Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه | شبکه اجتماعی دانش آموزی آلاء

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
  1. خانه
  2. دروس
  3. زیست شناسی
  4. انحلال پذیری اوریک اسید
کمککککک شیمی یازدهم فصل ۳
دوپامیند
اقا اقا من اینارو مشکل دارم. ویدئو هم دیدم ولی بازم یاد نگرفتم. کمکم کنیییید
شیمی
گزارش مطالعه دانشجویی🤓🎓
maryam111M
سلام سلاااام🤩 بچه ها تو این تاپیک میخوایم دانشجوها هم مثل کنکوریا ساعت مطالعه شون رو اعلام کنن ✌ هم انگیزه بشه برای فارغ التحصیلای آلاء تا تو محیط دانشگاه هم دست از تلاشِ آلائی برندارن 💪و هم اینکه کنکوریای با درسایی که دانشجوها میخونن یکم آشنا میشن🤗 پس از امشب استارت این تاپیک رو میزنیم و هرشب میایم و میگیم در طول روز چ درسایی رو خوندیم ،چند ساعت و چیکارا کردیم😁 دعوت میکنم از @فارغ-التحصیلان-آلاء که باهامون همراه بشن🤝 خیلی ممنون از @z-gheibi و @M-ba78 بابت پیشنهاد و همراهیشون❤ راستی از @romisa جانم هم دعوت میکنم بهمون سر بزنه و همراهیمون کنه😍
دانشگاهی
سوال شیمی ۱۱ مبحث آمید
S.ghrmniS
Topic thumbnail image
شیمی
معدل کنکور ۱۳۸۴
S
سلام.من دیپلم تجربی ۱۳۸۴ هستم ... و سوابق دیپلمم ک اون موقع نهایی بود سال ۱۳۹۳ ک کنکور دادم تو سایت سنجش بود...متاسفانه سال ۹۷ مجبور شدم از دندانپزشکی انصراف بدم...میخوام سال ۱۴۰۶ مجدد کنکور بدم...شرایط معدل و .. چجوریه
سوال مشاوره ای
ترمیم نهایی ها
im_mjgnI
سلام لطفا راهنمایی کنید . من فارغ التحصیل سال 1401 تجربی هستم معدل کلم 18 و خورده ای هست و نهایی 15 و خورده ای با این سوابق شانس قبولی در فرهنگیان رو دارم ؟ اگرنه کف قبولی تراز سوابق تحصیلی برای فرهگیان چقدر هست. آیا میتونم با توجه به اینکه یکبار ترمیم نمره انجام دادم ،امسال ثبت نام کنم و فقط دروسی که نمره بدی دارم رو ترمیم بدم و باقی دروس که نمرم خوب هست رو غایب باشم @مشاوره-تحصیلی @مشاوره-رسمی-آلاء @soleiman-jahan @فارغ-التحصیلان-آلاء
سوال مشاوره ای
دبیر ریاضی جایگزین استاد لکستانی
H
سلام ، خسته نباشید . من ویدیو های ریاضی دهم رو با آقای لکستانی تا فصل ۴ دیدم و واقعااا فوق العاده بودن ، منتهی دیگه ویدیو هارو آپدیت نمی کنند ، خواستم از دوستان مشورت بگیرم ببینم دبیری که سبک تدریسشون مشابه با ایشون باشه کی رو معرفی می کنید؟
ریاضی تجربی
پارت گذاری
Zahra2020Z
سلام خدمت دوستان عزیز....خیلی سریع میرم سر اصل مطلب ممکنه خیلیا تو تایم مطالعه از گوشی استفاده نکنن یا خودشون مجازی نداشته باشن و از گوشی خانواده استفاده کنن (مثل من😭)...ولی بعضی وقتا پیش میاد نمیتونی درست مطالعه کنی یا هرچیز دیگه ای من زیاد با آلا آشنایی ندارم حقیقتا ...ولی دوست دارم بعضی وقتا پارت بذارم هرکسی خواست میتونه همراهی کنه
مشاوره تحصیلی
گزارش هویج
هویجججه
یه هفته مهلت دارم پس فایتینگگگگگگ
سوال مشاوره ای
نکات ریز آقای نصیری چتر نجات 2
F
سلام به همه دوستان امیدوارم بچه های یازدهم نهایی خوبی رو پشت سر بزارن و همچنین بچه های کنکوری به اون نتیجه دلخواهشون برسن و موفق باشن آقا جسارتا کسی نکات ریز و خفنی که آقای نصیری در چتر نجات آلا برای درس حسابان گفتن رو، جمع آوری و یادداشت کرده؟ منظورم از نکات ریز مثل اینه که میگن: اگر جایی شما تابع درجه دوِ کسینوسی یا سینوسی دیدید (مثلا aCos^x + bCosx + c) بیاید یه بار cosx=1 یه بار cosx=-1 و یه بار هم cosx= -b/2a رو حساب کنید که مقادیر بدست اومده کمترینشون به ما min رو میده و بیشترین به ما max مطلق رو میدهد اگر کسی جمع آوری کرده این نکات رو منت بزاره بی زحمت ارسال کنه
حسابان
چالش ۲۱ روزه نوشتن to do list📝
maryam111M
Topic thumbnail image
مشاوره تحصیلی
بیوشیمی و دیگر هیچ
Anzw 18A
سلام قشنگا اومدم با یه تاپیک و سوال خیلی خیلی حیاتی🥲 بچه‌ها من از اول ترم، واقعا چیز درست حسابی‌ای از بیوشیمی نخوندم. همون یه ذره‌ای هم که خوندم، واقعا خوندنی حساب نمی‌شد و الان خیلی راحت می‌تونم بگم که بیوشیمی رو شروع نکردم:)))))! و زنگ خطر اینه که تا سه هفته بعد امتحاناتمون شروع می‌شن و من این درس رو باید کنار باقی درسای نخونده‌م تا آخر خرداد جمع کنم🤦‍♀️! حالا ازتون کمک و مشورت می‌خوام💕 اصلا نمی‌دونم که چجوری باید شروع کنم و چجوری بخونم و خیلی نیاز به تجربه‌هاتون دارم از خوندن این درس زیبااااا🙏🏻 برم سراغ یوتوب؟ اپارات؟ کتاب بخونم براش؟ هوش مصنوعی قراره بتونه این درس رو حل کنه؟ نمونه سوال باید بزنم براش؟ شما چی کار کردین با بیوشیمی؟ کل چیزیم که الان تو دستم دارم، جزوه‌ی بچه‌های ترمای بالاتره که بعید می‌دونم برای فهمیدن کافی و مناسب باشه @فارغ-التحصیلان-آلاء @دانشجویان-پزشکی @دانشجویان-پیراپزشکی
دانشگاهی
اطلاعات لیپیدا درستن؟
Anzw 18A
Topic thumbnail image
زیست شناسی
گزارش ساعت مطالعه برای کنکوری ها (تمامی رشته ها)
M
:handshake: سلام خدمت دوستان %(#ff0000)[دوازدهمی]، داخل این تاپیک میتونید ساعت مطالعه روزانتون رو گزارش بدید. طبیعتا همه دوست داریم فعالیت ها تو یه تاپیک باشه و نه پراکنده پس تاپیک تکراری نخواهیم داشت. :date: تاریخ گزارشات رو هم ذکر کنید (مخصوصا اگر گزارش مربوط به ۱ روز قبل میشه). بازیگران این تاپیک شما هستید پس بترکونید :fire: موفق باشید :rose: :heart: :information_source: اگر کنکوری نیستید میتونید از لینک های زیر وارد تاپیک مخصوص خودتون بشید :linked_paperclips: :point_down: :male-student: :female-student: => :keycap_0: :keycap_1: تاپیک مخصوص دهمی ها :male-student: :female-student: => :keycap_2: :keycap_1: تاپیک مخصوص یازدهمی ها @دوازدهم
مشاوره تحصیلی
مشکل من یا دینی؟
Mohammad MoziriM
سلام و عرض ادب. اصل مطلب: سر خوندن دینی خیلی حواسم پرت میشه، مطالعه دینی ام مفید نیست خیلی. ولی بقیه درسای عمومی مثل عربی و فارسی خیلی راحت و سریع میخونم اما دینی خیلی لفتش میدم، نمیدونم چطوریه یازدهم ، ریاضی فیزیک.
سوال مشاوره ای
راه ابریشم الا
M
سلام دوستان وقت بخیر من یازدهم تجربیم باتوجه به اینکه امسال نهایی ها تیر برگزار میشه زمان کمی برای تست دهم و یازدهم هست خواستم بدونم توی دو ماه یا سه ماه میشه دهم یازدهم رو تست زد؟؟ و اینکه راه ابریشم الا رو اینجا کسی داشته؟؟ نظرتون چیه دربارش!
سوال مشاوره ای
شروع از صفر تستی
Kiana 5K
سلام همگی من پایه یازدهم ریاضی هستم و سال ۱۴۰۶ کنکور دارم ، منطقه ۳ هستم، من امسال و سال دهم فقط تونستم در حد امتحانای مدرسه بخونم، و نتونستم خوب و کامل تست کار کنم چون میترسیدم تو امتحان نهایی یهو تستی بنویسم تراز های قلمچیم ما بین ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ هست کتاب تست هم دارم برای پایه یازدهم کلا قلمچی آبی دهم ریاضی و فیزیک و هندسه خیلی سبز یه شیمی جامع نشر الگو هم دارم تورو خدا کمکم کنید دارم از داخل از بین میرم..نمیدونم دارم با زندگیم چیکار میکنم.. معلممون میگه اگه نهایی ۱۹ به بالا بشین برین کنکور حتی ۳۰ درصد بزنین رشته تاپ قبولی من نمیدونم حرف کیو باور کنم
سوال مشاوره ای
شمارشگر رسیدن به آرزوهامون
macrophage Of nahang 0M
سلام.... هر کدوم از ما اگر در مسیر درست استعدادمون باشیم بدون شک آرزو های داریم چون واسه اونا خلق شدیم... تاحالا نمی‌دونم چقدر واسه آرزو و هدفتون تلاش کردید،منم خیلی....نه ماه شده،و نمی‌دونم چقدر دیگه بهش میرسم شیش ماه یسال دو سال نمیدونم اما بهش میرسم،،،می‌خوام اینجا تعهد ایجاد کنیم نه اینک این الزامه شدن باشه بلکه وقتی سرد شدیم بگیم چقدر اومدیم پسر پس پاشو....،هرشب چقدر براش تلاش میکنی...میتونی درمورد ارزوت بگی یا مثل من نگی فقط وقتی رسیدی بگیش، میتونی به این صورت پست بذاری، اسمشو بگی روزشو و مجموع شمارش ساعتشو از اول تا الان ،شمارشگر از الان ؛
مشاوره تحصیلی
فارسی دوازدهم|سودای عشق
HakoH
سلام مجددا توی درس هفتم سودای عشق وقتی میگیم به رنگ خود گرداند مند و مفعول به چه حالتی هستش؟ میشه خود را به رنگ او گرداند؟ خود مفعول و رنگ متمم اسنادی؟ @ریاضیا @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
ادبیات و زبان فارسی
فارسی دوازدهم|در حقیقت عشق
HakoH
سلام بازم من😂😭 توی بیت در عشق کسی قدم نهد کش جان نیست با جان بودن به عشق در سامان نیست نمیتونم درک و دریافتی از کش داشته باشم نقش متمم گرفته بعد کتابم نوشته که برای او ولی چون من خنگ تر از این حرفام نفهمیدم @دانش-آموزان-آلاء @تجربیا @ریاضیا
ادبیات و زبان فارسی
فارسی دوازدهم|حقیقت عشق
HakoH
توی جمله وجود عاشق از عشق است وجود عاشق گروه نهادی از حرف اضافه و عشق متمم هست اینجا عشق مسند هم میتونن باشه بگیم متمم اسنادی؟ @دانش-آموزان-آلاء @ریاضیا @تجربیا
ادبیات و زبان فارسی

انحلال پذیری اوریک اسید

زمان بندی شده سنجاق شده قفل شده است منتقل شده حل شده زیست شناسی
24 دیدگاه‌ها 3 کاربران 1.1k بازدیدها 3 Watching
  • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
  • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
  • بیشترین رای ها
پاسخ
  • پاسخ به عنوان موضوع
وارد شوید تا پست بفرستید
این موضوع پاک شده است. تنها کاربرانِ با حق مدیریت موضوع می‌توانند آن را ببینند.
  • S آفلاین
    S آفلاین
    Saudade 19 0
    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
    #1

    سلام دوستان وقت بخیر
    این سوال رو تو جلسه رفع اشکال هم پرسیدم ولی دلم خواست که نظر بقیه دوستانم در این باره بدونم
    خب همونطور که میدونیم طبق کتاب انحلال پذیری اوریک اسید در آب بسیار کم هست
    اما اگه به شکلِ پایینِ همون صفحه دقت کنیم تو "بیشتر بدانید" فرمول مولکولی گسترده ی اوریک اسید رو کشیده که کلی پیوند قطبی داره
    777721.png
    همچین چیزی چطور ممکنه..؟

    S Mehrsa 14M 2 پاسخ آخرین پاسخ
    1
    • MohsenTaheriM آفلاین
      MohsenTaheriM آفلاین
      MohsenTaheri
      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
      #23

      راه حل آخر:(البته راه های دیگه ای هم بودن ولی نیازمند دونستن ممان های دوقطبی و رسم بردارهای شماتیک برای نشان دادن جهت قطبیت نسبی ایجاد شده تو ساختاری مثل اوریک اسید هستن!)
      بیایم قطبهای ایجاد شده رو ب وسیله ی بردارهایی نشون بدیم بعد ببینیم آیا قطب مثبت و قطب منفی تشکیل شده؟ واگر شده قطب منفی و مثبت در کدام سمت ساختار واقع شدن!؟
      1638962664866-777721.png

      می بینیم که طبق این شکل تقریبا سه بردار ب نحوی واقع می شوند که برایندشون صفر میشه(وسط ساختارن و اندازه ی بردارها هم برابره! طبق فرمول Screenshot 2021-12-09 at 16-23-15 organic-chemistry-morrison-and-boyd_ChemGroup ir pdf.png
      ساختار قطبیت ناچیزی داره ولی ن آنچنان زیاد ب نحوی که در دمای 293 درجه کلوین حلالیت آن در آب چیزی حدود 6 میلی گرم در 100 میلی لیتر حلال است!
      امیدوارم مفید بوده باشه!!

      S 1 پاسخ آخرین پاسخ
      2
      • MohsenTaheriM آفلاین
        MohsenTaheriM آفلاین
        MohsenTaheri
        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط MohsenTaheri انجام شده
        #2

        پیوند قطبی داره ولی اینا که اونقدر قطبیت پیوندشون زیاد نیست(اختلاف الکترونگاتیوی دو عنصر در گیر تو پیوندای مواد آلی زیاد نیست برخلاف یونها!!) اونقدری نیست که مثلا مولکول آب بخواد کلا اینا رو جدا کنه از هم....تو ترکیبات یونی کلا می کنه می بره اون ور...
        ولی گروه های عاملیش(مثل اتری و آمیدی) در کل کمی باعث انحلال پذیریش می شن یعنی تا حدودی با مولکولهای آب پیوند هیدروژنی برقرار می کنن....(ولی این پیوند هیدروژنی جاذبه ی ضعیفیه و اصلا نمی تونه بر پیوند کوالانسی بین اتمی قوی اتمهای ساختار غلبه کنه....!)
        حله داداش؟!

        S 1 پاسخ آخرین پاسخ
        1
        • MohsenTaheriM MohsenTaheri

          پیوند قطبی داره ولی اینا که اونقدر قطبیت پیوندشون زیاد نیست(اختلاف الکترونگاتیوی دو عنصر در گیر تو پیوندای مواد آلی زیاد نیست برخلاف یونها!!) اونقدری نیست که مثلا مولکول آب بخواد کلا اینا رو جدا کنه از هم....تو ترکیبات یونی کلا می کنه می بره اون ور...
          ولی گروه های عاملیش(مثل اتری و آمیدی) در کل کمی باعث انحلال پذیریش می شن یعنی تا حدودی با مولکولهای آب پیوند هیدروژنی برقرار می کنن....(ولی این پیوند هیدروژنی جاذبه ی ضعیفیه و اصلا نمی تونه بر پیوند کوالانسی بین اتمی قوی اتمهای ساختار غلبه کنه....!)
          حله داداش؟!

          S آفلاین
          S آفلاین
          Saudade 19 0
          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
          #3

          MohsenTaheri
          مرسی بابت نظر
          ولی پیوند های CO و NH چطور قطبیت پیوندشون زیاد نیست؟ گشتاور دوقطبیشون که بالاست...

          MohsenTaheriM 1 پاسخ آخرین پاسخ
          2
          • S Saudade 19 0

            MohsenTaheri
            مرسی بابت نظر
            ولی پیوند های CO و NH چطور قطبیت پیوندشون زیاد نیست؟ گشتاور دوقطبیشون که بالاست...

            MohsenTaheriM آفلاین
            MohsenTaheriM آفلاین
            MohsenTaheri
            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط MohsenTaheri انجام شده
            #4

            Saudade 19 0 تو جدولی که پاولینگ برای اندازه گیری نسبی الکترونگاتیوی عناصر ارائه کرد عدد الکترونگاتیوی نسبی عناصر کربن، اکسیژن و نیتروژن به ترتیب زیرند:
            2.5 کربن
            3.5 اکسیژن
            3 نیتروژن
            اختلاف اینا رو بگیری هیچ کدوم از 1.4 بالاتر نمی رن....یعنی پیوند درسته قطبی هست ولی یونی نیست....وقتی هم یون تشکیل نشه ینی انحلال پذیری مولکولی بود....ولی از طرفی همه ی مولکول ها حل نمی شن و 100 هم تفکیکی تو کار نیست!!
            انحلال پذیری اوریک اسید کمه...

            S 1 پاسخ آخرین پاسخ
            1
            • MohsenTaheriM آفلاین
              MohsenTaheriM آفلاین
              MohsenTaheri
              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
              #5

              اوریک اسید بخش عمده ش ناقطبیه پس تو حلال های ناقطبی(آلی) مث اتانول یا تینر یا هگزان و... به خوبی حل خواهد شد....ولی تو آب ن زیاد

              S 1 پاسخ آخرین پاسخ
              1
              • MohsenTaheriM MohsenTaheri

                Saudade 19 0 تو جدولی که پاولینگ برای اندازه گیری نسبی الکترونگاتیوی عناصر ارائه کرد عدد الکترونگاتیوی نسبی عناصر کربن، اکسیژن و نیتروژن به ترتیب زیرند:
                2.5 کربن
                3.5 اکسیژن
                3 نیتروژن
                اختلاف اینا رو بگیری هیچ کدوم از 1.4 بالاتر نمی رن....یعنی پیوند درسته قطبی هست ولی یونی نیست....وقتی هم یون تشکیل نشه ینی انحلال پذیری مولکولی بود....ولی از طرفی همه ی مولکول ها حل نمی شن و 100 هم تفکیکی تو کار نیست!!
                انحلال پذیری اوریک اسید کمه...

                S آفلاین
                S آفلاین
                Saudade 19 0
                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                #6

                MohsenTaheri
                co دو گانه داده و صرفا با اختلاف الکترونگاتیوی نمیشه گشتاورش رو گفت
                تو مبتکران هم گفته co (دوگانه) یه پیوند شدیدا قطبی هست. NH هم که بحثش معلومه اختلاف الکترونگاتیوی و زاویه پیوند و اینا نشون میده چقدر قطبیه...و ما چندین تا از این پیوندا داریم تو ترکیب نه یکی دو تا.
                ثانیا اکثر این پیوند ها به عنوان مثال تو مولکول اوره هم هست. پس چرا اوره به اون خوبی در آب حل میشه ولی اوریک اسید نه؟
                بنظر من نمیشه گفت این پیوند ها قطبیتشون کمه..اشکال کار از یه جای دیگس..

                MohsenTaheriM 1 پاسخ آخرین پاسخ
                2
                • MohsenTaheriM MohsenTaheri

                  اوریک اسید بخش عمده ش ناقطبیه پس تو حلال های ناقطبی(آلی) مث اتانول یا تینر یا هگزان و... به خوبی حل خواهد شد....ولی تو آب ن زیاد

                  S آفلاین
                  S آفلاین
                  Saudade 19 0
                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                  #7

                  MohsenTaheri
                  ببین ما کلا تو ترکیب 2 تا پیوند ناقطبی داریم...بقیش قطبی هست که حالا بعضیاشون قطبیت پیوند خیلی بالا نیست ولی 7 8 تا پیوند هست که شدیدا قطبی ان

                  1 پاسخ آخرین پاسخ
                  1
                  • S Saudade 19 0

                    MohsenTaheri
                    co دو گانه داده و صرفا با اختلاف الکترونگاتیوی نمیشه گشتاورش رو گفت
                    تو مبتکران هم گفته co (دوگانه) یه پیوند شدیدا قطبی هست. NH هم که بحثش معلومه اختلاف الکترونگاتیوی و زاویه پیوند و اینا نشون میده چقدر قطبیه...و ما چندین تا از این پیوندا داریم تو ترکیب نه یکی دو تا.
                    ثانیا اکثر این پیوند ها به عنوان مثال تو مولکول اوره هم هست. پس چرا اوره به اون خوبی در آب حل میشه ولی اوریک اسید نه؟
                    بنظر من نمیشه گفت این پیوند ها قطبیتشون کمه..اشکال کار از یه جای دیگس..

                    MohsenTaheriM آفلاین
                    MohsenTaheriM آفلاین
                    MohsenTaheri
                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                    #8

                    Saudade 19 0 داداش شما چرا میای این پیوندا رو جداگانه از کل مولکول درنظر می گیری؟؟ اگه قطبیت کربن دوگانه اکسیژن اونقدری زیادی چرا خود مولکول کربن مونواکسید به صورت مولکولی حل میشه تو آب ؟؟؟ چون این طول پیونداشون اونقدر کمه که غلبه بر اونا انرژی نسبتا زیادی میخواد(مرتبه ی پیوندم بالاست!)
                    ی روش ساده اینه بگیم اینا همشون نافلزن و تمایل ندارن یون بشن!!
                    اون CO دوگانه بشدت قطبی رو برو از کس دیگه ای بپرس!
                    ساختار اوره رو دیدی؟؟؟ دوتا امین داره که با سر مثبت آب میان تبادل هیدرونیوم می کنن(همون یون هیدروژن مثبت) و تبدیل به یون های آمونیوم میشن پس حلالیت بالایی داره...

                    S 1 پاسخ آخرین پاسخ
                    0
                    • MohsenTaheriM MohsenTaheri

                      Saudade 19 0 داداش شما چرا میای این پیوندا رو جداگانه از کل مولکول درنظر می گیری؟؟ اگه قطبیت کربن دوگانه اکسیژن اونقدری زیادی چرا خود مولکول کربن مونواکسید به صورت مولکولی حل میشه تو آب ؟؟؟ چون این طول پیونداشون اونقدر کمه که غلبه بر اونا انرژی نسبتا زیادی میخواد(مرتبه ی پیوندم بالاست!)
                      ی روش ساده اینه بگیم اینا همشون نافلزن و تمایل ندارن یون بشن!!
                      اون CO دوگانه بشدت قطبی رو برو از کس دیگه ای بپرس!
                      ساختار اوره رو دیدی؟؟؟ دوتا امین داره که با سر مثبت آب میان تبادل هیدرونیوم می کنن(همون یون هیدروژن مثبت) و تبدیل به یون های آمونیوم میشن پس حلالیت بالایی داره...

                      S آفلاین
                      S آفلاین
                      Saudade 19 0
                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط Saudade 19 0 انجام شده
                      #9

                      MohsenTaheri
                      :|||||||
                      من از شما معذرت میخوام
                      نمیدونم چی شمارو اینطور بهم ریخت!!
                      موفق باشید

                      MohsenTaheriM 1 پاسخ آخرین پاسخ
                      3
                      • S Saudade 19 0 marked this topic as a question on
                      • S Saudade 19 0

                        سلام دوستان وقت بخیر
                        این سوال رو تو جلسه رفع اشکال هم پرسیدم ولی دلم خواست که نظر بقیه دوستانم در این باره بدونم
                        خب همونطور که میدونیم طبق کتاب انحلال پذیری اوریک اسید در آب بسیار کم هست
                        اما اگه به شکلِ پایینِ همون صفحه دقت کنیم تو "بیشتر بدانید" فرمول مولکولی گسترده ی اوریک اسید رو کشیده که کلی پیوند قطبی داره
                        777721.png
                        همچین چیزی چطور ممکنه..؟

                        S آفلاین
                        S آفلاین
                        Saudade 19 0
                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                        #10

                        از دوستان کسی نبود نظر ملایم و منطقی تری داشته باشه؟:face_with_monocle:

                        1 پاسخ آخرین پاسخ
                        2
                        • S آفلاین
                          S آفلاین
                          Saudade 19 0
                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                          #11

                          تجربیا
                          ریاضیا
                          دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
                          دانش-آموزان-آلاء

                          1 پاسخ آخرین پاسخ
                          2
                          • S Saudade 19 0

                            سلام دوستان وقت بخیر
                            این سوال رو تو جلسه رفع اشکال هم پرسیدم ولی دلم خواست که نظر بقیه دوستانم در این باره بدونم
                            خب همونطور که میدونیم طبق کتاب انحلال پذیری اوریک اسید در آب بسیار کم هست
                            اما اگه به شکلِ پایینِ همون صفحه دقت کنیم تو "بیشتر بدانید" فرمول مولکولی گسترده ی اوریک اسید رو کشیده که کلی پیوند قطبی داره
                            777721.png
                            همچین چیزی چطور ممکنه..؟

                            Mehrsa 14M آفلاین
                            Mehrsa 14M آفلاین
                            Mehrsa 14
                            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                            #12

                            Saudade 19 0
                            سلام
                            من یازدهمم شاید تو شیمی چیزی باشه که نخوندم هنوز
                            اما اگه ببینین اینجا پیوند هیدروژنیHوN داریم اونم تو چهار جا شاید زور آب نمیرسه اونارو بشکنه و تو خودش حل کنه
                            البته مطمئن نیستم زیاد🤔

                            S 1 پاسخ آخرین پاسخ
                            1
                            • Mehrsa 14M Mehrsa 14

                              Saudade 19 0
                              سلام
                              من یازدهمم شاید تو شیمی چیزی باشه که نخوندم هنوز
                              اما اگه ببینین اینجا پیوند هیدروژنیHوN داریم اونم تو چهار جا شاید زور آب نمیرسه اونارو بشکنه و تو خودش حل کنه
                              البته مطمئن نیستم زیاد🤔

                              S آفلاین
                              S آفلاین
                              Saudade 19 0
                              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                              #13

                              Mehrsa 14
                              ممنون از نظر محترمانه تون!
                              البته پیوند هیدروژنی یه نیروی بین مولکولی هست و در یک مولکول دیده نمیشه
                              و این که اتفاقا این پیوند های NH کمک میکنن که آب با این مولکول پیوند هیدروژنی ایجاد کنه و راحت تر حلش کنه (:

                              Mehrsa 14M 1 پاسخ آخرین پاسخ
                              2
                              • S Saudade 19 0

                                Mehrsa 14
                                ممنون از نظر محترمانه تون!
                                البته پیوند هیدروژنی یه نیروی بین مولکولی هست و در یک مولکول دیده نمیشه
                                و این که اتفاقا این پیوند های NH کمک میکنن که آب با این مولکول پیوند هیدروژنی ایجاد کنه و راحت تر حلش کنه (:

                                Mehrsa 14M آفلاین
                                Mehrsa 14M آفلاین
                                Mehrsa 14
                                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                #14

                                Saudade 19 0
                                جدا؟ چجوری کمک میکنه ممنون میشم بگین کنجکاو شدم
                                آخه من رو حساب اینکه پارسال گفتیم اتانول پیوند هیدروژنی داره و واسه همین از استون نقطه جوشش بیشتره و اینکه طبق کتاب آخه گفته شد موادی که در مولکولشون اتم هیدروژن به فون وصل باشن.مثل آب بین مولکولاش پیوند هیدوژنی هست تو مولکولشم H و O پیوند کووالانسی دارن ولی H با o مولکولای دیگه پیوند هیدروژنی داره. برا این همچین چیزی پیش نمیاد؟

                                S 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                1
                                • Mehrsa 14M Mehrsa 14

                                  Saudade 19 0
                                  جدا؟ چجوری کمک میکنه ممنون میشم بگین کنجکاو شدم
                                  آخه من رو حساب اینکه پارسال گفتیم اتانول پیوند هیدروژنی داره و واسه همین از استون نقطه جوشش بیشتره و اینکه طبق کتاب آخه گفته شد موادی که در مولکولشون اتم هیدروژن به فون وصل باشن.مثل آب بین مولکولاش پیوند هیدوژنی هست تو مولکولشم H و O پیوند کووالانسی دارن ولی H با o مولکولای دیگه پیوند هیدروژنی داره. برا این همچین چیزی پیش نمیاد؟

                                  S آفلاین
                                  S آفلاین
                                  Saudade 19 0
                                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                  #15

                                  Mehrsa 14
                                  ببینید منم همین و میگم...بین مولکول ها پیوند هیدروژنی دیده میشه نه درون مولکول ها
                                  از طرفی بنظرم پیوند هیدروژنی بین آب و اوریک اسید قوی تر از پیوند هیدروژنی بین مولکول های اوریک اسید هست...با توجه به اینکه بنظرم اطراف N الکترون دهنده های قوی ای وجود داره و به خوبی N رو تغذیه میکنه پس زیاد قوی نیست پیوندش با H ...البته اینایی که گفتم فکر کنم تو دوازدهمه

                                  Mehrsa 14M 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                  2
                                  • S Saudade 19 0

                                    Mehrsa 14
                                    ببینید منم همین و میگم...بین مولکول ها پیوند هیدروژنی دیده میشه نه درون مولکول ها
                                    از طرفی بنظرم پیوند هیدروژنی بین آب و اوریک اسید قوی تر از پیوند هیدروژنی بین مولکول های اوریک اسید هست...با توجه به اینکه بنظرم اطراف N الکترون دهنده های قوی ای وجود داره و به خوبی N رو تغذیه میکنه پس زیاد قوی نیست پیوندش با H ...البته اینایی که گفتم فکر کنم تو دوازدهمه

                                    Mehrsa 14M آفلاین
                                    Mehrsa 14M آفلاین
                                    Mehrsa 14
                                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                    #16

                                    Saudade 19 0
                                    بله متوجه شدم ممنون. فکر کنم آخرین چیزی که گفتین مال مبحث الکترونگاتیوی باشه البته نمیدونم بازم توی سایت فرادرس انحلال پذیری ها رو دیدم و راجب اوره نوشته بود اما اسید اوریک نه.
                                    نمی دونم واقعا چی بگم اما این سوال ذهن من هم درگیر کرد.

                                    S 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                    1
                                    • Mehrsa 14M Mehrsa 14

                                      Saudade 19 0
                                      بله متوجه شدم ممنون. فکر کنم آخرین چیزی که گفتین مال مبحث الکترونگاتیوی باشه البته نمیدونم بازم توی سایت فرادرس انحلال پذیری ها رو دیدم و راجب اوره نوشته بود اما اسید اوریک نه.
                                      نمی دونم واقعا چی بگم اما این سوال ذهن من هم درگیر کرد.

                                      S آفلاین
                                      S آفلاین
                                      Saudade 19 0
                                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                      #17

                                      Mehrsa 14
                                      خواهش میکنم
                                      ایشالا که یه بنده خدا جفتمون رو از این درگیری ذهنی نجات بده (:

                                      Mehrsa 14M 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                      2
                                      • S Saudade 19 0

                                        Mehrsa 14
                                        خواهش میکنم
                                        ایشالا که یه بنده خدا جفتمون رو از این درگیری ذهنی نجات بده (:

                                        Mehrsa 14M آفلاین
                                        Mehrsa 14M آفلاین
                                        Mehrsa 14
                                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                        #18

                                        Saudade 19 0
                                        انشاالله:)

                                        1 پاسخ آخرین پاسخ
                                        1
                                        • S Saudade 19 0

                                          MohsenTaheri
                                          :|||||||
                                          من از شما معذرت میخوام
                                          نمیدونم چی شمارو اینطور بهم ریخت!!
                                          موفق باشید

                                          MohsenTaheriM آفلاین
                                          MohsenTaheriM آفلاین
                                          MohsenTaheri
                                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                          #19

                                          Saudade 19 0 معذرت واسه چی؟؟
                                          من بهم ریختنامو گذاشتم برای جاهای دیگه.اگه قرار باشه با چنین بحث و جدل های شیرین علمی(که البته طرفین توش نفع می برن و از هم یاد می گیرن!) بهم بریزم ک کلاهم پس معرکه ست...
                                          من از اولش می خواستم ی موضوعی رو بیان کنم: حالا حتی اگه فرض کنیم پیوندهای قطبی داره اوریک اسید(ک داره!) دلیلی نمیشه ک کل مولکول قطبی باشه( قطبیت زیاد فعلا پیشکشش!)چیزای دیگه ای دخیل هست برای قطبیت مولکول ها....
                                          من دوتا مثال می زنم:
                                          ویتامین A یا رتینول با ساختار زیر
                                          0a0e53ea-c1c6-4e8a-9133-521842738cfe-image.png
                                          یک گروه عاملی الکلی اون ته داره که میتونه با آب تبادل الکترون کنه و با یون های حاصل پیوند یونی بزنه ولی توجه کنید این ساختار وزن مولکولی و حجم خیلی گنده ای نسبت به مولکول آب داره و تشکیل یه پیوند یونی آن هم از یک طرف دلیل انحلال پذیری کم آن در آب است!
                                          ویتامین C یا آسکوربیک اسید
                                          cd2c5ee1-e268-4493-9e4f-8f961e212f2d-image.png

                                          گروه های متعدد عاملی دارد که پس با تعداد زیادی مولکول آب می تواند تبادل یون کند و جاذبه ی قوی بین این گروه های عاملی با یونهای تولیدی در آب به وجود میاد و میشه گفت این جاذبه ها از طرفین ساختار برقرار میشن که حلالیت بالا ی آن را در آب توجیه می کند...
                                          تو مثال اسید اوریک مثلا اون اتم N ها که الان یه جفت نا پیوندی دارن ب نظرت میتونن به صورت داتیو یک یون H+ از آب بگیرن و یون آمونیوم تشکیل بدن؟؟(تو اوره چی؟؟)
                                          در ضمن ما حتی اگه نتونیم هم توجیهش کنیم انحلال پذیری پایین اوریک اسید تو آب رو....نمیایم که ردش کنیم این موضوع رو!! گرفتی؟؟ ما که نمی تونیم به آزمایش و اون چیزی ک از تجربه بدست میاد بگیم تو چون با نظر ذهنی ما نمی خونی پس تو غلطی...اون چیزی ک تو ذهن ما بوده صد درصد غلط بوده!( واکنش های انحلال توی آب اینا معمولا ب صورت تعادلیه ولی تو مثال ویتامین A ثابت تعادل خیلی کوچیکه یعنی غلظت فراورده ها خیلی ناچیزه ولی تو واکنش انحلال ویتامین C ثابت تعادل بزرگه یعنی غلظت فراورده ها ک فرم یونی هستن زیاده!!)
                                          :rose:

                                          S 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                          1
                                          • MohsenTaheriM MohsenTaheri

                                            Saudade 19 0 معذرت واسه چی؟؟
                                            من بهم ریختنامو گذاشتم برای جاهای دیگه.اگه قرار باشه با چنین بحث و جدل های شیرین علمی(که البته طرفین توش نفع می برن و از هم یاد می گیرن!) بهم بریزم ک کلاهم پس معرکه ست...
                                            من از اولش می خواستم ی موضوعی رو بیان کنم: حالا حتی اگه فرض کنیم پیوندهای قطبی داره اوریک اسید(ک داره!) دلیلی نمیشه ک کل مولکول قطبی باشه( قطبیت زیاد فعلا پیشکشش!)چیزای دیگه ای دخیل هست برای قطبیت مولکول ها....
                                            من دوتا مثال می زنم:
                                            ویتامین A یا رتینول با ساختار زیر
                                            0a0e53ea-c1c6-4e8a-9133-521842738cfe-image.png
                                            یک گروه عاملی الکلی اون ته داره که میتونه با آب تبادل الکترون کنه و با یون های حاصل پیوند یونی بزنه ولی توجه کنید این ساختار وزن مولکولی و حجم خیلی گنده ای نسبت به مولکول آب داره و تشکیل یه پیوند یونی آن هم از یک طرف دلیل انحلال پذیری کم آن در آب است!
                                            ویتامین C یا آسکوربیک اسید
                                            cd2c5ee1-e268-4493-9e4f-8f961e212f2d-image.png

                                            گروه های متعدد عاملی دارد که پس با تعداد زیادی مولکول آب می تواند تبادل یون کند و جاذبه ی قوی بین این گروه های عاملی با یونهای تولیدی در آب به وجود میاد و میشه گفت این جاذبه ها از طرفین ساختار برقرار میشن که حلالیت بالا ی آن را در آب توجیه می کند...
                                            تو مثال اسید اوریک مثلا اون اتم N ها که الان یه جفت نا پیوندی دارن ب نظرت میتونن به صورت داتیو یک یون H+ از آب بگیرن و یون آمونیوم تشکیل بدن؟؟(تو اوره چی؟؟)
                                            در ضمن ما حتی اگه نتونیم هم توجیهش کنیم انحلال پذیری پایین اوریک اسید تو آب رو....نمیایم که ردش کنیم این موضوع رو!! گرفتی؟؟ ما که نمی تونیم به آزمایش و اون چیزی ک از تجربه بدست میاد بگیم تو چون با نظر ذهنی ما نمی خونی پس تو غلطی...اون چیزی ک تو ذهن ما بوده صد درصد غلط بوده!( واکنش های انحلال توی آب اینا معمولا ب صورت تعادلیه ولی تو مثال ویتامین A ثابت تعادل خیلی کوچیکه یعنی غلظت فراورده ها خیلی ناچیزه ولی تو واکنش انحلال ویتامین C ثابت تعادل بزرگه یعنی غلظت فراورده ها ک فرم یونی هستن زیاده!!)
                                            :rose:

                                            S آفلاین
                                            S آفلاین
                                            Saudade 19 0
                                            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط Saudade 19 0 انجام شده
                                            #20

                                            MohsenTaheri
                                            ممنون بابت وقتی ک میذاری
                                            راستش یه جوری بود کامنت قبلیت که حس کردم میخوای بگیری از پشت مانیتور بزنی ام :|
                                            ببین همه حرفات و قبول دارم خب....
                                            ولی همه حرف من اینه
                                            اوریک اسید سه تا گروه عاملی کربونیل داره(شدیدا قطبی)...4 تا هم NH که هم خودشون قطبی ان(حالا زیادم نه ولی خب دیگ) و هم باعث میشن آب بتونه باهاشون پیوند هیدروژنی برقرار کنه
                                            و اینکه کلا 2 تا پیوند ناقطبی هست تو این مولکول
                                            الان دقیقا کدوم عامل باعث میشه همه ی اینا برن کنار و اوریک اسید انحلالش کم بشه تو آب؟

                                            MohsenTaheriM 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                            1
                                            پاسخ
                                            • پاسخ به عنوان موضوع
                                            وارد شوید تا پست بفرستید
                                            • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
                                            • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
                                            • بیشترین رای ها


                                            • 1
                                            • 2
                                            • درون آمدن

                                            • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

                                            • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
                                            • اولین پست
                                              آخرین پست
                                            0
                                            • دسته‌بندی‌ها
                                            • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
                                            • جدیدترین پست ها
                                            • برچسب‌ها
                                            • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
                                            • دوره‌های آلاء
                                            • گروه‌ها
                                            • راهنمای آلاخونه
                                              • معرفی آلاخونه
                                              • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
                                              • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
                                              • استفاده از ابزارهای ادیتور
                                              • معرفی گروه‌ها
                                              • لینک‌های دسترسی سریع