ادبیات کنکور
-
%(#ff7777)[۴_]مفهوم کدام ابیات با بیت زیر یکسان است؟
درنیابد حال پخته هیچ خام/ پس سخن کوتاه باید، والسلام
%(#ff7777)[آ)] آتش روي تو ین گونه که در خلق گرفت %(#ff7777)[/]عجب از سوختگی نیست که خامی عجب است
%(#ff7777)[ب)] راز من در عشق او پنهان نباشد تا مرا%(#ff7777)[/] روي زرد و باد سرد و دیدة گریان بود
%(#ff7777)[پ)] با اهل هنر گوي گریبان بگشاي%(#ff7777)[/] وز نااهلان تمام دامن درکش
%(#ff7777)[ت)] ز سوز نیمه شبانه کسی خبر دارد%(#ff7777)[/] که چون چراغ شبی زنده تا سحر دارد
%(#ff7777)[ث)] از من اکنون طمع صبر و دل و هوش مدار %(#ff7777)[/]کان تحمل که تو دیدي همه بر باد آمد
%(#ff7777)[ج)] آن را که غمی چون غم من نیست چه داند%(#ff7777)[/] کز شوق توام دیده چه شب می گذراند
%(#ff7777)[۱)]ت آ ج
%(#ff7777)[۲)]آ ب ث
%(#ff7777)[۳)]ث ب ت
%(#ff7777)[۴)]ت ج پفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff7777)[۴_]مفهوم کدام ابیات با بیت زیر یکسان است؟
درنیابد حال پخته هیچ خام/ پس سخن کوتاه باید، والسلام
%(#ff7777)[آ)] آتش روي تو ین گونه که در خلق گرفت %(#ff7777)[/]عجب از سوختگی نیست که خامی عجب است
%(#ff7777)[ب)] راز من در عشق او پنهان نباشد تا مرا%(#ff7777)[/] روي زرد و باد سرد و دیدة گریان بود
%(#ff7777)[پ)] با اهل هنر گوي گریبان بگشاي%(#ff7777)[/] وز نااهلان تمام دامن درکش
%(#ff7777)[ت)] ز سوز نیمه شبانه کسی خبر دارد%(#ff7777)[/] که چون چراغ شبی زنده تا سحر دارد
%(#ff7777)[ث)] از من اکنون طمع صبر و دل و هوش مدار %(#ff7777)[/]کان تحمل که تو دیدي همه بر باد آمد
%(#ff7777)[ج)] آن را که غمی چون غم من نیست چه داند%(#ff7777)[/] کز شوق توام دیده چه شب می گذراند
%(#ff7777)[۱)]ت آ ج
%(#ff7777)[۲)]آ ب ث
%(#ff7777)[۳)]ث ب ت
%(#ff7777)[۴)]ت ج پ%(#ff0000)[گزینه۴]
فقط ابیات «پ، ت، ج» مانند بیت سؤال مفهومی مشترك دارند. این که درد کشیده، درد را می فهمد و ناپختگان و خامان، حال پختگان و دردمندان را نمی فهمند.
در سه بیت «آ، ب، ث» مقایسۀ دو گروه پختگان و خامان مطرح نیست.
%(#ff0000)[آ)] تعجب شاعر از این که چرا همه شیفتۀ چهرة یار نمی شوند (زیبایی چهرة یار).
%(#ff0000)[ب)] راز عشق پنهان نمی ماند (تا زمانی که روي زرد و ... باشد، راز عشق را نمی توان پنهان کرد.)
%(#ff0000)[ث)] ناشکیبایی و بی قراري عاشقان -
%(#0ff777)[۵_]کدام گزینه با بیت %(#0ff777)[«یار در خوبی قیامت می کند / حسن بر خوبان غرامت می کند»] قرابت دارد؟
%(#0ff777)[۱)]نیاز سرکشان حسن آشوبی دگر دارد %(#0ff777)[/]کمینگاه تغافل شد اگر ابرو خمید اینجا
%(#0ff777)[۲)]اي خواجه غرامت مکش از اطلس و دیبا%(#0ff777)[/] آدم چقدر ناز کند، رو، جل خر پوش
ّ %(#0ff777)[۳)]سرو ز قدش خجل گل ز رخش منفعل%(#0ff777)[/] غیرت گل رشک سرو، در شرف و در صفا
%(#0ff777)[۴)]هر طرف از بوي اوست مشک فشان روز و شب%(#0ff777)[/] جیب نسیم سحر، دامن باد صبفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff777)[۵_]کدام گزینه با بیت %(#0ff777)[«یار در خوبی قیامت می کند / حسن بر خوبان غرامت می کند»] قرابت دارد؟
%(#0ff777)[۱)]نیاز سرکشان حسن آشوبی دگر دارد %(#0ff777)[/]کمینگاه تغافل شد اگر ابرو خمید اینجا
%(#0ff777)[۲)]اي خواجه غرامت مکش از اطلس و دیبا%(#0ff777)[/] آدم چقدر ناز کند، رو، جل خر پوش
ّ %(#0ff777)[۳)]سرو ز قدش خجل گل ز رخش منفعل%(#0ff777)[/] غیرت گل رشک سرو، در شرف و در صفا
%(#0ff777)[۴)]هر طرف از بوي اوست مشک فشان روز و شب%(#0ff777)[/] جیب نسیم سحر، دامن باد صب%(#ff0000)[گزینه ۳]%(#ff0000)[اینو یه نگاه بندازید]
بیت صورت سوال می گوید که یار این قدر زیبا است که زیبایی دیگر خوبان باعث خجالتشان می شود؛ یعنی او از همۀ خوبان بهتر است و این معنی در گزینۀ %(#ff0000)[(۳)] هم دیده می شود، وقتی می گوید که سرو از قامت یار خجالت می کشد.
تشریح گزینه هاي دیگر:
%(#ff0000)[گزینۀ ( ۱):] زیبایی خوبان شوري خاص ایجاد می کند.
%(#ff0000)[گزینۀ ( ۲):] در بند لباس نباش.
%(#ff0000)[گزینۀ ( ۴)]: هر جا خوبی است، از یار است. -
%(#ff0000)[۶_]کدام گزینه با بیت «%(#ff00ff)[دردناك است که در دام شغال افتد شیر / یا که محتاج فرومایه شود مرد کریم»] تناسب مفهومی دارد؟
%(#ff00ff)[۲)]به چشم سفلگان دهر ظالم را بود شأنی %(#ff00ff)[/]مگس زنبور را شهباز زرین بال می بیند
%(#ff00ff)[۲)]بزد چنگ وارونه دیو سیاه%(#ff00ff)[/] دوتا اندر آورد بالاي شاه
%(#ff00ff)[۳)] به خواري منگر اي منعم ضعیفان و نحیفان را%(#ff00ff)[/] که صدر مجلس عشرت گداي ره نشین دارد
%(#ff00ff)[4)]نرگس ز برهنگی سرافکنده به پیش%(#ff00ff)[/] صد پیرهن حریر پوشیده پیازفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۶_]کدام گزینه با بیت «%(#ff00ff)[دردناك است که در دام شغال افتد شیر / یا که محتاج فرومایه شود مرد کریم»] تناسب مفهومی دارد؟
%(#ff00ff)[۲)]به چشم سفلگان دهر ظالم را بود شأنی %(#ff00ff)[/]مگس زنبور را شهباز زرین بال می بیند
%(#ff00ff)[۲)]بزد چنگ وارونه دیو سیاه%(#ff00ff)[/] دوتا اندر آورد بالاي شاه
%(#ff00ff)[۳)] به خواري منگر اي منعم ضعیفان و نحیفان را%(#ff00ff)[/] که صدر مجلس عشرت گداي ره نشین دارد
%(#ff00ff)[4)]نرگس ز برهنگی سرافکنده به پیش%(#ff00ff)[/] صد پیرهن حریر پوشیده پیاز%(#ff0000)[گ ۴]
بیت صورت سؤال و گزینۀ «۴ » هر دو در مورد %(#ff0000)[واژگونی ارزش ها] صحبت می کنند.
%(#ff0000)[گزینۀ « ۱»]: انسان هاي پست کوتاه نظر هستند و به سبب خواري خود، جایگاه دیگران را بی جهت بالا می بینند.
%(#ff0000)[گزینۀ «۲ »]: واژگونی ارزش ها صورت نگرفته است؛ بلکه فقط در یک جدال، شاه از اهریمن شکست خورده است.
%(#ff0000)[گزینۀ «۳ »]: توصیه به حفظ حرمت درویشان و فقر -
%(#ff774d)[۷_]همۀ گزینه ها به جز .................. دو بیت با هم ارتباط معنایی دارند.
%(#ff774d)[۱)]«سینه خواهم شرحه شرحه از فراق %(#ff0000)[/] تا بگویم شرح درد اشتیاق»
ّدردمندی کز محبت در دلش دردیست کو؟ %(#ff0000)[/]بی دلی کز درد داغی بر جگر دارد کو کجاست؟
%(#ff774d)[۲)]«آتش عشق است کاندر نی فتاد%(#ff0000)[/] جوشش عشق است کاندر می فتاد»
«دور گردون ها ز موج عشق دان%(#ff0000)[/] گر نبودي عشق بفسردي جهان»
%(#ff774d)[۳)]«نی حدیث راه پر خون می کند%(#ff0000)[/] قصه هاي عشق مجنون می کند»
«خونین اگر بود سخن عشق، دور نیست%(#ff0000)[/] دل هاي چاك هم چو قلم در بنان اوست»
%(#ff774d)[۴)]«هر که جز ماهی ز آبش سیر شد%(#ff0000)[/] هر که بی روزي است روزش دیر شد»
تا نگرید دیدة عاشق نمی گیرد قرار%(#ff0000)[/] هست ماهی را مهیا بالش و بستر در آبفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff774d)[۷_]همۀ گزینه ها به جز .................. دو بیت با هم ارتباط معنایی دارند.
%(#ff774d)[۱)]«سینه خواهم شرحه شرحه از فراق %(#ff0000)[/] تا بگویم شرح درد اشتیاق»
ّدردمندی کز محبت در دلش دردیست کو؟ %(#ff0000)[/]بی دلی کز درد داغی بر جگر دارد کو کجاست؟
%(#ff774d)[۲)]«آتش عشق است کاندر نی فتاد%(#ff0000)[/] جوشش عشق است کاندر می فتاد»
«دور گردون ها ز موج عشق دان%(#ff0000)[/] گر نبودي عشق بفسردي جهان»
%(#ff774d)[۳)]«نی حدیث راه پر خون می کند%(#ff0000)[/] قصه هاي عشق مجنون می کند»
«خونین اگر بود سخن عشق، دور نیست%(#ff0000)[/] دل هاي چاك هم چو قلم در بنان اوست»
%(#ff774d)[۴)]«هر که جز ماهی ز آبش سیر شد%(#ff0000)[/] هر که بی روزي است روزش دیر شد»
تا نگرید دیدة عاشق نمی گیرد قرار%(#ff0000)[/] هست ماهی را مهیا بالش و بستر در آب%(#ff0000)[گ ۴]
%(#ff0000)[گزینۀ «۱ »] : %(#ff0000)[دو بیت] : نیازمندي عاشق به یک همدرد.
%(#ff0000)[گزینۀ «۲ »] : %(#ff0000)[هر دو بیت] : عشق مبناي وجود همۀ هستی است.
%(#ff0000)[گزینۀ «۳ »] : %(#ff0000)[هر دو بیت] : راه عشق خونین و دشوار است.
%(#ff0000)[گزینۀ « ۴»] : %(#ff0000)[بیت اول] : سیري ناپذیري عاشق از عشق/ %(#ff0000)[بیت دوم] : عاشق فقط با گریه آرام می شود. -
%(#007787)[8_]آرایه های بیت %(#007787)[مژگان تو خنجر به رخ ماه کشید/ بابروت زده بر سر خورشید کمان را] کدام است؟
%(#007787)[۱)]تشبیه،کنایه،مراعات نظیر،استعاره
%(#007787)[۲)]اسلوب معارله، مجاز،تشبیه،کنایه
%(#007787)[۳)]تلمیح، تشبیهّ، کنایه ، ایهام تناسب
%(#007787)[۴)] مجاز، مراعات نظیر، ایهام، اسلوب معادلهفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#007787)[8_]آرایه های بیت %(#007787)[مژگان تو خنجر به رخ ماه کشید/ بابروت زده بر سر خورشید کمان را] کدام است؟
%(#007787)[۱)]تشبیه،کنایه،مراعات نظیر،استعاره
%(#007787)[۲)]اسلوب معارله، مجاز،تشبیه،کنایه
%(#007787)[۳)]تلمیح، تشبیهّ، کنایه ، ایهام تناسب
%(#007787)[۴)] مجاز، مراعات نظیر، ایهام، اسلوب معادله%(#ff0000)[گزینه ۱]
%(#ff0000)[تشبیه:]مژگان به خنجر/ابرو به کمان
%(#ff0000)[کنایه]: خنجر به کسی کشیدن کنایه از تحقیر کردن /کمان بر کسی زدن کنایه از تحقیر کردن و تسلیم کردن
%(#ff0000)[مراعات نظیر]: مژگان رخ ابرو/ خنجر کمان /ماه خورشید
%(#ff0000)[استعاره] نسبت دادن رخ به ما و سر به خورشید تشخیص و استعاره به شمار می رود همچنین که مژگان بتواند خنجر بکشد و ابرو بتواند کمان بر سر کسی بزند تشخیص دارد از نگاهی دیگر میتوان هر دو واژه ماه و خورشید را استعاره از چهره زیبای معشوق دانست که مژگان همانند خنجر و ابرو همانند کمانی در آن به چشم میخورد -
%(#0888ff)[9_]در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، بکار نرفته است؟
%(#0888ff)[۱)]سبزه ی خوابیده را بیدار سازد آب و من%(#0888ff)[/] چون شوم مست از شراب ناب خوابم می برد(%(#0888ff)[تضاد، تشخیص)]
%(#0888ff)[۲)]از سرم تا نگذرد می ، کم نگردد رعشه ام، هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد(%(#0888ff)[اغراق ، تشبیه])
%(#0888ff)[۳)]نیست غیر ازگوشه ی عزلت مرا جایی قرار%(#0888ff)[/]در صدف چون گوهر سیراب خوابم می برد%(#0077ff)[(تناسب ، اسلوب معادله)]
%(#0888ff)[۴)]غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود%(#0888ff)[/]رفته رفته زین صدای آب خوابم می برد %(#0077ff)[(استعاره،نغمه حروف)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0888ff)[9_]در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، بکار نرفته است؟
%(#0888ff)[۱)]سبزه ی خوابیده را بیدار سازد آب و من%(#0888ff)[/] چون شوم مست از شراب ناب خوابم می برد(%(#0888ff)[تضاد، تشخیص)]
%(#0888ff)[۲)]از سرم تا نگذرد می ، کم نگردد رعشه ام، هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد(%(#0888ff)[اغراق ، تشبیه])
%(#0888ff)[۳)]نیست غیر ازگوشه ی عزلت مرا جایی قرار%(#0888ff)[/]در صدف چون گوهر سیراب خوابم می برد%(#0077ff)[(تناسب ، اسلوب معادله)]
%(#0888ff)[۴)]غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود%(#0888ff)[/]رفته رفته زین صدای آب خوابم می برد %(#0077ff)[(استعاره،نغمه حروف)]%(#ff0000)[گ۳] %(#ff0000)[اینم نگاه کنید]
%(#ff0000)[تناسب]: صدف، گوهر / %(#ff0000)[اسلوب معادله] :____
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[تضاد]: خوابیده + بیدار / %(#ff0000)[تشخیص] این که سبزه «خوابیده» یا «بیدار» باشد، پدیدآورنده آرایه تشخیص است.
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[اغراق]، این که می (شراب) از سر شاعر بگذرد، بیانی اغراق آمیز است. / %(#ff0000)[تشبیه]: خود (شاعر) به ماهی
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[استعاره]: صدای آب استعاره از شتاب زندگی | %(#ff0000)[نغمۂ حروف]: تکرار مصوت بلند «ا» (۵ بار) و صامت «د» (۵ بار) -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0888ff)[9_]در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، بکار نرفته است؟
%(#0888ff)[۱)]سبزه ی خوابیده را بیدار سازد آب و من%(#0888ff)[/] چون شوم مست از شراب ناب خوابم می برد(%(#0888ff)[تضاد، تشخیص)]
%(#0888ff)[۲)]از سرم تا نگذرد می ، کم نگردد رعشه ام، هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد(%(#0888ff)[اغراق ، تشبیه])
%(#0888ff)[۳)]نیست غیر ازگوشه ی عزلت مرا جایی قرار%(#0888ff)[/]در صدف چون گوهر سیراب خوابم می برد%(#0077ff)[(تناسب ، اسلوب معادله)]
%(#0888ff)[۴)]غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود%(#0888ff)[/]رفته رفته زین صدای آب خوابم می برد %(#0077ff)[(استعاره،نغمه حروف)]%(#ff0000)[گ۳] %(#ff0000)[اینم نگاه کنید]
%(#ff0000)[تناسب]: صدف، گوهر / %(#ff0000)[اسلوب معادله] :____
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[تضاد]: خوابیده + بیدار / %(#ff0000)[تشخیص] این که سبزه «خوابیده» یا «بیدار» باشد، پدیدآورنده آرایه تشخیص است.
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[اغراق]، این که می (شراب) از سر شاعر بگذرد، بیانی اغراق آمیز است. / %(#ff0000)[تشبیه]: خود (شاعر) به ماهی
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[استعاره]: صدای آب استعاره از شتاب زندگی | %(#ff0000)[نغمۂ حروف]: تکرار مصوت بلند «ا» (۵ بار) و صامت «د» (۵ بار)فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0888ff)[9_]در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، بکار نرفته است؟
%(#0888ff)[۱)]سبزه ی خوابیده را بیدار سازد آب و من%(#0888ff)[/] چون شوم مست از شراب ناب خوابم می برد(%(#0888ff)[تضاد، تشخیص)]
%(#0888ff)[۲)]از سرم تا نگذرد می ، کم نگردد رعشه ام، هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد(%(#0888ff)[اغراق ، تشبیه])
%(#0888ff)[۳)]نیست غیر ازگوشه ی عزلت مرا جایی قرار%(#0888ff)[/]در صدف چون گوهر سیراب خوابم می برد%(#0077ff)[(تناسب ، اسلوب معادله)]
%(#0888ff)[۴)]غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود%(#0888ff)[/]رفته رفته زین صدای آب خوابم می برد %(#0077ff)[(استعاره،نغمه حروف)]%(#ff0000)[گ۳]
%(#ff0000)[تناسب]: صدف، گوهر / %(#ff0000)[اسلوب معادله] :____
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[تضاد]: خوابیده + بیدار / %(#ff0000)[تشخیص] این که سبزه «خوابیده» یا «بیدار» باشد، پدیدآورنده آرایه تشخیص است.
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[اغراق]، این که می (شراب) از سر شاعر بگذرد، بیانی اغراق آمیز است. / %(#ff0000)[تشبیه]: خود (شاعر) به ماهی
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[استعاره]: صدای آب استعاره از شتاب زندگی | %(#ff0000)[نغمۂ حروف]: تکرار مصوت بلند «ا» (۵ بار) و صامت «د» (۵ بار)من گزینه ۴ رو با واج آرایی رد کردم
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0888ff)[9_]در کدام بیت بعضی از آرایه های ذکر شده در مقابل آن، بکار نرفته است؟
%(#0888ff)[۱)]سبزه ی خوابیده را بیدار سازد آب و من%(#0888ff)[/] چون شوم مست از شراب ناب خوابم می برد(%(#0888ff)[تضاد، تشخیص)]
%(#0888ff)[۲)]از سرم تا نگذرد می ، کم نگردد رعشه ام، هم چو ماهی در میان آب خوابم میبرد(%(#0888ff)[اغراق ، تشبیه])
%(#0888ff)[۳)]نیست غیر ازگوشه ی عزلت مرا جایی قرار%(#0888ff)[/]در صدف چون گوهر سیراب خوابم می برد%(#0077ff)[(تناسب ، اسلوب معادله)]
%(#0888ff)[۴)]غفلت من از شتاب زندگی خواهد فزود%(#0888ff)[/]رفته رفته زین صدای آب خوابم می برد %(#0077ff)[(استعاره،نغمه حروف)]%(#ff0000)[گ۳]
%(#ff0000)[تناسب]: صدف، گوهر / %(#ff0000)[اسلوب معادله] :____
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[تضاد]: خوابیده + بیدار / %(#ff0000)[تشخیص] این که سبزه «خوابیده» یا «بیدار» باشد، پدیدآورنده آرایه تشخیص است.
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[اغراق]، این که می (شراب) از سر شاعر بگذرد، بیانی اغراق آمیز است. / %(#ff0000)[تشبیه]: خود (شاعر) به ماهی
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[استعاره]: صدای آب استعاره از شتاب زندگی | %(#ff0000)[نغمۂ حروف]: تکرار مصوت بلند «ا» (۵ بار) و صامت «د» (۵ بار)من گزینه ۴ رو با واج آرایی رد کردم
ابوالفضل ریسی اها
از این بی دقتیا پیش میاد -
%(#00f777)[۱۰_]کنایه در کدام بیت کمتر یافت میشود؟
%(#00f777)[۱)]سبک سری که زند پیش بحر لاف وجود%(#00f777)[/]اگر به باد دهد سر بجاست هم چو حباب
%(#00f777)[۲)]هر که سجاده ی خود بر سر آب اندازد%(#00f777)[/]همچو کف در نظر همت مردان پوچ است
%(#00f777)[۳)]دهر سپید دست سیه کاسه ای است صعب%(#00f777)[/]منگر به خوش زبانی این ترش میزبان
%(#00f777)[۴)]فلک با تنگ چشمان گوشه ی چشمی دگر دارد%(#00f777)[/]که چون فرزند کور آید، شود چشم گدا روشنفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00f777)[۱۰_]کنایه در کدام بیت کمتر یافت میشود؟
%(#00f777)[۱)]سبک سری که زند پیش بحر لاف وجود%(#00f777)[/]اگر به باد دهد سر بجاست هم چو حباب
%(#00f777)[۲)]هر که سجاده ی خود بر سر آب اندازد%(#00f777)[/]همچو کف در نظر همت مردان پوچ است
%(#00f777)[۳)]دهر سپید دست سیه کاسه ای است صعب%(#00f777)[/]منگر به خوش زبانی این ترش میزبان
%(#00f777)[۴)]فلک با تنگ چشمان گوشه ی چشمی دگر دارد%(#00f777)[/]که چون فرزند کور آید، شود چشم گدا روشن%(#ff0000)[گزینه ۲]
سجاده بر آب انداختن کنایه از دارای کرامات بودن
%(#ff0000)[۱)] سبک سر بودن کنایه از نادانی و فرومایگی /سر به باد دادن کنایه از نابود کردن
%(#ff0000)[۳)] سپیددست بودن کنایه از جوانمردی و بخشندگی / سیه کاسه بودن کنایه از بخیل بودن /خوش زبانی کنایه از نیکو سخن گفتن اترش بودن کنایه از بداخلاقی
%(#ff0000)[۴)] تنگ چشم بودن کنایه از بخل /گوشه چشم داشتن کنایه از توجه داشتن / روشن شدن چشم کنایه از شاد شدن -
%(#00ff00)[۱۱_] کدام بیت فاقد آرایه تلمیح و دارای دو استعاره است؟
%(#00ff00)[۱)] عشق کوتاه گرم سازد این دل رنجور را ؟%(#00ff00)[/]در حریم سینه افزود چراغ طور را؟
%(#00ff00)[۲)] فریب خال گندمگون او خوردم ندانستم%(#00ff00)[/] که خواهد ساختن این نقطه بی پرگار عاشق را
%(#00ff00)[۳)] شکوه مهر خاموشی می خواست گیرد از لبم%(#00ff00)[/] ریختم درشیشه باز این باده پر زور را
%(#00ff00)[۴)] پا منه بیرون ز حد خویش تا بینا شوی%(#00ff00)[/] نیست حاجت با عصا در خانه خود کور رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۱۱_] کدام بیت فاقد آرایه تلمیح و دارای دو استعاره است؟
%(#00ff00)[۱)] عشق کوتاه گرم سازد این دل رنجور را ؟%(#00ff00)[/]در حریم سینه افزود چراغ طور را؟
%(#00ff00)[۲)] فریب خال گندمگون او خوردم ندانستم%(#00ff00)[/] که خواهد ساختن این نقطه بی پرگار عاشق را
%(#00ff00)[۳)] شکوه مهر خاموشی می خواست گیرد از لبم%(#00ff00)[/] ریختم درشیشه باز این باده پر زور را
%(#00ff00)[۴)] پا منه بیرون ز حد خویش تا بینا شوی%(#00ff00)[/] نیست حاجت با عصا در خانه خود کور را%(#ff0000)[گزینه ۳]
تلمیح نداره
%(#ff0000)[استعاره : شیشه :]استعاره از دهان یا سینه
%(#ff0000)[باده] : استعاره از شِکوِه -
%(#ff00ff)[۱۲_]اگر ابیات زیر را با توجه به ترتیب داشتن آرایه های %(#ff00ff)[«جناس - تشخیص - ایهام - متناقض نما - حس آمیزی»] مرتب کنیم، گزینه درست کدام است؟
%(#ff00ff)[الف)] دلش را ساخت سخت و بی مدارا%(#ff00ff)[/] به عینه چون دلش یعنی که خارا
%(#ff00ff)[ب)] اگر دشنام فرمایی وگر نفرین دعا گویم %(#ff00ff)[/]جواب تلخ می زیبد لب لعل شکرخا را
%(#ff00ff)[ج)] صبح محشر که من از خواب گران برخیزم %(#ff00ff)[/]به جمال تو چو نرگس نگران برخیزم
%(#ff00ff)[د)] تاز بندت شدم آزاد گرفتار شدم%(#ff00ff)[/] هست آزادی مابند گرفتاری ما
%(#ff00ff)[ه)] غلغلی انداختی در شهر تهران ای قلم%(#ff00ff)[/] خوش حمایت می کنی از شرع قرآن ای قلم
%(#ff00ff)[۱)]ج - الف - د - ه - ب
%(#ff00ff)[۲)] الف - ھ - ب - ج - د
%(#ff00ff)[۳ )] ج - د - ه - ب - الف
%(#ff00ff)[۴)] الف - ھ - ج - د - بفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۱۲_]اگر ابیات زیر را با توجه به ترتیب داشتن آرایه های %(#ff00ff)[«جناس - تشخیص - ایهام - متناقض نما - حس آمیزی»] مرتب کنیم، گزینه درست کدام است؟
%(#ff00ff)[الف)] دلش را ساخت سخت و بی مدارا%(#ff00ff)[/] به عینه چون دلش یعنی که خارا
%(#ff00ff)[ب)] اگر دشنام فرمایی وگر نفرین دعا گویم %(#ff00ff)[/]جواب تلخ می زیبد لب لعل شکرخا را
%(#ff00ff)[ج)] صبح محشر که من از خواب گران برخیزم %(#ff00ff)[/]به جمال تو چو نرگس نگران برخیزم
%(#ff00ff)[د)] تاز بندت شدم آزاد گرفتار شدم%(#ff00ff)[/] هست آزادی مابند گرفتاری ما
%(#ff00ff)[ه)] غلغلی انداختی در شهر تهران ای قلم%(#ff00ff)[/] خوش حمایت می کنی از شرع قرآن ای قلم
%(#ff00ff)[۱)]ج - الف - د - ه - ب
%(#ff00ff)[۲)] الف - ھ - ب - ج - د
%(#ff00ff)[۳ )] ج - د - ه - ب - الف
%(#ff00ff)[۴)] الف - ھ - ج - د - ب%(#ff0000)[گزینه ۴]
%(#ff0000)[جناس] (بیت «الف»): ساخت، سخت (جناس ناقص)
%(#ff0000)[تشخیص] (بیت «ه»): مخاطب واقع شدن قلم نشان دهنده آرای تشخیص است؛ همچنین، این که قلم بتواند در تهران «غلغل» (هیاهو) به پا کند و از شرع قرآن حمایت کند، تشخیص به شمار می رود.
%(#ff0000)[ایهام] (بیت «ج»: نگران: ۱- پریشان و مضطرب ۲- نگرنده، نگاه کننده
%(#ff0000)[متناقض نما] (بیت «د»): این که آزادی موجب گرفتاری شاعر شده است و این که شاعر، آزادی را بند گرفتاری قلمداد می کند، بیانی متناقض نماست.
%(#ff0000)[حس آمیزی] (بیت «ب»): جواب تلخ -
%(#00ffff)[۱۳_] در کدام بیت جابه جایی ضمیر متصل صورت نگرفته است؟
%(#00ffff)[۱)] از آن رنگ رخم خون در دل افتاد%(#00ffff)[/] وز آن گلشن به خارم مبتلا کرد
%(#00ffff)[۲)] دلم ربودی و رفتی ولی نمی روی از دل%(#00ffff)[/] بیا که جان عزیزت فدای شکل و شمایل
%(#00ffff)[۳)]به تن مقصرم از دولت ملازمتت %(#00ffff)[/] ولی خلاصه ی جان خاک آستانه ی توست
%(#00ffff)[۴)] شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست %(#00ffff)[/] تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب استفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۳_] در کدام بیت جابه جایی ضمیر متصل صورت نگرفته است؟
%(#00ffff)[۱)] از آن رنگ رخم خون در دل افتاد%(#00ffff)[/] وز آن گلشن به خارم مبتلا کرد
%(#00ffff)[۲)] دلم ربودی و رفتی ولی نمی روی از دل%(#00ffff)[/] بیا که جان عزیزت فدای شکل و شمایل
%(#00ffff)[۳)]به تن مقصرم از دولت ملازمتت %(#00ffff)[/] ولی خلاصه ی جان خاک آستانه ی توست
%(#00ffff)[۴)] شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست %(#00ffff)[/] تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب است%(#ff0000)[گزینه۳ ]
%(#ff0000)[۲)] از آن رنگ رخ%(#ff0000)[م] خون در دل افتاد: از آن رنگ رخ خون در دل%(#ff0000)[م] افتاد / وز آن گلشن به خار%(#ff0000)[م] مبتلا کرد: «%(#ff0000)[م]» متعلق به «%(#ff0000)[خار]» نیست، بلکه نقش %(#ff0000)[مفعولی] دارد.
%(#ff0000)[۱)] جان عزیز%(#ff0000)[ت] فدای شکل و شمایل: جان عزیز فدای شکل و شمایل%(#ff0000)[ت]
%(#ff0000)[۴)] تاج خورشید بلند%(#ff0000)[ش] خاک نعل مرکب است: تاج خورشید بلند خاک نعل مرکب%(#ff0000)[ش] است -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۳_] در کدام بیت جابه جایی ضمیر متصل صورت نگرفته است؟
%(#00ffff)[۱)] از آن رنگ رخم خون در دل افتاد%(#00ffff)[/] وز آن گلشن به خارم مبتلا کرد
%(#00ffff)[۲)] دلم ربودی و رفتی ولی نمی روی از دل%(#00ffff)[/] بیا که جان عزیزت فدای شکل و شمایل
%(#00ffff)[۳)]به تن مقصرم از دولت ملازمتت %(#00ffff)[/] ولی خلاصه ی جان خاک آستانه ی توست
%(#00ffff)[۴)] شهسوار من که مه آیینه دار روی اوست %(#00ffff)[/] تاج خورشید بلندش خاک نعل مرکب است%(#ff0000)[گزینه۳ ]
%(#ff0000)[۲)] از آن رنگ رخ%(#ff0000)[م] خون در دل افتاد: از آن رنگ رخ خون در دل%(#ff0000)[م] افتاد / وز آن گلشن به خار%(#ff0000)[م] مبتلا کرد: «%(#ff0000)[م]» متعلق به «%(#ff0000)[خار]» نیست، بلکه نقش %(#ff0000)[مفعولی] دارد.
%(#ff0000)[۱)] جان عزیز%(#ff0000)[ت] فدای شکل و شمایل: جان عزیز فدای شکل و شمایل%(#ff0000)[ت]
%(#ff0000)[۴)] تاج خورشید بلند%(#ff0000)[ش] خاک نعل مرکب است: تاج خورشید بلند خاک نعل مرکب%(#ff0000)[ش] استفاطمه خلیلی این بر عکس شد تحلیل ۲ همون ۱ هست و ۱ هم ۲......جا به جا نوشتم ولی جواب همون ۳ هست
-
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تشبیه] :قد به سرو/مِحَن به بند
%(#ff0000)[حسن تعلیل] : علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است
۱) %(#ff0000)[اسلوب معادله]:_____
%(#ff0000)[کنایه]: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) %(#ff0000)[مجاز]: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد
%(#ff0000)[ایهام]: _____
۴) %(#ff0000)[استعاره]: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است. %(#ff0000)[تضاد]: ______ -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تشبیه] :قد به سرو/مِحَن به بند
%(#ff0000)[حسن تعلیل] : علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است
۱) %(#ff0000)[اسلوب معادله]:_____
%(#ff0000)[کنایه]: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) %(#ff0000)[مجاز]: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد
%(#ff0000)[ایهام]: _____
۴) %(#ff0000)[استعاره]: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است. %(#ff0000)[تضاد]: ______فاطمه خلیلی دور فلک آزاد ز بند..... کرد؟
محنت؟
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#005888)[۱۴_] آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#005888)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم%(#005888)[/]خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#005888)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#005888)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم%(#005888)[/] هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#005888)[(مجاز، ایهام)]
%(#005888)[۳)] تا سرو پی بندگی قد تو برخاست%(#005888)[/]دور فلک آزاد ز بند محتش ک رد %(#005888)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#005888)[۴ )] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد%(#005888)[/] برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#005888)[(استعاره، تضاد)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تشبیه] :قد به سرو/مِحَن به بند
%(#ff0000)[حسن تعلیل] : علت آزادی سرو (راست قامت بودنش) بندگی کردن در برابر قد معشوق دانسته شده است
۱) %(#ff0000)[اسلوب معادله]:_____
%(#ff0000)[کنایه]: کامروا شدن کنایه از به خواسته و مقصود رسیدن / خاتم دست سلیمان به کف اهرمن بودن کنایه از چیز ارزشمندی در اختیار شخص نالایقی بودن
۲) %(#ff0000)[مجاز]: دم مجاز از لحظه / هزار مجاز از دفعات بسیار زیاد
%(#ff0000)[ایهام]: _____
۴) %(#ff0000)[استعاره]: نسبت دادن برگ (اسباب و توشه) به هوس، تشخیص و استعاره است. %(#ff0000)[تضاد]: ______فاطمه خلیلی چرا من یادم نبود
-
فاطمه خلیلی دور فلک آزاد ز بند..... کرد؟
محنت؟
@kosar-mortazavi دور فلک آزاد ز بند محنش کرد
مشکلش کجاست؟
-
فاطمه خلیلی چرا من یادم نبود
@kosar-mottaghi سلام
عب نداره انشاالله این بار شرکت کنید -
@kosar-mottaghi سلام
عب نداره انشاالله این بار شرکت کنیدفاطمه خلیلی بلی،حتما
-
فاطمه خلیلی بلی،حتما
@kosar-mottaghi