ادبیات کنکور
-
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمگزینه 2
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـ۳
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشود۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیست۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[5_]همه ابیات با بیت زیر تناسب مفهومی دارند، به جز:
من و مقام رضا بعد از این و شکر رقیب
که دل به درد تو خو کرد و ترک درمان گفت%(#ff0888)[۱)] هر که روزی بی رضایش چهره ی زیباش دید
بی خلاف از وی برآرد داغ بی صبری دمار%(#ff0888)[۲)] در خرابات رضا نشو و نما یافته ام
دُرد میخانه ی قسمت می سرجوش من است%(#ff0888)[۳)] مرا به بند تو دوران چرخ راضی کرد
ولی چه سود که سررشته در رضای تو بست%(#ff0888)[۴)]صبر و تحمل است و رضا چاره با قضا
تدبیر این قضیه برون زین سه چار نیست۳
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایم۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]2
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز من۴
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0059ff)[11_]مفهوم کدام گزینه با بقیه متفاوت است؟
%(#0059ff)[۱)]زاهد ایمن مشو از بازي غیرت زنهار%(#0059ff)[/] که ره از صومعه تا دیر مغان این همه نیست
%(#0059ff)[۲)]برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را %(#0059ff)[/]بر باد قلّاشی دهیم این شرك تقوا نام را
%(#0059ff)[۳)]صراحی می کشم پنهان و مردم دفتر انگارند%(#0059ff)[/] عجب گر آتش این زرق در دفتر نمی گیرد
%(#0059ff)[۴)]دیگر مگو که زاهد ما را گذشت نیست%(#0059ff)[/] نگذشت اگر چه از سر دنیا ز دین گذشت۳
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـسلام
گزینه%(#00fff2)[4]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودگزینه%(#00fff2)[2]
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستگزینه%(#00fff2)[2]
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود رانفهمیدم:/
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمگزینه%(#00fff2)[2]
میشه بگید رقص بسمل یعنی چی؟ -
سلام.توی مصرع اول،حذف ب قرینه معنوی دیده میشه دیگه؟؟
الهی سینه ای ده آتش افروز/در آن سینه دلی آن دل همه سوز -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـسلام
گزینه%(#00fff2)[4]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودگزینه%(#00fff2)[2]
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستگزینه%(#00fff2)[2]
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود رانفهمیدم:/
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمگزینه%(#00fff2)[2]
میشه بگید رقص بسمل یعنی چی؟@m-zngne سلام
بسمل کردن یعنی یه چیزو ذبح کنی و بکشی و ...... آخه قبل از اینکه قربانی کنن بسم الله میگن.... بعد الان رقص بسمل شاید منظورش همون دست و پا زدن قربانیه
در کل منظور مصراع دوم یعنی از شهادت استقبال میکنیم و آماده ایم زیر تیغِ شهادت دست و پا بزنیم -
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]گزینه 1
-
سلام.توی مصرع اول،حذف ب قرینه معنوی دیده میشه دیگه؟؟
الهی سینه ای ده آتش افروز/در آن سینه دلی آن دل همه سوزMo Os سلام
بله فکر میکنم به قرینه لفظی حذف شده باشه
در آن سینه دلی ده.....ده از آخرش حذف شده
این داخل تست اینجا بوده؟ -
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منگزینه 4
-
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گگزینه 2
-
%(#0059ff)[11_]مفهوم کدام گزینه با بقیه متفاوت است؟
%(#0059ff)[۱)]زاهد ایمن مشو از بازي غیرت زنهار%(#0059ff)[/] که ره از صومعه تا دیر مغان این همه نیست
%(#0059ff)[۲)]برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را %(#0059ff)[/]بر باد قلّاشی دهیم این شرك تقوا نام را
%(#0059ff)[۳)]صراحی می کشم پنهان و مردم دفتر انگارند%(#0059ff)[/] عجب گر آتش این زرق در دفتر نمی گیرد
%(#0059ff)[۴)]دیگر مگو که زاهد ما را گذشت نیست%(#0059ff)[/] نگذشت اگر چه از سر دنیا ز دین گذشتفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0059ff)[11_]مفهوم کدام گزینه با بقیه متفاوت است؟
%(#0059ff)[۱)]زاهد ایمن مشو از بازي غیرت زنهار%(#0059ff)[/] که ره از صومعه تا دیر مغان این همه نیست
%(#0059ff)[۲)]برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را %(#0059ff)[/]بر باد قلّاشی دهیم این شرك تقوا نام را
%(#0059ff)[۳)]صراحی می کشم پنهان و مردم دفتر انگارند%(#0059ff)[/] عجب گر آتش این زرق در دفتر نمی گیرد
%(#0059ff)[۴)]دیگر مگو که زاهد ما را گذشت نیست%(#0059ff)[/] نگذشت اگر چه از سر دنیا ز دین گذشتگزینه 1
-
@m-zngne سلام
بسمل کردن یعنی یه چیزو ذبح کنی و بکشی و ...... آخه قبل از اینکه قربانی کنن بسم الله میگن.... بعد الان رقص بسمل شاید منظورش همون دست و پا زدن قربانیه
در کل منظور مصراع دوم یعنی از شهادت استقبال میکنیم و آماده ایم زیر تیغِ شهادت دست و پا بزنیمفاطمه خلیلی
متوجه شدم
ممنونم -
فاطمه خلیلی
متوجه شدم
ممنونم@m-zngne
-
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمرد -
%(#00ff00)[13_]در کدام بیت یک جمله %(#00ff00)[نهاد+مفعول+ مسند +فعل] یافت میشود و فاقد منادا است؟
%(#00ff00)[۱)] تا مگر صائب شکست خویش را سازی درست
در پی خورشید تابان روز و شب چون ماه باش%(#00ff00)[۲)] همیشه فکرت صائب شکار دل می کرد
کمند ناله او نیست دل شکار امروز%(#00ff00)[۳)] غیر صائب که دمی می زند از سوز جگر
اثر از گرمی گفتار نماند است امروز%(#00ff00)[۴)] مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی
در بساط خاک صائب غنچه ی تصویر باش
اینو حس میکنم یه بار گذاشتم شایدم تو ذهنم بودهاگه از نظرتون تکراری نبود جواب بدید
-
%(#00ffff)[۱۴_] در همه ابیات، %(#00ffff)[آرایه های ایهام و کنایه»]، هر دو، وجود دارند؛ به جز .........
%(#00ffff)[۱)] من به بوی توام ای دوست هواخواه بهار/ کز نسیمش به دماغم همه بوی تو رسد
%(#00ffff)[۲)] ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم /که لاله میدمد از خون دیده فرهاد
%(#00ffff)[۳)] من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم/ که عنان دل شیدا به کف شیرین داد
%(#00ffff)[۴)] خیال شهسواری پخت و ناگه شد دل مسکین/ خداوندا نگه دارش که بر قلب سواران زد -
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آرایی -
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -ب -
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواست -
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنين -
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهار