Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
  1. خانه
  2. دروس
  3. ادبیات و زبان فارسی
  4. از دل کنایه مجاز بیرون کشیدن
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
امتحان نهایی
منتظر ظهورم
سلام میشه بگین برای امتحان نهایی کودوم شعرها حفظیه؟ و اینکه قسمتی هست که حذف کرده باشن؟ بارم بندی درس ها چجوریه؟ من دوباره میخوام کنکور بدم و امتحانای نهایی رو باید شرکت کنم برا همین چیزی نمیدونم ممنون میشم کمکم کنین
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
این چیه؟
Hg L 0H
سلام مجدد مشت خونین قلبم داخل درس9 گفته میشه اضافه ی تشبیهی معنی جمله رو خوب متوجه نمیشم یا چی؟ چون من فکر کردم اضافه ی استعاره ایه و تشخیص یعنی قلب به انسانی تشبیه شده که مشت داره @دوازدهم @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
چند سوال...
wanderingW
سلام توی این جمله که میگه تو از آن منی و من از آن. تو حذف فعل به قرینه لفظی نمیشه؟ یجا نوشته بود به قرینه معنایی حذف داریم درسته ؟ چرا؟ یه سوال دیگه میشه بگید تو این جمله جوان چرا مسند هست؟ عشق جاودانی همواره معشوق را جوان می‌بیند. @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
نوع را
AquaA
[image: 1747637711673-93106a8f-c54d-46e8-806c-14123fc7c91f-image.png] سلام اینجا نوع را مفعولی هست یا فک اضافه ؟ چرا ؟ @تجربیا @ریاضیا @دوازدهم
ادبیات و زبان فارسی
نقش دستوری
آیلینآ
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
نهاد یا مسند ؟
AquaA
سلام تو جمله زیر کان سوخته را جان شد الان جان مسند هستش یا نهاد ؟ چجوری اینو تشخیص میدید؟ (تشخیص نهاد و ... بلدم اینجا مشکل خوردم ) @ریاضیا @تجربیا @دوازدهم
ادبیات و زبان فارسی
از کجا میشه فهمید؟
Hg L 0H
سلام داریم: زیبا ترین نواحیِ عالم نواحی میشه هسته زیبا ترین میشه صفت برای هسته اما عالم چطور صفته؟ @دوازدهم @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
معنی و مفهوم
msoq sharifM
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
مجاز و کنایه
msoq sharifM
سلام خسته نباشید دوستان فرق بین مجاز و کنایه مگر این نیست که کنایه یه عبارته و مجاز یه کلمه هست اما پیش اومده که تو متن در پیز دیگه داره میگه مثلا عبارت سر و کله اش پیدا شد رو در نطر بگیرید چون یه عبارته فکر میکنم کنایه باشه اما در واقع مجازه چرا؟ یا مثلا اسم و رسم داشتن یه عبارته درسه؟ولی کنایه در نطر گرفته نشده و مجازه میشه توضیح بدید ولی مثلا رنگین بودن سفره کنایه از انواع مختلف غذا در نطر گرفته شده
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
تشبیه
msoq sharifM
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
سوال دستور
AquaA
[image: 1747333504968-1000013067-resized.jpg] سلام جواب این چی میشه ؟ من خودم گزینه دو زدم ولی خب غلط گرفته شده @ریاضیا @تجربیا
ادبیات و زبان فارسی
یه سوال کوچیک
Hg L 0H
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
._.Zahra.K.
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات زمینه های مختلف
._.Zahra.K.
سلام این زمینه های حماسی داستانی قهرمانی و خرق عادت چی هستن و از کجا تشخیصشون بدم؟ توی یک سری درسای حماسی و شاهنامه اینا خیلی ازشون استفاده میشه اگه ویدیو یا چیزی رو هم می‌شناسید که خوب توضیح داده باشه ممنون میشم معرفی کنین @دانش-آموزان-آلاء @دوازدهم @یازدهم
ادبیات و زبان فارسی
نوع این وابسته وابسته
Anzw 18A
دوستان سلام چطورین؟ یه سوال کوچولو داشتم تو عبارت " معلم کلاس سوم و چهارم ابتدایی من"، کلمه "ابتدایی" وابسته وابسته از چه نوعیه؟! صفت مضاف الیهه برای کلاس؟ یا صفت صفته برای سوم و چهارم؟ @دانش-آموزان-آلاء @تجربیا
ادبیات و زبان فارسی
ادبیات
E
Topic thumbnail image
ادبیات و زبان فارسی

از دل کنایه مجاز بیرون کشیدن

زمان بندی شده سنجاق شده قفل شده است منتقل شده ادبیات و زبان فارسی
6 دیدگاه‌ها 3 کاربران 51 بازدیدها 3 Watching
  • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
  • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
  • بیشترین رای ها
پاسخ
  • پاسخ به عنوان موضوع
وارد شوید تا پست بفرستید
این موضوع پاک شده است. تنها کاربرانِ با حق مدیریت موضوع می‌توانند آن را ببینند.
  • Fatemeh BahooshF آفلاین
    Fatemeh BahooshF آفلاین
    Fatemeh Bahoosh
    دانش آموزان آلاء
    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
    #1

    در جمله‌ی{کرانه‌های فرات خط از کرانه‌های رود تیبر می‌خواندند}
    خط مجاز از فرمان است و فرمان کسی را خواندن، نشانه اطاعت از اوست و رابطه نشانگی یعنی کنایه.

    این تفسیر از استاد سبطی هست درحالیکه استاد حسین خوانی عزیز می‌فرمایند نمیشود از دل کنایه مجاز بیرون کشید.
    چکار کنیم؟

    پ IIAIII 2 پاسخ آخرین پاسخ
    0
    • Fatemeh BahooshF Fatemeh Bahoosh

      در جمله‌ی{کرانه‌های فرات خط از کرانه‌های رود تیبر می‌خواندند}
      خط مجاز از فرمان است و فرمان کسی را خواندن، نشانه اطاعت از اوست و رابطه نشانگی یعنی کنایه.

      این تفسیر از استاد سبطی هست درحالیکه استاد حسین خوانی عزیز می‌فرمایند نمیشود از دل کنایه مجاز بیرون کشید.
      چکار کنیم؟

      پ آفلاین
      پ آفلاین
      پنیرک
      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط پنیرک انجام شده
      #2

      Fatemeh Bahoosh
      من با سبطی موافق ترم.
      اینجا به نظرم سوال اینه که استاد حسین خوانی چرا فرمودند که از دل کنایه نمیشه مجاز بیرون کشید؟ دلیل و فلسفه‌اش رو توضیح دادند؟ (اطلاع دارید؟)
      من به این دلیل با سبطی موافقم چون خیلی از کنایه ها هستند که در دل شون مجاز دارند و اگر مجاز رو در اون کنایه ها حساب نکنیم و در نظر نگیریم اصلاً کنایه‌اش رو هم درک نخواهیم کرد.
      اصطلاح «کَفَم بُرید» رو شنیدیم و استفاده کردیم. کنایه از کیف کردن هست. اما قضیه به همینجا خلاصه نمیشه. همونطور که می‌دونید «کف» گاهی اوقات مجاز از «دست» به کار می‌ره. در «کفم برید» در واقع «دستم بریده شد» معنی میده! اما چرا بریده شدن دست کنایه از تعجب کردنه؟ داستانش رو با جزئیات اصلاً یادم نیست ولی یادمه که خوندم یه قضیه تاریخی داره که افرادی که در موقعیت شگفت آوری قرار می‌گرفتند بنا به دلایلی (که اینم یادم نیست!) دستشون رو می‌بریدند! (مسخره به نظر میاد ولی یه چیز تو همین مایه ها بود 😁🙄)
      خلاصه اینکه، همین الان من خودم از دل یه کنایه، مجاز برات کشیدم بیرون. هیچ مشکلی هم نداره. اصلاً اگر مجاز «کف» رو کسی ندونه و داستان تاریخی‌اش رو هم لحاظ نکنیم، کنایه‌اش و دلیل بریده شدن دست و ارتباطش با تعجب و شگفتی و ... قابل فهم نیست.

      اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا ... به باباش می‌گم! والا!

      پ Fatemeh BahooshF 2 پاسخ آخرین پاسخ
      0
      • پ پنیرک

        Fatemeh Bahoosh
        من با سبطی موافق ترم.
        اینجا به نظرم سوال اینه که استاد حسین خوانی چرا فرمودند که از دل کنایه نمیشه مجاز بیرون کشید؟ دلیل و فلسفه‌اش رو توضیح دادند؟ (اطلاع دارید؟)
        من به این دلیل با سبطی موافقم چون خیلی از کنایه ها هستند که در دل شون مجاز دارند و اگر مجاز رو در اون کنایه ها حساب نکنیم و در نظر نگیریم اصلاً کنایه‌اش رو هم درک نخواهیم کرد.
        اصطلاح «کَفَم بُرید» رو شنیدیم و استفاده کردیم. کنایه از کیف کردن هست. اما قضیه به همینجا خلاصه نمیشه. همونطور که می‌دونید «کف» گاهی اوقات مجاز از «دست» به کار می‌ره. در «کفم برید» در واقع «دستم بریده شد» معنی میده! اما چرا بریده شدن دست کنایه از تعجب کردنه؟ داستانش رو با جزئیات اصلاً یادم نیست ولی یادمه که خوندم یه قضیه تاریخی داره که افرادی که در موقعیت شگفت آوری قرار می‌گرفتند بنا به دلایلی (که اینم یادم نیست!) دستشون رو می‌بریدند! (مسخره به نظر میاد ولی یه چیز تو همین مایه ها بود 😁🙄)
        خلاصه اینکه، همین الان من خودم از دل یه کنایه، مجاز برات کشیدم بیرون. هیچ مشکلی هم نداره. اصلاً اگر مجاز «کف» رو کسی ندونه و داستان تاریخی‌اش رو هم لحاظ نکنیم، کنایه‌اش و دلیل بریده شدن دست و ارتباطش با تعجب و شگفتی و ... قابل فهم نیست.

        پ آفلاین
        پ آفلاین
        پنیرک
        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
        #3

        @amin-forouzan
        لینک مرتبط با داستان تاریخی‌ای که نصفه و نیمه تعریف کردم: (!)
        https://golvani.ir/1397/02/عبارت-کفم-برید-از-کجا-آمده-است/amp/

        اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل مارا ... به باباش می‌گم! والا!

        1 پاسخ آخرین پاسخ
        0
        • Fatemeh BahooshF Fatemeh Bahoosh

          در جمله‌ی{کرانه‌های فرات خط از کرانه‌های رود تیبر می‌خواندند}
          خط مجاز از فرمان است و فرمان کسی را خواندن، نشانه اطاعت از اوست و رابطه نشانگی یعنی کنایه.

          این تفسیر از استاد سبطی هست درحالیکه استاد حسین خوانی عزیز می‌فرمایند نمیشود از دل کنایه مجاز بیرون کشید.
          چکار کنیم؟

          IIAIII آفلاین
          IIAIII آفلاین
          IIAII
          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط IIAII انجام شده
          #4

          Fatemeh Bahoosh
          سلام 🌈چیزی که آقای حسین خوانی میگن غلطه! یا حداقل توی کنکور جواب نمیده!
          چون من بیت هایی رو دیدم که در یک واژه!! علاوه بر ایهام، جناس هم دیده میشه
          پس هربار که میخوایم یه آرایه رو بررسی کنیم باید همه آرایه هایی که پیدا کرده بودی رو از ذهنت پاک کنی و دوباره دنبال آرایه مدنظرت بگردی. برای همین میشه در یک واژه هم ایهام داشت هم جناس
          پس برای هر دو آرایه ی دیگه هم برقراره
          (کلا روال آرایه یابی باید اینطوری باشه که کاری به آرایه های دیگه نداشته باشی!)

          Fatemeh BahooshF 1 پاسخ آخرین پاسخ
          0
          • پ پنیرک

            Fatemeh Bahoosh
            من با سبطی موافق ترم.
            اینجا به نظرم سوال اینه که استاد حسین خوانی چرا فرمودند که از دل کنایه نمیشه مجاز بیرون کشید؟ دلیل و فلسفه‌اش رو توضیح دادند؟ (اطلاع دارید؟)
            من به این دلیل با سبطی موافقم چون خیلی از کنایه ها هستند که در دل شون مجاز دارند و اگر مجاز رو در اون کنایه ها حساب نکنیم و در نظر نگیریم اصلاً کنایه‌اش رو هم درک نخواهیم کرد.
            اصطلاح «کَفَم بُرید» رو شنیدیم و استفاده کردیم. کنایه از کیف کردن هست. اما قضیه به همینجا خلاصه نمیشه. همونطور که می‌دونید «کف» گاهی اوقات مجاز از «دست» به کار می‌ره. در «کفم برید» در واقع «دستم بریده شد» معنی میده! اما چرا بریده شدن دست کنایه از تعجب کردنه؟ داستانش رو با جزئیات اصلاً یادم نیست ولی یادمه که خوندم یه قضیه تاریخی داره که افرادی که در موقعیت شگفت آوری قرار می‌گرفتند بنا به دلایلی (که اینم یادم نیست!) دستشون رو می‌بریدند! (مسخره به نظر میاد ولی یه چیز تو همین مایه ها بود 😁🙄)
            خلاصه اینکه، همین الان من خودم از دل یه کنایه، مجاز برات کشیدم بیرون. هیچ مشکلی هم نداره. اصلاً اگر مجاز «کف» رو کسی ندونه و داستان تاریخی‌اش رو هم لحاظ نکنیم، کنایه‌اش و دلیل بریده شدن دست و ارتباطش با تعجب و شگفتی و ... قابل فهم نیست.

            Fatemeh BahooshF آفلاین
            Fatemeh BahooshF آفلاین
            Fatemeh Bahoosh
            دانش آموزان آلاء
            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
            #5

            @amin-forouzan ممنونم 🌹(نسبت خود کند به درویشان/ دم زند از ارادت ایشان)
            استاد حسین خوانی اینو گفتند دم زدن رو نمیشه دم رو جای گذاری کرد چون داخل کنایه است. اگر حقیقت رو جای گذاری کنیم معنی نمیده، ولی تو بعضی کنایه ها که شما هم گفتید معنی میده فکر کنم نمیشه قواعد محکمی روش گذاشت و با اطمینان چیزی گفت در مورد اینکه میشه یا نمیشه چون گاهی میشه گاهی نمیشه! ، حالا تو شمارش مجاز هست کار اصلی و سخت! بازم مچکرم 🙏

            1 پاسخ آخرین پاسخ
            0
            • IIAIII IIAII

              Fatemeh Bahoosh
              سلام 🌈چیزی که آقای حسین خوانی میگن غلطه! یا حداقل توی کنکور جواب نمیده!
              چون من بیت هایی رو دیدم که در یک واژه!! علاوه بر ایهام، جناس هم دیده میشه
              پس هربار که میخوایم یه آرایه رو بررسی کنیم باید همه آرایه هایی که پیدا کرده بودی رو از ذهنت پاک کنی و دوباره دنبال آرایه مدنظرت بگردی. برای همین میشه در یک واژه هم ایهام داشت هم جناس
              پس برای هر دو آرایه ی دیگه هم برقراره
              (کلا روال آرایه یابی باید اینطوری باشه که کاری به آرایه های دیگه نداشته باشی!)

              Fatemeh BahooshF آفلاین
              Fatemeh BahooshF آفلاین
              Fatemeh Bahoosh
              دانش آموزان آلاء
              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
              #6

              @m-sina سلام، ممنونم🌹، ولی ربطی نداره ها به ایهام چون ممکنه قلب مثلا یکجا ایهام داشته باشه که در معنای تقلبی باشه یا یکجا هم از بیت مثلا مصراع بعدی بدونیم قطعا در معنای دل یعنی همون قلب هست، خوب اینجا هم ایهام داریم هم جناس تام چون ممکنه یکی از معانی ایهام (این مثالی که زدم، معنای تقلبی میشه) با قلب که در معنای دل هست با هم جناس تام داشته باشند،

              1 پاسخ آخرین پاسخ
              0
              پاسخ
              • پاسخ به عنوان موضوع
              وارد شوید تا پست بفرستید
              • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
              • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
              • بیشترین رای ها


              • درون آمدن

              • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

              • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
              • اولین پست
                آخرین پست
              0
              • دسته‌بندی‌ها
              • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
              • جدیدترین پست ها
              • برچسب‌ها
              • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
              • دوره‌های آلاء
              • گروه‌ها
              • راهنمای آلاخونه
                • معرفی آلاخونه
                • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
                • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
                • استفاده از ابزارهای ادیتور
                • معرفی گروه‌ها
                • لینک‌های دسترسی سریع