زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95)
-
#تدریس #زبان_و_ادبیات_فارسی
جلسه ی9: اسلوب معادله و حسن تعلیل
آقای #راوش
#انسانی
#ریاضی
#تجربی
http://sanatisharif.ir/Sanati-Sharif-Video/6/26/5325
@alaa_sanatisharif
-
-
سلام،خواستم بپرسم،نياز به كتاب تست هم داريم،در صورت نياز چه كتابي مناسب هست،برا كسي كه دقيقا با برنامه سايت درس ميخونه
-
سلام،خواستم بپرسم،نياز به كتاب تست هم داريم،در صورت نياز چه كتابي مناسب هست،برا كسي كه دقيقا با برنامه سايت درس ميخونه
faezeh.2310 نقل قول از استاد
شما کتاب های درسی رو از دوم دبیرستان به ترتیب مطالعه کنید و از کتاب میکروطبقه بندی گاج تستش رو بزنید
همزمان فیلم های من رو هم ببینید و تستهای آرایه رو از کتاب نشرالگو بزنید -
سلام،خواستم بپرسم،نياز به كتاب تست هم داريم،در صورت نياز چه كتابي مناسب هست،برا كسي كه دقيقا با برنامه سايت درس ميخونه
faezeh.2310 زمان پیشنهادی استاد هم برای مطالعه ادبیات عمومی: هر روز 45 تا 60 دقیقه
-
روح اله سلام منم صفر صفر بودم. صفر مطلق
با ویدیوهای استاد راوش فکر کنم مشکلت حل بشه -
جلسه ی دهم
مدت زمان17 دقیقه و 31 ثانیه
استاد در این جلسه تدریس زبان فارسی را با مبحث قواعد ترکیب اولین درس زبان فارسی آغاز میکنند و به دانش آموزانی که میخواهند این درس را کنار بگذارند این نوید را میدهند که این درس قابل حذف نیست! و استاد آن را به طور کامل تدریس خواهند کرد از دانش آموزان میخواهند که نت برداری کنند و مباحثی را که درجزوه ننوشته شده وارد کنند و تست های این مبحث را حل کنند که با این کارها حتما به 5 تست زبان فارسی در کنکور میتوانند پاسخ بدهند
استاد به ترتیب درس های کتاب درسی تدریس نمیکنند بلکه موضوعی و با توجه به صلاحدید خود به تدریس میپردازند
استاد میگویند که تست ها را حل کنید و به تعویق نیندازید تا در آخر زبان فارسی را حذف نکنید!!تا حدود 8 دقیقه ی اول فیلم استاد روی تخته به توضیح کامل واج تکواژ و واژه و گروه و جمله جمله ی مستقل میپردازند و قواعد ترکیب را توضیح میدهند
سپس از روی ص 51 جزوه توضیحات خود را در مورد قواعد ترکیب تکمیل میکنند و مثال ها را توضیح میدهند
پس از آن به حل تمرین چند قسمتی میپردازند
تمرین: در هر عبارت کدام یک از قواعد ترکیب رعایت نشده است؟
الف) داغ چای فنجان دو قواعد هم شینی ب)وبپ، شچجد قواعد واجی
که به همین ترتیب باید توسط دانش آموز جزوه تکمیل شودپس از آن به حل تستی با درجه ی سختی 30 درصد (سنجش88)میپردازند (اول به دانش آموز واگذار میکنند)
تست بعدی تستی تالیفی است که خود استاد آن را طرح کرده اند با درجه ی سختی 80 درصد!که به حل آن میپردازند
سپس آخرین تست از این جلسه را حل میکنند (درجه ی سختی 70%) اخرین تست از ص 51 جزوه (که نکات مهمی در مورد شعر و ضرب المثل دارد که چه قواعدی را نقض میکنند) -
جلسه ی دهم
مدت زمان17 دقیقه و 31 ثانیه
استاد در این جلسه تدریس زبان فارسی را با مبحث قواعد ترکیب اولین درس زبان فارسی آغاز میکنند و به دانش آموزانی که میخواهند این درس را کنار بگذارند این نوید را میدهند که این درس قابل حذف نیست! و استاد آن را به طور کامل تدریس خواهند کرد از دانش آموزان میخواهند که نت برداری کنند و مباحثی را که درجزوه ننوشته شده وارد کنند و تست های این مبحث را حل کنند که با این کارها حتما به 5 تست زبان فارسی در کنکور میتوانند پاسخ بدهند
استاد به ترتیب درس های کتاب درسی تدریس نمیکنند بلکه موضوعی و با توجه به صلاحدید خود به تدریس میپردازند
استاد میگویند که تست ها را حل کنید و به تعویق نیندازید تا در آخر زبان فارسی را حذف نکنید!!تا حدود 8 دقیقه ی اول فیلم استاد روی تخته به توضیح کامل واج تکواژ و واژه و گروه و جمله جمله ی مستقل میپردازند و قواعد ترکیب را توضیح میدهند
سپس از روی ص 51 جزوه توضیحات خود را در مورد قواعد ترکیب تکمیل میکنند و مثال ها را توضیح میدهند
پس از آن به حل تمرین چند قسمتی میپردازند
تمرین: در هر عبارت کدام یک از قواعد ترکیب رعایت نشده است؟
الف) داغ چای فنجان دو قواعد هم شینی ب)وبپ، شچجد قواعد واجی
که به همین ترتیب باید توسط دانش آموز جزوه تکمیل شودپس از آن به حل تستی با درجه ی سختی 30 درصد (سنجش88)میپردازند (اول به دانش آموز واگذار میکنند)
تست بعدی تستی تالیفی است که خود استاد آن را طرح کرده اند با درجه ی سختی 80 درصد!که به حل آن میپردازند
سپس آخرین تست از این جلسه را حل میکنند (درجه ی سختی 70%) اخرین تست از ص 51 جزوه (که نکات مهمی در مورد شعر و ضرب المثل دارد که چه قواعدی را نقض میکنند) -
تنها مرگ است که دروغ نمیگوید
صادق هدایت
آثار صادق هدایت: سگ ولگرد- اصفهان نصف جهان
پروین دختر ساسان-سه قطره خون - بوف کور
کلید واژه:ساپ سب -
من جلسه 10 رو دانلود کردم اما الان که فیلمشو میبینم جلسه 11هستش.....ینی جلسه 11 رو دو بار اپلود کردین؟؟؟؟؟
-
در ضمن با کیفیت عالی دانلودش کردم
-
استاد یه سوال دارم دست محبت رو باید اضافه اقتقانی گرفت یا استعاری و (در کتاب ما اصلا اضافه ی اقتقانی ذکر نشده(تجربی ام) و این که دست جزیی از کله
همینطور دیوار امت نباید اضافه استعاری باشه؟دیوار جزیی از خانه است.اما اضافه تشبیهی گرفته شده -
استاد یه سوال دارم دست محبت رو باید اضافه اقتقانی گرفت یا استعاری و (در کتاب ما اصلا اضافه ی اقتقانی ذکر نشده(تجربی ام) و این که دست جزیی از کله
همینطور دیوار امت نباید اضافه استعاری باشه؟دیوار جزیی از خانه است.اما اضافه تشبیهی گرفته شدهelinamoradi123
سلام جزوه رو یکبار دیگه مطالعه بکنین....در جزوه نوشته اگر تشابه رو نتونستین پیدا بکنین از نکته جز و کل استفاده بکنیندر مثال دوم که گفتین یعنی دیوار امت تشابه مشخص است و به سمت نکته جز و کل نمیریم
-
کتاب واسه ادبیات کنکور، ادبیات موضوعی گاج رو بگیرم یا کتاب دیگه ای پیشنهاد میکنین؟
-
نظرات و سوال هاي شما پيرامون ادبيات صفر تا صد كنكور آقاي راوش
جهت نمایش فیلم های این درس اینجا کلیک کنید!
sohrab
جلسه ی نهم آرایه های اسلوب معادله و حسن تعلیل
زمان : 32 دقیقه و 6 ثانیه
تدریس :
2 آرایه ی مهم و پر کاربرد در تست های کنکور سراسری هستند .
این دو آرایه از نظر سختی در یادگیری درجه ی دشواری 50 تا 60 را دارند و درکل آرایه های شختی برای یادگیری نیستند و
کاربرد زیادی دارند .
اسلوب معادله : آوردن مثال ( ضرب المثل ) برای یک موضوع.
اسلوب معادله یعنی 2 مصراع که همچون معادله ای برابر هستند.
دو مصراع گویی حرف های ظاهرا متفاوتی می زنند اما در نهایت نتیجه ها یکسان و برابر است .
+بررسی یک مثال
آوردن تصاویر برای درک بهتر آرایه ی اسلوب معادله.
7 شرط کلیدی برای اسلوب معادله :
1)هر دو مصراع از نظر دستوری مستقل باشند ، نه در ادامه ی هم (بتوان در پایان هر دومصراع نقطه گذاشت ) .2)عناصر به کار رفته در هر دو مصراع متفاوت باشند .
3)بتوان برای عناصر هر مصراع مصداقی در مصراع دیگر یافت .
4)معمولا یکی از مصراع ها جدی تر و معقول است و پیام دارد و دیگری غیر جدی ،محسوس شبیه به ضرب المثل است.
5)بتوان میان دو مصراع مساوی (همان طور که ) قرار داد .
6)بتوان جای دو مصراع را عوض کرد بی آنکه معنای بیت عوض شود .
7)در اواخر مصراع اول یا ابتدای مصراع دوم حروف ربط در معنای زیرا نباشد + مثال.
در شرط هفتم اگر حروف ربط در معنای زیرا باشد احتمالا آرایه ی حسن تعلیل داریم .
+بررسی یک مثال.
تذکر: از بین شروط بالا شرط های 1 و2 و5 مهم تراز بقیه هستند .
حل وبررسی مفصل یک تست از آرایه ی اسلوب معادله با درجه ی سختی 70 درصد.
نکته : لزومی ندارد مصراع اول همیشه پیام باشد و مصراع دوم مثال ؛ برعکس این حالت نیز ممکن است + مثال.
نکته : می تواند هر دو مصراع مثالی (ضرب المثلی) برای دیگری باشد و هیچکدام پیام مستقیم نباشد + مثال.راه یابی به اسلوب معادله :
مصراع مستقل موضوع + همانطورکه + مصراع مستقل مثال = اسلوب معادله.
منظور از مستقل ، استقلال دستوری و محتوایی دو مصراع از یکدیگر است به طوری که در نگاه اول بی ربط به نظر.
برسند + یک مثال.
حل وبررسی مفصل یک تست از آرایه ی اسلوب معادله با درجه ی سختی 75 درصد(سراسری 89 زبان ).
حسن تعلیل :
آوردن دلیلی شاعرانه و خیالی( بی ربط ! ) برای یک پدیده ( ی خیالی یا واقعی ).
استفاده از تصاویر برای درک بهتر آرایه ی حسن تعلیل + مثال.
حسن تعلیل یک جور پرسش و پاسخ درونی و غیر مستقیم است که گاهی نیز مستقیم طرح می شود ( + مثال درجزوه).
راه یابی به حسن تعلیل :
الف) چرا + یک پدیده ی طبیعی یا خیالی.
ب) زیرا ( به خاطر ) + یک دلیل بی ربط.
+بررسی یک مثال.
پس از گذاشتن( چرا و زیرا ) اگر جمله ها نیاز به ویرایش داشتند آنها را ویرایش می کنیم + مثال.
پرسش و پاسخ ( چرا و زیرا ) جای پابتی ندارد و حتی ممکن است هر دو در یک مصراع باشند.
نوشتن یک سری از توضیحات بر روی تخته.
حل و بررسی 7 تمرین برای درک بهتر آرایه ی حسن تعلیل.
وجود یک نکته در جزوه ی اصلی که در فیلم توضیح داده نشده است .
حل وبررسی مفصل یک تست از آرایه ی حسن تعلیل با درجه ی سختی 75 درصد .