سلام
حتما باید سکته ی قلبی رخ بده تا خون به بخشی از ماهیچه نرسه و یاخته ها بمیرن؟
زیستاز در این مورد گفته
بسته شدن سرخرگ های کرونری توسط لخته یا سخت شدن دیواره، ممکن است باعث سکته ی قلبی شود که یکی از اثرات سکته ی قلبی نرسیدن خون به ماهیچه ی قلب و مرگ یاخته های آنها است.
چون من تو ذهن خودم این بود که اول باید یاخته ها بمیرن بعد بگیم سکته ی قلبی رخ داده و کتابم به نظرم بیانش همینطوریه.
@دوازدهم @دهم @یازدهم @تجربیا
IMG_20241101_152035.jpg
سلام. من یک موضوعی رو خوب متوجه نمیشم. قسمت اول که داره نحوه اصلاح چشم یک فرد نزدیک بین رو نشون میده، میگه باید از عدسی واگرا استفاده کنیم. بعد داخل شکل نشون داده شده که پرتوهای موازی نور پس از برخورد به عدسی مقعر، واگرا میشن و هنگام عبور از عدسی چشم که محدب هست، به جای همگرا شدن، میزان تقعرشون بیشتر میشه (این قسمت رو با فلش مشخص کردم) و در نهایت، زمان تمرکز روی شبکیه همگرایی اتفاق میوفته.
به طور مشابه همین اتفاق برای شکل پایین که چشم یک فرد دوربین رو نشون میده اتفاق میوفته اما با این تفاوت که پرتوهای موازی نور بعد از عبور از قرنیه که محدب هست، به جای همگرایی، واگرا می شوند.
IMG_20241031_110419.jpg
سلام. عدسی دو تا تحدب داره یکی تحدب جلویی و یکی تحدب پشتی که محدب تر از جلویی هست. زمانی که پرتوهای موازی نور به اولین تحدب برخورد میکنند، شکست نور انتقال میوفته و پرتو ها همگرا میشوند. حالا پس از برخورد به دومین تحدب، چه اتفاقی میوفته؟ لطفا شکلش رو رسم کنید.
@یازدهم @دوازدهم @تجربیا
@دانش-آموزان-آلاء
a54f2bb4ee72f55d1910e2a61059a8b0.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
a511aace3e3229a285a9bdfec042761d.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
7359f0b618fd81d985f6ecbf4b44bc26.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
Screenshot_2024-10-27-18-29-59-865_com.google.android.apps.docs.jpg Screenshot_2024-10-27-18-30-13-527_com.google.android.apps.docs.jpg
سلام وقتتون بخیر 🥰
ببخشید این سوال گفته مناسب نیستند الف و ب و د غلطه ولی گفته مورد ج درسته سوال غلطه یا جواب غلطه؟
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
IMG_20241024_123317.jpg
IMG_20241024_123458.jpg
سلام. در ماده سفید نخاع رشته های عصبی میلین دار مشاهده میشه که اجتماعی از رشته های عصبی میلین دار و فاقد جسم سلولی هست. حالا گزینه ۳ (جزء موارد درست هست) گفته همه یاخته های این بخش ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند. از طرفی تمام یاخته های هسته دار بدن ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو دارند ولی فقط در نورون ها این ژن بیان میشه. الان ماده سفید که رشته های عصبی فاقد جسم سلولی و درنتیجه فاقد هسته داره، چطوری میتونه ژن مربوط به تولید ناقل عصبی رو داشته باشه؟
@یازدهم @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
سلام عصر بخیر
ی سوال اینک دقیقا بطن چهارم مغز کجاست؟!
داخل فعالیت دیدم ک نوشته شیار بین نیمکره های مخچه رو برش میدیم بعدش درخت زندگی و بطن چهارم دیده میشه
پس ینی بطن چهارم وسط مخچه هس؟!
حالا اگ اونطوری باشه درخت زندگی تو بخش سفید مخچه هس دیگ
پس بطن چهارم هم تو بخش سفیده؟! هدایت جهشی و این حرفا داریم!؟
@تجربیا
@بچه-های-تجربی-کنکور-1402
توضیحات زیست یازدهم صفر تا صد استاد موقاری
-
*وقتی دو لقاح موفق هست امکان دارد بیش از ۲ اووسیت آزاد شده باشد و فقط دوتا از آنها موفق به لقاح شدهاند.
*در دو قلوی ناهمسان ممکن است دو جنسیت مختلف باشد اما در دوقلوی همسان قطعا باید هم جنسیت باشند.
*اگر دو قلویی هم جنسیت باشند الزاما همسان نیستند، اما اگر دوقلویی هم جنسیت نباشند قطعا ناهمسان هستند.
*هم سلول های حاصل از میتوز زیگوت در تشکیل بافت ها و اندام های جدید حضور ندارند.
*در دوقلوی همسان ما میتوانیم پدیده چسبندگی را ببینیم.
همسان (لقاح، اسپرم، زیگوت) ⇐ مرحله اول : تعداد بلاستوسیت به تعداد قلوها، تعداد تروفوبلاست به تعداد قلوها، تعداد توده های درونی به تعداد قلوها، تعداد کورین و آمنیون و حفرهی کوریونی وآمنیونی و کیسه زرده به تعداد قلوها، تعداد جفت به تعداد قلوها، تعداد لایه های زاینده تعداد قلوها ×۳
مرحله دوم: تعداد بلاستوسیت به تعداد قلوها، تعداد تروفوبلاست به تعداد قلوها، تعداد توده های درونی به تعداد قلوها، تعداد کورین و آمنیون و حفرهی کوریونی و آمنیونی و کیسه زرده به تعداد قلوها، تعداد جفت به تعداد قلوها، تعداد لایه های زاینده به تعداد قلوها×۳ -
*در بندناف سه رگ وجود دارد ⇜ ۲ سرخرگ و یک سیاهرگ
*در سرخرگ بندناف خون تیره است و خون سیاهرگ روشن است.
مواد تغذیهای (O2. موادمغذی....) ⇜ در گردش خون مادر (از آئورت) ⇜ رگ های رحم می ریزد ⇜ اطراف زوائد انگشتی ⇜ انتقال مواد تغذیهای(بیشتر از انتشار) ⇜ وارد رگ های درون زوائد میشود ⇜ سیاهرگ های بندناف ⇜ جنین ⇜ مواد دفعی جنین ⇜ ۲ سرخرگ بند ناف (خون تیره) ⇜ رگ های درون زوائد ⇜ انتقال به خون (نادری) اطراف زوائد (بیشتر از انتشار) ⇜ وارد گردش خون مادر میشود ⇜ دفعتبادل: ۱_ از جنین به مادر ⇜ مواد دفعی (CO2. مواد زائد نیتروژن دار)
۲_ از مادر به جنین ⇐ ۱_مواد مفید ⇜ مغذی: گلوکز، آمینواسید_ویتامین ها, گازی: O2, بغضی پادتن ها: برای حفاظت از جنین
۲_مواد غیر ضروری مضر ⇜ عوامل بیماری زا: مانند HIV, موادمضر: نیگوین_کوکائین/_الکل, بعضی داروها
*مادران باردارممکن است تا پایان هفته چهارم بعد از لقاح هنوز از بارداری خود مطلع نباشند. -
آقا⇐ بلوغ ⇜ اسپرماتوگونی (نزدیک سطح لوله اسپرم ساز) ⇜ میتوز ⇜ اسپرماتوسیت اولیه ⇜ میوز ۱ ⇜ اسپرماتوسیت ثانویه ⇜ میوز ۲، تمایز ⇜ اسپرماتید ⇜ اسپرم ⇜ از بیضه خارج ⇜ لوله اپیدیدیم ⇜ لوله اسپرم بر ⇜ حین عبور از کنار و پشت مثانه ⇜ یک جفت وزیکول سمینال ⇜ ۲ مجرای اسپرم بر، در زیر مثانه ⇜ وارد پروستات ⇜ میزراه ⇜ یک جفت غده پیازی میزراهی متصل به میزراه ⇜ انزال ⇜ مایع منی حاصل اسپرم ها ⇜ واژن ⇜ گردن رحم ⇜ رحم ⇜ در لوله فالوپ ⇜ رسیدن اسپرم و اووسیت ثانویه بهم ⇜ عبور اسپرم با فشار لایه خارجی اووسیت ثانویه ⇜ حین عبور ⇜ کیسه آکزوزوم پاره ⇜ آنزیم های هضم کننده ⇜ تجزیه لایه داخلی (همان بخش نفوذ) ⇜ تماس غشای اسپرم و اووسیت ⇜ ادغام غشای اسپرم و اووسیت + تشکیل جدار رحمی ⇜ ورود سر اسپرم به اووسیت ثانویه ⇜ اووسیت ثانویه میوز۲ را کامل میکند، تجزیه پوشش هسته تخمک و رها شدن ۲۳ کروموزوم هاش به سیتوپلاسم ⇜ اختلا کروموزوم ها ⇜ تشکیل غشا دور هسته جدید ⇜ زیگوت ⇜ توده ۲ یاختهای ⇜ توده ۴ یاختهای ⇜ توده ۸ یاختهای ⇜ مورولا (۱۶ یاختهای) ⇜ وارد رحم ⇜ بلاستوسیت ⇜ جایگزینی ⇜ تشکیل کوریون و آمنیون ⇜ ایجاد جفت و بندناف و ترشح HCG (تشکیل جسم زرد)
خانم⇐ اووگونی ⇜ میتوز ⇜ اووسیت اولیه ⇜ میوز ۱ ⇜ در پروفاز ۱ متوقف ⇜ بلوغ ⇜ حداکثر غلضت استروژن (روز ۱۳)، حداکثر غلضت LH و FSH (روز ۱۴) ⇜ میوز ۱ کامل میشود ⇜ تشکیل اووسیت ثانویه (و اولین جسم قطبی) ⇜ تخمک گذاری (روز ۱۴) ⇜ تشکیل جسم زرد ⇜ اووسیت ثانویه خارج شده از فولیکول ⇜ حرکات زوائد انگشت مانند قسمت شیپور فالوپ ⇜ وارد لوله فالوپ⇜ اووسیت ثانویه با همراه سلول های باقی مانده فولیکولی ⇜ با حرکات (زنش مژک های دیوارۀ لوله رحم + انقباض ماهیچه صاف دیواره ⇜ به سمت رحم حرکت میکند. -
نکات متنی بالای صوت نگاری ⇐ ۱_همزمان ⇜ تشکیل جفت در لایه های زاینده ⇜ ابتدا رگ های خونی و روده ⇜ سپس ⇜ جوانه های دست و پا
۲_ زمانی ها ⇜ انتهای ماه اول: اندام های اصلی شروع به تشکیل _ آغاز ضربان قلب، انتهای ماه دوم: همۀ اندام شکل مشخص میگیرند، انتهای ماه سوم (انتهای سه ماهه اول): مشخص شدن اندام های جنسی _ جنین دارای ویژگی های بدنی قابل تشخیص، انتهای سه ماهه دوم و سوم: به سرعت رشد جنین _ شروع عمل اندام ها -
*صد در صد در تولید مثل جنسی دونفر نقش ندارند معمولا اینطور است.
*لقاح خارجی را در اکثر ماهی ها میتوان دید نه همه ماهی ها. برخی از ماهیها لقاح داخلی دارند.
*لقاح خارجی را در بی مهرگان و مهره داران میشود دید نه همۀ آنها.
*همۀ حشرات لقاح داخلی دارند.
*لقاح خارجی فقط در آب انجام میشود اما لقاح داخلی هم میتواند درخشکی باشد هم در آب.
*جانوری که توانایی زندگی در خشکی را دارد میتواند لقاح خارجی بدهد (دوزیستان).
*همۀ سخت پوستان لقاح داخلی دارند.
*لقاح در بدن هرکدام انجام شود گامت همان فرد ازدبدن خارج نمیشود.
*هرجایی که بحث گامت هست اسپرم توانایی حرکت دارد و تخمک توانایی حرکت نداردوو اندوخته غذایی با تخمک است.
انواع لقاح ⇐ ۱_ داخلی ⇜ نوع جانور براساس مهره: هم مهره دار و هم بی مهره، نوع جانور براساس محل زیست: هم آبزی هم خشکی زی، محل انجام لقاح : هم در خشکی هم در آب، محل تسکیل زیگوت: معمولا در بدن ماده، خروج گامت: معمولا فقط نر، استفاده از اندوخته غذایی تخمک (چندروز اول): +، گامت هاپلوئید: +، حفاظت و تغذیه جنین: +
۲_ خارجی ⇜ نوع جانور براساس مهره: هم بی مهره هم مهره دار، نوع جانور براساس محیط زیست: هم آبزی هم خشکی زی، محل نجام لقاح: فقط آب، محل تشکیل زیگوت: فقط در آب، خروج گامت: هم نر هم ماده، استفاده از انداخته غذایی تخمک (چندروز اول): +، گامت هاپلوئید: +، حفاظت و تغذیه جنین: _ -
*بکرزایی را هم در مهره داران هم در بی مهره ها میتوان دید.
*به طور معمول همۀ گامت ها توانایی تقسیم ندارند اما ممکن است گامت توانایی تقسیم هم داشته باشد.
*اسپرم (گامت نر) هرگز توانایی تقسیم ندارد.تخم گذارها ⇐ ۱_ لقاح داخلی ⇜ (پرندگان، خزندگان، پستاندار تخم گذار (پلاتیپوس) (مهرهداران))
۲_ لقاح خارجی ⇜ (دوزیستان ماهی ها (نه همه) (مهره داران)) بی مهرگان آبزی (بسیاری) -
-
*ریشه های افشون از جوانه های جانبی ساقه (ریزوم) تولید شدهاند.
*فقط سیب زمینی بین مثال های کتاب دو نوع ریشه زیر زمینی دارد.
مقایسات ⇐۱_ ریزوم _ غده _ ساقه رونده ⇜ گیاه جدید از رشد جوانه ها ⇜ برخلاف پیاز (گیاه جدید ازپیازهای کوچیک)
۲_ فقط ساقه رونده ⇜ روی خاک رشد میکند (زیرخاکی نیست)
۳_ فقط ساقه رونده ⇜ دارای توانایی فتوسنتز و سبز رنگ
۴_ فقط ساقه رونده و ریزوم ⇜ افقی رشد میکند.
۵_ فقط غده ⇜ ذخیره غذایی دارد.
۶_ ساقهای افقی رشد نمیکند ⇜ قطعا زیرزمینی است (پیاز)تولید مثل غیر جنسی ⇐ ۱_ انسانی ⇜ قلمه زدن: قطعه از ساقۀ جوانه دار، پیوند زدن: جوانه یا شاخه ⇠ پیوند برگ، خوابانیدن: ساقه یا شاخه، فن کشت بافت: یاخته یا قطعی از بافت
۲_ خود گیاه (تولید مثل رویشی) ⇐ توسط ریشه (درخت آلبالو)، توسط ساقه ⇜ تخصص یافته ⇜ ریزوم: زنبق. غده: سیب زمینی. پیاز: پیاز _ لاله _ نرگس. ساقه رونده: توت فرنگی، توسط برگ (بنفشه آفریقایی) -
*گل فقط گلبرگ نیست.
*همۀ گل ها چهار بخش هستند⇜ گلبرگ، کاسبرگ، پرچم و مادگی
*هر ساک معمولا چهار کیسه گرده دارد.
*برای همۀ گیاهان مادگی تک برچه ای نیست.
*گل کامل قطعا دوجنسی است و توانایی دگر لقاحی دارد.
*گل که کامل نیست ممکن است دو جنسی باشد ممکن است تک جنسی باشد. -
*از یاخته مادر (۲n) تا اسپرم (n): ۱ میوز + ۲ میتوز
*چه اسپرم چه تخم زا تولیدشان در تخمدان است.
از یاخته پارانشیم (2n) تا تشکیل کیسۀ رویانی: ۱ میوز + ۳ مرحله میتوز (۷ تا تقسیم میتوز با ۶ سیتوکینز) ⇜ ساختار کیسۀ رویانی: ۷ سلول (۸ هسته)
پرچم معادل مادگی است.
ساک معادل تخمدان است.
کیسه گرده معادل با تخمک است.
دانه گرده رسیده معادل با کیسۀ رویانی است.
*پیاز فقط در تک لپهای هاست. -
*اغلب گرده افشانی توسط حشرات انجام میشود (پستاندار مثل: خفاش، پرنده مرغ شب خوان)
*مورد گرده افشانی ممکن است اصلا زنده نباشد.
*هر گردهای هم که روی کلاله نشست به لقاح منجر نمیشود.
*لوله گرده در مجموع یک سلول است.
تخم ضمیمه _ سیتوکینز = مایع
تخم ضمیمه + سیتوکینز = جامد -
سری کروموزومی ⇐ n: گرده نارس _ گرده رسیده (یاخته زایشی هریاخته رویشی) _ لوله گرده _ اسپرم ها _ تخم زا _ یاخته کیسۀ رویانی (البته برای سلول دو هسته باید بگه برای هر هسته) _ یاخته باقی مانده در تخمک
۲n: ⇐ یک_ ساختارهای گل ⇜ مانند ⇜ میله _ بساک _ کیسه های گرده _ تخمک (۲ پوسته و منفذ و بافت پارانشیم خودش) و...
دو_ رویان _ لپه _ ساقه رویانی _ ریشۀ رویانی _ تخم اصلی (زیگوت)
۳n: تخم ضمیمه _ بافت آندوسپرم (چه جامد چه مایع)*زنبور معمولا سراغ گل هایی میرود که زرد یا آبی باشند.
-
*در دانۀ نابالغ همۀ نهان دانهها آندوسپرم هست اما اینکه بماند یا جذب لپه شود متفاوت است.
*یکی از تغییراتی که پوسته تخمک انجام میدهد این است که معمولا سخت میشود.
*برگ های رویانی دیپلوئید هستند که در برخی گونه ها از خاک بیرون نمیآیند. -
*اولین اندام رویشی که از لوبیا و ذرت درمیاد ریشۀ رویانی است.
*بیشترین حجم دانۀ بالغ لوبیا را لپه ها به خود اختصاص دادهاند.
دانه بالغ ⇐ ۱_ ذرت (تک لپه): ۲ عدد پوسته (۲n)، آندوسپرم (۳n) ⇜ ۳ نوع ژنوتیپ، ۱ عدد لپه (۲n)، رویان (۲n)
۲_ لوبیا (دو لپه): ۲ عدد پوسته (۲n)، ۲ عدد لپه (۲n) ⇜ ۲ نوع ژنوتیپ، رویان (۲n)"مقایسه"
۱_ لوبیا⇐ تعداد لپه: ۲، نوع رویش: روزمینی، آندوسپرم در دانۀ نابالغ: +، آندوسپرم در دانۀ بالغ: _، محل رویش ساقه و ریشه از دانه: مشترک، اولین اندام رویشی بافت از دانه: ریشۀرویانی، فتوسنتز بخش ذخیره غذایی: + (مدت زمان کوتاه)، تشکیل ریشه: افشان (پرانشعاب)، تشکیل برگ: پهن قلبی، شکل رگبرگ: منشعب، ماندن پوسته دانه در زیر خاک: +، دیدن ریشه بیرون از خاک: ، قلاب شکل بودن: +
۲ ذرت ⇐ تعداد لپه: 1، نوع رویش: زیرزمینی، آندوسپرم داخل دانۀ نابالغ: +، آندوسپرم داخل دانۀ بالغ: +، محل رویش ساقه و ریشه از دانه: جداگانه، اولین اندام رویشی بافت از دانه: ریشۀ رویانی، فتوسنتز بخش ذخیره غذایی: _، تشکیل ریشه: راست (کم انشعاب)، شکل برگ: دراز و نوک تیز، شکل رگبرگ: موازی، ماندن پوستۀ دانه در زیرخاک: +، دیدن ریشه بیرون از خاک: +، قلاب شکل بودن: _ -
انواع دانه ⇐ ۱_ بدون دانه (فاقد دانه): بدون لقاح _ بدون تشکیل تخم اصلی _ بدون تشکیل دانه _ به کمک تنظیم کننده های رشد مثال پرتقال بدون دانه،
۲_ دانه دار: لقاح میدهد _ تشکیل تخم اصلی _ تشکیل دانه (دانۀ نارس) ⇜ رویان قبل از تکمیل مراحل رشد و نمو میمیرد مثلا بعضی موزهاصد در صد گیاهان یک ساله و دو ساله قطعا علفی هستند اما همۀ گیاهان یک ساله یا دو ساله نیستند.
یک ساله: از چندروز تا یک سال _ همه علفیاند مثال گندم و خیار
دو ساله: سال (یک دوره) رشد رویشی و سال دوم رشد زایشی _ همه علفیاند مثال شلغم و چغندر
چون همه علفیاند سرلاد پسین و پیشین ندارند.
چندساله (زنبق): سال ها _ ریشته رو پوستی و ریشه زا پوستی ⇜ برخی هرساله، بیشتر تاقبل مرگ ⇠چندبار، یرخی تا قبل مرگ ⇠ یکبار
*در همۀ چوبی ها و برخی علفی ها می توان سرلاد پیشین و رشد پسین را دید (نه الزاما) -
*هورمون اکسین در قلمه زدن باعث افزایش تمایز سلول حاصل از رشد قلمه میشود.
اکسین ها ⇐ منبع تولید: نوک ساقه و ریشه (توسط جوانۀ انتهایی) ⇜ دانه های درحال نمو
نقش: تحریک ریشه زایی (ایجاد ریشه _ افزایش طول ریشه _ افزایش انشعابات ریشه)، افزایش رشد طولی یاخته ها (با افزایش انعطاف پذیری دیواره⇜ افزایش طول ساقه)، استفاده از آن در قلمه زدن ( تکثیر سریع تر و بهتر ⇜ سرعت ریشه زایی را افزایش میدهد)، تشکیل میوههای بدون دانه، درشت کردن میوهها، بعضی از اکسین ها ⇜ باعث از بین بردن گیاه دو لپهای، درکشت بافت ⇜ نسبت بالای اکسین به سیتوکین ⇜ باعث ⇜ تحریک ریشه زایی از کال، اثر بازدارندگی ریشه ⇜ در جوانۀ جانبی (با تحریک تولید اتیلن در جوانۀ جانبی) ⇜ چیرگی رأس، نورگرایی و خم شدن.ستوکین ها ⇐ منبع تولید: جوانه های جانبی، دانه و...
نقش: تحریک تقسیم یاخته ⇜ ایجاد یاختۀ جدید (تاخیر درپیر شدن اندام های هوایی)، با افشانه کردن ⇜ روی برگ ها و گل ها ⇜ تازه ماندن، تحریک ساقه زایی (ایجاد ساقه _ افزایش طول ساقه)، درکشت بافت ⇜ ایجاد ساقه ازکال (نسبت بالای سیتوکین به اکسین)، تحریک جوانه زنی در دانه های خفته (مانند جیبرلین)