا OpalO Marjan82M 3 پاسخ آخرین پاسخ
                                          5
                                          پاسخ
                                          • پاسخ به عنوان موضوع
                                          وارد شوید تا پست بفرستید
                                          • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
                                          • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
                                          • بیشترین رای ها


                                          • 1
                                          • 2
                                          • 3
                                          • 4
                                          • 5
                                          • 41
                                          • 42
                                          • درون آمدن

                                          • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

                                          • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
                                          • اولین پست
                                            آخرین پست
                                          0
                                          • دسته‌بندی‌ها
                                          • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
                                          • جدیدترین پست ها
                                          • برچسب‌ها
                                          • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
                                          • دوره‌های آلاء
                                          • گروه‌ها
                                          • راهنمای آلاخونه
                                            • معرفی آلاخونه
                                            • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
                                            • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
                                            • استفاده از ابزارهای ادیتور
                                            • معرفی گروه‌ها
                                            • لینک‌های دسترسی سریع