ادبیات کنکور
-
%(#00ff00)[۱۱_] کدام بیت فاقد آرایه تلمیح و دارای دو استعاره است؟
%(#00ff00)[۱)] عشق کوتاه گرم سازد این دل رنجور را ؟%(#00ff00)[/]در حریم سینه افزود چراغ طور را؟
%(#00ff00)[۲)] فریب خال گندمگون او خوردم ندانستم%(#00ff00)[/] که خواهد ساختن این نقطه بی پرگار عاشق را
%(#00ff00)[۳)] شکوه مهر خاموشی می خواست گیرد از لبم%(#00ff00)[/] ریختم درشیشه باز این باده پر زور را
%(#00ff00)[۴)] پا منه بیرون ز حد خویش تا بینا شوی%(#00ff00)[/] نیست حاجت با عصا در خانه خود کور رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۱۱_] کدام بیت فاقد آرایه تلمیح و دارای دو استعاره است؟
%(#00ff00)[۱)] عشق کوتاه گرم سازد این دل رنجور را ؟%(#00ff00)[/]در حریم سینه افزود چراغ طور را؟
%(#00ff00)[۲)] فریب خال گندمگون او خوردم ندانستم%(#00ff00)[/] که خواهد ساختن این نقطه بی پرگار عاشق را
%(#00ff00)[۳)] شکوه مهر خاموشی می خواست گیرد از لبم%(#00ff00)[/] ریختم درشیشه باز این باده پر زور را
%(#00ff00)[۴)] پا منه بیرون ز حد خویش تا بینا شوی%(#00ff00)[/] نیست حاجت با عصا در خانه خود کور را%(#ff0000)[گزینه ۳]
تلمیح نداره
%(#ff0000)[استعاره : شیشه :]استعاره از دهان یا سینه
%(#ff0000)[باده] : استعاره از شِکوِه -
%(#ff00ff)[۱۲_]اگر ابیات زیر را با توجه به ترتیب داشتن آرایه های %(#ff00ff)[«جناس - تشخیص - ایهام - متناقض نما - حس آمیزی»] مرتب کنیم، گزینه درست کدام است؟
%(#ff00ff)[الف)] دلش را ساخت سخت و بی مدارا%(#ff00ff)[/] به عینه چون دلش یعنی که خارا
%(#ff00ff)[ب)] اگر دشنام فرمایی وگر نفرین دعا گویم %(#ff00ff)[/]جواب تلخ می زیبد لب لعل شکرخا را
%(#ff00ff)[ج)] صبح محشر که من از خواب گران برخیزم %(#ff00ff)[/]به جمال تو چو نرگس نگران برخیزم
%(#ff00ff)[د)] تاز بندت شدم آزاد گرفتار شدم%(#ff00ff)[/] هست آزادی مابند گرفتاری ما
%(#ff00ff)[ه)] غلغلی انداختی در شهر تهران ای قلم%(#ff00ff)[/] خوش حمایت می کنی از شرع قرآن ای قلم
%(#ff00ff)[۱)]ج - الف - د - ه - ب
%(#ff00ff)[۲)] الف - ھ - ب - ج - د
%(#ff00ff)[۳ )] ج - د - ه - ب - الف
%(#ff00ff)[۴)] الف - ھ - ج - د - بفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۱۲_]اگر ابیات زیر را با توجه به ترتیب داشتن آرایه های %(#ff00ff)[«جناس - تشخیص - ایهام - متناقض نما - حس آمیزی»] مرتب کنیم، گزینه درست کدام است؟
%(#ff00ff)[الف)] دلش را ساخت سخت و بی مدارا%(#ff00ff)[/] به عینه چون دلش یعنی که خارا
%(#ff00ff)[ب)] اگر دشنام فرمایی وگر نفرین دعا گویم %(#ff00ff)[/]جواب تلخ می زیبد لب لعل شکرخا را
%(#ff00ff)[ج)] صبح محشر که من از خواب گران برخیزم %(#ff00ff)[/]به جمال تو چو نرگس نگران برخیزم
%(#ff00ff)[د)] تاز بندت شدم آزاد گرفتار شدم%(#ff00ff)[/] هست آزادی مابند گرفتاری ما
%(#ff00ff)[ه)] غلغلی انداختی در شهر تهران ای قلم%(#ff00ff)[/] خوش حمایت می کنی از شرع قرآن ای قلم
%(#ff00ff)[۱)]ج - الف - د - ه - ب
%(#ff00ff)[۲)] الف - ھ - ب - ج - د
%(#ff00ff)[۳ )] ج - د - ه - ب - الف
%(#ff00ff)[۴)] الف - ھ - ج - د - ب%(#ff0000)[گزینه ۴]
%(#ff0000)[جناس] (بیت «الف»): ساخت، سخت (جناس ناقص)
%(#ff0000)[تشخیص] (بیت «ه»): مخاطب واقع شدن قلم نشان دهنده آرای تشخیص است؛ همچنین، این که قلم بتواند در تهران «غلغل» (هیاهو) به پا کند و از شرع قرآن حمایت کند، تشخیص به شمار می رود.
%(#ff0000)[ایهام] (بیت «ج»: نگران: ۱- پریشان و مضطرب ۲- نگرنده، نگاه کننده
%(#ff0000)[متناقض نما] (بیت «د»): این که آزادی موجب گرفتاری شاعر شده است و این که شاعر، آزادی را بند گرفتاری قلمداد می کند، بیانی متناقض نماست.
%(#ff0000)[حس آمیزی] (بیت «ب»): جواب تلخ -
%(#00ffff)[۱۳_] در کدام بیت جابه جایی ضمیر متصل صورت نگرفته است؟
%(#00ffff)[۱)] از آن رنگ رخم خون در دل افتاد%(#00ffff)[/] وز آن گلشن به خارم مبتلا کرد
%(#00ffff)[۲)] دلم ربودی و رفتی ولی نمی روی از دل%(#00ffff)[/] بیا که جان عزیزت فدای شکل و شمایل
%(#00ffff)[۳)]به تن مقصرم از دولت ملازمتت %(#00ffff)[/] ولی خلاصه ی جان خاک آستانه ی توست
%(#00ffff)[۴)] شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست %(#00ffff)[/] تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب استفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۳_] در کدام بیت جابه جایی ضمیر متصل صورت نگرفته است؟
%(#00ffff)[۱)] از آن رنگ رخم خون در دل افتاد%(#00ffff)[/] وز آن گلشن به خارم مبتلا کرد
%(#00ffff)[۲)] دلم ربودی و رفتی ولی نمی روی از دل%(#00ffff)[/] بیا که جان عزیزت فدای شکل و شمایل
%(#00ffff)[۳)]به تن مقصرم از دولت ملازمتت %(#00ffff)[/] ولی خلاصه ی جان خاک آستانه ی توست
%(#00ffff)[۴)] شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست %(#00ffff)[/] تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب است%(#ff0000)[گزینه۳ ]
%(#ff0000)[۲)] از آن رنگ رخ%(#ff0000)[م] خون در دل افتاد: از آن رنگ رخ خون در دل%(#ff0000)[م] افتاد / وز آن گلشن به خار%(#ff0000)[م] مبتلا کرد: «%(#ff0000)[م]» متعلق به «%(#ff0000)[خار]» نیست، بلکه نقش %(#ff0000)[مفعولی] دارد.
%(#ff0000)[۱)] جان عزیز%(#ff0000)[ت] فدای شکل و شمایل: جان عزیز فدای شکل و شمایل%(#ff0000)[ت]
%(#ff0000)[۴)] تاج خورشید بلند%(#ff0000)[ش] خاک نعل مرکب است: تاج خورشید بلند خاک نعل مرکب%(#ff0000)[ش] است -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۳_] در کدام بیت جابه جایی ضمیر متصل صورت نگرفته است؟
%(#00ffff)[۱)] از آن رنگ رخم خون در دل افتاد%(#00ffff)[/] وز آن گلشن به خارم مبتلا کرد
%(#00ffff)[۲)] دلم ربودی و رفتی ولی نمی روی از دل%(#00ffff)[/] بیا که جان عزیزت فدای شکل و شمایل
%(#00ffff)[۳)]به تن مقصرم از دولت ملازمتت %(#00ffff)[/] ولی خلاصه ی جان خاک آستانه ی توست
%(#00ffff)[۴)] شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست %(#00ffff)[/] تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب است%(#ff0000)[گزینه۳ ]
%(#ff0000)[۲)] از آن رنگ رخ%(#ff0000)[م] خون در دل افتاد: از آن رنگ رخ خون در دل%(#ff0000)[م] افتاد / وز آن گلشن به خار%(#ff0000)[م] مبتلا کرد: «%(#ff0000)[م]» متعلق به «%(#ff0000)[خار]» نیست، بلکه نقش %(#ff0000)[مفعولی] دارد.
%(#ff0000)[۱)] جان عزیز%(#ff0000)[ت] فدای شکل و شمایل: جان عزیز فدای شکل و شمایل%(#ff0000)[ت]
%(#ff0000)[۴)] تاج خورشید بلند%(#ff0000)[ش] خاک نعل مرکب است: تاج خورشید بلند خاک نعل مرکب%(#ff0000)[ش] استفاطمه خلیلی این بر عکس شد تحلیل ۲ همون ۱ هست و ۱ هم ۲......جا به جا نوشتم ولی جواب همون ۳ هست
-
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تشبیه] :قد به سرو/مِحَن به بند
%(#ff0000)[حسن تعلیل] : علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است
۱) %(#ff0000)[اسلوب معادله]:_____
%(#ff0000)[کنایه]: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) %(#ff0000)[مجاز]: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد
%(#ff0000)[ایهام]: _____
۴) %(#ff0000)[استعاره]: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است. %(#ff0000)[تضاد]: ______ -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تشبیه] :قد به سرو/مِحَن به بند
%(#ff0000)[حسن تعلیل] : علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است
۱) %(#ff0000)[اسلوب معادله]:_____
%(#ff0000)[کنایه]: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) %(#ff0000)[مجاز]: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد
%(#ff0000)[ایهام]: _____
۴) %(#ff0000)[استعاره]: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است. %(#ff0000)[تضاد]: ______فاطمه خلیلی دور فلک آزاد ز بند..... کرد؟
محنت؟
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تشبیه] :قد به سرو/مِحَن به بند
%(#ff0000)[حسن تعلیل] : علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است
۱) %(#ff0000)[اسلوب معادله]:_____
%(#ff0000)[کنایه]: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) %(#ff0000)[مجاز]: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد
%(#ff0000)[ایهام]: _____
۴) %(#ff0000)[استعاره]: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است. %(#ff0000)[تضاد]: ______فاطمه خلیلی چرا من یادم نبود
-
فاطمه خلیلی دور فلک آزاد ز بند..... کرد؟
محنت؟
@kosar-mortazavi دور فلک آزاد ز بند محنش کرد
مشکلش کجاست؟
-
فاطمه خلیلی چرا من یادم نبود
@kosar-mottaghi سلام
عب نداره انشاالله این بار شرکت کنید -
@kosar-mottaghi سلام
عب نداره انشاالله این بار شرکت کنیدفاطمه خلیلی بلی،حتما
-
فاطمه خلیلی بلی،حتما
@kosar-mottaghi
-
@kosar-mortazavi دور فلک آزاد ز بند محنش کرد
مشکلش کجاست؟
فاطمه خلیلی هیچی....
فکر کردم چیزیش جا افتاد... الان فهمیدم چی شد
️
-
فاطمه خلیلی هیچی....
فکر کردم چیزیش جا افتاد... الان فهمیدم چی شد
️
@kosar-mortazavi آها
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـ -
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشود -
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیست -
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود را -
%(#ff0888)[5_]همه ابیات با بیت زیر تناسب مفهومی دارند، به جز:
من و مقام رضا بعد از این و شکر رقیب
که دل به درد تو خو کرد و ترک درمان گفت%(#ff0888)[۱)] هر که روزی بی رضایش چهره ی زیباش دید
بی خلاف از وی برآرد داغ بی صبری دمار%(#ff0888)[۲)] در خرابات رضا نشو و نما یافته ام
دُرد میخانه ی قسمت می سرجوش من است%(#ff0888)[۳)] مرا به بند تو دوران چرخ راضی کرد
ولی چه سود که سررشته در رضای تو بست%(#ff0888)[۴)]صبر و تحمل است و رضا چاره با قضا
تدبیر این قضیه برون زین سه چار نیست -
%(#00f888)[۶_]در متن زیر چند صفت پیشین و چند ترکیب وصفی وجود دارد؟
یک قرن بیشتر است که اختلافات و جنگ های داخلی مثل کاردی بر پهلوی این کشور نشسته است ،اما در این فاصله اروپا قدم های بزرگی برای پیشرفت برداشته است، آنها کارگاههای متعدد صنعتی ساختند."
%(#00f888)[۱)]دو-شش
%(#00f888)[۲)]دو-هشت
%(#00f888)[۳)]سه-هفت
%(#00f888)[۴)]سه-هشت -
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایم