فارسیو جراحی کنیم!
-
Michael Vey
@ن-بآت
در رابطه با فضل باهاتون موافقم ولی وصف و شبه رو دبیرمون که خیلیییی فرد باسوادی بود (شبه و نگفته ) ولی وصف نوشتم نهاد
الان گیرم اینجاست -
Baby-_-Yooda دانش آموزان آلاء دوازدهم بچه های ریاضی کنکور 1402replied to lO_Ol on آخرین ویرایش توسط انجام شده
@Soniaaa
سلام
من فکر می کردم فقط متن سجع داره/:
یعنی همه قافیه ها هم سجع دارن؟ -
@Soniaaa
سلام
نتوان وصف تو گفتن و نتوان شبه تو گفتن که جملات مجهول هستند و در جملات مجهول، مفعول جانشین نهاد میشه بنابراین وصف و شبه نهاد جملات هستن -
Baby-_-Yooda
تو متن کلمات پایانی جملات و تو شعر قافیه درونی یا میانی سجع میسازه
اتفاقا منتظر بودم یکی بپرسه اینو -
@Er
سلام میگماا بی دلیل چیزی نمیشه
ممنون لطف کردین
Michael Vey
@ن-بآت
بچه ها نظرشونو بخونید -
@Amir-Reza-Babahabib
چیزی برای تکمیلش به ذهنتون میرسه بگید -
@Soniaaa
قبول دارم.
اما الان که بررسی کردم، سیرتاپیاز هم مفعول حسابش کرده!
اصلا شاید روش خوندنش که تغییر کنه، قواعد دستوریش عوض بشه؟
مثلا چطور باید خوند این جمله رو؟
نتوان وصف تو گفتن که تو در وصف نگنجی-
وصف تو نمیتواند گفته شود. (جمله مجهول و وصف نهاد)
-
وصف تو را نمیتوانم بگویم. (جمله معلوم و وصف مفعول)
-
-
@ن-بآت
این وصف تو را نمیتوانم بگویم رو وقتی شعر رو معنی میکنیم اینجور میشه ..
ولی در اصل شعر نهاده -
@Er
گیج شدم حقیقتش!
دبیر خودم هم مفعول گرفته و سیرتاپیاز هم مفعول حساب کرده.
از طرفی حرف شما رو هم قبول دارم. -
@Soniaaa
قطعا که حرف دبیر ارجحیت داره ولی من از یک نفر پرسیدم و ایشون از دبیرشون پرسیدن و این پاسخ دبیره:باید چیدمان جمله اینطور باشد: گفتن وصف تو را نتوان. برای یافتن اجزای جمله، بدین ترتیب پیش برید: چه چیز را نتوان؟ گفتن وصف تو را(مفعول است). چه کسی نتوان؟ سنایی نتوان (نهاد است)
گفتن مصدر است و نباید به فعل تبدیل شود.دیگه پیچیدش نکنیم
-
@Soniaaa
بله چشم ...
عرض کنم که:- بیت آخر تلمیح دارد به آیه ی «تعز من تشاء و تزل من تشاء»
- در بیت آخر « همه » قید است در معنی « کلا و تماما»
- در بیت آخر کلمه ی «روی» و « لب و دندان » نهاد اند.
- در بیت یکی مونده به آخر کلمه ی «همه» گزرا به مفعول است.
- در بیت یکی مونده به آخر کلمات «غیبی» و «عیبی» جناس اند.
- بیت 4 تلمیح دارد به آیه ی « لیس کمثله شی ...»
- در بیت 4 کلمات « وهم » و «فهم» جناس اند.
- در بیت 4 کلمات «گفتن» مفعول اند.
- در بیت 2 جناس که مشخصه...
- در بیت اول فکر نمیکنم که « ملکا» استعاره از خداوند باشه چون دقیقا یکی از صفات خداوند رو بیان میکنه!
- در بیت اول، جمله ی «توام راهنمایی» علاوه بر ایهام تناسب دارای ایهام دوگانه خوانی هم هست.
این نکات رو علاوه بر نکات خودتون عرض کردم امیدوارم که مفید بوده باشه
یکی دوتا نکته ی دیگه هم بودن که خیلی به درد امتحان نهایی نمیخورد و تایپش از حوصله ی بنده خارجه -
@Amir-Reza-Babahabib
ممنون لطف کردین